Terug
Gepubliceerd op 02/09/2021

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

ma 31/05/2021 - 20:01 gemeenteraadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Anita Van den Bulck; Luc Couillier; Linda Bresseleers; Michael Bryon; Naomi Van der Velden; Ann Coemans; Peter Van Hoof; Geert Van de Laar; Hassana Errazzouki; Lucienne Bogaerts; Chris Grietens; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Verontschuldigd

Liselotte Leenaerts, voorzitter; Frans Neyens

Secretaris

Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Agendapunten

1.

2021_RMW_00019 - Notulen raad voor maatschappelijk welzijn - 26 april 2021 - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Anita Van den Bulck; Luc Couillier; Linda Bresseleers; Michael Bryon; Naomi Van der Velden; Ann Coemans; Peter Van Hoof; Geert Van de Laar; Hassana Errazzouki; Lucienne Bogaerts; Chris Grietens; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Verontschuldigd
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Frans Neyens
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00019 - Notulen raad voor maatschappelijk welzijn - 26 april 2021 - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Ann Vereycken, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Anita Van den Bulck, Luc Couillier, Linda Bresseleers, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Ann Coemans, Peter Van Hoof, Geert Van de Laar, Hassana Errazzouki, Lucienne Bogaerts, Chris Grietens, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 19
Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2021_RMW_00019 - Notulen raad voor maatschappelijk welzijn - 26 april 2021 - goedkeuring

2021_RMW_00019 - Notulen raad voor maatschappelijk welzijn - 26 april 2021 - goedkeuring

Motivering

Juridische grond

Artikel 74 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat artikel 32 van het decreet lokaal bestuur ook van toepassing is op de raad voor maatschappelijk welzijn: Als er geen opmerkingen gemaakt worden over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd".

Regelgeving: bevoegdheid
 
Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn beschikt over de volheid van bevoegdheid voor de aangelegenheden die aan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn door de krachtens de wet of het decreet zijn toevertrouwd.
Aanleiding en context

De notulen en het zittingsverslag van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 april 2021 moeten goedgekeurd te worden.

De notulen vindt u in bijlage.

Het zittingsverslag kan u raadplegen via volgende link: http://www.borsbeek.org/besluiten

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen en het zittingsverslag van haar zitting van 26 april 2021 goed.

2.

2021_RMW_00020 - OCMW - Jaarrekening 2020 - vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Anita Van den Bulck; Luc Couillier; Linda Bresseleers; Michael Bryon; Naomi Van der Velden; Ann Coemans; Peter Van Hoof; Geert Van de Laar; Hassana Errazzouki; Lucienne Bogaerts; Chris Grietens; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Verontschuldigd
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Frans Neyens
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
2.

2021_RMW_00020 - OCMW - Jaarrekening 2020 - vaststelling

2021_RMW_00020 - OCMW - Jaarrekening 2020 - vaststelling

Motivering

Juridische grond
  • De bepalingen van het decreet lokaal bestuur
  • De beslissing van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn
  • De beslissing van de minister bevoegd voor Binnenlandse Aangelegenheden van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de OCMW's.
Aanleiding en context

De jaarrekening wordt elk jaar aan het vast bureau voorgelegd en wordt doorverwezen naar de raad voor maatschappelijk welzijn.

De jaarrekening 2020 van het OCMW werd besproken op het MAT van 11 mei 2021.

De jaarrekening 2020 van het OCMW werd besproken op het vast bureau van 17 mei 2021.

Financiële informatie

De financiële toestand op 31 december 2020 van het OCMW wordt als volgt vastgesteld:

  • beschikbaar budgettair resultaat: -1.090.604 euro
  • autofinancieringsmarge: -968.061 euro

De balans en de staat van kosten en opbrengsten 2020 worden als volgt samengesteld:

Balans

  • vlottende activa: 1.247.228 euro
  • vaste activa: 906.600 euro
  • schulden: 1.379.955 euro
  • netto actief: 773.873 euro

Staat van kosten en opbrengsten

  • kosten: 3.573.550 euro
  • opbrengsten: 2.501.888 euro
  • tussenkomst in het tekort door de gemeente:1.149.204 euro
  • overschot van het boekjaar: 77.542 euro
Regelgeving bevoegdheid
RMW - Artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur
<p>De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd op basis van artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De financiële toestand op 31 december 2020 van het OCMW wordt als volgt vastgesteld:

  • beschikbaar budgettair resultaat: -1.090.604 euro
  • autofinancieringsmarge: -968.061 euro

De balans en de staat van kosten en opbrengsten 2020 worden als volgt samengesteld:

Balans

  • vlottende activa: 1.247.228 euro
  • vaste activa: 906.600 euro
  • schulden: 1.379.955 euro
  • netto actief: 773.873 euro

Staat van kosten en opbrengsten

  • kosten: 3.573.550 euro
  • opbrengsten: 2.501.888 euro
  • tussenkomst in het tekort door de gemeente:1.149.204 euro
  • overschot van het boekjaar: 77.542 euro
3.

2021_RMW_00021 - Zora Werkt - Jaarverslag 2020 - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Anita Van den Bulck; Luc Couillier; Linda Bresseleers; Michael Bryon; Naomi Van der Velden; Ann Coemans; Peter Van Hoof; Geert Van de Laar; Hassana Errazzouki; Lucienne Bogaerts; Chris Grietens; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Verontschuldigd
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Frans Neyens
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00021 - Zora Werkt - Jaarverslag 2020 - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Ann Vereycken, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Anita Van den Bulck, Luc Couillier, Linda Bresseleers, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Ann Coemans, Peter Van Hoof, Geert Van de Laar, Hassana Errazzouki, Lucienne Bogaerts, Chris Grietens, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 19
Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2021_RMW_00021 - Zora Werkt - Jaarverslag 2020 - goedkeuring

2021_RMW_00021 - Zora Werkt - Jaarverslag 2020 - goedkeuring

Motivering

Motivering

De ILV Zora Werkt wordt aangestuurd door een beheerscomité en heeft 1 politieke en 1 ambtelijke vertegenwoordiger per lokaal bestuur. De stad Mortsel is de beherende gemeente van de ILV en staat in voor de organisatie en rapportering.

De ILV Zora Werkt heeft 3 doelen:

  • de organisatie van Wijk-werken in de ZORA regio: Wijk-Werken ZORA
  • de organisatie van een intergemeentelijke dienst voor arbeidsbegeleiding en activering: ZORA Werkt
  • de regie sociale economie 2020-2025 in de ZORA regio

Bovendien wil men synergiën tussen bovenstaande doelen bevorderen.

Tijdens het beheerscomité van 7 mei 2021 werd het inhoudelijke jaarverslag 2020 goedgekeurd. Dit jaarverslag bevat een overzicht van de evoluties en acties in 2020 rond Wijk-werken, de intergemeentelijke dienst voor arbeidsbegeleiding en activering, het personeel en de opmaak van een gemeenschappelijke RPR.

Aanleiding en context

Eind 2017 werd de interlokale vereniging ZORA Wijk-werken (opvolger van Plaatselijk Werkgelegenheidsagentschap PWA) opgericht. Er werd ook een overeenkomst met statutaire draagkracht afgesloten. Vanaf 1/1/2020 werd de dienstverlening rond Wijk-werken (opgenomen in de interlokale vereniging ZORA Wijk-werken) en rond arbeidstrajectbegeleiding & activering (verankerd in de samenwerkingsovereenkomst tot oprichting van een intergemeentelijke dienst arbeidstrajectbegeleiding en activering) en van de regierol sociale economie in één intergemeentelijk samenwerkingsverband geïntegreerd.

Regelgeving bevoegdheid
RMW - Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn beschikt over de volheid van bevoegdheid voor de aangelegenheden die aan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn door de krachtens de wet of het decreet zijn toevertrouwd.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt het inhoudelijke jaarverslag 2020 van Zora Werkt goed.

4.

2021_RMW_00022 - Bestrijding covid-19 - Inzet in preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse clusters, quarantainecoaching, aandacht voor kwetsbare personen en groepen - verlenging - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Anita Van den Bulck; Luc Couillier; Linda Bresseleers; Michael Bryon; Naomi Van der Velden; Ann Coemans; Peter Van Hoof; Geert Van de Laar; Hassana Errazzouki; Lucienne Bogaerts; Chris Grietens; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Verontschuldigd
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Frans Neyens
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00022 - Bestrijding covid-19 - Inzet in preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse clusters, quarantainecoaching, aandacht voor kwetsbare personen en groepen - verlenging - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Ann Vereycken, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Anita Van den Bulck, Luc Couillier, Linda Bresseleers, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Ann Coemans, Peter Van Hoof, Geert Van de Laar, Hassana Errazzouki, Lucienne Bogaerts, Chris Grietens, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 19
Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2021_RMW_00022 - Bestrijding covid-19 - Inzet in preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse clusters, quarantainecoaching, aandacht voor kwetsbare personen en groepen - verlenging - goedkeuring

2021_RMW_00022 - Bestrijding covid-19 - Inzet in preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse clusters, quarantainecoaching, aandacht voor kwetsbare personen en groepen - verlenging - goedkeuring

Motivering

Motivering

Met het mailbericht van 10 mei 2021 van het Agentschap Zorg en Gezondheid wordt aan de besturen meegedeeld dat de Vlaamse Regering op 7 mei 2021 haar definitieve goedkeuring heeft gegeven aan een wijzigingsbesluit voor de lokale preventie, sensibilisering  voor optie 1 en 2 tot 31 augustus 2021.

Vermits het lokaal bestuur Borsbeek in het verleden koos voor optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine coaching) dan kan deze verlengd worden enkel voor optie 1.

Om het coronavirus in te dijken is het nog steeds noodzakelijk om de persoonsgegevens te verkrijgen van de inwoners van Borsbeek ter handhaving van de quarantaineverplichting.

Bij verlenging dient het bijgevoegde addendum voor 31 mei 2021 overgemaakt te worden aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via het loket van de lokale besturen.https://www.vlaanderenhelpt.be/lokale-contactopsporing.

Juridische grond
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de Covid-19-pandemie te versterken.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021 en bijhorend het wijzigingsbesluit van 7 mei 2021 betreffende de lokale preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine coaching en contactonderzoek waarbij verlenging mogelijk is tot 31 augustus 2021.
  • De beslissing van het college van 17 mei 2021 betreffende de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst tot en met 31 augustus 2021 voor optie 1 voor de lokale preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine coaching en contactonderzoek 
Aanleiding en context
  • De Vlaamse Regering legde op vrijdag 13 november 2020 de juridische en financiële contouren vast van de lokale bronopsporing en het lokale contactonderzoek in het kader van de preventie en bestrijding van de coronacrisis. Lokale besturen kregen de vraag van Vlaanderen om te kiezen tussen twee opties. Aan beide opties hangt een subsidie voor het lokaal bestuur voor de inspanningen die het bestuur in dit kader levert. De twee mogelijke opties zijn:
  • Optie 1: inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching
    • een forfaitaire financiering op basis van het aantal inwoners van de gemeente: 0,125 euro per inwoner en per maand
  • Optie 2: inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing, quarantainecoaching en contactonderzoek
    • krijgen voorgaande forfaitaire subsidie en daarnaast nog een variabele subsidie van 100 euro per afgehandeld ticket/werkorder van een nieuwe indexpatiënt, inclusief de werkorders/tickets van een evenwaardig aantal hoog risicopatiënten.

De invulling van deze optie past immers volledig is de reeds opgemaakte en goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst tussen de lokalen besturen van de ELZ ZORA, Altrio Thuisverpleging en de Zorgraad zelf, waarbij de taken werden verdeeld rond covidcoaching, bronopsporing en sensibilisering. De sterke samenwerking met de zorgraad en het triagecentrum in Mortsel en goede verstandhouding met de andere besturen maken dat alle taken kunnen worden opgenomen op een efficiënte én effectieve manier. Met deze samenwerkingsovereenkomst openden we de mogelijkheid tot aanstellen van een Vlaamse field agent binnen de eerstelijnszone en ontsloten we subsidies voor de aanwerving van een covid-19 projectmedewerker op eerstelijnsniveau. Dit willen we bekrachtigen in onze keuze voor optie 1.

Lokaal bestuur Borsbeek koos in zitting van het college van 21 december 2020, samen met alle andere gemeenten van de eerstelijnszone ZORA voor optie 1. Dit besluit werd bekrachtigd in de gemeenteraad van 25 januari 2021. Deze subsidie heeft betrekking op de periode van 1 november 2020 tot en met 31 maart 2021.

In zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 april 2021 werd akkoord gegaan met de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met het Agentschap Zorg en Gezondheid voor optie 1 voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Agentschap Zorg en Gezondheid naar het lokaal bestuur Borsbeek en dit voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021.

Regelgeving bevoegdheid
RMW - Artikel 78 §1 6° van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 78 &sect;1 6&deg; van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd: het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten als vermeld in artikel 196</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst tot en met 31 augustus 2021 met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid en de keuze voor optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine coaching) voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Agentschap Zorg en Gezondheid naar het lokaal bestuur Borsbeek.

Artikel 2

Het addendum, zoals opgenomen in het besluit, wordt voor 31 mei 2021 overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via het loket lokale besturen.

5.

2021_RMW_00023 - Organisatiebeheersing - Jaarlijkse rapportering - kennisneming

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Anita Van den Bulck; Luc Couillier; Linda Bresseleers; Michael Bryon; Naomi Van der Velden; Ann Coemans; Peter Van Hoof; Geert Van de Laar; Hassana Errazzouki; Lucienne Bogaerts; Chris Grietens; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Verontschuldigd
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Frans Neyens
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
5.

2021_RMW_00023 - Organisatiebeheersing - Jaarlijkse rapportering - kennisneming

2021_RMW_00023 - Organisatiebeheersing - Jaarlijkse rapportering - kennisneming

Motivering

Motivering

Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn werden door de raden goedgekeurd in zitting van 20 januari 2020.  De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.

Organisatiebeheersing is een geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen over: ▪ het bereiken van de vastgelegde doelstellingen en het kennen en beheersen van risico’s ▪ het naleven van wetgeving en procedures ▪ de beschikbaarheid van betrouwbare financiële en beheersrapportering ▪ een effectieve en efficiënte wijze van werken en economische inzet van beschikbare middelen ▪ de bescherming van activa en het voorkomen van fraude.

De algemeen directeur rapporteert over het jaar 2020. De leden van het vast bureau hebben online toegang tot het Borsbeek Management Systeem.

Juridische grond

Artikel 219. Decreet Lokaal bestuur bepaalt: 'Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar. 

Aanleiding en context

De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.

Regelgeving bevoegdheid
RMW - Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn beschikt over de volheid van bevoegdheid voor de aangelegenheden die aan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn door de krachtens de wet of het decreet zijn toevertrouwd.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het rapport van de algemeen directeur over de organisatiebeheersing en de voorziene beheersmaatregelen.

6.

2021_RMW_00024 - Schenking goederen - meubilair - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Anita Van den Bulck; Luc Couillier; Linda Bresseleers; Michael Bryon; Naomi Van der Velden; Ann Coemans; Peter Van Hoof; Geert Van de Laar; Hassana Errazzouki; Lucienne Bogaerts; Chris Grietens; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Verontschuldigd
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Frans Neyens
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00024 - Schenking goederen - meubilair - goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Ann Vereycken, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Anita Van den Bulck, Luc Couillier, Linda Bresseleers, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Ann Coemans, Peter Van Hoof, Geert Van de Laar, Hassana Errazzouki, Lucienne Bogaerts, Chris Grietens, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 19
Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2021_RMW_00024 - Schenking goederen - meubilair - goedkeuring

2021_RMW_00024 - Schenking goederen - meubilair - goedkeuring

Motivering

Motivering

Het OCMW heeft vaak meubilair nodig voor de inrichting van appartementen die zij huurt met het oog op de tijdelijke huisvesting van cliënten. Verschillende van deze appartementen worden immers bemeubeld door het OCMW, onder meer het Lokaal Opvanginitiatief (LOI) voor asielzoekers en de noodwoning voor een kortdurig verblijf bij acute probleemsituaties. Dit betekent dat soms meubilair moet worden aangekocht. Dit is vooral het geval wanneer er ook geen meubilair meer beschikbaar is op de gemeentewerf via het gemeentelijke toewijzingsreglement d.d. 18 december 2017 voor in beslag genomen goederen. 

In het kader van het schenkingsvoorstel werd een foto opgevraagd door de dienst Welzijn om zicht te krijgen op de omvang en de staat van de aangeboden goederen. Op die manier kan een correcte inschatting gemaakt worden waar de goederen gebruikt kunnen worden en van de ruimte die nodig is voor opslag in één van de loodsen op de gemeentewerf. Op 17 maart 2021 ontving de dienst Welzijn een foto. Daaruit blijkt dat de goederen nog in zeer goede staat zijn. Door de dienst Grondgebiedzaken werd aan de hand van de foto bevestigd dat de nodige opslagzone effectief beschikbaar is. De dienst Welzijn kan het schenkingsvoorstel bijgevolg gunstig adviseren.

Met meneer Harrus werd afgesproken dat de gemeentearbeiders de meubelstukken zullen ophalen na telefonisch contact. Op vraag van meneer Harrus zal het ophalen in de maand mei plaatsvinden. 

Het voorstel tot schenking wordt voor goedkeuring voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn, omdat dit beslissingsorgaan bevoegd is voor de aanvaarding ervan. 

Aanleiding en context

Meneer Philippe Harrus contacteerde de dienst Welzijn met de vraag of het OCMW volgende meubelstukken kan gebruiken:

  • een eettafel  
  • 4 stoelen
  • een vitrinekast 
  • een dressoir
  • een spiegel 
  • een bureau 
  • 5 (boeken)kasten
  • een kastje met 3 laden  

Het voorstel tot schenking werd reeds behandeld door het Vast Bureau en principieel goedgekeurd op 12 april 2021.

    Financiële informatie

    De vooropgestelde schenking door meneer Harrus heeft geen financiële kosten als gevolg voor het lokaal bestuur. Door de schenking te aanvaarden, kunnen eerder kosten worden uitgespaard, doordat dit meubilair kan dienen voor de inrichting van appartementen die worden gehuurd door het OCMW.

    Regelgeving bevoegdheid
    RMW - Artikel 78 §1 12° van het decreet lokaal bestuur
    <p>Artikel 78 &sect;1 12&deg; van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd: het definitief aanvaarden van schenkingen en het aanvaarden van legaten</p>

    Besluit

    De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

    Artikel 1

    Het voorstel tot schenking van volgende goederen door meneer Harrus wordt goedgekeurd:

    • een eettafel  
    • 4 stoelen
    • een vitrinekast 
    • een dressoir
    • een spiegel 
    • een bureau 
    • 5 (boeken)kasten
    • een kastje met 3 laden
    7.

    2021_RMW_00025 - Schenking goederen - meubilair - goedkeuring

    Goedgekeurd

    Samenstelling

    Aanwezig
    Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Anita Van den Bulck; Luc Couillier; Linda Bresseleers; Michael Bryon; Naomi Van der Velden; Ann Coemans; Peter Van Hoof; Geert Van de Laar; Hassana Errazzouki; Lucienne Bogaerts; Chris Grietens; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
    Verontschuldigd
    Liselotte Leenaerts, voorzitter; Frans Neyens
    Secretaris
    Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

    Stemming op het agendapunt

    2021_RMW_00025 - Schenking goederen - meubilair - goedkeuring
    Goedgekeurd
    Aanwezig
    Ann Vereycken, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Anita Van den Bulck, Luc Couillier, Linda Bresseleers, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Ann Coemans, Peter Van Hoof, Geert Van de Laar, Hassana Errazzouki, Lucienne Bogaerts, Chris Grietens, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
    Stemmen voor 19
    Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer
    Stemmen tegen 0
    Onthoudingen 0
    Blanco stemmen 0
    Ongeldige stemmen 0
    7.

    2021_RMW_00025 - Schenking goederen - meubilair - goedkeuring

    2021_RMW_00025 - Schenking goederen - meubilair - goedkeuring

    Motivering

    Motivering

    Het OCMW heeft vaak meubilair nodig voor de inrichting van appartementen die zij huurt met het oog op de tijdelijke huisvesting van cliënten. Verschillende van deze appartementen worden immers bemeubeld door het OCMW, onder meer het Lokaal Opvanginitiatief (LOI) voor asielzoekers en de noodwoning voor een kortdurig verblijf bij acute probleemsituaties. Dit betekent dat soms meubilair moet worden aangekocht. Dit is vooral het geval wanneer er ook geen meubilair meer beschikbaar is op de gemeentewerf via het gemeentelijke toewijzingsreglement d.d. 18 december 2017 voor in beslag genomen goederen. Voor de inrichting van de kansenhuis in het Tirolerhof is er ook meubilair nodig.  

    In het kader van het schenkingsvoorstel werd op 18 maart een bezoek ter plaatse gedaan door de dienst Welzijn om zicht te krijgen op de omvang en de staat van de aangeboden goederen. Op die manier kan een correcte inschatting gemaakt worden waar de goederen gebruikt kunnen worden en van de ruimte die nodig is voor opslag in één van de loodsen op de gemeentewerf. Daaruit blijkt dat de goederen nog in zeer goede staat  zijn. Door de ploegbaas van Grondgebiedzaken werd  bevestigd dat de nodige opslagzone effectief beschikbaar is.  De dienst Welzijn kan het schenkingsvoorstel bijgevolg gunstig adviseren.

    Met meneer Goossens werd afgesproken dat de gemeentearbeiders de meubelstukken zullen ophalen na telefonisch contact.

    Het voorstel tot schenking wordt voor goedkeuring voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn, omdat dit beslissingsorgaan bevoegd is voor de aanvaarding ervan. 

    Aanleiding en context

    Meneer Wilfried Goossens contacteerde de burgemeester met de vraag of het lokaal bestuur volgende meubelstukken kan gebruiken voor het Tirolerhof of het OCMW:

    • drie kasten 
    • een eettafel 
    • acht stoelen
    • twee hanglampen

    Het voorstel tot schenking werd reeds behandeld door het Vast Bureau en principieel goedgekeurd op 12 april 2021.

      Financiële informatie

      De vooropgestelde schenking door meneer Goossens heeft geen financiële kosten als gevolg voor het lokaal bestuur. Door de schenking te aanvaarden, kunnen eerder kosten worden uitgespaard, doordat dit meubilair kan dienen voor de inrichting voor Tirolerhof en/of appartementen die worden gehuurd door het OCMW.

      Regelgeving bevoegdheid
      RMW - Artikel 78 §1 12° van het decreet lokaal bestuur
      <p>Artikel 78 &sect;1 12&deg; van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd: het definitief aanvaarden van schenkingen en het aanvaarden van legaten</p>

      Besluit

      De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

      Artikel 1

      Het voorstel tot schenking van volgende goederen door meneer Goossens wordt goedgekeurd:

      • drie kasten
      • een eettafel 
      • acht stoelen 
      • twee hanglampen 
      8.

      2021_RMW_00026 - CIPAL - algemene vergadering van 24 juni 2021 - goedkeuring

      Goedgekeurd

      Samenstelling

      Aanwezig
      Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Anita Van den Bulck; Luc Couillier; Linda Bresseleers; Michael Bryon; Naomi Van der Velden; Ann Coemans; Peter Van Hoof; Geert Van de Laar; Hassana Errazzouki; Lucienne Bogaerts; Chris Grietens; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
      Verontschuldigd
      Liselotte Leenaerts, voorzitter; Frans Neyens
      Secretaris
      Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

      Stemming op het agendapunt

      2021_RMW_00026 - CIPAL - algemene vergadering van 24 juni 2021 - goedkeuring
      Goedgekeurd
      Aanwezig
      Ann Vereycken, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Anita Van den Bulck, Luc Couillier, Linda Bresseleers, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Ann Coemans, Peter Van Hoof, Geert Van de Laar, Hassana Errazzouki, Lucienne Bogaerts, Chris Grietens, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
      Stemmen voor 19
      Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer
      Stemmen tegen 0
      Onthoudingen 0
      Blanco stemmen 0
      Ongeldige stemmen 0
      8.

      2021_RMW_00026 - CIPAL - algemene vergadering van 24 juni 2021 - goedkeuring

      2021_RMW_00026 - CIPAL - algemene vergadering van 24 juni 2021 - goedkeuring

      Motivering

      Juridische grond
      • De laatst gecoördineerde statuten van de dienstverlenende vereniging CIPAL.
      • Artikel 35 van de statuten van CIPAL bepalen dat de benoemingsprocedure met de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers dient herhaald te worden voor elke algemene vergadering.
      • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 432 dat bepaalt dat de vertegenwoordigers op de algemene vergadering aangewezen worden door de organen die, krachtens de wettelijke reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen.
      • In zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 februari 2019 werd, voor de rest van deze legislatuur, Michael Bryon aangeduid als afgevaardigde en Tom Verboven als plaatsvervanger voor alle algemene en buitengewone algemene vergaderingen van CIPAL.
      Aanleiding en context

      Het OCMW Borsbeek is deelnemer van de dienstverlenende vereniging CIPAL. Met de oproepingsbrief van 4 mei 2021 wordt het OCMW Borsbeek opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van CIPAL op 24 juni 2021. Deze vergadering gaat digitaal vanop afstand door om 16 uur met volgende agendapunten:

        1.    Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)

        2.    Jaarverslag van de raad van bestuur en verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2020

        3.    Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2020, afgesloten op 31 december 2020

        4.    Jaarverslag van de raad van bestuur en verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2020

        5.    Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2020, afgesloten op 31 december 2020

        6.    Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2020

        7.    Vaststelling van wijziging van vaste vertegenwoordiger commissaris

        8.    Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

      Regelgeving bevoegdheid
      RMW - Artikel 78 §1 5° van het decreet lokaal bestuur
      <p>Artikel 78 &sect;1 5&deg; van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd: het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen, of het aanwijzen van leden van de rechtspersonen, vermeld in deel 3, titel 4, en de besluiten om deel te nemen in een gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap in privaatrechtelijke vorm</p>

      Besluit

      De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

      Artikel 1

      De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de agendapunten goed voor de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2021 die digitaal plaatsvindt om 16 uur:

      1.    Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)

      2.    Jaarverslag van de raad van bestuur en verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2020

      3.    Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2020, afgesloten op 31 december 2020

      4.    Jaarverslag van de raad van bestuur en verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2020

      5.    Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2020, afgesloten op 31 december 2020

      6.    Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2020

      7.    Vaststelling van wijziging van vaste vertegenwoordiger commissaris

      8.    Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

      Artikel 2

      De raad voor maatschappelijk welzijn geeft mandaat aan de afgevaardigde om aan de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2021 deel te nemen en de agendapunten goed te keuren.

      Artikel 3

      Een kopie van deze beslissing wordt overgemaakt aan Cipal dv, Bell-Telephonelaan 2D, 2440 Geel.

      9.

      2021_RMW_00027 - IGEAN, milieu en veiligheid - algemene vergadering van 25 juni 2021 - goedkeuring

      Goedgekeurd

      Samenstelling

      Aanwezig
      Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Anita Van den Bulck; Luc Couillier; Linda Bresseleers; Michael Bryon; Naomi Van der Velden; Ann Coemans; Peter Van Hoof; Geert Van de Laar; Hassana Errazzouki; Lucienne Bogaerts; Chris Grietens; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
      Verontschuldigd
      Liselotte Leenaerts, voorzitter; Frans Neyens
      Secretaris
      Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

      Stemming op het agendapunt

      2021_RMW_00027 - IGEAN, milieu en veiligheid - algemene vergadering van 25 juni 2021 - goedkeuring
      Goedgekeurd
      Aanwezig
      Ann Vereycken, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Anita Van den Bulck, Luc Couillier, Linda Bresseleers, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Ann Coemans, Peter Van Hoof, Geert Van de Laar, Hassana Errazzouki, Lucienne Bogaerts, Chris Grietens, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
      Stemmen voor 19
      Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer
      Stemmen tegen 0
      Onthoudingen 0
      Blanco stemmen 0
      Ongeldige stemmen 0
      9.

      2021_RMW_00027 - IGEAN, milieu en veiligheid - algemene vergadering van 25 juni 2021 - goedkeuring

      2021_RMW_00027 - IGEAN, milieu en veiligheid - algemene vergadering van 25 juni 2021 - goedkeuring

      Motivering

      Aanleiding en context
      Op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8.11.2003 werd de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid verleden.

      Op 19.12.2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.

      Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN, milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN, milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

      Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

      Het OCMW is lid bij IGEAN milieu & veiligheid.

      De raad van bestuur van 17.03.2021 heeft beslist om de jaarvergadering van 25.06.2021 om 19.00 uur te organiseren op een digitale wijze gelet op uitzonderlijke situatie en op de stand van zaken van de maatregelen ter voorkoming van de verdere verspreiding van het coronavirus COVID-19.

      De dagorde werd als volgt vastgelegd:

      1.  Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020

      2.  Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2020

      3.  Goedkeuren van de jaarrekening 2020

      4.  Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2020

      5.  Goedkeuren van de statutenwijziging

      6.  Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding

      7.  Toetreding aanvaarden van PZ Hekla

      8.  Benoemen van een bestuurder en leden adviescomités.

      Met het schrijven van IGEAN milieu & veiligheid van 19.03.2021 werden de deelnemers geïnformeerd over de statutenwijziging.

      Met het schrijven van IGEAN milieu & veiligheid van 6.05.2021 werd de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 25.06.2021 aan alle deelnemers bezorgd.

      Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:

      1. uittreksels uit de beslissingen van de 154ste raad van bestuur van 28.04.2021 en van de 155ste raad van bestuur van 5.05.2021
      2. het jaarverslag 2020 met de jaarrekening 2020.
      Motivering

      Statutenwijziging

      Om ook na de coronacrisis het digitaal vergaderen mogelijk te maken, roept het Agentschap Binnenlands Bestuur op om deze vergaderwijze te verankeren in de statuten, zoals art. 426, 6° van het decreet lokaal bestuur voorschrijft.

      De ervaring die intussen opgedaan werd m.b.t. het digitaal vergaderen en de tools die hiervoor ontwikkeld werden, bieden voldoende garantie op een democratisch verloop van de vergadering.

      Bovendien blijkt uit de aanwezigheden op de verschillende vergaderingen dat de deelnamegraad bijzonder hoog is en gemiddeld zelfs hoger dan bij een fysieke bijeenkomst.

      Met voorliggend ontwerp van statutenwijziging wordt de mogelijkheid om digitaal of op een hybride wijze te vergaderen uitdrukkelijk voorzien, zij het minstens voor een aantal vergaderingen.

      Hierbij wordt zowel gedacht aan de raden van bestuur als aan de algemene vergaderingen, maar ook aan de bijeenkomsten van de adviescomités en het algemeen comité.

      IGEAN maakt van deze gelegenheid eveneens gebruik om de voorzitter van de vereniging van rechtswege deel te laten uitmaken van de adviescomités en het algemeen comité.

      In een aparte nota van 17.03.2021 wordt toelichting gegeven bij het ontwerp van statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid dat ter goedkeuring voorgelegd wordt aan de algemene vergadering van 25.06.2021. Deze nota bestaat uit volgende onderdelen:

      1.  Voorbereiding van het ontwerp - besluitvorming

      2.  Toelichting bij het ontwerp van statutenwijziging

      3.  Verdere timing en werkwijze.

      In uitvoering van artikel 427 van het decreet lokaal bestuur worden de wijzigingen aan de statuten artikelsgewijs aangebracht.

      De raad van bestuur van 17.03.2021 heeft het ontwerp van statutenwijziging voor IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd. Onmiddellijk daarna werden volgende documenten ter beschikking gesteld van alle deelnemers via het infonet:

      1.  een uittreksel uit de beslissing van de 153ste raad van bestuur van 17.03.2021,

      2.  het ontwerp statutenwijziging met bijhorende nota.

      Artikel 427 van het decreet lokaal bestuur bepaalt immers dat een statutenwijziging uiterlijk 90 dagen voor de algemene vergadering aan alle deelnemers moet worden bezorgd.

      Met het schrijven van IGEAN milieu & veiligheid van 19.03.2021 werden alle deelnemers hierover geïnformeerd.

      Jaarverslag en jaarrekening

      Artikel 36 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt. Op deze vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.

      De raad van bestuur van 5.05.2021 heeft haar goedkeuring gehecht aan het jaarverslag 2020 evenals aan de jaarrekening 2020. De jaarvergadering verleent kwijting aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.

      Bedrijfsrevisor

      Artikel 32 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat de bedrijfsrevisor benoemd wordt door de algemene vergadering onder de leden van het Instituut der Bedrijfsrevisoren. Zij zijn onderworpen aan de wettelijke en reglementaire bepalingen die hun ambt en hun bevoegdheid regelen. 

      De duur van het mandaat bedraagt maximum drie (3) jaar.

      Aangezien het mandaat van de huidige bedrijfsrevisor ten einde loopt, heeft de raad van bestuur van 5.05.2021 kennis genomen van het voorstel om HLB Dodémont - Van Impe uit Berchem, vertegenwoordigd door Guy Cox, bedrijfsrevisor, voor de periode 2021-2023 aan te stellen als bedrijfsrevisor voor IGEAN milieu & veiligheid voor een forfaitair bedrag van 5.864,58 euro per jaar en dit voorstel ter goedkeuring voor te leggen aan de algemene vergadering van 25.06.2021.

      Benoemen bestuurder met raadgevende stem - raad van bestuur

      Artikel 431 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat IGEAN milieu & veiligheid naast een algemene vergadering over een raad van bestuur beschikt. Artikel 434 van het decreet lokaal bestuur stelt dat het aantal leden van deze raad van bestuur maximaal 15 bedraagt.

      Overeenkomstig artikel 440 van het decreet lokaal bestuur kunnen aan de vergaderingen van de raad van bestuur eveneens worden deelgenomen door rechtstreeks door verschillende gemeenten aangewezen afgevaardigden die lid zijn met raadgevende stem. 

      De statuten vermelden de criteria die bepalend zijn voor de wijze van aanwijzing van die afgevaardigden, die altijd raadsleden zijn die in de betrokken gemeenten verkozen zijn op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen, en die in dalende volgorde de volgende zijn:

      1. het geslacht dat het minst vertegenwoordigd is in de raad van bestuur

      2. de eenparigheid van stemmen waarmee de betrokkene werd aangeduid door de gemeenteraad

      3. de jongste kandidaat.

      Alle door de gemeenten voorgedragen kandidaat-bestuurders met raadgevende stem worden op basis van voormelde criteria per regio gerangschikt. In uitvoering van artikel 16§2 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid heeft de buitengewone algemene vergadering van 20.03.2019 akte genomen van de per regio best gerangschikte kandidaat-bestuurder met raadgevende stem en deze effectief aangeduid. 

      Intussen heeft Lisa Buysse, gemeente Brasschaat – regio noord, ontslag genomen als lid van de raad van bestuur met raadgevende stem. In dat geval wordt de initiële rangschikking voor deze regio hernomen op basis waarvan Guy Van den Broek, gemeente Essen, de best gerangschikte kandidaat-bestuurder met raadgevende stem is. 

      De raad van bestuur heeft in zitting van 28.04.2021 beslist de aanduiding van Guy Van den Broek, gemeente Essen – regio noord, als lid van de raad van bestuur met raadgevende stem voor te leggen aan de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 25.06.2021.

      Benoemen leden adviescomités 

      Artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat er een adviescomité “milieu” en een adviescomité “veiligheid” opgericht wordt.

      Een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en blijft in aantal beperkt tot het aantal doelstellingen. Enkel de gemeenten die belang hebben bij de betrokken doelstelling zijn vertegenwoordigd in dit adviescomité, dat bestaat uit uitvoerende mandatarissen die bevoegd zijn voor de betrokken doelstelling. 

      Het adviescomité “milieu” bestaat uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken deelnemers.

      Het adviescomité “veiligheid” bestaat uit één (1) vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven (7) vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.

      Gelet op de toetreding van de politiezone Hekla wordt de benoeming van de aangestelde vertegenwoordigers voorgelegd aan de algemene vergadering.

      Voorafgaande bespreking en adviezen

      Toelichting en bespreking bij het ontwerp statutenwijziging op de raad van bestuur van 17.03.2021.

      Goedkeuring van het voorstel tot aanduiden van een bestuurder met raadgevende stem op de raad van bestuur van 28.04.2021.

      Toelichting en bespreking van het jaarverslag 2020 en de jaarrekening 2020 en kennisname van de aanstelling van de bedrijfsrevisor op de raad van bestuur van 5.05.2021.  

      Juridische grond
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

      • Artikel 36 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt. Op deze vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.
      • In zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 februari 2019 werd Liselotte Leenaerts aangeduid als afgevaardigde en Walter Kiebooms als plaatsvervanger voor alle algemene en buitengewone algemene vergaderingen van Igean, milieu en veiligheid.
      Financiële informatie

      De jaarvergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.

      Regelgeving bevoegdheid
      RMW - Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur
      <p>Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn beschikt over de volheid van bevoegdheid voor de aangelegenheden die aan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn door de krachtens de wet of het decreet zijn toevertrouwd.</p>

      Besluit

      De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

      Artikel 1

      De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid die digitaal zal gehouden worden gelet op de uitzonderlijke situatie en op de stand van zaken van de maatregelen ter voorkoming van de verdere verspreiding van het Coronavirus COVID-19 op 25.06.2021 om 19.00 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:

      1.  Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020

      2.  Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2020

      3.  Goedkeuren van de jaarrekening 2020

      4.  Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2020

      5.  Goedkeuren van de statutenwijziging

      6.  Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding

      7.  Toetreding aanvaarden van PZ Hekla

      8.  Benoemen van een bestuurder en leden adviescomités.

      Artikel 2

      De raad voor maatschappelijk welzijn geeft mandaat aan de afgevaardigde om aan de algemene vergadering van 25 juni 2021 van IGEAN milieu en veiligheid deel te nemen en de agendapunten goed te keuren.

      Artikel 3

      Twee uittreksels van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zullen aan IGEAN milieu en veiligheid worden bezorgd.

      10.

      2021_RMW_00028 - IGEAN, dienstverlening - algemene vergadering van 25 juni 2021 - goedkeuring

      Goedgekeurd

      Samenstelling

      Aanwezig
      Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Anita Van den Bulck; Luc Couillier; Linda Bresseleers; Michael Bryon; Naomi Van der Velden; Ann Coemans; Peter Van Hoof; Geert Van de Laar; Hassana Errazzouki; Lucienne Bogaerts; Chris Grietens; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
      Verontschuldigd
      Liselotte Leenaerts, voorzitter; Frans Neyens
      Secretaris
      Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

      Stemming op het agendapunt

      2021_RMW_00028 - IGEAN, dienstverlening - algemene vergadering van 25 juni 2021 - goedkeuring
      Goedgekeurd
      Aanwezig
      Ann Vereycken, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Anita Van den Bulck, Luc Couillier, Linda Bresseleers, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Ann Coemans, Peter Van Hoof, Geert Van de Laar, Hassana Errazzouki, Lucienne Bogaerts, Chris Grietens, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
      Stemmen voor 19
      Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer
      Stemmen tegen 0
      Onthoudingen 0
      Blanco stemmen 0
      Ongeldige stemmen 0
      10.

      2021_RMW_00028 - IGEAN, dienstverlening - algemene vergadering van 25 juni 2021 - goedkeuring

      2021_RMW_00028 - IGEAN, dienstverlening - algemene vergadering van 25 juni 2021 - goedkeuring

      Motivering

      Aanleiding en context

      Met het K.B. van 3.01.1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8.07.1969.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 8.11.2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19.12.2003.

      Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

      Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

      Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

      Op de algemene vergadering van 19.06.2020 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening in het kader van de zelfstandige groepering goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 25.01.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

      Het OCMW is lid bij IGEAN dienstverlening.

      De raad van bestuur van 17.03.2021 heeft beslist om de jaarvergadering van 25.06.2021 om 19.00 uur te organiseren op een digitale wijze gelet op uitzonderlijke situatie en op de stand van zaken van de maatregelen ter voorkoming van de verdere verspreiding van het coronavirus COVID-19.

      De dagorde werd als volgt vastgelegd:

      1.  Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020

      2.  Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2020

      3.  Goedkeuren van de jaarrekening 2020

      4.  Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2020

      5.  Goedkeuren van de statutenwijziging

      6.  Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding

      7.  Toetreding aanvaarden van PZ Hekla

      8.  Zelfstandige groepering – kennisname inwendig reglement.

      Met het schrijven van IGEAN dienstverlening van 19.03.2021 werden de deelnemers geïnformeerd over de statutenwijziging.

      Met het schrijven van IGEAN dienstverlening van 6.05.2021 werd de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 25.06.2021 aan alle deelnemers bezorgd.

      Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:

      1. uittreksels uit de beslissingen van de 451ste raad van bestuur van 28.04.2021 en van de 452ste raad van bestuur van 5.05.2021
      2. het jaarverslag 2020 met de jaarrekening 2020
      3. zelfstandige groepering – inwendig reglement.

      Motivering

      Statutenwijziging

      Om ook na de coronacrisis het digitaal vergaderen mogelijk te maken, roept het Agentschap Binnenlands Bestuur op om deze vergaderwijze te verankeren in de statuten, zoals art. 426, 6° van het decreet lokaal bestuur voorschrijft.

      De ervaring die intussen opgedaan werd m.b.t. het digitaal vergaderen en de tools die hiervoor ontwikkeld werden, bieden voldoende garantie op een democratisch verloop van de vergadering.

      Bovendien blijkt uit de aanwezigheden op de verschillende vergaderingen dat de deelnamegraad bijzonder hoog is en gemiddeld zelfs hoger dan bij een fysieke bijeenkomst.

      Met voorliggend ontwerp van statutenwijziging wordt de mogelijkheid om digitaal of op een hybride wijze te vergaderen uitdrukkelijk voorzien, zij het minstens voor een aantal vergaderingen.

      Hierbij wordt zowel gedacht aan de raden van bestuur als aan de algemene vergaderingen, maar ook aan de bijeenkomsten van de adviescomités en het algemeen comité.

      IGEAN maakt van deze gelegenheid eveneens gebruik om de voorzitter van de vereniging van rechtswege deel te laten uitmaken van de adviescomités en het algemeen comité.

      In een aparte nota van 17.03.2021 wordt toelichting gegeven bij het ontwerp van statutenwijziging van IGEAN dienstverlening dat ter goedkeuring voorgelegd wordt aan de algemene vergadering van 25.06.2021. Deze nota bestaat uit volgende onderdelen:

      1.  Voorbereiding van het ontwerp - besluitvorming

      2.  Toelichting bij het ontwerp van statutenwijziging

      3.  Verdere timing en werkwijze.

      In uitvoering van artikel 427 van het decreet lokaal bestuur worden de wijzigingen aan de statuten artikelsgewijs aangebracht.

       

      De raad van bestuur van 17.03.2021 heeft het ontwerp van statutenwijziging voor IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Onmiddellijk daarna werden volgende documenten ter beschikking gesteld van alle deelnemers via het infonet:

      1.  een uittreksel uit de beslissing van de 450ste raad van bestuur van 17.03.2021,

      2.  het ontwerp statutenwijziging met bijhorende nota.

      Artikel 427 van het decreet lokaal bestuur bepaalt immers dat een statutenwijziging uiterlijk 90 dagen voor de algemene vergadering aan alle deelnemers moet worden bezorgd.

      Met het schrijven van IGEAN dienstverlening van 19.03.2021 werden alle deelnemers hierover geïnformeerd.

      Jaarverslag en jaarrekening

      Artikel 35 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt. Op deze vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.

       De raad van bestuur van 5.05.2021 heeft haar goedkeuring gehecht aan het jaarverslag 2020 evenals aan de jaarrekening 2020. De jaarvergadering verleent kwijting aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.

      Bedrijfsrevisor

      Artikel 31 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepaalt dat de bedrijfsrevisor benoemd wordt door de algemene vergadering onder de leden van het Instituut der Bedrijfsrevisoren. Zij zijn onderworpen aan de wettelijke en reglementaire bepalingen die hun ambt en hun bevoegdheid regelen. 

      De duur van het mandaat bedraagt maximum drie (3) jaar.

      Aangezien het mandaat van de huidige bedrijfsrevisor ten einde loopt, heeft de raad van bestuur van 5.05.2021 kennis genomen van het voorstel om HLB Dodémont - Van Impe uit Berchem, vertegenwoordigd door Guy Cox, bedrijfsrevisor, voor de periode 2021-2023 aan te stellen als bedrijfsrevisor voor IGEAN dienstverlening voor een forfaitair bedrag van 4.798,30 euro per jaar en dit voorstel ter goedkeuring voor te leggen aan de algemene vergadering van 25.06.2021.

      Voorafgaande bespreking en adviezen

      Toelichting en bespreking bij het ontwerp statutenwijziging op de raad van bestuur van 17.03.2021.

      Goedkeuring van het inwendig reglement in het kader van de zelfstandige groepering op de raad van bestuur van 28.04.2021.

      Toelichting en bespreking van het jaarverslag 2020 en de jaarrekening 2020 en kennisname van de aanstelling van de bedrijfsrevisor op de raad van bestuur van 5.05.2021. 

       
      Juridische grond
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
      • Artikel 35 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt. Op deze vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.
      • In zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 februari 2019 werd Dis Van Berckelaer aangeduid als afgevaardigde en Michael Bryon als plaatsvervanger voor alle algemene en buitengewone algemene vergaderingen van Igean, dienstverlening.
      Financiële informatie

      De jaarvergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.

      Regelgeving bevoegdheid
      GR - artikel 41, 9° - wat een andere wet aan de gemeenteraad voorbehoudt
      <p>Artikel 41, 9&deg; van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad is bevoegd voor beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.</p>

      Besluit

      De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

      Artikel 1

      De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de volledige dagorde van de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening die digitaal zal gehouden worden gelet op de uitzonderlijke situatie en op de stand van zaken van de maatregelen ter voorkoming van de verdere verspreiding van het Coronavirus COVID-19 op 25.06.2021 om 19.00 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:

      1.  Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020

      2.  Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2020

      3.  Goedkeuren van de jaarrekening 2020

      4.  Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2020

      5.  Goedkeuren van de statutenwijziging

      6.  Benoemen van de bedrijfsrevisor en het bepalen van de vergoeding

      7.  Toetreding aanvaarden van PZ Hekla

      8.  Zelfstandige groepering – kennisname inwendig reglement.

      Artikel 2

      De raad voor maatschappelijk welzijn geeft mandaat aan de afgevaardigde om aan dealgemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 25 juni 2021 deel te nemen en de agendapunten goed te keuren.

      Artikel 3

      Twee uittreksels van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zullen aan IGEAN dienstverlening worden bezorgd.