Terug
Gepubliceerd op 27/01/2022

2021_GR_00105 - Sociaal Wonen - Visie - kennisneming

Gemeenteraad
ma 20/12/2021 - 20:00 gemeenteraadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Liselotte Leenaerts, voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Peter Van Hoof; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Michael Bryon; Naomi Van der Velden; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Linda Bresseleers; Hassana Errazzouki; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Secretaris

Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Voorzitter

Liselotte Leenaerts, voorzitter
2021_GR_00105 - Sociaal Wonen - Visie - kennisneming 2021_GR_00105 - Sociaal Wonen - Visie - kennisneming

Motivering

Motivering

Voor het uitbreiden van het sociale koop- en huurpatrimonium wil het bestuur inzetten op de aankoop van reeds bestaande woningen/appartementsgebouwen en deze renoveren of afbreken en een nieuwe bouwproject starten. Bij het starten van nieuw bouwprojecten vraagt de gemeente een gezonde mix te voorzien met het huidige patrimonium waarbij ook rolstoeltoegankelijkheid en de combinatie sociale huur en koopwoningen wordt meegenomen.

De gemeente wilt dat de sociale huisvestingsmaatschappij geen random aankopen doet, maar wel gericht zoekt naar bepaalde woningen (bv. bepaalde ouderdom, die aan renovatie toe zijn…) in bepaalde wijken (bv. wijken waar nu nog te weinig sociale huurwoningen beschikbaar zijn, wijken met groot aandeel meergezinswoningen…) en ook rekening houdend met de huidige bewoners van de panden (zijn dit plekken waar reeds huurders wonen die in aanmerking komen voor een sociale woning). 

Zo wil de gemeente Borsbeek een antwoord bieden op de huidige pijnpunten in het huidige (sociale) woonaanbod:

  •  Ouderdom van het huidige patrimonium: Het bestaande woonpatrimonium wordt vernieuwd en voldoet zo steeds meer aan de huidige kwaliteitsnormen voor woningen. Er vindt een ware opwaardering plaats van het woonpatrimonium in Borsbeek. Bovendien wordt er ingezet op klimaatvriendelijk en energiezuiniger wonen.
  • Dorp naast de stad mag niet verloren gaan: De open ruimtes die er nu nog zijn in Borsbeek worden beschermd tegen verdere bebouwing. 
  • Groeiende wachtlijst: Het sociale woonaanbod wordt verder uitgebreid met het oog op het BSO van 2025. Er wordt een gericht antwoord geboden op de stijgende wachtlijst, waarbij bewoners ook effectief in hun eigen buurt kunnen blijven wonen.
  • Te kort aan betaalbare woningen: Door ook in te zetten op sociale koopwoningen ontstaat er een betaalbaar woonaanbod voor jonge starters in de gemeente. Sociale koopwoningen kunnen daarbij ook gerealiseerd worden in wijken waar reeds sprake is van een hoog percentage sociale huurwoningen.
  • Slechte spreiding van sociale huurwoningen over het grondgebied: Na analyse van de geografische spreiding van het huidige aanbod sociale woningen, blijkt er in bepaalde wijken van Borsbeek een onderrepresentatie van sociale woningen. Borsbeek-West is zwaar ondergerepresenteerd. De panden blijken hier vaak ook van dermate slechtere woonkwaliteit, wat ook kan verklaren waarom de verhuisbewegingen in deze wijk zo hoog liggen ten opzichte van Centrum-Borsbeek of Borsbeek-Oost. Door in te zetten op Borsbeek-West creëren we kansen op betaalbaar wonen over het volledige grondgebied en kunnen we gerichte injecties uitvoeren. Dit houdt echter niet in dat realisatie van sociaal wonen in Borsbeek-Centrum automatisch uitgesloten zijn. Alles zal afhangen van de vaste parameters waarnaar gekeken wordt: ouderdom panden, huidige bewoners van de panden, staat van de panden etc.  

Wat na het BSO van 2025? Het gemeentebestuur is zeker bereid het percentage sociale woningen in Borsbeek het komende decennia te doen laten stijgen tegenover de cijfers van vandaag. Dit zal ook nodig zijn om een betaalbaar woonaanbod voor alle burgers te kunnen voorzien. Het gemeentebestuur ziet dit gekoppeld aan een daling van het percentage kleinere appartementen en een daling in het aantal oude private huurappartementen in de gemeente.

Juridische grond

  • Vlaamse beleidsprioriteit 1 voor wonen uit Boek 2, Deel 2 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021

  • artikel 2.7 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen 2021 zegt: 

    De eerste gemeentelijke berekening van de gezamenlijke oppervlakte van onbebouwde bouwgronden en kavels in eigendom van Vlaamse besturen gebeurt in afwijking van artikel 2.6, eerste lid, uiterlijk op 31 oktober 2010. De resultaten van die berekening gelden tot en met 31 december 2025.

    In afwijking van artikel 2.6, eerste lid, kan elke gemeente in de periode 2009-2025, voor haar grondgebied, de gezamenlijke oppervlakte van de onbebouwde bouwgronden en kavels in eigendom van Vlaamse semipublieke rechtspersonen berekenen. De resultaten van die berekening gelden tot en met 31 december 2025.

    In afwijking van artikel 2.6, tweede lid, waakt de gemeente erover dat gezamenlijke oppervlakte, berekend conform het eerste lid, aangewend wordt om het bindend sociaal objectief, vermeld in artikel 2.27, te behalen. Als de gemeente toepassing gemaakt heeft van het tweede lid, geldt die verplichting ten aanzien van de gezamenlijke oppervlakte, berekend conform het eerste en het tweede lid.

    In afwijking van het derde lid is een gemeente die kennelijk onvoldoende inspanningen levert om het bindend sociaal objectief, vermeld in artikel 2.23, §2, eerste lid, te bereiken, ertoe gehouden ten minste een kwart van de gezamenlijke oppervlakte, vermeld in artikel 2.6, eerste lid, aan te wenden voor een sociaal woonaanbod. De gronden die eigendom zijn van sociale woonorganisaties, respectievelijk van het Vlabinvest apb, tellen niet mee voor de berekening van het minimale aandeel.

    Aan de verplichting, vermeld in het derde lid, is voldaan als het bindend sociaal objectief, vermeld in artikel 2.27, in een gemeente wordt behaald in de periode van 1 september 2009 tot en met 31 december 2025.                                                                            

  • artikel 4.16 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen 2021 zegt:

    De subsidie, vermeld in artikel 5.20 en 5.21, en de subsidies, vermeld in artikel 80, 94, 95 of 96 van de Huisvestingscode, gevoegd bij het koninklijk besluit van 10 december 1970 en bekrachtigd door de wet van 2 juli 1971, of in titel 3, hoofdstuk 1, titel 4, hoofdstuk 1, titel 5 en titel 6 van boek 5, deel 2, kunnen ter beschikking worden gesteld van de VMSW, die in dat geval instaat voor de verdeling ervan aan de initiatiefnemers. De Vlaamse Regering bepaalt de voorwaarden waaronder de subsidie ter beschikking gesteld wordt van de VMSW.

    De vergoeding, vermeld in artikel 6.3/2, tweede lid, kan ter beschikking worden gesteld van de VMSW, die in dat geval instaat voor de verdeling ervan aan de verhuurders van een sociale huurwoning. De Vlaamse Regering kan de voorwaarden bepalen waaronder de vergoeding ter beschikking gesteld wordt van de VMSW.

Aanleiding en context

De gemeente Borsbeek voert haar eigen lokaal woonbeleid, rekening houdend met de drie Vlaamse beleidsprioriteiten voor wonen uit Boek 2, Deel 2 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021. Voor de realisatie van de Vlaamse beleidsprioriteiten en de uitvoering van de daarmee verbonden activiteiten kan de gemeente een beroep doen op subsidies voor intergemeentelijke samenwerkingsprojecten en de ondersteuning door Wonen-Vlaanderen.

Beleidsprioriteit 1 stelt dat de gemeente zorgt voor een divers en betaalbaar woonaanbod in functie van de woonnoden. Een verplichte activiteit binnen beleidsprioriteit 1, is het uitwerken en toepassen van een visie op sociaal wonen. Elke gemeente dient voor eind 2021 een door de gemeenteraad goedgekeurde Visie Sociaal Wonen te hebben. 

De Visie Sociaal Wonen is een toekomstperspectief van hoe de gemeente sociaal en betaalbaar wonen op haar grondgebied wenst te realiseren.

Voor het opstellen van de Visie Sociaal Wonen voor Borsbeek is een analyse gemaakt van het huidige sociale woonaanbod en de opportuniteiten op basis van de sociaaleconomisch en ruimtelijke context van de gemeente Borsbeek.

Beleidsinformatie

MJP000210 Subsidies IVLW Zuidrand

Regelgeving bevoegdheid

GR - artikel 41, 19° - ter kennisgeving brengen beslissing CBS
<p>Artikel 41, 19&deg; van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen van het college.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de Visie Sociaal Wonen die integraal deel uitmaakt van dit besluit.