Terug
Gepubliceerd op 25/02/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 24/01/2022 - 20:00 Gemeenteraadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Dis Van Berckelaer, burgemeester; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Michael Bryon; Naomi Van der Velden; Linda Bresseleers; Hassana Errazzouki; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Verontschuldigd

Liselotte Leenaerts, voorzitter; Peter Van Hoof; Lucienne Bogaerts

Secretaris

Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Agendapunten

1.

2022_GR_00011 - notulen gemeenteraad - 20 december 2021 - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dis Van Berckelaer, burgemeester; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Michael Bryon; Naomi Van der Velden; Linda Bresseleers; Hassana Errazzouki; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Verontschuldigd
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Peter Van Hoof; Lucienne Bogaerts
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00011 - notulen gemeenteraad - 20 december 2021 - goedkeuring
Aanwezig
Dis Van Berckelaer, Ann Vereycken, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Frans Neyens, Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 18
Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer, Frans Neyens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2022_GR_00011 - notulen gemeenteraad - 20 december 2021 - goedkeuring

2022_GR_00011 - notulen gemeenteraad - 20 december 2021 - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De notulen en het zittingsverslag van de voorgaande zitting van de gemeenteraad moeten goedgekeurd te worden.

De notulen zijn raadpleegbaar in bijlage.

Het zittingsverslag via deze link: http://www.borsbeek.org/besluiten

Juridische grond

Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur waarin bepaald wordt dat de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad. 

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 40 § 1 van het decreet lokaal bestuur: Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 20 december 2021 goed.

2.

2022_GR_00002 - Belastingen - Covid 19 - Vermindering van belastingdruk in crisistijd - Aanslagjaar 2021 - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dis Van Berckelaer, burgemeester; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Michael Bryon; Naomi Van der Velden; Linda Bresseleers; Hassana Errazzouki; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Verontschuldigd
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Peter Van Hoof
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00002 - Belastingen - Covid 19 - Vermindering van belastingdruk in crisistijd - Aanslagjaar 2021 - goedkeuring
Aanwezig
Dis Van Berckelaer, Ann Vereycken, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Frans Neyens, Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 19
Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer, Frans Neyens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2022_GR_00002 - Belastingen - Covid 19 - Vermindering van belastingdruk in crisistijd - Aanslagjaar 2021 - goedkeuring

2022_GR_00002 - Belastingen - Covid 19 - Vermindering van belastingdruk in crisistijd - Aanslagjaar 2021 - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De maatregelen genomen door de Nationale Veiligheidsraad hebben een grote impact gehad op onze maatschappij en economie.  Meerdere ondernemers werden verplicht om hun activiteiten stop te zetten of ernstig te beperken. Vele ondernemers hebben dan ook zware verliezen geleden.   

De Vlaamse Regering riep de lokale besturen op om erover te waken dat de belastingplichtigen op hun grondgebied minder belastingen moeten betalen op activiteiten en situaties waarbij ze door de crisis al zwaar inleveren.

De gemeenteraad kan zijn belastingreglement aanpassen om de belastingdruk te verminderen, hij kan hiertoe:

  • de belastingreglementen opheffen of intrekken
  • de inwerkingtreding van een belastingreglement of van bepaalde artikelen ervan wijzigen naar een latere datum
  • vrijstellingen of tariefverminderingen toekennen, eventueel voor een beperkte duur

De gemeenteraad kan zijn maatregelen beperken tot bepaalde belastingen, bepaalde groepen van belastingplichtigen en begrenzen in de tijd, nl. gedurende de periode van civiele noodsituatie zoals uitgeroepen door de Vlaamse Regering.

Juridische grond

Artikel 170 §4 van de Grondwet dat bepaalt dat "geen last of belasting kan door de agglomeratie, de federatie van gemeenten en de gemeente worden ingevoerd dan door een beslissing van hun raad."

Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register.

Decreet van 30 mei 2008 omtrent de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen.

Decreet van 20 maart 2020, artikel 4 $1, eerste lid, 1° over maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid

Ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.

Ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken en latere wijzigingen.

Motivering

De belastingen en retributies werden overlopen, vooral bij de belastingen op vaste en mobiele reclame zijn er mogelijk extra maatregelen nodig.

Belasting op vaste en mobiele reclame:

In oktober 2020 zijn bepaalde sectoren verplicht moeten sluiten om de verspreiding van het virus te voorkomen, vooral de horeca en sportcentra werden opnieuw zwaar getroffen. De horeca mocht opnieuw de deuren openen maar nog steeds onder bepaalde restricties vanaf dinsdag 8 juni 2021.  We stellen dan ook voor om de handelszaken die in 2021 opnieuw bijna 6 maanden verplicht gesloten werden in de strijd tegen het bestrijden van het coronavirus, een tegemoetkoming te geven.  We halveren de belasting op de vaste en mobiele reclame voor deze zaken voor aanslagjaar 2021.  Aangezien de meeste horeca-zaken minder dan 10m² reclameborden hebben, gaat het hier slechts om 2 horeca-zaken en 1 fitnesszaak die hierop beroep kunnen doen.  

Naast de horeca en fitnesscentra zijn ook bedrijven die de verhuur en verkoop van kledij en kostuums verzorgen voor de cultuur- en evenementensector zeer zwaar getroffen door de crisis.  Zo leveren ze kostuums aan theatergezelschappen, maar ook aan carnavalstoeten en bepaalde historische stoeten zoals het Ros Beiaard en de Grote Geitenstoet.  Al deze evenementen en stoeten zijn ook voor 2021 grotendeels geannuleerd.  Deze bedrijven zijn wel geopend maar kunnen hun bezigheden niet voltooien aangezien de volledige cultuur- en evenementensector verplicht stil gelegd werd.  Ook hier stellen we voor om de belasting op vaste en mobiele reclame voor aanslagjaar 2021 te halveren.

Indien een belastingschuldige betalingsproblemen ondervindt, kan men steeds contact opnemen met de dienst financiën om een afbetalingsplan op te maken of een betalingsuitstel aan te vragen.  De financiële dienst zal de situatie samen met de schuldenaar bekijken en een gepaste oplossing zoeken.

Financiële informatie

De gemeenteraad bekijkt of er nog extra maatregelen moeten genomen worden om de belastingdruk te verminderen bij lokale handelaars en bedrijven, die door de verlenging van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus Covid te beperken, getroffen werden.

Beleidsinformatie
De inkomsten van de belasting op vaste en mobiele reclame worden voorzien onder artikel 737000/1/0020.
Regelgeving bevoegdheid
GR - artikel 40 § 3 - gemeentelijke reglementen
<p>Artikel 40 &sect; 3 van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast.</p>
GR - artikel 41, 14° - gemeentebelasting en retributies
<p>Artikel 41, 14&deg; van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van retributies en de voorwaarde ervan.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist dat er voor de belasting op vaste en mobiele reclame voor aanslagjaar 2021 voor de horecazaken een tegemoetkoming zal voorzien worden.  Aangezien deze sectoren gedurende bijna 6 maanden gesloten waren en geen inkomsten hadden, zal de belasting gehalveerd worden voor aanslagjaar 2021.  

Artikel 2

De gemeenteraad beslist dat er voor de belasting op vaste en mobiele reclame voor aanslagjaar 2021 voor de fitnesscentra een tegemoetkoming zal voorzien worden.  Aangezien deze sectoren gedurende bijna 6 maanden gesloten waren en geen inkomsten hadden, zal de belasting gehalveerd worden voor aanslagjaar 2021.  

Artikel 3

De gemeenteraad beslist dat er voor de belasting op vaste en mobiele reclame voor aanslagjaar 2021 voor de bedrijven die kostuums en kledij verhuren aan de cultuur- en evenementensector een tegemoetkoming zal voorzien worden.  Deze bedrijven waren wel geopend maar door de beperkte mogelijkheden in de cultuursector en de vele geannuleerde evenementen is het voor deze bedrijven onmogelijk om hun bezigheden te voltooien.  De belasting op vaste en mobiele reclame voor aanslagjaar 2021 zal gehalveerd worden.

3.

2022_GR_00006 - Vaccinatiecampagne Covid-19 - Addendum samenwerkingsovereenkomst VacCovid - Antwerpen - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dis Van Berckelaer, burgemeester; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Michael Bryon; Naomi Van der Velden; Linda Bresseleers; Hassana Errazzouki; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Verontschuldigd
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Peter Van Hoof
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00006 - Vaccinatiecampagne Covid-19 - Addendum samenwerkingsovereenkomst VacCovid - Antwerpen - goedkeuring
Aanwezig
Dis Van Berckelaer, Ann Vereycken, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Frans Neyens, Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 19
Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer, Frans Neyens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2022_GR_00006 - Vaccinatiecampagne Covid-19 - Addendum samenwerkingsovereenkomst VacCovid - Antwerpen - goedkeuring

2022_GR_00006 - Vaccinatiecampagne Covid-19 - Addendum samenwerkingsovereenkomst VacCovid - Antwerpen - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context
  • Ter bestrijding van de COVID-19 pandemie is bovenlokaal een vaccinatiestrategie uitgerold, met als doel het bereiken van een maximale vaccinatiegraad met het oog op het bekomen van groepsimmuniteit. Tussen januari en september 2021 liep de campagne voor de basisvaccinatie van de bevolking ouder dan 11 jaar. De Vlaamse overheid vertrouwde de organisatie van vaccinatiecentra toe aan de lokale besturen. Om de samenwerking met taken en subsidiestromen te verankeren, keurde de gemeenteraad op 31 mei 2021 een samenwerkingsovereenkomst goed met alle betrokken partijen (stad Antwerpen, Ziekenhuisnetwerk Antwerpen ZNA, de gemeenten Borsbeek, Schoten, Stabroek, Wommelgem en de 4 Antwerpse eerstelijnszones). De stad Antwerpen is penhouder over de toegekende Vlaamse subsidie enveloppes infrastructuur, vaccinatieteams en mobiliteit. De vier Antwerpse eerstelijnszones zijn penhouder over de Vlaamse subsidie programmamanagement.
  • Om de volledige bevolking vanaf 18 jaar een derde prik te kunnen geven en om bijkomende doelgroepen te vaccineren, besliste de Vlaamse regering op 1 oktober 2021 om de vaccinatiecentra verder te laten werken of herop te starten, en bijkomende subsidies toe te kennen. De boosterprik wordt toegediend met inachtname van een minimumtermijn sinds de tweede prik: 2 maanden na een vaccinatie met Janssen, 4 maanden na een vaccinatie met AstraZeneca, Moderna en Pfizer.
Juridische grond
  •  Artikel 389 van het decreet lokaal bestuur laat toe dat met het oog op de behartiging van gemeenschappelijke doelstellingen van gemeentelijk belang, twee of meer  gemeenten samenwerkingsverbanden kunnen tot stand brengen.
  • MB van 28 oktober 2020 en latere wijzigingen betreffende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus Covid-19 te beperken
  • De wet van 14 november 1983 betreffende de controle en de aanwending van sommige toelage.
  • Het koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de lokale noodplanning.  
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 22 januari 2021 tot toekenning een subsidie voor infrastructuur en uitbating van een vaccinatiecentrum.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2021 tot toekenning een subsidie voor collectief transport naar een vaccinatiecentrum.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 12 februari 2021 tot toekenning van een subsidie aan de zorgraden en de penvoerende organisaties voor het programmamanagement en de bestaffing van de vaccinatieteams in de vaccinatiecentra.
  • Besluit Vlaamse regering van 4 juni 2021 tot toekenning van een verlenging van de subsidie voor infrastructuur en uitbating vaccinatiecentrum voor de periode van 1 augustus tem 15 oktober 2021
  • Besluit Vlaamse regering van 1 oktober 2021 tot toekenning van een verlenging van de subsidie voor infrastructuur en uitbating vaccinatiecentrum voor boostervaccinatie 65+ voor de periode van 16 oktober tem 31 december 2021
  • Besluit Vlaamse regering van 19 november 2021 tot toekenning van een verlenging van de subsidie voor infrastructuur en uitbating vaccinatiecentrum voor boostervaccinatie algemene bevolking (18+) voor de periode van 1 januari tem 30 april 2022.
  • Besluit Vlaamse regering van 4 juni 2021 tot toekenning van een verlenging van de subsidie voor programmamanagement en bestaffing vaccinatieteams voor de periode van 1 augustus tot en met 15 oktober 2021
  • Besluit Vlaamse regering van 1 oktober 2021 tot toekenning van een verlenging van de subsidie voor programmamanagement en bestaffing vaccinatieteams voor boostervaccinatie 65+ voor de periode van 16 oktober tot en met 31 december 2021
  • Besluit Vlaamse regering van 19 november 2021 tot toekenning van een verlenging van de subsidie voor programmamanagement en bestaffing vaccinatieteams voor boostervaccinatie algemene bevolking (18+) voor de periode van 1 januari tot en met 30 april 2022.
Motivering

In het kader van de bestrijding van het coronavirus Covid-19 staan de lokale besturen in voor de vaccinatie van haar inwoners. De Vlaamse overheid vertrouwt de organisatie van deze vaccinatiecentra toe aan de lokale besturen en de zorgraden van de eerstelijnszones. 

Verschillende lokale besturen en de ELZS Antwerpen Centrum, Oost, Zuid en Noord hebben beslist om een gecentraliseerd vaccinatiecentrum te organiseren op Spoor Oost in Antwerpen. Daarnaast wordt er voor specifieke doelgroepen en in specifieke fases van de vaccinatiestrategie ook gewerkt via mobiele teams en/of installaties van decentrale locaties van gecentraliseerde vaccinatiecentrum en/of thuisvaccinatie.
Borsbeek behoort niet tot één van deze ELZS, maar besliste na onderling overleg aan te sluiten bij de vaccinatie-aanpak van stad Antwerpen en de Antwerpse ELZS.

Om de volledige bevolking vanaf 18 jaar een derde prik te kunnen geven en om bijkomende doelgroepen te vaccineren, besliste de Vlaamse regering op 1 oktober 2021 om de vaccinatiecentra verder te laten werken of herop te starten, en bijkomende subsidies toe te kennen. De Lokale Besturen, de Antwerpse Eerstelijnszones en ZNA richten daartoe een aantal vaccinatiedorpen en alternatieve structuren in, als vervolg op VacCovid Antwerpen en houden hierbij rekening met een verlenging van de vaccinatiecampagne in 2022 en mogelijks 2023.

 De gewijzigde context, verantwoordelijkheden, taken en subsidiestromen worden vastgelegd in een addendum aan de samenwerkingsovereenkomst naar aanleiding van het opzetten en beheren van het gecentraliseerd vaccinatiecentrum VacCovid Antwerpen en alternatieve structuren te Antwerpen en de betrokken gemeenten ter bestrijding van COVID-19. Voor de details hiervan wordt verwezen naar de inhoud van het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst in bijlage.

Financiële informatie

Om het behalen van de vaccinatiegraad te faciliteren, voorziet de Vlaamse overheid in verschillende subsidies via verschillende enveloppes aan iedere gemeente die als penhoudende gemeente is aangeduid voor een vaccinatiecentrum. Daarnaast voorziet de Vlaamse overheid ook in subsidies voor de ELZS.

 De door de Vlaamse overheid voorziene subsidies zijn: 

  • Subsidie voor infrastructuur en uitbating van de vaccinatiecentra (Besluit Vlaamse Regering van 22 januari 2021 tot toekenning van een subsidie voor infrastructuur en uitbating vaccinatiecentrum);
  • Subsidie voor programmamanagement en de bestaffing van vaccinatieteams in vaccinatiecentra (Besluit Vlaamse Regering van 12 februari 2021 voor programmamanagement en bestaffing vaccinatieteams);
  • Subsidie voor collectief transport naar een vaccinatiecentrum (Besluit Vlaamse Regering tot toekenning een subsidie voor collectief transport naar een vaccinatiecentrum).

De subsidie voor infrastructuur en uitbating van het vaccinatiecentrum en de subsidie voor de vaccinatieteams zullen uitbetaald worden aan de stad Antwerpen, de subsidie programmamanagement zal uitbetaald worden aan de 4 Antwerpse Eerstelijnszones.

Regelgeving bevoegdheid
CBS - artikel 56, §1 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 56 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: Het college van burgemeester en schepenen bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voor. Het college van burgemeester en schepenen voert de besluiten van de gemeenteraad uit.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst met de stad Antwerpen, de gemeente Schoten, gemeente Stabroek, gemeente Wommelgem, het Ziekenhuisnetwerk Antwerpen vzw, Eerstelijnszone Antwerpen Centrum vzw, de Eerstelijnszone Antwerpen Oost vzw, de Eerstelijnszone Antwerpen Zuid vzw en de Eerstelijnszone Noord Antwerpen vzw goed.

4.

2022_GR_00004 - Politiezone Minos - dotatie 2022 - vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dis Van Berckelaer, burgemeester; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Michael Bryon; Naomi Van der Velden; Linda Bresseleers; Hassana Errazzouki; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Verontschuldigd
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Peter Van Hoof
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
4.

2022_GR_00004 - Politiezone Minos - dotatie 2022 - vaststelling

2022_GR_00004 - Politiezone Minos - dotatie 2022 - vaststelling

Motivering

Aanleiding en context

Het jaarlijks te financieren saldo van de poltiezone moet gefinancierd worden door de gemeenten van deze zone.

Bij opmaak van de MJP 2020-2025 werd een jaarlijkse bijdrage aan de politiezone Minos ingeschreven.

Juridische grond

Artikel 40 van de wet op de geïntegreerde politie dat de bepaling bevat van de financiering van de politiezone door de gemeenten van deze zone

Motivering

De financiering van de politiezone gebeurt door de gemeenten die deel uitmaken van deze zone.

In de MJP2020-2025 werd voor de werking van de politiezone Minos een toelage ingeschreven. Jaarlijks moet deze toelage vastgesteld worden door de gemeenteraad.

Financiële informatie

In de meerjarenplanning 2020-2025 werden er voor de politiezone jaarlijks een exploitatietoelage en een investeringstoelage opgenomen. Voor de gemeente Borsbeek werden voor 2022 de volgende bedragen voorzien:

  • Exploitatietoelage (MJP000280): 
    • 2022: 1.263.107 euro
  • Investeringstoelage (MJP000545):
    • 2022: 67.095 euro
Regelgeving bevoegdheid
GR - artikel 41, 3° - beleidsrapporten gemeente en ocmw
<p>Artikel 41, 3&deg; van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad stelt de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad stelt voor 2022 voor de politiezone Minos een exploitatietoelage van 1.263.107 euro en een investeringstoelage van 67.095 euro vast.

5.

2022_GR_00003 - Hulpverleningszone Rand - Begroting 2022 - vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dis Van Berckelaer, burgemeester; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Michael Bryon; Naomi Van der Velden; Linda Bresseleers; Hassana Errazzouki; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Verontschuldigd
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Peter Van Hoof
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
5.

2022_GR_00003 - Hulpverleningszone Rand - Begroting 2022 - vaststelling

2022_GR_00003 - Hulpverleningszone Rand - Begroting 2022 - vaststelling

Motivering

Aanleiding en context
  • In de gemeenteraad van december 2019 werd de meerjarenplanning 2020-2025 van de Hulpverleningszone Rand goedgekeurd
  • Op 26 oktober 2021 kregen we van de Hulpverleningszone Rand het ontwerpbudget 2022 opgemaakt op basis van de goedgekeurde meerjarenplanning
  • De Zoneraad heeft de begroting 2022 goedgekeurd op 26 november 2021
Juridische grond

Artikel 68 van de wet op de civiele veiligheid van 15 mei 2007 dat bepaalt dat de gemeentelijke bijdrage ingeschreven wordt in de gemeentelijke budgetten.

Motivering

Vanaf 2020 is er gekozen om de gemeentelijke bijdrage op te splitsen in een werkingstoelage en een investeringstoelage. De investeringstoelage zal uitbetaald worden door de gemeenten aan de Hulpverleningszone op het moment dat de investeringen uitgevoerd worden. Hierdoor zal de zone geen lening moeten aangaan en blijft het bedrag aan liquide middelen op de rekeningen beperkt zodat er geen negatieve intresten betaald moeten worden aan de banken.

Vanaf 2020 zullen de gemeenten die een kazerne hebben hiervoor ook een gebruiksvergoeding krijgen. Deze vergoeding wordt berekend op basis een waarde voor het aantal m² voor personeel, een waarde voor het aantal m² voor rollend materieel, .... Voor Borsbeek zal de gebruiksvergoeding 19.7254,65 euro bedragen.

Brandweer Zone Rand is een grote organisatie die als dusdanig gestructureerd en geleid moet worden. Het meerjarenbeleidsplan maakt duidelijk welke accenten onze zone legt in de periode 2020-2025. De begroting 2022 werd opnieuw opgebouwd op basis van het meerjarenbeleidsplan 2020-2025. In 2022 zal er gewerkt worden aan 3 prioriteiten:

  • Leiderschap = hoe we het doen
  • Communicatie = waarom we het doen
  • Procedures = wat we doen

De motivatienota bij de begroting 2022 van Hulpverleningszone Rand werd toegevoegd als bijlage bij dit besluit. De prioriteiten en de acties die hieruit volgen zijn in deze motivatienota verder toegelicht.

Financiële informatie

De gemeentelijke bijdrage voor 2022 is samengesteld uit een deel werkingstoelage en een deel investeringstoelage:

  • werkingstoelage 2022: 347.964,00 euro - dit is 24.128,96 euro minder in vergelijking met de werkingstoelage die voorzien was. Deze daling is te danken aan:
    • opname uit gewoon reservefonds: -7.214,29 euro
    • clearing roerende goederen: -1.476,10 euro
    • nazicht hydranten: -3.414,76 euro
    • verrekening verhoging federale toelage: -12.023,81 euro
  • investeringstoelage 2022: 111.410,00 euro - dit is 2,45 euro minder in vergelijking met de investeringstoelage die voorzien was.

De investeringstoelage zal pas effectief opgevraagd worden door de Hulpverleningszone wanneer de investering uitgevoerd wordt. De gemeente moet hiervoor niet maandelijks een  voorschot betalen.

Beleidsinformatie
De toelagen werden ingeschreven in de meerjarenplanning 2020-2025 van het lokaal bestuur.
Regelgeving bevoegdheid
GR - artikel 40 § 1 volheid van bevoegdheid
<p>Artikel 40 &sect; 1 van het decreet lokaal bestuur: Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad stelt de begroting 2022 van de Hulpverleningszone Rand vast. Voor 2022 wordt de werkingstoelage vastgesteld op 347.964,00 euro en de investeringstoelage op 111.410,00 euro.

6.

2022_GR_00005 - Subsidies lokale verenigingen vrije tijd 2021 - aangepaste werkwijze omwille van covid - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Dis Van Berckelaer, burgemeester; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Michael Bryon; Naomi Van der Velden; Linda Bresseleers; Hassana Errazzouki; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Verontschuldigd
Liselotte Leenaerts, voorzitter; Peter Van Hoof
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00005 - Subsidies lokale verenigingen vrije tijd 2021 - aangepaste werkwijze omwille van covid - goedkeuring
Aanwezig
Dis Van Berckelaer, Ann Vereycken, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Frans Neyens, Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 19
Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer, Frans Neyens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2022_GR_00005 - Subsidies lokale verenigingen vrije tijd 2021 - aangepaste werkwijze omwille van covid - goedkeuring

2022_GR_00005 - Subsidies lokale verenigingen vrije tijd 2021 - aangepaste werkwijze omwille van covid - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het afgelopen werkingsjaar 2020-2021 heeft corona ook een invloed heeft gehad op de werking van de verschillende verenigingen in Borsbeek. De dienst vrije tijd doet dan ook een voorstel om de subsidies naar analogie van wat er vorig jaar werd beslist (werkingsjaar 2019-2020) uit te betalen.

Hiernaast is er ook een bijsturing voor de uitbetaling van een aantal verenigingen omwille van een specifieke situatie.

Motivering

Doordat verenigingen het voorbije werkingsjaar heel wat activiteiten hebben moeten afgelasten, kunnen zij geen volledig dossier indienen voor het bekomen van subsidies. Het voorstel is dan ook om dit jaar het bestaande subsidiereglement in te trekken en de subsidies te verdelen op onderstaande manier:

1. Referentiedossier voor toekenning subsidie

  • Deze alternatieve toepassing geldt voor het uitbetalingsjaar 2021.
  • De subsidieverdeling voor het werkingsjaar 2020-2021 wordt gebaseerd op de ingediende en goedgekeurde aanvragen van het werkingsjaar 2018-2019, uitbetaling in 2019.
  • Voor 6 verenigingen wordt een uitzondering toegepast zodat zij ook een minimale financiële steun van 350 euro krijgen om hun werking naar de toekomst toe te kunnen garanderen:
  • verenigingen waarvoor de aanvraagprocedure tot erkenning lopende is na goedkeuring in het schepencollege in 2019: Kwatiemba en Coderdojo
  • verenigingen die uitzonderlijk in aanvraagjaar 2019 niet voldeden aan de basisvoorwaarden om een subsidie te kunnen ontvangen: Burse vzw
  • verenigingen die eveneens nog financiële ondersteuning krijgen via andere kanalen: Cowa, Aquanauten en The Frogmen

    De berekening van de subsidies voor de sport-, jeugd- en socioculturele verenigingen wordt toegevoegd in bijlage.

    Financiële informatie

    Budgetten subsidie verenigingen vrije tijd per deeldomein voorzien in de begroting 2021:

    Cultuur: 10.260 euro 

    Sport: 10.000 euro 

    Jeugd: 11.000 euro

    Beleidsinformatie
    De voorwaarden en bepalingen voor de toekenning van de subsidiebedragen aan lokale verenigingen zijn opgenomen in de sectorale subsidiereglementen van Borsbeek. De budgetten worden voorzien bij de AMJP in MJP000053+MJP000056+MPJ000059
    Regelgeving bevoegdheid
    GR - artikel 40 § 1 volheid van bevoegdheid
    <p>Artikel 40 &sect; 1 van het decreet lokaal bestuur: Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2.</p>

    Besluit

    De gemeenteraad beslist:

    Artikel 1

    De subsidiereglementen voor de werkingssubsidies voor jeugd-, sport- en socioculturele verenigingen worden opgeschort voor 1 jaar omwille van het coronavirus.

    Artikel 2

    De gemeenteraad beslist om de werkingssubsidies voor jeugd-, sport- en socioculturele verenigingen in 2021 (voor het werkingsjaar september 2020 - juni 2021) uit te betalen volgens het onderstaande schema:

    Cultuursubsidies 2021 (subsidies)

    Vereniging

    Bedrag

    Gezinsbond

    875,21 euro

    Mannenclub

    1519,27 euro

    Toneelkring StJan

    1756,03 euro

    Davidsfonds

    519,60 euro

    Burse

    350 euro

    Femma

    1184,74 euro

    Alor

    1064,59 euro

    Harmonie V&V

    713,83 euro

    Willemsfonds

    687,52 euro

    DocC

    889,21 euro

    Coderdojo

    350 euro

    Kwatiemba

    350 euro


    Jeugdsubsidies 2021 (subsidies)

    Vereniging

    Bedrag

    KLJ

    1798,27 euro

    Scouts

    3806,74 euro

    Chiro

    2759,16 euro

    JRK

    985.83euro

    jeugdhuis

    693 euro


    Sportsubsidies 2021 (subsidies)

    Vereniging

    Bedrag

    Aquanauten

    350 euro

    Bbk badminton

    231,75 euro

    Btc tennis

    1357,75 euro

    Yawara

    588,51 euro

    Cowadiving

    350 euro

    De kleppers

    347,07 euro

    Jeedee tennis

    466,83 euro

    Jeedee voetbal

    252,66 euro

    Psk

    165,52 euro

    Relax turn

    2155,76euro

    Smash

    234,04 euro

    TTK tafeltennis

    931,95 euro

    Vc sloep

    633,75 euro

    Vkbbk

    373,75 euro

    Vissers

    227,49 euro

    Vokaso

    exit

    Zvb ter smisse

    253,50 euro


    De toegekende budgetten zijn bepaald op basis van volgende criteria:

    • De subsidieverdeling voor het werkingsjaar 2019-2020 wordt gebaseerd op de ingediende en goedgekeurde aanvragen van vorig jaar.
    • Voor 6 verenigingen wordt een uitzondering toegepast zodat zij ook een minimale financiële steun van 350 euro krijgen om hun werking naar de toekomst toe te kunnen garanderen:
      • verenigingen waarvoor de aanvraagprocedure tot erkenning lopende is na goedkeuring in het schepencollege in 2019:  Kwatiemba,  Coderdojo
      • verenigingen die uitzonderlijk in aanvraagjaar 2019 niet voldeden aan de basisvoorwaarden om een subsidie te kunnen ontvangen: Burse vzw
      • verenigingen die eveneens nog financiële ondersteuning krijgen via andere subsidiekanalen: Cowa, Aquanauten en The Frogmen

    Artikel 3

    Verenigingen ontvangen geen subsidie van het lokaal bestuur Borsbeek indien ze reeds door lokaal bestuur Borsbeek of een ander lokaal bestuur, een werkingssubsidie ontvangen. Deze bepaling blijft van toepassing tot de inwerkingtreding van een nieuw subsidiereglement.

    Artikel 4

    De verenigingen ontvangen een brief om de beslissing van het Lokaal bestuur te kaderen.

    7.

    2022_GR_00007 - Personeelsformatie - aanpassing personeelskader 2022 - goedkeuring

    Goedgekeurd

    Samenstelling

    Aanwezig
    Dis Van Berckelaer, burgemeester; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Michael Bryon; Naomi Van der Velden; Linda Bresseleers; Hassana Errazzouki; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
    Verontschuldigd
    Liselotte Leenaerts, voorzitter; Peter Van Hoof
    Secretaris
    Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

    Stemming op het agendapunt

    2022_GR_00007 - Personeelsformatie - aanpassing personeelskader 2022 - goedkeuring
    Aanwezig
    Dis Van Berckelaer, Ann Vereycken, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Frans Neyens, Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
    Stemmen voor 19
    Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer, Frans Neyens
    Stemmen tegen 0
    Onthoudingen 0
    Blanco stemmen 0
    Ongeldige stemmen 0
    7.

    2022_GR_00007 - Personeelsformatie - aanpassing personeelskader 2022 - goedkeuring

    2022_GR_00007 - Personeelsformatie - aanpassing personeelskader 2022 - goedkeuring

    Motivering

    Aanleiding en context
    • Op 24 november 2014 keurde de gemeenteraad een nieuwe formatie en een nieuw organigram goed op basis van 'Samen Integraal'.
    • Op 21 december 2015 wijzigde de gemeenteraad de formatie en het organigram, o.a. qua bezetting binnen de diensten Vrije Tijd en Welzijn.
    • Op 5 december 2016 werd de formatie en het organogram gewijzigd in functie van de bezetting van de diensten vrije tijd, welzijn, grondgebiedzaken en juridische dienst.
    • Op 13 mei 2019 werd de personeelsformatie gewijzigd in het kader van de uitbouw en de realisatie van het ééngemaakt lokaal bestuur Borsbeek en wegens nood aan wijzigingen van de organisatiestructuur om beter te kunnen voldoen aan de vereisten van een hedendaags openbaar bestuur.
    • Op 22 maart 2021 werd de gemeenschappelijke personeelsformatie het laatst aangepast met een wijziging binnen de cluster welzijn en twee vacante functies via bevordering binnen het team financiën.
    Juridische grond

    Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel.

    Titel II - artikel 3 tot en met artikel 7

    De personeelsformatie is het kader dat de opsomming  van  het  aantal  en  de  soorten  betrekkingen  voor een lokaal bestuur bevat, en de ‘personele middelen’ vaststelt voor de uitvoering van het beleid dat wordt uitgetekend.

    Motivering

    Cluster welzijn

    Team welzijn:

    • Centrumleider: Er is noodzaak aan één vast aanspreekpunt voor de werking in het Tirolerhof. Normaal is dit een voltijdse functie maar deze wordt momenteel slechts halftijds ingevuld wegens halftijds ziekteverlof van de titularis. De coördinator GBO zal op termijn terug voltijds aan de slag gaan.

    Team sociale dienst:

    • Teamcoach sociale dienst:  de teamcoach welzijn coördineert momenteel het geheel van de werking van de ganse cluster welzijn.  Het team van de sociale dienst bestaat echter uit een aantal maatschappelijk werkers die recentelijk in dienst kwamen en schoolverlater zijn en nog extra nood hebben aan individuele coaching en ondersteuning. Het is ook sterk aangewezen dat op niveau van de cliëntendossiers één medewerker een overzicht zal bewaken en zal instaan voor de verbetering van de procedures en processen in functie van een gedeelde en éénduidige visie van het bestuur.
    • Coördinator administratie (nieuwe functie): De maatschappelijk assistenten voeren tot op heden zelf veel administratieve taken uit wat de tijdsbesteding aan de persoonlijke contacten met hun cliënten vaak in onevenwicht brengt. Stelselmatig worden de administratieve taken  meer en meer geclusterd en overgenomen door de medewerkers van de administratie.  Deze nieuwe werkwijze moet echter op een gecoördineerde wijze gebeuren, vergt een zeer specifieke kennis van een medewerker die zeer accuraat en punctueel te werk kan gaan en over een groot organisatietalent beschikt. 

    Cluster ruimte

    Team openbaar domein en patrimonium:

    • De functie van ploegbaas D4 - D5 wordt uitdovend gesteld en ingevoerd op een hoger niveau C4 - C5, met als titel teamcoach technische dienst.
    • Meewerkend teamcoach polyvalent en groen (2 nieuwe functies): Er is een grote noodzaak om extra operationele coördinatie op de werkvloer in functie van de efficiëntie, effectiviteit en de  ondersteuning naar de ploegbaas en de technisch coördinator toe. Twee van deze functies zijn momenteel tijdelijk ingevuld via opdrachthouderschap.
    • Extra aanvulling kader werkmannen (2 nieuwe functies):  de huidige ploeg kan onmogelijk nog alle taken verwezenlijken binnen het gemeentelijk patrimonium. Verschillende evaluaties in de voorbij periode hebben aangetoond dat voor het verzekeren van een goede dienstverlening aan de Borsbeekse burgers een inzet van extra werkmannen nodig is.
    • Extra aanvulling kader schoonmaak (1 nieuwe functie - halftijds): het gemeentelijk patrimonium is recentelijk uitgebreid met het Tirolerhof en de vernieuwde historische ruimtes in de linker zijcaponnière op het Fort. Extra poetspersoneel is dan ook noodzakelijk om deze gebouwen optimaal te kunnen onderhouden.

    Team omgeving:

    • Deskundige omgeving: deze functie wordt voorzien op niveau B1-B3 in plaats van niveau C4-C5: Ter ondersteuning van de coördinator omgeving is het noodzakelijk om een deskundige omgeving te voorzien die mee instaat voor een efficiënte en effectieve werking van de dienst. De deskundige omgeving behandelt de aanvragen tot omgevingsvergunningen, kijkt de procedures na op volledigheid en ontvankelijkheid, verleent advies aan alle betrokken partijen,… Op termijn wordt ook de titel van omgevingsambtenaar geambieerd conform de geldende regelgeving. Het profiel dat momenteel aan deze functie beantwoordt, sluit nauwer aan bij een kandidaat met een bachelordiploma, met voorkeur in een specifieke richting van omgeving.

    Cluster ondersteuning

    ​De mogelijkheid wordt voor zien om een extra ICT-medewerker aan te werven indien het takenpakket te groot wordt voor één medewerker.

    Advies van het MAT d.d. 11 januari 2022

    Gunstig advies van de vakbonden d.d. 14 januari 2022 (ACV)

    Voorbespreking in het college van burgemeester en schepenen van 10 januari 2022.

    Financiële informatie

    Uit de raming opgemaakt door de financiële dienst geven de voorgestelde wijzigingen een kostenplaatje (incl. patronale bijdragen) van:

    • Centrumleider: 83.874,03 euro - MJP000924 en MJP000925
    • Teamcoach sociale dienst: 69.284,27 euro - MJP000477 en MJP000478
    • Coördinator administratie: 52.320,38 euro - MJP000481 en MJP000482
    • Meewerkend teamcoach polyvalent en groen: 81.311,81 euro - MJP000267 en MJP000439
    • Extra werkmannen (voltijds): 75.918,68 euro - MJP000267 en MJP000439
    • Extra schoonmaak (halftijds): 18.979,74 euro - MJP000267 en MJP000439
    • Deskundige omgeving: 57.536,85 euro - MJP000440 en MJP000441
    • ICT medewerker: 51.450,51 euro - MJP000267 en MJP000439
    • Teamcoach technische dienst: 57.516,04 euro MJP000267

    Deze wijzigingen zijn opgenomen in de MJP2020-2025

    Beleidsinformatie
    Deze kosten wordt opgenomen in de meerjarenplanning onder volgende budgetnummers:
    • MJP000924 - MJP000925
    • MJP000477 - MJP000478
    • MJP000481 - MJP000482
    • MJP000267 - MJP000439
    • MJP000440 - MJP000441
    Regelgeving bevoegdheid
    GR - artikel 41, 9° - wat een andere wet aan de gemeenteraad voorbehoudt
    <p>Artikel 41, 9&deg; van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad is bevoegd voor beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.</p>

    Besluit

    De gemeenteraad beslist:

    Artikel 1

    De gemeenteraad keurt de nieuwe personeelsformatie 2022 goed zoals schematisch opgenomen als bijlage aan deze beslissing.

    8.

    2022_GR_00008 - Eretitels - Toekennen van eretitels voor mandatarissen van lokale besturen - goedkeuring

    Goedgekeurd

    Samenstelling

    Aanwezig
    Dis Van Berckelaer, burgemeester; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Michael Bryon; Naomi Van der Velden; Linda Bresseleers; Hassana Errazzouki; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
    Verontschuldigd
    Liselotte Leenaerts, voorzitter; Peter Van Hoof
    Secretaris
    Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

    Stemming op het agendapunt

    2022_GR_00008 - Eretitels - Toekennen van eretitels voor mandatarissen van lokale besturen - goedkeuring
    Aanwezig
    Dis Van Berckelaer, Ann Vereycken, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Frans Neyens, Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
    Stemmen voor 19
    Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Tom Verboven, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer, Frans Neyens
    Stemmen tegen 0
    Onthoudingen 0
    Blanco stemmen 0
    Ongeldige stemmen 0
    8.

    2022_GR_00008 - Eretitels - Toekennen van eretitels voor mandatarissen van lokale besturen - goedkeuring

    2022_GR_00008 - Eretitels - Toekennen van eretitels voor mandatarissen van lokale besturen - goedkeuring

    Motivering

    Aanleiding en context

    De mandataris kan een eretitel toegekend krijgen als beloning voor de loopbaan.

    De toekenning van een eretitel aan de burgemeesters is een bevoegdheid van de Vlaamse Regering. De toekenning van een eretitel aan raadsleden, schepenen en voorzitters en leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst is een bevoegdheid van het bestuur.

    Het toekennen van een eretitel van gemeenteraadslid werd geregeld in een reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 13 april 2007:

    • minimum 10 jaar gemeenteraadslid van Borsbeek zijn geweest
    • van onberispelijk gedrag zijn
    • instemmen met het voorstel tot het voeren van de eretitel van gemeenteraadslid

    Het toekennen van een eretitel van schepen werd geregeld in een reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 29 april 2013 met een aanvulling in de gemeenteraad van 27 januari 2014:

    • van onberispelijk gedrag zijn
    • 10 jaar schepen zijn geweest OF 6 jaar schepen en 12 jaar gemeenteraadslid buiten de periode dat hij/zij schepen was (de jaren als lid van deputatie, burgemeester of voorzitter van het OCMW kunnen meegerekend worden, dit moet geen aaneensluitende periode zijn.)
    • de aanvraag gebeurt door betrokkene of door de gemeenteraad, met instemming van betrokkene
    • het jaar waarin de schepenen op of onmiddellijk na de installatievergadering van de gemeenteraad de eed als schepen hebben afgelegd, telt mee als een volledig jaar.
    Juridische grond
    • artikel 17 §4 van het decreet lokaal bestuur: "de gemeenteraad kan de eretitels toekennen aan de gemeenteraadsleden onder de voorwaarden die hij bepaalt".
    Motivering

    Het toekennen van een eretitel aan OCMW-mandatarissen werd tot op heden nog niet geregeld in een reglement.

    Juridisch zijn gemeente en OCMW nog twee entiteiten met elk een gemeenteraad, een raad voor maatschappelijk welzijn, een college en een vast bureau. Bijkomend bij het OCMW is er nog een bijzonder comité voor de sociale dienst.

    Vermits we in de praktijk één lokaal bestuur zijn (de gemeenteraadsleden zijn nu ook de ocmw-raadsleden en schepenen zowel lid van het college als vast bureau) is het aangewezen om het reglement 'eretitel gemeenteraadslid' bij te sturen en te vervangen door 1 reglement nl 'eretitel mandataris lokaal bestuur Borsbeek' die voor alle mandatarissen geldt, ongeacht het bestuursorgaan.

    Regelgeving bevoegdheid
    GR - artikel 40 § 3 - gemeentelijke reglementen
    <p>Artikel 40 &sect; 3 van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast.</p>

    Besluit

    De gemeenteraad beslist:

    Artikel 1

    De gemeenteraad gaat akkoord met het reglement 'eretitel mandataris lokaal bestuur Borsbeek'.

    9.

    2022_GR_00010 - Aanvullende reglementen betreffende parkeerplaatsen voor personen met een handicap - genomen beslissingen - kennisneming

    Goedgekeurd

    Samenstelling

    Aanwezig
    Dis Van Berckelaer, burgemeester; Ann Vereycken, waarnemend voorzitter; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Michael Bryon; Naomi Van der Velden; Linda Bresseleers; Hassana Errazzouki; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
    Verontschuldigd
    Liselotte Leenaerts, voorzitter; Peter Van Hoof
    Secretaris
    Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
    9.

    2022_GR_00010 - Aanvullende reglementen betreffende parkeerplaatsen voor personen met een handicap - genomen beslissingen - kennisneming

    2022_GR_00010 - Aanvullende reglementen betreffende parkeerplaatsen voor personen met een handicap - genomen beslissingen - kennisneming

    Motivering

    Aanleiding en context

    De gemeenteraad van 23 september 2019 heeft beslist om de bevoegdheid tot het vaststellen van aanvullende reglementen in verband met parkeerplaatsen voor personen met een handicap, voor de wegen die zich op het grondgebied van de gemeente Borsbeek bevinden, te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.

    Juridische grond

    Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

    Het besluit van 23 januari 2009 van de Vlaamse regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

    De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer.

    Motivering

    Het college wenst de gemeenteraad te informeren over de beslissingen die ze genomen hebben betreffende de aanvullende reglementen voor parkeerplaatsen voor personen met een handicap.

    Regelgeving bevoegdheid
    GR - artikel 40 § 1 volheid van bevoegdheid
    <p>Artikel 40 &sect; 1 van het decreet lokaal bestuur: Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2.</p>

    Besluit

    De gemeenteraad beslist:

    Artikel 1

    Het college informeert de gemeenteraad betreffende volgende genomen beslissingen:

    • Plaatsen parkeerplaats voor personen met een handicap - Manebruggestraat ter hoogte van huisnummer 294 - goedkeuring
    • Plaatsen parkeerplaats voor personen met een handicap - Brouwershoek ter hoogte van huisnummer 22 - goedkeuring
    • Opheffen parkeerplaats voor personen met een handicap - Adrinkhovenlaan ter hoogte van huisnummernummer 82 - goedkeuring
    • Opheffen parkeerplaats voor personen met een handicap - Groeningerstraat ter hoogte van huisnummer 16 - goedkeuring
    • Opheffen parkeerplaats voor personen met een handicap - Wenigerstraat ter hoogte van huisnummer 38 - goedkeuring
    • Opheffen parkeerplaats voor personen met een handicap - Eugeen Verelstlei ter hoogte van nummer 48- goedkeuring