Terug
Gepubliceerd op 25/02/2022

2022_GR_00007 - Personeelsformatie - aanpassing personeelskader 2022 - goedkeuring

Gemeenteraad
ma 24/01/2022 - 20:00 Gemeenteraadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Dis Van Berckelaer, burgemeester; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Michael Bryon; Naomi Van der Velden; Linda Bresseleers; Hassana Errazzouki; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Verontschuldigd

Liselotte Leenaerts, voorzitter; Peter Van Hoof

Secretaris

Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00007 - Personeelsformatie - aanpassing personeelskader 2022 - goedkeuring

Aanwezig

Dis Van Berckelaer, Ann Vereycken, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Frans Neyens, Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 19
Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer, Frans Neyens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00007 - Personeelsformatie - aanpassing personeelskader 2022 - goedkeuring 2022_GR_00007 - Personeelsformatie - aanpassing personeelskader 2022 - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

  • Op 24 november 2014 keurde de gemeenteraad een nieuwe formatie en een nieuw organigram goed op basis van 'Samen Integraal'.
  • Op 21 december 2015 wijzigde de gemeenteraad de formatie en het organigram, o.a. qua bezetting binnen de diensten Vrije Tijd en Welzijn.
  • Op 5 december 2016 werd de formatie en het organogram gewijzigd in functie van de bezetting van de diensten vrije tijd, welzijn, grondgebiedzaken en juridische dienst.
  • Op 13 mei 2019 werd de personeelsformatie gewijzigd in het kader van de uitbouw en de realisatie van het ééngemaakt lokaal bestuur Borsbeek en wegens nood aan wijzigingen van de organisatiestructuur om beter te kunnen voldoen aan de vereisten van een hedendaags openbaar bestuur.
  • Op 22 maart 2021 werd de gemeenschappelijke personeelsformatie het laatst aangepast met een wijziging binnen de cluster welzijn en twee vacante functies via bevordering binnen het team financiën.

Juridische grond

Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel.

Titel II - artikel 3 tot en met artikel 7

De personeelsformatie is het kader dat de opsomming  van  het  aantal  en  de  soorten  betrekkingen  voor een lokaal bestuur bevat, en de ‘personele middelen’ vaststelt voor de uitvoering van het beleid dat wordt uitgetekend.

Motivering

Cluster welzijn

Team welzijn:

  • Centrumleider: Er is noodzaak aan één vast aanspreekpunt voor de werking in het Tirolerhof. Normaal is dit een voltijdse functie maar deze wordt momenteel slechts halftijds ingevuld wegens halftijds ziekteverlof van de titularis. De coördinator GBO zal op termijn terug voltijds aan de slag gaan.

Team sociale dienst:

  • Teamcoach sociale dienst:  de teamcoach welzijn coördineert momenteel het geheel van de werking van de ganse cluster welzijn.  Het team van de sociale dienst bestaat echter uit een aantal maatschappelijk werkers die recentelijk in dienst kwamen en schoolverlater zijn en nog extra nood hebben aan individuele coaching en ondersteuning. Het is ook sterk aangewezen dat op niveau van de cliëntendossiers één medewerker een overzicht zal bewaken en zal instaan voor de verbetering van de procedures en processen in functie van een gedeelde en éénduidige visie van het bestuur.
  • Coördinator administratie (nieuwe functie): De maatschappelijk assistenten voeren tot op heden zelf veel administratieve taken uit wat de tijdsbesteding aan de persoonlijke contacten met hun cliënten vaak in onevenwicht brengt. Stelselmatig worden de administratieve taken  meer en meer geclusterd en overgenomen door de medewerkers van de administratie.  Deze nieuwe werkwijze moet echter op een gecoördineerde wijze gebeuren, vergt een zeer specifieke kennis van een medewerker die zeer accuraat en punctueel te werk kan gaan en over een groot organisatietalent beschikt. 

Cluster ruimte

Team openbaar domein en patrimonium:

  • De functie van ploegbaas D4 - D5 wordt uitdovend gesteld en ingevoerd op een hoger niveau C4 - C5, met als titel teamcoach technische dienst.
  • Meewerkend teamcoach polyvalent en groen (2 nieuwe functies): Er is een grote noodzaak om extra operationele coördinatie op de werkvloer in functie van de efficiëntie, effectiviteit en de  ondersteuning naar de ploegbaas en de technisch coördinator toe. Twee van deze functies zijn momenteel tijdelijk ingevuld via opdrachthouderschap.
  • Extra aanvulling kader werkmannen (2 nieuwe functies):  de huidige ploeg kan onmogelijk nog alle taken verwezenlijken binnen het gemeentelijk patrimonium. Verschillende evaluaties in de voorbij periode hebben aangetoond dat voor het verzekeren van een goede dienstverlening aan de Borsbeekse burgers een inzet van extra werkmannen nodig is.
  • Extra aanvulling kader schoonmaak (1 nieuwe functie - halftijds): het gemeentelijk patrimonium is recentelijk uitgebreid met het Tirolerhof en de vernieuwde historische ruimtes in de linker zijcaponnière op het Fort. Extra poetspersoneel is dan ook noodzakelijk om deze gebouwen optimaal te kunnen onderhouden.

Team omgeving:

  • Deskundige omgeving: deze functie wordt voorzien op niveau B1-B3 in plaats van niveau C4-C5: Ter ondersteuning van de coördinator omgeving is het noodzakelijk om een deskundige omgeving te voorzien die mee instaat voor een efficiënte en effectieve werking van de dienst. De deskundige omgeving behandelt de aanvragen tot omgevingsvergunningen, kijkt de procedures na op volledigheid en ontvankelijkheid, verleent advies aan alle betrokken partijen,… Op termijn wordt ook de titel van omgevingsambtenaar geambieerd conform de geldende regelgeving. Het profiel dat momenteel aan deze functie beantwoordt, sluit nauwer aan bij een kandidaat met een bachelordiploma, met voorkeur in een specifieke richting van omgeving.

Cluster ondersteuning

​De mogelijkheid wordt voor zien om een extra ICT-medewerker aan te werven indien het takenpakket te groot wordt voor één medewerker.

Advies van het MAT d.d. 11 januari 2022

Gunstig advies van de vakbonden d.d. 14 januari 2022 (ACV)

Voorbespreking in het college van burgemeester en schepenen van 10 januari 2022.

Financiële informatie

Uit de raming opgemaakt door de financiële dienst geven de voorgestelde wijzigingen een kostenplaatje (incl. patronale bijdragen) van:

  • Centrumleider: 83.874,03 euro - MJP000924 en MJP000925
  • Teamcoach sociale dienst: 69.284,27 euro - MJP000477 en MJP000478
  • Coördinator administratie: 52.320,38 euro - MJP000481 en MJP000482
  • Meewerkend teamcoach polyvalent en groen: 81.311,81 euro - MJP000267 en MJP000439
  • Extra werkmannen (voltijds): 75.918,68 euro - MJP000267 en MJP000439
  • Extra schoonmaak (halftijds): 18.979,74 euro - MJP000267 en MJP000439
  • Deskundige omgeving: 57.536,85 euro - MJP000440 en MJP000441
  • ICT medewerker: 51.450,51 euro - MJP000267 en MJP000439
  • Teamcoach technische dienst: 57.516,04 euro MJP000267

Deze wijzigingen zijn opgenomen in de MJP2020-2025

Beleidsinformatie

Deze kosten wordt opgenomen in de meerjarenplanning onder volgende budgetnummers:
  • MJP000924 - MJP000925
  • MJP000477 - MJP000478
  • MJP000481 - MJP000482
  • MJP000267 - MJP000439
  • MJP000440 - MJP000441

Regelgeving bevoegdheid

GR - artikel 41, 9° - wat een andere wet aan de gemeenteraad voorbehoudt
<p>Artikel 41, 9&deg; van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad is bevoegd voor beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de nieuwe personeelsformatie 2022 goed zoals schematisch opgenomen als bijlage aan deze beslissing.