De notulen en het zittingsverslag van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 januari 2020 moeten goedgekeurd te worden.
De notulen vindt u in bijlage.
Het zittingsverslag kan u raadplegen via volgende link: http://www.borsbeek.org/besluiten
Artikel 74 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat artikel 32 van het decreet lokaal bestuur ook van toepassing is op de raad voor maatschappelijk welzijn: Als er geen opmerkingen gemaakt worden over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd".
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen en het zittingsverslag van haar zitting van 21 maart 2022 goed.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
Artikel 219. Decreet Lokaal bestuur bepaalt: 'Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn werden door de raden goedgekeurd in zitting van 20 januari 2020. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
Organisatiebeheersing is een geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen over:
De algemeen directeur rapporteert over het jaar 2021. Gunstig advies van het managementteam op datum van 5 april 2022.
De leden van het vast bureau hebben online toegang tot het Borsbeek Management Systeem.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het rapport van de algemeen directeur over de organisatiebeheersing en de voorziene beheersmaatregelen.
Lokaal bestuur Borsbeek wil de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel verkleinen; bijgevolg voorziet het in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.
Tot op heden was lokaal bestuur Borsbeek aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance; deze verzekeraars hebben in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 opgezegd.
Het bestuur kan voor de keuze van de tweede pensioenpijler de keuze maken tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds zich aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds).
Na onderhandelingen met de VVSG werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), dit is een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.
Door de toetreding bij een IBP (= instelling voor bedrijfspensioeninzegging) is men meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; dat in tegenstelling tot een groepsverzekering waarbij het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. In tegenstelling tot een aansluiting bij een groepsverzekering via een IBP zijn er geen winsten die het bestuur zelf nastreeft.
Een IBP heeft ruimere beleggingsmogelijkheden zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.
Rekening houdend met het gegeven dat het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een" in house" opdracht werd voldaan, zodat het bestuur immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht kan uitoefenen op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; dat ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; dat er ten derde geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS en dat er ten vierde OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
OFP PROLOCUS zal in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.
In het aanbod van OFP PROLOCUS, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance, zijn er geen werknemersbijdragen vereist en wordt er voorzien in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.
De mogelijkheid bestaat om een zogeheten “steprate” bijdrage in te lassen; dan is het dus mogelijk om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.
Er bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); rekening houdende met het feit dat de voorgestelde formule een vastebijdragenplan is; dat in dit plan de werkgever belooft een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; dat de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
Rekening houdende met het gegeven dat het bestuur de vastgestelde bijdrage minimum moet betalen; dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, het bestuur bijkomende bijdragen zal moeten betalen; dat in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen, 0% voor passieve aangeslotenen moet behaald worden.
Als bijkomende veiligheid tijdens de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, wordt er in een extra prefinanciering van 5 % voorzien om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.
Het bestuur heeft de mogelijkheid met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep (= Multi-Inrichters PensioenStelsel) te vormen; dat binnen een MIPS-groep interne mobiliteit ingecalculeerd wordt voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid; dat er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit speelt.
De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 worden forfaitair vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene, en deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024; nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.
De 2de pensioenpijler werd vanaf 2021 verhoogd naar 3%.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de volgende documenten:
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de toetreding bij OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG) goed, en is akkoord om hiertoe een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.
De raad voor maatschappelijk welzijn verleent goedkeuring dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen geïnd worden door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
De pensioentoezegging blijft 3 % van het pensioengevend loon (zie raadsbeslissing 18 december 2019).
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord om samen met gemeente Borsbeek een zogenaamde MIPS-groep vormen.
Dhr. Michael Bryon wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. Mevr. Liselotte Leenaerts wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien hij/zij niet aanwezig kan zijn.
De voorzitter van de raad en de algemene directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen ten laatste op 1 oktober 2022.
In zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 maart 2022 werd een toelichting gegeven door de VDAB omtrent de arbeidsmarkt in de regio en de nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen de lokale besturen en de VDAB.
Samen worden actiedomeinen vastgelegd en acties vastgelegd in een actieplan. Hiermee worden drie centrale ambities beoogd: 1. Meer mensen aan de slag 2. Veerkrachtige ondernemingen in een toekomstbestendige arbeidsmarkt 3. Sterkere loopbanen binnen een stimulerend leerklimaat.
Een ontwerplijst van (mogelijke) acties die in deze doelstellingen passen, werd voorgelegd. Deze lijst werd opgesteld door een werkgroep, samengesteld uit een afvaardiging van de VDAB en de lokale besturen van Zora Werkt! Ook de arbeids- en trajectbegeleiders van Zora Werkt! krijgen de gelegenheid om hun visie mee te geven.
Deze acties zullen, naargelang de inhoud ervan, getrokken / gerealiseerd worden door verschillende actoren.
Er zullen prioriteiten moeten worden gesteld door samenvoeging van de klemtonen die door de verschillende besturen worden aangegeven.
Elk bestuur zal mee kunnen adviseren waar op wordt ingezet; hierbij zeker ook rekening houdend met de eigen goedgekeurde meerjarenplanningen (en de beschikbare personeelsinzet bij de lokale besturen, Zora Werkt!, VDAB, Wijkwerken enz...). Tenslotte zal ook per actie een tijdspad moeten worden overeengekomen.
De prioriteitenlijst werd per mail overgemaakt aan de 3 fracties met de vraag om per domein hun prioriteit voorop te stellen door een cijfer 9, 3 of 1 te geven waarbij 9 de hoogste prioriteit heeft.
De raad voor maatschappelijk welzijn bespreekt de prioriteiten van de actiedomeinen en acties die de fracties vooropstellen en dit voor de vernieuwing van de samenwerkingsovereenkomst tussen OCMW Boechout, Borsbeek, Edegem, Essen, Hove, Lint, Kontich, Mortsel, Ranst, Schilde, Wijnegem, Wommelgem, Zandhoven, Zoersel en de gemeenten Wijnegem, Essen, Mortsel, Zandhoven en Zoersel en VDAB.