Terug
Gepubliceerd op 25/10/2022

2022_GR_00081 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Lindenboomstraat, Koude Beeklaan, Groeningerstraat, de Robianostraat en Grensstraat (fietsmaatregelen Lantis) - goedkeuring

Gemeenteraad
ma 24/10/2022 - 20:00 Gemeenteraadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Dis Van Berckelaer, burgemeester en waarnemend voorzitter; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Naomi Van der Velden; Linda Bresseleers; Hassana Errazzouki; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Verontschuldigd

Liselotte Leenaerts, voorzitter; Ann Vereycken; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Peter Van Hoof; Michael Bryon

Secretaris

Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00081 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Lindenboomstraat, Koude Beeklaan, Groeningerstraat, de Robianostraat en Grensstraat (fietsmaatregelen Lantis) - goedkeuring

Aanwezig

Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Frans Neyens, Geert Van de Laar, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Naomi Van der Velden, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 13
Geert Van de Laar, Ann Coemans, Luc Couillier, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Ken Casier, Marian Lauwers, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 3
Lucienne Bogaerts, Chris Grietens, Frans Neyens
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00081 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Lindenboomstraat, Koude Beeklaan, Groeningerstraat, de Robianostraat en Grensstraat (fietsmaatregelen Lantis) - goedkeuring 2022_GR_00081 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Lindenboomstraat, Koude Beeklaan, Groeningerstraat, de Robianostraat en Grensstraat (fietsmaatregelen Lantis) - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In samenwerking met Lantis worden een aantal maatregelen uitgevoerd om de fietsverbinding met Antwerpen te versterken, zie ook het besluit "Fietsmaatregelen Lantis op grondgebied Borsbeek - finaal plan en samenwerkingsovereenkomst - goedkeuring". Een aantal (onderdelen) van deze maatregelen moeten worden opgenomen in een aanvullend reglement. Het plan met de maatregelen is voor de volledigheid hier ook toegevoegd, niet alle signalisatie is hierop (correct) weergegeven.

Vanuit de mobiliteitsraad werd gevraagd om ook ter hoogte van de Pony Pub de linksafstrook te onderbreken om te vermijden dat bestuurders vanuit Deurne de linksafstrook naar de Grensstraat gebruiken om rechtdoor te rijden.

Alle ingrepen zijn met politie Minos besproken en zij geven hierin een positief advies.

Juridische grond

  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988
  • het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij KB van 16 maart 1968
  • KB van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
  • ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 van de Vlaamse regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.

Motivering

In de Lindenboomstraat wordt de uitkomst van de fietserstunnel rechtgetrokken om de zichtbaarheid bij het in- en uitrijden te verbeteren en zo de veiligheid te verhogen. De straat krijgt het statuut 'fietsstraat' om een logisch vervolg op de fietsstraat in de August van Putlei en de fietstunnel te bieden. Het te smalle tweerichtingsfietspad wordt deels onthard om meer groen te voorzien.

  • de Lindenboomstraat wordt een fietsstraat, aangeduid met zoneborden 'fietsstraat (F111)' aan beide zijden van de straat. 
  • Ter hoogte van de huisnummers 9 -13 wordt een parkeerverbod voorzien om een vlotte beweging in/uit de fietserstunnel mogelijk te maken. Dit parkeerverbod wordt aangegeven met behulp van verkeersborden E3 ‘parkeren en stilstaan verboden’ met pijl begin en einde.
  • Op dit moment geldt ter hoogte van de Koude Beeklaan voorrang van rechts. Om de Lindenboomstraat voorrang te geven op de Koude Beeklaan, wordt op de Lindenboomstraat het verkeersbord B15f ‘voorrang op een kruisende zijweg’ geplaatst op de koude Beeklaan het verkeersbord B5 ‘stoppen en voorrang verlenen’ en een volle lijn op de baan.
  • Het fietspad wordt verwijderd tussen de Georges de Grooflei en de Koude Beeklaan door dit deels te ontharden en de borden D9 te verwijderen.

In de Groeningerstraat wordt een verkeersdrempel aangelegd ter hoogte van huisnummers 27,28 om het verkeer te remmen in deze zone 30 zodat gemengd verkeer op een veilige manier kan gebeuren. Fietsers kunnen hier gewoon langs fietsen. In een zone 30 moet een dergelijke maatregel niet worden aangekondigd, er zal dus geen signalisatie worden voorzien.

In de Grensstraat zal op het perceel 11007A0093/00E0 een verhard fietspad en een halfverhard wandelpad worden aangelegd. Daar ligt reeds een halfverharde trage weg die gebruikt wordt door voetgangers en fietsers. De verharding verhoogd het gebruikscomfort.

  • Het fietspad wordt aangeduid met een verkeersbord D7, zodat ook speedpedelec-gebruikers zijn toegelaten (wat niet het geval zou zijn bij een D9);
  • Voor het halfverharde wandelpad is geen verkeersbord nodig;
  • Het huidige verkeersbord C3 met onderbord M3 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A) wordt verwijderd daar dit geen meerwaarde heeft tov het verkeersbord D7.

Op de de Robianostraat wordt een mobiliteitsknooppunt voorzien. Dit knooppunt past in het netwerk van de vervoerregio, en moet een duurzamere mobiliteit stimuleren. Door de aanleg wordt een deel van de huidige parkeerstrook ingenomen. Verdrijvingsvlakken moeten het verkeer leiden.

  • De parkeerstrook aan de kant van de wijk (even nummers), zal ingekort worden tot huisnummer 172. Het bord E9b aan het begin van de parkeerstrook blijft gewoon behouden.
  • De parkeerstrook aan de kant van de Carrefour, zal ingekort worden tot aan nummer 180. Het bord E9b aan het begin van de parkeerstrook wordt opgeschoven tot achter de P-plaats voor deelwagens.
  • Aan de kant van de Carrefour wordt een parkeerplaats voorbehouden voor deelwagens voorzien, aangegeven door een verkeersbord E9a met onderbord ‘autodelen’ en een groene markering om het parkeervak aan te duiden.
  • De rechtsafstrook voor het verkeer dat richting de R11 rijdt wordt d.m.v. een verdrijvingsvlak onderbroken voor en op het kruispunt van de de Robianostraat met de Groeningerstraat, tussen de oprit van de parking van Carrefour en het Hoppinpunt. De linksafstrook in dezelfde richting wordt onderbroken d.m.v. een verdrijvingsvlak net voorbij het kruispunt met de Groeningerstraat.
  • De linksafstrook wordt ook aan het kruispunt van de de Robianostraat met de Grensstraat, net voorbij het kruispunt, onderbroken d.m.v. een verdrijvingsvlak.

Regelgeving bevoegdheid

GR - artikel 40 § 3 - gemeentelijke reglementen
<p>Artikel 40 &sect; 3 van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het aanvullend reglement voor de Lindenboomstraat, de de Robianostraat, de Groeningerstraat en de Grensstraat in het kader van de fietsmaatregelen van Lantis goed.

Artikel 2

  • De Lindenboomstraat krijgt het statuut van een fietsstraat, aangegeven met zoneborden F111.
  • Ze krijgt voorrang op de Koude Beeklaan, aangegeven met een verkeersbord B15f op de Lindenboomstraat en met een verkeersbord B5 en een volle lijn op de straat in de Koude Beeklaan.
  • Ter hoogte van de huisnummers 9-13 geldt een parkeerverbod, aangegeven door verkeersborden E3.
  • Het fietspad wordt opgeheven door de verkeersborden D9 te verwijderen.

Artikel 3

In de Groeningerstraat wordt een verkeersdrempel aangelegd ter hoogte van huisnummers 27,28.

Artikel 4

In de Grensstraat zal op het perceel 11007A0093/00E0 een verhard fietspad worden aangelegd, aangeduid met een verkeersbord D7. Het huidige verkeersbord C3 met onderbord M3 wordt verwijderd daar dit geen meerwaarde heeft t.o.v. het verkeersbord D7.

Artikel 5

De Robianostraat:

  • De parkeerstrook aan de kant van de wijk (even nummers), zal ingekort worden tot huisnummer 172. Het bord E9b aan het begin van de parkeerstrook blijft gewoon behouden.
  • De parkeerstrook aan de kant van de Carrefour, zal ingekort worden tot aan nummer 180. Het bord E9b aan het begin van de parkeerstrook wordt opgeschoven tot achter de P-plaats voor deelwagens.
  • Aan de kant van de Carrefour wordt een parkeerplaats voorbehouden voor deelwagens voorzien, aangegeven door een verkeersbord E9a met onderbord ‘autodelen’ en een groene markering om het parkeervak aan te duiden.
  • De rechtsafstrook voor het verkeer dat richting de R11 rijdt wordt d.m.v. een verdrijvingsvlak onderbroken voor en op het kruispunt van de de Robianostraat met de Groeningerstraat, tussen de oprit van de parking van Carrefour en het Hoppinpunt. De linksafstrook in dezelfde richting wordt onderbroken d.m.v. een verdrijvingsvlak net voorbij het kruispunt met de Groeningerstraat.
  • De linksafstrook wordt ook aan het kruispunt van de de Robianostraat met de Grensstraat, net voorbij het kruispunt, onderbroken d.m.v. een verdrijvingsvlak.