De notulen en het zittingsverslag van de voorgaande zitting van de gemeenteraad moeten goedgekeurd te worden.
De notulen zijn raadpleegbaar in bijlage.
Het zittingsverslag via deze link: http://www.borsbeek.org/besluiten
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur waarin bepaald wordt dat de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Regelgeving: bevoegdheid
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 26 juni 2023 goed.
Igean heeft in het verleden in opdracht van de gemeente Borsbeek gronden aangekocht in de Lucien Hendrickxlei voor de toekomstige realisatie van een woonproject. Igean is voor deze aankoop een lening aangegaan bij Belfius (lening 372). Deze lening heeft zijn vervaldag op 9 september 2023. In de gemeenteraad van 27 januari 2014 heeft de gemeente zich borg gesteld voor deze lening.
Op 30 mei 2023 heeft Belfius zich aan Igean akkoord verklaard voor de verdaging van de eindvervaldag van lening 372 met 1 jaar en het behoud van de bestaande voorwaarden van het betrokken krediet.
De raad van bestuur van Igean heeft in de vergadering van 31 mei 2023 de terugbetalingstermijn van de lening 372 verlengd met 1 jaar.
In opdracht van de gemeente heeft Igean de gronden aan de Lucien Hendrickxlei aangekocht in het verleden. Igean is hiervoor een lening aangegaan bij Belfius Bank en de gemeenteraad heeft zich hiervoor borg gesteld.
De stand van het project laat niet toe de betrokken lening van 275.044,01 euro op de vervaldag van 9 september 2023 terug te betalen. Een verdaging van deze lening is dus noodzakelijk. Na overleg met Belfius Bank vraagt IGEAN gezien de evolutie en de verwachtingen van het project de verdaging van de eindvervaldag van lening 372 met 1 jaar aan.
Belfius Bank moet bij dergelijke verdaging rekening houden met volgende voorwaarden:
Belfius Bank vraagt een hervestiging van de waarborg.
Belfius vraagt een herbevestiging van de waarborg door de gemeente voor de verdaging van de eindvervaldag van lening 372 voor 275.044,01 euro.
De gemeenteraad gaat akkoord met de herbevestiging van de waarborg voor lening 372 door Igean aangegaan bij Belfius Bank voor de gronden aan de Lucien Hendrickxlei. De herbevestiging van de borgstelling is opgenomen als bijlage bij dit besluit.
De gemeente Borsbeek is deelnemer van de dienstverlenende vereniging CIPAL. Met de oproepingsbrief van 14 juli 2023 wordt de gemeente Borsbeek opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van CIPAL op 12 oktober 2023 om 16uur. Deze vergadering vindt enkel digitaal plaats. De vergadering heeft de volgende agendapunten:
1. Wijziging aan artikel 4 van de statuten (“maatschappelijke doelstellingen”), om er na §1, tweede lid, volgend lid aan toe te voegen:
“Daarbij behoren ook volgende verrichtingen:
2. Wijziging aan artikel 4 van de statuten (“maatschappelijke doelstellingen”), door schrapping van §2.
3. Verplaatsing van de zetel naar 2440 Geel, Cipalstraat 3 en bijgevolg wijziging van de eerste zin van artikel 5 van de statuten.
4. Wijziging aan artikel 1 van de statuten, om er na de eerste zin volgende zin toe te voegen: “De vereniging kan haar activiteiten ook voeren onder de naam “C-smart”.”
5. Wijziging aan artikel 2 van de statuten, om er het eerste lid te vervangen door volgende tekst: “Naast gemeenten kunnen uitsluitend aan de vereniging deelnemen: autonome gemeentebedrijven, openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de publiekrechtelijke verenigingen ervan, andere samenwerkingsverbanden, gevormd krachtens deel 3, titel 3 van het Vlaams Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur (hierna aangeduid als "het decreet"), politiezones, hulpverleningszones, alsook elke andere persoon waarvan de deelname decretaal is toegestaan.”
6. Wijziging aan artikel 2 van de statuten, om er het tweede lid te schrappen.
7. Wijziging aan artikel 3 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst:
“De vereniging heeft de rechtsvorm van een dienstverlenende vereniging in de zin van artikel 398, §2, 2° van het decreet.
Zij is onderworpen aan de bepalingen van het decreet. Voor al wat niet uitdrukkelijk geregeld is door het decreet of deze statuten, zijn de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen die gelden voor de vennootschapsvorm van de coöperatieve vennootschap van toepassing.
Overeenkomstig artikel 397 van het decreet is de vereniging een publiekrechtelijke rechtspersoon.”
8. Wijziging aan artikel 4bis van de statuten, om er §1 te vervangen door volgende tekst: “§1. De vereniging mag, overeenkomstig artikel 472 van het decreet en met behoud van de toepassing van andere wettelijke of decretale bepalingen, deelnemen in publiekrechtelijke en privaatrechtelijke rechtspersonen die zelf niet de rechtsvorm van de vereniging hebben aangenomen, op voorwaarde dat het maatschappelijk doel van deze rechtspersonen overeenstemt met de eigen doelstellingen en op voorwaarde dat de wetgeving op de overheidsopdrachten waar toepasselijk wordt nageleefd.”
9. Wijziging aan de tweede zin van artikel 5 van de statuten om er het woord “hemzelf’ te vervangen door “haarzelf”.
10. Wijziging aan artikel 6 van de statuten, om er de laatste zin van het eerste lid te schrappen.
11. Wijziging aan artikel 6 van de statuten, om er de laatste zin van het vijfde lid te vervangen door volgende zin: “Artikel 425, vierde en vijfde lid, van het decreet zijn op hen van toepassing.”
12. Wijziging aan artikel 6 van de statuten, om er het laatste lid te schrappen.
13. Wijziging aan artikel 9 van de statuten, om er in de eerste zin van het tweede lid het woord ‘kapitaalplaatsing” te vervangen door het woord “inbreng”.
14. Wijziging aan artikel 11 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst: “ De vereniging ziet erop toe dat zij over een eigen vermogen beschikt dat, mede gelet op andere financieringsbronnen, toereikend is in het licht van haar bedrijvigheid.”
15. Wijziging aan artikel 12 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst: “Als vergoeding voor de inbreng(en) kunnen aandelen worden uitgegeven.
De aandelen hebben een gelijke nominale waarde van honderd vijfentwintig euro per aandeel. De aandelen kunnen niet worden overgedragen zonder de uitdrukkelijke toestemming van de algemene vergadering en slechts onder deelnemers van dezelfde categorie en voor zover dat de overdracht van de aandelen geen afbreuk doet aan de goede uitvoering van de aangegane verbintenissen.”
16. Wijziging aan artikel 13, §2, eerste zin van de statuten, om er de woorden “Het maatschappelijk kapitaal” te vervangen door de woorden “De inbreng”.
17. Wijziging aan artikel 13, §2, tweede zin van de statuten om er de woorden “in kapitaal” te schrappen.
18. Wijziging aan artikel 13, §3 van de statuten, om er de woorden “het kapitaal” te vervangen door de woorden “de inbreng”.
19. Wijziging aan artikel 13 van de statuten, om er na §3 volgende paragraaf toe te voegen: “§4. Alle huidige en toekomstige inbrengen worden geboekt op een beschikbare eigen vermogensrekening.”
20. Wijziging aan artikel 15, §1, eerste lid van de statuten, om er in de laatste zin de woorden “over het lokaal bestuur” te schrappen.
21. Wijziging aan artikel 15, §1 van de statuten, om er het laatste lid te schrappen.
22. Wijziging aan artikel 15, §3 van de statuten, om deze te hernummeren tot artikel 15, §2 en in de laatste zin de woorden “over het lokaal bestuur” te schrappen.
23. Wijziging aan artikel 13, §4 van de statuten, om deze te hernummeren tot artikel 15, §3.
24. Wijziging aan artikel 18 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst: “De raad van bestuur kiest in zijn schoot een voorzitter en drie ondervoorzitters. De voorzitter en minstens één ondervoorzitter worden gekozen tussen de bestuurders, die tevens gemeenteraadslid, burgemeester of schepen van een aangesloten gemeente zijn.
Deze mandaten zijn, behoudens ontslag door de mandataris of herroeping door de raad van bestuur, van dezelfde duur als het mandaat van bestuurder zelf en hernieuwbaar. Indien voortijdig moet worden voorzien in de opvolging van de voorzitter of van een ondervoorzitter, is de duur van het mandaat van de nieuwbenoemde titularis beperkt tot de resterende duur van het mandaat van degene in wiens plaats hij treedt.
De raad van bestuur duidt tevens een secretaris aan, die hij buiten zijn schoot mag kiezen.”
25. Wijziging aan artikel 20 van de statuten, om er in de tweede zin de woorden “op voordracht van de deelnemende gemeenten benoemde” te schrappen evenals in de derde zin de woorden “de op voordracht van de deelnemende gemeenten” en de woorden “op voordracht van de deelnemende gemeenten benoemde”.
26. Wijziging aan artikel 21 van de statuten, om er het eerste en tweede lid van §1 te vervangen door volgende tekst:
“§1. De raad van bestuur kan alleen geldig beraadslagen en besluiten wanneer de gewone meerderheid van zijn leden aanwezig of vertegenwoordigd is. Het lid met raadgevende stem in de raad van bestuur telt niet mee voor de berekening van het aanwezigheidsquorum.
De besluiten worden genomen bij gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen, onthoudingen niet meegerekend.”
27. Wijziging aan artikel 21 van de statuten, om er de eerste zin van paragraaf 2 te vervangen door volgende tekst:
“Ieder bestuurder kan aan een ander bestuurder schriftelijk of digitaal volmacht geven om hem te vertegenwoordigen voor een welbepaalde vergadering van de raad van bestuur.”
28. Wijziging aan artikel 22 van de statuten, om er in de tweede zin tussen de woorden “aangetekend” en “verzonden” de woorden “of digitaal” in te voegen.
29. Wijziging aan artikel 23 van de statuten, om er in §1, eerste lid, na de tweede zin volgende zin toe te voegen:
“Met uitzondering van de beslissingen welke wettelijk niet zijn toegestaan, kunnen de bestuurders schriftelijk of digitaal via videoconferentie, conference call of andere telecommunicatiemiddelen alle besluiten nemen die tot de bevoegdheid van de raad van bestuur behoren.”
30. Wijziging aan artikel 23 van de statuten, om er de derde paragraaf te vervangen door volgende tekst: “§3. Een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde brengt minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de vereniging.”
31. Schrapping van de artikelen 25 en 25bis van de statuten en hernummering van de daaropvolgende artikelen.
32. Wijziging aan artikel 26 van de statuten, om dit artikel te vervangen voor volgende tekst:
“De raad van bestuur stelt overeenkomstig artikel 458 van het decreet de rechtspositieregeling, het arbeidsreglement en de deontologische code op.
De rechtspositieregeling, het arbeidsreglement en de deontologische code worden meegedeeld aan alle deelnemers en aan de toezichthoudende overheid.
De raad van bestuur is bevoegd voor alle personeelsaangelegenheden, maar kan, met uitzondering van de benoeming en het ontslag van het management en het door de raad van bestuur aangewezen kaderpersoneel, alle aangelegenheden die betrekking hebben op de uitvoering van de
rechtspositieregeling, de deontologische code en het arbeidsreglement, in het kader van het individuele personeelsbeheer, verder delegeren.”
33. Wijziging aan artikel 26, tweede lid van de statuten, om er het getal “36” te vervangen door het getal “33”.
34. Wijziging aan artikel 28 van de statuten, om er in de eerste zin het woord “vennootschap” te vervangen door het woord “vereniging”.
35. Schrapping van de artikelen 32 en 33 van de statuten en hernummering van de daaropvolgende artikelen.
36. Wijziging aan artikel 35 van de statuten, om er in de laatste zin van het tweede lid het getal “48” te vervangen door het getal “436”.
37. Wijziging aan artikel 35 van de statuten, om er het derde lid te vervangen door volgende tekst: “Voor de gemeenten worden de vertegenwoordigers op de algemene vergadering rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen.
De gemeenteraad bepaalt het aantal vertegenwoordigers van de gemeenten op de algemene vergadering aan de hand van twee voor alle deelnemende gemeenten op dezelfde wijze geldende criteria, waarbij in gelijke mate rekening gehouden wordt met zowel de omvang van de bevolking volgens de laatst gepubliceerde officiële bevolkingscijfers, als met de inbreng.
Iedere gemeente duidt steeds minstens één vertegenwoordiger aan. Desgewenst kan de gemeente overeenkomstig de in de voorgaande alinea bepaalde criteria, bijkomende vertegenwoordigers aanduiden per volledige schijf van twintig procent van respectievelijk haar bevolkingscijfer in verhouding tot het totale bevolkingscijfer van het gemeentelijk ambtsgebied van de vereniging, en haar inbreng in verhouding tot de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging. De oproeping voor de algemene vergadering vermeldt voor iedere gemeente de daartoe benodigde cijfergegevens, aan de hand van de laatst gepubliceerde officiële bevolkingscijfers en van de laatst goedgekeurde jaarrekeningen. Desgewenst kan de gemeente ook per vertegenwoordiger één of meer plaatsvervanger(s) met vermelding van hun onderlinge rangorde aanduiden.”
38. Wijziging aan artikel 36 van de statuten, om er in §1, derde lid, laatste zin de woorden “het maatschappelijk kapitaal” te vervangen door de woorden “de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging” en om er in §1, vierde lid de woorden “het maatschappelijk kapitaal” te vervangen door “de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging”.
39. Wijziging aan artikel 36 van de statuten, om er in §1, laatste lid het getal “37” te vervangen door het getal “34”.
40. Wijziging aan artikel 36 van de statuten, om er in §2, eerste lid, tweede zin de woorden “het maatschappelijk kapitaal” te vervangen door “de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging”.
41. Wijziging aan artikel 37 van de statuten, om er in de laatste zin van het tweede lid het getal “37” te vervangen door “34”.
42. Wijziging aan artikel 38 van de statuten, om er in de tweede en derde zin telkens de woorden “op voordracht van de deelnemende gemeenten benoemde” te schrappen.
43. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, om er het derde lid te schrappen.
44. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, om er in het vierde lid, de eerste zin te vervangen door volgende tekst:
“De raad van bestuur kan de deelnemers de mogelijkheid bieden om overeenkomstig artikel 6:75 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen op afstand deel te nemen aan de algemene vergadering door middel van een door de vereniging ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel.”
45. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, om er in het vierde lid, laatste zin de woorden “wetboek van vennootschappen te vervangen door “Wetboek van vennootschappen en verenigingen”.
46. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, door toevoeging na het derde lid van volgend lid: “Alvorens de algemene vergadering fysisch bij te wonen, dienen de vertegenwoordigers van de deelnemers de aanwezigheidslijst te tekenen. De aanwezigheidslijst wordt door de stemopnemers echt verklaard en bij de notulen van de vergadering gevoegd. Om de algemene vergadering digitaal bij te wonen, dienen de vertegenwoordigers in het bezit te zijn van inloggegevens die strikt persoonlijk op naam bezorgd worden.”
47. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het eerste lid, eerste zin tussen het woord “statuten” en “worden” de woorden “en in de bijlagen” in te voegen.
48. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het tweede lid, eerste zin het woord “statutenwijzing” te vervangen door “statutenwijzigingen”.
49. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het vijfde lid, de eerste zin te vervangen door volgende tekst:
“De wijzigingen worden goedgekeurd door de Vlaamse Regering binnen een termijn van negentig kalenderdagen die ingaat op de dag na de verzending van het verslag naar de toezichthoudende overheid.”
50. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er het zesde lid te vervangen door volgende tekst: “De statutenwijzigingen worden op dezelfde wijze als de oprichtingsakte neergelegd en bekendgemaakt.”
51. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het laatste lid, na het woord “verplichting” de woorden “of om het aantal mandaten binnen de vereniging te verminderen” toe te voegen.
52. Wijziging aan artikel 42bis van de statuten, om het artikel te vervangen door volgende tekst: “Overeenkomstig artikel 466 van het decreet maakt de voorzitter van de raad van bestuur via de webtoepassing van de vereniging een lijst bekend van de besluiten van de bestuursorganen van de vereniging met een beknopte omschrijving van de daarin geregelde aangelegenheden.
Op dezelfde dag als de dag waarop de vereniging de lijst, vermeld in het eerste lid, bekendmaakt op haar webtoepassing, brengt de vereniging de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking ervan.
Overeenkomstig artikel 467 van het decreet maakt de voorzitter van de raad van bestuur de volgende besluiten en de inhoud ervan bekend via de webtoepassing van de vereniging:
53. Wijziging aan artikel 44 van de statuten om het laatste lid te vervangen door volgende tekst: “De jaarrekening wordt, binnen een termijn van dertig kalenderdagen na haar goedkeuring door de algemene vergadering, door de raad van bestuur neergelegd bij de Nationale Bank van België.”
54. Schrapping van artikel 45 van de statuten en hernummering van de daaropvolgende artikelen.
55. Wijziging aan artikel 46 van de statuten, om er §2 te vervangen door volgende tekst: “§2. Overeenkomstig artikel 457 van het decreet roept de raad van bestuur, als het netto actief van de vereniging negatief dreigt te worden of is geworden, de algemene vergadering op om te vergaderen. Die vergadering heeft plaats ten hoogste zestig kalenderdagen na de datum waarop de vermelde toestand is vastgesteld of had moeten worden vastgesteld krachtens de wettelijke of statutaire bepalingen. De algemene vergadering neemt een van de volgende beslissingen:
56. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er §2 te vervangen door volgende tekst: “§2. Bij ontbinding krachtens het voorgaande lid of door het verstrijken van de statutair bepaalde duur die niet verlengd wordt, wijst de algemene vergadering die de ontbinding vaststelt, de vereffenaars aan op dezelfde wijze als bepaald is voor de raad van bestuur. Een beperkt college van vereffenaars kan samengesteld worden. Het totaal aantal leden van dat college bedraagt ten hoogste een derde van dat van de raad van bestuur. De meerderheid komt telkens toe aan de leden die op voordracht van de deelnemende gemeenten zijn benoemd. Alle andere organen vervallen op het ogenblik van ontbinding.”
57. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er in §3, eerste lid het woord “kapitaalinbreng” te vervangen door “inbreng”.
58. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er in §3, tweede lid, de laatste zin te vervangen door volgende zin: “Het door een deelnemer overgenomen personeel komt, met behoud van zijn geldelijke rechten, terecht in een overgangskader dat uitdovend is.”
59. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er §4 te vervangen door volgende tekst: “§4. De gemeenten hebben een recht van voorkeur bij de overname van de installaties die op hun grondgebied liggen.”
60. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er in §5 het woord “vennoten” te vervangen door “deelnemers” en het woord “vennootschapsvermogen” door “vermogen”.
61. Schrapping van “HOOFDSTUK VI. Tijdelijke en overgangsbepalingen”.
62. Wijzigingen aan het opschrift van de statuten om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten.
63. Machten te verlenen tot uitvoering van de genomen besluiten.
Het ontwerp van statutenwijziging van Cipal, goedgekeurd door de raad van bestuur in zitting van 13 juli 2023.
De statuten van Cipal dienen gewijzigd te worden om deze in overeenstemming te brengen met de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en met de bepalingen van het DLB.
Voormeld ontwerp van statutenwijziging omvat ook het voorstel om de maatschappelijke doelstellingen van Cipal te actualiseren als gevolg van de uitbreiding van de dienstverlening van Cipal en (ii) de zetel van de vereniging te verplaatsen.
Voormeld ontwerp van statutenwijziging omvat tevens het voorstel om de statuten op diverse punten te wijzigen om in het bijzonder de leesbaarheid te verhogen.
Er werd door Cipal een toelichtende nota opgesteld betreffende voormeld ontwerp van statutenwijziging en betreffende de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering.
De raad van bestuur van Cipal stelt voor om voormeld ontwerp van statutenwijziging en de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering goed te keuren.
De gemeenteraad kan instemmen met voormeld ontwerp van statutenwijziging en met de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering.
De gemeenteraad keurt de wijzingen aan artikel 4 van de statuten van Cipal (agendapunten 1 en 2 van de vergadering: wijziging maatschappelijke doelstellingen van Cipal) goed.
De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan artikel 5 van de statuten van Cipal (agendapunt 3 van de vergadering: verplaatsing van de zetel van Cipal) goed.
De gemeenteraad keurt de overige wijzingen aan de statuten van Cipal overeenkomstig voormeld ontwerp van statutenwijziging (agendapunten 4 tot en met 61 van de vergadering: andere wijzigingen aan de statuten overeenkomstig het aan de deelnemers verstuurde ontwerp) goed.
De gemeenteraad keurt het voorstel tot wijziging aan het opschrift van de statuten van Cipal om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten (agendapunt 62 van de vergadering) goed.
De gemeenteraad keurt het voorstel tot het verlenen van machten tot uitvoering van de genomen besluiten (agendapunt 63 van de vergadering) goed.
De gemeenteraad geeft mandaat aan de afgevaardigde om aan de algemene vergadering van Cipal van 22 juni 2023 deel te nemen en de agendapunten goed te keuren. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
De Vlaamse Regering lanceerde vanaf 4 oktober 2021 een projectoproep 'Digibanken - implementatietraject'. Deze projectoproep maakt deel uit van het Plan Vlaamse Veerkracht van de Vlaamse Regering binnen het Europees Herstelfonds. Stad Mortsel ging met de gemeenten Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Wommelgem een partnerschap aan. De partners werkten in een voortraject een samenwerkingsstrategie en projectvoorstel uit, onder de noemer 'Digibank ZORA Werkt'. De Vlaamse Minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale Economie en Landbouw keurde op 13 december 2022 het project goed en kende een subsidie toe van 499.892 euro.
Deze samenwerkingsovereenkomst verankert de gemaakte afspraken tussen de partners om de uitvoering van de samenwerkingsstrategie mogelijk te maken.
Met het project Digibank willen we:
- de toegang tot digitale technologieën vergemakkelijken;
- de digitale vaardigheden verhogen;
- het gebruik van essentiële dienstverlening verbeteren.
De doelgroep van het project zijn volwassen personen met een risico op digitale uitsluiting of achterstand. Prioritair gaat de aandacht naar:
- kortgeschoolden;
- huishoudens met een laag inkomen;
- werkzoekenden.
Om de toegang tot digitale technologieën te vergemakkelijk voor de doelgroepen voorziet Digibank ZORA Werkt een gratis uitleendienst met laptops voor de doelgroep.
Voor de uitleendienst keurde het college van burgemeester en schepenen van Mortsel op 17 april 2023 de levering van 90 laptops goed volgens de raamovereenkomst ICT-infrastructuur.
Voor het beheer en de praktische afhandeling van de uitleendienst plaatste het college van burgemeester en schepenen van Mortsel op 19 juni 2023 de opdracht bij STW vzw uit Antwerpen. Om een wettelijk kader voor deze uitleendienst te maken moeten we een uitleenreglement voorzien.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot vaststelling van de regels voor de toekenning van projectfinanciering voor digibanken.
We zorgen dat iedereen mee is met de digitale revolutie.
De samenleving digitaliseert in een snel tempo. Ook het lokaal bestuur heeft de afgelopen jaren ingezet op de digitalisering van een aantal processen. We hebben daarbij opgemerkt dat niet alle burgers en medewerkers mee zijn met de digitale revolutie. Vanuit het realiseren van een integrale toegankelijkheid willen we medewerkers en burgers hier dan ook in versterken en ondersteunen. Dat doen we door het aanbieden van een laagdrempelig vormingsaanbod in samenwerking met vrijwilligers.
De Vlaamse Minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale Economie en Landbouw keurde op 13 december 2022 het project goed en kende een subsidie toe van 499.892 euro.
De geraamde inkomsten van 500.000 euro worden beheerd door Mortsel (Zora werkt!) voor alle deelnemende gemeenten.
Van dit bedrag werd door Mortsel (Zora werkt !) reeds 90 laptops aangekocht voor uitleendienst.
De gemeenteraad keurt het reglement 'uitleendienst van Digibank ZORA Werkt' zoals toegevoegd in bijlage goed.
De gemeenteraad van 27 maart 2023 heeft beslist om de bevoegdheid tot het vaststellen van aanvullende reglementen in verband met parkeerplaatsen voorbehouden voor het laden van elektrische wagens, voor de wegen die zich op het grondgebied van de gemeente Borsbeek bevinden, te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.
Het college wenst de gemeenteraad te informeren over de beslissingen die ze genomen hebben betreffende de aanvullende reglementen voor parkeerplaatsen voorbehouden voor het laden van elektrische wagens.
Het college informeert de gemeenteraad betreffende volgende genomen beslissingen:
Minstens voor het einde van het derde kwartaal wordt er een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd.
Artikel 263 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de opvolgingsrapportering met een stand van zaken van de uitvoering van de meerjarenplanning.
Met het invoeren van BBC 2020 moet men minder snel naar de raad gaan voor aanpassingen aan de beleidsplanning. Om de raadsleden toch de mogelijkheid te geven op te volgen hoe ver men staat met de uitvoering van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties is er de verplichting om hierover tussentijds te rapporteren.
Deze rapportering is niet gericht op de kredietbewaking, maar op de opvolging en uitvoering van de beleidsplanning.
De opvolgingsrapportering moet minimaal 1 keer per jaar worden voorgelegd; minstens voor het einde van september moet de opvolgingsrapportering over het eerste semester van het lopende jaar worden voorgelegd. De opvolgingsrapportering in bijlage bevat een overzicht van de uitvoering van de acties tot en met 30 juni 2023. Omdat er in juli en augustus in verschillende acties nog verdere stappen werden gezet, hebben we er voor gekozen om deze ook op te nemen in de rapportering. Ook de cijfers die werden opgenomen in deze rapportering lopen tot augustus 2023.
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering van het eerste semester 2023.
Na de grondenruil met V.Z.W. Dorp nr. 2 Koningin Fabiola werd overeengekomen dat de samentuin in de Vinkeniersweg nog kon blijven tot eind oktober 2021, in afwachting van de bebouwing van het perceel. Het nieuwe gebouw aan de Vinkeniersweg komt in hoofdzaak op het perceel waar de containerschool van De Klinker gelegen was en zal enkel de achterste 14 meter van het perceel van de samentuin innemen. De samentuin kan het voorste deel (3/4 van het huidige) van het perceel blijven gebruiken tot daar ook gebouwd wordt, wat pas over ten vroegste 2-3 jaar zou zijn. Voor het gebruik van dit perceel de komende jaren werd een nieuwe overeenkomst opgemaakt.
De opzegtermijn is in samenspraak met V.Z.W. Dorp nr 2 Koningin Fabiola op 2 maanden gezet. Voor een bruikleen overeenkomst is dit eigenlijk al ruim. Daar staat geen wettelijke termijn op dus de redelijke termijn wordt daar normaal op 14 dagen gezet. De gemeente wordt in principe wel op de hoogte gebracht zodra er bouwplannen zijn, deze zijn er op dit moment nog niet.
Het college van burgemeester en schepene keurde bij besluit van 11 september 2023 de nieuwe overeenkomst principieel goed en verwijst deze nu ter goedkeuring door naar deze gemeenteraad.
De artikelen 1875 e.v. van het oud Burgerlijke Wetboek dat de modaliteiten van een bruikleenovereenkomst vaststelt.
Het is aangewezen dat een nieuwe overeenkomst wordt goedgekeurd zodat de bestaande toestand bestendigd wordt en er voor alle partijen meer rechtszekerheid is.
De gemeenteraad gaat akkoord met de overeenkomst met V.Z.W. Dorp nr. 2 Koningin Fabiola betreffende de bruikleen voor onbepaalde duur van het perceel A92E7 als samentuin.
Het lokaal bestuur organiseerde op 24 september 2023 op initiatief van de bevolking een volksraadpleging betreffende de vraag "Wenst u dat de gemeente Borsbeek gefuseerd wordt met de stad Antwerpen? Ja of nee?".
Op de dag van het opmaken van de deelnemerslijst aan de volksraadpleging, d.i. 25 augustus 2023, bedroeg het totaal aantal inwoners van Borsbeek 11.363.
De volksraadpleging is doorgegaan op zondag 24 september 2023 tussen 8 en 13 uur. De inwoners die aan de voorwaarden voldeden om hun stem uit te brengen, werden uitgenodigd om dit te doen. Er namen 3207 inwoners deel aan de volksraadpleging. De participatiedrempel van minimum 2.272,6 deelnemers werd dus gehaald.
Aangezien de drempel van 2.272,6 deelnemers werd gehaald, werd door de telbureaus overgegaan tot het tellen van de stemmen.
Dit leidde tot volgend resultaat:
| Aantal ontvangen stembiljetten | 3207 |
| Aantal blanco of ongeldige stembiljetten | 102 |
| Aantal geldige stembiljetten | 3105 |
| 623 |
| 2481 |
Het hoofdbureau nam kennis van dit resultaat en de voorzitter van het hoofdbureau heeft het resultaat van de telling overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen door afgifte van het proces-verbaal van het hoofdbureau.
Het hoofdbureau stelde vast dat er een verschil is van één stem tussen het totaal aantal geldige stembiljetten en het aantal ja- en nee-stemmen. Het telbureau en hoofdbureau besloten echter na verschillende hertellingen dit toch te aanvaarden als definitief eindresultaat.
Aangezien de gemeenteraad op 27 februari 2023 besloten heeft tot organisatie van de volksraadpleging wenst het college van burgemeester en schepenen haar vaststelling van het officiële resultaat van de volksraadpleging van 24 september 2023 ter kennis te geven van de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van het resultaat van de volksraadpleging van 24 september 2023 betreffende de vraag "Wenst u dat de gemeente Borsbeek gefuseerd wordt met de stad Antwerpen? Ja of nee? ":
3207 inwoners namen deel aan de volksraadpleging. De participatiedrempel van minimum 2.272,6 deelnemers werd gehaald. Daarom werd overgegaan tot telling van de stemmen. Dit leidde tot volgend resultaat:
| Aantal ontvangen stembiljetten | 3207 |
| Aantal blanco of ongeldige stembiljetten | 102 |
| Aantal geldige stembiljetten | 3105 |
| 623 |
| 2481 |
In zitting van de gemeenteraad van 21 februari 2022 werd principieel goedkeuring gegeven aan een mogelijke vrijwillige samenvoeging van de stad Antwerpen met de gemeente Borsbeek.
Er werd in de gemeenteraad afgesproken dat er maandelijks een toelichting zou gegeven worden aan de raadsleden over de stand van zaken van deze fusie.
Aan de gemeenteraadsleden wordt een toelichting gegeven over de stand van zaken van de mogelijke fusie tussen de stad Antwerpen en de gemeente Borsbeek.