De notulen en het zittingsverslag van de voorgaande zitting van de gemeenteraad moeten goedgekeurd te worden.
De notulen zijn raadpleegbaar in bijlage.
Het zittingsverslag via deze link: http://www.borsbeek.org/besluiten
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur waarin bepaald wordt dat de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Regelgeving: bevoegdheid
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 19 september 2022 goed.
Nordwin Laeveren geeft een toelichting over het informatieveiligheidsbeleid en -plan 2022-2024 van het lokaal bestuur Borsbeek.
Nordwin Laeveren geeft een toelichting over het informatieveiligheidsbeleid en -plan 2022-2024 van het lokaal bestuur Borsbeek.
Na de openbare zitting zal dit beleidsplan in besloten zitting ter goedkeuring worden voorgelegd, zowel voor de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het huidige gemeentelijk reglement 'belasting naar aanleiding van het afleveren van omgevingsvergunningen voor verkavelingen, bijstellen van verkavelingen, groepswoningbouwprojecten, appartementen en studio's is geldig van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2025.
De financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden vergt de invoering van alle rendabele belastingen. De gemeenteraad heeft het bijgevolg nuttig geoordeeld het door dit reglement beoogde afleveren van omgevingsvergunningen voor verkavelingen, het bijstellen van verkavelingen, groepswoningbouwprojecten, appartementen en studio's te belasten om zich aanvullende inkomsten te verschaffen ter financiering van de uitgaven van algemeen nut waaraan de gemeente het hoofd dient te bieden.
Het is gerechtvaardigd om naar aanleiding van het afleveren van omgevingsvergunningen voor verkavelingen, het bijstellen van verkavelingen, groepswoningbouwprojecten, appartementen en studio's, een belasting te heffen omdat dit een impact heeft op het openbaar domein en de omgeving.
Dit reglement houdt rekening met de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening tot het bewaken van de woonkwaliteit goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 juni 2018 en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 27 september 2018.
De groei aan grootschalige bouwprojecten en het aansnijden van de open ruimte heeft heel wat gevolgen, onder meer op het vlak van milieu en verkeer. Daarenboven brengen bijkomende woongelegenheden heel wat bijkomende kosten voor de gemeente met zich mee. Dit is bij uitstek het geval voor projecten waarbij meer woningen tegelijk gerealiseerd (kunnen) worden.
Om de financiële en maatschappelijke gevolgen hiervan op te vangen wordt een belasting ingevoerd voor het afleveren van omgevingsvergunningen voor verkavelingen, het bijstellen van verkavelingen, groepswoningbouwprojecten, appartementen en studio's die na januari 2021 worden ingediend. De belasting wordt berekend op basis van het aantal kavels en de grondoppervlakte (bij verkavelingen) of op basis van het ingenomen bovengronds bouwvolume (bij de overige aanvragen).
De gemeente wenst het bouwen / verbouwen van een ruimere gezinswoning aantrekkelijker te maken. Bijgevolg worden in het belastingreglement degressieve tariefschalen voorzien voor de berekening van de belasting.
In dit opzicht is eveneens voorzien in een vrijstelling voor de oprichting in het kader van de vermelde omgevingsvergunningen van de eerste woongelegenheid.
Het is verantwoord om de sociale huisvestingsmaatschappijen vrij te stellen in het kader van deze belasting gezien deze een sociale opdracht vervullen waarbij winstbejag niet hun doelstelling is.
Het is verantwoord om sociale instellingen uit de non-profitsector met een verzorgende finaliteit waar overwegend personen worden opgevangen die omwille van hun handicap, lichamelijke of geestelijke toestand, zorgbehoevend zijn, vrij te stellen in het kader van deze belasting gezien zij een sociale opdracht vervullen waarbij winstbejag niet hun doelstelling is.
De gemeente heft een belasting naar aanleiding van het afleveren van omgevingsvergunningen voor verkavelingen, bijstellen van verkavelingen, groepswoningbouwprojecten, appartementen en studio's.
De gemeenteraad keurt het reglement 'belasting naar aanleiding van het afleveren van omgevingsvergunningen voor verkavelingen, bijstellen van verkavelingen, groepswoningbouwprojecten, appartementen en studio's' dat integraal aan dit besluit werd toegevoegd goed.
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 §1 en artikel 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het lokaal bestuur heeft het project 'intergemeentelijke werking lokaal woonbeleid' in het kader van de zelfstandige groepering onderschreven en maakt deel uit van de Intergemeentelijke Vereniging Lokaal Woonbeleid, IVLW Zuidrand 2.
Tijdens de zitting van 24 juni 2019 heeft de gemeenteraad het subsidiedossier goedgekeurd, waardoor de gemeente akkoord is gegaan met het verderzetten van de werking van de IVLW en het uitvoeren van de verplichte en aanvullende activiteiten, zoals vermeld in het BVR lokaal woonbeleid van 16 november 2018. Door het onderschrijven van het subsidiedossier engageert de gemeente zich ervoor minstens volgende activiteiten uit te voeren:
Het lokaal bestuur stelt het belang van een goede woningkwaliteit in private huurwoningen voorop. De huurwoningen op het grondgebied moeten voldoen aan de minimale veiligheids- en kwaliteitsnormen van de Vlaamse Codex Wonen van 2021. De gemeente koos daarom tijdens de gemeenteraad van 26 oktober 2015 ervoor een verplichting op het conformiteitsattest in te voeren voor private huurwoningen. De gemeenteraad heeft hiertoe een verordening goedgekeurd.
De mogelijkheid voor gemeenten om een conformiteitsattest te verplichten, is een belangrijk instrument voor het lokale woningkwaliteitsbeleid. De kwaliteit van het huurwoningpatrimonium in de gemeente kan op die manier in kaart gebracht worden, bewaakt en opgevolgd worden. De verplichting legt de verantwoordelijkheid bij de eigenaars en vormt voor die eigenaars een aansporing en aanmoediging om bewust om te gaan met de minimale kwaliteit van de woning die ze verhuren.
De gemeente handhaafde dit beleid aan de hand van een belasting op het niet hebben van een geldig conformiteitsattest. Omtrent de handhaving bestond echter geen algemene wetgeving in de Vlaamse Codex Wonen.
Eind 2021 kreeg de gemeente een mail van het Agentschap Binnenlands bestuur dat de belasting op het niet hebben van een conformiteitsattest niet rechtsgeldig is: 'Via dit mailbericht wensen we alle lokale besturen aandacht te vragen voor de belasting op het niet beschikken over een conformiteitsattest die in sommige gemeenten wordt toegepast of eventueel wordt overwogen als juridisch niet correct. Met dergelijke belasting misbruikt de gemeente haar fiscale bevoegdheid. Een belasting inzetten als sanctioneringsmechanisme is machtsafwending en is dan ook niet toegelaten. Het hoofddoel van een belasting is altijd fiscaal. Dergelijke belasting kan dan ook niet langer behouden blijven.'
In een wijziging van de wetgeving, Vlaamse Codex Wonen, is een GAS boete opgenomen als mogelijke sanctie voor eigenaars die het nalaten een conformiteitsattest aan te vragen. Via een GAS beote kan de gemeente alsnog zijn verordening handhaven.
Sedert enkele jaren wordt er getracht om de eigenaars-verhuurders aan te zetten om een conformiteitsattest aan te vragen. In de meeste gemeenten wordt er een retributie aangerekend voor de afgifte van een conformiteitsattest. In 2013 werd er ook in onze gemeente beslist door de gemeenteraad om hiervoor een retributie te heffen. Om het aanvragen van een conformiteitsattest te stimuleren werd de retributie opgeheven. Vanaf 1 november 2015 worden de attesten gratis afgeleverd.
Er werden nog steeds te weinig conformiteitsattesten afgeleverd en in overleg met andere huisvestingsambtenaars en IGEAN werd er besloten om actie te ondernemen en een belasting te heffen op het niet aanvragen van een conformiteitsattest. De eigenaar en verhuurders die spontaan een attest aanvragen hoeven geen belasting te betalen.
Aangezien we de eigenaars en verhuurders willen stimuleren om spontaan een conformiteitsattest aan te vragen, wordt het spontaan aanvragen niet belast. Indien eigenaars en verhuurders het attest nog niet aanvragen zullen zij de daaropvolgende jaren hoger belast worden. Dit om het niet-aanvragen van het conformiteitsattest te ontmoedigen.
Indien de eigenaar en verhuurder een conformiteitsattest aanvraagt nadat de gemeente de eigenaar en verhuurder via een beveiligde zending een uitnodiging heeft verzonden, dient de eigenaar ook een retributie te betalen.
Om de verordening conformiteitsattesten meer draagkracht te geven, wenst de gemeente de verplichting te handhaven via een gemeentelijke administratieve sanctie.
Door een recente wijziging aan de Vlaamse Codex Wonen kunnen gemeenten een jaarlijks terugkerende aanvraagverplichting voorzien. Zolang aan de verplichting om over een geldig conformiteitsattest te beschikken niet is voldaan, kan opgelegd worden dat er jaarlijks een conformiteitsattest moet worden aangevraagd.
Het niet aanvragen van dit attest kan dan jaarlijks gesanctioneerd worden met een gemeentelijke administratieve sanctie GAS, zijnde een gemeentelijke administratieve geldboete van 350 euro.
De gemeente wenst gebruik te maken van deze mogelijkheid en stelt daarom voor de huidige verordening in die zin aan te passen.
De belasting kan niet meer toegepast worden.
De retributie op het niet vrijwillige aanvragen van een conformiteitsattest is niet gewijzigd.
Door de financiële toestand is de gemeente genoodzaakt retributies te heffen.
De aanpassing van de verordening conformiteitsattesten heeft op zich geen financiële gevolgen. Als niet voldaan wordt aan de verplichting om jaarlijks een conformiteitsattest aan te vragen, dan moet dit vastgesteld worden door een bevoegde ambtenaar, die deze vaststelling overmaakt aan de sanctionerend ambtenaar. De gemeente heeft IGEAN milieu & veiligheid aangesteld als sanctionerend ambtenaar. De kosten voor de verwerking van deze dossiers worden aangerekend in het kader van de intergemeentelijke GAS-werking.
De GAS-boete wordt rechtstreeks betaald op een rekening van de gemeente.
De gemeenteraad keurt het 'reglement omtrent conformiteitsattesten' dat integraal aan dit besluit werd toegevoegd goed.
De gemeentelijke verordening conformiteitsattesten, goedgekeurd op de gemeenteraad van 27 september 2021, wordt opgeheven en door de gemeentelijke verordening in bijlage vervangen.
Dit reglement vervangt het vorige 'Reglement omtrent Conformiteitsattesten' dat goedgekeurd werd op de gemeenteraad van 27 september 2021.
Tegenover het gemeentehuis bevindt zich een rij aaneengesloten appartementen. We willen in de toekomst de kwaliteit en de beeldkwaliteit van deze ‘appartementenwand’ verbeteren. Door de wand open te breken, willen we het achterliggende groengebied zichtbaar maken en sterker verbinden met het dorpscentrum. Om dit te realiseren wensen we:
Om dit te realiseren sloten we een lastgevingsovereenkomst met IGEAN. De lastgevingovereenkomst werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 16 december 2019.
Het onderwerp van deze lastgevingsovereenkomst en projectnota is dus de herontwikkeling van een projectzone gelegen langs de Robianostraat te Borsbeek. Tegenover het gemeentehuis bevindt zich een rij quasi identieke en aaneengesloten appartementen. De beeldkwaliteit van het geheel laat te wensen over en werkt een positieve beleving van de straat niet in de hand. Het zicht op het achterliggende groene gebied wordt belemmerd waardoor het agrarisch landschapspark geen aansluiting vindt bij het dorpscentrum. Tot slot kennen deze appartementen problemen van diverse aard -waaronder meerdere negatieve kwaliteitsbeoordelingen- wat resulteert in hoge verhuisbewegingen. Het is voor het gemeentebestuur reeds langer duidelijk dat ingrijpen in deze situatie noodzakelijk is. Het RUP Koude Beekvallei werd definitief vastgesteld door de gemeenteraad op 22 februari 2016 en heeft alvast voor de gemeente een voorkooprecht ingeschreven.
Op verzoek van het gemeentebestuur maakte IGEAN een eerste oefening over hoe deze zone en het achterliggende gebied kan worden ontwikkeld. Deze plannen zijn nog niet ‘matuur’ en gedragen. Zo wenst het bestuur niet zwaar in te grijpen in het achterliggende groengebied.
We willen verder werken aan een scenario waarbij in deze ‘appartementenmuur’ perforaties worden gemaakt, om zo het achterliggende groengebied naar het dorpscentrum te brengen. Deze ‘gaten’ kunnen worden gecompenseerd door gericht nieuwe en/of hogere bebouwing te voorzien.
Het verder uitwerken van mogelijke ontwikkelingsscenario’s is voorwerp van deze projectnota. Om een duidelijke visie te kunnen ontwikkelen over het projectgebied is het wenselijk een masterplan te laten opmaken. Het bezitten van strategische eigendommen op deze locatie kan een toekomstige ontwikkeling bevorderen, vermits de eigendommen minder ‘verspreid’ zijn.
Met deze lastgevingsovereenkomst en projectnota geven we te kennen dat IGEAN verdere pistes kan verkennen en maken we het mogelijk om ondertussen reeds panden te verwerven in functie van een toekomstige ontwikkeling. We geven hiermee geen goedkeuring om de plannen, zoals deze nu voorliggen, verder uit te werken.
Bij de opmaak van een masterplan zal duidelijk worden welke meerwaarde dit project kan bieden voor onze gemeente. In afwachting van dit masterplan willen we alvast opportuniteiten vastnemen en appartementen aankopen, die onze kansen vergroten om dit project tot een goed einde te brengen.
Wanneer een voorkooprecht uitgeoefend wordt, zal dit telkens ter goedkeuring voorgelegd worden aan de gemeenteraad.
Sinds de start van deze lastgevingsovereenkomst verwierf de gemeente Borsbeek reeds volgende panden:
Voor de verwerving van het appartementsgebouw de Robianostraat 65 en 67, beide bestaande uit drie appartementen, dient de lastgevingsovereenkomst herbekeken te worden. De financiële marge, ingeschreven in de lastgevingsovereenkomst onder punt 5.1.1, wordt met de uitoefening van het voorkooprecht en de aankoop van het aanpalende appartementsgebouw immers overschreden. Zoals aangegeven in de huidige lastgevingsovereenkomst onder punt 5.1.1 dient bij overschrijding van het bedrag van één miljoen vierhonderd duizend euro (1.400.000 euro) de gemeente te bepalen of en ten belope van welk bedrag de bevoegdheden van IGEAN worden uitgebreid.
Daarnaast zorgde een wijziging van 16 juli 2021 van het decreet lokaal bestuur ervoor dat IGEAN geen gebruik meer kan maken van de notariële volmacht. Bij iedere aankoop zal de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad de akte moeten tekenen, of een digitale volmacht geven aan een medewerker van de instrumenterende notaris. De vertegenwoordiger van IGEAN zal steeds aanwezig zijn bij het ondertekenen van de akte.
De lastgevingsovereenkomst van 2019 dient door voorgaande twee wijzigingen dus aangepast te worden.
Volgende punten worden aangepast in de lastgevingsovereenkomst van 2019:
toevoeging van punt 2.3: "Voor de ondertekening van authentieke aktes in uitvoering van de Overeenkomst zullen de voorzitter van de gemeenteraad, de algemeen directeur en, indien nodig, de financieel directeur zelf verschijnen in de akte. Aan hen zal de keuze worden gelaten om ofwel persoonlijk aanwezig te zijn bij de akte, ofwel op voorhand een (digitale) volmacht te verlenen aan een notarismedewerker om de akte te ondertekenen."
De wijziging van 16 juli 2021 van het decreet lokaal bestuur zorgt ervoor dat IGEAN geen gebruik meer kan maken van de notariële volmacht. Bij iedere aankoop zal de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad de akte moeten tekenen, of een digitale volmacht geven aan een medewerker van de instrumenterende notaris. De vertegenwoordiger van IGEAN zal steeds aanwezig zijn bij het ondertekenen van de akte.
Aanpassing van punt 3 door toevoeging van punt 3.3: sterkmaking: IGEAN zal bij sterkmaking de Onroerende Goederen aankopen/verkopen tegen de voorwaarden die in onderling overleg met het College worden bepaald. Punt 3.3: "De Gemeente zal voormelde sterkmaking op eerste verzoek bekrachtigen. Deze bekrachtiging kan stilzwijgend gebeuren door de ondertekening van de authentieke akte als voormeld."
Aanpassing van bedrag in punt 5.1.1 & 5.2.2: Het huidige bedrag van één miljoen vierhonderd duizend euro (1.400.000 euro) wordt aangepast naar drie miljoen vijfhonderd duizend EURO (3.500.000,00 EUR).
Deze aanpassing is noodzakelijk omdat de financiële marge ingeschreven in de lastgevingsovereenkomst 2019 ontoereikend is om het voorkooprecht uit te oefenen en het aanpalende pand te kopen. Daarbovenop is het nodig een bijkomend ‘opportuniteitsbudget’ in te schrijven, om zo op vraag van het college van burgemeester en schepenen in te kunnen gaan op nieuwe opportuniteiten tot aankoop.
toevoeging van punt 6.2 waardoor het huidige punt 6.2 verandert naar 6.3: "Bij de verkoop van een onroerend goed binnen het project zal de verkoopopbrengst integraal toekomen aan IGEAN om aangewend te worden om de eventuele financiering en gemaakte kosten aan te zuiveren. De financieel directeur zal hiertoe tussenkomen in de authentieke akte om kwijting te verlenen."
opschortende voorwaarden 9.3 werd verwijderd
Daarnaast werd ook de projectnota, bijlage A bij de lastgevingsovereenkomst, aangepast. Er straat extra toelichting in over de reeds gerealiseerde aankopen van afgelopen jaren (namelijk de Robianostraat 21/0001, 55 & 49) en de toekomstige aankopen (namelijk de Robianostraat 65 & 67). Tevens werd bij punt 4. Sporen het derde spoor namelijk de opmaak van het masterplan verwijderd.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aangepaste lastgevingsovereenkomst 'BORSBEEK DE ROBIANOSTRAAT (BOR002.00)' die wordt afgesloten met IGEAN.
In het voorkooploket van de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) werd vastgesteld dat op 4 augustus 2022 een recht van voorkoop werd opgenomen voor een appartementsgebouw met als adres de Robianostraat 65. Meer concreet gaat het om een gebouw met drie woongelegenheden. De gemeente had 60 dagen tijd, tot en met 3 oktober, om het voorkooprecht uit te oefenen.
Tijdens het college van 5 september 2022 werd beslist dat er eerst contact moest worden opgenomen met de eigenaar van het naburige pand, de Robianostraat 67, om de bereidheid tot verkoop verder af te toetsen.
Het voorkooprecht werd aangeboden in het kader van het RUP Koude Beekvallei.
Het voorkooprecht heeft betrekking op een appartementsgebouw met 3 appartementen.
De drie appartementen werden op 26 november 2021 gecontroleerd door de intergemeentelijke woningcontroleur van IGEAN. Tijdens deze controle werd vastgesteld dat de appartementen niet conform de Vlaamse woonkwaliteitsnormen zijn. De eigenaar kreeg tot 1 april 2022 de tijd om de nodige aanpassingen door te voeren. Aangezien de eigenaar onvoldoende herstellingswerken heeft uitgevoerd werd op 11 april 2022 voor alle drie de appartementen het conformiteitsattest geweigerd.
Daarnaast werd er advies gevraagd aan het Agentschap van Wonen Vlaanderen aangaande een ongeschikt- en/of onbewoonbaarheidsverklaring. Wonen Vlaanderen voerde in augustus een woningkwaliteitsonderzoek uit. De dienst huisvesting nog geen effectief advies mogen ontvangen. Aan Wonen Vlaanderen werd gevraagd het advies spoedig mee te delen.
Indien we afgaan op de resultaten van het vooronderzoek van IGEAN komen onderstaande gebreken naar boven die kunnen leiden tot een ongeschikt- en/of onbewoonbaarheidsverklaring. Alle gebreken gingen hierbij voornamelijk over de elektriciteit:
Uit de controle die het het Agentschap Wonen Vlaanderen nog moet doen kunnen uiteraard andere gebreken of bijkomende gebreken naar boven komen. Bovenstaande gebreken dienen in ieder geval wel te worden opgelost door de nieuwe eigenaar.
De appartementen worden op dit moment alle drie verhuurd.
De vraagprijs voor het volledige appartementsgebouw bedraagt 380.000 euro.
Na contact van IGEAN, in het kader van de lastgevingsovereenkomst, met de eigenaar van het appartementsgebouw met huisnummer 67, bleek midden september dat er een bereidheid is tot verkoop. Hierdoor zou de gemeente Borsbeek eigenaar worden van de twee appartementsgebouwen op de kop van de aaneengesloten bebouwing. Dit zou op langere termijn een ruimtelijke meerwaarde betekenen.
Aangezien er eerst moest worden onderhandeld met de eigenaar van het naburige appartementsgebouw met huisnummer 67 en er maar 60 dagen de tijd is om het voorkooprecht uit te oefenen, kon de uitoefening van het voorkooprecht niet tijdig op de gemeenteraad geagendeerd worden. Het college besloot dan ook op de zitting van 26 september 2022 om het voorkooprecht uit te oefenen. Op 3 oktober 2022 werd deze beslissing geregistreerd in het voorkooploket.
De vastgestelde verkoopsprijs voor nummer 65 bedraagt 380.000 euro.
Voor nummer 65 bedragen de totale geraamde kosten t/m 31/12/2026 45.200 euro:
De geraamde huuropbrengsten bedragen 60.000 euro voor een periode van 4 jaar. Er wordt rekening gehouden met een leegstand van 2 maanden per jaar.
De gemeenteraad bekrachtigt de uitoefening van het recht van voorkoop op een appartementsgebouw met als adres de Robianostraat 65.
In het voorkooploket van de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) werd vastgesteld dat op 4 augustus 2022 een recht van voorkoop werd opgenomen voor een appartementsgebouw met als adres de Robianostraat 65. Meer concreet gaat het om een gebouw met drie woongelegenheden. De gemeente had 60 dagen tijd, tot en met 3 oktober, om het voorkooprecht uit te oefenen.
Tijdens het college van 5 september 2022 werd beslist dat er eerst contact moest worden opgenomen met de eigenaar van het naburige pand, de Robianostraat 67, om de bereidheid tot verkoop verder af te toetsen.
Na contact van IGEAN, in het kader van de lastgevingsovereenkomst, met de eigenaar van het appartementsgebouw gelegen te de Robianostraat 67, blijkt dat er een bereidheid is tot verkoop.
IGEAN maakte op vraag van de gemeente een schattingsverslag op voor het appartementsgebouw. In het schattingsverslag is tevens een fotoreportage mee opgenomen.
Gunstige elementen die de waarde beïnvloeden:
Negatieve elementen die de waarde beïnvloeden:
De geschatte waarde van het onroerend goed komt volgens het schattingsverslag neer op 490.000 euro.
Midden september bereikte IGEAN een akkoord met de eigenaar van het appartementsgebouw aan de Robianostraat 67 door middel van rechtstreekse onderhandeling. De onderhandelde prijs werd vastgelegd op 550.000 euro. Een overeenkomst werd getekend midden september 2022. De akte zal uiterlijk begin januari 2023 worden verleden.
Door het uitvoeren van het voorkooprecht op het appartementsgebouw gelegen te de Robianostraat 65 en de aankoop van het appartementsgebouw gelegen te de Robianostraat 67, wordt de gemeente Borsbeek eigenaar van twee appartementsgebouwen op de kop van de aaneengesloten bebouwing. Dit zou op langere termijn een ruimtelijke meerwaarde betekenen.
De vastgestelde aankoopprijs voor nummer 67 bedraagt 550.000 euro.
Voor nummer 67 bedragen de totale geraamde kosten t/m 31/12/2026 31.800 euro
De geraamde huuropbrengsten bedragen 78.000 euro voor een periode van 4 jaar (reeds verhuurd aan 650 euro/m tem 31.12.2026 = 650 *10 maanden * 4 jaar * 3 app = 78.000 euro). Er wordt rekening gehouden met een leegstand van 2 maanden per jaar.
De gemeenteraad keurt de aankoop van het appartementsgebouw gelegen te de Robianostraat 67 Borsbeek goed.
IGEAN wordt van deze beslissing in kennis gesteld.
Op 15 april 2022 en 23 mei 2022 werd door de eigenaars van Schanslaan 78 de vraag gesteld tot mogelijkheid van aankoop van de weide en bunker naast hun perceel. Op 8 juli 2022 is er een eerste overleg geweest tussen de eigenaars van Schanslaan 78, de eigenaars van Schanslaan 74 en de gemeente.
Het college van burgemeester en schepenen heeft op 29 augustus 2022 kennis genomen van het schattingsverslag opgemaakt door Landmeterskantoor Van Eester op vraag van de gemeente.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen
Op 8 juli 2022 is er een overleg geweest tussen de eigenaars van Schanslaan 78, de eigenaars van Schanslaan 74 en de gemeente. Het verslag van dit overleg is opgenomen als bijlage bij dit besluit.
De eigenaars van Schanslaan 74 en Schanslaan 78 stellen de vraag om het stuk grond en de bijhorende bunker tussen hun beide percelen samen aan te kopen. Aan de bunker zou men de nodige herstellingswerken willen uitvoeren (lekken, schimmel, betonrot) zodat deze als opslagplaats gebruikt kan worden. De weide wil men aankopen om zo ook meer groen rond de woning te hebben. Het is zeker niet de bedoeling om een constructie op deze grond te zetten, enkel een haag om toegang en inkijk tegen te gaan.
De eigenaars van de aangrenzende percelen willen dit samen aankopen waardoor de grond in 2 verdeeld zou worden, maar de gemeenschappelijke poort behouden blijft zodat elke eigenaar toegang heeft. Deze verdeling zou duidelijk beschreven worden in een akte via de notaris.
De gemeente gaat akkoord met de verkoop van de weide en de grond, maar wil volgende voorwaarden opnemen in de verkoopakte:
Er werden zowel door de gemeente als door de kandidaat-kopers schattingsverslagen aangevraagd om de waarde van het perceel te bepalen rekening houdend met de ligging en de voorwaarden die opgenomen zullen worden in de verkoopakte. Op 7 september 2022 was er een tweede overleg met de kandidaat-kopers waar deze schattingsverslagen werden besproken. Er is overeengekomen om de verkoopprijs vast te leggen op 33.720 euro op basis van het schattingsverslag van Landmetersbureau Opsomer.
Er werden op vraag van de gemeente en de kandidaat-kopers 3 schattingsverslagen opgemaakt om de waarde van het perceel te bepalen.:
De kandidaat-kopers gaan akkoord met de verkoopprijs van 33.720 euro.
De gemeenteraad gaat akkoord met de verkoop van de weide en bunker aan de Schanslaan (tussen nummer 78 en 74) voor het bedrag van 33.720 euro volgens het schattingsverslag opgemaakt door Landmeterskantoor Opsomer.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanstelling van Notarissen Wegge, Van Dooren en Saenen om de verkoopakte op te maken waarin volgende voorwaarden zijn opgenomen:
De projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’ is een intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen de gemeenten Aartselaar, Borsbeek, Edegem, Hove, Lint, Kontich en stad Mortsel.
De vereniging heeft tot doel een geïntegreerd streekbeleid uit te bouwen. Er wordt gewerkt aan het versterken van de identiteit van de regio en het streekgevoel. Dit gebeurt door in te zetten op samenwerking rond de thema’s cultureel erfgoed, onroerend erfgoed, bovenlokale cultuurwerking, recreatie en toerisme.
De projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’ werd opgericht op 21 december 2016 voor de periode van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2020. In 2020 werd de duur van de projectvereniging verlengd tot en met 31 december 2026.
De Streekvereniging Zuidrand ziet zich in 2022 geconfronteerd met de stijgende loonkosten door de opeenvolgende loonindexeringen. De gemeentelijke bijdragen worden op dit moment niet geïndexeerd.
De Streekvereniging Zuidrand ziet zich in 2022 geconfronteerd met de stijgende loonkosten door de opeenvolgende loonindexeringen. De Streekvereniging Zuidrand beseft dat deze problematiek groter is dan de eigen vereniging. Zij is voor haar inkomsten afhankelijk van de Vlaamse subsidies enerzijds en gemeentelijke bijdragen anderzijds.
De middelen vanuit Vlaanderen worden vanaf 2023 geïndexeerd, zowel voor de culturele erfgoedcel als voor de IOED. Voor de subsidies bovenlokale cultuurwerking zijn de gesprekken gaande. Voor de toeristische werking is de Streekvereniging Zuidrand volledig afhankelijk van de gemeentelijke bijdragen.
De Streekvereniging Zuidrand hield alvast een efficiëntie-oefening, waarbij bij de IOED-werking van 1.3 vte naar 1 vte zal gaan. Verdere besparingen op personeel zal een grote impact hebben op de werking, met mogelijk verlies van Vlaamse middelen. De Streekvereniging engageert zich om toekomstige personeelswissels telkens te koppelen aan een nieuwe efficiëntie-oefening. Daarnaast wordt bekeken hoe kan worden bespaard op overheadkosten en worden binnen de werking prioriteiten vastgelegd.
Ondanks deze inspanning, en de opgebouwde buffer van de voorbije jaren, kan de Streekvereniging Zuidrand haar werking niet op een goede manier verder zetten. Bij onveranderd beleid vallen de werkingsmiddelen terug tot 52 000 euro (tegenover 189 000 euro in 2022).
De Streekvereniging Zuidrand ziet zich genoodzaakt om ook de gemeentelijke bijdragen te indexeren vanaf 2023, met als referentiejaar 2021. Dit om de voorbije loonindexeringen in 2021 en 2022 op te vangen.
De bijdragen voor 2022 worden dus niet geïndexeerd. Dit neemt de Streekvereniging voor eigen rekening.
De jaarlijkse bijdragen voor de werking van de Streekvereniging Zuidrand, met name Bovenlokaal Cultuur, Cultureel Erfgoedcel, IOED en Toerisme, worden vanaf 2023 jaarlijks geïndexeerd op basis van de gezondheidsindex met als basis januari 2021.
Per gemeente betekent dit een volgende raming van de bijdragen voor 2023-2026.
2022 | TOTAAL GEM |
1,75/inw | |
Aartselaar | 25 540 |
Borsbeek | 19 644 |
Edegem | 39 160 |
Hove | 14 548 |
Kontich | 37 333 |
Lint | 14 954 |
Mortsel | 45 817 |
TOTAAL SV ZR | 196 994 |
2023 | TOT |
2,07 | |
Aartselaar | 30 137 |
Borsbeek | 23 180 |
Edegem | 46 209 |
Hove | 17 166 |
Kontich | 44 053 |
Lint | 17 645 |
Mortsel | 54 064 |
TOTAAL SV ZR | 232 453 |
2024 | TOT |
2,15 | |
Aartselaar | 31 414 |
Borsbeek | 24 162 |
Edegem | 48 166 |
Hove | 17 894 |
Kontich | 45 919 |
Lint | 18 393 |
Mortsel | 56 355 |
TOTAAL SV ZR | 242 303 |
2025 | TOT |
2,22 | |
Aartselaar | 32 435 |
Borsbeek | 24 948 |
Edegem | 49 733 |
Hove | 18 476 |
Kontich | 47 413 |
Lint | 18 991 |
Mortsel | 58 187 |
TOTAAL SV ZR | 250 182 |
2026 | TOT |
2,26 | |
Aartselaar | 32 946 |
Borsbeek | 25 340 |
Edegem | 50 516 |
Hove | 18 767 |
Kontich | 48 159 |
Lint | 19 290 |
Mortsel | 59 104 |
TOTAAL SV ZR | 254 122 |
Het gemeenteraad gaat akkoord met de jaarlijkse indexering met basisjaar 2021 van de bijdragen aan de Streekvereniging Zuidrand.
Lokaal bestuur Borsbeek wil de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel verkleinen; bijgevolg voorziet het in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.
Tot op heden was lokaal bestuur Borsbeek aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance; deze verzekeraars hebben in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 opgezegd.
Het bestuur kan voor de keuze van de tweede pensioenpijler de keuze maken tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds zich aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds).
Het bestuur verkoos om zich aan te sluiten bij de opdracht die mede door VVSG in de markt werd gezet, gelet op de zeer specifieke materie. Deze resulteerde in een keuze voor OFP Prolocus, goedgekeurd in het college van 11 april 2022 en de gemeenteraad van 25 april 2022.
Aangezien deze materie ook besproken werd met de stad Antwerpen in het kader van een mogelijke fusie, werd deze optie echter nog open gehouden om toe te treden tot de procedure die Antwerpen in de markt zou zetten.
Het collegebesluit van 9 mei 2022 gaf dan ook machtiging aan stad Antwerpen om namens en voor rekening van lokaal bestuur Borsbeek de nieuwe pensioentoezegging (groepsverzekering 2de PP) voor onze contractuele werknemers mee te realiseren.
Stad Antwerpen schreef dan zelf ook een bestek uit voor een nieuwe groepsverzekering aanvullend pensioen voor alle entiteiten van de groep stad Antwerpen, inclusief lokaal bestuur Borsbeek.
Het collegebesluit van stad Antwerpen van 9 september 2022 waarin de opdracht werd gegund aan Axa Belgium, Troonplein 1 te 1000 Brussel.
De opzegging door Belfius Insurance en Ethias impliceert dat alle aangesloten inrichters van het bestaande VVSG-pensioenplan bij Belfius Insurance – Ethias op zoek moeten gaan naar een alternatieve formule voor het aanvullend pensioen met betrekking tot hun contractuele medewerkers. Aangezien 1 januari 2022 geen haalbare datum is om een alternatief contract af te sluiten heeft de Federale Pensioendienst (FPD), op aansturen van minister van pensioenen Lalieux, te kennen gegeven dat uiterlijk tegen 31 december 2022 een bevestiging door een nieuwe pensioeninstelling dient ontvangen te worden. Dit betreft een nieuw contract, retroactief vanaf 1 januari 2022 en conform de andere vereisten om de aftrekbaarheid van een deel van de premies van de responsabiliseringsbijdragen mogelijk te maken.
Om de continuïteit te waarborgen zal de stad Antwerpen voorzien in een nieuwe pensioentoezegging met ingangsdatum 1 januari 2022. De stad Antwerpen zal daarbij in naam en voor rekening van alle entiteiten van de groep stad Antwerpen optreden. In het kader van de fusie hadden gemeente Borsbeek en OCMW Borsbeek de mogelijkheid om occasioneel een gezamenlijke opdracht te voeren met stad Antwerpen. Gemeente en OCMW Borsbeek werden als deelnemende entiteit opgenomen in het bestek.
Via het collegebesluit van 9 mei 2022 verleende het college van burgemeester en schepenen van lokaal bestuur Borsbeek de machtiging aan het college van burgemeester en schepenen van stad Antwerpen om alle handelingen te stellen die nodig waren om deze nieuwe pensioentoezegging te realiseren. De procedure werd ondertussen afgerond en stad Antwerpen keurde de gunning goed voor het afsluiten van een groepsverzekering (tweede pijler) via Axa Belgium NV, Troonplein te 1000 Brussel.
Het gunningsverslag van stad Antwerpen van 29 augustus 2022 als bijlage toegevoegd aan deze beslissing bevat de volledige motivering waarom voor AXA Belgium NV werd gekozen.
De toelichting d.d. 26 september 2022 aan het college door Rudi Spaey, directeur financiële dienstverlening Stad Antwerpen.
De gemeenteraad neemt kennis van de gunning door het college van stad Antwerpen op 9 september 2022 (jaarnummer 7450) voor het afsluiten van een groepsverzekering (tweede pijler) voor onze contractuele personeelsleden, op basis van bestek GAC_2021_02051, aan AXA BELGIUM NV, TROONPLEIN 1 te 1000 BRUSSEL, met ondernemingsnummer 0404.483.367.
De eerder genomen beslissing in de gemeenteraad van 25 april 2022 tot toetreding bij OFP Prolocus ten gunste van de contractuele medewerkers wordt hierbij ingetrokken.
In het kader van 'minder hinder' tijdens de werken aan de Oosterweelverbinding heeft Lantis bekeken hoe ze de fietsverbindingen van en naar Antwerpen kunnen versterken. Eén van deze fietsverbindingen loopt via Borsbeeks grondgebied. Om deze route aantrekkelijker te maken, zouden zij een aantal aanpassingen willen doorvoeren. Zij hebben hiervoor budgetten van de Vlaamse Overheid. Op dit moment is voorzien om de werken in het najaar uit te voeren.
Op vraag van Borsbeek wordt ook de aanleg van een Hoppinpunt (mobiliteitsknooppunt) meegenomen in de werken. Dit Hoppinpunt is gesitueerd op de de Robianostraat, aan de oostzijde van het kruispunt met de Groeningerstraat. Ook de heraanleg van het voetpad in de de Robianstraat en de heraanleg van het voetpad in de Groeningerstraat worden meegenomen in de werken. De gemeente Borsbeek staat in voor de financiering van het Hoppinpunt en de voetpaden. Hiervoor werd een samenwerkingsovereenkomst opgesteld door Lantis.
Volgende ingrepen zijn ook weergegeven op het plan in bijlage. De afspraken rond de financiering zijn opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst in bijlage. De details met betrekking tot de signalisatie zijn in een aanvullend reglement opgenomen, dit is niet overal (correct) op het plan aangeduid.
Ter hoogte van de Lindenboomstraat zal de uitkom van de fietstunnel onder de R11 rechtdoor worden getrokken en rechtstreeks aansluiten op de Lindenboomstraat. Het bestaande fietspad zal verdwijnen tussen de Georges De Grooflei en de Koude Beeklaan en wordt op verschillende plaatsen onthard. De Lindenboomstraat krijgt het statuut van “Fietsstraat” en krijgt voorrang op de Koude Beeklaan, waar enkel een parking ligt.
De werken aan de fietstunnel alsook de onthardingen ter hoogte van de Koude Beeklaan en ter hoogte van de aansluiting Lindenboomstraat met de Georges De Grooflei worden uitgevoerd en volledig gefinancierd door LANTIS, evenals de markeringswerken in het kader van de inrichting als fietsstraat door het voorzien van pictogrammen. De overige onthardingen worden door de gemeente gefinancierd.
Het betreft het vervangen van de bestaande klinkerverharding door een bitumeuze verharding en de heraanleg van het aanliggende voetpad aan de noordzijde van de de Robianostraat tussen de Grensstraat en de Frans Beirenslaan. Ook op grondgebied Deurne wordt het fietspad op deze as heraangelegd in rode asfalt.
LANTIS zal optreden als aanbestedende overheid en deze werken laten uitvoeren door een door haar aangestelde aannemer. Voor de financiering van deze werken gelden volgende afspraken:
Ter hoogte van de huisnummers 27,28 wordt een verkeersplateau voorzien in de Groeningerstraat als snelheidsremmende maatregel ten behoeve van de veiligheid van de fietser. De voetpaden in de Groeningerstraat worden hierbij ook heraangelegd. De bushalte zal hier verdwijnen.
LANTIS zal optreden als aanbestedende overheid en deze werken laten uitvoeren door een door haar aangestelde aannemer. De financiering van de aanleg van het verkeersplateau is ten laste van Lantis. De financiering van de heraanleg van de voetpaden is ten laste van de gemeente Borsbeek.
De bushaltes die momenteel nog in de Groeningerstraat aanwezig zijn zullen verplaatst worden naar de de Robianostraat en ingericht als toegankelijke haltes binnen een Hoppinpunt. Het Hoppinpunt zal naast de bushaltes met schuilhuisjes en zitgelegenheid ook deelfietsen, fietsenstallingen, een parkeerplaats voor deelwagens, een dropzone voor deelsteps en een Hoppin-informatiezuil omvatten. Voor meer informatie zie de unieke verantwoordingsnota in bijlage. Het Hoppinpunt werd goedgekeurd op een projectstuurgroep zoals voorzien in de procedure. De bushaltes zullen rijbaanhaltes zijn, omwille van het voordeel voor de doorstroming van de bus. Er zijn hier ook een aantal verdrijvingsvlakken ingetekend om de rechtsafslagstrook in te korten tvv de bus en om te vermijden dat automobilisten op de linksafslagstrook rechtdoor rijden aan het kruispunt. Dit komt ook de voetgangers op de oversteekplaats ten goede.
LANTIS zal optreden als aanbestedende overheid en deze werken laten uitvoeren door een door haar aangestelde aannemer. De financiering ervan is ten laste van de gemeente Borsbeek. Voor de aanleg van Hoppinpunten zijn subsidies voorzien door de Vlaamse overheid, zie de unieke verantwoordingsnota van het Hoppinpunt in bijlage.
Er wordt een volwaardige fietsverbinding gerealiseerd tussen de Grensstraat en de Vinkeniersweg en ook een voetpadverbinding in halfverharding. LANTIS zal optreden als aanbestedende overheid en deze werken laten uitvoeren door een door haar aangestelde aannemer. De financiering ervan is ten laste van LANTIS.
Aandeel te betalen door Borsbeek, zie ook bijlage:
Totaal: € 67 711.25
De bijkomende ontharding in de Lindenboomstraat zou komen op een totaal van €3 596,00 (op basis van inschrijvingsprijzen Verbruggen (excl. prijsherzieningen) (opbraak van bestrating en fundering en onderfundering = €8,75/m² x 145m² = €1268,75 + afdekking met teelaarde geleverd door de aannemer = €12,30/m² x 145m² = €1783,50 + aanleg van grasmatten door bezaaiing = €3,75/m² x 145m² = €543,75)
MJP000034 - bushalte de Robianostraat - 25.000 euro voorzien in 2023
De gemeenteraad keurt het plan voor de fietsmaatregelen van Lantis op grondgebied Borsbeek goed.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen Lantis en de gemeente Borsbeek voor de uitvoering van de werken goed.
In samenwerking met Lantis worden een aantal maatregelen uitgevoerd om de fietsverbinding met Antwerpen te versterken, zie ook het besluit "Fietsmaatregelen Lantis op grondgebied Borsbeek - finaal plan en samenwerkingsovereenkomst - goedkeuring". Een aantal (onderdelen) van deze maatregelen moeten worden opgenomen in een aanvullend reglement. Het plan met de maatregelen is voor de volledigheid hier ook toegevoegd, niet alle signalisatie is hierop (correct) weergegeven.
Vanuit de mobiliteitsraad werd gevraagd om ook ter hoogte van de Pony Pub de linksafstrook te onderbreken om te vermijden dat bestuurders vanuit Deurne de linksafstrook naar de Grensstraat gebruiken om rechtdoor te rijden.
Alle ingrepen zijn met politie Minos besproken en zij geven hierin een positief advies.
In de Lindenboomstraat wordt de uitkomst van de fietserstunnel rechtgetrokken om de zichtbaarheid bij het in- en uitrijden te verbeteren en zo de veiligheid te verhogen. De straat krijgt het statuut 'fietsstraat' om een logisch vervolg op de fietsstraat in de August van Putlei en de fietstunnel te bieden. Het te smalle tweerichtingsfietspad wordt deels onthard om meer groen te voorzien.
In de Groeningerstraat wordt een verkeersdrempel aangelegd ter hoogte van huisnummers 27,28 om het verkeer te remmen in deze zone 30 zodat gemengd verkeer op een veilige manier kan gebeuren. Fietsers kunnen hier gewoon langs fietsen. In een zone 30 moet een dergelijke maatregel niet worden aangekondigd, er zal dus geen signalisatie worden voorzien.
In de Grensstraat zal op het perceel 11007A0093/00E0 een verhard fietspad en een halfverhard wandelpad worden aangelegd. Daar ligt reeds een halfverharde trage weg die gebruikt wordt door voetgangers en fietsers. De verharding verhoogd het gebruikscomfort.
Op de de Robianostraat wordt een mobiliteitsknooppunt voorzien. Dit knooppunt past in het netwerk van de vervoerregio, en moet een duurzamere mobiliteit stimuleren. Door de aanleg wordt een deel van de huidige parkeerstrook ingenomen. Verdrijvingsvlakken moeten het verkeer leiden.
De gemeenteraad keurt het aanvullend reglement voor de Lindenboomstraat, de de Robianostraat, de Groeningerstraat en de Grensstraat in het kader van de fietsmaatregelen van Lantis goed.
In de Groeningerstraat wordt een verkeersdrempel aangelegd ter hoogte van huisnummers 27,28.
In de Grensstraat zal op het perceel 11007A0093/00E0 een verhard fietspad worden aangelegd, aangeduid met een verkeersbord D7. Het huidige verkeersbord C3 met onderbord M3 wordt verwijderd daar dit geen meerwaarde heeft t.o.v. het verkeersbord D7.
De Robianostraat:
Scoutsgroep 70 Sint-Jan Berchmans Borsbeek is gesitueerd op het Mertensplein. De laatste jaren zijn zij enorm gegroeid in ledenaantal, wat resulteert in grote drukte bij aankomst en vertrek van de leden. Om de veiligheid van de leden te waarborgen en de wachtende ouders wat meer ruimte te geven, hebben zij gevraagd of het mogelijk is de straat af te sluiten bij de start en het einde van de vergadering.
In zitting van het college van 10 oktober 2022 werd principieel akkoord gegaan met de invoering van een speelstraat in de Mertensstraat 's morgens van 9u15 tot 9u45 en ’s middags van 11u45 tot 12u30.
De scouts heeft op zondag van 9u30 tot 12u vergadering. Analoog met de schoolstraat aan de Klinker, wordt de straat best gedurende een een korte periode afgesloten rond de start en het einde, dus ’s morgens van 9u15 tot kwart 9u45 en ’s middags van 11u45 tot 12u30.
In de wegcode is een C3 met louter een onderbord met bepaalde uren niet voorzien, politie Minos adviseert dit ook negatief. Een schoolstraat is hier ook niet van toepassing. Wat wel kan is werken met een speelstraat. Voor de reglementering in speelstraten zie 'juridische grond'. Het voordeel van een speelstraat is dat hier automatisch de uitzondering voor bewoners en prioritaire voertuigen in is opgenomen, alsook het gebruik van de volledige weg door voetgangers.
Politie Minos geeft aan dat dit een optie is, al geven zij de voorkeur aan het voorzien van fietsenstallingen om op die manier meer ruimte te voorzien voor alle fietsen die nu noodgedwongen op de voetpaden en zelfs de straat staan. Maar aangezien de problematiek zich enkel aan het begin en einde van de scoutsvergaderingen voordoet, lijkt het toch beter om een gerichte maatregel te nemen op deze momenten.
Het afsluiten van de straat gebeurt fysiek met nadars door de scoutsleiding zelf. Deze nadars worden door de gemeente ter beschikking gesteld en zijn voorzien van een verkeersbord C3 met een onderbord "speelstraat, zondag van 9u15 tot 9u45 en van 11u45 tot 12u30"
De gemeenteraad keurt de invoering van een speelstraat op zondag in de Mertensstraat goed, 's morgens van 9u15 tot 9u45 en ’s middags van 11u45 tot 12u30.
De straat wordt afgesloten door middel van een nadar met daarop een verkeersbord C3 met een onderbord 'speelstraat, zondag van 9u15 tot 9u45 en van 11u45 tot 12u30'.
In zitting van de gemeenteraad van 21 februari 2022 werd principieel goedkeuring gegeven aan een mogelijke vrijwillige samenvoeging van de stad Antwerpen met de gemeente Borsbeek.
Er werd in de gemeenteraad afgesproken dat er maandelijks een toelichting zou gegeven worden aan de raadsleden over de stand van zaken van deze fusie.
Aan de gemeenteraadsleden wordt een toelichting gegeven over de stand van zaken van de mogelijke fusie tussen de stad Antwerpen en de gemeente Borsbeek.