Artikel 74 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat artikel 32 van het decreet lokaal bestuur ook van toepassing is op de raad voor maatschappelijk welzijn: Als er geen opmerkingen gemaakt worden over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd".
De notulen en het zittingsverslag van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 januari 2020 moeten goedgekeurd te worden.
De notulen vindt u in bijlage.
Het zittingsverslag kan u raadplegen via volgende link: http://www.borsbeek.org/besluiten
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen en het zittingsverslag van haar zitting van 25 oktober 2021 goed.
De wijziging van het huishoudelijk reglement heeft geen rechtstreekse financiële weerslag. Het lokaal bestuur dient evenwel de nodige accomodatie en apparatuur te voorzien om de digitale vergaderingen mogelijk te maken.
De raad voor maatschappelijk welzijn heeft een huishoudelijk reglement goedgekeurd in zitting van 22 juni 2020. Het huishoudelijk reglement is van toepassing op de gemeenteraad en op de raad voor maatschappelijk welzijn.
Door de federale crisisfase die afgekondigd werd ter beheersing van de coronapandemie heeft het lokaal bestuur Borsbeek ervaring opgedaan met digitaal en/of hybride vergaderen. Door een wijziging aan het decreet over het lokaal bestuur mogen de raden beslissen om voortaan ook nog digitaal en/of hybride te vergaderen. Daarvoor moet de raad dan wel het huishoudelijk reglement aanpassen. De raad moet bepalen wat “uitzonderlijke omstandigheden” zijn op basis waarvan een digitale en/of hybride vergadering kan plaatsvinden.
Gelet op de werking van het lokaal bestuur Borsbeek en de technische mogelijkheden waar de gemeente over beschikt, is het aangewezen om in te gaan op de mogelijkheid om digitaal te vergaderen. Dit houdt in dat alle leden van de vergadering deelnemen op digitale wijze (in tegenstelling tot hybride vergaderen, waarbij één of meerdere (maar niet alle) leden digitaal deelnemen.
Worden beschouwd als uitzonderlijke omstandigheden die volledig digitaal vergaderen rechtvaardigen :
De voorzitter en de burgemeester beslissen samen of aan deze voorwaarde is voldaan. De burgemeester bevestigt zijn beslissing schriftelijk. Door een uitnodiging voor een digitale of hybride vergadering te versturen, verklaart de voorzitter zich akkoord met deze werkwijze.
Voorwaarde hiertoe is dat twee derde van de raadsleden vooraf akkoord gaan om deze tussentijdse raad digitaal te organiseren. Het kan gaan om een vergadering met de gewone oproepingstermijn van acht dagen (art. 20 DLB) of een vergadering met verkorte oproepingstermijn (art. 23 DLB).
Aangezien de raad voor maatschappelijk welzijn niet louter en alleen meer
fysiek zal kunnen plaatsvinden, dekt de term ‘zaal’ niet
meer alle mogelijkheden (bij verwijdering uit de zaal als ordemaatregel). Het woord ‘zaal’ wordt
vervangen door ‘vergadering’. Onder ‘vergadering’ vallen
zowel de fysieke als digitale vormen van
vergaderen ( artikel 74 DLB).
Het is aangewezen om het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn aan te passen aan de gewijzigde bepalingen van het decreet lokaal bestuur en het besluit van de Vlaamse Regering over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen.
Het aangepaste huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn wordt goedgekeurd.
Door de federale crisisfase die afgekondigd werd ter beheersing van de coronapandemie heeft het lokaal bestuur Borsbeek ervaring opgedaan met digitaal en/of hybride vergaderen. Door een wijziging aan het decreet over het lokaal bestuur mogen de beleidsorganen van het lokaal bestuur beslissen om voortaan ook nog digitaal en/of hybride te vergaderen. In het huishoudelijk reglement wordt bepaald welke de “uitzonderlijke omstandigheden” zijn op basis waarvan een digitale en/of hybride vergadering kan plaatsvinden.
Gelet op de werking van het lokaal bestuur Borsbeek en de technische mogelijkheden waar de gemeente over beschikt, is het aangewezen om in te gaan op de mogelijkheid om digitaal te vergaderen. Dit houdt in dat alle leden van de vergadering deelnemen op digitale wijze (in tegenstelling tot hybride vergaderen, waarbij één of meerdere (maar niet alle) leden digitaal deelnemen.
Worden voor de vergaderingen van het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau beschouwd als uitzonderlijke omstandigheden die volledig digitaal vergaderen rechtvaardigen :
Het vast bureau neemt een huishoudelijk reglement aan waarin het nadere regels vaststelt over zijn werking.
Het huishoudelijk reglement regelt minstens of het college van burgemeester en schepenen, resp. het vast bureau digitaal of hybride kan vergaderen en de wijze waarop.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van dit reglement.
De wijziging van het huishoudelijk reglement heeft geen rechtstreekse financiële weerslag. Het lokaal bestuur dient evenwel de nodige accomodatie en apparatuur te voorzien om de digitale vergaderingen mogelijk te maken.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het huishoudelijk reglement voor het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau.
Het bijzonder comité voor de sociale dienst heeft een huishoudelijk reglement goedgekeurd in zitting van 3 april 2019.
Door de federale crisisfase die afgekondigd werd ter beheersing van de coronapandemie heeft het lokaal bestuur Borsbeek ervaring opgedaan met digitaal en/of hybride vergaderen. Door een wijziging aan het decreet over het lokaal bestuur mogen de organen van het lokaal bestuur beslissen om voortaan ook nog digitaal en/of hybride te vergaderen. Daarvoor moet de raad dan wel het huishoudelijk reglement aanpassen. Het bijzonder comité voor de sociale dienst moet bepalen wat “uitzonderlijke omstandigheden” zijn op basis waarvan een digitale en/of hybride vergadering kan plaatsvinden.
Gelet op de werking van het lokaal bestuur Borsbeek - in het bijzonder ook de frequentie met dewelke het bijzonder comité vergadert-, de technische mogelijkheden waar de gemeente over beschikt is het aangewezen om in te gaan op de mogelijkheid om digitaal te vergaderen. Dit houdt in dat alle leden van de vergadering deelnemen op digitale wijze (in tegenstelling tot hybride vergaderen, waarbij één of meerdere (maar niet alle) leden digitaal deelnemen.
Worden beschouwd als uitzonderlijke omstandigheden die volledig digitaal vergaderen rechtvaardigen :
De voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst en de burgemeester, vanuit zijn rol inzake openbare veiligheid en openbare gezondheid, beslissen samen of aan deze voorwaarde is voldaan. De burgemeester bevestigt zijn beslissing schriftelijk. Door een uitnodiging voor een digitale vergadering te versturen, verklaart de voorzitter zich akkoord met deze werkwijze.
In het huishoudelijk reglement is artikel 2.4 toegevoegd.
Artikel 110 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat artikel 29 ook van toepassing is op het bijzonder comité voor de sociale dienst. Dit artikel bepaalt dat het bijzonder comité voor de sociale dienst bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement moet vaststellen waarin nadere regels bepaald zijn over zijn werking.
De bepalingen die gevolgd worden staan zowel in het decreet over het lokaal bestuur (art. 20 DLB dat van toepassing is via art. 110 DLB en art. 111 DLB ) als in het besluit van de Vlaamse Regering over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen. Het algemene uitgangspunt daarbij is dat het bijzonder comité voor de sociale dienst enkel digitaal en/of hybride vergaderen kan onder de uitzonderlijke omstandigheden vermeld in het huishoudelijk reglement.
Het is niet de bedoeling om nog op basis van burgemeestersbesluit digitaal (of hybride) te vergaderen. De burgemeester behoudt zijn weliswaar de bevoegdheid op basis van art 134, 135 en 136 van de nieuwe gemeentewet om maatregelen te nemen die noodzakelijk zijn bij onvoorziene gebeurtenissen.
Het bijzonder comité voor de sociale dienst moet bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vaststellen waarin nadere regels bepaald zijn over zijn werking.
Het huishoudelijk reglement is in zitting van 9 november 2021 aangepast aan de gewijzigde bepalingen van het decreet lokaal bestuur en het besluit van de Vlaamse Regering over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen.
De wijziging van het huishoudelijk reglement heeft geen rechtstreekse financiële weerslag. Het lokaal bestuur dient evenwel de nodige accomodatie en apparatuur te voorzien om de digitale vergaderingen mogelijk te maken.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het aangepaste huishoudelijk reglement voor het bijzonder comité voor de sociale dienst.
De procedure voorzien bij wet van 30 december 1975 betreffende de goederen, buiten particuliere eigendommen, gevonden of op de openbare weg geplaatst ter uitvoering van vonnissen tot uitzetting is opgeheven. Sinds 1 september 2021 geldt de regeling uit de Wet van 4 februari 2020 houdende boek 3 “Goederen” van het Burgerlijk Wetboek, in het bijzonder artikelen 3.58 en 3.59:
Het toewijzingsreglement 'Gevonden en in beslag genomen goederen' werd aangepast aan de Wet van 4 februari 2020 houdende boek 3 “Goederen” van het Burgerlijk Wetboek.
Geen financiële weerslag, behalve eventuele inkomsten bij een openbare verkoop of eventuele vergoedingen aaneen eigenaar of rechthebbende die zich binnen de wettelijk voorziene termijn kenbaar maakt.
Naar aanleiding van de wijziging van het burgerlijk wetboek werd de huidige procedure 'gevonden en in beslag genomen goederen' afgestemd op de nieuwe wetgeving.
De gemeente of vinder is in elk geval verplicht de goederen 6 maanden te bewaren, tenzij het gaat om goederen die snel bederven of schadelijk zijn voor de openbare hygiëne, gezondheid of veiligheid óf fietsen. Fietsen moeten maar 3 maanden worden bijgehouden. Is de termijn verstreken, kan de gemeente of de vinder op een economisch verantwoorde wijze beschikken over de zaak. Dit kan verschillende zaken betekenen:
Ingeval van verkoop moet de gemeente de opbrengst ter beschikking van de eigenaar of van zijn rechtverkrijgenden houden. Het voorwerp blijft toebehoren aan zijn oorspronkelijke eigenaar en de gemeente of vinder wordt slechts eigenaar vijf jaar na de opname in het register voor zover de oorspronkelijke eigenaar zich niet kenbaar heeft gemaakt.
De gemeente heeft een retentierecht, zolang de eigenaar de verplichting tot vergoeding van de redelijke kosten van bewaring, behoud en opsporing niet heeft nagekomen.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het aangepast toewijzingsreglement betreffende gevonden en in beslag genomen goederen.
Met het K.B. van 3.01.1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8.07.1969.
Op de buitengewone algemene vergadering van 8.11.2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19.12.2003.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 19.06.2020 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening in het kader van de zelfstandige groepering goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 25.01.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Het OCMW is lid bij IGEAN dienstverlening.
De raad van bestuur van 13.10. 2021 heeft beslist om de buitengewone algemene vergadering van 22.12.2021 om 19.00 uur te organiseren op een digitale wijze gelet op uitzonderlijke situatie en op de stand van zaken van de maatregelen ter voorkoming van de verdere verspreiding van het coronavirus COVID-19.
De dagorde werd als volgt vastgelegd:
Met het schrijven van IGEAN dienstverlening van 20.10.2021 werd de uitnodiging en de dagorde voor de buitengewone algemene vergadering van 22.12.2021 aan alle deelnemers bezorgd.
Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:
De buitengewone algemene vergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de volledige dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening die digitaal zal gehouden worden gelet op de uitzonderlijke situatie en op de stand van zaken van de maatregelen ter voorkoming van de verdere verspreiding van het Coronavirus COVID-19 op 22.12.2021 om 19.00 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
De raad voor maatschappelijk welzijn geeft mandaat aan de afgevaardigde om aan de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 22.12.2021 deel te nemen en de agendapunten goed te keuren.
Twee uittreksels van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zullen aan IGEAN dienstverlening worden bezorgd.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Op 19.12.2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN, milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN, milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Het OCMW is lid bij IGEAN milieu & veiligheid.
De raad van bestuur van 17.03.2021 heeft beslist om de jaarvergadering van 25.06.2021 om 19.00 uur te organiseren op een digitale wijze gelet op uitzonderlijke situatie en op de stand van zaken van de maatregelen ter voorkoming van de verdere verspreiding van het coronavirus COVID-19.
De dagorde werd als volgt vastgelegd:
De raad van bestuur van 20.10.2021 heeft eveneens de agendapunten goedgekeurd op basis waarvan volgende documenten vanaf heden beschikbaar zijn:
De buitengewone algemene vergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de volledige dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid die digitaal zal gehouden worden gelet op de uitzonderlijke situatie en op de stand van zaken van de maatregelen ter voorkoming van de verdere verspreiding van het Coronavirus COVID-19 op 22.12.2021 om 19.00 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
De raad voor maatschappelijk welzijn geeft mandaat aan de afgevaardigde om aan de buitengewone algemene vergadering van 22 december 2021 van IGEAN milieu en veiligheid deel te nemen en de agendapunten goed te keuren.
Twee uittreksels van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zullen aan IGEAN milieu en veiligheid worden bezorgd.
Het OCMW Borsbeek is deelnemer van de dienstverlenende vereniging CIPAL. Met de oproepingsbrief van 29 oktober 2021 wordt het OCMW Borsbeek opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van CIPAL op 16 december 2021. Deze vergadering gaat digitaal vanop afstand door om 16 uur met volgende agendapunten:
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de agendapunten goed voor de algemene vergadering van Cipal van 16 december 2021 die digitaal plaatsvindt:
De raad voor maatschappelijk welzijn geeft mandaat aan de afgevaardigde om aan de algemene vergadering van Cipal van 16 december 2021 deel te nemen en de agendapunten goed te keuren.
Een kopie van deze beslissing wordt overgemaakt aan Cipal dv, Bell-Telephonelaan 2D, 2440 Geel.