Terug
Gepubliceerd op 24/01/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 19/12/2022 - 20:00 Gemeenteraadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Liselotte Leenaerts, voorzitter; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Peter Van Hoof; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Naomi Van der Velden; Linda Bresseleers; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Verontschuldigd

Michael Bryon; Hassana Errazzouki

Secretaris

Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Voorzitter

Liselotte Leenaerts, voorzitter

Agendapunten

1.

2022_GR_00120 - Notulen gemeenteraad - 21 november 2022 - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Peter Van Hoof; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Naomi Van der Velden; Linda Bresseleers; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Verontschuldigd
Michael Bryon; Hassana Errazzouki
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Voorzitter
Liselotte Leenaerts, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00120 - Notulen gemeenteraad - 21 november 2022 - goedkeuring
Aanwezig
Liselotte Leenaerts, Ann Vereycken, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Frans Neyens, Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Naomi Van der Velden, Linda Bresseleers, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 19
Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer, Frans Neyens, Liselotte Leenaerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2022_GR_00120 - Notulen gemeenteraad - 21 november 2022 - goedkeuring

2022_GR_00120 - Notulen gemeenteraad - 21 november 2022 - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De notulen en het zittingsverslag van de voorgaande zitting van de gemeenteraad moeten goedgekeurd worden.

De notulen zijn raadpleegbaar in bijlage.

Het zittingsverslag via deze link: http://www.borsbeek.org/besluiten

Juridische grond

Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur waarin bepaald wordt dat de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad. 

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 40 § 1 van het decreet lokaal bestuur: Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 21 november 2022 goed.

2.

2022_GR_00118 - Ontslag Liselotte Leenaerts als voorzitter van de gemeenteraad en verkiezing nieuwe voorzitter - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Peter Van Hoof; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Naomi Van der Velden; Linda Bresseleers; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Verontschuldigd
Michael Bryon; Hassana Errazzouki
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Voorzitter
Liselotte Leenaerts, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00118 - Ontslag Liselotte Leenaerts als voorzitter van de gemeenteraad en verkiezing nieuwe voorzitter - goedkeuring
Aanwezig
Liselotte Leenaerts, Ann Vereycken, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Frans Neyens, Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Naomi Van der Velden, Linda Bresseleers, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 19
Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer, Frans Neyens, Liselotte Leenaerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2022_GR_00118 - Ontslag Liselotte Leenaerts als voorzitter van de gemeenteraad en verkiezing nieuwe voorzitter - goedkeuring

2022_GR_00118 - Ontslag Liselotte Leenaerts als voorzitter van de gemeenteraad en verkiezing nieuwe voorzitter - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op de gemeenteraad van 25 januari 2021 werd Liselotte Leenaerts verkozen als voorzitter van de gemeenteraad.

Liselotte Leenaerts neemt met schrijven van 30 november 2022 ontslag als voorzitter van de gemeenteraad vanaf 1 januari 2023.

Juridische grond
  • Artikel 7 §4 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt op welke wijze de voorzitter van de gemeenteraad wordt verkozen.
  • De omzendbrief KB / ABB 2018 / 3 van 26 oktober 2018 - Start van de lokale en provinciale bestuursperiode - over de verkiezing van de voorzitter van de gemeenteraad.
Motivering

De voorzitter wordt verkozen op basis van een akte van voordracht van de kandidaat-voorzitter.

Om ontvankelijk te zijn moet de akte van voordracht, ten minste ondertekend zijn door een meerderheid van de personen die op dezelfde lijst zijn verkozen als de voorgedragen kandidaat. Als de lijst waarop de kandidaat-voorzitter voorkomt maar twee verkozenen telt, volstaat de handtekening van een van hen. Elk gemeenteraadslid kan niet meer dan één akte van voordracht ondertekenen. Overtreding van dat verbod wordt bestraft. De akte van voordracht kan ook de einddatum van het mandaat van de kandidaat-voorzitter vermelden. In dat geval kan op de akte van voordracht de naam vermeld worden van een of meer personen die hem zullen opvolgen voor de resterende duurtijd van het mandaat. In voorkomend geval is de voorzitter bij het bereiken van de einddatum van het mandaat van rechtswege ontslagnemend en wordt hij van rechtswege opgevolgd door de persoon die in de akte van voordracht als opvolger is vermeld.


AKTE VAN VOORDRACHT JANUARI 2021

De akte van voordracht, in ontvangst genomen door de algemeen directeur op 14 januari 2021, waarbij Liselotte Leenaerts werd voorgedragen als voorzitter voor de gemeenteraad.

Liselotte Leenaerts heeft met schrijven van 30 november 2022 ontslag gegeven als voorzitter van de gemeenteraad vanaf 1 januari 2023.

Er wordt in de akte geen melding gemaakt van een opvolger. Er moet dus een nieuwe akte worden ingediend.

Als het mandaat van voorzitter eindigt voor de einddatum, vermeld in de akte, of als de persoon die in de akte van voordracht is aangewezen als opvolger van de voorzitter zijn mandaat niet opneemt, neemt de eerstvolgende opvolger vervroegd het mandaat op. Als de persoon die als laatste opvolger is vermeld, het mandaat niet kan opnemen, of als er een opvolger is vermeld, wordt tot vervanging overgegaan.

VOORDRACHT

Op 5 december 2022 werd een nieuwe gedagtekende akte van voordracht bezorgd aan de algemeen directeur.

Volgend raadslid wordt voorgedragen als kandidaat-voorzitter van de gemeenteraad:

Tom Verboven, voorgedragen door de partij Iedereen Borsbeek

  • voorgedragen door de verkozen gemeenteraadsleden Dis Van Berckelaer, Marian Lauwers, Hassana Errazzouki, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Ann Vereycken, Frans Neyens, Tom Verboven, Liselotte Leenaerts, Walter Kiebooms, Ken Casier, Kristof Van de Velde
  • de akte vermeldt geen einddatum van het mandaat
De voorzitter controleert de ontvankelijkheid van de akte van voordracht en stelt vast dat aan de dubbele meerderheid is voldaan nl. de voordracht werd ondertekend door meer dan de helft van de gemeenteraadsleden en door een meerderheid van de gemeenteraadsleden die op dezelfde lijst als deze van de voorgedragen kandidaat zijn verkozen. De ontslagnemend voorzitter stelt dat de ingediende akte van voordracht ontvankelijk is.
 
VERKIEZING VOORZITTER

Als de akte ontvankelijk is wordt de voorgedragen kandidaat-voorzitter verkozen verklaard.

Regelgeving bevoegdheid
GR - artikel 40 § 1 volheid van bevoegdheid
<p>Artikel 40 &sect; 1 van het decreet lokaal bestuur: Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Tom Verboven wordt verkozen verklaard tot voorzitter van de gemeenteraad. Tom Verboven zal het voorzitterschap waarnemen vanaf 1 januari 2023.

Artikel 2

Tom Verboven is van rechtswege de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn.

3.

2022_GR_00119 - Einde mandaat schepen Tom Verboven, onderzoek van de geloofsbrieven en eedaflegging Kristof Van de Velde als 4e schepen - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Peter Van Hoof; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Naomi Van der Velden; Linda Bresseleers; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Verontschuldigd
Michael Bryon; Hassana Errazzouki
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Voorzitter
Liselotte Leenaerts, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00119 - Einde mandaat schepen Tom Verboven, onderzoek van de geloofsbrieven en eedaflegging Kristof Van de Velde als 4e schepen - goedkeuring
Aanwezig
Liselotte Leenaerts, Ann Vereycken, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Frans Neyens, Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Naomi Van der Velden, Linda Bresseleers, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 19
Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer, Frans Neyens, Liselotte Leenaerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2022_GR_00119 - Einde mandaat schepen Tom Verboven, onderzoek van de geloofsbrieven en eedaflegging Kristof Van de Velde als 4e schepen - goedkeuring

2022_GR_00119 - Einde mandaat schepen Tom Verboven, onderzoek van de geloofsbrieven en eedaflegging Kristof Van de Velde als 4e schepen - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In zitting van de gemeenteraad van 25 januari 2021 werd Tom Verboven verkozen tot 4e schepen. De akte van voordracht van januari 2021, in ontvangst genomen door de algemeen directeur op 8 januari 2021 voorziet een einddatum voor het mandaat van Tom Verboven, de akte voorziet ook in opvolging.

Juridische grond

Artikel 43 en 49 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt op welke wijze een schepen wordt verkozen.

Motivering

Een schepen wordt verkozen op basis van een akte van voordracht.

De gemeenteraad kiest onder de gemeenteraadsleden een schepen op basis van aan gezamenlijke akte van voordracht van kandidaat-schepen, ondertekend door meer dan de helft van de verkozenen op de lijst  die aan de verkiezingen deelnamen. Om ontvankelijk te zijn moet die gezamenlijke akte van voordracht voor elk van de kandidaat-schepenen ook ondertekend zijn door een meerderheid van de personen die op dezelfde lijst zijn verkozen als de voorgedragen kandidaten. Als de lijst waarop een kandidaat-schepen voorkomt maar twee verkozenen telt, volstaat de handtekening van een van hen. De gezamenlijke akte van voordracht kan ook de einddatum van het mandaat van een kandidaat-schepen vermelden. In dat geval kan op de akte van voordracht de naam vermeld worden van een of meer personen die hem zullen opvolgen voor de resterende duurtijd van het mandaat. In voorkomend geval is de schepen bij het bereiken van de einddatum van het mandaat van rechtswege ontslagnemend en wordt hij van rechtswege opgevolgd door de persoon die in de akte van voordracht als opvolger is vermeld. Als het mandaat eindigt voor de einddatum vermeld in de akte, of als de persoon die in de akte van voordracht werd vermeld als de persoon die de schepen zou opvolgen, zijn mandaat niet opneemt, neemt de eerstvolgende opvolger vervroegd het mandaat op. Als de persoon die als laatste opvolger is vermeld, het mandaat niet kan opnemen of als er geen opvolger is vermeld, wordt tot vervanging overgegaan overeenkomstig artikel 49.

AKTE VAN VOORDRACHT JANUARI 2021

In de akte van voordracht voor de verkiezing van een vierde schepen, in ontvangst genomen door de algemeen directeur op 8 januari 2021 wordt Tom Verboven voorgedragen tot vierde schepen. Deze akte maakt melding van Linda Bresseleers als eerste opvolger vanaf 1 januari 2023.

Linda Bresseleers laat met haar schrijven van 4 december 2022 weten dat zij het mandaat als vierde schepen niet zal opnemen.

De akte maakt geen melding van een tweede opvolger, waarbij er er een nieuwe voordrachtakte moet ingediend worden.

INVULLING MANDAAT VIERDE SCHEPEN

Als een schepen zijn schepenmandaat niet aanvaardt, van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, als verhinderd wordt beschouwd, afgezet of geschorst is, ontslag heeft genomen of overleden is, beslist de gemeenteraad met behoud van de toepassing van artikel 42, § 3, eerste lid, of het opengevallen schepenmandaat wordt ingevuld. Als de gemeenteraad beslist heeft om het mandaat niet in te vullen, kan het mandaat voor de rest van de zittingsperiode niet meer ingevuld worden. Als de gemeenteraad beslist heeft om het mandaat in te vullen, wordt tot een nieuwe verkiezing van een schepen overgegaan binnen twee maanden na het openvallen van het schepenmandaat.

VOORDRACHT

Op 5 december 2022 werd een gezamenlijke akte van voordracht bezorgd aan de algemeen directeur.

Volgend raadslid wordt voorgedragen voor het mandaat van 4e schepen:

Kristof Van de Velde, voorgedragen door de partij N-VA

  • voorgedragen door de verkozen gemeenteraadsleden Walter Kiebooms, Ken Casier, Kristof Van de Velde, Luc Couillier, Linda Bresseleers, Anita Van den Bulck, Naomi Van der Velden, Michael Bryon, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer, Marian Lauwers, Tom Verboven
  • de akte vermeldt een einddatum van het mandaat nl. 31 december 2024 maar dit is het einde van deze bestuursperiode.

De voorzitter controleert de ontvankelijkheid van de akte van voordracht en stelt vast dat aan de dubbele meerderheid is voldaan nl. de voordracht werd ondertekend door meer dan de helft van de gemeenteraadsleden en door een meerderheid van de gemeenteraadsleden die op dezelfde lijst als deze van de voorgedragen kandidaat zijn verkozen.

De voorzitter stelt vast dat de ingediende akte van voordracht ontvankelijk is.


ONDERZOEK VAN DE GELOOFSBRIEVEN

De voorzitter merkt op dat Kristof Van de Velde op een wettige wijze verkozen is en dat er tegen de verkiezing van de kandidaat geen bezwaar is. Er is geen geval van onverkiesbaarheid of onverenigbaarheid vastgesteld.


VERKIEZING VIERDE SCHEPEN

Als de akte ontvankelijk is wordt de voorgedragen kandidaat-schepen verkozen verklaard.


Regelgeving bevoegdheid
GR - artikel 41, 9° - wat een andere wet aan de gemeenteraad voorbehoudt
<p>Artikel 41, 9&deg; van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad is bevoegd voor beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist om, het opengevallen vierde schepenmandaat, opnieuw in te vullen.

Artikel 2

Kristof Van de Velde wordt verkozen verklaard als vierde schepen. Kristof zal zijn schepenmandaat waarnemen vanaf 1 januari 2023.

Artikel 3

Vermits Kristof Van de Velde van rechtswege de toegevoegde schepen was door zijn functie als voorzitter van het bijzonder comité, werd door hem reeds de eed afgelegd in zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 januari 2019.

Artikel 4

De gemeenteraad neemt er kennis van dat het college van burgemeester en schepenen door de verkiezing van Kristof Van de Velde nog steeds is samengesteld uit minstens één persoon van het ander geslacht.

4.

2022_GR_00107 - BBC 2020 - Jaarrekening 2021 - goedkeuring gouverneur - kennisneming

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Peter Van Hoof; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Naomi Van der Velden; Linda Bresseleers; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Verontschuldigd
Michael Bryon; Hassana Errazzouki
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Voorzitter
Liselotte Leenaerts, voorzitter
4.

2022_GR_00107 - BBC 2020 - Jaarrekening 2021 - goedkeuring gouverneur - kennisneming

2022_GR_00107 - BBC 2020 - Jaarrekening 2021 - goedkeuring gouverneur - kennisneming

Motivering

Aanleiding en context
  • De jaarrekening 2021 werd door de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn goedgekeurd op 27 juni 2022
  • Na goedkeuring door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn werd de jaarrekening 2021 via het digitaal loket ter goedkeuring doorgestuurd naar het Agentschap Binnenlands Bestuur
Juridische grond
  • De artikels 260 tot en met 262 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 die handelen over de opmaak van de jaarrekening en het toezicht op deze jaarrekening
  • De artikels 17 tot en met 26 van het besluit van de Vlaamse regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen betreffende de inhoud en opmaak van de jaarrekening
  • Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen
Motivering

Na goedkeuring van de jaarrekening door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn wordt deze via het digitaal loket doorgestuurd naar het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB). De jaarrekening wordt na goedkeuring ook gepubliceerd op de website van de gemeente Borsbeek.

Op basis van de publicatie en de digitale rapportering voert ABB een controle uit op de juistheid en volledigheid van de jaarrekening. Er werden via mail een aantal bijkomende vragen gesteld, waarop een antwoord werd gegeven.

 Op donderdag 17 november 2022 kregen we de melding dat de jaarrekening van gemeente en OCMW Borsbeek door de gouverneur werd goedgekeurd. Er werden een aantal technische opmerkingen overgemaakt  waar we naar een volgende rapportering toe rekening met zullen houden.

Financiële informatie

De jaarrekening 2021 goedgekeurd door de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn op 27 juni 2022 bevat de volgende saldi:

     budgettair resultaat boekjaar: -377.380 euro
     gecumuleerd budgettair resultaat: 1.957.729 euro
     beschikbaar budgettair resultaat: 1.957.729 euro

     balanstotaal: 39.484.644 euro
     tekort van het boekjaar: -182.661 euro

Regelgeving bevoegdheid
GR - artikel 41, 3° - beleidsrapporten gemeente en ocmw
<p>Artikel 41, 3&deg; van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad stelt de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast.</p>
GR - artikel 41, 9° - wat een andere wet aan de gemeenteraad voorbehoudt
<p>Artikel 41, 9&deg; van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad is bevoegd voor beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring van de jaarrekening 2021 door de gouverneur.

5.

2022_GR_00110 - BBC 2020 - Aanpassing MJP 2020-2025 + vaststelling budget 2023 - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Peter Van Hoof; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Naomi Van der Velden; Linda Bresseleers; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Verontschuldigd
Michael Bryon; Hassana Errazzouki
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Voorzitter
Liselotte Leenaerts, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00110 - BBC 2020 - Aanpassing MJP 2020-2025 + vaststelling budget 2023 - goedkeuring
Aanwezig
Liselotte Leenaerts, Ann Vereycken, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Frans Neyens, Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Naomi Van der Velden, Linda Bresseleers, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 19
Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer, Frans Neyens, Liselotte Leenaerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2022_GR_00110 - BBC 2020 - Aanpassing MJP 2020-2025 + vaststelling budget 2023 - goedkeuring

2022_GR_00110 - BBC 2020 - Aanpassing MJP 2020-2025 + vaststelling budget 2023 - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context
  • De meerjarenplanning 2020-2025 werd door de gemeenteraad goedgekeurd op 16 december 2019. 
  • De aanpassing MJP2020-2025 - vaststelling beginkredieten 2022 werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 20 december 2021.
  • In de gemeenteraad van 27 juni 2022 werd de aanpassing MJP 2020-2025 - wijziging 1/2022 goedgekeurd.
Juridische grond
  • Artikel 249 §1 en §3 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 dat stelt dat de meerjarenplanning van gemeente en OCMW een geïntegreerd geheel vormen en dat elke raad stemt over haar deel van het meerjarenplan
  • Artikels 8 tot en met 13 van het Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over BBC 2020 die handelen over de inhoud van de meerjarenplanning
  • Artikel 16 van het Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 met betrekking tot het financieel evenwicht van het meerjarenplan
  • Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus
Motivering

Bij deze AMJP zijn er nog een aantal aanpassingen gebeurd aan de geraamde cijfers van 2022. 

Voor de vaststelling van het budget 2023 werden de oorspronkelijke ramingen herbekeken door de diensten. Door hen werden verschillende wijzigingen voorgesteld en gemotiveerd. Dit gaat dan zowel over verschuivingen van budgetten door wijzigingen in de timing van de uitvoering als over nieuwe budgetten. Alle voorgestelde wijzigingen werden besproken met college en vast bureau om uiteindelijk tot deze AMJP2020-2025 + vaststelling budget 2023 te komen.

Zowel de wijzingen van 2022 als deze van 2023 en de volgende jaren zijn terug te vinden in de bundel als bijlage bij dit punt.

Een aantal wijzigingen worden hieronder samengevat. En gedetailleerd overzicht van de wijzigingen is terug te vinden in de strategische nota en in de toelichting bij de AMJP.

Ontvangsten exploitatie:

  • Op basis van de meest recente ramingen die we hebben ontvangen voor de opcentiemen onroerende voorheffing (2023) en de aanvullende personenbelasting (2022 t/m 2025) werden deze budgetten aangepast
  • De huuropbrengsten werden aangepast op basis van de nieuwe fortcontracten die werden afgesloten vanaf 2023
  • De budgetten van het gemeentefonds werden aangepast op basis van de ontvangen ramingen van ABB
  • Er werden voor de komende jaren meer uitgaven ingeschreven voor steunverlening, maar een deel van deze uitgaven wordt ook (volledig of deels) gesubsidieerd waardoor deze subsidies ook werden aangepast (o.a. bestaansminimum daklozen, tegemoetkomingen vreemdelingen, ...).
  • Zowel voor de gemeentelijke basisschool als voor Academia werden er terug budget voorzien voor 2023 tot en met 2025
  • Van Vlaanderen krijgen we extra middelen uit de septemberverklaring en voor de energiecellen OCMW 

Uitgaven exploitatie

  • De personeelsuitgaven werden aangepast op basis van de nieuwe simulaties van de wedden en rekening houdend met de bijkomende aanwervingen die zijn besproken met het college en de indexaties. Ook de uitgaven voor de vacatures, de examens en de opleidingen van het personeel zijn hierdoor aangepast.
  • De uitgaven voor het infoblad zijn aangepast naar aanleiding van de stijgende papierprijzen
  • Op basis van de ontwerpbegroting van de Hulpverleningszone Rand is de exploitatietoelage voor 2023 verhoogd
  • De exploitatietoelage voor de politiezone is verhoogd met 10% voor 2023 rekening houdend met de toegenomen personeelskosten en prijsstijgingen binnen de zone.
  • Van Igean hebben we een geactualiseerde raming ontvangen voor de kosten van afvalophaling en -verwerking en voor de dienstverlening
  • De uitgaven voor de steunverlening (leefloon, voorschotten, verblijfskosten bejaarden, ...) werden aangepast op basis van de reële uitgaven van het afgelopen jaar (toename aantal dossiers en indexering). Zoals reeds gemeld zijn de subsidies hiervoor ook gewijzigd.
  • Er is extra budget ingeschreven voor de herstelling van de poorten van de loodsen op het fort
  • Op basis van de raming van VEB werden de budgetten voor gas en elektriciteit verhoogd voor 2023 en de volgende jaren
  • Zowel voor de gemeentelijke basisschool als voor Academia werden er terug budget voorzien voor 2023 tot en met 2025
  • Het communicatiebudget voor de fusie werd verhoogd in 2023
  • De jaarlijks terugkerende kosten zoals o.a. verzekeringen werden jaarlijks geïndexeerd met 2%

Ontvangsten investeringen

  • Een aantal ontvangsten zoals verkoop van het Leike werden overgezet naar een volgend jaar
  • De opbrengsten voor overdracht van de scholen werden geschrapt uit de investeringen, maar hiervoor werden er wel financieringsontvangsten ingeschreven op basis van de leningsovereenkomst met Antwerpen

Uitgaven investeringen

  • Het budget voor de nieuwbouw van Academia is verhoogd door de meerwerken en herzieningen omwille van stijgende prijzen van het bouwmateriaal
  • Er werd budget voorzien voor de nodige stabiliteitswerken aan de hangars op het Fort.
  • Voor Academia is er bijkomend budget voorzien voor nieuw meubilair en informaticamateriaal naar aanleiding van de verhuis naar de nieuwbouw
Financiële informatie

Beschikbaar budgettair resultaat 2022 na wijziging: 384.713 euro
Beschikbaar budgettair resultaat 2023 na wijziging: 1.090.023 euro
Beschikbaar budgettair resultaat 2024 na wijziging: 677.750 euro
Beschikbaar budgettair resultaat 2025 na wijziging:  335.134 euro


Autofinancieringsmarge 2022 na wijziging: -1.020.445 euro
Autofinancieringsmarge 2023 na wijziging: -599.911 euro
Autofinancieringsmarge 2024 na wijziging: 299.943 euro
Autofinancieringsmarge 2025 na wijziging: 475.432 euro

Het geconsolideerde beschikbaar budgettair resultaat moet jaarlijks positief zijn.
De geconsolideerde autofinancieringsmarge moet positief zijn aan het einde van de planningsperiode.
Aan beide evenwichten is ook na de aanpassingen voldaan.

Regelgeving bevoegdheid
GR - artikel 41, 3° - beleidsrapporten gemeente en ocmw
<p>Artikel 41, 3&deg; van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad stelt de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de AMJP 2020-2025 en de vaststelling van het budget 2023 voor het deel van de gemeente goed.

Artikel 2

De gemeenteraad delegeert de investeringen opgenomen als bijlage aan het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 3

De gemeenteraad neemt kennis van het deel van het OCMW van de MJP 2020-2025 en de vaststelling budget 2023.

Artikel 4

De geconsolideerde MJP 2020-2025 en het budget 2023 wordt vastgesteld door de gemeenteraad.

6.

2022_GR_00114 - Vrijwillige samenvoeging Stad Antwerpen met de gemeente Borsbeek - Lening vanuit de stad Antwerpen - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Peter Van Hoof; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Naomi Van der Velden; Linda Bresseleers; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Verontschuldigd
Michael Bryon; Hassana Errazzouki
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Voorzitter
Liselotte Leenaerts, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00114 - Vrijwillige samenvoeging Stad Antwerpen met de gemeente Borsbeek - Lening vanuit de stad Antwerpen - goedkeuring
Aanwezig
Liselotte Leenaerts, Ann Vereycken, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Frans Neyens, Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Naomi Van der Velden, Linda Bresseleers, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 19
Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer, Frans Neyens, Liselotte Leenaerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2022_GR_00114 - Vrijwillige samenvoeging Stad Antwerpen met de gemeente Borsbeek - Lening vanuit de stad Antwerpen - goedkeuring

2022_GR_00114 - Vrijwillige samenvoeging Stad Antwerpen met de gemeente Borsbeek - Lening vanuit de stad Antwerpen - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 21 februari 2022 keurde de gemeenteraad het onderzoek naar een vrijwillige samenwerking goed tussen de stad Antwerpen en de gemeente Borsbeek.

Bij de opmaak van de meerjarenplanning in 2019 werd de zoektocht naar een overnemer voor de scholen op het grondgebied van Borsbeek ingeschreven. Dit werd in het kader van een mogelijke fusie met Antwerpen dan ook besproken.

Motivering

De organisatie van onderwijs op het grondgebied van Borsbeek blijft een uitdrukkelijke wens van het schepencollege; daarom heeft het bestuur ook gekozen om te blijven investeren in haar beide scholen. Om de toekomst van deze scholen te blijven garanderen, heeft het bestuur aangegeven dat de overdracht aan een ander onderwijsnet een belangrijke doelstelling is tijdens de legislatuur 2019 - 2024.

Opdat de overdracht van de scholen niet in het gedrang zou komen door het traject rond de fusie, is er nood aan bijkomende financiering voor zowel de investerings- als de werkingsuitgaven verbonden aan de scholen op het grondgebied van Borsbeek. Om bijkomende externe financieringskosten te vermijden doet de stad Antwerpen - bij besluit van 10 november ll. - het  voorstel om een renteloze bulletlening toe te staan aan de gemeente Borsbeek. Het ontwerp van leningovereenkomst, bevat de volgende voornaamste krachtlijnen:

  • maximum te ontlenen bedrag bedraagt 3,5 miljoen euro
  • de lening kan opgenomen worden vanaf de datum van ondertekening van de overeenkomst tot 31 december 2023
  • de overeenkomst loopt vanaf de datum van ondertekening tot 31 december 2026
  • de terugbetaling gebeurt eenmalig op de eindvervaldag
  • er is geen rente verschuldigd

Indien uit het onderzoek een fusie voortvloeit, dan zal de lening van rechtswege tenietgaan, aangezien de kredietnemer en kredietgever dan dezelfde rechtspersoon zullen zijn.

De stad Antwerpen geeft ook aan dat de lening kan toegekend worden onder voorbehoud van beschikbaarheid van de nodige kredieten in Antwerpen na de 6de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, die voorgelegd zal worden aan de gemeenteraad van Antwerpen van 28 november 2022.

Indien er besloten wordt om geen fusie te laten plaatsvinden tussen stad en gemeente op de laatste gemeenteraad van december 2023, starten de onderhandelingen over de technische, juridische en financiële voorwaarden die een inkanteling van de scholen mogelijk maken vanaf september 2024

Financiële informatie

Er wordt een renteloze lening gegeven aan de gemeente Borsbeek voor een maximum bedrag van 3,5 miljoen euro gespreid over 2022 en 2023. Deze lening wordt als volgt ingeschreven in de meerjarenplanning:

  • 2022: 1.750.000 euro
  • 2023: 1.750.000 euro

De lening loopt tot 31 december 2026, dit is ook de eindvervaldag voor de terugbetaling van het kapitaal. Er is geen rente verschuldigd.

Regelgeving bevoegdheid
GR - artikel 40 § 1 volheid van bevoegdheid
<p>Artikel 40 &sect; 1 van het decreet lokaal bestuur: Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad wenst in te gaan op het voorstel van de stad Antwerpen om een bulletlening aan te gaan voor de financiering van de investerings- en exploitatie-uitgaven van de scholen op haar grondgebied onder de voorwaarden voorgesteld door de stad Antwerpen.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de leningsovereenkomst met de stad Antwerpen goed.

7.

2022_GR_00108 - Protestantse kerk - Budget 2023 - kennisneming

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Peter Van Hoof; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Naomi Van der Velden; Linda Bresseleers; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Verontschuldigd
Michael Bryon; Hassana Errazzouki
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Voorzitter
Liselotte Leenaerts, voorzitter
7.

2022_GR_00108 - Protestantse kerk - Budget 2023 - kennisneming

2022_GR_00108 - Protestantse kerk - Budget 2023 - kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

De protestantse kerk is erkend met een gebiedsomschrijving die de grenzen van één gemeente overschrijdt. De gemeente waarin het hoofdgebouw van de eredienst zich bevindt oefent de gemeentelijke bevoegdheden uit bij de procedure van begroting, meerjarenplanning en rekening. In het geval van de protestantse kerk gaat het over 6 gemeenten (Boechout, Borsbeek, Lier, Lint, Mortsel en Ranst) waarbij de gemeente Boechout de hoofdgemeente is.

 Het budget 2023, goedgekeurd door de bestuursraad van de protestantse kerk op 13 september 2022 werd bij de gemeente Boechout ingediend op 14 september 2022.

Juridische grond
  • Decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse Gewest;
  • Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
  • Ministerieel Besluit van 27 november 2006 voor het vastleggen van de boekhoudkundige modellen;
  • Omzendbrief BB-2007/01 van 12 januari 2007 betreffende de boekhouding van de besturen van de erediensten;
  • Omzendbrief BB-2008/01 van 22 februari 2008 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten;
  • Omzendbrief BB-2008/06 van 18 juli 2008 betreffende de boekhoudingen van de besturen van de erediensten.
Motivering

De cijfers voor het budget 2023 passen binnen de reeds goedgekeurde meerjarenplanning 2020-2025.

Financiële informatie

Het budget 2023 van de protestantse kerk voorziet in een gemeentelijke toelage. De verdeling van de toelage gebeurt op basis van het aantal leden per gemeente. Het aandeel van Borsbeek komt overeen met 5,54%.

Voor 2023 bedraagt de gemeentelijke toelage:

  • exploitatie: 32.450 euro waarbij het aandeel van Borsbeek 1.797,73 euro bedraagt.  
  • investeringen: 15.000 euro waarbij het aandeel van Borsbeek 831 euro bedraagt.

 De toelage zal voorzien worden in het gemeentelijke budget 2023.

Regelgeving bevoegdheid
GR - artikel 40 § 1 volheid van bevoegdheid
<p>Artikel 40 &sect; 1 van het decreet lokaal bestuur: Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2023 van de protestantse kerk.

8.

2022_GR_00099 - Retributie - Werken aan nutsvoorzieningen elektriciteit en gas op openbaar domein - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Peter Van Hoof; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Naomi Van der Velden; Linda Bresseleers; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Verontschuldigd
Michael Bryon; Hassana Errazzouki
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Voorzitter
Liselotte Leenaerts, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00099 - Retributie - Werken aan nutsvoorzieningen elektriciteit en gas op openbaar domein - goedkeuring
Aanwezig
Liselotte Leenaerts, Ann Vereycken, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Frans Neyens, Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Naomi Van der Velden, Linda Bresseleers, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 19
Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer, Frans Neyens, Liselotte Leenaerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2022_GR_00099 - Retributie - Werken aan nutsvoorzieningen elektriciteit en gas op openbaar domein - goedkeuring

2022_GR_00099 - Retributie - Werken aan nutsvoorzieningen elektriciteit en gas op openbaar domein - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het huidige retributiereglement 'Werken aan nutsvoorzieningen op openbaar domein' is geldig tot en met 31 december 2022.

Het is dan ook noodzakelijk om het reglement grondig te evalueren en bekijken of vernieuwing nog gewenst is.

Het schrijven van 14 oktober 2022 van Fluvius met het verzoek om het huidige retributiereglement aan te passen en te verlengen tot en met 31 december 2025.

Juridische grond

Artikel 173 van de Grondwet: Behalve voor de provincies, de polders en wateringen en de gevallen uitdrukkelijk uitgezonderd door de wet, het decreet en de regelen bedoeld in artikel 134, kan van de burgers geen retributie worden gevorderd dan alleen als belasting ten behoeve van de Staat, de gemeenschap, het gewest, de agglomeratie, de federatie van gemeenten of de gemeente.

Decreet Lokaal Bestuur 

Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register. 

De Code voor infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.

Motivering

Onze gemeente en de burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied.  De nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs gemeentelijke wegen en hebben zo een impact op het openbaar domein.

De gemeente heeft de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen goedgekeurd met als doel een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen en de hinder en duur van de werken tot een minimum te herleiden.  Deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten.
De Code wordt geactualiseerd door het gebruik van nieuwe e-instrumenten zoals GIPOD en KLIP, meer aandacht voor minder hinder en meer oog voor het totaal concept.

Regelmatig moeten er op het vlak van het onderhoud en de herstellingen ook dringende werken uitgevoerd worden die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening.  Daarnaast zijn er ook een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die quasi constant een impact hebben op het openbaar domein.

De code wordt geregeld geactualiseerd en heeft meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe instrumenten zoals GIPOD, KLIP...

Financiële informatie

Er wordt een retributie aangerekend voor het uitvoeren van werken aan nutsvoorzieningen voor gas en elektriciteit op gemeentelijk openbaar domein.  De lokale belastingen en retributies worden onder de loep genomen en waar nodig aangepast.

Beleidsinformatie
De inkomsten van deze retributie zullen voorzien worden in de meerjarenplanning onder artikel 740720/2/0640 voor gas en 740720/2/0650 voor elektriciteit.
Regelgeving bevoegdheid
GR - artikel 40 § 3 - gemeentelijke reglementen
<p>Artikel 40 &sect; 3 van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast.</p>
GR - artikel 41, 14° - gemeentebelasting en retributies
<p>Artikel 41, 14&deg; van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van retributies en de voorwaarde ervan.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het retributiereglement 'Werken aan nutsvoorzieningen elektriciteit en gas op gemeentelijk openbaar domein' dat integraal aan dit besluit werd toegevoegd voor de periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 goed.

9.

2022_GR_00109 - Buitenaanleg assistentiewoningen - Ontwerpakte kosteloze overdracht en attest van verdeling - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Peter Van Hoof; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Naomi Van der Velden; Linda Bresseleers; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Verontschuldigd
Michael Bryon; Hassana Errazzouki
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Voorzitter
Liselotte Leenaerts, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00109 - Buitenaanleg assistentiewoningen - Ontwerpakte kosteloze overdracht en attest van verdeling - goedkeuring
Aanwezig
Liselotte Leenaerts, Ann Vereycken, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Frans Neyens, Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Naomi Van der Velden, Linda Bresseleers, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 19
Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer, Frans Neyens, Liselotte Leenaerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
9.

2022_GR_00109 - Buitenaanleg assistentiewoningen - Ontwerpakte kosteloze overdracht en attest van verdeling - goedkeuring

2022_GR_00109 - Buitenaanleg assistentiewoningen - Ontwerpakte kosteloze overdracht en attest van verdeling - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context
  • Op 20 oktober 2014 leverde het college van burgemeester en schepenen de stedenbouwkundige vergunning af voor de aanleg van de weg, riolering en buiteninfrastructuur voor de ontwikkeling van Schanslaan 53-55 en Jan Goovaersstraat 53;
  • Overleg dd. 9 maart 2017 betreffende de buitenaanleg van de assistentiewoningen. Bedoeling was om de buitenaanleg van de woonontwikkeling (Elad Brody; Immo 2006) en van de assistentiewoningen (Hoome) op elkaar af te stemmen om tot een geïntegreerd geheel te komen. Betrachting was om de ondergrondse afvalstraat die voorzien was in het woonontwikkelingsproject te verplaatsen naar de Schanslaan.
  • Op 24 april 2017 werd de rooilijn en het wegtracé vastgelegd door de gemeenteraad in functie van de bouw van de 37 assistentiewoningen.
  • Op 8 mei 2017 leverde het college van burgemeester en schepenen de stedenbouwkundige vergunning af voor de omgevingsaanleg voor de assistentiewoningen;
  • Besprekingen in juni 2019 ter voorbereiding van de uitvoering van de buitenaanleg project Goodlife/Boouw.
  • Rondgang dd. 3 september 2019 voor de inschatting van de bestaande situatie ter voorbereiding van aangepaste plannen voor de buitenaanleg.
  • Op 8 oktober 2019 keurde het college van burgemeester en schepenen de aanvraag goed voor gewijzigde materialen en buiteninrichting.
  • Het opgemaakte en ondertekende PV voorlopige oplevering van 26 maart 2020.
  • Op 22 juni 2022 vond een rondgang plaats waarbij de punten opgenomen in het PV voorlopige oplevering werden nagekeken en gecontroleerd en waarbij werd overgegaan tot definitieve oplevering.
  • In de PV definitieve oplevering werd opgenomen dat:
    • nog één onderhoudsbeurt uit te voeren is voor het verwijderen van onkruid;
    • ter kennisgeving: de plaatsing van 2 ontbrekende verlichtingspalen dient nog te gebeuren door Fluvius, de gemeente Borsbeek volgt dit mee verder op.
  • Na goedkeuring van het PV definitieve oplevering gaf de ontwikkelaar opdracht aan de notaris voor de opmaak van de authentieke akte betreffende de eigendomsoverdracht.
Juridische grond
  • De afgeleverde vergunning 2017/011 voor de omgevingsaanleg van de assistentiewoningen;
  • Art. 9 §1 van de overeenkomst d.d. 8 mei 2017 waarbij de ontwikkelaar zich verbindt om het openbaar domein, inclusief alle aanhorigheden en bijhorende infrastructuur zoals aangeduid in de vergunning, kosteloos in volle eigendom over te dragen aan de de gemeente.
Motivering

Alvorens de kosteloze eigendomsoverdracht zoals overeenkomen in de overeenkomst van 8 mei 2017 kan gebeuren dienen de ontwerpakte tot overdracht en het attest van verdeling goedgekeurd te worden door de gemeenteraad. 

Regelgeving bevoegdheid
GR - artikel 41, 11° - daden van beschikking onroerende goederen
<p>Artikel 41, 11&deg; van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad is bevoegd voor daden van beschikking over onroerende goederen behalve als het gaat over de verhuring, concessie, pacht, jacht- en visrechten van meer dan negen jaar.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de ontwerpakte tot kosteloze overdracht en het attest van verdeling goed.

10.

2022_GR_00112 - Trage wegen - verlegging voetweg nr. 21 - Frans Beirenslaan - Fort 3-straat - voorlopige vaststelling - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Peter Van Hoof; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Naomi Van der Velden; Linda Bresseleers; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Verontschuldigd
Michael Bryon; Hassana Errazzouki
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Voorzitter
Liselotte Leenaerts, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00112 - Trage wegen - verlegging voetweg nr. 21 - Frans Beirenslaan - Fort 3-straat - voorlopige vaststelling - goedkeuring
Aanwezig
Liselotte Leenaerts, Ann Vereycken, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Frans Neyens, Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Naomi Van der Velden, Linda Bresseleers, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 19
Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer, Frans Neyens, Liselotte Leenaerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
10.

2022_GR_00112 - Trage wegen - verlegging voetweg nr. 21 - Frans Beirenslaan - Fort 3-straat - voorlopige vaststelling - goedkeuring

2022_GR_00112 - Trage wegen - verlegging voetweg nr. 21 - Frans Beirenslaan - Fort 3-straat - voorlopige vaststelling - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op de percelen van supermarkt Carrefour bevindt zich volgens de atlas der buurtwegen, pad nr. 21 . Deze trage wegverbinding verbindt de Frans Beirenslaan met de Fort 3-straat en met grondgebied Deurne. Tijdens de bouw van de supermarktsite werd de voetweg verlegd. 

 Er werden met Redevco, beheerder van de site van Carrefour, gesprekken gevoerd om de voetweg opnieuw in dienst te stellen en een nieuw traject te bepalen.

Juridische grond

Het decreet van de Vlaamse Regering houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019;

Motivering

De voetweg vormt een belangrijke trage wegverbinding die in ere moet hersteld worden. Door Redevco werd een voorstel uitgewerkt, dat in bijlage wordt gevoegd.  Het nieuwe traject volgt de perceelgrens van de site binnen een groenstrook met een breedte van 3 m.  Langs beide zijden van deze stook wordt de voetweg door middel van een 3 m hoog hekwerk uit veiligheidsoverwegingen afgeschermd. Het deel van het pad dat op de bestaande verharding aan de zijde van de Frans Beirenslaan uitkomt, wordt afgeschermd met betonblokken, zodat er een duidelijke afgrenzing naar het vrachtverkeer zal zijn en de veiligheid van de trage weggebruikers wordt gegarandeerd. De voetweg wordt aangelegd in Komex- halfverharding. Het traject wordt ingebed in een groene omgeving met zo veel mogelijk behoud van de bestaande groenelementen. Er wordt tevens bijkomende boomaanplant voorzien.

Aangezien het huidige traject grotendeels niet meer bruikbaar is, zal een afschaffings- en verleggingsprocedure moeten opgestart worden. In het kader van de decreet op de gemeentewegen is de gemeenteraad bevoegd voor het verleggen en afschaffen van voetwegen. Hiervoor diende Redevco een bijkomend gedetailleerd plan te bezorgen (plan bestaande ligging, afmetingen,...). Dit plan werd bezorgd en is bijgevoegd.

Het voorgestelde traject vormt qua ligging en inrichting een waardig en kwalitatief alternatief. Er kan besloten worden dat voor het voorgestelde traject een verleggingsprocedure kan opgestart worden.

Regelgeving bevoegdheid
GR - artikel 41, 9° - wat een andere wet aan de gemeenteraad voorbehoudt
<p>Artikel 41, 9&deg; van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad is bevoegd voor beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad stelt het traject voor de verlegging van voetweg nr. 21 voorlopig vast en start in het kader van het decreet gemeentewegen het openbaar onderzoek op. 

11.

2022_GR_00111 - Straatnaamgeving - Roza Vervoortplein - Kerkhofsite gelegen aan de de Robianostraat - definitieve vaststelling - goedkeuring

Goedgekeurd
11.

2022_GR_00111 - Straatnaamgeving - Roza Vervoortplein - Kerkhofsite gelegen aan de de Robianostraat - definitieve vaststelling - goedkeuring

2022_GR_00111 - Straatnaamgeving - Roza Vervoortplein - Kerkhofsite gelegen aan de de Robianostraat - definitieve vaststelling - goedkeuring
12.

2022_GR_00113 - Rooilijn niet realiseren komende 5 jaar - t.h.v. Jozef Reusenslei 15 - afdeling 1 sectie B nummer 110T - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Peter Van Hoof; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Naomi Van der Velden; Linda Bresseleers; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Verontschuldigd
Michael Bryon; Hassana Errazzouki
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Voorzitter
Liselotte Leenaerts, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00113 - Rooilijn niet realiseren komende 5 jaar - t.h.v. Jozef Reusenslei 15 - afdeling 1 sectie B nummer 110T - goedkeuring
Aanwezig
Liselotte Leenaerts, Ann Vereycken, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Frans Neyens, Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Naomi Van der Velden, Linda Bresseleers, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 19
Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer, Frans Neyens, Liselotte Leenaerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
12.

2022_GR_00113 - Rooilijn niet realiseren komende 5 jaar - t.h.v. Jozef Reusenslei 15 - afdeling 1 sectie B nummer 110T - goedkeuring

2022_GR_00113 - Rooilijn niet realiseren komende 5 jaar - t.h.v. Jozef Reusenslei 15 - afdeling 1 sectie B nummer 110T - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De vraag van de heer Huygelen Walter naar principiële goedkeuring voor het wijzigen van de functie van handel naar wonen en het veranderen van de gevel door een insprong (vitrine) in het gevelvlak weg te werken door de gevel op niveau van het gelijkvloers ter hoogte van het voorgevelvlak dicht te metsen en er een raam en deur in te plaatsen.

Juridische grond

De vraag wordt behandeld in navolging van de wetgeving zoals bepaald in het Omgevingsdecreet, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en de bijhorende uitvoeringsbesluiten, het Decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid en de gemeentelijke verordening inzake de bewaking van de woonkwaliteit.

Motivering

Beknopte beschrijving van de principevraag

De vraag beoogt de functiewijziging van handel naar wonen en gevelveranderingen die getroffen zijn door een rooilijn in het BPA10.

Toetsing aan de regelgeving en de stedenbouwkundige voorschriften of verkavelingsvoorschriften

Ligging volgens de plannen van aanleg en bijhorende voorschriften

Het perceel ligt in het gewestplan Antwerpen goedgekeurd bij Koninklijk besluit van 3 oktober 1979 (en latere wijzigingen), meer bepaald in woongebied.

Artikel 5 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en gewestplannen stelt:

“De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven.” 

Voor het perceel geldt een bij Koninklijk besluit goedgekeurd op 23 juni 1986 bijzonder plan van aanleg 10, Zilverenhoek-Hulgenrodestraat.

De vraag beoogt het wijzigen van de functie van handel naar wonen en het wijzigen van de gevel door de bestaande vitrine te verwijderen en een gevel te metsen en te isoleren met een raam en deur in. Het betrokken pand is getroffen door een rooilijn vastgesteld in BPA10.

Ligging volgens het uitvoeringsplan en bijhorende voorschriften

De aanvraag ligt binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen (deelplan 7), definitief vastgesteld door de Vlaamse regering op 19/6/2009 (en latere wijzigingen).  

De gewestplanbestemming van het perceel werd niet gewijzigd bij de vaststelling van het GRUP. 

Het perceel is eveneens gelegen in het RUP Kernversterking (zoals reeds voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad) waarin de bestemming eengezinswoningen ook is toegelaten.

Beschrijving van de plaats en aanvraag

Het eigendom, gelegen Jozef Reusenslei 15 heeft 1 bouwlaag afgewerkt met een schuin dak. Momenteel is het bekend als een handelshuis. De aanvrager wenst de functie te wijzigen van handelshuis naar eengezinswoning. 

In 1991 werd reeds vergunning verleend van het wijzigen van een eengezinswoning naar een kapsalon. Nu wenst de aanvrager er terug een eengezinswoning van te maken.

De handelszaak heeft momenteel een vitrine op niveau van het gelijkvloers die een insprong maakt ten opzicht van het voorgevelvlak, de vitrine bestaat volledig uit glas. De aanvrager wenst deze uit te breken en een muur te metsen gelijk met het voorgevelvlak en dit in het verlengde van de gevels van de links en rechts aanpalende panden. De nieuwe voorgevel zal een raam en deur krijgen. De extra binnenruimte die hierdoor gecreëerd wordt, komt het wooncomfort binnen ten goede. Er dienen geen stabiliteitswerken uitgevoerd te worden daar er reeds een steunbalk aanwezig is. 

De aanvrager wenst de gevel ook te isoleren en af te werken met een beige kleur wat neutraal is en aanvaardbaar.

Inhoudelijke beoordeling

Het perceel is gelegen in BPA 10 waarin ook de rooilijn werd vastgesteld. Het BPA 10 is ouder dan 15 jaar maar niet vervallen en de rooilijn blijft nog steeds behouden.

Volgende artikel van VCRO is van toepassing:

Artikel 4.3.8.

§ 1. Onverminderd andersluidende wettelijke, decretale of reglementaire bepalingen, kan geen vergunning verleend worden voor het bouwen, verbouwen, herbouwen of uitbreiden van een constructie op een stuk grond dat door een rooilijn of een achteruitbouwstrook is getroffen, met uitzondering van de gevallen waarin voldaan is aan een van volgende voorwaarden:

1° de aanvraag heeft louter betrekking op onderhouds- of stabiliteitswerken aan een vergunde of vergund geachte constructie;

2° de aanvraag heeft louter betrekking op sloop- of aanpassingswerken die tot gevolg hebben dat de constructie aan de rooilijn of achteruitbouwstrook wordt aangepast;

3° de aanvraag heeft betrekking op de verbouwing van een monument dat bij een decreet definitief of voorlopig beschermd is, of een constructie die deel uitmaakt van een stads- of dorpsgezicht of een cultuurhistorisch landschap dat bij een decreet definitief of voorlopig beschermd is;

4° de aanvraag heeft louter betrekking op het aanbrengen van gevelisolatie aan een bestaande vergunde of vergund geachte constructie, met een overschrijding van ten hoogste veertien centimeter. 

In afwijking van het eerste lid mag een vergunning worden verleend:

1° die afwijkt van de rooilijn als uit het advies van de wegbeheerder blijkt dat de rooilijn niet binnen vijf jaar na de afgifte van de vergunning zal worden gerealiseerd. Als er na het verstrijken van die termijn wordt onteigend, wordt bij het bepalen van de vergoeding geen rekening gehouden met de waardevermeerdering die uit de vergunde handelingen voortvloeit;

2° die afwijkt van de achteruitbouwstrook als de wegbeheerder een gunstig advies heeft gegeven.

Strikt genomen kunnen er geen verbouwingen gerealiseerd worden aan de woning aangezien het perceel getroffen is door een rooilijn. De decreetgever geeft echter mee dat men hier van kan afwijken mits de wegbeheerder, hier dus de gemeente, de rooilijn niet binnen de 5 jaar zal realiseren en een gunstig advies kan afleveren voor de verbouwingen. De aanvrager moet daarbij wel akkoord gaan dat , indien er -na die periode van 5 jaar – toch onteigend wordt, er geen rekening wordt gehouden met de waardevermeerdering die uit de vergunde handeling vloeit, bij de bepaling van de onteigeningsvergoeding.

Concreet betekent dit dat er van beide partijen een “inspanning” verwacht wordt:

  1. De gemeenteraad (als wegbeheerder) dient zich te engageren om de komende 5 jaar de rooilijn ter hoogte van dit pand niet te zullen realiseren; dit raadsbesluit zal deel uitmaken van de uiteindelijke omgevingsvergunning.
  2. De aanvrager dient een gedetailleerde plaatsbeschrijving op te (laten) maken op basis waarvan de huidige waarde van het pand kan bepaald worden. Daarnaast dient de aanvrager zich ook schriftelijk akkoord te verklaren dat de meerwaarde door de werken niet zal mee in rekening gebracht worden bij de bepaling van een onteigeningsvergoeding, indien het pand – na die 5 jaar – alsnog zou onteigend worden.
  3. Gemeente en aanvrager stellen samen een akte op waarin de wederzijdse engagementen vastgelegd wordt. Deze akte dient officieel geregistreerd te worden zodat ook eventuele toekomstige eigenaars van het pand op de hoogte gebracht worden van dit engagement. De aanvrager verbindt hiermee immer ook de toekomstige eigenaars…

Indien het gemeentebestuur zijn gunstig advies kan verlenen, kan de aanvrager een omgevingsvergunning aanvragen voor de functiewijziging van handel naar wonen en het aanpassen van de gevel.

De aanvrager geeft aan deze aanvraag te doen om leegstand en eventuele verloedering van het pand te voorkomen. Er blijkt immers geen vraag meer te zijn naar een dergelijk kleinschalige handelsruimte. Om hier terug een levendige functie aan te geven wil hij deze terug omvormen naar een eengezinswoning met het nodige wooncomfort.

Algemene conclusie

Het betrokken perceel is gelegen in het centrum van de gemeente. Om hier een degelijke eengezinswoning van te maken wenst de aanvrager de vitrine bestaande uit volledig glas te verwijderen en terug een muur te metsen met een deur en raam er in en te isoleren en af te werken met een beige kleur. De handelingen zijn eerder beperkt in omvang en betreffen geen stabiliteitswerken.

De functiewijziging van handel naar wonen en de gevelaanpassingen worden principieel gunstig geadviseerd mits volgende voorwaarden:

- de gevel mag enkel aangepast worden gelijk met de gevel van de aanpalende percelen;
 - de eigenaar gaat akkoord met de regeling inzake de afstand van meerwaarde.

De gemeenteraad gaat akkoord met het niet realiseren van de rooilijn voor de komende 5 jaar volgend op het bekomen van de omgevingsvergunning.

Regelgeving bevoegdheid
CBS - artikel 56, §3, 7° - beslissingen die een wet aan college voorbehoudt
<p>Artikel 56, &sect;3, 7&deg; van het decreet lokaal bestuur: het college is bevoegd voor de beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan het college van burgemeester en schepenen voorbehoudt.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met het niet realiseren van de rooilijn voor de komende 5 jaar zoals bepaald in BPA 10 ter hoogte van het eigendom gelegen Jozef Reusenslei 15, bekend als afdeling 1 sectie B nummer 110T en dit in het kader van een functiewijziging van handelspand naar eengezinswoning, die gepaard gaat met een aanpassing van de voorgevel.

13.

2022_GR_00117 - Streekvereniging De Zuidrand - Indexering gemeentelijke bijdragen 2023-2026 Streekvereniging Zuidrand - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Peter Van Hoof; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Naomi Van der Velden; Linda Bresseleers; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Verontschuldigd
Michael Bryon; Hassana Errazzouki
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Voorzitter
Liselotte Leenaerts, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00117 - Streekvereniging De Zuidrand - Indexering gemeentelijke bijdragen 2023-2026 Streekvereniging Zuidrand - goedkeuring
Aanwezig
Liselotte Leenaerts, Ann Vereycken, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Frans Neyens, Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Naomi Van der Velden, Linda Bresseleers, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 19
Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer, Frans Neyens, Liselotte Leenaerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
13.

2022_GR_00117 - Streekvereniging De Zuidrand - Indexering gemeentelijke bijdragen 2023-2026 Streekvereniging Zuidrand - goedkeuring

2022_GR_00117 - Streekvereniging De Zuidrand - Indexering gemeentelijke bijdragen 2023-2026 Streekvereniging Zuidrand - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’ is een intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen de gemeenten Aartselaar, Borsbeek, Edegem, Hove, Lint, Kontich en stad Mortsel.

De vereniging heeft tot doel een geïntegreerd streekbeleid uit te bouwen. Er wordt gewerkt aan het versterken van de identiteit van de regio en het streekgevoel. Dit gebeurt door in te zetten op samenwerking rond de thema’s cultureel erfgoed, onroerend erfgoed, bovenlokale cultuurwerking, recreatie en toerisme.

De projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’ werd opgericht op 21 december 2016 voor de periode van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2020. In 2020 werd de duur van de projectvereniging verlengd tot en met 31 december 2026.

 De Streekvereniging Zuidrand ziet zich in 2022 geconfronteerd met de stijgende loonkosten door de opeenvolgende loonindexeringen. De gemeentelijke bijdragen worden op dit moment niet geïndexeerd.

Motivering

De Streekvereniging Zuidrand ziet zich in 2022 geconfronteerde met de stijgende loonkosten door de opeenvolgende loonindexeringen. De Streekvereniging Zuidrand beseft dat deze problematiek groter is dan de eigen vereniging. Zij is voor haar inkomsten afhankelijk van de Vlaamse subsidies enerzijds en gemeentelijke bijdragen anderzijds.

De middelen vanuit Vlaanderen worden vanaf 2023 geïndexeerd, zowel voor de cultureel erfgoedcel als voor de IOED. Voor de subsidies bovenlokale cultuurwerking zijn de gesprekken gaande. Voor de toeristische werking is de Streekvereniging Zuidrand volledig afhankelijk van de gemeentelijke bijdragen.

De Streekvereniging Zuidrand hield alvast een efficiëntie-oefening, waarbij bij de IOED-werking van 1.3vte naar 1 vte zal gaan. Verdere besparingen op personeel zal een grote impact hebben op de werking, met mogelijk verlies van Vlaamse middelen. De Streekvereniging engageert zich om toekomstige personeelswissels telkens te koppelen aan een nieuwe efficiëntie-oefening. Daarnaast wordt bekeken hoe kan worden bespaard op overheadkosten en worden binnen de werking prioriteiten vastgelegd.

Ondanks deze inspanning, en de opgebouwde buffer van de voorbije jaren, kan de Streekvereniging Zuidrand haar werking niet op een goede manier verder zetten. Bij onveranderd beleid vallen de middelen voor de activiteiten en acties van de Streekvereniging Zuidrand terug tot 52 000 euro (tegenover 189 000 euro in 2022).

De Streekvereniging Zuidrand ziet zich genoodzaakt om ook de gemeentelijke bijdragen te indexeren vanaf 2023, met als referentiejaar 2022. Dit om de opeenvolgende loonindexeringen uit 2022 op te vangen.

De bijdragen voor 2022 worden dus niet geïndexeerd. Dit neemt de Streekvereniging voor eigen rekening.

Financiële informatie

De jaarlijkse bijdragen voor de werking van de Streekvereniging Zuidrand, met name Bovenlokaal Cultuur, Cultureel Erfgoedcel, IOED en Toerisme, worden vanaf 2023 jaarlijks geïndexeerd op basis van de gezondheidsindex met als basis januari 2022.

Per gemeente betekent dit een volgende raming van de bijdragen voor 2023-2026.


inw op 1/1/2022

TOTAAL GEM



1,75/inw

Aartselaar

14 594

25 540

Borsbeek

11 225

19 644

Edegem

22 377

39 160

Hove

8 313

14 548

Kontich

21 333

37 333

Lint

8 545

14 954

Mortsel

26 181

45 817

TOTAAL SV ZR

112 568

196 996




index tov jan 2022



2023

10,85%

TOTAAL GEM



1,94

Aartselaar

14 594

28 312

Borsbeek

11 225

21 777

Edegem

22 377

43 411

Hove

8 313

16 127

Kontich

21 333

41 386

Lint

8 545

16 577

Mortsel

26 181

50 791

TOTAAL SV ZR

112 568

218 382




2024

4%

TOTAAL GEM



2,02

Aartselaar

14 594

29 480

Borsbeek

11 225

22 675

Edegem

22 377

45 202

Hove

8 313

16 792

Kontich

21 333

43 093

Lint

8 545

17 261

Mortsel

26 181

52 886

TOTAAL SV ZR

112 568

227 387




2025

2%

TOTAAL GEM



2,06

Aartselaar

14 594

30 064

Borsbeek

11 225

23 124

Edegem

22 377

46 097

Hove

8 313

17 125

Kontich

21 333

43 946

Lint

8 545

17 603

Mortsel

26 181

53 933

TOTAAL SV ZR

112 568

231 890




2026

2%

TOTAAL GEM



2,10

Aartselaar

14 594

30 647

Borsbeek

11 225

23 573

Edegem

22 377

46 992

Hove

8 313

17 457

Kontich

21 333

44 799

Lint

8 545

17 945

Mortsel

26 181

54 980

TOTAAL SV ZR

112 568

236 393

Beleidsinformatie
Deze indexering heeft een effect op de meerjarenplanning voor de resterende jaren van deze legislatuur.
Regelgeving bevoegdheid
GR - artikel 41, 9° - wat een andere wet aan de gemeenteraad voorbehoudt
<p>Artikel 41, 9&deg; van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad is bevoegd voor beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad trekt haar beslissing van 24 oktober 2022 in "Streekvereniging De Zuidrand - indexering gemeentelijke bijdragen 2023-2026 streekvereniging Zuidrand - goedkeuring".

Artikel 2

De gemeenteraad gaat akkoord met de jaarlijkse indexering met basisjaar 2021 van de bijdragen aan de Streekvereniging Zuidrand, als volgt:

2023: 21.777 euro

2024: 22.675 euro

2025: 23.124 euro

2026: 23.573 euro

14.

2022_GR_00116 - Vastgoedinformatieplatform Vlaanderen - overeenkomst tot aansluiting - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Peter Van Hoof; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Naomi Van der Velden; Linda Bresseleers; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Verontschuldigd
Michael Bryon; Hassana Errazzouki
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Voorzitter
Liselotte Leenaerts, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00116 - Vastgoedinformatieplatform Vlaanderen - overeenkomst tot aansluiting - goedkeuring
Aanwezig
Liselotte Leenaerts, Ann Vereycken, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Frans Neyens, Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Naomi Van der Velden, Linda Bresseleers, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 19
Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer, Frans Neyens, Liselotte Leenaerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
14.

2022_GR_00116 - Vastgoedinformatieplatform Vlaanderen - overeenkomst tot aansluiting - goedkeuring

2022_GR_00116 - Vastgoedinformatieplatform Vlaanderen - overeenkomst tot aansluiting - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Bij de verkoop van vastgoed speelt de gemeente een cruciale rol in het verstrekken van informatie aan burgers, overheidsinstanties, makelaars en notarissen. De gemeente ontvangt via de zogenaamde "notarisbrief" een verzoek tot het beschikbaar stellen van informatie over een pand of perceel. Deze informatie heeft betrekking op o.a. de vergunningstoestand, de bestemming volgens het gewestplan, vastgestelde overtredingen, eventuele risico's op bodemverontreiniging, toepasselijke rooilijnen.....

Het proces om deze informatie te verzamelen  is vandaag versnipperd en administratief tijdrovend. Stedenbouwkundige informatie, milieu-informatie en andere informatie over het perceel en onroerend goed moeten nu nog vaak manueel worden opgezocht bij de verschillende administraties.

Het Vastgoedinformatieplatform (VIP) brengt daar verandering in. Dit generiek gegevensdelingsplatform maakt een eenvoudige uitwisseling van vastgoedinformatie mogelijk. 

De aansluiting tot het VIP is voor de gemeente verplicht en verloopt in verschillende "waves". De gemeente Borsbeek is ingedeeld in wave 2, wat impliceert dat de instap uiterlijk op 6 januari 2023 dient te gebeuren. De dienst omgeving heeft voor deze instap reeds de nodige organisatorisch voorbereidingen getroffen. 

Er moet echter nog een reglement goedgekeurd worden om het gebruik en werking van dat platform vast te leggen.

Juridische grond
  • Artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.
  • Artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;

    Artikel 5.2.1. ivm de informatieplicht van de instrumenterende ambtenaar: § 1. De instrumenterende ambtenaar vermeldt in alle onderhandse en authentieke akten van verkoop of van verhuring voor meer dan negen jaar van een onroerend goed, van een inbreng van een onroerend goed in een vennootschap, en ook in alle akten van vestiging van erfpacht of opstal en in elke andere akte van een eigendomsoverdracht ten bezwarende titel:
    1° of er voor het onroerend goed een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen is uitgereikt;
    2° de meest recente stedenbouwkundige bestemming van dit onroerend goed met de benamingen gebruikt in het plannenregister;
    3° of het onroerend goed het voorwerp uitmaakt van een maatregel als vermeld in titel VI, hoofdstuk III en IV, dan wel of een procedure voor het opleggen van een dergelijke maatregel hangende is;
    4° of er op het onroerend goed een voorkooprecht rust, vermeld in artikel 2.4.1 of artikel 34 van het decreet van 25 april 2014 betreffende complexe projecten;
    5° of er voor het onroerend goed een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden van toepassing is;
    6° ...;
    7° of het onroerend goed het voorwerp uitmaakt van een voorkeursbesluit of een projectbesluit.
    In de authentieke akte wordt de verklaring van de verkrijger opgenomen dat hij een stedenbouwkundig uittreksel heeft ontvangen, dat ten hoogste één jaar voor het verlijden van de authentieke akte werd verleend.

    Artikel 5.2.5. ivm informatieplicht: Iedereen die een onderhandse akte van verkoop of van verhuring voor meer dan negen jaar van een onroerend goed, en ook van vestiging van erfpacht of opstal opmaakt, moet vermelden of er voor het onroerend goed een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen is uitgereikt en moet de meest recente stedenbouwkundige bestemming van dit goed met de benamingen gebruikt in het plannenregister overnemen. In voorkomend geval worden ook vermeld : de maatregelen, vermeld in titel VI, hoofdstuk III en IV, die werden opgelegd met betrekking tot het goed of de hangende procedures die strekken tot het opleggen van dergelijke maatregelen, de op het goed rustende voorkooprechten, vermeld in artikel 2.4.1, respectievelijk het feit dat op het goed een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden van toepassing is.

Artikel 5.2.7. :  Het stedenbouwkundig uittreksel bestaat uit een informatief uittreksel uit het plannenregister en uit het vergunningenregister voor de percelen waarvoor de aanvraag ingediend werd.

Motivering

In het kader van een verkoop of langdurige verhuur kunnen de verschillende aanvragers  de wettelijk verplichte informatie verkrijgen via één eenvoudige weg: het vastgoedinformatieplatform. Het platform verzamelt data uit de aangesloten, centrale bronnen, waarna de bevoegde gemeente het dossier verrijkt via het platform en na een kwaliteitscontrole het dossier aflevert aan de aanvrager.

Op 3 oktober 2022 ging het Vastgoedinformatieplatform van start voor notarissen en vastgoedmakelaars in de eerste aangesloten gemeenten. Tot 2024 zullen steeds meer steden en gemeenten aanvragen behandelen via het nieuwe systeem. Op 1 januari 2024 zullen  alle Vlaamse steden en gemeenten enkel nog via het vastgoedinformatieplatform notariële informatie afleveren. 

Het Vastgoedinformatieplatform zal in eerste instantie gebruikt kunnen worden door notarissen en vastgoedmakelaars in de reeds aangesloten gemeenten. Zij zullen immers, door de aansluiting bij het VIP, verplicht worden via deze weg notariële inlichtingen op te vragen.

Vanaf 1 januari 2024 zullen ook burgers op het platform terecht kunnen. Voorlopig zullen zij de notariële inlichtingen nog via het bestaande kanaal (per brief of mail) dienen aan te vragen.

In het kader van deze digitale overstap, dient het organisatorisch aspect geregeld te worden. Voor het afleveren van notariële inlichtingen wordt momenteel een retributie gevraagd, zoals deze werd vastgesteld in het retributiereglement van 18 november 2019 op de afgifte van administratieve stukken. Deze retributie is van toepassing op alle personen die notariële inlichtingen bij de gemeente opvragen en zal daarom ook ongewijzigd kunnen verder lopen.

Regelgeving bevoegdheid
GR - artikel 41, 9° - wat een andere wet aan de gemeenteraad voorbehoudt
<p>Artikel 41, 9&deg; van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad is bevoegd voor beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord om voor het verlenen van notariële inlichtingen te werken via het Vastgoedinformatieplatform, voor notarissen en vastgoedmakelaars. De overeenkomst met betrekking tot de aansluiting bij het vastgoedinformatieplatform, maakt integraal deel uit van dit besluit.

15.

2022_GR_00092 - Fusie stad Antwerpen - gemeente Borsbeek - stand van zaken - toelichting

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Peter Van Hoof; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Naomi Van der Velden; Linda Bresseleers; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Verontschuldigd
Michael Bryon; Hassana Errazzouki
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Voorzitter
Liselotte Leenaerts, voorzitter
15.

2022_GR_00092 - Fusie stad Antwerpen - gemeente Borsbeek - stand van zaken - toelichting

2022_GR_00092 - Fusie stad Antwerpen - gemeente Borsbeek - stand van zaken - toelichting

Motivering

Aanleiding en context

In zitting van de gemeenteraad van 21 februari 2022 werd principieel goedkeuring gegeven aan een mogelijke vrijwillige samenvoeging van de stad Antwerpen met de gemeente Borsbeek.

Motivering

Er werd in de gemeenteraad afgesproken dat er maandelijks een toelichting zou gegeven worden aan de raadsleden over de stand van zaken van deze fusie.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Aan de gemeenteraadsleden wordt een toelichting gegeven over de stand van zaken van de mogelijke fusie tussen de stad Antwerpen en de gemeente Borsbeek.