De notulen en het zittingsverslag van de voorgaande zitting van de gemeenteraad moeten goedgekeurd te worden.
De notulen zijn raadpleegbaar in bijlage.
Het zittingsverslag via deze link: http://www.borsbeek.org/besluiten
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur waarin bepaald wordt dat de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Regelgeving: bevoegdheid
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 27 juni 2022 goed.
De opmaak van een mobiliteitsplan verloopt in 3 fasen. De eerste fase werd afgesloten met de oriëntatienota, goedgekeurd door de projectstuurgroep op 25/02/2022. Deze nota situeert de gemeente in het ruimere geheel, waarbij alle ruimtelijke en andere factoren en plannen die een invloed hebben op de mobiliteit in Borsbeek worden besproken.
In de tweede fase, de synthesefase, werden ontbrekende gegevens verzameld in een parkeeronderzoek. Via verder onderzoek werden de resultaten van de Telraamtellingen geanalyseerd en werden de verschillende mogelijke scenario’s voor de toekomst verkend. Op 1 juni 2022 werd een tweede participatiemoment georganiseerd en werden de resultaten van de Telraamtellingen voorgesteld aan de burgers. De verschillende scenario’s werden toegelicht, waarna de burgers hun input konden leveren.
Om de synthesefase af te sluiten, moet een keuze gemaakt worden voor 1 van beide scenario's. Het bestand in bijlage stelt de beide scenario's uitgebreid voor. Op de gemeenteraad van 19 september zal de projectleider van het mobiliteitsplan, Enid Zwerts van SUUNTA, de scenario's komen toelichten. In oktober zal de projectstuurgroep het beste scenario voor Borsbeek aanduiden.
Daarop gaat de laatste fase in de opmaak van het mobiliteitsplan van start, met de opmaak van een actieplan dat Borsbeek naar het gekozen toekomstscenario moet leiden.
De gemeenteraad neemt kennis van de mogelijke toekomstscenario's voor de Borsbeekse mobiliteit die in het kader van het mobiliteitsplan zijn uitgewerkt.
In september 2020 ondertekende Borsbeek het Burgemeesterconvenant 2030 voor Klimaat en Energie. Vanaf deze ondertekening kreeg Borsbeek 2 jaar de tijd om een Energie- en Klimaatactieplan - Borsbeek (i.e. SECAP - Sustainable Energy and Climate Action Plan) op te maken en in te dienen. Dit maakt dat er ten laatste in september 2022 een "Energie- en klimaatactieplan - Borsbeek" kan ingediend worden.
Met dit agendapunt wordt het "Energie- en Klimaatactieplan - Borsbeek" ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Burgemeesterconvenant
In september 2020 ondertekende Borsbeek het Burgemeesterconvenant 2030 voor Klimaat en Energie. Het lokaal bestuur van Borsbeek engageert zich om tegen 2030:
Vanaf deze ondertekening kreeg Borsbeek 2 jaar de tijd om een energie- en klimaatactieplan (i.e. SECAP - Sustainable Energy and Climate Action Plan) op te maken en in te dienen. Dit maakt dat er ten laatste in september 2022 een "Energie- en klimaatactieplan - Borsbeek" kan ingediend worden.
Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0
Via het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 engageren zowel de lokale besturen als de Vlaamse Regering zich tot actie rond vier concrete werven met duidelijke en herkenbare thema’s en doelstellingen.
In oktober 2021 ondertekende de gemeente Borsbeek het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0. Door de ondertekening van het Pact
Energie- en klimaatactieplan - Borsbeek
De goedkeuring van dit "Energie- en klimaatactieplan - Borsbeek" heeft geen rechtstreekse financiële weerslag. Wanneer welbepaalde concrete acties worden ondernomen zal telkens voorafgaandelijk worden onderzocht welke de financiële implicaties zijn en of er voldoende budgetten beschikbaar zijn.
De middelen vanuit het Lokaal Energie en Klimaat Pact 1.0 voor Borsbeek zijn voorzien voor 2021-2022 (code ABB-LEKP-2021).
De gemeenteraad keurt het "Energie- en Klimaatactieplan - Borsbeek" goed.
Minstens voor het einde van het derde kwartaal wordt er een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd.
Artikel 263 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de opvolgingsrapportering met een stand van zaken van de uitvoering van de meerjarenplanning.
Met het invoeren van BBC 2020 moet men minder snel naar de raad gaan voor aanpassingen aan de beleidsplanning. Om de raadsleden toch de mogelijkheid te geven op te volgen hoe ver men staat met de uitvoering van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties is er de verplichting om hierover tussentijds te rapporteren.
Deze rapportering is niet gericht op de kredietbewaking, maar op de opvolging en uitvoering van de beleidsplanning.
De opvolgingsrapportering moet minimaal 1 keer per jaar worden voorgelegd; minstens voor het einde van september moet de opvolgingsrapportering over het eerste semester van het lopende jaar worden voorgelegd. De opvolgingsrapportering in bijlage bevat een overzicht van de uitvoering van de acties tot en met 30 juni 2022. Omdat er in juli en augustus in verschillende acties nog verdere stappen werden gezet, hebben we er voor gekozen om deze ook op te nemen in de rapportering. Ook de cijfers die werden opgenomen in deze rapportering lopen tot augustus 2022.
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester 2022.
Het huidige reglement 'Belasting op opgraven van stoffelijke overschotten en het opgraven, muteren of overbrengen van asurnen' is geldig tot en met 31 december 2025.
Onze dienst burgerzaken heeft het beleid en de werking omtrent de begraafplaats grondig onder de loep genomen in 2021. Er werd een volledige inventaris van de begraafplaats opgemaakt en een nieuw huishoudelijk reglement en retributiereglement aangaande de begraafplaats. Sinds 2021 werd een procedure gestart om de begraafplaats aangenamer te maken door een aantal aanpassingen.
Artikel 170 § 4 van de Grondwet: Geen last of belasting kan door de gemeente worden ingevoerd dan door hun raad.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen en wijzigingen.
Decreet van 16 januari 2004 betreffende de begraafplaatsen en lijkbezorging.
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register.
Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 omtrent de gemeentefiscaliteit.
Omzendbrief BB2006/03 van 10 maart 2006 betreffende de toepassing van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging en uitvoeringsbesluiten
Op vraag van de nabestaanden van de overledene kan het zijn dat er een opgraving van een stoffelijk overschot dient te gebeuren. De opgraving van een stoffelijk overschot is een zeer onaangename taak die toch wel wat tijd vergt. Er werd een groot verschil in het tarief voorzien aangezien een opgraving en/of overbrenging van een asurne veel sneller en eenvoudiger is dan de opgraving van een stoffelijk overschot. In tegenstelling tot het retributiereglement 'begraafplaats' werd er in dit reglement geen onderscheid gemaakt tussen een ontgraving voor een kind en een volwassene. Aangezien de opgraving van een kind vaak toch veel sneller verloopt dan van een volwassene, is het dan ook verantwoord om dit tarief aan te passen. Er zal een tarief van € 200 aangerekend worden voor de opgraving van het stoffelijk overschot van een kind tot en met 17 jaar.
Er worden een aantal vrijstellingen in het reglement voorzien, het gaat hier vooral om opgravingen die gebeuren in opdracht van het gemeentebestuur zelf of op bevel van een rechterlijke overheid.
Door de financiële toestand van de gemeente is het noodzakelijk om belastingen te heffen.
Er wordt een belasting geheven voor het opgraven van stoffelijke overschotten en opgraven en/of overbrengen van asurnen. De lokale belastingen en retributies worden onder de loep genomen en waar nodig aangepast.
De gemeenteraad keurt het reglement 'belasting op het opgraven van stoffelijke overschotten en het opgraven, muteren en/of overbrengen van asurnen' goed. Dat reglement wordt integraal toegevoegd aan dit besluit.
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 §1 en artikel 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De protestantse kerk is erkend met een gebiedsomschrijving die de grenzen van één gemeente overschrijdt. De gemeente waarin het hoofdgebouw van de eredienst zich bevindt oefent de gemeentelijke bevoegdheden uit bij de procedure van begroting, meerjarenplanning en rekening. In het geval van de protestantse kerk gaat het over 6 gemeenten (Boechout, Borsbeek, Lier, Lint, Mortsel en Ranst) waarbij de gemeente Boechout de hoofdgemeente is.
Het budget 2022, goedgekeurd door de bestuursraad van de protestantse kerk op 15 juni 2021 werd bij de gemeente Boechout ingediend op 17 juni 2021. De gemeenteraad van Borsbeek nam kennis van het budget 2022 op 22 november 2021.
De budgetwijziging 2022 werd op 22 mei 2022 goedgekeurd door de bestuursraad van de Protestantse Kerk en bij de gemeente Boechout ingediend op 24 mei 2022. De gemeenteraad van Boechout nam kennis van de budgetwijziging op 27 juni 2022.
Decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten in het Vlaamse Gewest;
De cijfers voor het budget 2022 na wijziging passen binnen de reeds goedgekeurde meerjarenplanning 2020-2025.
Het budget 2022 van de protestantse kerk voorziet in een gemeentelijke toelage. De verdeling van de toelage gebeurt op basis van het aantal leden per gemeente. Het aandeel van Borsbeek komt overeen met 5,54%. In het initieel budget werd een bedrag van 40.450 euro ingeschreven als exploitatietoelage. Bij nazicht van het budget 2022 door het kerkbestuur bleek er een fout ingeslopen te zijn tijdens de opmaak. Door overdracht van cijfers werden er verkeerde cijfers vermeld bij de posten 2112 en 2119. Het bedrag van de toelage bedraagt dus 32.450 euro in plaats van 40.450 euro. Het teveel betaalde bedrag van 8.000 euro werd reeds terugbetaald door het kerkbestuur.
Voor 2022 bedraagt de gemeentelijke toelage na wijziging:
De aangepaste toelage zal voorzien worden bij de eerstvolgende AMJP.
De gemeenteraad neemt kennis van de budgetwijziging 2022 van de protestantse kerk.
Het team wonen van IGEAN ondersteunt en begeleidt de gemeenten bij het uitvoeren van hun regisseursrol op het vlak van wonen en bij het uitvoeren van woningonderzoeken in het kader van het (verplicht) conformiteitsattest en de procedure ongeschikt- en onbewoonbaar.
IGEAN voorziet woningcontroleurs die werkzaam zijn in alle aangesloten lokale besturen en heeft reeds ruime ervaring in het uitvoeren van deze controles.
In de procedure van het (verplicht) conformiteitsattest beoordeelt de woningcontroleur van IGEAN of de betrokken huurwoning voldoet aan de minimale normen van de Vlaamse Codex Wonen en vraagt, na een positieve beoordeling op het technisch verslag, aan de burgemeester het conformiteitsattest af te leveren.
In de procedure ongeschikt, onbewoonbaar en overbewoning heeft de woningcontroleur van IGEAN momenteel enkel de bevoegdheid om een vooronderzoek uit te voeren. Het vooronderzoek in het kader van de procedure ongeschikt en onbewoonbaar wordt binnen 1 maand na aanvraag uitgevoerd door de woningcontroleur van IGEAN.
Wordt de woning, na het vooronderzoek (wat een volledige controle is), negatief beoordeeld en vertoont de eigenaar geen initiatief om de woning te verbeteren, dan dient er nog een advies gevraagd te worden bij Wonen-Vlaanderen.
Wonen-Vlaanderen gaat dan opnieuw een volledige woningcontrole uitvoeren, binnen de 75 dagen na aanvraag van het advies. De procedure wordt op deze manier vertraagd en de communicatie m.b.t. het woningkwaliteitsdossier verloopt via verschillende kanalen.
Om deze knelpunten weg te werken en tijdswinst te realiseren in de behandeling van woningkwaliteitsdossiers, zal de vrijstelling van adviesverplichting voor het nemen van besluiten ongeschikte en onbewoonbare woningen worden aangevraagd bij het Agentschap Wonen-Vlaanderen.
De schepenen bevoegd voor wonen, de huisvestingsambtenaren en het Agentschap Wonen-Vlaanderen werden uitgenodigd op de informatievergadering van 4.10.2021, waar toelichting werd gegeven bij de afbakening, de voorwaarden en de cijfers m.b.t. de woningcontroles.
Het Agentschap bevestigde dat de lokale besturen en IGEAN voldoen aan de voorwaarden (zoals hieronder opgenomen) om de vrijstelling van adviesverplichting aan te vragen.
Afbakening
Het lokaal bestuur en IGEAN vragen de vrijstelling van adviesverplichting aan voor woningonderzoeken van zelfstandige en niet-zelfstandige woningen in het kader van de procedure ongeschikt, onbewoonbaar en overbewoning.
Het lokaal bestuur en IGEAN wensen blijvend beroep te doen op de expertise van Wonen-Vlaanderen in specifieke situaties, zoals:
Voorwaarden
1. Het aantal (inter)gemeentelijke woningcontroleurs dat de burgemeester heeft aangewezen, is voldoende om binnen de beslissingstermijn (90 dagen) een beslissing te nemen in de procedures tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring waarin geen advies van de gewestelijk ambtenaar wordt gevraagd.
Het lokaal bestuur doet beroep op het team van de intergemeentelijke woningcontroleurs van IGEAN. Het team beschikt over expertise, kennis en ervaring met betrekking tot woningkwaliteit. Het team is voldoende groot om snel op te treden bij aanvragen m.b.t. procedures ongeschikt, onbewoonbaar en overbewoning.
2. De gemeente voert een proactief woningkwaliteitsbeleid.
Het lokaal bestuur maakt deel uit van de interlokale vereniging lokaal woonbeleid (IVLW) Zuidrand 2, waardoor er extra aandacht wordt besteed aan het verbeteren van de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving.
Het lokaal bestuur heeft een verplicht conformiteitsattest, goedgekeurd bij ministerieel besluit.
De proactieve aanpak versterkt zich in de oplossingsgerichte aanpak van de woningcontroles. Na elk conformiteitsonderzoek (in functie van het verplicht CA), krijgt de eigenaar een advies van de woningcontroleur en een redelijke termijn van herstel, waarbinnen de gebreken dienen opgelost te worden.
Daarnaast wordt er samengewerkt met een aantal partners:
De vrijgestelde burgemeester
De vrijgestelde burgemeester neemt, rekening houdend met de beslissingstermijn, een beslissing over elk verzoek.
De gemeente met vrijgestelde burgemeester
De gemeente met vrijgestelde burgemeester:
Het Agentschap biedt technische vormingen aan voor de (inter)gemeentelijke woningcontroleurs en organiseert structureel overleg over de woonkwaliteitsbewaking met de gemeente die vrijgesteld werd van adviesverplichting.
Met de aanvraag tot vrijstelling van adviesverplichting wordt voldaan aan de aanvullende activiteit 2_5 van het subsidiedossier van IVLW Zuidrand 2.
De woningonderzoeken in kader van de procedure ongeschikt, onbewoonbaar en overbewoning vallen onder het contingent van de gemeente. Er wordt geen verschil gemaakt tussen dossiers waar enkel een vooronderzoek plaatsvindt en dossiers waarbij ook een advies aan de burgemeester wordt verleend.
De gemeenteraad vraagt bij het Agentschap Wonen-Vlaanderen een vrijstelling voor adviesverplichting voor het nemen van besluiten tot ongeschikt-, onbewoonbaar- en overbewoondverklaringen van woningen. De vrijstelling van adviesverplichting wordt gevraagd voor woningonderzoeken van zelfstandige en niet-zelfstandige woningen in het kader van de procedure ongeschikt, onbewoonbaar en overbewoning.
De vrijstelling wordt niet aangevraagd voor specifieke situaties, zoals:
Het lokaal bestuur engageert zich tot het naleven van de voorwaarden na de erkenning, zoals bepaald in Het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Op de percelen van supermarkt Carrefour bevindt zich volgens de atlas der buurtwegen, pad nr. 21 . Deze trage wegverbinding verbindt de Frans Beirenslaan met de Fort 3-straat en met grondgebied Deurne. Tijdens de bouw van de supermarktsite werd er geen rekening gehouden met deze voetweg, waardoor delen ervan werden bebouwd en het traject in zijn oorspronkelijke ligging niet meer bruikbaar is.
Er werden met Redevco, beheerder van de site van Carrefour, gesprekken gevoerd om de voetweg opnieuw in dienst te stellen en een nieuw traject te bepalen.
Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De voetweg vormt een belangrijke trage wegverbinding die in ere moet hersteld worden. Door Redevco werd een voorstel uitgewerkt, dat in bijlage wordt gevoegd. Het nieuwe traject volgt de perceelgrens van de site binnen een groenstrook met een breedte van 3 m. Langs beide zijden van deze stook wordt de voetweg door middel van een 3 m hoog hekwerk uit veiligheidsoverwegingen afgeschermd. Het deel van het pad dat op de bestaande verharding aan de zijde van de Frans Beirenslaan uitkomt, wordt afgeschermd met betonblokken, zodat er een duidelijke afgrenzing naar het vrachtverkeer zal zijn en de veiligheid van de trage weggebruikers wordt gegarandeerd. De voetweg wordt aangelegd in Komex- halfverharding. Het traject wordt ingebed in een groene omgeving met zo veel mogelijk behoud van de bestaande groenelementen. Er wordt tevens bijkomende boomaanplant voorzien.
Aangezien het huidige traject grotendeels niet meer bruikbaar is, zal een afschaffings- en verleggingsprocedure moeten opgestart worden. In het kader van de decreet op de gemeentewegen is de gemeenteraad bevoegd voor het verleggen en afschaffen van voetwegen. Hiervoor dient Redevco bijkomende gedetailleerde plannen te bezorgen (plannen bestaande ligging, afmetingen,...) Vervolgens zal een openbaar onderzoek opgestart worden. Na het openbaar onderzoek beslist de gemeenteraad over de afschaffing en verlegging.
Het voorgestelde traject vormt qua ligging en inrichting een waardig en kwalitatief alternatief. Er kan besloten worden dat voor het voorgestelde traject een verleggingsprocedure kan opgestart worden.
De gemeenteraad neemt kennis van de opstart van de procedure tot afschaffing en verlegging van voetweg nr. 21 in het kader van het decreet gemeentewegen.
Overeenkomstig artikel 27 van het decreet lokaal bestuur neemt schepen Walter Kiebooms niet deel aan de bespreking en stemming over dit agendapunt.
Het collegebesluit van 13 september 2021 houdende de intrekking van de collegebesluiten van 9 november 2020 houdende de voorlopige vaststelling van de onteigeningsplannen en van 12 april 2021 houdende de definitieve vaststelling van de onteigeningsplannen;
Het collegebesluit, dat tevens in de zelfde zitting van 13 september 2021 genomen werd, '23 Oude Haegevelden-Breedveld - voorlopige vaststelling van de onteigeningsplannen - goedkeuring‘ inhoudende de voorlopige vaststelling van de onteigeningsplannen Oude Haegevelde – Buurtweg nr. 11 opgemaakt door IGEAN dd. 15/07/2020 een ‘Breedveld – Buurtweg nr. 12’ opgemaakt door IGEAN dd. 15/07/2020;
Het gemeenteraadsbesluit van 27 september 2021 houdende de intrekking van de raadsbesluiten van 23 november 2020 houdende de voorlopige vaststelling van de onteigeningsplannen en van 26 april 2021 houdende de definitieve vaststelling van de onteigeningsplannen;
Het gemeenteraadsbesluit, dat tevens in de zelfde zitting van 27 september 2021 genomen werd, '11 Oude Haegevelden-Breedveld - voorlopige vaststelling van de onteigeningsplannen - goedkeuring‘ inhoudende de voorlopige vaststelling van de onteigeningsplannen Oude Haegevelde – Buurtweg nr. 11 opgemaakt door IGEAN dd. 15/07/2020 een ‘Breedveld – Buurtweg nr. 12’ opgemaakt door IGEAN dd. 15/07/2020;
Algemeen
Breedveld en Oude Haegevelden zijn niet uitgerust met een gescheiden waterafvoersysteem. Het ontbreken van dergelijke infrastructuur is niet langer aanvaardbaar. Op plaatsen met dichte bebouwing moet riolering aanwezig zijn. Een duurzaam, actueel en milieuvriendelijke waterbeheersing noodzaakt een gescheiden waterafvoer.
Het regenwater/hemelwater/RWA moet maximaal infiltreren ter plaatse, en kan, wanneer opvang voor hergebruik en infiltratie op het terrein niet mogelijk zijn, slechts vertraagd worden afgevoerd via open grachten. Enkel wanneer daar redenen voor bestaan, bijvoorbeeld uitritten, plaatsgebrek, zou een ondergrondse regenwaterafvoer mogelijk zijn.
Het vervuilde afvalwater DWA kan worden afgevoerd via een ondergronds rioleringssysteem (aangebracht onder de straatbedding) naar een waterzuiveringsinstallatie alwaar het wordt gezuiverd.
In het kader van een betere milieuvriendelijkere, duurzame waterbeheersing en de daarmee samenhangende infrastructuur, alsook de aanleg van nutsleidingen die gerealiseerd worden door de geplande riolerings- en infrastructuurwerken langsheen het Breedveld en de Oude Haegevelden is het noodzakelijk dat de rooilijnen, zoals voorzien in de definitieve rooilijnplannen ‘Breedveld (Buurtweg nr. 12)’ en ‘Oude Haegevelde (Buurtweg nr. 11)’, gerealiseerd worden en de daarin voorziene grondstroken worden verworven.
De enkele stukjes grond in de wegzate die nog geen eigendom zijn van de gemeente, moeten worden verworven teneinde een goed wegbeheer en onderhoud door de gemeente te faciliteren.
Deze rooilijnplannen werden definitief goedgekeurd door de gemeenteraad op 27/01/2012.
Deze vastgestelde rooilijnen maken geenszins het voorwerp uit van een procedure tot wijziging om redenen dat de realisatie van de rooilijnen en de verwerving van de grondstroken beantwoord aan de actuele nood voor de aanleg van riolerings- en infrastructuurwerken. Er wordt m.a.w. niets gewijzigd aan de vastgestelde rooilijnen, zowel wat betreft de rooilijnen Oude Haegevelden als de rooilijnen Breedveld.
Het gemeenteraadsbesluit van 27/01/2012 was niet het voorwerp van enige procedure.
Alhoewel de vaststelling van de rooilijnen op zich niet langer het voorwerp kunnen uitmaken van enige discussie, moet worden vastgesteld dat bij het bepalen van de rooilijnen in 2012, rekening werd gehouden met de concrete plaatselijke toestand, de minimale breedte voor de rooilijn, de bebouwing langsheen Breedveld-Oude Haegevelde.
Onder meer werd rekening gehouden met de afstand van de voorgevel van de woningen t.a.v. de nieuw te bepalen rooilijn.
De rooilijnbreedte werd bepaald op het absoluut minimum van 10 m.
Met het oog op de realisatie van de rooilijnen en de verwerving van de grondstroken alsook de gronden in wegbedding/wegzate werden er onteigeningsplannen en een projectnota opgemaakt conform de bepalingen van het Vlaams onteigeningsdecreet door IGEAN. Deze onteigeningsplannen en projectnota maken integraal deel uit van de beslissing tot definitieve vaststelling van de onteigeningsplannen en worden als bijlage gevoegd aan dit besluit. De motieven en overwegingen zoals deze zijn opgenomen in de projectnota en aldaar tot uiting zijn gebracht, worden integraal bijgetreden en moeten, voor zover als nodig, als volledig herhaald worden aanzien.
De gemeenteraad keurde de voorlopige vaststelling van de onteigeningsplannen goed op 27 september 2021.
Omschrijving te onteigenen goederen:
De onteigeningsplannen, gevoegd bij dit besluit, bevatten overeenkomstig art. 11 van het Onteigeningsdecreet de omtrek van de te onteigenen goederen, de kadastrale vermelding van de sectie, de nummers, de grootte en de aard van de percelen en onroerende goederen, de naam van de eigenaars volgens de kadastrale gegevens en de onteigenende instantie.
Grondstroken tussen huidige grens weg en rooilijn
Voor Oude Haegevelden:
Voor Breedveld:
Gronden gelegen in de wegbedding/wegzate
De gemeente Borsbeek is voor het overgrote deel eigenaar van de gronden waarop de bestaande weg is aangebracht. Sommige delen van de wegzate/wegbedding behoren nog toe aan private eigenaars. Deze innamen zijn opgenomen in de onteigeningsplannen en betreffen:
Voor Oude Haegevelden:
Voor Breedveld:
Projectnota:
Overeenkomstig art. 12 van het Onteigeningsdecreet werd een projectnota opgemaakt die gevoegd wordt als bijlage bij onderhavig besluit en er integraal deel van uitmaakt.
Algemeen nut:
De riolering en scheiding van afvalwater en regenwater wordt opgelegd door de Vlaamse overheid. Goed afvalwaterbeleid en een gezond watersysteem belangt iedereen aan en is ontegensprekelijk van maatschappelijk of algemeen belang. Aanleg en beheer van riool- en regenwater infrastructuur en de integratie in de volledige publieke ruimten zijn cruciaal bij het voorkomen van wateroverlast en watertekort en bij de klimaatadaptatie aan extreme weersomstandigheden. De aanleg van open grachten en wadi’s (waar mogelijk) zal het grondwaterpeil (waarvan het lage peil kritisch is) gunstig beïnvloeden nu de afvoer wordt vertraagd en een grotere infiltratie mogelijk is.
Wegen- en waterinfrastructuur alsook de aanleg van nutsleidingen zijn van algemeen belang.
Zuivering van afvalwater is nodig om het leven in de waterlopen en de biodiversiteit te behouden, en om spreiding van ziektes tegen te gaan. Zuiver oppervlaktewater in onze waterlopen en kwaliteitsvol grondwater zijn onontbeerlijk om de productie van drinkwater betaalbaar te houden.
Noodzaak:
Gemeenten kunnen tot onteigening overgaan in de gevallen waarin ze oordelen dat de onteigening noodzakelijk is voor de realisatie van de rooilijn, de aanleg van infrastructuur, de aanleg nutsleidingen en de aanleg en werken binnen het kader van de waterbeheersing, een gescheiden rioleringsstelsel. Zulks behoort in het algemeen tot het beleid inzake gemeentelijke aangelegenheden.
Om Breedveld en Oude Haegevelden van riolering voor afvoer hemelwater te kunnen voorzien, om de nodige infrastructuur te kunnen aanleggen, om nadien het onderhoud mogelijk te maken, om voldoende ruimte te hebben voor nutsvoorzieningsleidingen dient de gemeente van de betrokken boordeigenaar te nodige stroken grond te verwerven. Na verwerving kan de rooilijn worden gerealiseerd en kunnen de riolerings- en nutsvoorzieningswerken uitgevoerd worden.
Eveneens bestaat de noodzaak tot verwerving van die gronden die gelegen zijn in de wegbedding/wegzate en waarvan de gemeente nog geen eigenaar is, nu wegen behoren tot het openbare domein.
De onteigening is noodzakelijk omdat:
Slechts wanneer de beste beschikbare technieken geen van de voornoemde afvoerwijzen toelaten, mag het hemelwater overeenkomstig de wettelijke bepalingen worden geloosd in de openbare riolering.
Art. 2.3.6.4. dat bij de aanleg van de aanleg en her-aanleg van riolering een gescheiden stelsel moet worden aangelegd, waarbij wat het hemelwater betreft, op het openbaar domein:
Er kan slechts worden overgegaan tot een volgende stap indien de vorige technisch niet mogelijk is. de voorkeur gaat uit naar een gracht of bovengrondse oppervlakte (infiltratie), waarbij de belangrijkste eigenschappen van een infiltratie voorziening zijn: infiltratiecapaciteit en de bering.
Openbaar onderzoek:
De beslissing tot voorlopige vaststelling van de onteigeningsplannen voor zowel het Breedveld als Oude Haegevelden, alsook het onteigeningsbesluit werden gedurende een periode van 30 dagen onderworpen aan een openbaar onderzoek, namelijk van 6 juni 2022 tot en met 5 juli 2022.
Tijdens dit openbaar onderzoek werden vijf bezwaren ingediend. Voor de behandeling van de bezwaren wordt verwezen naar de bijlage 'inhoudelijk verslag over de ingediende bezwaren' dat onlosmakelijk verbonden is aan huidig besluit.
De bezwaren zijn niet van aard om wijzigingen aan te brengen aan het voorlopig vastgestelde onteigeningsbesluit of voorlopig vastgestelde onteigeningsplannen.
De onteigeningskosten worden ruw geraamd op 177.943,52 euro:
Het wegenis- en rioleringsplan wordt geraamd op 814.915,00 euro (excl. BTW) of 840.130,75 euro (incl. BTW).
De kosten voor vergoeding van de getroffen aangelanden situeert zich tussen €103.553,11 en €129.437,64 naargelang de wijze waarop de innamen worden verwezenlijkt.
De grond wordt geschat aan €20/m² (plus €1/inname van de zate). De waarde van de opstanden is bepaald op basis van een schatting door een landmeter.
De onteigeningsplannen met daarin de te vermelden te verwerven onroerende goederen, ‘Oude Haegevelde – buurtweg nr. 11’, opgemaakt door IGEAN dienstverlening op 15 juli 2020, klassement 20200715_BORZ001-OHV-ONT01 en ‘Breedveld – buurtweg nr. 12’, opgemaakt door IGEAN dienstverlening op 15 juli 2020, klassement 20200715_BORZ001-BV-ONT01, inclusief projectnota ‘gemeente Borsbeek BORZ001 rooilijn Breedveld-Oude Haegevelde, projectnota onteigening’ dd. 3.11.2020, opgemaakt door IGEAN, dienstverlening, die in bijlagen zijn gevoegd bij dit besluit, definitief vast te stellen.
Naar aanleiding van het openbaar onderzoek dat plaatsvond van 6 juni 2022 tot en met 5 juli 2022 werden er vijf bezwaren ingediend. Vijf bezwaren worden ontvankelijk doch ongegrond verklaard. Voor de behandeling van de bezwaren wordt verwezen naar de bijlage die onlosmakelijk verbonden is aan huidig besluit.
Alle getroffen aangelanden ontvangen een billijke vergoeding voor de gronden en opstanden.
Het subsidiereglement van 1 januari 2018 voor een volledige afkoppeling van afval- en hemelwater op privéterrein in straten waarbij voor de aanleg van weg- en/of rioleringsinfrastructuur ook een inname van privéterrein noodzakelijk is, is niet van toepassing. Dit omwille van het feit dat er niet meer voldaan is aan de voorwaarden van vrijwillige grondafstand.
Op 15 juli 2021 werd een verkavelingsaanvraag ingediend voor het perceel gelegen de Robianostraat zn, afdeling 1, sectie A, nummer 99A11, 99C7, 100L4, 100V3, 106L en 106N.
De verkavelingsaanvraag omvat de aanleg van een openbaar plein met 7 eengezinswoningen. Op 22 november 2021 heeft de gemeenteraad de rooilijn en wegtracé goedgekeurd voor de verkaveling Kerkhofsite gelegen de Robianostraat zn. Op 6 december 2021 heeft het college van burgemeester en schepenen de verkavelingsaanvraag 019/166 (1) betreffende het verkavelen van de grond naar 7 loten (Kerkhofsite) goedgekeurd.
Op 7 maart 2022 heeft het college van burgemeester en schepenen de omgevingsvergunning voor het bouwen van 7 eengezinswoningen gelegen de Robianostraat zn (Kerkhofiste) goedgekeurd.
Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen en laatst gewijzigd op 29 november 2002 (BS 17 december 2002) bepaalt in artikel 2 §1 dat bij het vaststellen van de naam van openbare wegen en pleinen of het wijzigen van deze naam bij voorkeur geput wordt uit gegevens van de plaatselijke geschiedenis, het kunst- en cultuurleven, de toponymie en de volkskunde.
Datzelfde artikel 2 § 2 bepaalt dat de naam van een nog levende persoon niet mag worden gebruikt. In aanmerking komen enkel de namen uit historisch, wetenschappelijk of algemeen-maatschappelijk oogpunt belangrijke figuren. Hierbij wordt de voorkeur gegeven aan figuren die voor de gemeente of voor de onmiddellijke omgeving van betekenis zijn geweest.
Artikel 4 van hetzelfde decreet bepaalt dat het gemeentebestuur dat de namen van wegen en pleinen wil wijzigen:
1° deelt, met opgave van redenen, dit voornemen schriftelijk mee aan al de personen die, hetzij langs de bedoelde wegen en pleinen wonen en kiesgerechtigd zijn in de gemeente, hetzij eigenaar zijn van erven gelegen langs de bedoelde wegen en pleinen en een in België bekende woonplaats hebben. Deze personen kunnen binnen 30 dagen hun eventuele opmerkingen en bezwaren schriftelijk bij het betrokken gemeentebestuur indienen.
2° vraagt advies aan de gemeentelijke raad voor cultuur en culturele vrijetijdsbesteding. Deze raad deelt schriftelijk binnen 30 dagen zijn advies aan het gemeentebestuur mee. Het gemeentebestuur kan advies vragen aan de Koninklijke Commissie voor Advies voor Plaatsnaamgeving. Deze commissie deelt binnen 30 dagen schriftelijk zijn advies mee aan het gemeentebestuur. Bij ontstentenis van een binnen de voorgeschreven termijn overgezonden advies wordt dit als gunstig beschouwd;
3° maakt dit voornemen door openbare aanplakking bekend, waarna eventuele opmerkingen en bezwaren schriftelijk binnen 30 dagen bij het gemeentebestuur kunnen worden ingediend.
De in 1°, 2° en 3° van dit artikel vermelde procedure moet gelijktijdig verlopen.
Het gemeentebestuur bepaalt in de mededeling bedoeld in 1°, in de vragen om advies bedoeld in 2°, en in de aangeplakte bekendmaking bedoeld in 3°, de datum waarop de termijn van 30 dagen begint te lopen.
Bij het verstrijken van de vastgestelde termijn sluit het gemeentebestuur een proces-verbaal af waarin de ingediende opmerkingen en bezwaren worden opgenomen.
Er werd advies gevraagd aan DocC voor de straatnaamgeving. Zij kijken meestal na of die gelinkt kan worden met iets uit het verleden zodat dit een verdiende aandacht krijgt.
Volgende namen werden voorgesteld door DocC:
1. Sanoplein
Directe achterbuur op de Frans Beirenslaan 80 in de imposante villa, was destijds het echtpaar Sano-Vervoort. Ir. Karel Sano een actief lid van de werkgroep RO van het plaatselijke Davidsfonds en Roza Sano-Vervoort onze eerste vrouwelijke Borsbeekse schepen.
2. Bevrijdingsplein
Verwijzend naar het eren park van de gesneuvelden in WOI en WOII.
3. Stille weg / straat / plein
Respect voor de overledenen.
4. Fusie weg / straat / plein
Verwijzend naar de nakende fusie.
Advies vrijetijdsraad:
Er werd door de vrijetijdsraad redelijk unaniem beslist dat de raad voorkeur geeft aan het Roza Sano (Vervoort) plein om iets van vrouwelijke namen in het straatbeeld te brengen.
Het college van burgemeester en schepenen volgt graag de redenering om ook vrouwen die belangrijk waren voor onze gemeente en dus vrouwelijke namen een plaats te geven in het straatbeeld. Ze wil daarbij voluit gaan voor de volledige vrouwelijke naam van de persoon. Het college van burgemeester en schepenen stelt daarom als straatnaam 'Roza Vervoortplein' voor aan de gemeenteraad, onze eerste vrouwelijke schepen.
De straatnaam 'Roza Vervoortplein' gelegen aan de de Robianostraat wordt voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad.
Aan de dienst omgeving wordt opdracht gegeven om gedurende 30 dagen een openbaar onderzoek te organiseren.
Chocolaterie De Laet International nv, gelegen te de Robianostraat 92, vraagt een oplossing voor de problemen die zij ervaren wanneer hun leveranciers met hun vrachtwagen via de linker ingang achteruit moeten binnen rijden. Deze problemen worden veroorzaakt doordat te dicht tegen de inrit wordt geparkeerd.
Hoewel de inrit voldoende breed is en er een eindstreep werd geschilderd op de parkeervakken voor de villa alsook de aanwezigheid van een verkeersbord E1, staat hier toch geregeld een auto foutief geparkeerd.
Chocolaterie De Laet International nv, gelegen te de Robianostraat 92, ervaart problemen met het achterwaarts inrijden van het domein langs de linker ingang omwille van parkeren tot tegen de inrit.
Deze situatie werd geëvalueerd door de Lokale Politie Minos en door de dienst verkeer en mobiliteit. Het aanbrengen van arcering verduidelijkt de verkeerssituatie ter plaatse.
De gemeenteraad gaat akkoord met het aanbrengen van arceringen aan de inrit te de Robianostraat 92, zodat duidelijk wordt dat hier niet geparkeerd mag worden en zodat vrachtwagenchauffeurs gemakkelijk achterwaarts de inrit kunnen oprijden.
Lokale besturen kunnen sinds de goedkeuring van het besluit van de Vlaamse regering van 12 maart 2021 fietslease aanbieden aan hun medewerkers.In de gemeenteraad van 27 september 2021 werd de nieuwe rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel goedgekeurd met onder andere de mogelijkheid om de jaarlijkse eindejaarstoelage in te zetten als theoretisch budget ten gunste van andere koopkrachtmiddelen zoals o.a. fietsleasing.
Het collegebesluit van 17 mei 2021 en 24 januari 2022 waarin goedkeuring werd gegeven aan de samenwerking met Igean om het fietsleaseproject te coördineren met andere aangesloten lokale besturen en een overheidsopdracht te organiseren. Deze opdracht werd uiteindelijk gegund ten voordele van de leasemaatschappij o2o, Henri Farmanstraat 40 te Gent.
De gemeenteraad keurt de fietspolicy goed.
Tegen 1 januari 2023 moeten sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij. Elke woonmaatschappij moet in een uniek, niet-overlappend werkingsgebied opereren. Om deze werkingsgebieden te bepalen, hebben de lokale besturen een trekkersrol gekregen.
De erkenning van alle sociale huisvestingsmaatschappijen eindigt van rechtswege op 31 december 2022 met de bedoeling om vanaf 1 januari 2023 enkel nog woonmaatschappijen te hebben die de activiteiten van sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren bundelen en hierdoor de unieke speler worden per werkingsgebied dat door de Vlaamse Regering werd afgebakend.
De Vlaamse Regering heeft tegelijk voorzien in een overgangsregeling, waarbij sociale huisvestingsmaatschappijen een tijdelijke verlenging van hun erkenning kunnen krijgen op voorwaarde dat ze aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 kunnen omvormen tot woonmaatschappij of tegen die datum via een herstructurering (fusie, splitsing...) deel zullen uitmaken van een woonmaatschappij.
In het traject naar het vormen van een eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied Antwerpen-Zuidrand tegen 1 januari 2023, bevindt De Ideale Woning zich momenteel in een situatie waarbij een omvorming tot woonmaatschappij in 2022 technisch/organisatorisch niet meer haalbaar is. Daarom wenst De Ideale Woning een tijdelijke verlenging van hun erkenning aan te vragen tot 30 juni 2023. Voor het correct indienen van deze aanvraag dient de sociale huisvestingsmaatschappij een advies van de gemeenten van het toekomstige werkingsgebied toe te voegen.
Tevens dienen de gemeenteraden van de betrokken gemeenten een advies te geven omtrent de erkenning van de nieuwe woonmaatschappij in het werkingsgebied Antwerpen-Zuidrand
In het aanvraagformulier voor de aanvraag tot een tijdelijke verlening, stelt De Ideale Woning een stappenplan op dat zal leiden tot de tijdige omvorming tot woonmaatschappij.
Het afgelopen jaar 2022 zetten De Ideale Woning samen met de andere sociale actoren de eerste grote stappen richting een eengemaakte woonmaatschappij in de Antwerpse-Zuidrand. Er werden zowel een juridisch expert als consultant aangesteld om de sociale woonactoren te ondersteunen bij dit proces.
Via diverse werkgroepen aangaande specifieke thema’s werden inzichten bekomen in de werking, raakvlakken en sterktes en zwaktes van de woonactoren. Er werd een missie, visie, strategie en structuur geformuleerd voor de toekomstige woonmaatschappij.
De stuurgroep valideerde volgende missie: Kwaliteitsvol en betaalbaar wonen in de Antwerpse Zuidrand.
Daarnaast valideerde de stuurgroep ook reeds onderstaande visie:
Wij zijn een woonmaatschappij …
… waar het vergroten van het aanbod aan kwalitatief en betaalbaar wonen voorop staat. We herwaarderen en innoveren ons woningaanbod met aandacht voor duurzaamheid, respect voor open ruimte en integratie in het publiek domein.
… die meebouwt aan een inclusief samenleven in leefbare en diverse buurten. We stellen het welzijn van de bewoner centraal en hebben extra oog voor de meest kwetsbaren. We werken in dialoog en bestrijden vooroordelen.
… met een professioneel enthousiasme, bereikbaar en creatief. Verantwoord investeren in mensen, middelen en tijd is daarbij essentieel en waardevol.
… die fungeert als sterke partner in het lokaal woonbeleid.
De oprichting van deze nieuwe woonmaatschappij in het werkingsgebied van de Antwerpse-Zuidrand zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering. Het lokaal bestuur Borsbeek geeft dan ook een positief advies voor de erkenning van een nieuwe woonmaatschappij in de Antwerpse-Zuidrand en kan zich vinden in de vooropgestelde missie en visie.
Echter dienen er nog een aantal cruciale stappen te worden doorlopen om tot een effectieve woonmaatschappij te komen. Het uitgebreide stappenplan is in bijlage toegevoegd.
Onderstaande belangrijke stappen zullen dit najaar 2022 nog gezet worden:
September:
Oktober en november:
Januari 2023
Door het goedkeuren van een tijdelijke erkenning van De Ideale Woning kan het traject, indien om welke reden ook de hierboven vermelde timing niet wordt gehaald, alsnog worden doorlopen of afgerond in de periode januari tot juni 2023.
De gemeente Borsbeek erkent het complexe proces waarvoor de diverse sociale woonactoren staan om tot een ééngemaakte woonmaatschappij te komen. Om dit proces tot een goed einde te brengen en een kwalitatief sterke woonmaatschappij te voorzien zowel voor personeel als cliënten in de Antwerpse-Zuidrand, dient voldoende tijd te worden ingecalculeerd. Om de continuïteit van de dienstverlening te bewaken staat het lokaal bestuur Borsbeek positief tegenover het vooropgestelde stappenplan en een verlening van de tijdelijke erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappij De Ideale Woning.
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappij De Ideale Woning tot en met 30 juni 2023.
De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.
De gemeenteraad stelt in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 vast dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering. De gemeenteraad geeft dan ook positief advies aan de Vlaamse Regering omtrent de erkenning van de nieuwe woonmaatschappij in de Antwerpse-Zuidrand.
In 2017-2019 werd een eerste samenwerkingsovereenkomst tussen VDAB en een aantal lokale besturen in de regio, waaronder het lokaal bestuur Borsbeek, onder leiding van KINA afgesloten (samenwerkingsovereenkomst
tussen VDAB en OCMW Boechout, Borsbeek, Edegem, Essen, Hove, Lint, Kontich, Mortsel, Ranst,
Schilde, Wijnegem, Wommelgem, Zandhoven, Zoersel en de lokale besturen Wijnegem, Essen,
Mortsel, Zandhoven en Zoersel).
Sinds 2019 zijn er contacten tussen ILV ZORA Werkt, de betrokken lokale besturen en VDAB om werk
te maken van een tweede lokale samenwerkingsovereenkomst, deze keer tussen VDAB en de acht
lokale besturen van ZORA Werkt.
Dit resulteert in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst voor de
periode 2022-2025.
Deze samenwerkingsovereenkomst 2022-2025 beoogt een gezamenlijke arbeidsmarktstrategie tussen
de lokale besturen van ZORA Werkt en VDAB.
Drie centrale ambities worden beoogd:
1. Meer mensen aan de slag
2. Veerkrachtige ondernemingen in een toekomstbestendige arbeidsmarkt
3. Sterkere loopbanen binnen een stimulerend leerklimaat
Deze samenwerkingsovereenkomst beoogt de samenwerking tussen de lokale besturen, ILV ZORA
Werkt en VDAB, elk vanuit de eigen deskundigheid, publieke opdracht en regierol.
Het Vlaamse Regeerakkoord 2019-2024 wil de volgende jaren minstens 120.000 Vlamingen extra aan
een job helpen. Een werkzaamheidsgraad van 80% is het doel.
In dat Vlaams Regeerakkoord wordt
een versterkte samenwerking tussen VDAB met Lokale Besturen naar voor geschoven als één van de
hefbomen in het bereiken van die ambitie.
De opdracht van VDAB wordt door het Vlaamse Regeerakkoord uitgebreid tot de centrale
datagedreven en resultaatsgerichte werkzaamheids- en loopbaanregisseur van het volledige
activeringsbeleid in Vlaanderen, en de samenwerking met lokale besturen en bedrijven wordt
versterkt.
De opdracht van de Lokale Besturen in het kader van het werkgelegenheidsbeleid kan als volgt
geformuleerd worden: het beleid van lokale besturen, of intergemeentelijke samenwerkingsverbanden
dat, aanvullend aan het Vlaamse beleid, inzet op een duurzame tewerkstelling van zoveel mogelijk
burgers, met betrokkenheid van lokale partners en beleidsdomeinen (onderwijs, welzijn, jeugd, lokale
economie, sociale economie,...), op maat van de lokale realiteit.
Deze samenwerkingsovereenkomst beoogt een gezamenlijke arbeidsmarktstrategie tussen de lokale
besturen van Zora werkt! en VDAB Antwerpen.
Samen worden drie centrale ambities of thema's
vastgelegd in zes actiedomeinen, die verder vertaald werden naar tal van concrete acties.
De
overeenkomst en bijbehorende actieplan wordt opgevolgd door een stuurgroep, het dagelijks bestuur
van ZORA Werkt.
Zes actiedomeinen:
1. Terugdringen van jeugdwerkloosheid.
2. Extra aandacht voor groepen in de regio die moeilijker de aansluiting vinden met de arbeidsmarkt.
3. Het lokaal bestuur en VDAB werken samen aan het activeren van burgers richting arbeidsmarkt.
4. Het lokaal bestuur en VDAB ondersteunen, creëren kansen en opstapmogelijkheden binnen een
inclusieve economie.
5. De lokale besturen van Zora Werkt en VDAB ondersteunen bedrijven om te komen tot een lokale
inclusieve economie.
6. Levenslang leren
De samenwerkingsovereenkomst voor de periode 2022-2025 tussen het lokaal bestuur Borsbeek, de VDAB en de andere lokale besturen van ZORA Werkt wordt goedgekeurd.
Het Lokaal Bestuur Borsbeek heeft het afgelopen jaar gezorgd voor de restauratie van den linkerzijcapponière in Fort 3. Sinds mei 2022 is de zaal klaar voor gebruik. Het College van Burgemeester en Schepenen wil vanaf oktober 2022 de zaal gaan gebruiken voor de huwelijksceremonies. Dit werd principieel goedgekeurd op het college van 29 augustus 2022.
Artikel 165/1 van het Burgerlijk wetboek bepaalt:
Op de door de partijen gekozen dag, met uitzondering van zon- en feestdagen, na verloop van de termijn bedoeld in artikel 165, licht de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand in het gemeentehuis, eventueel in aanwezigheid van de getuigen, aan de partijen de inhoud toe van hoofdstuk VI van deze titel. Om de beurt verklaren de partijen dat zij elkaars echtgenoot willen zijn. Daarna verklaart de ambtenaar in naam van de wet dat zij door het huwelijk verbonden zijn. Hij maakt daarvan zonder vertraging de akte op in de DABS. In afwijking van het eerste lid, kan de gemeenteraad op het grondgebied van de gemeente andere openbare plaatsen met een neutraal karakter, waarvan de gemeente het uitsluitend gebruiksrecht heeft, aanwijzen om huwelijken te voltrekken.
Het burgerlijk wetboek art. 165 lid 2 laat toe dat de burgerlijke huwelijksplechtigheid op andere plaatsen dan het gemeentehuis kan plaats vinden mits een besluit daartoe van de gemeenteraad.
De voorwaarden voor deze locatie zijn:
Het Lokaal Bestuur voorziet enkel in de dienstverlening van de ambtenaar van de burgerlijke stand en eventueel een medewerker van Burgerzaken en de relevante administratie.
Deze huwelijksceremonie op een andere locatie dan de gemeenteraadzaal wordt gekwalificeerd als een kosteloze inname van openbaar domein.
De standaard retributies voor een huwelijksvoltrekking zijn van toepassing.
De gemeenteraad beslist dat de huwelijksvoltrekkingen vanaf oktober 2022 in zaal Luitenant - Fort 3 - kunnen plaats vinden.
Voorbehoud wordt gemaakt voor de periode waarin het omliggende terrein wordt onthard en de bereikbaarheid van de zaal niet kan gegarandeerd worden. Tijdelijk zal dan opnieuw de gemeenteraadzaal gebruikt worden voor de huwelijksvoltrekkingen. Data voor de verschillende fasen van de werken zijn nog niet bekend.
Zowel de binnenlocatie van zaal luitenant als het terrein ervoor worden aangeduid als locatie voor huwelijksvoltrekkingen.
Het gemeentepark blijft ten allen tijde een mogelijke locatie voor huwelijksvoltrekkingen zoals reeds eerder beslist in de gemeenteraad.
Elektrische (deel)steps zijn een handig verplaatsingsmiddel dat sinds een aantal jaar geleden in opmars is.
Daarbij komt evenwel dat elektrische deelsteps overal achtergelaten kunnen worden door hun gebruikers, wat zeer veel overlast oplevert voor de burgers van het lokaal bestuur.
De politie en gemeentelijke diensten ontvangen meer en meer klachten en meldingen van achtergelaten deelsteps op ongepaste en zeer hinderlijke plaatsen, zoals het voetpad.
Tot op heden bestaan er geen regels rond plaatsing van dergelijke steps op het openbaar domein of werd er geen parkeerverbod uitgevaardigd.
Op 29 april 2022 werd een burgemeesterbesluit genomen waarbij beslist werd dat achtergelaten (elektrische) deelsteps op andere plaatsen dan de daarvoor voorziene parkeerplaatsen op het openbaar domein worden beschouwd als fiets of bromfiets conform artikel 53 van het uniform politiereglement.
Conform de gemeentewet hebben de gemeenten tot taak, ten behoeve van de inwoners, in goede samenwerking met de politie te voorzien in maatregelen met betrekking tot onder meer de veiligheid en rust op openbare wegen te garanderen.
De gebruikers van deelsteps dienen de wegcode te volgen bij het besturen en achterlaten ervan. Het is dan ook niet toegelaten om de steps achter te laten op andere plaatsen dan de daarvoor voorziene parkeerplaatsen op straat. Het achterlaten van steps op straat (niet op een parkeerplaats), het voetpad of een ander deel van de openbare ruimte zoals een voetpadzijn zeer hinderlijk en gevaarlijk voor de voetgangers
De burgemeester kan omwille van zijn toegewezen bevoegdheden de onmiddellijke verwijdering van foutief geplaatste deelsteps bevelen en een administratieve geldboete laten opleggen aan de gebruiker van de deelstep, en indien deze niet bekend is de verdeler van de deelsteps.
Deelsteps zijn geen afval maar kunnen gelijkgesteld worden met fietsen en bromfietsen conform artikel 53 van het uniform politiereglement.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de burgemeester van 29 april 2022 waarbij beslist werd dat achtergelaten (elektrische) deelsteps op andere plaatsen dan daarvoor voorziene parkeerplaatsen op het openbaar domein beschouwd zullen worden als fietsen en bromfietsen conform artikel 53 van het uniform politiereglement.
In zitting van de gemeenteraad van 21 februari 2022 werd principieel goedkeuring gegeven aan een mogelijke vrijwillige samenvoeging van de stad Antwerpen met de gemeente Borsbeek.
Er werd in de gemeenteraad afgesproken dat er maandelijks een toelichting zou gegeven worden aan de raadsleden over de stand van zaken van deze fusie.
Aan de gemeenteraadsleden wordt een toelichting gegeven over de stand van zaken van de mogelijke fusie tussen de stad Antwerpen en de gemeente Borsbeek.