Terug
Gepubliceerd op 21/09/2022

2022_GR_00071 - Oude Haegevelden - Breedveld - definitieve vaststelling van de onteigeningsplannen - goedkeuring

Gemeenteraad
ma 19/09/2022 - 20:00 Gemeenteraadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Liselotte Leenaerts, voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Ken Casier, schepen; Tom Verboven, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Frans Neyens; Geert Van de Laar; Peter Van Hoof; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Michael Bryon; Ann Vereycken; Linda Bresseleers; Hassana Errazzouki; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Verontschuldigd

Marian Lauwers, schepen; Anita Van den Bulck; Luc Couillier; Naomi Van der Velden

Secretaris

Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Voorzitter

Liselotte Leenaerts, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00071 - Oude Haegevelden - Breedveld - definitieve vaststelling van de onteigeningsplannen - goedkeuring

Aanwezig

Liselotte Leenaerts, Dis Van Berckelaer, Ken Casier, Tom Verboven, Kristof Van de Velde, Frans Neyens, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Michael Bryon, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 16
Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Michael Bryon, Kristof Van de Velde, Tom Verboven, Ken Casier, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer, Frans Neyens, Liselotte Leenaerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00071 - Oude Haegevelden - Breedveld - definitieve vaststelling van de onteigeningsplannen - goedkeuring 2022_GR_00071 - Oude Haegevelden - Breedveld - definitieve vaststelling van de onteigeningsplannen - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Overeenkomstig artikel 27 van het decreet lokaal bestuur neemt schepen Walter Kiebooms niet deel aan de bespreking en stemming over dit agendapunt.

  • Het gemeenteraadsbesluit van 27 januari 2012 houdende de definitieve goedkeuring van het rooilijnplan 'Breedveld (buurtweg nr. 12)', opgemaakt door IGEAN op 8 september 2011;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 27 januari 2012 houdende de definitieve goedkeuring van het rooilijnplan 'Oude Haegevelden (buurtweg nr. 11)', opgemaakt door IGEAN op 8 september 2011;
  • Het goedgekeurde subsidiereglement met ingang vanaf 1 januari 2018 voor een volledige afkoppeling van afval- en hemelwater op privéterrein in straten waarbij voor de aanleg van de weg- en/of rioleringsinfrastructuur ook een inname van privéterrein noodzakelijk is;
  • Op 18 januari 2019 heeft het Lokaal Bestuur IGEAN verzocht om het verwervingsdossier voor de innemingen in Breedveld en Oude Haegevelden te actualiseren;
  • Op de informatievergadering van 25 juni 2019 werd het belang van het rioleringsdossier besproken met de betrokkenen. Door IGEAN werden pogingen ondernomen om met alle eigenaars minnelijke overeenkomsten te sluiten en dit met het oog op de minnelijke verwerving van de noodzakelijke grondstroken. Deze onderhandelingen waren succesvol, doch hebben er niet toe kunnen leiden dat met alle eigenaars een overeenkomst kon worden bereikt;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 23 november 2020 ’14 Oude Haegevelden – Breedveld – opdracht onteigening – goedkeuring’  waarbij IGEAN gemachtigd wordt om in naam en voor rekening van de gemeente Borsbeek de nodige percelen grond te verwerven en een onteigeningsdossier op te maken;
  • De ‘projectnota onteigening BORZ001 rooilijn Breedveld-Oude Haegevelden dd. 3.11.2020,  opgemaakt door IGEAN met in bijlagen de onteigeningsplannen ‘Oude Haegevelde – Buurtweg nr. 11, dd. 15/07/2020, klassement 20200715_BORZ001 – OHV – ONT01’ en ‘Breedveld – Buurtweg nr. 12, dd. 15/07/2020, klassement 20200715_BORZ001 – BV – ONT01’ en het ontwerpplan Riolerings- en wegeniswerken in Oude Haegevelden, Breedveld, Gebr. Van der Auwerabaan (deel) en Schoendonck K-08-089, opgemaakt door studiebureau Schillebeeckx op 26/08/2018 (dossiernummer BO 090408);
  • Het gemeenteraadsbesluit van 23 november 2020 ’13 Oude Haegevelden-Breedveld - voorlopige vaststelling van de onteigeningsplannen - goedkeuring‘ inhoudende de voorlopige vaststelling van de onteigeningsplannen Oude Haegevelde – Buurtweg nr. 11 opgemaakt door IGEAN dd. 15/07/2020 een ‘Breedveld – Buurtweg nr. 12’ opgemaakt door IGEAN dd. 15/07/2020;
  • Het openbaar onderzoek dat plaatsvond van 22 januari 2021 tot en met 20 februari 2021;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 26 april 2021 ‘8 Oude Haegevelden-Breedveld – definitieve vaststelling van de onteigeningsplannen – goedkeuring’ inhoudende de definitieve vaststelling van de onteigeningsplannen ‘Oude Haegevelde – Buurtweg nr. 11’ opgemaakt door IGEAN dienstverlening op 15/07/2020, klassement 20200715_BORZ001 – OHV – ONT01 en ‘Breedveld – Buurtweg nr. 12’ opgemaakt door IGEAN dienstverlening op 15/07/2020, klassement 20200715_BORZ001 – BV – ONT01 en de beslissing tot onontvankelijk verklaring van één bezwaar en ongegrond verklaring van vijf bezwaren;
  • Het collegebesluit van 13 september 2021 houdende de intrekking van de collegebesluiten van 9 november 2020 houdende de voorlopige vaststelling van de onteigeningsplannen en van 12 april 2021 houdende de definitieve vaststelling van de onteigeningsplannen;

  • Het collegebesluit, dat tevens in de zelfde zitting van 13 september 2021 genomen werd, '23 Oude Haegevelden-Breedveld - voorlopige vaststelling van de onteigeningsplannen - goedkeuring‘ inhoudende de voorlopige vaststelling van de onteigeningsplannen Oude Haegevelde – Buurtweg nr. 11 opgemaakt door IGEAN dd. 15/07/2020 een ‘Breedveld – Buurtweg nr. 12’ opgemaakt door IGEAN dd. 15/07/2020;

  • Het gemeenteraadsbesluit van 27 september 2021 houdende de intrekking van de raadsbesluiten van 23 november 2020 houdende de voorlopige vaststelling van de onteigeningsplannen en van 26 april 2021 houdende de definitieve vaststelling van de onteigeningsplannen;

  • Het gemeenteraadsbesluit, dat tevens in de zelfde zitting van 27 september 2021 genomen werd, '11 Oude Haegevelden-Breedveld - voorlopige vaststelling van de onteigeningsplannen - goedkeuring‘ inhoudende de voorlopige vaststelling van de onteigeningsplannen Oude Haegevelde – Buurtweg nr. 11 opgemaakt door IGEAN dd. 15/07/2020 een ‘Breedveld – Buurtweg nr. 12’ opgemaakt door IGEAN dd. 15/07/2020;

  • Het openbaar onderzoek dat plaatsvond van 6 juni 2022 tot en met 5 juli 2022;
  • Het collegebesluit van 29 augustus 2022 ‘13 Oude Haegevelden-Breedveld – definitieve vaststelling van de onteigeningsplannen – goedkeuring’ inhoudende de definitieve vaststelling van de onteigeningsplannen ‘Oude Haegevelde – Buurtweg nr. 11’ opgemaakt door IGEAN dienstverlening op 15/07/2020, klassement 20200715_BORZ001 – OHV – ONT01 en ‘Breedveld – Buurtweg nr. 12’ opgemaakt door IGEAN dienstverlening op 15/07/2020, klassement 20200715_BORZ001 – BV – ONT01 en de beslissing tot ontvankelijk doch ongegrond verklaring van vijf ingediende bezwaren;

Juridische grond

  • het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017;
  • het Besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017;
  • het Besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II);
  • Het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.

Motivering

Algemeen

Breedveld en Oude Haegevelden zijn niet uitgerust met een gescheiden waterafvoersysteem. Het ontbreken van dergelijke infrastructuur is niet langer aanvaardbaar. Op plaatsen met dichte bebouwing moet riolering aanwezig zijn. Een duurzaam, actueel en milieuvriendelijke waterbeheersing noodzaakt een gescheiden waterafvoer.  

Het regenwater/hemelwater/RWA moet maximaal infiltreren ter plaatse, en kan, wanneer opvang voor hergebruik en infiltratie op het terrein niet mogelijk zijn, slechts vertraagd worden afgevoerd via open grachten. Enkel wanneer daar redenen voor bestaan, bijvoorbeeld uitritten, plaatsgebrek, zou een ondergrondse regenwaterafvoer mogelijk zijn.   

Het vervuilde afvalwater DWA kan worden afgevoerd via een ondergronds rioleringssysteem (aangebracht onder de straatbedding) naar een waterzuiveringsinstallatie alwaar het wordt gezuiverd. 

In het kader van een betere milieuvriendelijkere, duurzame waterbeheersing en de daarmee samenhangende infrastructuur, alsook de aanleg van nutsleidingen die gerealiseerd worden door de geplande riolerings- en infrastructuurwerken langsheen het Breedveld en de Oude Haegevelden is het noodzakelijk dat de rooilijnen, zoals voorzien in de definitieve rooilijnplannen ‘Breedveld (Buurtweg nr. 12)’ en ‘Oude Haegevelde (Buurtweg nr. 11)’, gerealiseerd worden en de daarin  voorziene grondstroken worden verworven.  

De enkele stukjes grond in de wegzate die nog geen eigendom zijn van de gemeente, moeten worden verworven teneinde een goed wegbeheer en onderhoud door de gemeente te faciliteren.   

Deze rooilijnplannen werden definitief goedgekeurd door de gemeenteraad op 27/01/2012.  

Deze vastgestelde rooilijnen maken geenszins het voorwerp uit van een procedure tot wijziging om redenen dat de realisatie van de rooilijnen en de verwerving van de grondstroken beantwoord aan de actuele nood voor de aanleg van riolerings- en infrastructuurwerken. Er wordt m.a.w. niets gewijzigd aan de vastgestelde rooilijnen, zowel wat betreft de rooilijnen Oude Haegevelden als de rooilijnen Breedveld.  

Het gemeenteraadsbesluit van 27/01/2012 was niet het voorwerp van enige procedure.  

Alhoewel de vaststelling van de rooilijnen op zich niet langer het voorwerp kunnen uitmaken van enige discussie, moet worden vastgesteld dat bij het bepalen van de rooilijnen in 2012, rekening werd gehouden met de concrete plaatselijke toestand, de minimale breedte voor de rooilijn, de bebouwing langsheen Breedveld-Oude Haegevelde.

Onder meer werd rekening gehouden met de afstand van de voorgevel van de woningen t.a.v. de nieuw te bepalen rooilijn.  

De rooilijnbreedte werd bepaald op het absoluut minimum van 10 m.  

Met het oog op de realisatie van de rooilijnen en de verwerving van de grondstroken alsook de gronden in wegbedding/wegzate werden er onteigeningsplannen en een projectnota opgemaakt conform de bepalingen van het Vlaams onteigeningsdecreet door IGEAN. Deze onteigeningsplannen en projectnota maken integraal deel uit van de beslissing tot definitieve vaststelling van de onteigeningsplannen en worden als bijlage gevoegd aan dit besluit. De motieven en overwegingen zoals deze zijn opgenomen in de projectnota en aldaar tot uiting zijn gebracht, worden integraal bijgetreden en moeten, voor zover als nodig, als volledig herhaald worden aanzien.

De gemeenteraad keurde de voorlopige vaststelling van de onteigeningsplannen goed op 27 september 2021. 

Omschrijving te onteigenen goederen:

De onteigeningsplannen, gevoegd bij dit besluit, bevatten overeenkomstig art. 11 van het Onteigeningsdecreet de omtrek van de te onteigenen goederen, de kadastrale vermelding van de sectie, de nummers, de grootte en de aard van de percelen en onroerende goederen, de naam van de eigenaars volgens de kadastrale gegevens en de onteigenende instantie.

Grondstroken tussen huidige grens weg en rooilijn

Voor Oude Haegevelden:

  • Inname 1 : 240 m² - perceel kadastraal gekend A/222R2
  • Inname 2A/2B : 33 m² - perceel kadastraal gekend A/222N2 (totale oppervlakte van 2A + 2B: 33 m² + 15 m² = 48 m²)
  • Inname 3 : 32 m² - perceel kadastraal gekend A/222H2
  • Inname 4 : 38 m² - perceel kadastraal gekend A/222E2
  • Inname 5 :70 m² - perceel kadastraal gekend A/222F2
  • Inname 6 : 32 m² - perceel kadastraal gekend A/222G2
  • Inname 7 : 46 m² - perceel kadastraal gekend A/222L2
  • Inname 8 : 79 m² - perceel kadastraal gekend A/222M2
  • Inname 9 : 2 m² - perceel kadastraal gekend A/233A2
  • Inname 10 : 18 m² - perceel kadastraal gekend A/172T
  • Inname 11 : 26 m² - perceel kadastraal gekend A/171M
  • Inname 12 : 48 m² - perceel kadastraal gekend A/171H
  • Inname 13 : 46 m² - perceel kadastraal gekend A/171G
  • Inname 14 : 46 m² - perceel kadastraal gekend A/171F
  • Inname 15 : 186 m² - perceel kadastraal gekend A/171L
  • Inname 16 : 17 m² - perceel kadastraal gekend A/171B


Voor Breedveld:

  • Inname 1 : 87 m² - perceel kadastraal gekend A/173H2
  • Inname 2 : 12 m² - perceel kadastraal gekend A/173Z
  • Inname 3 : 13m² - perceel kadastraal gekend A/173M3
  • Deel inname 4 : 49 m² - perceel kadastraal gekend A/173S4 (totale oppervlakte inneming 4 : 49 m² + 64 m² = 113 m²)
  • Deel inname 5 :80 m² - perceel kadastraal gekend A/173A5 (totale oppervlakte inneming 5 : 80 m² +  76 m² = 156 m²)
  • Inname 6 : 29m² - perceel kadastraal gekend A/188G2
  • Inname 7 : 57 m² - perceel kadastraal gekend A/188F2
  • Inname 8 : 88 m² - perceel kadastraal gekend A/188C2
  • Inname 9 : 198 m² - perceel kadastraal gekend A/191Y
  • Inname 10 : 11 m² - perceel kadastraal gekend A/190D
  • Inname 11 : 352 m² - perceel kadastraal gekend A/189A
  • Inname 12 : 320 m² - perceel kadastraal gekend A/204A
  • Inname 13 : 183 m² - perceel kadastraal gekend A/205S
  • Inname 14 : 263m² - perceel kadastraal gekend A/209C
  • Inname 15 : 137 m² - perceel kadastraal gekend A/208G
  • Inname 16 : 44 m² - perceel kadastraal gekend A/208H

Gronden gelegen in de wegbedding/wegzate

De gemeente Borsbeek is voor het overgrote deel eigenaar van de gronden waarop de bestaande weg is aangebracht. Sommige delen van de wegzate/wegbedding behoren nog toe aan private eigenaars. Deze innamen zijn opgenomen in de onteigeningsplannen en betreffen:

Voor Oude Haegevelden:

  • Inname 2A/2B : 15 m² - perceel kadastraal gekend A/222N2 (totale oppervlakte van 2A + 2B: 33 m² + 15 m² = 48 m²)


Voor Breedveld:

  • Deel inname 4 : 64 m² - perceel kadastraal gekend A/173S4 (totale oppervlakte inneming 4 : 49 m² + 64 m² = 113 m²)
  • Deel inname 5 :76 m² - perceel kadastraal gekend A/173A5 (totale oppervlakte inneming 5 : 80 m² +  76 m² = 156 m²)


Projectnota:

Overeenkomstig art. 12 van het Onteigeningsdecreet werd een projectnota opgemaakt die gevoegd wordt als bijlage bij onderhavig besluit en er integraal deel van uitmaakt.  

Algemeen nut: 

De riolering en scheiding van afvalwater en regenwater wordt opgelegd door de Vlaamse overheid. Goed afvalwaterbeleid en een gezond watersysteem belangt iedereen aan en is ontegensprekelijk van maatschappelijk of algemeen belang. Aanleg en beheer van riool- en regenwater infrastructuur en de integratie in de volledige publieke ruimten zijn cruciaal bij het voorkomen van wateroverlast en watertekort en bij de klimaatadaptatie aan extreme weersomstandigheden. De aanleg van open grachten en wadi’s (waar mogelijk) zal het grondwaterpeil (waarvan het lage peil kritisch is) gunstig beïnvloeden nu de afvoer wordt vertraagd en een grotere infiltratie mogelijk is.

Wegen- en waterinfrastructuur alsook de aanleg van nutsleidingen zijn van algemeen belang.

Zuivering van afvalwater is nodig om het leven in de waterlopen en de biodiversiteit te behouden, en om spreiding van ziektes tegen te gaan. Zuiver oppervlaktewater in onze waterlopen en kwaliteitsvol grondwater zijn onontbeerlijk om de productie van drinkwater betaalbaar te houden.

Noodzaak: 

Gemeenten kunnen tot onteigening overgaan in de gevallen waarin ze oordelen dat de onteigening noodzakelijk is voor de realisatie van de rooilijn, de aanleg van infrastructuur, de aanleg nutsleidingen en de aanleg en werken binnen het kader van de waterbeheersing, een gescheiden rioleringsstelsel. Zulks behoort in het algemeen tot  het beleid inzake gemeentelijke aangelegenheden.

Om Breedveld en Oude Haegevelden van riolering voor afvoer hemelwater te kunnen voorzien, om de nodige infrastructuur te kunnen aanleggen, om nadien het onderhoud mogelijk te maken, om voldoende ruimte te hebben voor nutsvoorzieningsleidingen dient de gemeente van de betrokken boordeigenaar te nodige stroken grond te verwerven. Na verwerving kan de rooilijn worden gerealiseerd en kunnen de riolerings- en nutsvoorzieningswerken uitgevoerd worden.

Eveneens bestaat de noodzaak tot verwerving van die gronden die gelegen zijn in de wegbedding/wegzate en waarvan de gemeente nog geen eigenaar is, nu wegen behoren tot het openbare domein.

De onteigening is noodzakelijk omdat:  

  • De verwerving van de gronden, zoals aangegeven op de onteigeningsplannen, vereist zijn voor de realisatie van het gescheiden waterafvoersysteem en de aanleg van nutsleidingen. Het is niet langer aanvaardbaar dat geen gescheiden waterafvoer wordt gerealiseerd, daar waar mogelijk, en dit rekening houdende met o.m. de milieu impact en milieudoelstelling zodat een verder uitstel niet verzoenbaar is met een duurzaam beleid. 
  • Niet met alle eigenaars een akkoord kon worden bereikt m.b.t. de minnelijke verwerving. 
  • De subsidiërende overheid van de rioleringswerken, de VMM, de wijze van regenwaterafvoer mede bepaalt, dit conform de principes van de ladder van Lansink: maximaal inzetten op infiltratie waarbij de aanleg van open grachten de voorkeur krijgt. Duurzaamheid en controlemogelijkheid zijn belangrijke parameters die mede de keuze van het RWA-systeem bepalen. Daar waar de aanleg van wadi’s mogelijk is, verdient de aanleg van wadi’s de voorkeur boven de aanleg van open grachten daar de infiltratiecapaciteit van wadi’s groter is dan deze van open grachten. 
  • Vlarem II bepaalt onder: 
  • Art. 6.2.2.1.2 § 4 dat voor de afvoer van hemelwater de voorkeur moet worden gegeven volgende afvoerwijze in afnemende graad van prioriteit:
    1. Opvang voor hergebruik;
    2. Infiltratie op eigen terrein;
    3. Buffering met vertraagd lozen in een oppervlaktewater of een kunstmatige afvalweg voor hemelwater;
    4. Lozing in de regenwaterafvoerleiding (RWA) in de straat. 

Slechts wanneer de beste beschikbare technieken geen van de voornoemde afvoerwijzen toelaten, mag het hemelwater overeenkomstig de wettelijke bepalingen worden geloosd in de openbare riolering.

Art. 2.3.6.4. dat bij de aanleg van de aanleg en her-aanleg van riolering een gescheiden stelsel moet worden aangelegd, waarbij wat het hemelwater betreft, op het openbaar domein:

    1. Prioriteit gegeven aan infiltratie;
    2. Vervolgens aan een bovengrondse vertraagde afvoer via grachten en; 
    3.  Tenslotte opwaartse buffering.

Er kan slechts worden overgegaan tot een volgende stap indien de vorige technisch niet mogelijk is. de voorkeur gaat uit naar een gracht of bovengrondse oppervlakte (infiltratie), waarbij de belangrijkste eigenschappen van een infiltratie voorziening zijn: infiltratiecapaciteit en de bering. 

  • De realisatie van de rooilijn en de infrastructuurwerken/nutsvoorzieningsaanleg niet kunnen plaatsvinden op andere onroerende goederen dan deze opgenomen in de onteigeningsplannen nu de open grachten, de nutsleidingen, … moeten aangelegd worden aan de zijde van de weg en de duurzame milieuvriendelijke afvoer van hemelwater en DWA niet op een andere en betere wijze kunnen worden gerealiseerd. Daar er geen redelijke alternatieven bestaan rekening houdende met het nastreven van de gelijke spreiding van de lasten moet niet verder onderzocht worden of er alternatieven bestaan voor een duurzame afvoer van het gescheiden afvalwater, de aanleg van nutsvoorzieningsleidingen. 
  • De straatbreedte van 10m een absoluut minimum is rekening houdende met de strook nutsvoorzieningen, wegbedding en open gracht/wadi met onderhoudsstrook. De thans reeds bestaande ontwerp uitvoeringsplannen, alhoewel steeds vatbaar voor wijzigingen, bevestigen dat een breedte van 10m een minimum is. De te onteigenen en de te verwerven onroerende goederen zijn tot een strikt minimum beperkt. 
  • Zelfrealisatie niet mogelijk is daar overeenkomstig art. 24 van het Vlaams onteigeningsdecreet alle weg-, spoor,- haven,- en waterweginfrastructuur en alle daarmee onlosmakelijk samenhangende ingrepen, uitgesloten zijn van een verzoek tot zelfrealisatie. 
  • De verwerving van de gronden die thans nog gelegen zijn in de wegbedding/wegzate en die nog geen eigendom zijn van de gemeente een coherent en betere aanpak voor aanleg en onderhoud beoogt. Eveneens is het niet nog langer te verantwoorden dat enkele deeltjes grond waarop de wegbedding gelegen is geen eigendom zouden zijn van de gemeente. Wegen behoren tot het openbare domein. De gronden hebben voor de eigenaars geen enkel nut of betekenis meer.  

Openbaar onderzoek: 

De beslissing tot voorlopige vaststelling van de onteigeningsplannen voor zowel het Breedveld als Oude Haegevelden, alsook het onteigeningsbesluit werden gedurende een periode van 30 dagen onderworpen aan een openbaar onderzoek, namelijk van 6 juni 2022 tot en met 5 juli 2022.

Tijdens dit openbaar onderzoek werden vijf bezwaren ingediend. Voor de behandeling van de bezwaren wordt verwezen naar de bijlage 'inhoudelijk verslag over de ingediende bezwaren' dat onlosmakelijk verbonden is aan huidig besluit.

De bezwaren zijn niet van aard om wijzigingen aan te brengen aan het voorlopig vastgestelde onteigeningsbesluit of voorlopig vastgestelde onteigeningsplannen.

Financiële informatie

De onteigeningskosten worden ruw geraamd op 177.943,52 euro:

  • grondafstand met akkoord: €103.553,11, waarvan reeds voor €54.192,05 akten werden verleden;
  • grondafstand zonder akkoord (raming): €129.437,64;
  • kosten rechtsbijstand (raming): €18.150,00;
  • opmaak akten inclusief BTW: €16.198,88 (werkelijke kosten worden aangerekend);
  • opmaak onteigeningsplannen + actualisatie opstanden: €14.157,00;
  • detail aktekosten (werkelijke kost wordt aangerekend): pro memorie.

Het wegenis- en rioleringsplan wordt geraamd op 814.915,00 euro (excl. BTW) of 840.130,75 euro (incl. BTW).

De kosten voor vergoeding van de getroffen aangelanden situeert zich tussen €103.553,11 en €129.437,64 naargelang de wijze waarop de innamen worden verwezenlijkt.
De grond wordt geschat aan €20/m²  (plus €1/inname van de zate). De waarde van de opstanden is bepaald op basis van een schatting door een landmeter.

Beleidsinformatie

De uitgave voor de grondverwerving worden voorzien in het meerjarenplan.

Regelgeving bevoegdheid

GR - artikel 41, 9° - wat een andere wet aan de gemeenteraad voorbehoudt
<p>Artikel 41, 9&deg; van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad is bevoegd voor beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De onteigeningsplannen met daarin de te vermelden te verwerven onroerende goederen, ‘Oude Haegevelde – buurtweg nr. 11’, opgemaakt door IGEAN dienstverlening op 15 juli 2020, klassement 20200715_BORZ001-OHV-ONT01 en ‘Breedveld – buurtweg nr. 12’, opgemaakt door IGEAN dienstverlening op 15 juli 2020, klassement 20200715_BORZ001-BV-ONT01, inclusief projectnota ‘gemeente Borsbeek BORZ001 rooilijn Breedveld-Oude Haegevelde, projectnota onteigening’ dd. 3.11.2020, opgemaakt door IGEAN, dienstverlening, die in bijlagen zijn gevoegd bij dit besluit, definitief vast te stellen.  

Artikel 2

Naar aanleiding van het openbaar onderzoek dat plaatsvond van 6 juni 2022 tot en met 5 juli 2022 werden er vijf bezwaren ingediend. Vijf bezwaren worden ontvankelijk doch ongegrond verklaard. Voor de behandeling van de bezwaren wordt verwezen naar de bijlage die onlosmakelijk verbonden is aan huidig besluit. 

Artikel 3

Alle getroffen aangelanden ontvangen een billijke vergoeding voor de gronden en opstanden.

Artikel 4

Het subsidiereglement van 1 januari 2018 voor een volledige afkoppeling van afval- en hemelwater op privéterrein in straten waarbij voor de aanleg van weg- en/of rioleringsinfrastructuur ook een inname van privéterrein noodzakelijk is, is niet van toepassing. Dit omwille van het feit dat er niet meer voldaan is aan de voorwaarden van vrijwillige grondafstand.