Bij de verkoop van vastgoed speelt de gemeente een cruciale rol in het verstrekken van informatie aan burgers, overheidsinstanties, makelaars en notarissen. De gemeente ontvangt via de zogenaamde "notarisbrief" een verzoek tot het beschikbaar stellen van informatie over een pand of perceel. Deze informatie heeft betrekking op o.a. de vergunningstoestand, de bestemming volgens het gewestplan, vastgestelde overtredingen, eventuele risico's op bodemverontreiniging, toepasselijke rooilijnen.....
Het proces om deze informatie te verzamelen is vandaag versnipperd en administratief tijdrovend. Stedenbouwkundige informatie, milieu-informatie en andere informatie over het perceel en onroerend goed moeten nu nog vaak manueel worden opgezocht bij de verschillende administraties.
Het Vastgoedinformatieplatform (VIP) brengt daar verandering in. Dit generiek gegevensdelingsplatform maakt een eenvoudige uitwisseling van vastgoedinformatie mogelijk.
De aansluiting tot het VIP is voor de gemeente verplicht en verloopt in verschillende "waves". De gemeente Borsbeek is ingedeeld in wave 2, wat impliceert dat de instap uiterlijk op 6 januari 2023 dient te gebeuren. De dienst omgeving heeft voor deze instap reeds de nodige organisatorisch voorbereidingen getroffen.
Er moet echter nog een reglement goedgekeurd worden om het gebruik en werking van dat platform vast te leggen.
Artikel 5.2.1. ivm de informatieplicht van de instrumenterende ambtenaar: § 1. De
instrumenterende ambtenaar vermeldt in alle onderhandse en authentieke
akten van verkoop of van verhuring voor meer dan negen jaar van een
onroerend goed, van een inbreng van een onroerend goed in een
vennootschap, en ook in alle akten van vestiging van erfpacht of opstal
en in elke andere akte van een eigendomsoverdracht ten bezwarende titel:
1° of er voor het onroerend goed een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen is uitgereikt;
2° de meest recente stedenbouwkundige bestemming van dit onroerend goed met de benamingen gebruikt in het plannenregister;
3° of het onroerend goed het voorwerp uitmaakt van een maatregel als
vermeld in titel VI, hoofdstuk III en IV, dan wel of een procedure voor
het opleggen van een dergelijke maatregel hangende is;
4° of er op het onroerend goed een voorkooprecht rust, vermeld in
artikel 2.4.1 of artikel 34 van het decreet van 25 april 2014
betreffende complexe projecten;
5° of er voor het onroerend goed een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden van toepassing is;
6° ...;
7° of het onroerend goed het voorwerp uitmaakt van een voorkeursbesluit of een projectbesluit.
In de authentieke akte wordt de verklaring van de verkrijger opgenomen
dat hij een stedenbouwkundig uittreksel heeft ontvangen, dat ten hoogste
één jaar voor het verlijden van de authentieke akte werd verleend.
Artikel 5.2.5. ivm informatieplicht: Iedereen die een onderhandse akte van verkoop of van verhuring voor meer dan negen jaar van een onroerend goed, en ook van vestiging van erfpacht of opstal opmaakt, moet vermelden of er voor het onroerend goed een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen is uitgereikt en moet de meest recente stedenbouwkundige bestemming van dit goed met de benamingen gebruikt in het plannenregister overnemen. In voorkomend geval worden ook vermeld : de maatregelen, vermeld in titel VI, hoofdstuk III en IV, die werden opgelegd met betrekking tot het goed of de hangende procedures die strekken tot het opleggen van dergelijke maatregelen, de op het goed rustende voorkooprechten, vermeld in artikel 2.4.1, respectievelijk het feit dat op het goed een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden van toepassing is.
Artikel 5.2.7. : Het stedenbouwkundig uittreksel bestaat uit een informatief uittreksel uit het plannenregister en uit het vergunningenregister voor de percelen waarvoor de aanvraag ingediend werd.
In het kader van een verkoop of langdurige verhuur kunnen de verschillende aanvragers de wettelijk verplichte informatie verkrijgen via één eenvoudige weg: het vastgoedinformatieplatform. Het platform verzamelt data uit de aangesloten, centrale bronnen, waarna de bevoegde gemeente het dossier verrijkt via het platform en na een kwaliteitscontrole het dossier aflevert aan de aanvrager.
Op 3 oktober 2022 ging het Vastgoedinformatieplatform van start voor notarissen en vastgoedmakelaars in de eerste aangesloten gemeenten. Tot 2024 zullen steeds meer steden en gemeenten aanvragen behandelen via het nieuwe systeem. Op 1 januari 2024 zullen alle Vlaamse steden en gemeenten enkel nog via het vastgoedinformatieplatform notariële informatie afleveren.
Het Vastgoedinformatieplatform zal in eerste instantie gebruikt kunnen worden door notarissen en vastgoedmakelaars in de reeds aangesloten gemeenten. Zij zullen immers, door de aansluiting bij het VIP, verplicht worden via deze weg notariële inlichtingen op te vragen.
Vanaf 1 januari 2024 zullen ook burgers op het platform terecht kunnen. Voorlopig zullen zij de notariële inlichtingen nog via het bestaande kanaal (per brief of mail) dienen aan te vragen.
In het kader van deze digitale overstap, dient het organisatorisch aspect geregeld te worden. Voor het afleveren van notariële inlichtingen wordt momenteel een retributie gevraagd, zoals deze werd vastgesteld in het retributiereglement van 18 november 2019 op de afgifte van administratieve stukken. Deze retributie is van toepassing op alle personen die notariële inlichtingen bij de gemeente opvragen en zal daarom ook ongewijzigd kunnen verder lopen.
De gemeenteraad gaat akkoord om voor het verlenen van notariële inlichtingen te werken via het Vastgoedinformatieplatform, voor notarissen en vastgoedmakelaars. De overeenkomst met betrekking tot de aansluiting bij het vastgoedinformatieplatform, maakt integraal deel uit van dit besluit.