Stedenbouwkundige basisgegevens
1. Ligging volgens het uitvoeringsplan en bijhorende voorschriften
De aanvraag is gelegen binnen het Ruimtelijk Uitvoeringsplan Koude Beek, definitief vastgesteld op 22 februari 2016.
De voorliggende aanvraag beoogt het verkaveling van gronden voor woningbouw en is daardoor principieel in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het Ruimtelijk Uitvoeringsplan Koude Beek, meerbepaald artikel 4.
De aanvraag ligt binnen de omschrijving (afbakeningslijn) van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen (deelplan 7), definitief vastgesteld door de Vlaamse regering op 19 juni 2009 (en latere wijzigingen). Binnen de afbakeningslijn van dit GRUP gelden volgende stedenbouwkundige bepalingen:
“Artikel 0. Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het grootstedelijk gebied Antwerpen. Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing. De bestaande voorschriften kunnen daardoor voorschriften in nieuwe gewestelijke, provinciale en gemeentelijk uitvoeringsplannen of BPA’s worden vervangen. Bij de vaststelling van die plannen en bij overheidsprojecten binnen de grenslijn gelden de relevante bepalingen van de ruimtelijke structuurplannen, conform de decretale bepalingen in verband met de verbindende waarde van die ruimtelijke structuurplannen.”
De planbestemming van de percelen werd niet gewijzigd bij de vaststelling van het GRUP.
2. Ligging volgens een verkaveling
Niet van toepassing
Openbaar onderzoek
De aanvraag werd openbaar gemaakt van 27 augustus 2021 tot en met 25 september 2021.
Op 30 september 2021 werd overgegaan tot sluiting van het openbaar onderzoek door de omgevingsambtenaar. Hierbij werd vastgesteld:
Deze bezwaren werden ingediend tijdens de periode van openbaar onderzoek en zijn bijgevolg ontvankelijk.
Geen van deze bezwaarschriften formuleren bezwaren die betrekking hebben op de rooilijn of de nieuwe wegenis.
Het college van burgemeester en schepenen zal zich over de inhoud van de bezwaren uitspreken bij de inhoudelijke beoordeling van het omgevingsvergunningsdossier.
Inhoudelijke beoordeling
Beknopte beschrijving van de aanvraag
Voorliggend verkaveling betreft de opdeling van twee percelen in 9 kavels voor individuele woningbouw, in gesloten en halfopen bouworde met tuinzone. De individuele kavels worden gepositioneerd rond een publieke ruimte (lot 10) bestemd als pleinfunctie met wadi.
Beschrijving van de bouwplaats
De aanvraag strekt zich uit over twee naast elkaar gelegen percelen, gelegen tussen de Robianostraat en de gemeentelijke begraafplaats. Beide percelen zijn onbebouwd.
Beschrijving van de bestaande ontsluiting
De verkaveling wordt ontsloten via de toegangsweg naar de gemeentelijke begraafplaats. Deze toegangsweg geeft op zijn beurt ontsluiting naar de Robianostraat, een gemeentelijke weg.
Beschrijving van geplande gemeenteweg
Lot 10 maakt het als nieuwe gemeenteweg mogelijk een nieuwe ontsluiting te creëren naar de Robianostraat.
Beoordeling van de geplande gemeenteweg
Artikel 8 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 bepaalt:
“Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.”
Artikel 11, §1 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 bepaalt:
“§ 1. De gemeenten leggen de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond.”
Artikel 12, §2 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 bepaalt:
“§ 2. In afwijking van artikel 11 kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.”
Artikel 69 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 bepaalt:
“De vereenvoudigde vergunningsprocedure is niet van toepassing voor projecten waarvoor met toepassing van artikel 31 een beslissing van de gemeenteraad vereist is over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg.”
Artikel 31 van het decreet op de omgevingsvergunning van 25 april 2014 (ingevolge art. 70 van het decreet houdende de gemeentewegen) bepaalt:
“§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
…
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. (…) De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.”
Artikel 32 van het decreet op de omgevingsvergunning van 25 april 2014 bepaalt:
“§ 6. Een vergunning voor aanvragen met aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg kan pas verleend worden na goedkeuring over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg door de gemeenteraad overeenkomstig artikel 31. Als de gemeenteraad de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing niet heeft goedgekeurd, dan wordt de omgevingsvergunning geweigerd.”
Artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning bepaalt:
“Als een beslissing van de gemeenteraad vereist is over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
…
Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Art. 47. Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:
“De gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag;
…
De gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere.“
De gemeenteraad keurt de rooilijnplannen en wegenis, horende bij de verkavelingsaanvraag onder gemeentelijk nummer 019/166 1, voor het verkavelen van twee percelen in 10 loten, gelegen de Robianostraat, kadastraal bekend als afdeling 1 sectie A nummers 106 l – 106 n goed.