Terug
Gepubliceerd op 27/01/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 20/12/2021 - 20:00 gemeenteraadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Liselotte Leenaerts, voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Peter Van Hoof; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Michael Bryon; Naomi Van der Velden; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Linda Bresseleers; Hassana Errazzouki; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Secretaris

Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Voorzitter

Liselotte Leenaerts, voorzitter

Agendapunten

1.

2021_GR_00117 - notulen gemeenteraad - 22 november 2021 - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Peter Van Hoof; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Michael Bryon; Naomi Van der Velden; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Linda Bresseleers; Hassana Errazzouki; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Voorzitter
Liselotte Leenaerts, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00117 - notulen gemeenteraad - 22 november 2021 - goedkeuring
Aanwezig
Liselotte Leenaerts, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Frans Neyens, Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 21
Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer, Frans Neyens, Liselotte Leenaerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2021_GR_00117 - notulen gemeenteraad - 22 november 2021 - goedkeuring

2021_GR_00117 - notulen gemeenteraad - 22 november 2021 - goedkeuring

Motivering

Juridische grond

Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur waarin bepaald wordt dat de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad. 

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 40 § 1 van het decreet lokaal bestuur: Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2.
Aanleiding en context

De notulen en het zittingsverslag van de voorgaande zitting van de gemeenteraad moeten goedgekeurd te worden.

De notulen zijn raadpleegbaar in bijlage.

Het zittingsverslag via deze link: http://www.borsbeek.org/besluiten

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 22 november 2021 goed.

2.

2021_GR_00105 - Sociaal Wonen - Visie - kennisneming

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Peter Van Hoof; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Michael Bryon; Naomi Van der Velden; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Linda Bresseleers; Hassana Errazzouki; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Voorzitter
Liselotte Leenaerts, voorzitter
2.

2021_GR_00105 - Sociaal Wonen - Visie - kennisneming

2021_GR_00105 - Sociaal Wonen - Visie - kennisneming

Motivering

Motivering

Voor het uitbreiden van het sociale koop- en huurpatrimonium wil het bestuur inzetten op de aankoop van reeds bestaande woningen/appartementsgebouwen en deze renoveren of afbreken en een nieuwe bouwproject starten. Bij het starten van nieuw bouwprojecten vraagt de gemeente een gezonde mix te voorzien met het huidige patrimonium waarbij ook rolstoeltoegankelijkheid en de combinatie sociale huur en koopwoningen wordt meegenomen.

De gemeente wilt dat de sociale huisvestingsmaatschappij geen random aankopen doet, maar wel gericht zoekt naar bepaalde woningen (bv. bepaalde ouderdom, die aan renovatie toe zijn…) in bepaalde wijken (bv. wijken waar nu nog te weinig sociale huurwoningen beschikbaar zijn, wijken met groot aandeel meergezinswoningen…) en ook rekening houdend met de huidige bewoners van de panden (zijn dit plekken waar reeds huurders wonen die in aanmerking komen voor een sociale woning). 

Zo wil de gemeente Borsbeek een antwoord bieden op de huidige pijnpunten in het huidige (sociale) woonaanbod:

  •  Ouderdom van het huidige patrimonium: Het bestaande woonpatrimonium wordt vernieuwd en voldoet zo steeds meer aan de huidige kwaliteitsnormen voor woningen. Er vindt een ware opwaardering plaats van het woonpatrimonium in Borsbeek. Bovendien wordt er ingezet op klimaatvriendelijk en energiezuiniger wonen.
  • Dorp naast de stad mag niet verloren gaan: De open ruimtes die er nu nog zijn in Borsbeek worden beschermd tegen verdere bebouwing. 
  • Groeiende wachtlijst: Het sociale woonaanbod wordt verder uitgebreid met het oog op het BSO van 2025. Er wordt een gericht antwoord geboden op de stijgende wachtlijst, waarbij bewoners ook effectief in hun eigen buurt kunnen blijven wonen.
  • Te kort aan betaalbare woningen: Door ook in te zetten op sociale koopwoningen ontstaat er een betaalbaar woonaanbod voor jonge starters in de gemeente. Sociale koopwoningen kunnen daarbij ook gerealiseerd worden in wijken waar reeds sprake is van een hoog percentage sociale huurwoningen.
  • Slechte spreiding van sociale huurwoningen over het grondgebied: Na analyse van de geografische spreiding van het huidige aanbod sociale woningen, blijkt er in bepaalde wijken van Borsbeek een onderrepresentatie van sociale woningen. Borsbeek-West is zwaar ondergerepresenteerd. De panden blijken hier vaak ook van dermate slechtere woonkwaliteit, wat ook kan verklaren waarom de verhuisbewegingen in deze wijk zo hoog liggen ten opzichte van Centrum-Borsbeek of Borsbeek-Oost. Door in te zetten op Borsbeek-West creëren we kansen op betaalbaar wonen over het volledige grondgebied en kunnen we gerichte injecties uitvoeren. Dit houdt echter niet in dat realisatie van sociaal wonen in Borsbeek-Centrum automatisch uitgesloten zijn. Alles zal afhangen van de vaste parameters waarnaar gekeken wordt: ouderdom panden, huidige bewoners van de panden, staat van de panden etc.  

Wat na het BSO van 2025? Het gemeentebestuur is zeker bereid het percentage sociale woningen in Borsbeek het komende decennia te doen laten stijgen tegenover de cijfers van vandaag. Dit zal ook nodig zijn om een betaalbaar woonaanbod voor alle burgers te kunnen voorzien. Het gemeentebestuur ziet dit gekoppeld aan een daling van het percentage kleinere appartementen en een daling in het aantal oude private huurappartementen in de gemeente.

Juridische grond
  • Vlaamse beleidsprioriteit 1 voor wonen uit Boek 2, Deel 2 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021

  • artikel 2.7 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen 2021 zegt: 

    De eerste gemeentelijke berekening van de gezamenlijke oppervlakte van onbebouwde bouwgronden en kavels in eigendom van Vlaamse besturen gebeurt in afwijking van artikel 2.6, eerste lid, uiterlijk op 31 oktober 2010. De resultaten van die berekening gelden tot en met 31 december 2025.

    In afwijking van artikel 2.6, eerste lid, kan elke gemeente in de periode 2009-2025, voor haar grondgebied, de gezamenlijke oppervlakte van de onbebouwde bouwgronden en kavels in eigendom van Vlaamse semipublieke rechtspersonen berekenen. De resultaten van die berekening gelden tot en met 31 december 2025.

    In afwijking van artikel 2.6, tweede lid, waakt de gemeente erover dat gezamenlijke oppervlakte, berekend conform het eerste lid, aangewend wordt om het bindend sociaal objectief, vermeld in artikel 2.27, te behalen. Als de gemeente toepassing gemaakt heeft van het tweede lid, geldt die verplichting ten aanzien van de gezamenlijke oppervlakte, berekend conform het eerste en het tweede lid.

    In afwijking van het derde lid is een gemeente die kennelijk onvoldoende inspanningen levert om het bindend sociaal objectief, vermeld in artikel 2.23, §2, eerste lid, te bereiken, ertoe gehouden ten minste een kwart van de gezamenlijke oppervlakte, vermeld in artikel 2.6, eerste lid, aan te wenden voor een sociaal woonaanbod. De gronden die eigendom zijn van sociale woonorganisaties, respectievelijk van het Vlabinvest apb, tellen niet mee voor de berekening van het minimale aandeel.

    Aan de verplichting, vermeld in het derde lid, is voldaan als het bindend sociaal objectief, vermeld in artikel 2.27, in een gemeente wordt behaald in de periode van 1 september 2009 tot en met 31 december 2025.                                                                            

  • artikel 4.16 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen 2021 zegt:

    De subsidie, vermeld in artikel 5.20 en 5.21, en de subsidies, vermeld in artikel 80, 94, 95 of 96 van de Huisvestingscode, gevoegd bij het koninklijk besluit van 10 december 1970 en bekrachtigd door de wet van 2 juli 1971, of in titel 3, hoofdstuk 1, titel 4, hoofdstuk 1, titel 5 en titel 6 van boek 5, deel 2, kunnen ter beschikking worden gesteld van de VMSW, die in dat geval instaat voor de verdeling ervan aan de initiatiefnemers. De Vlaamse Regering bepaalt de voorwaarden waaronder de subsidie ter beschikking gesteld wordt van de VMSW.

    De vergoeding, vermeld in artikel 6.3/2, tweede lid, kan ter beschikking worden gesteld van de VMSW, die in dat geval instaat voor de verdeling ervan aan de verhuurders van een sociale huurwoning. De Vlaamse Regering kan de voorwaarden bepalen waaronder de vergoeding ter beschikking gesteld wordt van de VMSW.

Aanleiding en context

De gemeente Borsbeek voert haar eigen lokaal woonbeleid, rekening houdend met de drie Vlaamse beleidsprioriteiten voor wonen uit Boek 2, Deel 2 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021. Voor de realisatie van de Vlaamse beleidsprioriteiten en de uitvoering van de daarmee verbonden activiteiten kan de gemeente een beroep doen op subsidies voor intergemeentelijke samenwerkingsprojecten en de ondersteuning door Wonen-Vlaanderen.

Beleidsprioriteit 1 stelt dat de gemeente zorgt voor een divers en betaalbaar woonaanbod in functie van de woonnoden. Een verplichte activiteit binnen beleidsprioriteit 1, is het uitwerken en toepassen van een visie op sociaal wonen. Elke gemeente dient voor eind 2021 een door de gemeenteraad goedgekeurde Visie Sociaal Wonen te hebben. 

De Visie Sociaal Wonen is een toekomstperspectief van hoe de gemeente sociaal en betaalbaar wonen op haar grondgebied wenst te realiseren.

Voor het opstellen van de Visie Sociaal Wonen voor Borsbeek is een analyse gemaakt van het huidige sociale woonaanbod en de opportuniteiten op basis van de sociaaleconomisch en ruimtelijke context van de gemeente Borsbeek.

Beleidsinformatie
MJP000210 Subsidies IVLW Zuidrand
Regelgeving bevoegdheid
GR - artikel 41, 19° - ter kennisgeving brengen beslissing CBS
<p>Artikel 41, 19&deg; van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen van het college.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de Visie Sociaal Wonen die integraal deel uitmaakt van dit besluit.

3.

2021_GR_00112 - L. Hendrickxlei - Herbevestiging borgstelling lening 372 Igean - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Peter Van Hoof; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Michael Bryon; Naomi Van der Velden; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Linda Bresseleers; Hassana Errazzouki; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Voorzitter
Liselotte Leenaerts, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00112 - L. Hendrickxlei - Herbevestiging borgstelling lening 372 Igean - goedkeuring
Aanwezig
Liselotte Leenaerts, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Frans Neyens, Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 21
Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer, Frans Neyens, Liselotte Leenaerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2021_GR_00112 - L. Hendrickxlei - Herbevestiging borgstelling lening 372 Igean - goedkeuring

2021_GR_00112 - L. Hendrickxlei - Herbevestiging borgstelling lening 372 Igean - goedkeuring

Motivering

Motivering

In opdracht van de gemeente heeft Igean de gronden aan de Lucien Hendrickxlei aangekocht in het verleden.  Igean is hiervoor een lening aangegaan bij Belfius Bank en de gemeenteraad heeft zich hiervoor borg gesteld.

De stand van het project liet niet toe de betrokken lening van 275.044,01 euro op de vervaldag van 9 september 2021 terug te betalen. Een verdaging van deze lening is dus noodzakelijk. Na overleg met Belfius Bank vraagt IGEAN gezien de evolutie en de verwachtingen van het project de verdaging van de eindvervaldag van lening 372 met 1 jaar aan.

Belfius Bank moet bij dergelijke verdaging rekening houden met volgende voorwaarden:

  • intrest wordt berekend op basis van de marktvoorwaarden volgens de modaliteiten van de initiële besluiten
  • duur van de lening: verlenging met 1 jaar
  • aflossing door inkomsten uit het project
  • intresten halfjaarlijkse aanrekening
  • waarborg door de gemeente Borsbeek

Belfius Bank vraagt een hervestiging van de waarborg. 

Aanleiding en context

Igean heeft in het verleden in opdracht van de gemeente Borsbeek gronden aangekocht in de Lucien Hendrickxlei voor de toekomstige realisatie van een woonproject. Igean is voor deze aankoop een lening aangegaan bij Belfius (lening 372). Deze lening had zijn vervaldag op 9 september 2021. In de gemeenteraad van 27 januari 2014 heeft de gemeente zich borg gesteld voor deze lening. 

Op 6 september 2021 heeft Belfius zich aan gean akkoord verklaard voor de verdaging van de eindvervaldag van lening 372 met 1 jaar en het behoud van de bestaande voorwaarden van het betrokken krediet.

De raad van bestuur van Igean heeft in de vergadering van 8 september 2021 de terugbetalingstermijn van de lening 372 verlengd met 1 jaar.

Financiële informatie

Belfius vraagt een herbevestiging van de waarborg door de gemeente voor de verdaging van de eindvervaldag van lening 372 voor 275.044,01 euro.

Regelgeving bevoegdheid
GR - artikel 40 § 1 volheid van bevoegdheid
<p>Artikel 40 &sect; 1 van het decreet lokaal bestuur: Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met de herbevestiging van de waarborg voor lening 372 door Igean aangegaan bij Belfius Bank voor de gronden aan de Lucien Hendrickxlei. De herbevestiging van de borgstelling is opgenomen als bijlage bij dit besluit.

4.

2021_GR_00113 - BBC 2020 - Aanpassing MJP 2020-2025 + vaststelling budget 2022 - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Peter Van Hoof; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Michael Bryon; Naomi Van der Velden; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Linda Bresseleers; Hassana Errazzouki; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Voorzitter
Liselotte Leenaerts, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00113 - BBC 2020 - Aanpassing MJP 2020-2025 + vaststelling budget 2022 - goedkeuring
Aanwezig
Liselotte Leenaerts, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Frans Neyens, Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 21
Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer, Frans Neyens, Liselotte Leenaerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2021_GR_00113 - BBC 2020 - Aanpassing MJP 2020-2025 + vaststelling budget 2022 - goedkeuring

2021_GR_00113 - BBC 2020 - Aanpassing MJP 2020-2025 + vaststelling budget 2022 - goedkeuring

Motivering

Motivering

Bij deze AMJP zijn er nog een aantal aanpassingen gebeurd aan de geraamde cijfers van 2021. 

Voor de vaststelling van het budget 2022 werden de oorspronkelijke ramingen herbekeken door de diensten. Door hen werden verschillende wijzigingen voorgesteld en gemotiveerd. Dit gaat dan zowel over verschuivingen van budgetten door wijzigingen in de timing van de uitvoering als over nieuwe budgetten. Alle voorgestelde wijzigingen werden besproken met college en vast bureau om uiteindelijk tot deze AMJP2020-2025 + vaststelling budget 2022 te komen.

Zowel de wijzingen van 2021 als deze van 2022 en de volgende jaren zijn terug te vinden in de bundel als bijlage bij dit punt.

De grootste wijzigingen worden hieronder samengevat. En gedetailleerd overzicht van de wijzigingen is terug te vinden in de strategische nota en in de toelichting bij de AMJP.

Ontvangsten exploitatie:

  • De werkingssubsidies van de GBS werden aangepast op basis van de ontvangen ramingen
  • De huuropbrengsten werden aangepast rekening houdend met de huurprijzen van de appartementen die de gemeente heeft aangekocht in de de Robianostraat
  • De ramingen voor de belasting op masten en pylonen werden verhoogd op basis van de kohieren die hiervoor werden opgemaakt in 2020 en 2021. Deze wijzigingen werden ook doorgetrokken naar de volgende jaren. Ook de andere budgetten met betrekking tot de gemeentebelastingen en retributies werden indien nodig aangepast op basis van de recent opgemaakte kohieren.
  • In 2021 hebben we nog een aantal subsidies ontvangen ivm corona zoals o.a. de subsidie contacttracing, vacinatiecentrum, ... Deze opbrengsten werden niet hernomen in 2022.
  • Op basis van de meest recente ramingen die we hebben ontvangen voor de opcentiemen onroerende voorheffing (2022) en de aanvullende personenbelasting (2022 t/m 2025) werden deze budgetten aangepast
  • De budgetten van het gemeentefonds werden aangepast op basis van de ontvangen ramingen van ABB
  • Op 16 november hebben we bericht gekregen dat we in 2022 een subsidie ontvangen voor het Lokaal Klimaat en Energiepact. Deze subsidie werd bijkomend opgenomen in de meerjarenplanning, maar ook de uitgaven die hier tegenover staat voor de realisatie van de acties in het kader van dit pact werden toegevoegd.
  • Er werden voor de komende jaren meer uitgaven ingeschreven voor steunverlening, maar een deel van deze uitgaven wordt ook (volledig of deels) gesubsidieerd waardoor deze subsidies ook werden aangepast (o.a. bestaansminimum daklozen, tegemoetkomingen vreemdelingen, ...).
  • Vanaf 2022 krijgen we van Vlaanderen een subsidie ter compensatie van de verliezen van de energiedividenden.

Uitgaven exploitatie

  • De personeelsuitgaven werden aangepast op basis van de nieuwe simulaties van de wedden en rekening houdend met de bijkomende aanwervingen die zijn besproken met het college. Ook de uitgaven voor de vacatures, de examens en de opleidingen van het personeel zijn hierdoor aangepast.
  • De uitgaven voor het infoblad zijn aangepast naar aanleiding van de stijgende papierprijzen
  • Dankzij de nieuwe overeenkomst voor de huur en het gebruik van de kopieertoestellen zijn deze uitgaven verminderd voor de volgende jaren
  • Op basis van de ontwerpbegroting van de Hulpverleningszone Rand is de exploitatietoelage voor 2022 verlaagd
  • Van Igean hebben we een geactualiseerde raming ontvangen voor de kosten van afvalophaling en -verwerking en voor de dienstverlening
  • Er wordt de volgende jaren nog verder gewerkt aan het onderhoud en inrichting van de begraafplaats. In 2022 en 2023 zijn hiervoor ook de nodige budgetten voorzien.
  • Na rondgang van de veiligheidsadviseur van Igean bleek dat er nog een aantal aanpassingen moeten gebeuren aan de brandpreventie van de Periscoop. In 2022 is hiervoor een budget voorzien.
  • Het budget voor de externe firma die instaat voor het groenonderhoud is verhoogd vanaf 2022 omdat er ook extra locaties van groenonderhoud werden opgenomen in de nieuwe raamovereenkomst
  • Er is budget voorzien voor de acties in het kader van het Lokaal Klimaat en Energiepact
  • Voor het intergemeentelijk zwembad Den Bessem is er een bijkomende prijssubsidie voorzien als tegemoetkoming voor de verliezen van 2021 ten gevolge van de sluiting van het zwembad door de coronamaatregelen
  • De uitgaven voor de steunverlening (leefloon, voorschotten, verblijfskosten bejaarden, ...) werden aangepast op basis van de reële uitgaven van het afgelopen jaar. Zoals reeds gemeld zijn de subsidies hiervoor ook gewijzigd.
  • Voor de uitbouw van de werking in Tirolerhof is er in 2022 ook budget voorzien

Ontvangsten investeringen

  • Op basis van de ontvangsten en reeds ingediende facturen is werden de investeringssubsidies voor de uitbreiding van de GBS verhoogd
  • In 2021 heeft de basisschool ook een subsidie ontvangen in het kader van Digisprong. Deze subsidie is opgenomen als een investeringssubsidie in 2021 en hiervan zal in 2021 al een deel aangewend worden voor de aankoop van computers. Het resterende saldo zal voor de IT-infrasctructuur aangewend worden in 2022.

Uitgaven investeringen

  • Op basis van de ontwerpbegroting van de Hulpverleningszone Rand is ook de investeringstoelage voor 2022 verlaagd
  • Het budget voor de aankoop van informatica in de basisschool werd verhoogd naar aanleiding van de ontvangen subsidie Digisprong
  • Er wordt bijkomend budget voorzien voor de aankoop van dienstvoertuigen om zo het verouderde wagenpark stelselmatig te vernieuwen en hierdoor ook minder onderhoudskosten te hebben op termijn
  • Voor Tirolerhof is er in 2022 een extra budget ingeschreven voor de aanpak van de garages, de buitenaanleg en de conciërgewoning
  • In 2022 werd er budget voorzien voor de vervanging van verouderde speeltoestellen en voor de inrichting van een skatepark
  • Er is ook budget voorzien voor het meubilair van de raadzaal en de LZC, ook voor de audiovisuele uitrusting van deze locaties is er extra budget ingeschreven
  • Voor de vernieuwing van de vloer in Ter Smisse is er ook budget voorzien in 2022
Juridische grond
  • Artikel 249 §1 en §3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 dat stelt dat de meerjarenplanning van gemeente en OCMW een geïntegreerd geheel vormen en dat elke raad stemt over haar deel van het meerjarenplan
  • Artikels 8 tot en met 13 van het Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over BBC 2020 die handelen over de inhoud van de meerjarenplanning
  • Artikel 16 van het Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 met betrekking tot het financieel evenwicht van het meerjarenplan
  • Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus
Aanleiding en context
  • De meerjarenplanning 2020-2025 werd door de gemeenteraad goedgekeurd op 16 december 2019.
  • De aanpassing MJP2020-2025 - vaststelling beginkredieten 2021 werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 21 december 2020.
  • In de gemeenteraad van 20 september 2021 werd de eerste aanpassing MJP 2020-2025 goedgekeurd.
Financiële informatie

Beschikbaar budgettair resultaat 2021 na wijziging: 2.965.713 euro
Beschikbaar budgettair resultaat 2022 na wijziging: 1.261.216 euro
Beschikbaar budgettair resultaat 2023 na wijziging: 1.551.655 euro
Beschikbaar budgettair resultaat 2024 na wijziging: 952.817 euro
Beschikbaar budgettair resultaat 2025 na wijziging:  11.798 euro

Autofinancieringsmarge 2021 na wijziging: 44.577 euro
Autofinancieringsmarge 2022 na wijziging: -554.993 euro
Autofinancieringsmarge 2023 na wijziging: 142.239 euro
Autofinancieringsmarge 2024 na wijziging: 196.962 euro
Autofinancieringsmarge 2025 na wijziging: 281.615 euro

Het geconsolideerde beschikbaar budgettair resultaat moet jaarlijks positief zijn.
De geconsolideerde autofinancieringsmarge moet positief zijn aan het einde van de planningsperiode.
Aan beide evenwichten is ook na de aanpassingen voldaan.

Regelgeving bevoegdheid
GR - artikel 41, 3° - beleidsrapporten gemeente en ocmw
<p>Artikel 41, 3&deg; van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad stelt de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de AMJP 2020-2025 en de vaststelling van het budget 2022 voor het deel van de gemeente goed.

Artikel 2

De gemeenteraad delegeert de investeringen opgenomen als bijlage aan het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 3

De gemeenteraad neemt kennis van het deel van het OCMW van de MJP 2020-2025 en de vaststelling budget 2022.

Artikel 4

De geconsolideerde MJP 2020-2025 en het budget 2022 wordt vastgesteld door de gemeenteraad.

5.

2021_GR_00114 - Samenwerkingsovereenkomst - Regionaal Landschap Rivierenland - Overdracht beheer percelen langsheen Koude Beekvallei - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Peter Van Hoof; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Michael Bryon; Naomi Van der Velden; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Linda Bresseleers; Hassana Errazzouki; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Voorzitter
Liselotte Leenaerts, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00114 - Samenwerkingsovereenkomst - Regionaal Landschap Rivierenland - Overdracht beheer percelen langsheen Koude Beekvallei - goedkeuring
Aanwezig
Liselotte Leenaerts, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Frans Neyens, Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 21
Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer, Frans Neyens, Liselotte Leenaerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2021_GR_00114 - Samenwerkingsovereenkomst - Regionaal Landschap Rivierenland - Overdracht beheer percelen langsheen Koude Beekvallei - goedkeuring

2021_GR_00114 - Samenwerkingsovereenkomst - Regionaal Landschap Rivierenland - Overdracht beheer percelen langsheen Koude Beekvallei - goedkeuring

Motivering

Motivering

Voor de continuïteit van de terreinbeheerwerken werd voorgesteld aan de drie partners (gemeente Borsbeek, stad Mortsel en Kempens Landschap vzw) om in te stappen in het Loket Onderhoud Buitengebied (LOB) van RLRL.  Het instrument LOB is op te vatten als een territoriaal loket, één bovengemeentelijk adres of knooppunt waar het regulier landschapsonderhoud gebiedsdekkend georganiseerd wordt.

De expertise die RLRL inzake gebiedsgerichte en integrale projectwerking heeft opgebouwd, zal worden ingezet bij het beheer van het valleilandschap van de Koude Beek. Voor de “Koude Beekvallei” biedt het LOB ondersteuning bij het gestructureerd en consequent uitvoeren van het regulier beheer zoals opgenomen in het beheerplan.

Voor de uitvoering van het LOB wordt gebruik gemaakt van een digitaal platform (GIS, DIPLA, Excel,…).  Aan de hand van beheer- en werkschema’s in een digitale omgeving kan de LOB medewerker van het regionaal landschap het beheer van verschillende elementen overzichtelijk en consequent opvolgen en uitsturen naar aannemers, groendiensten, agrobeheergroepen, sociale economiebedrijven…. Het LOB bundelt beheerwerken ook over de gemeentegrenzen heen, wat noodzakelijk is voor een goede uitvoering van het beheerplan van de Koude Beekvallei.

Prijsraming personeelskost LOB-medewerker RLRL in 2022 bedraagt €5.000,00 (10 dagen aan 500, 00 per dag)

    Volgende onderdelen zitten in deze kostprijs vervat:

  • personeelskost
  • vervoerskost
  • (eventuele) kosten voor een digitaal platform

    Volgende taken zitten in deze kostprijs vervat:

  • Importeren beheerplan in het digitaal platform. 
  • Opstellen beheerschema’s en prijsramingen voor de geplande beheerwerken
  • Actoranalyse van mogelijke uitvoerders – experts + koppelen aan beheerwerken
  • Opstellen bestek en uitsturen offerte-aanvragen
  • Opstellen gunningsdossier
  • Coördinatie, opvolging en controle van de uitvoering van de beheerwerken
  • Oplevering van de werken
  • Evaluatie van het gevoerde beheer en eventuele bijstelling van het bestek

      De uitvoering van taken gebeurt steeds in nauw overleg met de betrokken partners.

Dagen die teveel zijn aangerekend, worden in het daaropvolgende jaar nog tegoed gegeven aan de gemeente. Indien de vooropgestelde 10 werkdagen ontoereikend blijken om de opdracht te voltooien zal het regionaal landschap de gemeente op de hoogte brengen. 

Binnen deze overeenkomst blijft de gemeente zelf instaan voor:

  • Financiering van de jaarlijks uit te voeren werken op de betrokken terreinen
    • op de betrokken terreinen van de gemeente Borsbeek.
    • op de betrokken terreinen van Stichting Kempens Landschap op grondgebied van de gemeente Borsbeek.
  • Dagdagelijkse opvolging op terrein van de werken
  • Een aanspreekpunt en vertegenwoordiging in het LOB overleg met RLRL
  • Logistieke ondersteuning (b.v. vergaderzalen)
  • Aanleveren gegevens (contactgegevens organisaties/bedrijven/groendiensten...), eventueel specifieke datalagen (groeninventarisatie)

RLRL engageert zich om vanuit haar expertise en toegang tot provinciale, Vlaamse en Europese projectmiddelen maximaal in te zetten op het verwerven van bijkomende middelen voor realisaties op terrein.

Vooropgestelde Timing

Een goede continuïteit van het beheer is cruciaal, daarom volgende timing:

  • Najaar-winter 2021: importeren beheerplan in het gekozen digitaal platform, koppeling beheerschema’s.
  • Winter 2021-2022: opstellen bestek en terugkoppeling met partners. Uitsturen van offerte aanvragen. Gunning van de werken (februari 2022)
  • Voorjaar 2022: Coördinatie van de werken en opvolging op het terrein
  • Zomer 2022: Coördinatie van de werken en opvolging op het terrein
  • Najaar 2022: Oplevering van de werken. Evaluatie beheerwerken met de partners

Zie bijlagen:

  • "Samenwerkingsovereenkomst_KoudeBeekvallei_RLRL_Borsbeek_Mortsel_KempensLandschap_DIW_20211126"
  • "Offerte_LOB_KoudeBeekvallei_gemeente_Borsbeek_20211126" als bijlage bij de overeenkomst.
  • "Overzichtskaart_LOB_Koudebeekvallei"
Juridische grond
  • Decreet van 21/10/1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 juli 1998 tot vaststelling van nadere regels ter uitvoering van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu.
Aanleiding en context

De afgelopen jaren coördineerde Dienst Integraal Waterbeleid (DIW) van de provincie Antwerpen het beheer van de Koude Beekvallei (waterloop, oeveromgeving én aanpalende percelen). DIW wenst zich echter meer te focussen op haar kerntaak namelijk het duurzaam beheren van de feitelijke waterloop en de onmiddellijke oeveromgeving. Op vraag van DIW wordt de coördinatie van het beheer van de aanpalende percelen in de Koude Beekvallei overgedragen aan het Regionaal Landschap Rivierenland (RLRL) en dit vanaf 2022. 

Voor de continuïteit van de terreinbeheerwerken werd voorgesteld aan de drie partners (gemeente Borsbeek, stad Mortsel en Kempens Landschap vzw) om in te stappen in het Loket Onderhoud Buitengebied (LOB) van RLRL.  Het instrument LOB is op te vatten als een territoriaal loket, één bovengemeentelijk adres of knooppunt waar het regulier landschapsonderhoud gebiedsdekkend georganiseerd wordt.

Beleidsinformatie
Vanaf 2022 wordt een budget van €5000,00 voorzien op MJP000225.
Financiële informatie

De coördinatie door de provincie Antwerpen (DIW) was tot nu toe gratis. Vanaf voorliggende overdracht wordt voor de coördinatie en opvolging van de werken door de LOB-medewerkers van RLRL standaard 10 werkdagen aangerekend (dagprijs €500,00, incl. BTW). 

De prijs bedraagt €5.000,00 in 2022 

Werkdagen die teveel zijn aangerekend, blijven tegoed in het daaropvolgende jaar. Indien 10 werkdagen ontoereikend blijkt, zal het RLRL de gemeente inlichten. In samenspraak kan dan overgegaan worden tot het vergoeden van extra werkuren. 

Binnen deze overeenkomst blijft de gemeente zelf instaan voor de financiering van de jaarlijks uit te voeren werken:

  • op de betrokken terreinen van de gemeente Borsbeek.
  • op de betrokken terreinen van Stichting Kempens Landschap op grondgebied van de gemeente Borsbeek.

Het bedrag van de uit te voeren werken is afhankelijk van de noodzakelijke werken in het respectievelijke jaar (opgenomen in de beheerplanning). Met de stad Mortsel werden gelijkaardige afspraken gemaakt. 

RLRL engageert zich om vanuit haar expertise en toegang tot provinciale, Vlaamse en Europese projectmiddelen maximaal in te zetten op het verwerven van bijkomende middelen voor realisaties op terrein.

Zie bijlagen:

  • "Samenwerkingsovereenkomst_KoudeBeekvallei_RLRL_Borsbeek_Mortsel_KempensLandschap_DIW_20211126"
  • "Offerte_LOB_KoudeBeekvallei_gemeente_Borsbeek_20211126" als bijlage bij de overeenkomst.
Regelgeving bevoegdheid
GR - artikel 41, 5° - beheers en samenwerkingsovereenkomsten
<p>Artikel 41, 5&deg; van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad is bevoegd voor het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie Antwerpen, Stichting Kempens Landschap, de gemeente Borsbeek, de stad Mortsel en het Regionaal Landschap Rivierenland goed.

Artikel 2

De gemeenteraad gaat akkoord met het vrijmaken van €5000,00 in 2022 voor de uitvoering van de samenwerkingsovereenkomst.

6.

2021_GR_00110 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Definitieve inrichting met verkeersfilter en enkelrichting in August Van Putlei en Posthoevestraat - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Peter Van Hoof; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Michael Bryon; Naomi Van der Velden; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Linda Bresseleers; Hassana Errazzouki; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Voorzitter
Liselotte Leenaerts, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00110 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Definitieve inrichting met verkeersfilter en enkelrichting in August Van Putlei en Posthoevestraat - goedkeuring
Aanwezig
Liselotte Leenaerts, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Frans Neyens, Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 12
Geert Van de Laar, Ann Coemans, Luc Couillier, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Hassana Errazzouki, Dis Van Berckelaer, Frans Neyens, Liselotte Leenaerts
Stemmen tegen 1
Lucienne Bogaerts
Onthoudingen 8
Anita Van den Bulck, Peter Van Hoof, Chris Grietens, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Ken Casier, Linda Bresseleers, Peggy Maebe
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2021_GR_00110 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Definitieve inrichting met verkeersfilter en enkelrichting in August Van Putlei en Posthoevestraat - goedkeuring

2021_GR_00110 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Definitieve inrichting met verkeersfilter en enkelrichting in August Van Putlei en Posthoevestraat - goedkeuring

Motivering

Motivering

Om de August van Putlei op een veilige manier in te richten als fietsstraat, zijn bovenop de algemene inrichting nog bijkomende ingrepen nodig. Uit de Mobiliteitsstudie Eksterlaar (Traject, 2018) bleek dat de August van Putlei een belangrijke as is voor sluipverkeer dat van de de Robianostraat naar Eksterlaar in Deurne rijdt en omgekeerd. Het vademecum fietsvoorzieningen stelt dat sluipverkeer niet compatibel is met het concept van de fietsstraat. Bovendien zorgt dit sluipverkeer ervoor dat de bovengrens van 2000 voertuigen/etmaal voor een fietsstraat ruim wordt overschreden. Extra inspanningen om autoverkeer te weren zijn dus noodzakelijk om de fietsstraat te doen slagen. Daarom werden volgende ingrepen in een proefopstelling uitgevoerd:

  1. Er werd een verkeersfilter of knip geplaatst op de August Van Putlei. Een verkeersfilter is een wegversperring die geen voertuigen, maar wel nog fietsers en voetgangers doorlaat, ze 'filtert' het verkeer. Fietsberaad gaf reeds in 2019 advies over de fietsstraat, zij raadden ook een verkeersfilter aan. Om de effecten op de verkeersstromen te meten werden in de August Van Putlei en de omliggende straten Telramen opgehangen. Dit zijn kleine computers die multimodaal het verkeer tellen en bij burgers thuis worden opgehangen.
    De verkeersfilter bestaat uit 2 bloembakken en een flexibele paal waarmee 2 doorgangen gerealiseerd worden van 1.60m breed. Zo is er een vlotte doorgang voor de fietsers en worden voertuigen effectief geweerd. De flexibele paal laat vuilniswagens toe om door de verkeersfilter te rijden.

  2. Enkelrichting Posthoevestraat
    - Door de sluiproutes Groeningerstraat - August van Putlei - Eksterlaar en Posthoevestraat - August van Putlei - Eksterlaar af te snijden met de verkeersfilter, zal de druk op de Sprinkhaanstraat toenemen doordat auto’s een andere weg gaan zoeken. Deze beweging willen we absoluut vermijden omdat de Sprinkhaanstraat reeds overbelast is. Idealiter vermijden we dus al dat dit verkeer de Groeningerstraat en de Posthoevestraat inrijdt. Ingrepen in de Groeningerstraat zijn moeilijk omdat Lijnbus 20 hier door rijdt. De Posthoevestraat is echter een smalle straat met een pure woonfunctie die zeker gebaat is bij éénrichtingsverkeer.
    - Bovendien wordt in de Posthoevestraat aan beide kanten geparkeerd, waardoor auto’s hier niet kunnen kruisen. Door de voorrangssituatie op de August van Putlei zal een auto die uit de Posthoevestraat komt moeten wachten, waardoor hij deze straat blokkeert voor auto’s die hier willen indraaien. Deze auto’s blokkeren op hun beurt dan weer de fietsers in de fietsstraat. Door van de Posthoevestraat een éénrichtingsstraat te maken, met enkel uitgaand verkeer (richting Grensstraat), wordt dit probleem vermeden.

Conclusies van de monitoring met Telraam

In bijlage is een uitgebreide bespreking te vinden van de resultaten van de tellingen.

In de August Van Putlei is het verkeer sterk gedaald, ook in het middelste deel. Dit maakt dat de aantallen auto’s nu ruim onder de maxima voor een fietsstraat zitten en dat het fietsverkeer in aantallen groter is dan het autoverkeer. Dit zijn beide belangrijke voorwaarden voor het slagen van een fietsstraat. Bovendien laten de Telramen een daling zien van de snelheid aan Tirolerhof, wat ook de veiligheid voor fietsers ten goede komt. Ook in de Posthoevestraat is de hoeveelheid verkeer gedaald.

Op Eksterlaar is het autoverkeer ongeveer met 25% toegenomen, in de Wenigerstraat met 17%, op de Mortselsesteenweg met 52%. Een verschuiving van het verkeer was te verwachten en is ook moeilijk te vermijden. Het scheiden van fietsstromen en autostromen op verschillende assen is 1 van de mogelijke redenen om een fietsstraat in te voeren. Dit zorgt er ook voor dat gerichte maatregelen mogelijk zijn om het autoverkeer op de andere as te vertragen. Deze cijfers zijn berekend over de volledige periode na de plaatsing van de proefopstelling en hier moeten dus enkele kanttekeningen bij gemaakt worden:

November is een duidelijke dip in de grafiek als je zware voertuigen en auto's samen neemt en dus wel oktober kan meenemen in de vergelijking. De 'voor' periode loopt van november tot januari, met dus die dip en ook nog eens 2 weken kerstvakantie. De helft van die periode zitten we dus met te lage cijfers die het gemiddelde 'voor' naar beneden halen en de stijging versterken. 

In heel de 'na' periode (6 maanden, waarvan 4 weken vakantie) is er nog eens een gestage stijging door de toenemende mobiliteit bij het versoepelen van de coronamaatregelen + het effect van de werken op de Boekenberglei, waarbij door een omleiding actief verkeer de wijk in geleid werd. Dit is vooral in de Mortselsesteenweg zeer duidelijk te zien in de cijfers van mei.

De berekeningen zijn dus te bekijken als het worst case scenario, de echte stijging van het verkeer op deze assen is hoe dan ook lager. Omdat het moeilijk is om in te schatten hoeveel lager, geven we de cijfers zoals ze zijn, met daarbij deze kanttekening.

In zijn totaliteit is het verkeer in de wijk afgenomen doordat de route voor doorgaand verkeer vanaf de oostkant een stuk minder aantrekkelijk is geworden. Om het doorgaand verkeer verder te beperken is het aan te raden om in samenspraak met Deurne te bekijken hoe de instroom ook daar verder beperkt kan worden.

Omdat de verkeershinder op de as Eksterlaar – Wenigerstraat deels bepaald wordt door de onaangepaste snelheid van vele chauffeurs in deze zone 30, is het ook belangrijk om op deze as gerichte ingrepen te doen om de snelheid te doen dalen. In samenwerking met Deurne zal het kruispunt Eksterlaar/Manebruggestraat begin volgend jaar heraangelegd worden, met zebrapaden, bomen en een versmald plateau. Ook de kruispunten Eksterlaar/August Van Putlei en Eksterlaar/Mortselsesteenweg zullen volgend jaar aangepakt worden.

Feedback van de bewoners

In bijlage is een overzicht te vinden van het participatietraject dat we het afgelopen jaar hebben gevolgd met de buurt en van de feedback die we ontvingen. Ook is een excel bestand toegevoegd met daarin alle reacties die we binnenkregen via de online enquête.

De belangrijkste knelpunten:

  • Toename verkeer in de omliggende straten. De Telramen tonen ons dat er wel een toename is op de assen Eksterlaar-Wenigerstraat en op de Mortselsesteenweg, maar geen of een beperkte toename in de kleinere woonstraten, zoals de Sprinkhaanstraat en de Mertensstraat.
  • Keerbewegingen aan de knip en achteruit rijden van grote voertuigen. Er rijden nog te vaak mensen de doodlopende straat in om dan vast te stellen dat ze niet verder kunnen. Een optimalisatie van de signalisatie is aan de orde om deze bewegingen zoveel mogelijk te vermijden.
  • de regelgeving in de fietsstraat wordt niet altijd goed nageleefd, zowel door automobilisten als door fietsers, bromfietsers en speed pedelec-gebruikers. Een extra sensibiliserend bord met de regels van een fietsstraat zou hier kunnen helpen.

De pluspunten:

Hiernaast kregen we ook heel veel positieve reacties, zowel van de bewoners van de August Van Putlei, die aangeven beter te slapen en te genieten van de rust, als van omwonenden die blij zijn met een veilige fietsroute. Ook van bewoners van Eksterlaar en Wenigerstraat zijn er positieve reacties, vaak wel met de vraag om ook voor deze as maatregelen te nemen. Heel wat mensen lieten weten dat ze dergelijke initiatieven om sluipverkeer te weren belangrijk vinden en dat ze hopen dat er nog volgen.

Verder overleg met Deurne en Antwerpen blijft belangrijk om oplossingen voor het sluipverkeer uit te werken. Ook in het mobiliteitsplan wordt deze problematiek verder bekeken.

Juridische grond
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het besluit van 23 januari 2009 van de Vlaamse regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer.
  • In artikel 2 van de wet 10 januari 2012 tot  wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, teneinde de fietsstraat te verankeren in het verkeersreglement, wordt punt 2.61 ingevoerd dat luidt als volgt:" fietsstraat " : een straat die is ingericht als fietsroute, waar specifieke gedragsregels gelden ten aanzien van fietsers, maar waarop tevens motorvoertuigen zijn toegestaan. Een fietsstraat wordt gesignaleerd met een verkeersbord dat het begin en een verkeersbord dat het einde aanduidt. ".
  • In titel II van hetzelfde besluit wordt een artikel 22novies ingevoegd, luidende :
    " Verkeer in fietsstraten.
    In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen.
    Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur. ". Worden voor de toepassing van dit artikel met fietsers gelijkgesteld: de bestuurders van rijwielen of speed pedelecs.
  • Het KB van 4 december 2012 betreffende het signaleren van de fietsstraat voert in artikel 71.2 de verkeersborden F111 en F113 in die  respectievelijk het begin en einde van een fietsstraat aanduiden. 

    Aanleiding en context

    Op de gemeenteraad van 19 oktober 2020 werd de inrichting van de fietsstraat in de August Van Putlei goedgekeurd. Hierbij werd ook het plaatsen van een proefopstelling goedgekeurd. Deze proefopstelling bestaat uit een verkeersfilter in de August Van Putlei en een enkelrichting in de Posthoevestraat.

    De verkeersfilter werd geplaats op 27 januari 2021 ter hoogte van de Posthoevestraat.

    Na de evaluatie van de tellingen door de Telramen en de feedback van de bewoners in mei, werd op het college van 14 juni 2021 besloten om de verkeersfilter te verplaatsen naar de andere zijde van het straatdeel, ter hoogte van de Villegasplein. De definitieve evaluatie werd uitgesteld naar november 2021.

    Beleidsinformatie
    MJP000008 Fietsstraat A van Putlei
    Regelgeving bevoegdheid
    GR - artikel 40 § 3 - gemeentelijke reglementen
    <p>Artikel 40 &sect; 3 van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast.</p>

    Besluit

    De gemeenteraad beslist:

    Artikel 1

    De gemeenteraad keurt het definitief inrichten van éénrichtingsverkeer in de Posthoevestraat goed.

    Artikel 2

    De gemeenteraad keurt het definitief plaatsen van een verkeersfilter in de August Van Putlei ter hoogte van het De Villegasplein goed. Deze verkeersfilter wordt aangeduid met het verkeersbord C3 met een onderbord 'uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A en P'.

    7.

    2021_GR_00115 - Nachtwinkels - Wijziging toegestane openingsuren - bekrachtiging

    Goedgekeurd

    Samenstelling

    Aanwezig
    Liselotte Leenaerts, voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Peter Van Hoof; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Michael Bryon; Naomi Van der Velden; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Linda Bresseleers; Hassana Errazzouki; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
    Secretaris
    Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
    Voorzitter
    Liselotte Leenaerts, voorzitter

    Stemming op het agendapunt

    2021_GR_00115 - Nachtwinkels - Wijziging toegestane openingsuren - bekrachtiging
    Aanwezig
    Liselotte Leenaerts, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Frans Neyens, Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
    Stemmen voor 21
    Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer, Frans Neyens, Liselotte Leenaerts
    Stemmen tegen 0
    Onthoudingen 0
    Blanco stemmen 0
    Ongeldige stemmen 0
    7.

    2021_GR_00115 - Nachtwinkels - Wijziging toegestane openingsuren - bekrachtiging

    2021_GR_00115 - Nachtwinkels - Wijziging toegestane openingsuren - bekrachtiging

    Motivering

    Motivering

    Het is voor de uitbaters van de nachtwinkels onmogelijk om op 5 uur (van 18.00 tot 23.00 uur) een leefbare omzet te realiseren. Om betrokken lokale handelaars te ondersteunen, is belangrijk om tijdelijk toe te laten dat de uitbaters hun nachtwinkel openen vanaf 15.00 uur. Deze maatregel geldt zolang de nachtwinkels verplicht om 23.00 uur moeten sluiten of tot herroeping van deze uitzondering omwille van nieuwe uitzonderlijke maatregelen.

    Juridische grond
    • Artikel 134, §1 van de nieuwe gemeentewet bepaalt:  In geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, kan de burgemeester politieverordeningen maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom hij heeft gemeend zich niet tot de raad te moeten wenden. Die verordeningen vervallen dadelijk, indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet worden bekrachtigd.
    • Artikel 6 van de wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening bepaalt dat nachtwinkels slechts geopend zijn tussen 18.00 en 7.00 uur, tenzij een gemeentelijk reglement andere openingsuren bepaalt. 
    • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen
    • Artikel 166 van het uniform gemeentelijke politiereglement zone Minos, laatst goedgekeurd door de gemeenteraad van Borsbeek in zitting van 18 mei 2020 bepaalt :In afwijking van artikel 6, c) van de Wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening, wordt de toegang van de consument tot nachtwinkels verboden vóór 18.00 uur en na 03.00 uur (...) gedurende de hele week in alle vestigingen, gelegen in alle straten op het grondgebied van de gemeente.  
    • Het koninklijk besluit van 28 oktober 2021 houdende de nodige maatregelen van bestuurlijke politie teneinde de volksgezondheid van de afgekondigde epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus covid-19 pandemie te voorkomen of te beperken, zoals laatst gewijzigd door het koninklijk besluit van 27 november 2021.
    • Het algemeen principe is dat de gemeenteraad bevoegd is voor het opmaken van politieverordeningen en de burgemeester belast is met de uitvoering ervan. Op dit principe bestaat er één uitzondering: in bepaalde omstandigheden kan de burgemeester politieverordeningen maken in de plaats van de gemeenteraad. Hij kan dit doen op basis van artikel 134, §1 van de Nieuwe Gemeentewet: "in geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners. De burgemeester heeft de verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom hij heeft gemeend zich niet tot de raad te moeten wenden. Die verordeningen vervallen dadelijk, indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet worden bekrachtigd. Ook het opheffen van beslissingen dienen bekrachtigd te worden.
    Aanleiding en context

    Op 2 december 2021 werd door Dis Van Berckelaer, burgemeester, een beslissing genomen betreffende de openingsuren van de nachtwinkels op grondgebied Borsbeek: de nachtwinkels krijgen tijdelijk de toelating om hun winkel te openen vanaf 15:00 u (i.p.v. 18:00 u)

    Regelgeving bevoegdheid
    BURG - Nieuwe Gemeentewet - artikel 135 §2 5° - maatregelen nemen om rampen te voorkomen
    <p>Artikel 135 &sect;2 5&deg; van de Nieuwe Gemeentewet: het nemen van passende maatregelen om rampen, plagen, zoals brand, epidemie&euml;n en epizo&ouml;tie&euml;n te voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden wordt aan het gezag van de gemeenten toevertrouwd.</p>

    Besluit

    De gemeenteraad beslist:

    Artikel 1

    De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van de burgemeester van 2 december 2021 betreffende de openingsuren van de nachtwinkels op grondgebied Borsbeek:

    vanaf 2 december 2021 mogen de nachtwinkels openen vanaf 15.00 uur. Deze tijdelijke maatregel is van toepassing zolang de nachtwinkels verplicht zijn om 23.00 uur te sluiten of tot herroeping omwille van nieuwe omstandigheden. De maatregel is enkel van toepassing op nachtwinkels die zich strikt houden aan alle regelgeving, inz. alle geldende maatregelen ter bestrijding van de covid-pandemie, alle gemeentelijke belastings- of andere reglementen en politiereglementen.