De notulen en het zittingsverslag van de voorgaande zitting van de gemeenteraad moeten goedgekeurd worden.
De notulen zijn raadpleegbaar in bijlage.
Het zittingsverslag via deze link: http://www.borsbeek.org/besluiten
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur waarin bepaald wordt dat de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Regelgeving: bevoegdheid
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 21 november 2022 goed.
Op de gemeenteraad van 25 januari 2021 werd Liselotte Leenaerts verkozen als voorzitter van de gemeenteraad.
Liselotte Leenaerts neemt met schrijven van 30 november 2022 ontslag als voorzitter van de gemeenteraad vanaf 1 januari 2023.
De voorzitter wordt verkozen op basis van een akte van voordracht van de kandidaat-voorzitter.
Om ontvankelijk te zijn moet de akte van voordracht, ten minste ondertekend zijn door een meerderheid van de personen die op dezelfde lijst zijn verkozen als de voorgedragen kandidaat. Als de lijst waarop de kandidaat-voorzitter voorkomt maar twee verkozenen telt, volstaat de handtekening van een van hen. Elk gemeenteraadslid kan niet meer dan één akte van voordracht ondertekenen. Overtreding van dat verbod wordt bestraft. De akte van voordracht kan ook de einddatum van het mandaat van de kandidaat-voorzitter vermelden. In dat geval kan op de akte van voordracht de naam vermeld worden van een of meer personen die hem zullen opvolgen voor de resterende duurtijd van het mandaat. In voorkomend geval is de voorzitter bij het bereiken van de einddatum van het mandaat van rechtswege ontslagnemend en wordt hij van rechtswege opgevolgd door de persoon die in de akte van voordracht als opvolger is vermeld.
De akte van voordracht, in ontvangst genomen door de algemeen directeur op 14 januari 2021, waarbij Liselotte Leenaerts werd voorgedragen als voorzitter voor de gemeenteraad.
Liselotte Leenaerts heeft met schrijven van 30 november 2022 ontslag gegeven als voorzitter van de gemeenteraad vanaf 1 januari 2023.
Er wordt in de akte geen melding gemaakt van een opvolger. Er moet dus een nieuwe akte worden ingediend.
Als het mandaat van voorzitter eindigt voor de einddatum, vermeld in de akte, of als de persoon die in de akte van voordracht is aangewezen als opvolger van de voorzitter zijn mandaat niet opneemt, neemt de eerstvolgende opvolger vervroegd het mandaat op. Als de persoon die als laatste opvolger is vermeld, het mandaat niet kan opnemen, of als er een opvolger is vermeld, wordt tot vervanging overgegaan.
VOORDRACHT
Op 5 december 2022 werd een nieuwe gedagtekende akte van voordracht bezorgd aan de algemeen directeur.
Volgend raadslid wordt voorgedragen als kandidaat-voorzitter van de gemeenteraad:
Tom Verboven, voorgedragen door de partij Iedereen Borsbeek
Als de akte ontvankelijk is wordt de voorgedragen kandidaat-voorzitter verkozen verklaard.
Tom Verboven wordt verkozen verklaard tot voorzitter van de gemeenteraad. Tom Verboven zal het voorzitterschap waarnemen vanaf 1 januari 2023.
Tom Verboven is van rechtswege de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn.
In zitting van de gemeenteraad van 25 januari 2021 werd Tom Verboven verkozen tot 4e schepen. De akte van voordracht van januari 2021, in ontvangst genomen door de algemeen directeur op 8 januari 2021 voorziet een einddatum voor het mandaat van Tom Verboven, de akte voorziet ook in opvolging.
Artikel 43 en 49 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt op welke wijze een schepen wordt verkozen.
Een schepen wordt verkozen op basis van een akte van voordracht.
De gemeenteraad kiest onder de gemeenteraadsleden een schepen op basis van aan gezamenlijke akte van voordracht van kandidaat-schepen, ondertekend door meer dan de helft van de verkozenen op de lijst die aan de verkiezingen deelnamen. Om ontvankelijk te zijn moet die gezamenlijke akte van voordracht voor elk van de kandidaat-schepenen ook ondertekend zijn door een meerderheid van de personen die op dezelfde lijst zijn verkozen als de voorgedragen kandidaten. Als de lijst waarop een kandidaat-schepen voorkomt maar twee verkozenen telt, volstaat de handtekening van een van hen. De gezamenlijke akte van voordracht kan ook de einddatum van het mandaat van een kandidaat-schepen vermelden. In dat geval kan op de akte van voordracht de naam vermeld worden van een of meer personen die hem zullen opvolgen voor de resterende duurtijd van het mandaat. In voorkomend geval is de schepen bij het bereiken van de einddatum van het mandaat van rechtswege ontslagnemend en wordt hij van rechtswege opgevolgd door de persoon die in de akte van voordracht als opvolger is vermeld. Als het mandaat eindigt voor de einddatum vermeld in de akte, of als de persoon die in de akte van voordracht werd vermeld als de persoon die de schepen zou opvolgen, zijn mandaat niet opneemt, neemt de eerstvolgende opvolger vervroegd het mandaat op. Als de persoon die als laatste opvolger is vermeld, het mandaat niet kan opnemen of als er geen opvolger is vermeld, wordt tot vervanging overgegaan overeenkomstig artikel 49.
AKTE VAN VOORDRACHT JANUARI 2021
In de akte van voordracht voor de verkiezing van een vierde schepen, in ontvangst genomen door de algemeen directeur op 8 januari 2021 wordt Tom Verboven voorgedragen tot vierde schepen. Deze akte maakt melding van Linda Bresseleers als eerste opvolger vanaf 1 januari 2023.
Linda Bresseleers laat met haar schrijven van 4 december 2022 weten dat zij het mandaat als vierde schepen niet zal opnemen.
De akte maakt geen melding van een tweede opvolger, waarbij er er een nieuwe voordrachtakte moet ingediend worden.
INVULLING MANDAAT VIERDE SCHEPEN
Als een schepen zijn schepenmandaat niet aanvaardt, van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, als verhinderd wordt beschouwd, afgezet of geschorst is, ontslag heeft genomen of overleden is, beslist de gemeenteraad met behoud van de toepassing van artikel 42, § 3, eerste lid, of het opengevallen schepenmandaat wordt ingevuld. Als de gemeenteraad beslist heeft om het mandaat niet in te vullen, kan het mandaat voor de rest van de zittingsperiode niet meer ingevuld worden. Als de gemeenteraad beslist heeft om het mandaat in te vullen, wordt tot een nieuwe verkiezing van een schepen overgegaan binnen twee maanden na het openvallen van het schepenmandaat.
VOORDRACHT
Op 5 december 2022 werd een gezamenlijke akte van voordracht bezorgd aan de algemeen directeur.
Volgend raadslid wordt voorgedragen voor het mandaat van 4e schepen:
Kristof Van de Velde, voorgedragen door de partij N-VA
De voorzitter controleert de ontvankelijkheid van de akte van voordracht en stelt vast dat aan de dubbele meerderheid is voldaan nl. de voordracht werd ondertekend door meer dan de helft van de gemeenteraadsleden en door een meerderheid van de gemeenteraadsleden die op dezelfde lijst als deze van de voorgedragen kandidaat zijn verkozen.
De voorzitter stelt vast dat de ingediende akte van voordracht ontvankelijk is.
ONDERZOEK VAN DE GELOOFSBRIEVEN
De voorzitter merkt op dat Kristof Van de Velde op een wettige wijze verkozen is en dat er tegen de verkiezing van de kandidaat geen bezwaar is. Er is geen geval van onverkiesbaarheid of onverenigbaarheid vastgesteld.
VERKIEZING VIERDE SCHEPEN
Als de akte ontvankelijk is wordt de voorgedragen kandidaat-schepen verkozen verklaard.
De gemeenteraad beslist om, het opengevallen vierde schepenmandaat, opnieuw in te vullen.
Kristof Van de Velde wordt verkozen verklaard als vierde schepen. Kristof zal zijn schepenmandaat waarnemen vanaf 1 januari 2023.
Vermits Kristof Van de Velde van rechtswege de toegevoegde schepen was door zijn functie als voorzitter van het bijzonder comité, werd door hem reeds de eed afgelegd in zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 januari 2019.
De gemeenteraad neemt er kennis van dat het college van burgemeester en schepenen door de verkiezing van Kristof Van de Velde nog steeds is samengesteld uit minstens één persoon van het ander geslacht.
Na goedkeuring van de jaarrekening door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn wordt deze via het digitaal loket doorgestuurd naar het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB). De jaarrekening wordt na goedkeuring ook gepubliceerd op de website van de gemeente Borsbeek.
Op basis van de publicatie en de digitale rapportering voert ABB een controle uit op de juistheid en volledigheid van de jaarrekening. Er werden via mail een aantal bijkomende vragen gesteld, waarop een antwoord werd gegeven.
Op donderdag 17 november 2022 kregen we de melding dat de jaarrekening van gemeente en OCMW Borsbeek door de gouverneur werd goedgekeurd. Er werden een aantal technische opmerkingen overgemaakt waar we naar een volgende rapportering toe rekening met zullen houden.
De jaarrekening 2021 goedgekeurd door de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn op 27 juni 2022 bevat de volgende saldi:
budgettair resultaat boekjaar: -377.380 euro
gecumuleerd budgettair resultaat: 1.957.729 euro
beschikbaar budgettair resultaat: 1.957.729 euro
balanstotaal: 39.484.644 euro
tekort van het boekjaar: -182.661 euro
De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring van de jaarrekening 2021 door de gouverneur.
Bij deze AMJP zijn er nog een aantal aanpassingen gebeurd aan de geraamde cijfers van 2022.
Voor de vaststelling van het budget 2023 werden de oorspronkelijke ramingen herbekeken door de diensten. Door hen werden verschillende wijzigingen voorgesteld en gemotiveerd. Dit gaat dan zowel over verschuivingen van budgetten door wijzigingen in de timing van de uitvoering als over nieuwe budgetten. Alle voorgestelde wijzigingen werden besproken met college en vast bureau om uiteindelijk tot deze AMJP2020-2025 + vaststelling budget 2023 te komen.
Zowel de wijzingen van 2022 als deze van 2023 en de volgende jaren zijn terug te vinden in de bundel als bijlage bij dit punt.
Een aantal wijzigingen worden hieronder samengevat. En gedetailleerd overzicht van de wijzigingen is terug te vinden in de strategische nota en in de toelichting bij de AMJP.
Ontvangsten exploitatie:
Uitgaven exploitatie
Ontvangsten investeringen
Uitgaven investeringen
Beschikbaar budgettair resultaat 2022 na wijziging: 384.713 euro
Beschikbaar budgettair resultaat 2023 na wijziging: 1.090.023 euro
Beschikbaar budgettair resultaat 2024 na wijziging: 677.750 euro
Beschikbaar budgettair resultaat 2025 na wijziging: 335.134 euro
Autofinancieringsmarge 2022 na wijziging: -1.020.445 euro
Autofinancieringsmarge 2023 na wijziging: -599.911 euro
Autofinancieringsmarge 2024 na wijziging: 299.943 euro
Autofinancieringsmarge 2025 na wijziging: 475.432 euro
Het geconsolideerde beschikbaar budgettair resultaat moet jaarlijks positief zijn.
De geconsolideerde autofinancieringsmarge moet positief zijn aan het einde van de planningsperiode.
Aan beide evenwichten is ook na de aanpassingen voldaan.
De gemeenteraad keurt de AMJP 2020-2025 en de vaststelling van het budget 2023 voor het deel van de gemeente goed.
De gemeenteraad delegeert de investeringen opgenomen als bijlage aan het college van burgemeester en schepenen.
De gemeenteraad neemt kennis van het deel van het OCMW van de MJP 2020-2025 en de vaststelling budget 2023.
De geconsolideerde MJP 2020-2025 en het budget 2023 wordt vastgesteld door de gemeenteraad.
Op 21 februari 2022 keurde de gemeenteraad het onderzoek naar een vrijwillige samenwerking goed tussen de stad Antwerpen en de gemeente Borsbeek.
Bij de opmaak van de meerjarenplanning in 2019 werd de zoektocht naar een overnemer voor de scholen op het grondgebied van Borsbeek ingeschreven. Dit werd in het kader van een mogelijke fusie met Antwerpen dan ook besproken.
De organisatie van onderwijs op het grondgebied van Borsbeek blijft een uitdrukkelijke wens van het schepencollege; daarom heeft het bestuur ook gekozen om te blijven investeren in haar beide scholen. Om de toekomst van deze scholen te blijven garanderen, heeft het bestuur aangegeven dat de overdracht aan een ander onderwijsnet een belangrijke doelstelling is tijdens de legislatuur 2019 - 2024.
Opdat de overdracht van de scholen niet in het gedrang zou komen door het traject rond de fusie, is er nood aan bijkomende financiering voor zowel de investerings- als de werkingsuitgaven verbonden aan de scholen op het grondgebied van Borsbeek. Om bijkomende externe financieringskosten te vermijden doet de stad Antwerpen - bij besluit van 10 november ll. - het voorstel om een renteloze bulletlening toe te staan aan de gemeente Borsbeek. Het ontwerp van leningovereenkomst, bevat de volgende voornaamste krachtlijnen:
Indien uit het onderzoek een fusie voortvloeit, dan zal de lening van rechtswege tenietgaan, aangezien de kredietnemer en kredietgever dan dezelfde rechtspersoon zullen zijn.
De stad Antwerpen geeft ook aan dat de lening kan toegekend worden onder voorbehoud van beschikbaarheid van de nodige kredieten in Antwerpen na de 6de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, die voorgelegd zal worden aan de gemeenteraad van Antwerpen van 28 november 2022.
Indien er besloten wordt om geen fusie te laten plaatsvinden tussen stad en gemeente op de laatste gemeenteraad van december 2023, starten de onderhandelingen over de technische, juridische en financiële voorwaarden die een inkanteling van de scholen mogelijk maken vanaf september 2024
Er wordt een renteloze lening gegeven aan de gemeente Borsbeek voor een maximum bedrag van 3,5 miljoen euro gespreid over 2022 en 2023. Deze lening wordt als volgt ingeschreven in de meerjarenplanning:
De lening loopt tot 31 december 2026, dit is ook de eindvervaldag voor de terugbetaling van het kapitaal. Er is geen rente verschuldigd.
De gemeenteraad wenst in te gaan op het voorstel van de stad Antwerpen om een bulletlening aan te gaan voor de financiering van de investerings- en exploitatie-uitgaven van de scholen op haar grondgebied onder de voorwaarden voorgesteld door de stad Antwerpen.
De gemeenteraad keurt de leningsovereenkomst met de stad Antwerpen goed.
De protestantse kerk is erkend met een gebiedsomschrijving die de grenzen van één gemeente overschrijdt. De gemeente waarin het hoofdgebouw van de eredienst zich bevindt oefent de gemeentelijke bevoegdheden uit bij de procedure van begroting, meerjarenplanning en rekening. In het geval van de protestantse kerk gaat het over 6 gemeenten (Boechout, Borsbeek, Lier, Lint, Mortsel en Ranst) waarbij de gemeente Boechout de hoofdgemeente is.
Het budget 2023, goedgekeurd door de bestuursraad van de protestantse kerk op 13 september 2022 werd bij de gemeente Boechout ingediend op 14 september 2022.
De cijfers voor het budget 2023 passen binnen de reeds goedgekeurde meerjarenplanning 2020-2025.
Het budget 2023 van de protestantse kerk voorziet in een gemeentelijke toelage. De verdeling van de toelage gebeurt op basis van het aantal leden per gemeente. Het aandeel van Borsbeek komt overeen met 5,54%.
Voor 2023 bedraagt de gemeentelijke toelage:
De toelage zal voorzien worden in het gemeentelijke budget 2023.
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2023 van de protestantse kerk.
Het huidige retributiereglement 'Werken aan nutsvoorzieningen op openbaar domein' is geldig tot en met 31 december 2022.
Het is dan ook noodzakelijk om het reglement grondig te evalueren en bekijken of vernieuwing nog gewenst is.
Het schrijven van 14 oktober 2022 van Fluvius met het verzoek om het huidige retributiereglement aan te passen en te verlengen tot en met 31 december 2025.
Artikel 173 van de Grondwet: Behalve voor de provincies, de polders en wateringen en de gevallen uitdrukkelijk uitgezonderd door de wet, het decreet en de regelen bedoeld in artikel 134, kan van de burgers geen retributie worden gevorderd dan alleen als belasting ten behoeve van de Staat, de gemeenschap, het gewest, de agglomeratie, de federatie van gemeenten of de gemeente.
Decreet Lokaal Bestuur
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register.
De Code voor infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.
Onze gemeente en de burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied. De nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs gemeentelijke wegen en hebben zo een impact op het openbaar domein.
De gemeente heeft de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen goedgekeurd met als doel een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen en de hinder en duur van de werken tot een minimum te herleiden. Deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten.
De Code wordt geactualiseerd door het gebruik van nieuwe e-instrumenten zoals GIPOD en KLIP, meer aandacht voor minder hinder en meer oog voor het totaal concept.
Regelmatig moeten er op het vlak van het onderhoud en de herstellingen ook dringende werken uitgevoerd worden die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening. Daarnaast zijn er ook een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die quasi constant een impact hebben op het openbaar domein.
De code wordt geregeld geactualiseerd en heeft meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe instrumenten zoals GIPOD, KLIP...
Er wordt een retributie aangerekend voor het uitvoeren van werken aan nutsvoorzieningen voor gas en elektriciteit op gemeentelijk openbaar domein. De lokale belastingen en retributies worden onder de loep genomen en waar nodig aangepast.
De gemeenteraad keurt het retributiereglement 'Werken aan nutsvoorzieningen elektriciteit en gas op gemeentelijk openbaar domein' dat integraal aan dit besluit werd toegevoegd voor de periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 goed.
Alvorens de kosteloze eigendomsoverdracht zoals overeenkomen in de overeenkomst van 8 mei 2017 kan gebeuren dienen de ontwerpakte tot overdracht en het attest van verdeling goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte tot kosteloze overdracht en het attest van verdeling goed.
Op de percelen van supermarkt Carrefour bevindt zich volgens de atlas der buurtwegen, pad nr. 21 . Deze trage wegverbinding verbindt de Frans Beirenslaan met de Fort 3-straat en met grondgebied Deurne. Tijdens de bouw van de supermarktsite werd de voetweg verlegd.
Er werden met Redevco, beheerder van de site van Carrefour, gesprekken gevoerd om de voetweg opnieuw in dienst te stellen en een nieuw traject te bepalen.
Het decreet van de Vlaamse Regering houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019;
De voetweg vormt een belangrijke trage wegverbinding die in ere moet hersteld worden. Door Redevco werd een voorstel uitgewerkt, dat in bijlage wordt gevoegd. Het nieuwe traject volgt de perceelgrens van de site binnen een groenstrook met een breedte van 3 m. Langs beide zijden van deze stook wordt de voetweg door middel van een 3 m hoog hekwerk uit veiligheidsoverwegingen afgeschermd. Het deel van het pad dat op de bestaande verharding aan de zijde van de Frans Beirenslaan uitkomt, wordt afgeschermd met betonblokken, zodat er een duidelijke afgrenzing naar het vrachtverkeer zal zijn en de veiligheid van de trage weggebruikers wordt gegarandeerd. De voetweg wordt aangelegd in Komex- halfverharding. Het traject wordt ingebed in een groene omgeving met zo veel mogelijk behoud van de bestaande groenelementen. Er wordt tevens bijkomende boomaanplant voorzien.
Aangezien het huidige traject grotendeels niet meer bruikbaar is, zal een afschaffings- en verleggingsprocedure moeten opgestart worden. In het kader van de decreet op de gemeentewegen is de gemeenteraad bevoegd voor het verleggen en afschaffen van voetwegen. Hiervoor diende Redevco een bijkomend gedetailleerd plan te bezorgen (plan bestaande ligging, afmetingen,...). Dit plan werd bezorgd en is bijgevoegd.
Het voorgestelde traject vormt qua ligging en inrichting een waardig en kwalitatief alternatief. Er kan besloten worden dat voor het voorgestelde traject een verleggingsprocedure kan opgestart worden.
De gemeenteraad stelt het traject voor de verlegging van voetweg nr. 21 voorlopig vast en start in het kader van het decreet gemeentewegen het openbaar onderzoek op.
De vraag van de heer Huygelen Walter naar principiële goedkeuring voor het wijzigen van de functie van handel naar wonen en het veranderen van de gevel door een insprong (vitrine) in het gevelvlak weg te werken door de gevel op niveau van het gelijkvloers ter hoogte van het voorgevelvlak dicht te metsen en er een raam en deur in te plaatsen.
De vraag wordt behandeld in navolging van de wetgeving zoals bepaald in het Omgevingsdecreet, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en de bijhorende uitvoeringsbesluiten, het Decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid en de gemeentelijke verordening inzake de bewaking van de woonkwaliteit.
Beknopte beschrijving van de principevraag
De vraag beoogt de functiewijziging van handel naar wonen en gevelveranderingen die getroffen zijn door een rooilijn in het BPA10.
Toetsing aan de regelgeving en de stedenbouwkundige voorschriften of verkavelingsvoorschriften
Ligging volgens de plannen van aanleg en bijhorende voorschriften
Het perceel ligt in het gewestplan Antwerpen goedgekeurd bij Koninklijk besluit van 3 oktober 1979 (en latere wijzigingen), meer bepaald in woongebied.
Artikel 5 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en gewestplannen stelt:
“De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven.”
Voor het perceel geldt een bij Koninklijk besluit goedgekeurd op 23 juni 1986 bijzonder plan van aanleg 10, Zilverenhoek-Hulgenrodestraat.
De vraag beoogt het wijzigen van de functie van handel naar wonen en het wijzigen van de gevel door de bestaande vitrine te verwijderen en een gevel te metsen en te isoleren met een raam en deur in. Het betrokken pand is getroffen door een rooilijn vastgesteld in BPA10.
Ligging volgens het uitvoeringsplan en bijhorende voorschriften
De aanvraag ligt binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen (deelplan 7), definitief vastgesteld door de Vlaamse regering op 19/6/2009 (en latere wijzigingen).
De gewestplanbestemming van het perceel werd niet gewijzigd bij de vaststelling van het GRUP.
Het perceel is eveneens gelegen in het RUP Kernversterking (zoals reeds voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad) waarin de bestemming eengezinswoningen ook is toegelaten.
Beschrijving van de plaats en aanvraag
Het eigendom, gelegen Jozef Reusenslei 15 heeft 1 bouwlaag afgewerkt met een schuin dak. Momenteel is het bekend als een handelshuis. De aanvrager wenst de functie te wijzigen van handelshuis naar eengezinswoning.
In 1991 werd reeds vergunning verleend van het wijzigen van een eengezinswoning naar een kapsalon. Nu wenst de aanvrager er terug een eengezinswoning van te maken.
De handelszaak heeft momenteel een vitrine op niveau van het gelijkvloers die een insprong maakt ten opzicht van het voorgevelvlak, de vitrine bestaat volledig uit glas. De aanvrager wenst deze uit te breken en een muur te metsen gelijk met het voorgevelvlak en dit in het verlengde van de gevels van de links en rechts aanpalende panden. De nieuwe voorgevel zal een raam en deur krijgen. De extra binnenruimte die hierdoor gecreëerd wordt, komt het wooncomfort binnen ten goede. Er dienen geen stabiliteitswerken uitgevoerd te worden daar er reeds een steunbalk aanwezig is.
De aanvrager wenst de gevel ook te isoleren en af te werken met een beige kleur wat neutraal is en aanvaardbaar.
Inhoudelijke beoordeling
Het perceel is gelegen in BPA 10 waarin ook de rooilijn werd vastgesteld. Het BPA 10 is ouder dan 15 jaar maar niet vervallen en de rooilijn blijft nog steeds behouden.
Volgende artikel van VCRO is van toepassing:
Artikel 4.3.8.
§ 1. Onverminderd andersluidende wettelijke, decretale of reglementaire bepalingen, kan geen vergunning verleend worden voor het bouwen, verbouwen, herbouwen of uitbreiden van een constructie op een stuk grond dat door een rooilijn of een achteruitbouwstrook is getroffen, met uitzondering van de gevallen waarin voldaan is aan een van volgende voorwaarden:
1° de aanvraag heeft louter betrekking op onderhouds- of stabiliteitswerken aan een vergunde of vergund geachte constructie;
2° de aanvraag heeft louter betrekking op sloop- of aanpassingswerken die tot gevolg hebben dat de constructie aan de rooilijn of achteruitbouwstrook wordt aangepast;
3° de aanvraag heeft betrekking op de verbouwing van een monument dat bij een decreet definitief of voorlopig beschermd is, of een constructie die deel uitmaakt van een stads- of dorpsgezicht of een cultuurhistorisch landschap dat bij een decreet definitief of voorlopig beschermd is;
4° de aanvraag heeft louter betrekking op het aanbrengen van gevelisolatie aan een bestaande vergunde of vergund geachte constructie, met een overschrijding van ten hoogste veertien centimeter.
In afwijking van het eerste lid mag een vergunning worden verleend:
1° die afwijkt van de rooilijn als uit het advies van de wegbeheerder blijkt dat de rooilijn niet binnen vijf jaar na de afgifte van de vergunning zal worden gerealiseerd. Als er na het verstrijken van die termijn wordt onteigend, wordt bij het bepalen van de vergoeding geen rekening gehouden met de waardevermeerdering die uit de vergunde handelingen voortvloeit;
2° die afwijkt van de achteruitbouwstrook als de wegbeheerder een gunstig advies heeft gegeven.
Strikt genomen kunnen er geen verbouwingen gerealiseerd worden aan de woning aangezien het perceel getroffen is door een rooilijn. De decreetgever geeft echter mee dat men hier van kan afwijken mits de wegbeheerder, hier dus de gemeente, de rooilijn niet binnen de 5 jaar zal realiseren en een gunstig advies kan afleveren voor de verbouwingen. De aanvrager moet daarbij wel akkoord gaan dat , indien er -na die periode van 5 jaar – toch onteigend wordt, er geen rekening wordt gehouden met de waardevermeerdering die uit de vergunde handeling vloeit, bij de bepaling van de onteigeningsvergoeding.
Concreet betekent dit dat er van beide partijen een “inspanning” verwacht wordt:
Indien het gemeentebestuur zijn gunstig advies kan verlenen, kan de aanvrager een omgevingsvergunning aanvragen voor de functiewijziging van handel naar wonen en het aanpassen van de gevel.
De aanvrager geeft aan deze aanvraag te doen om leegstand en eventuele verloedering van het pand te voorkomen. Er blijkt immers geen vraag meer te zijn naar een dergelijk kleinschalige handelsruimte. Om hier terug een levendige functie aan te geven wil hij deze terug omvormen naar een eengezinswoning met het nodige wooncomfort.
Algemene conclusie
Het betrokken perceel is gelegen in het centrum van de gemeente. Om hier een degelijke eengezinswoning van te maken wenst de aanvrager de vitrine bestaande uit volledig glas te verwijderen en terug een muur te metsen met een deur en raam er in en te isoleren en af te werken met een beige kleur. De handelingen zijn eerder beperkt in omvang en betreffen geen stabiliteitswerken.
De functiewijziging van handel naar wonen en de gevelaanpassingen worden principieel gunstig geadviseerd mits volgende voorwaarden:
- de gevel mag enkel aangepast worden gelijk met de gevel van de aanpalende percelen;
- de eigenaar gaat akkoord met de regeling inzake de afstand van meerwaarde.
De gemeenteraad gaat akkoord met het niet realiseren van de rooilijn voor de komende 5 jaar volgend op het bekomen van de omgevingsvergunning.
De gemeenteraad gaat akkoord met het niet realiseren van de rooilijn voor de komende 5 jaar zoals bepaald in BPA 10 ter hoogte van het eigendom gelegen Jozef Reusenslei 15, bekend als afdeling 1 sectie B nummer 110T en dit in het kader van een functiewijziging van handelspand naar eengezinswoning, die gepaard gaat met een aanpassing van de voorgevel.
De projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’ is een intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen de gemeenten Aartselaar, Borsbeek, Edegem, Hove, Lint, Kontich en stad Mortsel.
De vereniging heeft tot doel een geïntegreerd streekbeleid uit te bouwen. Er wordt gewerkt aan het versterken van de identiteit van de regio en het streekgevoel. Dit gebeurt door in te zetten op samenwerking rond de thema’s cultureel erfgoed, onroerend erfgoed, bovenlokale cultuurwerking, recreatie en toerisme.
De projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’ werd opgericht op 21 december 2016 voor de periode van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2020. In 2020 werd de duur van de projectvereniging verlengd tot en met 31 december 2026.
De Streekvereniging Zuidrand ziet zich in 2022 geconfronteerd met de stijgende loonkosten door de opeenvolgende loonindexeringen. De gemeentelijke bijdragen worden op dit moment niet geïndexeerd.
De Streekvereniging Zuidrand ziet zich in 2022 geconfronteerde met de stijgende loonkosten door de opeenvolgende loonindexeringen. De Streekvereniging Zuidrand beseft dat deze problematiek groter is dan de eigen vereniging. Zij is voor haar inkomsten afhankelijk van de Vlaamse subsidies enerzijds en gemeentelijke bijdragen anderzijds.
De middelen vanuit Vlaanderen worden vanaf 2023 geïndexeerd, zowel voor de cultureel erfgoedcel als voor de IOED. Voor de subsidies bovenlokale cultuurwerking zijn de gesprekken gaande. Voor de toeristische werking is de Streekvereniging Zuidrand volledig afhankelijk van de gemeentelijke bijdragen.
De Streekvereniging Zuidrand hield alvast een efficiëntie-oefening, waarbij bij de IOED-werking van 1.3vte naar 1 vte zal gaan. Verdere besparingen op personeel zal een grote impact hebben op de werking, met mogelijk verlies van Vlaamse middelen. De Streekvereniging engageert zich om toekomstige personeelswissels telkens te koppelen aan een nieuwe efficiëntie-oefening. Daarnaast wordt bekeken hoe kan worden bespaard op overheadkosten en worden binnen de werking prioriteiten vastgelegd.
Ondanks deze inspanning, en de opgebouwde buffer van de voorbije jaren, kan de Streekvereniging Zuidrand haar werking niet op een goede manier verder zetten. Bij onveranderd beleid vallen de middelen voor de activiteiten en acties van de Streekvereniging Zuidrand terug tot 52 000 euro (tegenover 189 000 euro in 2022).
De Streekvereniging Zuidrand ziet zich genoodzaakt om ook de gemeentelijke bijdragen te indexeren vanaf 2023, met als referentiejaar 2022. Dit om de opeenvolgende loonindexeringen uit 2022 op te vangen.
De bijdragen voor 2022 worden dus niet geïndexeerd. Dit neemt de Streekvereniging voor eigen rekening.
De jaarlijkse bijdragen voor de werking van de Streekvereniging Zuidrand, met name Bovenlokaal Cultuur, Cultureel Erfgoedcel, IOED en Toerisme, worden vanaf 2023 jaarlijks geïndexeerd op basis van de gezondheidsindex met als basis januari 2022.
Per gemeente betekent dit een volgende raming van de bijdragen voor 2023-2026.
inw op 1/1/2022 | TOTAAL GEM | |
1,75/inw | ||
Aartselaar | 14 594 | 25 540 |
Borsbeek | 11 225 | 19 644 |
Edegem | 22 377 | 39 160 |
Hove | 8 313 | 14 548 |
Kontich | 21 333 | 37 333 |
Lint | 8 545 | 14 954 |
Mortsel | 26 181 | 45 817 |
TOTAAL SV ZR | 112 568 | 196 996 |
index tov jan 2022 | ||
2023 | 10,85% | TOTAAL GEM |
1,94 | ||
Aartselaar | 14 594 | 28 312 |
Borsbeek | 11 225 | 21 777 |
Edegem | 22 377 | 43 411 |
Hove | 8 313 | 16 127 |
Kontich | 21 333 | 41 386 |
Lint | 8 545 | 16 577 |
Mortsel | 26 181 | 50 791 |
TOTAAL SV ZR | 112 568 | 218 382 |
2024 | 4% | TOTAAL GEM |
2,02 | ||
Aartselaar | 14 594 | 29 480 |
Borsbeek | 11 225 | 22 675 |
Edegem | 22 377 | 45 202 |
Hove | 8 313 | 16 792 |
Kontich | 21 333 | 43 093 |
Lint | 8 545 | 17 261 |
Mortsel | 26 181 | 52 886 |
TOTAAL SV ZR | 112 568 | 227 387 |
2025 | 2% | TOTAAL GEM |
2,06 | ||
Aartselaar | 14 594 | 30 064 |
Borsbeek | 11 225 | 23 124 |
Edegem | 22 377 | 46 097 |
Hove | 8 313 | 17 125 |
Kontich | 21 333 | 43 946 |
Lint | 8 545 | 17 603 |
Mortsel | 26 181 | 53 933 |
TOTAAL SV ZR | 112 568 | 231 890 |
2026 | 2% | TOTAAL GEM |
2,10 | ||
Aartselaar | 14 594 | 30 647 |
Borsbeek | 11 225 | 23 573 |
Edegem | 22 377 | 46 992 |
Hove | 8 313 | 17 457 |
Kontich | 21 333 | 44 799 |
Lint | 8 545 | 17 945 |
Mortsel | 26 181 | 54 980 |
TOTAAL SV ZR | 112 568 | 236 393 |
De gemeenteraad trekt haar beslissing van 24 oktober 2022 in "Streekvereniging De Zuidrand - indexering gemeentelijke bijdragen 2023-2026 streekvereniging Zuidrand - goedkeuring".
De gemeenteraad gaat akkoord met de jaarlijkse indexering met basisjaar 2021 van de bijdragen aan de Streekvereniging Zuidrand, als volgt:
2023: 21.777 euro
2024: 22.675 euro
2025: 23.124 euro
2026: 23.573 euro
Bij de verkoop van vastgoed speelt de gemeente een cruciale rol in het verstrekken van informatie aan burgers, overheidsinstanties, makelaars en notarissen. De gemeente ontvangt via de zogenaamde "notarisbrief" een verzoek tot het beschikbaar stellen van informatie over een pand of perceel. Deze informatie heeft betrekking op o.a. de vergunningstoestand, de bestemming volgens het gewestplan, vastgestelde overtredingen, eventuele risico's op bodemverontreiniging, toepasselijke rooilijnen.....
Het proces om deze informatie te verzamelen is vandaag versnipperd en administratief tijdrovend. Stedenbouwkundige informatie, milieu-informatie en andere informatie over het perceel en onroerend goed moeten nu nog vaak manueel worden opgezocht bij de verschillende administraties.
Het Vastgoedinformatieplatform (VIP) brengt daar verandering in. Dit generiek gegevensdelingsplatform maakt een eenvoudige uitwisseling van vastgoedinformatie mogelijk.
De aansluiting tot het VIP is voor de gemeente verplicht en verloopt in verschillende "waves". De gemeente Borsbeek is ingedeeld in wave 2, wat impliceert dat de instap uiterlijk op 6 januari 2023 dient te gebeuren. De dienst omgeving heeft voor deze instap reeds de nodige organisatorisch voorbereidingen getroffen.
Er moet echter nog een reglement goedgekeurd worden om het gebruik en werking van dat platform vast te leggen.
Artikel 5.2.1. ivm de informatieplicht van de instrumenterende ambtenaar: § 1. De
instrumenterende ambtenaar vermeldt in alle onderhandse en authentieke
akten van verkoop of van verhuring voor meer dan negen jaar van een
onroerend goed, van een inbreng van een onroerend goed in een
vennootschap, en ook in alle akten van vestiging van erfpacht of opstal
en in elke andere akte van een eigendomsoverdracht ten bezwarende titel:
1° of er voor het onroerend goed een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen is uitgereikt;
2° de meest recente stedenbouwkundige bestemming van dit onroerend goed met de benamingen gebruikt in het plannenregister;
3° of het onroerend goed het voorwerp uitmaakt van een maatregel als
vermeld in titel VI, hoofdstuk III en IV, dan wel of een procedure voor
het opleggen van een dergelijke maatregel hangende is;
4° of er op het onroerend goed een voorkooprecht rust, vermeld in
artikel 2.4.1 of artikel 34 van het decreet van 25 april 2014
betreffende complexe projecten;
5° of er voor het onroerend goed een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden van toepassing is;
6° ...;
7° of het onroerend goed het voorwerp uitmaakt van een voorkeursbesluit of een projectbesluit.
In de authentieke akte wordt de verklaring van de verkrijger opgenomen
dat hij een stedenbouwkundig uittreksel heeft ontvangen, dat ten hoogste
één jaar voor het verlijden van de authentieke akte werd verleend.
Artikel 5.2.5. ivm informatieplicht: Iedereen die een onderhandse akte van verkoop of van verhuring voor meer dan negen jaar van een onroerend goed, en ook van vestiging van erfpacht of opstal opmaakt, moet vermelden of er voor het onroerend goed een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen is uitgereikt en moet de meest recente stedenbouwkundige bestemming van dit goed met de benamingen gebruikt in het plannenregister overnemen. In voorkomend geval worden ook vermeld : de maatregelen, vermeld in titel VI, hoofdstuk III en IV, die werden opgelegd met betrekking tot het goed of de hangende procedures die strekken tot het opleggen van dergelijke maatregelen, de op het goed rustende voorkooprechten, vermeld in artikel 2.4.1, respectievelijk het feit dat op het goed een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden van toepassing is.
Artikel 5.2.7. : Het stedenbouwkundig uittreksel bestaat uit een informatief uittreksel uit het plannenregister en uit het vergunningenregister voor de percelen waarvoor de aanvraag ingediend werd.
In het kader van een verkoop of langdurige verhuur kunnen de verschillende aanvragers de wettelijk verplichte informatie verkrijgen via één eenvoudige weg: het vastgoedinformatieplatform. Het platform verzamelt data uit de aangesloten, centrale bronnen, waarna de bevoegde gemeente het dossier verrijkt via het platform en na een kwaliteitscontrole het dossier aflevert aan de aanvrager.
Op 3 oktober 2022 ging het Vastgoedinformatieplatform van start voor notarissen en vastgoedmakelaars in de eerste aangesloten gemeenten. Tot 2024 zullen steeds meer steden en gemeenten aanvragen behandelen via het nieuwe systeem. Op 1 januari 2024 zullen alle Vlaamse steden en gemeenten enkel nog via het vastgoedinformatieplatform notariële informatie afleveren.
Het Vastgoedinformatieplatform zal in eerste instantie gebruikt kunnen worden door notarissen en vastgoedmakelaars in de reeds aangesloten gemeenten. Zij zullen immers, door de aansluiting bij het VIP, verplicht worden via deze weg notariële inlichtingen op te vragen.
Vanaf 1 januari 2024 zullen ook burgers op het platform terecht kunnen. Voorlopig zullen zij de notariële inlichtingen nog via het bestaande kanaal (per brief of mail) dienen aan te vragen.
In het kader van deze digitale overstap, dient het organisatorisch aspect geregeld te worden. Voor het afleveren van notariële inlichtingen wordt momenteel een retributie gevraagd, zoals deze werd vastgesteld in het retributiereglement van 18 november 2019 op de afgifte van administratieve stukken. Deze retributie is van toepassing op alle personen die notariële inlichtingen bij de gemeente opvragen en zal daarom ook ongewijzigd kunnen verder lopen.
De gemeenteraad gaat akkoord om voor het verlenen van notariële inlichtingen te werken via het Vastgoedinformatieplatform, voor notarissen en vastgoedmakelaars. De overeenkomst met betrekking tot de aansluiting bij het vastgoedinformatieplatform, maakt integraal deel uit van dit besluit.
In zitting van de gemeenteraad van 21 februari 2022 werd principieel goedkeuring gegeven aan een mogelijke vrijwillige samenvoeging van de stad Antwerpen met de gemeente Borsbeek.
Er werd in de gemeenteraad afgesproken dat er maandelijks een toelichting zou gegeven worden aan de raadsleden over de stand van zaken van deze fusie.
Aan de gemeenteraadsleden wordt een toelichting gegeven over de stand van zaken van de mogelijke fusie tussen de stad Antwerpen en de gemeente Borsbeek.