Tijdens de gemeenteraadsverkiezing van 14 oktober 2018 werd Michaël Bryon verkozen voor de fractie N-VA. Michaël Bryon heeft schriftelijk zijn ontslag gegeven als raadslid omdat hij niet meer woonachtig is in de gemeente en hierdoor niet meer voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.
De eerste opvolger, Peggy Maebe is reeds geïnstalleerd als gemeenteraadslid.
De tweede opvolger op de lijst is Margot Mys. Margot Mys heeft met haar mailbericht van 31 maart 2023 laten weten dat zij het mandaat van gemeenteraadslid niet zal opnemen.
De derde opvolger op de lijst is Maryse Crauwels.
Onderzoek van de geloofsbrieven
De gemeenteraad onderzoekt de geloofsbrieven van het verkozen gemeenteraadslid.
Dit wil zeggen dat de raad moet nagaan of de verkozene voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en de raad moet nakijken of er geen onverenigbaarheden zijn waardoor de verkozene het mandaat niet kan opnemen.
De geloofsbrieven omvatten volgende schriftelijke bewijsstukken die elk raadslid moet voorleggen:
Er zijn vier voorwaarden om verkiesbaar te zijn als gemeenteraadslid:
De Belgische nationaliteit bezitten of onderdaan zijn van een andere lidstaat van de EU.
De volle leeftijd van 18 jaar bereikt hebben
Ingeschreven zijn in het bevolkingsregister van de gemeente
Niet ontzet zijn van de uitoefening van het kiesrecht (dus als kiezer) of van het recht te worden verkozen (dus als kandidaat).
Maryse heeft de hoedanigheid van Belg, is meer dan 18 jaar oud en is in het bevolkingsregister van de gemeente ingeschreven. Zij verkeert in geen enkel geval van onverkiesbaarheid of van onverenigbaarheid wegens het uitoefenen van ambten of wegens verwantschap.
Maryse Crauwels kan bijgevolg worden toegelaten tot het afleggen van de eed.
De gemeenteraad neemt akte van het ontslag van raadslid Michaël Bryon omdat hij niet meer woonachtig is in Borsbeek en hierdoor het mandaat van gemeenteraadslid niet kan verderzetten.
De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven goed van Maryse Crauwels.
Maryse Crauwels legt in handen van Tom Verboven, voorzitter, de volgende eed af:
"ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen"
Maryse Crauwels wordt bijgevolg geïnstalleerd als gemeenteraadslid en komt als laatste in de rangorde van de gemeenteraadsleden.
De notulen en het zittingsverslag van de voorgaande zitting van de gemeenteraad moeten goedgekeurd te worden.
De notulen zijn raadpleegbaar in bijlage.
Het zittingsverslag via deze link: http://www.borsbeek.org/besluiten
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur waarin bepaald wordt dat de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Regelgeving: bevoegdheid
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 27 maart 2023 goed.
Artikel 173 van de Grondwet
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen van 12 juli 2013, art. 3-10.
Decreet van 1 juni 2012 houdende de beveiliging van woningen door optische rookmelders.
Ministerieel besluit van 2 december 2015 tot goedkeuring van de verordening houdende het verplicht stellen van een conformiteitsattest.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.
Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Sedert enkele jaren wordt er getracht om de eigenaars-verhuurders aan te zetten om een conformiteitsattest aan te vragen. In de meeste gemeenten wordt er een retributie aangerekend voor de afgifte van een conformiteitsattest. In 2013 werd er ook in onze gemeente beslist door de gemeenteraad om hiervoor een retributie te heffen. Om het aanvragen van een conformiteitsattest te stimuleren werd de retributie opgeheven. Vanaf 1 november 2015 worden de attesten gratis afgeleverd.
Er werden nog steeds te weinig conformiteitsattesten afgeleverd en in overleg met andere huisvestingsambtenaars en IGEAN werd er besloten om actie te ondernemen en een belasting te heffen op het niet aanvragen van een conformiteitsattest. De eigenaar en verhuurders die spontaan een attest aanvragen hoeven geen belasting te betalen.
Aangezien we de eigenaars en verhuurders willen stimuleren om spontaan een conformiteitsattest aan te vragen, wordt het spontaan aanvragen niet belast. Indien eigenaars en verhuurders het attest nog niet aanvragen zullen zij de daaropvolgende jaren hoger belast worden. Dit om het niet-aanvragen van het conformiteitsattest te ontmoedigen.
Indien de eigenaar en verhuurder een conformiteitsattest aanvraagt nadat de gemeente de eigenaar en verhuurder via een beveiligde zending een uitnodiging heeft verzonden, dient de eigenaar ook een retributie te betalen.
Op 6 maart 2023 verzond het Agentschap Wonen Vlaanderen - afdeling Woonkwaliteit een brief naar het college van burgemeester en schepenen omtrent de gemeentelijke verordening van 24 oktober 2022 houdende het verplicht stellen van het conformiteitsattest. Het ministerieel besluit van 27 februari 2023 werd toegevoegd waarbij de goedkeuring voorwaardelijk wordt gegeven. In het ministerieel besluit werden een aantal opmerkingen gegeven die moeten aangepast worden. De aanpassingen in het reglement moeten opnieuw goedgekeurd worden door de gemeenteraad en doorgestuurd worden naar het Agentschap Wonen Vlaanderen - Afdeling Woonkwaliteit. Deze aanpassingen aan het reglement moeten opnieuw door de minister goedgekeurd worden.
De wijzigingen die werden doorgevoerd zijn enkele aanpassingen in de definities van conformiteitsattest, kamer, onbewoonbare woning en ongeschikte woning. Zo werd in elke definitie doorverwezen naar de specifieke artikels van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Verder werden bij de verordening in hoofdstuk 1 de data verduidelijkt.
De tarieven bleven ongewijzigd.
Door de financiële toestand is de gemeente genoodzaakt belastingen en retributies te heffen.
De gemeente levert conformiteitsattesten af op vraag van de verhuurders. Er wordt bekeken of er een regeling kan uitgewerkt worden waarbij stelselmatig bepaalde groepen woningen die verhuurd worden verplicht worden om te beschikken over een conformiteitsattest.
De gemeenteraad keurt het 'reglement omtrent conformiteitsattesten' dat integraal aan dit besluit werd toegevoegd goed.
In zitting van de gemeenteraad van 24 april 2023 werd kennis genomen van het feit dat raadslid Michaël Bryon niet meer woonachtig is in Borsbeek en zal opgevolgd worden door Maryse Crauwels.
Bij het begin van de legislatuur werden de afgevaardigden aangeduid van de gemeente Borsbeek in alle intercommunales en samenwerkingsverbanden.
Michaël Bryon werd aangeduid in de gemeenteraad van 25 februari 2019 als afgevaardigde in volgende intercommunales:
Door de meerderheid worden volgende personen voorgedragen:
Door de partij Vlaams Belang werden geen voordrachten binnengebracht.
Maryse Crauwels wordt aangeduid als plaatsvervangend afgevaardigde voor alle algemene en buitengewone algemene vergaderingen en IKA.
Linda Bresseleers wordt aangeduid als afgevaardigde voor alle algemene en buitengewone algemene vergaderingen van FLUVIUS.
Maryse Crauwels wordt aangeduid als plaatsvervangend afgevaardigde voor alle algemene en buitengewone algemene vergaderingen van IGEAN, dienstverlening.
Peggy Maebe wordt aangeduid als afgevaardigde voor alle algemene en buitengewone algemene vergaderingen van CIPAL.
De heer François Pals werd bij gemeenteraadsbesluit op 22 september 2019 aangesteld als effectief lid van de geleding "werknemersorganisaties" binnen de Gecoro. De heer Pals overleed echter op 28 november 2021. Zijn afvaardiging binnen de Gecoro werd opgenomen door zijn plaatsvervanger, de heer Ivo Claes.
Vanuit het ACV werd een nieuwe vertegenwoordiger voorgedragen, de heer Dirk Vandenbroere.
Artikel 1.3.3 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO).
De heer Vandenbroere is jaren actief binnen de Gecoro van Wommelgem, en heeft dus reeds ervaring met de materie van de ruimtelijke ordening. Voorgedragen persoon heeft voldoende kennis om als vertegenwoordiger binnen de Gecoro te functioneren.
De gemeenteraad stelt de heer Dirk Vandenbroere aan als effectief lid van de werknemersorganisatie ACV binnen de samenstelling van de GECORO.
Met het schrijven van 5 april laat De Ideale woning weten dat hun algemene en buitengewone algemene vergadering zal doorgaan op 15 mei 2023.
In de gemeenteraad werd Tom Verboven aangeduid als afgevaardigde en Kristof Van de Velde als plaatsvervanger voor alle algemene vergaderingen van De Ideale woning.
Het Vlaamse Gewest heeft, bij decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen, besloten om de sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren samen te brengen en om te vormen tot één woonactor, nl. woonmaatschappijen.
Er zal één woonmaatschappij erkend worden per werkingsgebied.
Bij beslissing van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 werden de werkingsgebieden van de toekomstige woonmaatschappijen afgebakend, waardoor de huidige cvba De Ideale Woning in 4 delen wordt gesplitst, waarbij een deel wordt afgesplitst naar respectievelijk WOONHAVEN ANTWERPEN (toekomstige woonmaatschappij Antwerpen), DE VOORKEMPEN - H.E., (toekomstige woonmaatschappij […]), WOONPUNT SCHELDE-RUPEL, (toekomstige woonmaatschappij […]) en waarbij de rest behouden blijft bij de DE IDEALE WONING (toekomstige woonmaatschappij Thuisrand, zie verder).
Met het oog op de voorbereiding van de vorming van woonmaatschappijen en het afbakenen van de woonmaatschappijen per werkingsgebied, hebben de vennootschappen zoals vermeld hierboven, in samenwerking met de diverse overige betrokken actoren (zoals de VMSW en het Vlaamse Gewest) een studie- en werktraject op gang gebracht onder impuls van een stuurgroep en diverse uitvoerende werk- en adviesgroepen. Deze werkzaamheden en gesprekken hebben uitgemond in een vast voornemen van alle betrokken partijen om een partiële splitsing door overneming te realiseren overeenkomstig de artikelen 12:8 jo. 12:59 t.e.m. 12:72 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (het “WVV") en overeenkomstig de voorwaarden opgenomen in een voorstel van partiële splitsing, dan aan een volgende buitengewone algemene vergadering van de cvba De Ideale Woning zal worden voorgelegd. Dit punt zal aan een volgende gemeenteraad ter goedkeuring worden voorgelegd.
Statutenwijziging: wat de omvorming betreft van CVBA naar BV
De heden voorliggende, beoogde statutenwijziging is er op gericht de huidige rechtspersoon van de sociale huisvestingsmaatschappij, zijnde een cvba, om te vormen naar een besloten vennootschap, met wijziging van het doel en het voorwerp van de vennootschap, de bestuursorganen, de naam, etc.
Deze omvorming is verplicht door het decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen en zijn uitvoeringsbesluiten;
In bijlage is het ontwerp van gewijzigde statuten gevoegd. Deze statuten zullen de huidige statuten van de cvba De Ideale Woning integraal vervangen.
De statuten zijn gebaseerd op de modelstatuten zoals beschikbaar gesteld door de Vlaamse overheid, zij werden vooraf afgetoetst met de Vlaamse administratie en zijn in overeenstemming met de geldende regelgeving.
De statutenwijziging kan worden aangenomen.
De naam van de woonmaatschappij zal “Thuisrand” zijn. Het doel en het voorwerp van de vennootschap worden aangepast aan het statuut van de woonmaatschappij, waarin de activiteiten van de voormalige sociale huisvestingsmaatschappij en deze van het voormalige sociaal verhuurkantoor worden geïntegreerd.
Aan een volgende gemeenteraad zal, samen met standpunt over de splitsing, worden gevraagd de kandidaten voor de haar toekomende bestuursfunctie binnen het nieuwe bestuursorgaan van de bv Thuisrand.
Wat de inwerkingtreding van deze beslissing betreft in het licht van de erkenning als woonmaatschappij
De Ideale Woning heeft op 8 januari 2023 een erkenningsaanvraag ingediend om erkend te worden als woonmaatschappij voor het werkingsgebied Antwerpen–Zuidrand (onder de naam “Thuisrand”). Deze erkenning werd heden nog niet verleend door de Vlaamse regering.
Bovendien moet, zoals hoger aangegeven, de cvba De Ideale Woning worden gesplitst om te voldoen aan de door de Vlaamse regering aangenomen afbakening van de werkingsgebieden.
Onderliggende beslissing zal door de algemene vergadering van de cvba De Ideale Woning dienen te worden genomen onder de opschortende voorwaarde van het verlenen van de erkenning door de Vlaamse regering van de woonmaatschappij Thuisrand (werkingsgebied Antwerpen–Zuidrand) en onder opschortende termijn, om uitwerking te krijgen op 1 juli 2023 (0u00). Deze termijn is bedoeld om mogelijk te maken dat de hoger vermelde partiële splitsing ter goedkeuring aan de buitengewone algemene vergadering van de cvba De Ideale Woning kan worden voorgelegd onder de verantwoordelijkheid van het huidige bestuursorgaan van vennootschap.
Wat de buitengewone algemene vergadering betreft
Gelet op de uitnodiging van 14 maart 2023 voor de buitengewone algemene vergadering van 15 mei 2023 van De Ideale Woning cvba, waarbij aan de vennoten wordt gevraagd de wijziging van de statuten, het gewijzigde voorwerp en doel en de nieuwe naam goed te keuren;
Gelet op de statuten van de cvba SHM De Ideale Woning aangaande de bevoegdheden van de algemene vergadering.
Motie op aanvraag van de partij Iedereen Borsbeek betreffende financiële situatie nieuwe woonmaatschappijen
De Ideale Woning wenst tegen 27 juni 2023 haar patrimonium over te dragen aan de (toekomstige) woonmaatschappijen voor de betrokken werkingsgebieden. Alle partijen hebben de wens om deze transactie zo goed mogelijk te realiseren, en dit door middel van een partiële splitsing van De Ideale Woning.
Hiermee willen de 8 gemeenten van de Zuidrand zich engageren tot een performantere organisatie die sneller kan inspelen op de uitdagingen die er zijn in onze regio. We willen een woonmaatschappij die ervoor zorgt dat bestaande panden maximaal benut worden, dat de wachtlijsten dalen, dat de woonkwaliteit stijgt en er een grote nabijheid en betrokkenheid is.
Al van bij de start stellen de verschillende gemeentebesturen vragen bij de financiële leefbaarheid en wordt hierover duidelijkheid gevraagd.
Om deze transactie uit te kunnen voeren, hebben we moeten wachten op de cijfers per 31 december 2022. Op basis van deze cijfers werd er een splitsingsbalans opgemaakt, deze balans zal als basis dienen voor het splitsingsvoorstel. Op basis van de cijfers uit de actuele splitsingsbalans werd een liquiditeitsanalyse opgemaakt voor de verschillende werkingsgebieden. De (voorlopige) resultaten van deze analyse blijken zeer verontrustend te zijn, ook voor ons werkingsgebied.
Mogelijke bijsturingen zorgen veelal voor een daling van het sociaal patrimonium (uitstel van realisatie, verkoop panden en gronden). Deze raken bijgevolg aan de kerntaak van de woonmaatschappijen. Het spreekt voor zich dat we dit als gemeente niet wenselijk vinden. Per definitie willen we in eerste instantie dat de beschikbare middelen gebruikt worden voor de kerntaak van woonmaatschappijen, met name de zorg voor een kwaliteitsvol sociaal patrimonium.
De (voorlopige) resultaten doen ernstige vragen rijzen rond het verderzetten van de transactie en rond de bestuurdersaansprakelijkheid. Het is lastig, haast onmogelijk om ons, als gemeente te engageren tot financiële verantwoordelijkheid wanneer uitgegaan wordt van een onmogelijke startpositie en we maken hierbij dan ook ernstig voorbehoud.
Voorstel tot beslissing:
We vragen het projectteam van DIW om op zeer korte termijn in overleg te gaan met Vlaams Minister van Wonen, om na te gaan welke mogelijkheden er zijn om meer garanties te kunnen bieden voor de financiële leefbaarheid van de nieuwe woonmaatschappijen in oprichting.
Met éénparigheid van stemmen wordt deze motie aangenomen.
De wijziging van de statuten, zoals gevoegd in bijlage bij deze beslissing, waarbij de cvba De Ideale Woning wordt omgevormd tot de BV Thuisrand, wordt goedgekeurd.
Het gewijzigde doel en voorwerp van de woonmaatschappij met werkingsgebied Antwerpen – Zuidrand wordt goedgekeurd.
De nieuwe naam voor de woonmaatschappij met werkingsgebied Antwerpen – Zuidrand “Thuisrand” wordt goedgekeurd.
Deze beslissingen dienen door de bijzondere algemene vergadering van de cvba te worden genomen:
De vertegenwoordiger van de gemeente binnen de algemene vergadering van de cvba krijgt de opdracht te handelen op de buitengewone algemene vergadering van 15 mei 2023 van de cvba De Ideale Woning conform deze beslissingen. Onze vertegenwoordiger vraagt het projectteam van De Ideale Woning om op zeer korte termijn in overleg te gaan met Vlaams Minister van Wonen, om na te gaan welke mogelijkheden er zijn om meer garanties te kunnen bieden voor de financiële leefbaarheid van de nieuwe woonmaatschappijen in oprichting.
De gemeenteraad van 23 september 2019 heeft beslist om de bevoegdheid tot het vaststellen van aanvullende reglementen in verband met parkeerplaatsen voor personen met een handicap, voor de wegen die zich op het grondgebied van de gemeente Borsbeek bevinden, te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.
Het college wenst de gemeenteraad te informeren over de beslissingen die ze genomen hebben betreffende de aanvullende reglementen voor parkeerplaatsen voor personen met een handicap.
Het college informeert de gemeenteraad betreffende volgende genomen beslissingen:
De gemeenteraad van 27 maart 2023 heeft beslist om de bevoegdheid tot het vaststellen van aanvullende reglementen in verband met parkeerplaatsen voorbehouden voor het laden van elektrische wagens, voor de wegen die zich op het grondgebied van de gemeente Borsbeek bevinden, te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.
Het college wenst de gemeenteraad te informeren over de beslissingen die ze genomen hebben betreffende de aanvullende reglementen voor parkeerplaatsen voorbehouden voor het laden van elektrische wagens.
Het college informeert de gemeenteraad betreffende volgende genomen beslissingen:
Het lokaal bestuur Borsbeek is aandeelhouder bij Arro Antwerpen. Hierdoor heeft het lokaal bestuur recht op een vertegenwoordiging in de algemene vergadering.
In zitting van de gemeenteraad van 25 februari 2019 werd Linda Bresseleers aangeduid als afgevaardigde en Ken Casier als plaatsvervangend afgevaardigde voor alle algemene vergaderingen van Arro Antwerpen en dit voor de duur van de legislatuur 2019-2024.
Arro Antwerpen heeft laat weten dat hun algemene vergadering (jaarvergadering) doorgaat op vrijdag 28 april 2023.
Aansluitend aan deze algemene vergadering gaat een buitengewone algemene vergadering door. Op deze buitengewone algemene vergadering worden er agendapunten behandeld die betrekking hebben op de fusie door overneming van de vennootschap Arro Antwerpen door Woonhaven Antwerpen BV.
De notaris van de vennootschap benadrukt dat eventuele vroegere aanstellingen door de gemeente- en /of OCMW- van een vertegenwoordiger voor een bepaalde periode of legislatuur slechts volstaan voor zover de beslissing uitdrukkelijk ook 'buitengewone' algemene vergaderingen vermeldt.
De beslissing van onze gemeenteraad van 25 februari 2019 voor de vergaderingen van Arro Antwerpen vermeldt een aanduiding voor "alle algemene vergaderingen". Dit maakt geen melding van een "buitengewone algemene vergadering". Hierdoor dient een nieuwe beslissing genomen te worden.
De gemeenteraad gaat akkoord om haar beslissing van 25 februari 2019 als volgt aan te vullen:
"Linda Bresseleers wordt aangeduid als afgevaardigde voor alle algemene maar ook voor alle buitengewone algemene vergaderingen van Arro Antwerpen"
De gemeenteraad gaat akkoord om haar beslissing van 25 februari 2019 als volgt aan te vullen:
"Ken Casier wordt aangeduid als plaatsvervangend afgevaardigde voor alle algemene maar ook voor alle buitengewone algemene vergaderingen van Arro Antwerpen"
De bovenvermelde aanduiding in de verschillende bestuursorganen wordt genomen voor de volledige duur van de legislatuur 2019-2024.
Onze gemeente heft een retributie op het weghalen van sluikstort zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 16 december 2019.
Via onze GAS ambtenaar bij Igean wordt er op basis van het opgemaakte PV van de politie ook nog een GAS boete opgemaakt.
Reglement retributie op verwijderen van sluikstort dat werd goedgekeurd door de gemeenteraad van maandag 16 december 2019.
De financiële dienst maakt een factuur op voor het opruimen van het sluikstort op basis van het goedgekeurde retributiereglement. Op basis van het PV opgemaakt door de politie kan de GAS ambtenaar een GAS boete uitschrijven.
Het document in bijlage geeft een overzicht van de opgemaakt facturen voor het verwijderen van het sluikstort en de eventuele GAS boete die hiervoor werd opgemaakt. Zowel voor de factuur van het opruimen als voor de GAS boete is weergegeven wat het openstaande saldo per 31 maart 2023 is of dat het dossier is doorgegeven aan onze deurwaarder Modero. Personen die reeds meerdere keren een factuur en/of GAS boete voor sluikstort hebben ontvangen zijn ook aangeduid in het overzicht.
De retributie voor het verwijderen van sluikstort bedraagt per ophaalbeurt die uitgevoerd wordt door de gemeente:
De GAS boetes die in 2022 werden aangerekend variëren tussen 90 euro en 180 euro.
De gemeenteraad neemt kennis van het overzicht sluikstort 2022.
In zitting van de gemeenteraad van 21 februari 2022 werd principieel goedkeuring gegeven aan een mogelijke vrijwillige samenvoeging van de stad Antwerpen met de gemeente Borsbeek.
Er werd in de gemeenteraad afgesproken dat er maandelijks een toelichting zou gegeven worden aan de raadsleden over de stand van zaken van deze fusie.
Aan de gemeenteraadsleden wordt een toelichting gegeven over de stand van zaken van de mogelijke fusie tussen de stad Antwerpen en de gemeente Borsbeek.