Om de August van Putlei op een veilige manier in te richten als fietsstraat, zijn bovenop de algemene inrichting nog bijkomende ingrepen nodig. Uit de Mobiliteitsstudie Eksterlaar (Traject, 2018) bleek dat de August van Putlei een belangrijke as is voor sluipverkeer dat van de de Robianostraat naar Eksterlaar in Deurne rijdt en omgekeerd. Het vademecum fietsvoorzieningen stelt dat sluipverkeer niet compatibel is met het concept van de fietsstraat. Bovendien zorgt dit sluipverkeer ervoor dat de bovengrens van 2000 voertuigen/etmaal voor een fietsstraat ruim wordt overschreden. Extra inspanningen om autoverkeer te weren zijn dus noodzakelijk om de fietsstraat te doen slagen. Daarom werden volgende ingrepen in een proefopstelling uitgevoerd:
Conclusies van de monitoring met Telraam
In bijlage is een uitgebreide bespreking te vinden van de resultaten van de tellingen.
In de August Van Putlei is het verkeer sterk gedaald, ook in het middelste deel. Dit maakt dat de aantallen auto’s nu ruim onder de maxima voor een fietsstraat zitten en dat het fietsverkeer in aantallen groter is dan het autoverkeer. Dit zijn beide belangrijke voorwaarden voor het slagen van een fietsstraat. Bovendien laten de Telramen een daling zien van de snelheid aan Tirolerhof, wat ook de veiligheid voor fietsers ten goede komt. Ook in de Posthoevestraat is de hoeveelheid verkeer gedaald.
Op Eksterlaar is het autoverkeer ongeveer met 25% toegenomen, in de Wenigerstraat met 17%, op de Mortselsesteenweg met 52%. Een verschuiving van het verkeer was te verwachten en is ook moeilijk te vermijden. Het scheiden van fietsstromen en autostromen op verschillende assen is 1 van de mogelijke redenen om een fietsstraat in te voeren. Dit zorgt er ook voor dat gerichte maatregelen mogelijk zijn om het autoverkeer op de andere as te vertragen. Deze cijfers zijn berekend over de volledige periode na de plaatsing van de proefopstelling en hier moeten dus enkele kanttekeningen bij gemaakt worden:
November is een duidelijke dip in de grafiek als je zware voertuigen en auto's samen neemt en dus wel oktober kan meenemen in de vergelijking. De 'voor' periode loopt van november tot januari, met dus die dip en ook nog eens 2 weken kerstvakantie. De helft van die periode zitten we dus met te lage cijfers die het gemiddelde 'voor' naar beneden halen en de stijging versterken.
In heel de 'na' periode (6 maanden, waarvan 4 weken vakantie) is er nog eens een gestage stijging door de toenemende mobiliteit bij het versoepelen van de coronamaatregelen + het effect van de werken op de Boekenberglei, waarbij door een omleiding actief verkeer de wijk in geleid werd. Dit is vooral in de Mortselsesteenweg zeer duidelijk te zien in de cijfers van mei.
De berekeningen zijn dus te bekijken als het worst case scenario, de echte stijging van het verkeer op deze assen is hoe dan ook lager. Omdat het moeilijk is om in te schatten hoeveel lager, geven we de cijfers zoals ze zijn, met daarbij deze kanttekening.
In zijn totaliteit is het verkeer in de wijk afgenomen doordat de route voor doorgaand verkeer vanaf de oostkant een stuk minder aantrekkelijk is geworden. Om het doorgaand verkeer verder te beperken is het aan te raden om in samenspraak met Deurne te bekijken hoe de instroom ook daar verder beperkt kan worden.
Omdat de verkeershinder op de as Eksterlaar – Wenigerstraat deels bepaald wordt door de onaangepaste snelheid van vele chauffeurs in deze zone 30, is het ook belangrijk om op deze as gerichte ingrepen te doen om de snelheid te doen dalen. In samenwerking met Deurne zal het kruispunt Eksterlaar/Manebruggestraat begin volgend jaar heraangelegd worden, met zebrapaden, bomen en een versmald plateau. Ook de kruispunten Eksterlaar/August Van Putlei en Eksterlaar/Mortselsesteenweg zullen volgend jaar aangepakt worden.
Feedback van de bewoners
In bijlage is een overzicht te vinden van het participatietraject dat we het afgelopen jaar hebben gevolgd met de buurt en van de feedback die we ontvingen. Ook is een excel bestand toegevoegd met daarin alle reacties die we binnenkregen via de online enquête.
De belangrijkste knelpunten:
De pluspunten:
Hiernaast kregen we ook heel veel positieve reacties, zowel van de bewoners van de August Van Putlei, die aangeven beter te slapen en te genieten van de rust, als van omwonenden die blij zijn met een veilige fietsroute. Ook van bewoners van Eksterlaar en Wenigerstraat zijn er positieve reacties, vaak wel met de vraag om ook voor deze as maatregelen te nemen. Heel wat mensen lieten weten dat ze dergelijke initiatieven om sluipverkeer te weren belangrijk vinden en dat ze hopen dat er nog volgen.
Verder overleg met Deurne en Antwerpen blijft belangrijk om oplossingen voor het sluipverkeer uit te werken. Ook in het mobiliteitsplan wordt deze problematiek verder bekeken.
Het KB van 4 december 2012 betreffende het signaleren van de fietsstraat voert in artikel 71.2 de verkeersborden F111 en F113 in die respectievelijk het begin en einde van een fietsstraat aanduiden.
Op de gemeenteraad van 19 oktober 2020 werd de inrichting van de fietsstraat in de August Van Putlei goedgekeurd. Hierbij werd ook het plaatsen van een proefopstelling goedgekeurd. Deze proefopstelling bestaat uit een verkeersfilter in de August Van Putlei en een enkelrichting in de Posthoevestraat.
De verkeersfilter werd geplaats op 27 januari 2021 ter hoogte van de Posthoevestraat.
Na de evaluatie van de tellingen door de Telramen en de feedback van de bewoners in mei, werd op het college van 14 juni 2021 besloten om de verkeersfilter te verplaatsen naar de andere zijde van het straatdeel, ter hoogte van de Villegasplein. De definitieve evaluatie werd uitgesteld naar november 2021.
De gemeenteraad keurt het definitief inrichten van éénrichtingsverkeer in de Posthoevestraat goed.
De gemeenteraad keurt het definitief plaatsen van een verkeersfilter in de August Van Putlei ter hoogte van het De Villegasplein goed. Deze verkeersfilter wordt aangeduid met het verkeersbord C3 met een onderbord 'uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A en P'.