Terug
Gepubliceerd op 27/01/2022

2021_GR_00110 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Definitieve inrichting met verkeersfilter en enkelrichting in August Van Putlei en Posthoevestraat - goedkeuring

Gemeenteraad
ma 20/12/2021 - 20:00 gemeenteraadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Liselotte Leenaerts, voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Peter Van Hoof; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Michael Bryon; Naomi Van der Velden; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Linda Bresseleers; Hassana Errazzouki; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Secretaris

Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Voorzitter

Liselotte Leenaerts, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00110 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Definitieve inrichting met verkeersfilter en enkelrichting in August Van Putlei en Posthoevestraat - goedkeuring

Aanwezig

Liselotte Leenaerts, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Frans Neyens, Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 12
Geert Van de Laar, Ann Coemans, Luc Couillier, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Hassana Errazzouki, Dis Van Berckelaer, Frans Neyens, Liselotte Leenaerts
Stemmen tegen 1
Lucienne Bogaerts
Onthoudingen 8
Anita Van den Bulck, Peter Van Hoof, Chris Grietens, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Ken Casier, Linda Bresseleers, Peggy Maebe
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00110 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Definitieve inrichting met verkeersfilter en enkelrichting in August Van Putlei en Posthoevestraat - goedkeuring 2021_GR_00110 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Definitieve inrichting met verkeersfilter en enkelrichting in August Van Putlei en Posthoevestraat - goedkeuring

Motivering

Motivering

Om de August van Putlei op een veilige manier in te richten als fietsstraat, zijn bovenop de algemene inrichting nog bijkomende ingrepen nodig. Uit de Mobiliteitsstudie Eksterlaar (Traject, 2018) bleek dat de August van Putlei een belangrijke as is voor sluipverkeer dat van de de Robianostraat naar Eksterlaar in Deurne rijdt en omgekeerd. Het vademecum fietsvoorzieningen stelt dat sluipverkeer niet compatibel is met het concept van de fietsstraat. Bovendien zorgt dit sluipverkeer ervoor dat de bovengrens van 2000 voertuigen/etmaal voor een fietsstraat ruim wordt overschreden. Extra inspanningen om autoverkeer te weren zijn dus noodzakelijk om de fietsstraat te doen slagen. Daarom werden volgende ingrepen in een proefopstelling uitgevoerd:

  1. Er werd een verkeersfilter of knip geplaatst op de August Van Putlei. Een verkeersfilter is een wegversperring die geen voertuigen, maar wel nog fietsers en voetgangers doorlaat, ze 'filtert' het verkeer. Fietsberaad gaf reeds in 2019 advies over de fietsstraat, zij raadden ook een verkeersfilter aan. Om de effecten op de verkeersstromen te meten werden in de August Van Putlei en de omliggende straten Telramen opgehangen. Dit zijn kleine computers die multimodaal het verkeer tellen en bij burgers thuis worden opgehangen.
    De verkeersfilter bestaat uit 2 bloembakken en een flexibele paal waarmee 2 doorgangen gerealiseerd worden van 1.60m breed. Zo is er een vlotte doorgang voor de fietsers en worden voertuigen effectief geweerd. De flexibele paal laat vuilniswagens toe om door de verkeersfilter te rijden.

  2. Enkelrichting Posthoevestraat
    - Door de sluiproutes Groeningerstraat - August van Putlei - Eksterlaar en Posthoevestraat - August van Putlei - Eksterlaar af te snijden met de verkeersfilter, zal de druk op de Sprinkhaanstraat toenemen doordat auto’s een andere weg gaan zoeken. Deze beweging willen we absoluut vermijden omdat de Sprinkhaanstraat reeds overbelast is. Idealiter vermijden we dus al dat dit verkeer de Groeningerstraat en de Posthoevestraat inrijdt. Ingrepen in de Groeningerstraat zijn moeilijk omdat Lijnbus 20 hier door rijdt. De Posthoevestraat is echter een smalle straat met een pure woonfunctie die zeker gebaat is bij éénrichtingsverkeer.
    - Bovendien wordt in de Posthoevestraat aan beide kanten geparkeerd, waardoor auto’s hier niet kunnen kruisen. Door de voorrangssituatie op de August van Putlei zal een auto die uit de Posthoevestraat komt moeten wachten, waardoor hij deze straat blokkeert voor auto’s die hier willen indraaien. Deze auto’s blokkeren op hun beurt dan weer de fietsers in de fietsstraat. Door van de Posthoevestraat een éénrichtingsstraat te maken, met enkel uitgaand verkeer (richting Grensstraat), wordt dit probleem vermeden.

Conclusies van de monitoring met Telraam

In bijlage is een uitgebreide bespreking te vinden van de resultaten van de tellingen.

In de August Van Putlei is het verkeer sterk gedaald, ook in het middelste deel. Dit maakt dat de aantallen auto’s nu ruim onder de maxima voor een fietsstraat zitten en dat het fietsverkeer in aantallen groter is dan het autoverkeer. Dit zijn beide belangrijke voorwaarden voor het slagen van een fietsstraat. Bovendien laten de Telramen een daling zien van de snelheid aan Tirolerhof, wat ook de veiligheid voor fietsers ten goede komt. Ook in de Posthoevestraat is de hoeveelheid verkeer gedaald.

Op Eksterlaar is het autoverkeer ongeveer met 25% toegenomen, in de Wenigerstraat met 17%, op de Mortselsesteenweg met 52%. Een verschuiving van het verkeer was te verwachten en is ook moeilijk te vermijden. Het scheiden van fietsstromen en autostromen op verschillende assen is 1 van de mogelijke redenen om een fietsstraat in te voeren. Dit zorgt er ook voor dat gerichte maatregelen mogelijk zijn om het autoverkeer op de andere as te vertragen. Deze cijfers zijn berekend over de volledige periode na de plaatsing van de proefopstelling en hier moeten dus enkele kanttekeningen bij gemaakt worden:

November is een duidelijke dip in de grafiek als je zware voertuigen en auto's samen neemt en dus wel oktober kan meenemen in de vergelijking. De 'voor' periode loopt van november tot januari, met dus die dip en ook nog eens 2 weken kerstvakantie. De helft van die periode zitten we dus met te lage cijfers die het gemiddelde 'voor' naar beneden halen en de stijging versterken. 

In heel de 'na' periode (6 maanden, waarvan 4 weken vakantie) is er nog eens een gestage stijging door de toenemende mobiliteit bij het versoepelen van de coronamaatregelen + het effect van de werken op de Boekenberglei, waarbij door een omleiding actief verkeer de wijk in geleid werd. Dit is vooral in de Mortselsesteenweg zeer duidelijk te zien in de cijfers van mei.

De berekeningen zijn dus te bekijken als het worst case scenario, de echte stijging van het verkeer op deze assen is hoe dan ook lager. Omdat het moeilijk is om in te schatten hoeveel lager, geven we de cijfers zoals ze zijn, met daarbij deze kanttekening.

In zijn totaliteit is het verkeer in de wijk afgenomen doordat de route voor doorgaand verkeer vanaf de oostkant een stuk minder aantrekkelijk is geworden. Om het doorgaand verkeer verder te beperken is het aan te raden om in samenspraak met Deurne te bekijken hoe de instroom ook daar verder beperkt kan worden.

Omdat de verkeershinder op de as Eksterlaar – Wenigerstraat deels bepaald wordt door de onaangepaste snelheid van vele chauffeurs in deze zone 30, is het ook belangrijk om op deze as gerichte ingrepen te doen om de snelheid te doen dalen. In samenwerking met Deurne zal het kruispunt Eksterlaar/Manebruggestraat begin volgend jaar heraangelegd worden, met zebrapaden, bomen en een versmald plateau. Ook de kruispunten Eksterlaar/August Van Putlei en Eksterlaar/Mortselsesteenweg zullen volgend jaar aangepakt worden.

Feedback van de bewoners

In bijlage is een overzicht te vinden van het participatietraject dat we het afgelopen jaar hebben gevolgd met de buurt en van de feedback die we ontvingen. Ook is een excel bestand toegevoegd met daarin alle reacties die we binnenkregen via de online enquête.

De belangrijkste knelpunten:

  • Toename verkeer in de omliggende straten. De Telramen tonen ons dat er wel een toename is op de assen Eksterlaar-Wenigerstraat en op de Mortselsesteenweg, maar geen of een beperkte toename in de kleinere woonstraten, zoals de Sprinkhaanstraat en de Mertensstraat.
  • Keerbewegingen aan de knip en achteruit rijden van grote voertuigen. Er rijden nog te vaak mensen de doodlopende straat in om dan vast te stellen dat ze niet verder kunnen. Een optimalisatie van de signalisatie is aan de orde om deze bewegingen zoveel mogelijk te vermijden.
  • de regelgeving in de fietsstraat wordt niet altijd goed nageleefd, zowel door automobilisten als door fietsers, bromfietsers en speed pedelec-gebruikers. Een extra sensibiliserend bord met de regels van een fietsstraat zou hier kunnen helpen.

De pluspunten:

Hiernaast kregen we ook heel veel positieve reacties, zowel van de bewoners van de August Van Putlei, die aangeven beter te slapen en te genieten van de rust, als van omwonenden die blij zijn met een veilige fietsroute. Ook van bewoners van Eksterlaar en Wenigerstraat zijn er positieve reacties, vaak wel met de vraag om ook voor deze as maatregelen te nemen. Heel wat mensen lieten weten dat ze dergelijke initiatieven om sluipverkeer te weren belangrijk vinden en dat ze hopen dat er nog volgen.

Verder overleg met Deurne en Antwerpen blijft belangrijk om oplossingen voor het sluipverkeer uit te werken. Ook in het mobiliteitsplan wordt deze problematiek verder bekeken.

Juridische grond

  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het besluit van 23 januari 2009 van de Vlaamse regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer.
  • In artikel 2 van de wet 10 januari 2012 tot  wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, teneinde de fietsstraat te verankeren in het verkeersreglement, wordt punt 2.61 ingevoerd dat luidt als volgt:" fietsstraat " : een straat die is ingericht als fietsroute, waar specifieke gedragsregels gelden ten aanzien van fietsers, maar waarop tevens motorvoertuigen zijn toegestaan. Een fietsstraat wordt gesignaleerd met een verkeersbord dat het begin en een verkeersbord dat het einde aanduidt. ".
  • In titel II van hetzelfde besluit wordt een artikel 22novies ingevoegd, luidende :
    " Verkeer in fietsstraten.
    In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen.
    Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur. ". Worden voor de toepassing van dit artikel met fietsers gelijkgesteld: de bestuurders van rijwielen of speed pedelecs.
  • Het KB van 4 december 2012 betreffende het signaleren van de fietsstraat voert in artikel 71.2 de verkeersborden F111 en F113 in die  respectievelijk het begin en einde van een fietsstraat aanduiden. 

    Aanleiding en context

    Op de gemeenteraad van 19 oktober 2020 werd de inrichting van de fietsstraat in de August Van Putlei goedgekeurd. Hierbij werd ook het plaatsen van een proefopstelling goedgekeurd. Deze proefopstelling bestaat uit een verkeersfilter in de August Van Putlei en een enkelrichting in de Posthoevestraat.

    De verkeersfilter werd geplaats op 27 januari 2021 ter hoogte van de Posthoevestraat.

    Na de evaluatie van de tellingen door de Telramen en de feedback van de bewoners in mei, werd op het college van 14 juni 2021 besloten om de verkeersfilter te verplaatsen naar de andere zijde van het straatdeel, ter hoogte van de Villegasplein. De definitieve evaluatie werd uitgesteld naar november 2021.

    Beleidsinformatie

    MJP000008 Fietsstraat A van Putlei

    Regelgeving bevoegdheid

    GR - artikel 40 § 3 - gemeentelijke reglementen
    <p>Artikel 40 &sect; 3 van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast.</p>

    Besluit

    De gemeenteraad beslist:

    Artikel 1

    De gemeenteraad keurt het definitief inrichten van éénrichtingsverkeer in de Posthoevestraat goed.

    Artikel 2

    De gemeenteraad keurt het definitief plaatsen van een verkeersfilter in de August Van Putlei ter hoogte van het De Villegasplein goed. Deze verkeersfilter wordt aangeduid met het verkeersbord C3 met een onderbord 'uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A en P'.