Door de federale crisisfase die afgekondigd werd ter beheersing van de coronapandemie heeft het lokaal bestuur Borsbeek ervaring opgedaan met digitaal en/of hybride vergaderen. Door een wijziging aan het decreet over het lokaal bestuur mogen de beleidsorganen van het lokaal bestuur beslissen om voortaan ook nog digitaal en/of hybride te vergaderen. In het huishoudelijk reglement wordt bepaald welke de “uitzonderlijke omstandigheden” zijn op basis waarvan een digitale en/of hybride vergadering kan plaatsvinden.
Gelet op de werking van het lokaal bestuur Borsbeek en de technische mogelijkheden waar de gemeente over beschikt, is het aangewezen om in te gaan op de mogelijkheid om digitaal te vergaderen. Dit houdt in dat alle leden van de vergadering deelnemen op digitale wijze (in tegenstelling tot hybride vergaderen, waarbij één of meerdere (maar niet alle) leden digitaal deelnemen.
Worden voor de vergaderingen van het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau beschouwd als uitzonderlijke omstandigheden die volledig digitaal vergaderen rechtvaardigen :
Het vast bureau neemt een huishoudelijk reglement aan waarin het nadere regels vaststelt over zijn werking.
Het huishoudelijk reglement regelt minstens of het college van burgemeester en schepenen, resp. het vast bureau digitaal of hybride kan vergaderen en de wijze waarop.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van dit reglement.
De wijziging van het huishoudelijk reglement heeft geen rechtstreekse financiƫle weerslag. Het lokaal bestuur dient evenwel de nodige accomodatie en apparatuur te voorzien om de digitale vergaderingen mogelijk te maken.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het huishoudelijk reglement voor het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau.