Voor het uitbreiden van het sociale koop- en huurpatrimonium wil het bestuur inzetten op de aankoop van reeds bestaande woningen/appartementsgebouwen en deze renoveren of afbreken en een nieuwe bouwproject starten. Bij het starten van nieuw bouwprojecten vraagt de gemeente een gezonde mix te voorzien met het huidige patrimonium waarbij ook rolstoeltoegankelijkheid en de combinatie sociale huur en koopwoningen wordt meegenomen.
De gemeente wilt dat de sociale huisvestingsmaatschappij geen random aankopen doet, maar wel gericht zoekt naar bepaalde woningen (bv. bepaalde ouderdom, die aan renovatie toe zijn…) in bepaalde wijken (bv. wijken waar nu nog te weinig sociale huurwoningen beschikbaar zijn, wijken met groot aandeel meergezinswoningen…) en ook rekening houdend met de huidige bewoners van de panden (zijn dit plekken waar reeds huurders wonen die in aanmerking komen voor een sociale woning).
Zo wil de gemeente Borsbeek een antwoord bieden op de huidige pijnpunten in het huidige (sociale) woonaanbod:
Wat na het BSO van 2025? Het gemeentebestuur is zeker bereid het percentage sociale woningen in Borsbeek het komende decennia te doen laten stijgen tegenover de cijfers van vandaag. Dit zal ook nodig zijn om een betaalbaar woonaanbod voor alle burgers te kunnen voorzien. Het gemeentebestuur ziet dit gekoppeld aan een daling van het percentage kleinere appartementen en een daling in het aantal oude private huurappartementen in de gemeente.
De
eerste gemeentelijke berekening van de gezamenlijke oppervlakte van
onbebouwde bouwgronden en kavels in eigendom van Vlaamse besturen
gebeurt in afwijking van artikel 2.6, eerste lid, uiterlijk op 31
oktober 2010. De resultaten van die berekening gelden tot en met 31
december 2025.
In
afwijking van artikel 2.6, eerste lid, kan elke gemeente in de periode
2009-2025, voor haar grondgebied, de gezamenlijke oppervlakte van de
onbebouwde bouwgronden en kavels in eigendom van Vlaamse semipublieke
rechtspersonen berekenen. De resultaten van die berekening gelden tot en
met 31 december 2025.
In
afwijking van artikel 2.6, tweede lid, waakt de gemeente erover dat
gezamenlijke oppervlakte, berekend conform het eerste lid, aangewend
wordt om het bindend sociaal objectief, vermeld in artikel 2.27, te
behalen. Als de gemeente toepassing gemaakt heeft van het tweede lid,
geldt die verplichting ten aanzien van de gezamenlijke oppervlakte,
berekend conform het eerste en het tweede lid.
In
afwijking van het derde lid is een gemeente die kennelijk onvoldoende
inspanningen levert om het bindend sociaal objectief, vermeld in artikel
2.23, §2, eerste lid, te bereiken, ertoe gehouden ten minste een kwart
van de gezamenlijke oppervlakte, vermeld in artikel 2.6, eerste lid, aan
te wenden voor een sociaal woonaanbod. De gronden die eigendom zijn van
sociale woonorganisaties, respectievelijk van het Vlabinvest apb,
tellen niet mee voor de berekening van het minimale aandeel.
Aan
de verplichting, vermeld in het derde lid, is voldaan als het bindend
sociaal objectief, vermeld in artikel 2.27, in een gemeente wordt
behaald in de periode van 1 september 2009 tot en met 31 december 2025.
De
subsidie, vermeld in artikel 5.20 en 5.21, en de subsidies, vermeld in
artikel 80, 94, 95 of 96 van de Huisvestingscode, gevoegd bij het
koninklijk besluit van 10 december 1970 en bekrachtigd door de wet van 2
juli 1971, of in titel 3, hoofdstuk 1, titel 4, hoofdstuk 1, titel 5 en
titel 6 van boek 5, deel 2, kunnen ter beschikking worden gesteld van
de VMSW, die in dat geval instaat voor de verdeling ervan aan de
initiatiefnemers. De Vlaamse Regering bepaalt de voorwaarden waaronder
de subsidie ter beschikking gesteld wordt van de VMSW.
De vergoeding, vermeld in artikel 6.3/2, tweede lid, kan ter beschikking
worden gesteld van de VMSW, die in dat geval instaat voor de verdeling
ervan aan de verhuurders van een sociale huurwoning. De Vlaamse Regering
kan de voorwaarden bepalen waaronder de vergoeding ter beschikking
gesteld wordt van de VMSW.
De gemeente Borsbeek voert haar eigen lokaal woonbeleid, rekening houdend met de drie Vlaamse beleidsprioriteiten voor wonen uit Boek 2, Deel 2 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021. Voor de realisatie van de Vlaamse beleidsprioriteiten en de uitvoering van de daarmee verbonden activiteiten kan de gemeente een beroep doen op subsidies voor intergemeentelijke samenwerkingsprojecten en de ondersteuning door Wonen-Vlaanderen.
Beleidsprioriteit 1 stelt dat de gemeente zorgt voor een divers en betaalbaar woonaanbod in functie van de woonnoden. Een verplichte activiteit binnen beleidsprioriteit 1, is het uitwerken en toepassen van een visie op sociaal wonen. Elke gemeente dient voor eind 2021 een door de gemeenteraad goedgekeurde Visie Sociaal Wonen te hebben.
De Visie Sociaal Wonen is een toekomstperspectief van hoe de gemeente sociaal en betaalbaar wonen op haar grondgebied wenst te realiseren.
Voor het opstellen van de Visie Sociaal Wonen voor Borsbeek is een analyse gemaakt van het huidige sociale woonaanbod en de opportuniteiten op basis van de sociaaleconomisch en ruimtelijke context van de gemeente Borsbeek.
De gemeenteraad neemt kennis van de Visie Sociaal Wonen die integraal deel uitmaakt van dit besluit.