Overeenkomstig artikel 27 van het decreet lokaal bestuur neemt schepen Walter Kiebooms niet deel aan de bespreking en stemming over dit agendapunt.
Het collegebesluit van 13 september 2021 houdende de intrekking van de collegebesluiten van 9 november 2020 houdende de voorlopige vaststelling van de onteigeningsplannen en van 12 april 2021 houdende de definitieve vaststelling van de onteigeningsplannen;
Het collegebesluit, dat tevens in de zelfde zitting van 13 september 2021 genomen werd, '23 Oude Haegevelden-Breedveld - voorlopige vaststelling van de onteigeningsplannen - goedkeuring‘ inhoudende de voorlopige vaststelling van de onteigeningsplannen Oude Haegevelde – Buurtweg nr. 11 opgemaakt door IGEAN dd. 15/07/2020 een ‘Breedveld – Buurtweg nr. 12’ opgemaakt door IGEAN dd. 15/07/2020;
Het gemeenteraadsbesluit van 27 september 2021 houdende de intrekking van de raadsbesluiten van 23 november 2020 houdende de voorlopige vaststelling van de onteigeningsplannen en van 26 april 2021 houdende de definitieve vaststelling van de onteigeningsplannen;
Het gemeenteraadsbesluit, dat tevens in de zelfde zitting van 27 september 2021 genomen werd, '11 Oude Haegevelden-Breedveld - voorlopige vaststelling van de onteigeningsplannen - goedkeuring‘ inhoudende de voorlopige vaststelling van de onteigeningsplannen Oude Haegevelde – Buurtweg nr. 11 opgemaakt door IGEAN dd. 15/07/2020 een ‘Breedveld – Buurtweg nr. 12’ opgemaakt door IGEAN dd. 15/07/2020;
Algemeen
Breedveld en Oude Haegevelden zijn niet uitgerust met een gescheiden waterafvoersysteem. Het ontbreken van dergelijke infrastructuur is niet langer aanvaardbaar. Op plaatsen met dichte bebouwing moet riolering aanwezig zijn. Een duurzaam, actueel en milieuvriendelijke waterbeheersing noodzaakt een gescheiden waterafvoer.
Het regenwater/hemelwater/RWA moet maximaal infiltreren ter plaatse, en kan, wanneer opvang voor hergebruik en infiltratie op het terrein niet mogelijk zijn, slechts vertraagd worden afgevoerd via open grachten. Enkel wanneer daar redenen voor bestaan, bijvoorbeeld uitritten, plaatsgebrek, zou een ondergrondse regenwaterafvoer mogelijk zijn.
Het vervuilde afvalwater DWA kan worden afgevoerd via een ondergronds rioleringssysteem (aangebracht onder de straatbedding) naar een waterzuiveringsinstallatie alwaar het wordt gezuiverd.
In het kader van een betere milieuvriendelijkere, duurzame waterbeheersing en de daarmee samenhangende infrastructuur, alsook de aanleg van nutsleidingen die gerealiseerd worden door de geplande riolerings- en infrastructuurwerken langsheen het Breedveld en de Oude Haegevelden is het noodzakelijk dat de rooilijnen, zoals voorzien in de definitieve rooilijnplannen ‘Breedveld (Buurtweg nr. 12)’ en ‘Oude Haegevelde (Buurtweg nr. 11)’, gerealiseerd worden en de daarin voorziene grondstroken worden verworven.
De enkele stukjes grond in de wegzate die nog geen eigendom zijn van de gemeente, moeten worden verworven teneinde een goed wegbeheer en onderhoud door de gemeente te faciliteren.
Deze rooilijnplannen werden definitief goedgekeurd door de gemeenteraad op 27/01/2012.
Deze vastgestelde rooilijnen maken geenszins het voorwerp uit van een procedure tot wijziging om redenen dat de realisatie van de rooilijnen en de verwerving van de grondstroken beantwoord aan de actuele nood voor de aanleg van riolerings- en infrastructuurwerken. Er wordt m.a.w. niets gewijzigd aan de vastgestelde rooilijnen, zowel wat betreft de rooilijnen Oude Haegevelden als de rooilijnen Breedveld.
Het gemeenteraadsbesluit van 27/01/2012 was niet het voorwerp van enige procedure.
Alhoewel de vaststelling van de rooilijnen op zich niet langer het voorwerp kunnen uitmaken van enige discussie, moet worden vastgesteld dat bij het bepalen van de rooilijnen in 2012, rekening werd gehouden met de concrete plaatselijke toestand, de minimale breedte voor de rooilijn, de bebouwing langsheen Breedveld-Oude Haegevelde.
Onder meer werd rekening gehouden met de afstand van de voorgevel van de woningen t.a.v. de nieuw te bepalen rooilijn.
De rooilijnbreedte werd bepaald op het absoluut minimum van 10 m.
Met het oog op de realisatie van de rooilijnen en de verwerving van de grondstroken alsook de gronden in wegbedding/wegzate werden er onteigeningsplannen en een projectnota opgemaakt conform de bepalingen van het Vlaams onteigeningsdecreet door IGEAN. Deze onteigeningsplannen en projectnota maken integraal deel uit van de beslissing tot definitieve vaststelling van de onteigeningsplannen en worden als bijlage gevoegd aan dit besluit. De motieven en overwegingen zoals deze zijn opgenomen in de projectnota en aldaar tot uiting zijn gebracht, worden integraal bijgetreden en moeten, voor zover als nodig, als volledig herhaald worden aanzien.
De gemeenteraad keurde de voorlopige vaststelling van de onteigeningsplannen goed op 27 september 2021.
Omschrijving te onteigenen goederen:
De onteigeningsplannen, gevoegd bij dit besluit, bevatten overeenkomstig art. 11 van het Onteigeningsdecreet de omtrek van de te onteigenen goederen, de kadastrale vermelding van de sectie, de nummers, de grootte en de aard van de percelen en onroerende goederen, de naam van de eigenaars volgens de kadastrale gegevens en de onteigenende instantie.
Grondstroken tussen huidige grens weg en rooilijn
Voor Oude Haegevelden:
Voor Breedveld:
Gronden gelegen in de wegbedding/wegzate
De gemeente Borsbeek is voor het overgrote deel eigenaar van de gronden waarop de bestaande weg is aangebracht. Sommige delen van de wegzate/wegbedding behoren nog toe aan private eigenaars. Deze innamen zijn opgenomen in de onteigeningsplannen en betreffen:
Voor Oude Haegevelden:
Voor Breedveld:
Projectnota:
Overeenkomstig art. 12 van het Onteigeningsdecreet werd een projectnota opgemaakt die gevoegd wordt als bijlage bij onderhavig besluit en er integraal deel van uitmaakt.
Algemeen nut:
De riolering en scheiding van afvalwater en regenwater wordt opgelegd door de Vlaamse overheid. Goed afvalwaterbeleid en een gezond watersysteem belangt iedereen aan en is ontegensprekelijk van maatschappelijk of algemeen belang. Aanleg en beheer van riool- en regenwater infrastructuur en de integratie in de volledige publieke ruimten zijn cruciaal bij het voorkomen van wateroverlast en watertekort en bij de klimaatadaptatie aan extreme weersomstandigheden. De aanleg van open grachten en wadi’s (waar mogelijk) zal het grondwaterpeil (waarvan het lage peil kritisch is) gunstig beïnvloeden nu de afvoer wordt vertraagd en een grotere infiltratie mogelijk is.
Wegen- en waterinfrastructuur alsook de aanleg van nutsleidingen zijn van algemeen belang.
Zuivering van afvalwater is nodig om het leven in de waterlopen en de biodiversiteit te behouden, en om spreiding van ziektes tegen te gaan. Zuiver oppervlaktewater in onze waterlopen en kwaliteitsvol grondwater zijn onontbeerlijk om de productie van drinkwater betaalbaar te houden.
Noodzaak:
Gemeenten kunnen tot onteigening overgaan in de gevallen waarin ze oordelen dat de onteigening noodzakelijk is voor de realisatie van de rooilijn, de aanleg van infrastructuur, de aanleg nutsleidingen en de aanleg en werken binnen het kader van de waterbeheersing, een gescheiden rioleringsstelsel. Zulks behoort in het algemeen tot het beleid inzake gemeentelijke aangelegenheden.
Om Breedveld en Oude Haegevelden van riolering voor afvoer hemelwater te kunnen voorzien, om de nodige infrastructuur te kunnen aanleggen, om nadien het onderhoud mogelijk te maken, om voldoende ruimte te hebben voor nutsvoorzieningsleidingen dient de gemeente van de betrokken boordeigenaar te nodige stroken grond te verwerven. Na verwerving kan de rooilijn worden gerealiseerd en kunnen de riolerings- en nutsvoorzieningswerken uitgevoerd worden.
Eveneens bestaat de noodzaak tot verwerving van die gronden die gelegen zijn in de wegbedding/wegzate en waarvan de gemeente nog geen eigenaar is, nu wegen behoren tot het openbare domein.
De onteigening is noodzakelijk omdat:
Slechts wanneer de beste beschikbare technieken geen van de voornoemde afvoerwijzen toelaten, mag het hemelwater overeenkomstig de wettelijke bepalingen worden geloosd in de openbare riolering.
Art. 2.3.6.4. dat bij de aanleg van de aanleg en her-aanleg van riolering een gescheiden stelsel moet worden aangelegd, waarbij wat het hemelwater betreft, op het openbaar domein:
Er kan slechts worden overgegaan tot een volgende stap indien de vorige technisch niet mogelijk is. de voorkeur gaat uit naar een gracht of bovengrondse oppervlakte (infiltratie), waarbij de belangrijkste eigenschappen van een infiltratie voorziening zijn: infiltratiecapaciteit en de bering.
Openbaar onderzoek:
De beslissing tot voorlopige vaststelling van de onteigeningsplannen voor zowel het Breedveld als Oude Haegevelden, alsook het onteigeningsbesluit werden gedurende een periode van 30 dagen onderworpen aan een openbaar onderzoek, namelijk van 6 juni 2022 tot en met 5 juli 2022.
Tijdens dit openbaar onderzoek werden vijf bezwaren ingediend. Voor de behandeling van de bezwaren wordt verwezen naar de bijlage 'inhoudelijk verslag over de ingediende bezwaren' dat onlosmakelijk verbonden is aan huidig besluit.
De bezwaren zijn niet van aard om wijzigingen aan te brengen aan het voorlopig vastgestelde onteigeningsbesluit of voorlopig vastgestelde onteigeningsplannen.
De onteigeningskosten worden ruw geraamd op 177.943,52 euro:
Het wegenis- en rioleringsplan wordt geraamd op 814.915,00 euro (excl. BTW) of 840.130,75 euro (incl. BTW).
De kosten voor vergoeding van de getroffen aangelanden situeert zich tussen €103.553,11 en €129.437,64 naargelang de wijze waarop de innamen worden verwezenlijkt.
De grond wordt geschat aan €20/m² (plus €1/inname van de zate). De waarde van de opstanden is bepaald op basis van een schatting door een landmeter.
De onteigeningsplannen met daarin de te vermelden te verwerven onroerende goederen, ‘Oude Haegevelde – buurtweg nr. 11’, opgemaakt door IGEAN dienstverlening op 15 juli 2020, klassement 20200715_BORZ001-OHV-ONT01 en ‘Breedveld – buurtweg nr. 12’, opgemaakt door IGEAN dienstverlening op 15 juli 2020, klassement 20200715_BORZ001-BV-ONT01, inclusief projectnota ‘gemeente Borsbeek BORZ001 rooilijn Breedveld-Oude Haegevelde, projectnota onteigening’ dd. 3.11.2020, opgemaakt door IGEAN, dienstverlening, die in bijlagen zijn gevoegd bij dit besluit, definitief vast te stellen.
Naar aanleiding van het openbaar onderzoek dat plaatsvond van 6 juni 2022 tot en met 5 juli 2022 werden er vijf bezwaren ingediend. Vijf bezwaren worden ontvankelijk doch ongegrond verklaard. Voor de behandeling van de bezwaren wordt verwezen naar de bijlage die onlosmakelijk verbonden is aan huidig besluit.
Alle getroffen aangelanden ontvangen een billijke vergoeding voor de gronden en opstanden.
Het subsidiereglement van 1 januari 2018 voor een volledige afkoppeling van afval- en hemelwater op privéterrein in straten waarbij voor de aanleg van weg- en/of rioleringsinfrastructuur ook een inname van privéterrein noodzakelijk is, is niet van toepassing. Dit omwille van het feit dat er niet meer voldaan is aan de voorwaarden van vrijwillige grondafstand.