In het kader van 'minder hinder' tijdens de werken aan de Oosterweelverbinding heeft Lantis bekeken hoe ze de fietsverbindingen van en naar Antwerpen kunnen versterken. Eén van deze fietsverbindingen loopt via Borsbeeks grondgebied. Om deze route aantrekkelijker te maken, zouden zij een aantal aanpassingen willen doorvoeren. Zij hebben hiervoor budgetten van de Vlaamse Overheid. Op dit moment is voorzien om de werken in het najaar uit te voeren.
Op vraag van Borsbeek wordt ook de aanleg van een Hoppinpunt (mobiliteitsknooppunt) meegenomen in de werken. Dit Hoppinpunt is gesitueerd op de de Robianostraat, aan de oostzijde van het kruispunt met de Groeningerstraat. Ook de heraanleg van het voetpad in de de Robianstraat en de heraanleg van het voetpad in de Groeningerstraat worden meegenomen in de werken. De gemeente Borsbeek staat in voor de financiering van het Hoppinpunt en de voetpaden. Hiervoor werd een samenwerkingsovereenkomst opgesteld door Lantis.
Volgende ingrepen zijn ook weergegeven op het plan in bijlage. De afspraken rond de financiering zijn opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst in bijlage. De details met betrekking tot de signalisatie zijn in een aanvullend reglement opgenomen, dit is niet overal (correct) op het plan aangeduid.
Ter hoogte van de Lindenboomstraat zal de uitkom van de fietstunnel onder de R11 rechtdoor worden getrokken en rechtstreeks aansluiten op de Lindenboomstraat. Het bestaande fietspad zal verdwijnen tussen de Georges De Grooflei en de Koude Beeklaan en wordt op verschillende plaatsen onthard. De Lindenboomstraat krijgt het statuut van “Fietsstraat” en krijgt voorrang op de Koude Beeklaan, waar enkel een parking ligt.
De werken aan de fietstunnel alsook de onthardingen ter hoogte van de Koude Beeklaan en ter hoogte van de aansluiting Lindenboomstraat met de Georges De Grooflei worden uitgevoerd en volledig gefinancierd door LANTIS, evenals de markeringswerken in het kader van de inrichting als fietsstraat door het voorzien van pictogrammen. De overige onthardingen worden door de gemeente gefinancierd.
Het betreft het vervangen van de bestaande klinkerverharding door een bitumeuze verharding en de heraanleg van het aanliggende voetpad aan de noordzijde van de de Robianostraat tussen de Grensstraat en de Frans Beirenslaan. Ook op grondgebied Deurne wordt het fietspad op deze as heraangelegd in rode asfalt.
LANTIS zal optreden als aanbestedende overheid en deze werken laten uitvoeren door een door haar aangestelde aannemer. Voor de financiering van deze werken gelden volgende afspraken:
Ter hoogte van de huisnummers 27,28 wordt een verkeersplateau voorzien in de Groeningerstraat als snelheidsremmende maatregel ten behoeve van de veiligheid van de fietser. De voetpaden in de Groeningerstraat worden hierbij ook heraangelegd. De bushalte zal hier verdwijnen.
LANTIS zal optreden als aanbestedende overheid en deze werken laten uitvoeren door een door haar aangestelde aannemer. De financiering van de aanleg van het verkeersplateau is ten laste van Lantis. De financiering van de heraanleg van de voetpaden is ten laste van de gemeente Borsbeek.
De bushaltes die momenteel nog in de Groeningerstraat aanwezig zijn zullen verplaatst worden naar de de Robianostraat en ingericht als toegankelijke haltes binnen een Hoppinpunt. Het Hoppinpunt zal naast de bushaltes met schuilhuisjes en zitgelegenheid ook deelfietsen, fietsenstallingen, een parkeerplaats voor deelwagens, een dropzone voor deelsteps en een Hoppin-informatiezuil omvatten. Voor meer informatie zie de unieke verantwoordingsnota in bijlage. Het Hoppinpunt werd goedgekeurd op een projectstuurgroep zoals voorzien in de procedure. De bushaltes zullen rijbaanhaltes zijn, omwille van het voordeel voor de doorstroming van de bus. Er zijn hier ook een aantal verdrijvingsvlakken ingetekend om de rechtsafslagstrook in te korten tvv de bus en om te vermijden dat automobilisten op de linksafslagstrook rechtdoor rijden aan het kruispunt. Dit komt ook de voetgangers op de oversteekplaats ten goede.
LANTIS zal optreden als aanbestedende overheid en deze werken laten uitvoeren door een door haar aangestelde aannemer. De financiering ervan is ten laste van de gemeente Borsbeek. Voor de aanleg van Hoppinpunten zijn subsidies voorzien door de Vlaamse overheid, zie de unieke verantwoordingsnota van het Hoppinpunt in bijlage.
Er wordt een volwaardige fietsverbinding gerealiseerd tussen de Grensstraat en de Vinkeniersweg en ook een voetpadverbinding in halfverharding. LANTIS zal optreden als aanbestedende overheid en deze werken laten uitvoeren door een door haar aangestelde aannemer. De financiering ervan is ten laste van LANTIS.
Aandeel te betalen door Borsbeek, zie ook bijlage:
Totaal: € 67 711.25
De bijkomende ontharding in de Lindenboomstraat zou komen op een totaal van €3 596,00 (op basis van inschrijvingsprijzen Verbruggen (excl. prijsherzieningen) (opbraak van bestrating en fundering en onderfundering = €8,75/m² x 145m² = €1268,75 + afdekking met teelaarde geleverd door de aannemer = €12,30/m² x 145m² = €1783,50 + aanleg van grasmatten door bezaaiing = €3,75/m² x 145m² = €543,75)
MJP000034 - bushalte de Robianostraat - 25.000 euro voorzien in 2023
De gemeenteraad keurt het plan voor de fietsmaatregelen van Lantis op grondgebied Borsbeek goed.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen Lantis en de gemeente Borsbeek voor de uitvoering van de werken goed.