Terug
Gepubliceerd op 25/10/2022

2022_RMW_00026 - Integrale armoedebestrijding - beleidsplan 2022 - 2025 - goedkeuring

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
ma 24/10/2022 - 20:01 Gemeenteraadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Luc Couillier; Linda Bresseleers; Naomi Van der Velden; Ann Coemans; Geert Van de Laar; Hassana Errazzouki; Lucienne Bogaerts; Chris Grietens; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Verontschuldigd

Liselotte Leenaerts, voorzitter; Anita Van den Bulck; Michael Bryon; Ann Vereycken; Peter Van Hoof

Secretaris

Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_RMW_00026 - Integrale armoedebestrijding - beleidsplan 2022 - 2025 - goedkeuring

Aanwezig

Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Frans Neyens, Luc Couillier, Linda Bresseleers, Naomi Van der Velden, Ann Coemans, Geert Van de Laar, Hassana Errazzouki, Lucienne Bogaerts, Chris Grietens, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 16
Geert Van de Laar, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Ken Casier, Marian Lauwers, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer, Frans Neyens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_RMW_00026 - Integrale armoedebestrijding - beleidsplan 2022 - 2025 - goedkeuring 2022_RMW_00026 - Integrale armoedebestrijding - beleidsplan 2022 - 2025 - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Eén van de acties die werden opgenomen in de meerjarenplanning van deze legislatuur is de opmaak van een beleidsplan integrale armoedebestrijding. Borsbeek kent immers een aanzienlijke en bovengemiddelde armoedeproblematiek, waardoor er nood is aan een structurele aanpak hiervan. In het kader hiervan werd een duidelijke visie uitgeschreven rond wat armoede is en hoe dit dient aangepakt te worden. Het ontwerp van beleidsplan werd vervolgens toegevoegd in bijlage. 

Op maandag 25 april 2022 werd het armoedebeleidsplan principieel goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen met volgende voorwaarden: 

  • het armoedebeleidsplan wordt, vooraleer definitief goed te keuren, voorgelegd aan de welzijnsraad voor advies.
  • de acties moeten passen binnen de budgettaire mogelijkheden;
  • dat acties moeten passen binnen de personeelsmogelijkheden;

Op dinsdag 20 september 2022 werd het armoedebeleidsplan besproken op de welzijnsraad en werd dit door de welzijnsraad positief geadviseerd. 

Juridische grond

Het decreet lokaal sociaal beleid d.d. 9 februari 2018 dat het volgende bepaalt:

  • artikel 4: het lokaal bestuur ontwikkelt een integraal en inclusief lokaal sociaal beleid dat deel uitmaakt van het meerjarenplan;
  • artikel 7 §1: het lokaal bestuur heeft de opdracht om het aanbod aan lokale sociale hulp- en dienstverlening maximaal af te stemmen op de lokale behoeften;
  • artikel 9: het lokaal bestuur maakt werk van een maximale toegankelijkheid van de lokale sociale hulp - en dienstverlening voor de bevolking en besteedt daarbij bijzondere aandacht aan onderbescherming. 

Het Vlaams actieplan armoedebestrijding 2020 - 2024, zoals goedgekeurd door de Vlaamse regering op 25 september 2020. 

Motivering

Armoede is een zeer complexe problematiek die vaak impact heeft op de verschillende levensdomeinen van een individu of gezin. Alhoewel men dit doorgaans voornamelijk associeert met financiële problemen, is de impact ervan veel omvangrijker. Zo werkt armoede ook op negatieve wijze in op domeinen zoals wonen, vrije tijd, gezondheid, arbeid, onderwijs en opvoeding. De impact van armoede is dus eerder multi-dimensioneel en behoeft hierdoor een meer structurele en bijgevolg integrale aanpak. 

Gelet op de noodzaak aan een meer structurele aanpak, staat of valt alles met de visie op armoede die een bestuur hanteert. Het beleidsplan start dan ook met deze visie scherp te stellen. De wijze waarop we hier naar kijken en dit wensen aan te pakken behoeft op organisatieniveau immers een draagvlak, want armoede en uitsluitingsmechanismen zijn zichtbaar binnen alle beleidsdomeinen en dienen dan ook organisatie-breed stap voor stap aangepakt te worden. Door hierrond alvast meer bewustzijn te creëren en advies te geven, vermijden we enerzijds onbewuste nieuwe uitsluitingsmechanismen die onze kwetsbare inwoners negatief impacteren en anderzijds biedt dit aan alle diensten een duidelijk werkings - en afsprakenkader. Deze werkwijze wordt ook onderschreven door het door de Vlaamse Regering goedgekeurde Vlaams actieplan Armoedebestrijding 2020 - 2024. Naast deze eenduidige visie op armoede en de bestrijding ervan, is het ook belangrijk dat op bestuursniveau een sociale toets wordt geïntroduceerd. Deze heeft betrekking op een toetsing die vooraf dient te gebeuren wanneer nieuwe acties worden uitgerold. Opzet is dat bij iedere actie vanuit het bestuur er altijd de reflex is om in kaart te brengen welke impact dit kan hebben op kwetsbare doelgroepen. Om de impact hiervan helder te krijgen, zou dan voorafgaandelijk advies kunnen worden gevraagd aan de dienst Welzijn. Daarnaast is ook het gegeven toegankelijkheid van essentieel belang. Binnen een lokaal bestuur is dit een basisprincipe dat staat voor bruikbaarheid, betrouwbaarheid, begrijpbaarheid, bekendheid, bereikbaarheid, beschikbaarheid en betaalbaarheid. Aan deze principes moet onze dienstverlening en communicatie steevast worden getoetst om er voor te zorgen dat we iedereen bereiken als lokaal bestuur. We refereren hierbij ook naar de aanbevelingen van de Week van de Geletterdheid, waarvan kennis werd genomen door het schepencollege in zitting van 10 augustus 2020.

Voor uitrol van de acties die we vooropstellen voor de bestrijding van armoede, baseerden we ons op de omgevingsanalyse voor Borsbeek. Hieruit blijkt immers duidelijk dat een aantal specifieke doelgroepen extra kwetsbaar zijn. Meer concreet gaat het over:

  • alleenstaanden of éénoudergezinnen
  • jongeren
  • senioren
  • mensen met een migratieachtergrond
  • mensen met een handicap

Daarnaast hebben we ook Samenlevingsopbouw (thans Saamo) actief bevraagd over noden die men vaststelt in Borsbeek, gelet op het feit dat men met de Stek heel wat van onze inwoners bereikt. De acties komen dus voort uit lokale noden die werden vastgesteld op basis van al deze informatie. 

Tijdens de vergadering van de welzijnsraad op 20 september 2022 werd er advies gevraagd over het armoedebeleidsplan. Het advies van de welzijnsraad werd als volgt geformuleerd: "De Welzijnsadviesraad adviseert om dit beleidsplan integraal goed te keuren."

Financiële informatie

Het beleidsplan integrale armoedebestrijding geeft alvast een overzicht weer van verschillende acties per werkingsjaar. Deze lijst is echter niet limitatief en kan nog gaandeweg wijzigen omdat het belangrijk is overeenkomstig het decreet lokaal sociaal beleid om steeds in te zetten op actuele lokale noden. Doch geeft deze oplijsting al een concreet beeld van op welke manier we een impact willen beogen op de verschillende levensdomeinen. 

In de meerjarenplanning zijn voor uitvoering van het integrale armoedebeleidsplan nog geen budgetten opgenomen. Wel kan eventueel budget voor een gedeeltelijke uitvoering hiervan aangewend worden via het reeds voorziene budget van 10.000 euro onder MJP000874/3/AC000173 'Acties GPMI'. Dit budget werd immers tot op heden nog niet aangewend, omdat diverse ten laste names via extra subsidies als gevolg van Covid 19 konden worden verrekend. 

Regelgeving bevoegdheid

CBS - artikel 56, §1 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 56 §1 van het decreet lokaal bestuur: Het college van burgemeester en schepenen bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voor. Het college van burgemeester en schepenen voert de besluiten van de gemeenteraad uit.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt het beleidsplan integrale armoedebestrijding goed mits volgende voorwaarden:

  • de acties moeten passen binnen de budgettaire mogelijkheden;
  • dat acties moeten passen binnen de personeelsmogelijkheden;