Terug
Gepubliceerd op 29/11/2023

2023_GR_00130 - Mobiliteitsplan - Beleidsplan en actieplan - goedkeuring

Gemeenteraad
ma 27/11/2023 - 20:00 gemeenteraadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Verboven, voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Linda Bresseleers, schepen; Frans Neyens; Ann Vereycken; Anita Van den Bulck; Peter Van Hoof; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Liselotte Leenaerts; Hassana Errazzouki; Peggy Maebe; Maryse Lenders-Crauwels; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Verontschuldigd

Geert Van de Laar; Luc Couillier; Naomi Van der Velden

Secretaris

Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Voorzitter

Tom Verboven, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00130 - Mobiliteitsplan - Beleidsplan en actieplan - goedkeuring

Aanwezig

Tom Verboven, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Kristof Van de Velde, Linda Bresseleers, Frans Neyens, Ann Vereycken, Anita Van den Bulck, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Liselotte Leenaerts, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Maryse Lenders-Crauwels, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 14
Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Liselotte Leenaerts, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Hassana Errazzouki, Maryse Lenders-Crauwels, Dis Van Berckelaer, Frans Neyens, Tom Verboven
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 4
Anita Van den Bulck, Peter Van Hoof, Linda Bresseleers, Peggy Maebe
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00130 - Mobiliteitsplan - Beleidsplan en actieplan - goedkeuring 2023_GR_00130 - Mobiliteitsplan - Beleidsplan en actieplan - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 7 maart 2019 besliste de Gemeentelijke Begeleidingscommissie (GBC) dat het lokaal mobiliteitsplan voor de gemeente Borsbeek aan vernieuwing toe was. Op 23 november 2020 werd de opmaak van een nieuw mobiliteitsplan gegund aan SUUNTA BV Leuven, voor het participatieluik werken zij samen met Transport and Mobility Leuven en Mobiel 21 in het burgerwetenschapsproject Telraam.

De opmaak van het mobiliteitsplan verliep in 3 fasen:

  • De eerste fase werd afgesloten met de oriëntatienota (zie bijlage), goedgekeurd door de projectstuurgroep op 25/02/2022. Deze nota situeert de gemeente in het ruimere geheel, waarbij alle ruimtelijke en andere factoren en plannen die een invloed hebben op de mobiliteit in Borsbeek worden besproken. In deze fase werden de telramen na een oproep verdeeld onder geïnteresseerde burgers. Zij werden tijdens een workshop wegwijs gemaakt in de installatie en de interpretatie van de telraamresultaten. Het officiële kick-off moment voor alle burgers vond plaats op 13 oktober 2021.
  • In de tweede fase, de synthesefase, werden ontbrekende gegevens verzameld in een parkeeronderzoek. Via verder onderzoek werden de resultaten van de Telraamtellingen geanalyseerd en werden de verschillende mogelijke scenario’s voor de toekomst verkend. Op 1 juni 2022 werd een tweede participatiemoment georganiseerd en werden de resultaten van de Telraamtellingen voorgesteld aan de burgers. De verschillende scenario’s werden toegelicht, waarna de burgers hun input konden leveren. Op 24 november 2022 keurde de projectstuurgroep de synthesenota (zie bijlage) goed en duidde zij scenario 2 aan als meest gewenste scenario voor Borsbeek.
  • In de laatste fase werd scenario 2 verder uitgewerkt en werd een actietabel opgemaakt om hier concreet mee aan de slag te gaan na de goedkeuring van het mobiliteitsplan. In januari 2023 vonden nog 2 participatiemomenten plaats, de zogenaamde raambabbels, waarin mogelijke oplossingen voor knelpunten aan de burgers werden voorgelegd. Op 23 mei 2023 werd nog een mobiliteitsraad+ georganiseerd met een toelichting rond de gekozen oplossingen op verschillende locaties, voor de leden van de mobiliteitsraad, maar ook voor de andere adviesraden en voor burgers die op eerdere momenten hun interesse in het mobiliteitsplan hadden laten blijken. Op 30 mei 2023 keurde de projectstuurgroep het "Mobiliteitsplan Borsbeek - Fase 3: Beleidsplan" goed.

Juridische grond

  • Het decreet van 26 april 2019 betreffende de basisbereikbaarheid
  • Het besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van de nadere regels over de projectmethodologie en de projectstuurgroep in het kader van de basisbereikbaarheid van 6 september 2019

Motivering

In bijlage is het mobiliteitsplan met de actietabel terug te vinden. Deze worden op huidige zitting van gemeenteraad van 27 november 2023 toegelicht door het studiebureau SUUNTA.

Een aantal ingrepen zijn als prioritair aangeduid:

  • het afbakenen van de zone 30 snelheidsregimes van de mobiliteitskamers, inclusief verkeersremmers en poorteffecten.
  • Ingrepen schoolomgeving
    • uitbreiding schoolstraat GBS De Klinker
    • parking aan de kerk wordt rechts in - rechts uit
    • communicatie rond parkeermogelijkheden
  • Inrichting Hulgenrodestraat als fietsas, met verkeersremmers en een beveiligde oversteek aan de Schanslaan

Een aantal ingrepen vragen een ruimere heraanleg of zijn niet direct realiseerbaar door beperkte middelen en/of mankracht en zullen dus op de korte tot middellange termijn gerealiseerd worden

  • De diagonale knip ter hoogte van het kruispunt van de de Robianostraat met de Jozef Reusenslei (Mask'ara) vraagt een herziening van de lichtenregeling en een inrichting van het kruispunt die niet eenvoudig realiseerbaar is zonder een echte heraanleg. Aangezien de heraanleg van de de Robianostraat en de as Lucien Hendrickxlei - Jozef Reusenslei tot aan dit kruispunt zoiezo op de planning staan voor de volgende legislatuur, wordt deze ingreep hierin mee uitgewerkt. Voor de realisatie wordt 2027 als deadline vooropgesteld, het is dus aangewezen zo spoedig mogelijk met het ontwerp te starten.
  • De fietsstraat in de Georges De Grooflei is enkel mogelijk indien het doorgaand verkeer geweerd wordt door een knip voor het autoverkeer. Deze knip biedt mogelijkheden om de aansluiting van de Corneel Smitslei naar het gemeentepark aantrekkelijker te maken en zo de winst voor de buurt te maximaliseren. In het ontwerp dient echter ook aandacht te zijn voor de keerbewegingen aan de knip die geen gevaar voor de fietsers mogen opleveren.
  • De knip op de Adrinkhovenlaan zal uitgevoerd worden in de aanleg van een parkje ter hoogte van de hondenweide en zal dus de flow van dit project moeten volgen. Deze heraanleg is ten vroegste voorzien voor eind 2024.
  • Voor de invoering van het parkeerbeleid, wachten we de beslissing af over de fusie met de stad Antwerpen, om te weten of we hiervoor naar een externe partner moeten kijken.

Voor de overige actiepunten staat in de actietabel aangegeven wat de tijdshorizon is. 

Dit maakt dat we naar de volgende tijdlijn gaan

  • november - december 2023
    • overleg De Klinker uitbreiding schoolstraat
    • overleg met alle scholen: opmaak vervoerscirkels in samenwerking met de provincie (om een zicht te krijgen op de woonplaatsen, afstanden en huidige verplaatsingswijzen van de leerlingen)
    • participatietraject bewoners Breedveld, van der Auwerabaan, Hoogland n.a.v. de opstart van de trajectcontrole en de mogelijke impact op sluipverkeer
    • opstart overleg met de houder van het raamcontract verkeerslichten over de lichtenregeling op de schanslaan thv de Akkerdonckstraat/Hulgenrodestraat
  • nov 2023 CBS en GR
    • goedkeuring mobiliteitsplan (met toelichting van SUUNTA op de gemeenteraad)
    • Aanvullend reglement woonerven Meuleveld, Lucashoeve, Broekstraat en Rooibos (in het kader van de ontharding)
    • Aanvullend reglement fietsstraat Hulgenrodestraat (in het kader van de ontharding)
  • januari 2024
    • opstart ontwerp de Robianostraat met diagonale knip ter hoogte van het kruispunt van de de Robianostraat met de Jozef Reusenslei
    • opstart ontwerp parkingang met knip Corneel Smitslei
    • opstart overleg stad Antwerpen over parkeerbeleid indien fusie wordt goedgekeurd, anders herneming traject met Indigo
  • januari - februari 2024 CBS en GR
    • Aanvullend reglement zone 30 centrum en Fort met uitvoeringsplan poorteffecten en verkeersremmers
    • Aanvullend reglement Breedveld - van der Auwerabaan - Mussenhoevelaan - Hoogland
    • Aanvullend reglement schoolstraat en parking aan de kerk
  • maart - april 2024
    • sensibilisering schoolvervoer alle scholen, met communicatie over parkeermogelijkheden
    • communicatie uitbreiding schoolstraat De Klinker
  • maart - juni 2024
    • invoeren en inrichten zone 30 centrum en Fort  
  • april 2024
    • 15/4 (na paasvakantie) uitbreiding schoolstraat Klinker
  • 2025 - …
    • Het mobiliteitsplan zal ook verder worden uitgevoerd in de volgende legislatuur

Regelgeving bevoegdheid

GR - artikel 41, 3° - beleidsrapporten gemeente en ocmw
<p>Artikel 41, 3&deg; van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad stelt de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het Mobiliteitsplan Borsbeek, opgemaakt door het studiebureau SUUNTA, goed.

Artikel 2

De gemeenteraad gaat akkoord met de tijdlijn voor de implementatie van de prioritaire acties uit het mobiliteitsplan.