De notulen en het zittingsverslag van de voorgaande zitting van de gemeenteraad moeten goedgekeurd te worden.
De notulen zijn raadpleegbaar in bijlage.
Het zittingsverslag via deze link: http://www.borsbeek.org/besluiten
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur waarin bepaald wordt dat de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Regelgeving: bevoegdheid
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 20 december 2021 goed.
De maatregelen genomen door de Nationale Veiligheidsraad hebben een grote impact gehad op onze maatschappij en economie. Meerdere ondernemers werden verplicht om hun activiteiten stop te zetten of ernstig te beperken. Vele ondernemers hebben dan ook zware verliezen geleden.
De Vlaamse Regering riep de lokale besturen op om erover te waken dat de belastingplichtigen op hun grondgebied minder belastingen moeten betalen op activiteiten en situaties waarbij ze door de crisis al zwaar inleveren.
De gemeenteraad kan zijn belastingreglement aanpassen om de belastingdruk te verminderen, hij kan hiertoe:
De gemeenteraad kan zijn maatregelen beperken tot bepaalde belastingen, bepaalde groepen van belastingplichtigen en begrenzen in de tijd, nl. gedurende de periode van civiele noodsituatie zoals uitgeroepen door de Vlaamse Regering.
Artikel 170 §4 van de Grondwet dat bepaalt dat "geen last of belasting kan door de agglomeratie, de federatie van
gemeenten en de gemeente worden ingevoerd dan door een beslissing van
hun raad."
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register.
Decreet van 30 mei 2008 omtrent de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen.
Decreet van 20 maart 2020, artikel 4 $1, eerste lid, 1° over maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid
Ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.
Ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken en latere wijzigingen.
De belastingen en retributies werden overlopen, vooral bij de belastingen op vaste en mobiele reclame zijn er mogelijk extra maatregelen nodig.
Belasting op vaste en mobiele reclame:
In oktober 2020 zijn bepaalde sectoren verplicht moeten sluiten om de verspreiding van het virus te voorkomen, vooral de horeca en sportcentra werden opnieuw zwaar getroffen. De horeca mocht opnieuw de deuren openen maar nog steeds onder bepaalde restricties vanaf dinsdag 8 juni 2021. We stellen dan ook voor om de handelszaken die in 2021 opnieuw bijna 6 maanden verplicht gesloten werden in de strijd tegen het bestrijden van het coronavirus, een tegemoetkoming te geven. We halveren de belasting op de vaste en mobiele reclame voor deze zaken voor aanslagjaar 2021. Aangezien de meeste horeca-zaken minder dan 10m² reclameborden hebben, gaat het hier slechts om 2 horeca-zaken en 1 fitnesszaak die hierop beroep kunnen doen.
Naast de horeca en fitnesscentra zijn ook bedrijven die de verhuur en verkoop van kledij en kostuums verzorgen voor de cultuur- en evenementensector zeer zwaar getroffen door de crisis. Zo leveren ze kostuums aan theatergezelschappen, maar ook aan carnavalstoeten en bepaalde historische stoeten zoals het Ros Beiaard en de Grote Geitenstoet. Al deze evenementen en stoeten zijn ook voor 2021 grotendeels geannuleerd. Deze bedrijven zijn wel geopend maar kunnen hun bezigheden niet voltooien aangezien de volledige cultuur- en evenementensector verplicht stil gelegd werd. Ook hier stellen we voor om de belasting op vaste en mobiele reclame voor aanslagjaar 2021 te halveren.
Indien een belastingschuldige betalingsproblemen ondervindt, kan men steeds contact opnemen met de dienst financiën om een afbetalingsplan op te maken of een betalingsuitstel aan te vragen. De financiële dienst zal de situatie samen met de schuldenaar bekijken en een gepaste oplossing zoeken.
De gemeenteraad bekijkt of er nog extra maatregelen moeten genomen worden om de belastingdruk te verminderen bij lokale handelaars en bedrijven, die door de verlenging van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus Covid te beperken, getroffen werden.
De gemeenteraad beslist dat er voor de belasting op vaste en mobiele reclame voor aanslagjaar 2021 voor de horecazaken een tegemoetkoming zal voorzien worden. Aangezien deze sectoren gedurende bijna 6 maanden gesloten waren en geen inkomsten hadden, zal de belasting gehalveerd worden voor aanslagjaar 2021.
De gemeenteraad beslist dat er voor de belasting op vaste en mobiele reclame voor aanslagjaar 2021 voor de fitnesscentra een tegemoetkoming zal voorzien worden. Aangezien deze sectoren gedurende bijna 6 maanden gesloten waren en geen inkomsten hadden, zal de belasting gehalveerd worden voor aanslagjaar 2021.
De gemeenteraad beslist dat er voor de belasting op vaste en mobiele reclame voor aanslagjaar 2021 voor de bedrijven die kostuums en kledij verhuren aan de cultuur- en evenementensector een tegemoetkoming zal voorzien worden. Deze bedrijven waren wel geopend maar door de beperkte mogelijkheden in de cultuursector en de vele geannuleerde evenementen is het voor deze bedrijven onmogelijk om hun bezigheden te voltooien. De belasting op vaste en mobiele reclame voor aanslagjaar 2021 zal gehalveerd worden.
In het kader van de bestrijding van het coronavirus Covid-19 staan de lokale besturen in voor de vaccinatie van haar inwoners. De Vlaamse overheid vertrouwt de organisatie van deze vaccinatiecentra toe aan de lokale besturen en de zorgraden van de eerstelijnszones.
Verschillende lokale besturen en de ELZS Antwerpen Centrum, Oost, Zuid en Noord hebben beslist om een gecentraliseerd vaccinatiecentrum te organiseren op Spoor Oost in Antwerpen. Daarnaast wordt er voor specifieke doelgroepen en in specifieke fases van de vaccinatiestrategie ook gewerkt via mobiele teams en/of installaties van decentrale locaties van gecentraliseerde vaccinatiecentrum en/of thuisvaccinatie.
Borsbeek behoort niet tot één van deze ELZS, maar besliste na onderling overleg aan te sluiten bij de vaccinatie-aanpak van stad Antwerpen en de Antwerpse ELZS.
Om de volledige bevolking vanaf 18 jaar een derde prik te kunnen geven en om bijkomende doelgroepen te vaccineren, besliste de Vlaamse regering op 1 oktober 2021 om de vaccinatiecentra verder te laten werken of herop te starten, en bijkomende subsidies toe te kennen. De Lokale Besturen, de Antwerpse Eerstelijnszones en ZNA richten daartoe een aantal vaccinatiedorpen en alternatieve structuren in, als vervolg op VacCovid Antwerpen en houden hierbij rekening met een verlenging van de vaccinatiecampagne in 2022 en mogelijks 2023.
De gewijzigde context, verantwoordelijkheden, taken en subsidiestromen worden vastgelegd in een addendum aan de samenwerkingsovereenkomst naar aanleiding van het opzetten en beheren van het gecentraliseerd vaccinatiecentrum VacCovid Antwerpen en alternatieve structuren te Antwerpen en de betrokken gemeenten ter bestrijding van COVID-19. Voor de details hiervan wordt verwezen naar de inhoud van het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst in bijlage.
Om het behalen van de vaccinatiegraad te faciliteren, voorziet de Vlaamse overheid in verschillende subsidies via verschillende enveloppes aan iedere gemeente die als penhoudende gemeente is aangeduid voor een vaccinatiecentrum. Daarnaast voorziet de Vlaamse overheid ook in subsidies voor de ELZS.
De door de Vlaamse overheid voorziene subsidies zijn:
De subsidie voor infrastructuur en uitbating van het vaccinatiecentrum en de subsidie voor de vaccinatieteams zullen uitbetaald worden aan de stad Antwerpen, de subsidie programmamanagement zal uitbetaald worden aan de 4 Antwerpse Eerstelijnszones.
De gemeenteraad keurt het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst met de stad Antwerpen, de gemeente Schoten, gemeente Stabroek, gemeente Wommelgem, het Ziekenhuisnetwerk Antwerpen vzw, Eerstelijnszone Antwerpen Centrum vzw, de Eerstelijnszone Antwerpen Oost vzw, de Eerstelijnszone Antwerpen Zuid vzw en de Eerstelijnszone Noord Antwerpen vzw goed.
Het jaarlijks te financieren saldo van de poltiezone moet gefinancierd worden door de gemeenten van deze zone.
Bij opmaak van de MJP 2020-2025 werd een jaarlijkse bijdrage aan de politiezone Minos ingeschreven.
Artikel 40 van de wet op de geïntegreerde politie dat de bepaling bevat van de financiering van de politiezone door de gemeenten van deze zone
De financiering van de politiezone gebeurt door de gemeenten die deel uitmaken van deze zone.
In de MJP2020-2025 werd voor de werking van de politiezone Minos een toelage ingeschreven. Jaarlijks moet deze toelage vastgesteld worden door de gemeenteraad.
In de meerjarenplanning 2020-2025 werden er voor de politiezone jaarlijks een exploitatietoelage en een investeringstoelage opgenomen. Voor de gemeente Borsbeek werden voor 2022 de volgende bedragen voorzien:
De gemeenteraad stelt voor 2022 voor de politiezone Minos een exploitatietoelage van 1.263.107 euro en een investeringstoelage van 67.095 euro vast.
Artikel 68 van de wet op de civiele veiligheid van 15 mei 2007 dat bepaalt dat de gemeentelijke bijdrage ingeschreven wordt in de gemeentelijke budgetten.
Vanaf 2020 is er gekozen om de gemeentelijke bijdrage op te splitsen in een werkingstoelage en een investeringstoelage. De investeringstoelage zal uitbetaald worden door de gemeenten aan de Hulpverleningszone op het moment dat de investeringen uitgevoerd worden. Hierdoor zal de zone geen lening moeten aangaan en blijft het bedrag aan liquide middelen op de rekeningen beperkt zodat er geen negatieve intresten betaald moeten worden aan de banken.
Vanaf 2020 zullen de gemeenten die een kazerne hebben hiervoor ook een gebruiksvergoeding krijgen. Deze vergoeding wordt berekend op basis een waarde voor het aantal m² voor personeel, een waarde voor het aantal m² voor rollend materieel, .... Voor Borsbeek zal de gebruiksvergoeding 19.7254,65 euro bedragen.
Brandweer Zone Rand is een grote organisatie die als dusdanig gestructureerd en geleid moet worden. Het meerjarenbeleidsplan maakt duidelijk welke accenten onze zone legt in de periode 2020-2025. De begroting 2022 werd opnieuw opgebouwd op basis van het meerjarenbeleidsplan 2020-2025. In 2022 zal er gewerkt worden aan 3 prioriteiten:
De motivatienota bij de begroting 2022 van Hulpverleningszone Rand werd toegevoegd als bijlage bij dit besluit. De prioriteiten en de acties die hieruit volgen zijn in deze motivatienota verder toegelicht.
De gemeentelijke bijdrage voor 2022 is samengesteld uit een deel werkingstoelage en een deel investeringstoelage:
De investeringstoelage zal pas effectief opgevraagd worden door de Hulpverleningszone wanneer de investering uitgevoerd wordt. De gemeente moet hiervoor niet maandelijks een voorschot betalen.
De gemeenteraad stelt de begroting 2022 van de Hulpverleningszone Rand vast. Voor 2022 wordt de werkingstoelage vastgesteld op 347.964,00 euro en de investeringstoelage op 111.410,00 euro.
Het afgelopen werkingsjaar 2020-2021 heeft corona ook een invloed heeft gehad op de werking van de verschillende verenigingen in Borsbeek. De dienst vrije tijd doet dan ook een voorstel om de subsidies naar analogie van wat er vorig jaar werd beslist (werkingsjaar 2019-2020) uit te betalen.
Hiernaast is er ook een bijsturing voor de uitbetaling van een aantal verenigingen omwille van een specifieke situatie.
Doordat verenigingen het voorbije werkingsjaar heel wat activiteiten hebben moeten afgelasten, kunnen zij geen volledig dossier indienen voor het bekomen van subsidies. Het voorstel is dan ook om dit jaar het bestaande subsidiereglement in te trekken en de subsidies te verdelen op onderstaande manier:
1. Referentiedossier voor toekenning subsidie
De berekening van de subsidies voor de sport-, jeugd- en socioculturele verenigingen wordt toegevoegd in bijlage.
Budgetten subsidie verenigingen vrije tijd per deeldomein voorzien in de begroting 2021:
Cultuur: 10.260 euro
Sport: 10.000 euro
Jeugd: 11.000 euro
De subsidiereglementen voor de werkingssubsidies voor jeugd-, sport- en socioculturele verenigingen worden opgeschort voor 1 jaar omwille van het coronavirus.
De gemeenteraad beslist om de werkingssubsidies voor jeugd-, sport- en socioculturele verenigingen in 2021 (voor het werkingsjaar september 2020 - juni 2021) uit te betalen volgens het onderstaande schema:
Cultuursubsidies 2021 (subsidies)
Vereniging | Bedrag |
Gezinsbond | 875,21 euro |
Mannenclub | 1519,27 euro |
Toneelkring StJan | 1756,03 euro |
Davidsfonds | 519,60 euro |
Burse | 350 euro |
Femma | 1184,74 euro |
Alor | 1064,59 euro |
Harmonie V&V | 713,83 euro |
Willemsfonds | 687,52 euro |
DocC | 889,21 euro |
Coderdojo | 350 euro |
Kwatiemba | 350 euro |
Jeugdsubsidies 2021 (subsidies)
Vereniging | Bedrag |
KLJ | 1798,27 euro |
Scouts | 3806,74 euro |
Chiro | 2759,16 euro |
JRK | 985.83euro |
jeugdhuis | 693 euro |
Sportsubsidies 2021 (subsidies)
Vereniging | Bedrag |
Aquanauten | 350 euro |
Bbk badminton | 231,75 euro |
Btc tennis | 1357,75 euro |
Yawara | 588,51 euro |
Cowadiving | 350 euro |
De kleppers | 347,07 euro |
Jeedee tennis | 466,83 euro |
Jeedee voetbal | 252,66 euro |
Psk | 165,52 euro |
Relax turn | 2155,76euro |
Smash | 234,04 euro |
TTK tafeltennis | 931,95 euro |
Vc sloep | 633,75 euro |
Vkbbk | 373,75 euro |
Vissers | 227,49 euro |
Vokaso | exit |
Zvb ter smisse | 253,50 euro |
De toegekende budgetten zijn bepaald op basis van volgende criteria:
Verenigingen ontvangen geen subsidie van het lokaal bestuur Borsbeek indien ze reeds door lokaal bestuur Borsbeek of een ander lokaal bestuur, een werkingssubsidie ontvangen. Deze bepaling blijft van toepassing tot de inwerkingtreding van een nieuw subsidiereglement.
De verenigingen ontvangen een brief om de beslissing van het Lokaal bestuur te kaderen.
Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel.
Titel II - artikel 3 tot en met artikel 7
De personeelsformatie is het kader dat de opsomming van het aantal en de soorten betrekkingen voor een lokaal bestuur bevat, en de ‘personele middelen’ vaststelt voor de uitvoering van het beleid dat wordt uitgetekend.
Cluster welzijn
Team welzijn:
Team sociale dienst:
Cluster ruimte
Team openbaar domein en patrimonium:
Team omgeving:
Cluster ondersteuning
De mogelijkheid wordt voor zien om een extra ICT-medewerker aan te werven indien het takenpakket te groot wordt voor één medewerker.Advies van het MAT d.d. 11 januari 2022
Gunstig advies van de vakbonden d.d. 14 januari 2022 (ACV)
Voorbespreking in het college van burgemeester en schepenen van 10 januari 2022.
Uit de raming opgemaakt door de financiële dienst geven de voorgestelde wijzigingen een kostenplaatje (incl. patronale bijdragen) van:
Deze wijzigingen zijn opgenomen in de MJP2020-2025
De gemeenteraad keurt de nieuwe personeelsformatie 2022 goed zoals schematisch opgenomen als bijlage aan deze beslissing.
De mandataris kan een eretitel toegekend krijgen als beloning voor de loopbaan.
De toekenning van een eretitel aan de burgemeesters is een bevoegdheid van de Vlaamse Regering. De toekenning van een eretitel aan raadsleden, schepenen en voorzitters en leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst is een bevoegdheid van het bestuur.
Het toekennen van een eretitel van gemeenteraadslid werd geregeld in een reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 13 april 2007:
Het toekennen van een eretitel van schepen werd geregeld in een reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 29 april 2013 met een aanvulling in de gemeenteraad van 27 januari 2014:
Het toekennen van een eretitel aan OCMW-mandatarissen werd tot op heden nog niet geregeld in een reglement.
Juridisch zijn gemeente en OCMW nog twee entiteiten met elk een gemeenteraad, een raad voor maatschappelijk welzijn, een college en een vast bureau. Bijkomend bij het OCMW is er nog een bijzonder comité voor de sociale dienst.
Vermits we in de praktijk één lokaal bestuur zijn (de gemeenteraadsleden zijn nu ook de ocmw-raadsleden en schepenen zowel lid van het college als vast bureau) is het aangewezen om het reglement 'eretitel gemeenteraadslid' bij te sturen en te vervangen door 1 reglement nl 'eretitel mandataris lokaal bestuur Borsbeek' die voor alle mandatarissen geldt, ongeacht het bestuursorgaan.
De gemeenteraad gaat akkoord met het reglement 'eretitel mandataris lokaal bestuur Borsbeek'.
De gemeenteraad van 23 september 2019 heeft beslist om de bevoegdheid tot het vaststellen van aanvullende reglementen in verband met parkeerplaatsen voor personen met een handicap, voor de wegen die zich op het grondgebied van de gemeente Borsbeek bevinden, te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van 23 januari 2009 van de Vlaamse regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer.
Het college wenst de gemeenteraad te informeren over de beslissingen die ze genomen hebben betreffende de aanvullende reglementen voor parkeerplaatsen voor personen met een handicap.
Het college informeert de gemeenteraad betreffende volgende genomen beslissingen: