Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur waarin bepaald wordt dat de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Regelgeving: bevoegdheid
De notulen en het zittingsverslag van de voorgaande zitting van de gemeenteraad moeten goedgekeurd te worden.
De notulen zijn raadpleegbaar in bijlage.
Het zittingsverslag via deze link: http://www.borsbeek.org/besluiten
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 25 oktober 2021 goed.
De gemeenteraad heeft een huishoudelijk reglement goedgekeurd in zitting van 22 juni 2020. Het huishoudelijk reglement is van toepassing op de gemeenteraad en op de raad voor maatschappelijk welzijn.
Door de federale crisisfase die afgekondigd werd ter beheersing van de coronapandemie heeft het lokaal bestuur Borsbeek ervaring opgedaan met digitaal en/of hybride vergaderen. Door een wijziging aan het decreet over het lokaal bestuur mogen de raden beslissen om voortaan ook nog digitaal en/of hybride te vergaderen. Daarvoor moet de raad dan wel het huishoudelijk reglement aanpassen. De raad moet bepalen wat “uitzonderlijke omstandigheden” zijn op basis waarvan een digitale en/of hybride vergadering kan plaatsvinden.
Gelet op de werking van het lokaal bestuur Borsbeek en de technische mogelijkheden waar de gemeente over beschikt, is het aangewezen om in te gaan op de mogelijkheid om digitaal te vergaderen. Dit houdt in dat alle leden van de vergadering deelnemen op digitale wijze (in tegenstelling tot hybride vergaderen, waarbij één of meerdere (maar niet alle) leden digitaal deelnemen.
Worden beschouwd als uitzonderlijke omstandigheden die volledig digitaal vergaderen rechtvaardigen :
De voorzitter en de burgemeester beslissen samen of aan deze voorwaarde is voldaan. De burgemeester bevestigt zijn beslissing schriftelijk. Door een uitnodiging voor een digitale of hybride vergadering te versturen, verklaart de voorzitter zich akkoord met deze werkwijze.
Voorwaarde hiertoe is dat twee derde van de raadsleden vooraf akkoord gaan om deze tussentijdse raad digitaal te organiseren. Het kan gaan om een vergadering met de gewone oproepingstermijn van acht dagen (art. 20 DLB) of een vergadering met verkorte oproepingstermijn (art. 23 DLB).
Aangezien de gemeenteraad niet louter en alleen meer fysiek zal kunnen plaatsvinden, dekt de term ‘zaal’ niet meer alle mogelijkheden (bij verwijdering uit de zaal als ordemaatregel). Het woord ‘zaal’ wordt vervangen door ‘vergadering’. Onder ‘vergadering’ vallen zowel de fysieke als de digitale vormen van vergaderen. Deze wijziging werkt door naar artikel 74, 110DLB (RMW-BCSD)
Het is aangewezen om het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn aan te passen aan de gewijzigde bepalingen van het decreet lokaal bestuur en het besluit van de Vlaamse Regering over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen.
De wijziging van het huishoudelijk reglement heeft geen rechtstreekse financiële weerslag. Het lokaal bestuur dient evenwel de nodige accomodatie en apparatuur te voorzien om de digitale vergaderingen mogelijk te maken.
Het aangepaste huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn wordt goedgekeurd.
Door de federale crisisfase die afgekondigd werd ter beheersing van de coronapandemie heeft het lokaal bestuur Borsbeek ervaring opgedaan met digitaal en/of hybride vergaderen. Door een wijziging aan het decreet over het lokaal bestuur mogen de beleidsorganen van het lokaal bestuur beslissen om voortaan ook nog digitaal en/of hybride te vergaderen. In het huishoudelijk reglement wordt bepaald welke de “uitzonderlijke omstandigheden” zijn op basis waarvan een digitale en/of hybride vergadering kan plaatsvinden.
Gelet op de werking van het lokaal bestuur Borsbeek en de technische mogelijkheden waar de gemeente over beschikt, is het aangewezen om in te gaan op de mogelijkheid om digitaal te vergaderen. Dit houdt in dat alle leden van de vergadering deelnemen op digitale wijze (in tegenstelling tot hybride vergaderen, waarbij één of meerdere (maar niet alle) leden digitaal deelnemen.
Worden voor vergaderingen van het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau,beschouwd als uitzonderlijke omstandigheden die volledig digitaal vergaderen rechtvaardigen :
Het college van burgemeester en schepenen neemt een huishoudelijk reglement aan waarin het nadere regels vaststelt over zijn werking.
Het huishoudelijk reglement regelt minstens of het college van burgemeester en schepenen digitaal of hybride kan vergaderen en de wijze waarop.
De gemeenteraad neemt kennis van dit huishoudelijk reglement.
De wijziging van het huishoudelijk reglement heeft geen rechtstreekse financiële weerslag. Het lokaal bestuur dient evenwel de nodige accomodatie en apparatuur te voorzien om de digitale vergaderingen mogelijk te maken.
De gemeenteraad neemt kennis van het huishoudelijk reglement voor het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau.
Het innemen van een gedeelte van het openbaar domein voor de uitoefening van ambulante handel of de plaatsing van een marktkraam kan niet kosteloos gebeuren. Er is een retributie verschuldigd voor het tijdelijk privaat en commercieel gebruik van de openbare ruimte.
Het in gebruik nemen van het openbaar domein brengt voor de gemeente bijkomende kosten met zich mee op het vlak van veiligheid, afvalbeheersing, openbare netheid, verkeersveiligheid en infrastructuur.
Het openbaar domein moet zowel voor als na de ambulante activiteit net worden gehouden.
Het ter beschikking stellen en onderhouden van het openbaar domein naar aanleiding van ambulante activiteiten veroorzaakt voor het gemeentebestuur bijkomende taken en kosten; zo kunnen de standplaatsen verkeerstechnisch een gevaar voor de weggebruikers betekenen waardoor een nauwkeurige opvolging en grondige inschatting van de plaatsen dan ook vereist is.
Er worden verschillende categorieën voorzien van ambulante handel, er wordt een onderscheid gemaakt tussen ambulante handel op een vooraf bepaalde plaats, een niet vooraf bepaalde plaats en ambulante handel op rondtrekkende wijze.
Er worden bijkomende voorwaarden opgelegd aan handelaars in consumptie-ijs.
De gemeente Borsbeek is een relatief kleine gemeente en er rijden dagelijks al verschillende rondtrekkende ijshandelaars door dezelfde straten in de gemeente. Dit leidt tot klachten wegens geluidsoverlast en verkeershinder. Daarom wordt er geopteerd om te werken met een concessie.
De concessie omvat 3 loten:
De handelaar mag zich verplaatsen van de ene naar de andere standplaats. Hij mag zelf bepalen op welke standplaats hij staat.
Tijdens de evaluatie van onze tarieven en de tarieven van omliggende gemeente bleek dat onze tarieven zeer laag liggen ten opzichte van de andere gemeenten, maar ook ten opzichte van de tarieven van de kermis. Een gelijkaardige handelaar (voeding) betaalt voor de kermis gemiddeld 240 euro voor de 4 dagen, een gemiddeld voedingskraam betaalt op een niet-vooraf bepaalde plaats op het openbaar domein gemiddeld 150 euro voor het ganse jaar. De tarieven voor de ambulante handel op het openbaar domein zijn al minstens sinds 2008 niet meer gewijzigd. Het lijkt ons dan ook gerechtvaardigd dat de tarieven opgetrokken worden. De prijzen werden aangepast aan de hand van een indexering tussen 2008 en 2021. In het reglement werd ook opgenomen dat de tarieven jaarlijks zullen geïndexeerd worden.
Er werd een tarief voorzien voor de ambulante handel voor een niet-vooraf bepaalde plaats die slechts sporadisch gebruik maakt van ons openbaar domein en een tarief voor een niet-vooraf bepaalde plaats die frequent gebruik maakt van het openbaar domein. Het tarief voor een handelaar die het ganse jaar van de plaats gebruik maakt werd een voordeliger tarief voorzien aangezien we minder administratief werk hebben dan handelaars die sporadisch gebruik maken van het openbaar domein.
Bij een controle van het verbruik van de elektriciteit door de ambulante handelaars is gebleken dat de kosten voor sommige handelaars hoger oplopen. Voor sommige handelaars loopt het verbruik zo hoog op dat het tarief dat aangerekend wordt, niet voldoende is om de kosten te dekken. We maken dan ook een onderscheid tussen het verbruik van 32A en 64A.
In het aangepaste reglement worden er 2 vrijstellingen voorzien.
Gezien de concessiehouder reeds een concessievergoeding betaalt, wordt deze vrijgesteld van de belasting op ambulante handel buiten de openbare markt.
Tenslotte is er ook voorzien in een regeling betreffende verkopen van producten of diensten met niet-commercieel karakter. Deze verkopen worden vrijgesteld van de belasting wegens het gebrek aan winstoogmerk.
Door de financiële toestand is de gemeente genoodzaakt belastingen te heffen.
Artikel 170 §4 van de Grondwet: geen last of belasting kan door de gemeenteraad worden ingevoerd dan door hun raad.
Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, gewijzigd door de Wet van 4 juli 2005 en door het Decreet van 24 februari 2017.
Koninklijk Besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Decreet van 24 februari 2017 tot wijziging van artikel 8 en 10 van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante en kermisactiviteiten.
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register.
Besluit van de Vlaamse Regering van 21 april 2017 houdende de wijziging van diverse bepalingen van het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten
Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 omtrent de gemeentefiscaliteit
Het huidige reglement 'gemeentelijk reglement ambulante handel' werd goedgekeurd door de gemeenteraad op maandag 20 april 2020.
Naar aanleiding van het stijgende aantal ambulante handelaars werd de visie hierrond herzien en zijn een aantal wijzigingen aan het reglement noodzakelijk.
Er wordt een retributie geheven aan ambulante handelaars buiten de markt voor het uitoefenen van hun activiteiten. De lokale belastingen en retributies worden onder de loep genomen en waar nodig aangepast.
De gemeenteraad keurt het gemeentelijk reglement 'Ambulante handel' dat integraal aan dit besluit werd toegevoegd goed vanaf 1 januari 2022.
Naar aanleiding van de wijziging van het burgerlijk wetboek is het aangewezen om de huidige procedure 'gevonden en in beslag genomen goederen' af te stemmen op de nieuwe wetgeving.
De gemeente of vinder is in elk geval verplicht de goederen 6 maanden te bewaren, tenzij het gaat om goederen die snel bederven of schadelijk zijn voor de openbare hygiëne, gezondheid of veiligheid óf fietsen. Fietsen moeten maar 3 maanden worden bijgehouden. Is de termijn verstreken, kan de gemeente of de vinder op een economisch verantwoorde wijze beschikken over de zaak. Dit kan verschillende zaken betekenen:
Ingeval van verkoop moet de gemeente de opbrengst ter beschikking van de eigenaar of van zijn rechtverkrijgenden houden. Het voorwerp blijft toebehoren aan zijn oorspronkelijke eigenaar en de gemeente of vinder wordt slechts eigenaar vijf jaar na de opname in het register voor zover de oorspronkelijke eigenaar zich niet kenbaar heeft gemaakt.
De gemeente heeft een retentierecht, zolang de eigenaar de verplichting tot vergoeding van de redelijke kosten van bewaring, behoud en opsporing niet heeft nagekomen.
De procedure voorzien bij wet van 30 december 1975 betreffende de goederen, buiten particuliere eigendommen, gevonden of op de openbare weg geplaatst ter uitvoering van vonnissen tot uitzetting is opgeheven. Sinds 1 september 2021 geldt de regeling uit de Wet van 4 februari 2020 houdende boek 3 “Goederen” van het Burgerlijk Wetboek, in het bijzonder artikelen 3.58 en 3.59:
Het toewijzingsreglement 'Gevonden en in beslag genomen goederen' dient aangepast te worden aan de Wet van 4 februari 2020 houdende boek 3 “Goederen” van het Burgerlijk Wetboek.
Geen financiële weerslag, behalve eventuele inkomsten bij een openbare verkoop of eventuele vergoedingen aaneen eigenaar of rechthebbende die zich binnen de wettelijk voorziene termijn kenbaar maakt.
Het aangepast toewijzingsreglement betreffende gevonden en in beslag genomen goederen wordt goedgekeurd.
De cijfers voor het budget 2022 passen binnen de reeds goedgekeurde meerjarenplanning 2020-2025.
Decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse Gewest;
De protestantse kerk is erkend met een gebiedsomschrijving die de grenzen van één gemeente overschrijdt. De gemeente waarin het hoofdgebouw van de eredienst zich bevindt oefent de gemeentelijke bevoegdheden uit bij de procedure van begroting, meerjarenplanning en rekening. In het geval van de protestantse kerk gaat het over 6 gemeenten (Boechout, Borsbeek, Lier, Lint, Mortsel en Ranst) waarbij de gemeente Boechout de hoofdgemeente is.
Het budget 2022, goedgekeurd door de bestuursraad van de protestantse kerk op 15juni 2021 werd bij de gemeente Boechout ingediend op 17 juni 2021.
Het budget 2022 van de protestantse kerk voorziet in een gemeentelijke toelage. De verdeling van de toelage gebeurt op basis van het aantal leden per gemeente. Het aandeel van Borsbeek komt overeen met 5,54%.
Voor 2022 bedraagt de gemeentelijke toelage:
De toelage zal voorzien worden in het gemeentelijke budget 2022.
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2022 van de protestantse kerk.
Schepen Marian Lauwers geeft een toelichting bij de Visie Sociaal Wonen.
Schepen Marian Lauwers geeft een toelichting bij de Visie Sociaal Wonen.
Stedenbouwkundige basisgegevens
1) Ligging volgens de plannen van aanleg en bijhorende voorschriften
De aanvraag ligt in het gewestplan Antwerpen goedgekeurd bij Koninklijk besluit van 3 oktober 1979 (en latere wijzigingen).
De aanvraag ligt volgens het gewestplan in woongebied.
Artikel 5 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en gewestplannen stelt:
“De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.”
De aanvraag ligt niet binnen de omschrijving van een bij Koninklijk besluit goedgekeurd bijzonder plan van aanleg of goedgekeurde en niet-vervallen verkaveling.
De voorliggende aanvraag beoogt woningbouw en is daardoor principieel in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het geldende gewestplan.
2) Ligging volgens het uitvoeringsplan en bijhorende voorschriften
De aanvraag ligt binnen de omschrijving (afbakeningslijn) van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen (deelplan 7), definitief vastgesteld door de Vlaamse regering op 19 juni 2009 (en latere wijzigingen). Binnen de afbakeningslijn van dit GRUP gelden volgende stedenbouwkundige bepalingen:
“Artikel 0. Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het grootstedelijk gebied Antwerpen. Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing. De bestaande voorschriften kunnen daar door voorschriften in nieuwe gewestelijke, provinciale en gemeentelijk uitvoeringsplannen of BPA’s worden vervangen. Bij de vaststelling van die plannen en bij overheidsprojecten binnen de grenslijn gelden de relevante bepalingen van de ruimtelijke structuurplannen, conform de decretale bepalingen in verband met de verbindende waarde van die ruimtelijke structuurplannen.”
De gewestplanbestemming van het perceel werd niet gewijzigd bij de vaststelling van het GRUP.
3) Ligging volgens een verkaveling
Niet van toepassing
Openbaar onderzoek
De aanvraag werd openbaar gemaakt van 15 juli 2021 tot en met 13 augustus 2021.
Op 16 augustus 2021 werd overgegaan tot de sluiting van het openbaar onderzoek door de omgevingsambtenaar. Hierbij werd vastgesteld:
Deze bezwaren werden ingediend tijdens de periode van het openbaar onderzoek en zijn bijgevolg ontvankelijk.
Twee ingediende bezwaarschriften formuleren bezwaren die betrekking hebben op de nieuwe wegenis. Om deze reden worden deze bezwaren door de gemeenteraad behandeld.
2. Bezwaarschrift 2: dd. 13 augustus 2021
De weg die getekend staat aan de garages die grenzen aan perceel 27/g3, lijkt ons eerder een overbodige weg. Uiteindelijk leidt deze weg nergens naar en lijkt het meer op een uitnodiging voor personen die niet bevoegd zijn om hier te komen. In het verleden hebben we hier al meerdere malen last van gehad. Na de realisatie van het project wordt deze weg afgestaan aan de gemeente. Wordt deze dan ook onderhouden door de gemeente, of wat zijn hier de concrete plannen?
Beoordeling van de bezwaarschriften
1.1. De voetgangers- en verbinding beschikt over een rooilijnbreedte van 1 m. De breedte van het aansluitende karrenspoor bedraagt aan weerszijden 0,6 m. De technische opbouw van de wegenis voldoet voor de verkeerstroom die deze zal moeten opvangen. De rooilijn bepaalt echter geen volledige wegzate in openbaar domein. Het karrespoor blijft in private eigendom. Deze situatie legt een hypotheek op de bruikbaarheid van de wegenis voor gemotoriseerd verkeer (vierwielers) naar blok B. Voorgestelde rooilijn kan niet aanzien worden als een volwaardig wegenistracé aangezien de breedte van het wegtracé onvoldoende is voor het type verkeer dat deze weg zal moeten gebruiken. Voorgesteld rooilijnplan garandeert enkel de toegang voor voetgangers en fietsers. Bijgevolg moet worden vastgesteld dat het wegtracé niet aan de vooropgestelde breedte en uitrusting voldoet om als gemeenteweg te worden vastgesteld. Het bezwaar wordt voor dit gedeelte bijgetreden.
Wat het statuut van de parkeerplaatsen betreft, doet de gemeenteraad geen uitspraak of de parkeerplaatsen openbaar dan wel privaat moeten zijn. De gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Het bezwaar m.b.t. de parkeerplaatsen op privaat domein behoort niet tot de bevoegdheden van de gemeenteraad en wordt dus niet bijgetreden.
1.2 Het bezwaar heeft betrekking op bezorgdheid rond de aansprakelijkheid en het onderhoud De gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Het bezwaar behoort niet tot de bevoegdheden van de gemeenteraad. Voor wat de parkeerplaatsen betreft wordt verwezen naar de motivatie onder punt 1.1. Het bezwaar wordt niet bijgetreden.
1.3 Het bezwaar stelt dat de smalle strook het privatief deel van het terrein kunstmatig verhoogd. De gemeenteraad doet geen uitspraak over het aandeel aan oppervlakte dat de wegenis moet bevatten. De raad doet enkel uitspraak over de breedte van de weg. Het bezwaar wordt niet bijgetreden.
2. De nieuwe gemeenteweg bezit een hoog verbindingspotentieel door het tracé tot aan de achterste perceelgrens aan te leggen. Het tracé geeft een eerste aanzet tot een mogelijke doorsteek voor zwakke weggebruikers richting centrum van de gemeente. Gezien het openbare karakter van deze weg voor voetgangers- en fietsers, is een privatief gebruik niet aan de orde. Vormen van overlast die gepaard zouden kunnen gaan met het tracé vallen niet onder de beoordelingsbevoegheid van de gemeenteraad. Het bezwaar wordt niet bijgetreden.
Het college van burgemeester en schepenen zal zich over de inhoud van de overige bezwaren uitspreken bij de beoordeling van het omgevingsvergunningsdossier.
Inhoudelijke beoordeling
Beknopte beschrijving van de aanvraag
Voorliggend project betreft 2 percelen die door hun vorm en grootte aangewend worden voor de inrichting van twee appartementsgebouwen, opgetrokken op 2 bouwlijnen. Hiervan is 1 gesitueerd aan de straatzijde en bouwt deze verder af. Links ervan wordt een wegtracé aangelegd tot achteraan het perceel. Aan deze weg wordt het tweede gebouw ingeplant.
Beschrijving van de bouwplaats
De aanvraag strekt zich uit over twee naast elkaar gelegen percelen. Beide percelen zijn onbebouwd.
Beschrijving van de bestaande ontsluiting
De aanvraag bevindt zich ter hoogte van gemeenteweg Singel. Singel is in hoofdzaak een woonstraat waar zowel eengezinswoningen als meergezinswoningen voorkomen.
Beschrijving van geplande gemeenteweg
Langsheen de oostzijde van beide gebouwen wordt een nieuw wegtracé aangelegd. De weg verbindt de gemeentelijke weg Singel met het achterliggende perceel ter hoogte van de Corneel Smitslei 45. Dit creëert de mogelijkheid om later, bij eventuele ontwikkeling van het achterliggend perceel, een doorsteek te creëren voor zwakke weggebruikers richting centrum van de gemeente.
Beoordeling ten gronde
Voor het project werd reeds eerder een dossier ingediend. De gemeenteraad besloot in de zitting van 22 februari 2021 het toenmalig rooilijnplan te weigeren. Dit rooilijnplan maakte deel uit van het dossier met intern nummer OMV2020078. De motivering luidde destijds dat het rooilijnplan onvoldoende gestoffeerd was om te kunnen worden aanvaard. Volgende opmerkingen werden in de motivering aangehaald:
1. Het rooilijnplan werd bij wijziging ingediend, hierbij werd geen rekening gehouden met het reeds aan het dossier gekoppelde funderingsplan voor de appartementsgebouwen. Dit funderingsplan voorziet in de plaatsing van een septische put en een infiltratiesysteem onder wat later als openbaar domein dient afgestaan te worden. Ook de leidingen vanuit de twee gebouwen naar deze infrastructuren lopen onder openbaar domein. Dit is niet aanvaardbaar; de relevante plannen dienen aangepast te worden.
2. Vooraleer het openbaar domein kan aangelegd worden, moeten eerst de nodige technische fiches aangeleverd worden voor zowel de bestrating als de infrastructuur zoals de fietsrekken. Ook zal met de dienst Grondgebiedzaken de nodige bespreking dienen gevoerd te worden teneinde een overeenkomst te bekomen betreffende het te leggen klinkerverband en dergelijke. Deze afspraken dienen in een schriftelijk verslag genoteerd te worden door projecthouder.
3. Het rooilijnplan is niet voorzien van aanduiding van openbare verlichting. Dit zal in samenspraak met Fluvius moeten uitgevoerd worden. Waarborgen en eindafrekening hiervoor vallen ten laste van de projecthouder.
4. Er ontbreekt een aanplantingsplan voor wat later als openbaar groen zal blijven. Er is verduidelijking nodig omtrent welke aanplantingen voorzien worden en hoe deze aangeplant worden met oog op onderhoud.
5. Alle inrichtingen op het toekomstig openbaar domein (signalisatie, verkeersborden, aanplantingen, ...) vallen ten laste van de projecthouder die hiervoor de nodige waarborgen zal moeten geven.
6. De fietsrekken voor blok B worden geplaatst op kiezel. Naar onderhoud toe is dit niet wenselijk. Het is beter hier ternair zand of ander meer duurzaam bodemmateriaal te gebruiken.
De aanvraag, ontvangen door de gemeente op 21 juni 2021 en gekend onder gemeentelijk dossiernummer OMV2021062 bevat een gewijzigd rooilijnplan.
Het plan voldoet aan de opmerkingen 1, 2, 3, 4, 6 zoals geformuleerd door de gemeenteraad d.d. 22 februari 2021. Hierdoor blijft enkel opmerking 5 overeind. Aan deze opmerking kan door voorwaarden bij de eventuele vergunningsverlening worden voldaan.
1.De sceptische put en het infiltratiesysteem worden voortaan voorzien op het private perceel. De leidingen die vanuit de twee gebouwen naar deze infrastructuren lopen, lopen niet meer onder het openbaar domein.
2. De nodige besprekingen werden gevoerd met de dienst Grondgebiedszaken. De dwarsprofielen bevatten voldoende gegevens voor de bevoegde gemeentelijke dienst en zijn inhoudelijk aanvaardbaar.
3. Het dossier bevat een plan met de situering van de openbare verlichting. Het dossier bevat een positief advies van Fluvius voor wat betreft de stroomlijn.
4. Het openbaar domein zal voortaan slechts bestaan uit een openbaar pad, met uitzondering van een strook van ca. 21 m die over een breedte van ca. 0,6 m vaste planten zal omvatten. De kleurcodes van het inplantingsplan komen overeen met de beplantingscodes uit de legende.
5. De nodige waarborgen zullen worden opgelegd conform het gemeentelijk retributiereglement. Dit kan als voorwaarde bij een eventuele vergunning worden opgelegd.
6. De fietsrekken bevinden zich voortaan op de private kavel. Het omgevingsvergunningsdecreet bepaalt in artikel 31 dat de gemeenteraad zich uitspreek over de uitrusting van de gemeenteweg. De fietsrekken bevinden zich niet meer op een gemeenteweg. Bijgevolg valt de uitrusting van de fietsrekken voortaan buiten de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het dossier OMV2021062 voldoet aan de opmerkingen zoals eerder geformuleerd op het dossier OMV2020078
De inrichting van de weg is hoofdzakelijk gericht op voetgangers en fietsers, maar kan door een karrenspoor aan weerszijden ook gedeeltelijk voor automobilisten gebruikt worden. De fiets- en voetgangersverbinding krijgt een breedte van 1 m. De breedte van het karrenspoor bedraagt aan weerszijden 0,6 m.
De totale berijdbare breedte voor personenwagens bedraagt 2,2 m. Dit is een eerder beperkte maatvoering voor vierwielers en laat geen verkeer toe in beide richtingen. Het karrenspoor loopt vanaf de aantakking op Singel tot aan de achterste parkeerplaatsen op het maaiveld ter hoogte van blok B. Deze parkeerplaatsen situeren zich ter hoogte van de fietsparkeerplaats. Aangezien het karrenspoor loopt tot aan de parkeerplaatsen die integraal deel uitmaken van het project wordt verwacht dat het karrenspoor slechts door plaatselijk verkeer zal worden gebruikt.
De inrichting van de weg is gericht op plaatselijk verkeer tot woningblok B. Buiten de aantakking op Singel, worden er geen overige aantakkingen op de nieuwe weg voorzien, waardoor geen doorgaand autoverkeer mogelijk is. De verwachte verkeersintensiteit wordt hierdoor beperkt. De inrichting van de weg sluit het kruisen van voertuigen uit, hierdoor moeten voertuigen ofwel halt houden vlak na de bocht Singel, ofwel op de voet- en fietsverbinding ter hoogte van de parkeerplaatsen van blok B. Ter hoogte van blok A is langsparkeren aan Singel toegestaan, waardoor indraaiende voertuigen naar het nieuwe tracé mogelijk in het midden van de rijbaan Singel halt moeten houden om verkeer van de site te laten passeren. Dit belemmert de doorstroming van het verkeer op Singel.
Indraaiende voertuigen naar de site hebben tevens geen duidelijk zicht op het tegenliggende verkeer op het wegtracé, aangezien de afstand van het wegtracé voor het gebruik door voertuigen tot ca. 50 m bedraagt. Dit kan leiden tot achteruitrijbewegingen, wat aanleiding geeft tot onveilige verkeerssituaties op Singel.
Bij kruisende bewegingen zullen voertuigen ook ter hoogte van de parkeerplaatsen van blok B even halt moeten houden, wat hinderlijk zal zijn voor de goede doorstroom van de voetgangers- en fietsers op het nieuwe wegtracé. Wanneer op termijn een doorsteek naar de Corneel Smitslei mogelijk zou worden gemaakt, zal het tracé daarenboven intenser door voetgangers en fietsers gebruikt worden.
Het wegtracé zal voor het gedeelte van de voetweg overgedragen worden aan de gemeente en komt binnen het openbaar domein te liggen. Het karrenspoor bevindt zich op de private kavels en wordt echter niet aan de gemeente overgedragen. Over een afstand van ca. 21 m heeft het toekomstig openbaar domein, naast het openbaar pad van 1 m breedte, nog een begroeiing van ca. 0,6 m. De nutsleidingen worden onder het karrenspoor aangelegd waardoor er geen infrastructuur onder het openbaar domein zal lopen. De openbare verlichting wordt binnen de rooilijn en de weguitvoering voorzien.
De technische opbouw van de wegzate voldoet voor de verkeerstroom die deze zal moeten opvangen. De rooilijn bepaalt echter geen volledige wegzate in openbaar domein. Het karrespoor blijft in private eigendom. Deze situatie legt een hypotheek op de bruikbaarheid van de wegenis voor gemotoriseerd verkeer (vierwielers) naar blok B. Voorgestelde rooilijn kan niet aanzien worden als een volwaardig wegenistracé aangezien de breedte van de wegenis onvoldoende is voor het type verkeer dat van deze weg gebruik zal moeten maken. Voorliggend rooilijnplan en tracé garandeert enkel de toegang voor voetgangers en fietsers.
Het feit dat voertuigen niet op het nieuwe wegtracé kunnen kruisen, beperkt de goede doorstroming van Singel en van het voetgangers- en fietsverkeer op het nieuwe tracé.
Bijgevolg moet besloten worden dat de uitrusting van de weg qua gebruikte materialisatie voldoet, maar dat de breedte en de functie van het nieuwe wegtracé niet voldoet om een kwalitatieve ontsluiting voor de ontwikkeling van het binnengebied mogelijk te maken.
Artikel 8 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 bepaalt:
“Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.”
Artikel 11, §1 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 bepaalt:
“§ 1. De gemeenten leggen de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond.”
Artikel 12, §2 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 bepaalt:
“§ 2. In afwijking van artikel 11 kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.”
Artikel 69 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 bepaalt:
“De vereenvoudigde vergunningsprocedure is niet van toepassing voor projecten waarvoor met toepassing van artikel 31 een beslissing van de gemeenteraad vereist is over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg.”
Artikel 31 van het decreet op de omgevingsvergunning van 25 april 2014 (ingevolge art. 70 van het decreet houdende de gemeentewegen) bepaalt:
“§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
…
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. (…) De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.”
Artikel 32 van het decreet op de omgevingsvergunning van 25 april 2014 bepaalt:
“§ 6. Een vergunning voor aanvragen met aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg kan pas verleend worden na goedkeuring over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg door de gemeenteraad overeenkomstig artikel 31. Als de gemeenteraad de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing niet heeft goedgekeurd, dan wordt de omgevingsvergunning geweigerd.”
Artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning bepaalt:
“Als een beslissing van de gemeenteraad vereist is over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
…
Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Art. 47. Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:
“De gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag;
…
De gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere.“
De gemeenteraad weigert het rooilijnplan en wegenistracé zoals ingediend en gekend onder nummer OMV2021062 voor de percelen grond gelegen, Singel zn, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie A nummers 34 C 8 en 34 H 8.
Stedenbouwkundige basisgegevens
1. Ligging volgens het uitvoeringsplan en bijhorende voorschriften
De aanvraag is gelegen binnen het Ruimtelijk Uitvoeringsplan Koude Beek, definitief vastgesteld op 22 februari 2016.
De voorliggende aanvraag beoogt het verkaveling van gronden voor woningbouw en is daardoor principieel in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het Ruimtelijk Uitvoeringsplan Koude Beek, meerbepaald artikel 4.
De aanvraag ligt binnen de omschrijving (afbakeningslijn) van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen (deelplan 7), definitief vastgesteld door de Vlaamse regering op 19 juni 2009 (en latere wijzigingen). Binnen de afbakeningslijn van dit GRUP gelden volgende stedenbouwkundige bepalingen:
“Artikel 0. Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het grootstedelijk gebied Antwerpen. Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing. De bestaande voorschriften kunnen daardoor voorschriften in nieuwe gewestelijke, provinciale en gemeentelijk uitvoeringsplannen of BPA’s worden vervangen. Bij de vaststelling van die plannen en bij overheidsprojecten binnen de grenslijn gelden de relevante bepalingen van de ruimtelijke structuurplannen, conform de decretale bepalingen in verband met de verbindende waarde van die ruimtelijke structuurplannen.”
De planbestemming van de percelen werd niet gewijzigd bij de vaststelling van het GRUP.
2. Ligging volgens een verkaveling
Niet van toepassing
Openbaar onderzoek
De aanvraag werd openbaar gemaakt van 27 augustus 2021 tot en met 25 september 2021.
Op 30 september 2021 werd overgegaan tot sluiting van het openbaar onderzoek door de omgevingsambtenaar. Hierbij werd vastgesteld:
Deze bezwaren werden ingediend tijdens de periode van openbaar onderzoek en zijn bijgevolg ontvankelijk.
Geen van deze bezwaarschriften formuleren bezwaren die betrekking hebben op de rooilijn of de nieuwe wegenis.
Het college van burgemeester en schepenen zal zich over de inhoud van de bezwaren uitspreken bij de inhoudelijke beoordeling van het omgevingsvergunningsdossier.
Inhoudelijke beoordeling
Beknopte beschrijving van de aanvraag
Voorliggend verkaveling betreft de opdeling van twee percelen in 9 kavels voor individuele woningbouw, in gesloten en halfopen bouworde met tuinzone. De individuele kavels worden gepositioneerd rond een publieke ruimte (lot 10) bestemd als pleinfunctie met wadi.
Beschrijving van de bouwplaats
De aanvraag strekt zich uit over twee naast elkaar gelegen percelen, gelegen tussen de Robianostraat en de gemeentelijke begraafplaats. Beide percelen zijn onbebouwd.
Beschrijving van de bestaande ontsluiting
De verkaveling wordt ontsloten via de toegangsweg naar de gemeentelijke begraafplaats. Deze toegangsweg geeft op zijn beurt ontsluiting naar de Robianostraat, een gemeentelijke weg.
Beschrijving van geplande gemeenteweg
Lot 10 maakt het als nieuwe gemeenteweg mogelijk een nieuwe ontsluiting te creëren naar de Robianostraat.
Beoordeling van de geplande gemeenteweg
Artikel 8 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 bepaalt:
“Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.”
Artikel 11, §1 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 bepaalt:
“§ 1. De gemeenten leggen de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond.”
Artikel 12, §2 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 bepaalt:
“§ 2. In afwijking van artikel 11 kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.”
Artikel 69 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 bepaalt:
“De vereenvoudigde vergunningsprocedure is niet van toepassing voor projecten waarvoor met toepassing van artikel 31 een beslissing van de gemeenteraad vereist is over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg.”
Artikel 31 van het decreet op de omgevingsvergunning van 25 april 2014 (ingevolge art. 70 van het decreet houdende de gemeentewegen) bepaalt:
“§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
…
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. (…) De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.”
Artikel 32 van het decreet op de omgevingsvergunning van 25 april 2014 bepaalt:
“§ 6. Een vergunning voor aanvragen met aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg kan pas verleend worden na goedkeuring over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg door de gemeenteraad overeenkomstig artikel 31. Als de gemeenteraad de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing niet heeft goedgekeurd, dan wordt de omgevingsvergunning geweigerd.”
Artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning bepaalt:
“Als een beslissing van de gemeenteraad vereist is over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
…
Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Art. 47. Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:
“De gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag;
…
De gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere.“
De gemeenteraad keurt de rooilijnplannen en wegenis, horende bij de verkavelingsaanvraag onder gemeentelijk nummer 019/166 1, voor het verkavelen van twee percelen in 10 loten, gelegen de Robianostraat, kadastraal bekend als afdeling 1 sectie A nummers 106 l – 106 n goed.
De gemeente Borsbeek is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband 'de c.v.b.a. inversteringsvereniging voor de gemeenten van de Kempen en het Antwerpse' afgekort tot IKA.
Met het aangetekend schrijven van 19 oktober 2021 wordt de gemeente Borsbeek opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering op dinsdag 14 december 2021 om 19.30 uur met volgende agenda:
De gemeenteraad keurt de agendapunten goed van de buitengewone algemene vergadering van IKA die zal gehouden worden op 14 december 2021:
De gemeenteraad geeft mandaat aan de afgevaardigde om aan de buitegenwone algemene vergadering van IKA van 14 december 2021 deel te nemen (fysiek of digitaal) en de agendapunten goed te keuren.
Een kopie van deze beslissing wordt overgemaakt aan IKA.
De gemeente Borsbeek is deelnemer van de opdrachthoudende vereniging PIDPA.
Met het schrijven van 22 oktober 2021 wordt de gemeente Borsbeek opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021 om 11.30 uur ingevolge de van kracht zijnde maatregelen in het kader van de voorkoming van de verspreiding van het coronavirus en de onzekerheid rond het voortduren ervan, komt de organisatie van een fysieke algemene vergadering in het gedrang. Daarom heeft de raad van bestuur besloten om over te gaan tot de organisatie van een algemene vergadering op afstand. Een afzonderlijke link naar de digitale vergadering zal op een later tijdstip worden overgemaakt.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt:
2. Begroting 2022
3. Toetredingen
4. Benoemingen
5. Code van goed bestuur
6. Varia
a) Synergie Pidpa/water-link en samenwerking Pidpa/Aquafin – stand van zaken – toelichting
b) Vragen van vennoten
7. Goedkeuring van het verslag van de vergadering
De gemeenteraad keurt de agendapunten goed van de digitale buitengewone algemene vergadering van PIDPA die zal gehouden worden op 17 december 2021:
2. Begroting 2022
3. Toetredingen
4. Benoemingen
5. Code van goed bestuur
6. Varia
a) Synergie Pidpa/water-link en samenwerking Pidpa/Aquafin – stand van zaken – toelichting
b) Vragen van vennoten
7. Goedkeuring van het verslag van de vergadering
De gemeenteraad geeft mandaat aan de afgevaardigde om aan de digitale algemene vergadering van PIDPA van 17 december 2021 deel te nemen en de agendapunten goed te keuren.
Een kopie van dit besluit wordt overgemaakt aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
Met het K.B. van 3.01.1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8.07.1969.
Op de buitengewone algemene vergadering van 8.11.2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19.12.2003.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 19.06.2020 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening in het kader van de zelfstandige groepering goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 25.01.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
De gemeente is lid bij IGEAN dienstverlening.
De raad van bestuur van 13.10.2021 heeft beslist om de buitengewone algemene vergadering van 22.12.2021 om 19.00 uur te organiseren op een digitale wijze gelet op uitzonderlijke situatie en op de stand van zaken van de maatregelen ter voorkoming van de verdere verspreiding van het coronavirus COVID-19.
De dagorde werd als volgt vastgelegd:
Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:
De buitengewone algemene vergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.
De gemeenteraad neemt kennis van de volledige dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening die digitaal zal gehouden worden gelet op de uitzonderlijke situatie en op de stand van zaken van de maatregelen ter voorkoming van de verdere verspreiding van het Coronavirus COVID-19 op 22.12.2021 om 19.00 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
De gemeenteraad geeft mandaat aan de afgevaardigde om aan de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 22.12. 2021 deel te nemen en de agendapunten goed te keuren.
Twee uittreksels van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zullen aan IGEAN dienstverlening worden bezorgd.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Artikel 36 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt. Op deze vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.
In zitting van de gemeenteraad van 25 februari 2019 werd Liselotte Leenaerts aangeduid als afgevaardigde en Walter Kiebooms als plaatsvervanger voor alle algemene en buitengewone algemene vergaderingen van Igean, milieu en veiligheid.
Op 19.12.2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN, milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN, milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
De gemeente is lid bij IGEAN milieu & veiligheid.
De raad van bestuur van 20.10.2021 heeft beslist om de buitengewone algemene vergadering 22.12.2021 om 19.00 uur te organiseren op een digitale wijze gelet op uitzonderlijke situatie en op de stand van zaken van de maatregelen ter voorkoming van de verdere verspreiding van het coronavirus COVID-19.
De dagorde werd als volgt vastgelegd:
1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2020
Met het schrijven van IGEAN milieu & veiligheid van 19.03.2021 werden de deelnemers geïnformeerd over de statutenwijziging.
Met het schrijven van IGEAN milieu & veiligheid van 6.05.2021 werd de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 25.06.2021 aan alle deelnemers bezorgd.
Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:
De raad van bestuur van 20.10.2021 heeft eveneens de agendapunten goedgekeurd op basis waarvan volgende documenten vanaf heden beschikbaar zijn:
De buitengewone algemene vergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.
De gemeenteraad neemt kennis van de volledige dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid die digitaal zal gehouden worden gelet op de uitzonderlijke situatie en op de stand van zaken van de maatregelen ter voorkoming van de verdere verspreiding van het Coronavirus COVID-19 op 22.12.2021 om 19.00 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
De gemeenteraad geeft mandaat aan de afgevaardigde om aan de buitengewone algemene vergadering van 22 december 2021 van IGEAN milieu en veiligheid deel te nemen en de agendapunten goed te keuren.
Twee uittreksels van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zullen aan IGEAN milieu en veiligheid worden bezorgd.
De gemeente Borsbeek is aandeelhouder van de intergemeentelijke vereniging PONTES.
Met het schrijven van 25 oktober 2021 wordt de gemeente Borsbeek opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering op donderdag 16 december 2021 om 19u in het crematorium van Wilrijk, Jules Moretuslei 2, met volgende agenda:
De gemeenteraad keurt de agendapunten goed van de buitengewone algemene vergadering van PONTES die zal gehouden worden op donderdag 16 december 2021:
De gemeenteraad geeft mandaat aan de afgevaardigde om aan de buitengewone algemene vergadering van PONTES van donderdag 16 december 2021 deel te nemen en de agendapunten goed te keuren.
Een kopie van deze beslissing wordt overgemaakt aan Pontes, Jules Moretuslei 2 te 2610 Wilrijk.
De gemeente Borsbeek is deelnemer van de dienstverlenende vereniging CIPAL. Met de oproepingsbrief van 29 oktober 2021 wordt de gemeente Borsbeek opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van CIPAL op 16 december 2021. Deze vergadering gaat digitaal vanop afstand door met volgende agendapunten:
De gemeenteraad keurt de agendapunten goed voor de algemene vergadering van Cipal van 16 december 2021 die digitaal plaatsvindt :
De gemeenteraad geeft mandaat aan de afgevaardigde om aan de algemene vergadering van Cipal van 16 december 2021 deel te nemen en de agendapunten goed te keuren.
Een kopie van deze beslissing wordt overgemaakt aan Cipal dv, Bell-Telephonelaan 2D, 2440 Geel.