Het innemen van een gedeelte van het openbaar domein voor de uitoefening van ambulante handel of de plaatsing van een marktkraam kan niet kosteloos gebeuren. Er is een retributie verschuldigd voor het tijdelijk privaat en commercieel gebruik van de openbare ruimte.
Het in gebruik nemen van het openbaar domein brengt voor de gemeente bijkomende kosten met zich mee op het vlak van veiligheid, afvalbeheersing, openbare netheid, verkeersveiligheid en infrastructuur.
Het openbaar domein moet zowel voor als na de ambulante activiteit net worden gehouden.
Het ter beschikking stellen en onderhouden van het openbaar domein naar aanleiding van ambulante activiteiten veroorzaakt voor het gemeentebestuur bijkomende taken en kosten; zo kunnen de standplaatsen verkeerstechnisch een gevaar voor de weggebruikers betekenen waardoor een nauwkeurige opvolging en grondige inschatting van de plaatsen dan ook vereist is.
Er worden verschillende categorieën voorzien van ambulante handel, er wordt een onderscheid gemaakt tussen ambulante handel op een vooraf bepaalde plaats, een niet vooraf bepaalde plaats en ambulante handel op rondtrekkende wijze.
Er worden bijkomende voorwaarden opgelegd aan handelaars in consumptie-ijs.
De gemeente Borsbeek is een relatief kleine gemeente en er rijden dagelijks al verschillende rondtrekkende ijshandelaars door dezelfde straten in de gemeente. Dit leidt tot klachten wegens geluidsoverlast en verkeershinder. Daarom wordt er geopteerd om te werken met een concessie.
De concessie omvat 3 loten:
De handelaar mag zich verplaatsen van de ene naar de andere standplaats. Hij mag zelf bepalen op welke standplaats hij staat.
Tijdens de evaluatie van onze tarieven en de tarieven van omliggende gemeente bleek dat onze tarieven zeer laag liggen ten opzichte van de andere gemeenten, maar ook ten opzichte van de tarieven van de kermis. Een gelijkaardige handelaar (voeding) betaalt voor de kermis gemiddeld 240 euro voor de 4 dagen, een gemiddeld voedingskraam betaalt op een niet-vooraf bepaalde plaats op het openbaar domein gemiddeld 150 euro voor het ganse jaar. De tarieven voor de ambulante handel op het openbaar domein zijn al minstens sinds 2008 niet meer gewijzigd. Het lijkt ons dan ook gerechtvaardigd dat de tarieven opgetrokken worden. De prijzen werden aangepast aan de hand van een indexering tussen 2008 en 2021. In het reglement werd ook opgenomen dat de tarieven jaarlijks zullen geïndexeerd worden.
Er werd een tarief voorzien voor de ambulante handel voor een niet-vooraf bepaalde plaats die slechts sporadisch gebruik maakt van ons openbaar domein en een tarief voor een niet-vooraf bepaalde plaats die frequent gebruik maakt van het openbaar domein. Het tarief voor een handelaar die het ganse jaar van de plaats gebruik maakt werd een voordeliger tarief voorzien aangezien we minder administratief werk hebben dan handelaars die sporadisch gebruik maken van het openbaar domein.
Bij een controle van het verbruik van de elektriciteit door de ambulante handelaars is gebleken dat de kosten voor sommige handelaars hoger oplopen. Voor sommige handelaars loopt het verbruik zo hoog op dat het tarief dat aangerekend wordt, niet voldoende is om de kosten te dekken. We maken dan ook een onderscheid tussen het verbruik van 32A en 64A.
In het aangepaste reglement worden er 2 vrijstellingen voorzien.
Gezien de concessiehouder reeds een concessievergoeding betaalt, wordt deze vrijgesteld van de belasting op ambulante handel buiten de openbare markt.
Tenslotte is er ook voorzien in een regeling betreffende verkopen van producten of diensten met niet-commercieel karakter. Deze verkopen worden vrijgesteld van de belasting wegens het gebrek aan winstoogmerk.
Door de financiële toestand is de gemeente genoodzaakt belastingen te heffen.
Artikel 170 §4 van de Grondwet: geen last of belasting kan door de gemeenteraad worden ingevoerd dan door hun raad.
Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, gewijzigd door de Wet van 4 juli 2005 en door het Decreet van 24 februari 2017.
Koninklijk Besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Decreet van 24 februari 2017 tot wijziging van artikel 8 en 10 van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante en kermisactiviteiten.
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register.
Besluit van de Vlaamse Regering van 21 april 2017 houdende de wijziging van diverse bepalingen van het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten
Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 omtrent de gemeentefiscaliteit
Het huidige reglement 'gemeentelijk reglement ambulante handel' werd goedgekeurd door de gemeenteraad op maandag 20 april 2020.
Naar aanleiding van het stijgende aantal ambulante handelaars werd de visie hierrond herzien en zijn een aantal wijzigingen aan het reglement noodzakelijk.
Er wordt een retributie geheven aan ambulante handelaars buiten de markt voor het uitoefenen van hun activiteiten. De lokale belastingen en retributies worden onder de loep genomen en waar nodig aangepast.
De gemeenteraad keurt het gemeentelijk reglement 'Ambulante handel' dat integraal aan dit besluit werd toegevoegd goed vanaf 1 januari 2022.