De notulen en het zittingsverslag van de voorgaande zitting van de gemeenteraad moeten goedgekeurd te worden.
De notulen zijn raadpleegbaar in bijlage.
Het zittingsverslag via deze link: http://www.borsbeek.org/besluiten
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur waarin bepaald wordt dat de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Regelgeving: bevoegdheid
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 23 oktober 2023 goed.
Door de LEM Antwerpen (Luchthaven Exploitatie Maatschappij) wordt een toelichting gegeven omtrent de omgevingsvergunning ingediend door de luchthaven.
De toelichting zal gegeven worden door Wim Verbist, Luchthavencommandant, Kris Van den Wyngaert, Business Partner LEM en Rik Graas, geluidspecialist To70
Door de LEM Antwerpen (Luchthaven Exploitatie Maatschappij) wordt een toelichting gegeven omtrent de omgevingsvergunning ingediend door de luchthaven.
Op 7 maart 2019 besliste de Gemeentelijke Begeleidingscommissie (GBC) dat het lokaal mobiliteitsplan voor de gemeente Borsbeek aan vernieuwing toe was. Op 23 november 2020 werd de opmaak van een nieuw mobiliteitsplan gegund aan SUUNTA BV Leuven, voor het participatieluik werken zij samen met Transport and Mobility Leuven en Mobiel 21 in het burgerwetenschapsproject Telraam.
De opmaak van het mobiliteitsplan verliep in 3 fasen:
In bijlage is het mobiliteitsplan met de actietabel terug te vinden. Deze worden op huidige zitting van gemeenteraad van 27 november 2023 toegelicht door het studiebureau SUUNTA.
Een aantal ingrepen zijn als prioritair aangeduid:
Een aantal ingrepen vragen een ruimere heraanleg of zijn niet direct realiseerbaar door beperkte middelen en/of mankracht en zullen dus op de korte tot middellange termijn gerealiseerd worden
Voor de overige actiepunten staat in de actietabel aangegeven wat de tijdshorizon is.
Dit maakt dat we naar de volgende tijdlijn gaan
De gemeenteraad keurt het Mobiliteitsplan Borsbeek, opgemaakt door het studiebureau SUUNTA, goed.
De gemeenteraad gaat akkoord met de tijdlijn voor de implementatie van de prioritaire acties uit het mobiliteitsplan.
Het huidige reglement 'retributie op parkeren in blauwe zone' is geldig tot en met 31 december 2025.
Sinds begin september 2023 trad een nieuw wetboek XIX - W.E.R. in werking. Dit wetboek legt specifieke regels op met betrekking tot de betalingsachterstand van consumenten en bepaalt de wijze waarop schulden van de consumenten minnelijk ingevorderd kunnen worden door de schuldeiser of een derde.
In het reglement 'retributie op parkeren in blauwe zone' moeten een aantal aanpassingen gebeuren om vlot te kunnen werken en te voldoen aan de nieuwe wetgeving die van kracht is sinds 1 september 2023 maar waarvoor een overgangsperiode werd voorzien tot eind november 2023.
De gemeente voorziet een aantal parkeerplaatsen waar er kan geparkeerd worden voor een beperkte tijd. Deze plaatsen worden vaak voorzien in de dorpszone vlakbij de winkels om de burgers de mogelijkheid te geven om even naar de winkel te gaan en toch vlakbij te kunnen parkeren.
De gemeente wil er dan ook op toezien dat de bestuurders van motorvoertuigen zich houden aan het parkeren gedurende korte tijd in de blauwe zones. Hiervoor werd er een externe partner aangesproken die instaat van de controles op deze inbreuken.
De externe partner ontvangt alle inkomsten die voortvloeien uit de inbreuken die werden vastgesteld, zonder enige andere vergoeding.
Sinds begin september 2023 trad een nieuw wetboek XIX - W.E.R. in werking. Dit wetboek legt specifieke regels op met betrekking tot de betalingsachterstand van consumenten en bepaalt de wijze waarop schulden van de consumenten minnelijk ingevorderd kunnen worden door de schuldeiser of een derde.
In het reglement 'retributie op parkeren in blauwe zone' moeten een aantal aanpassingen gebeuren om vlot te kunnen werken en te voldoen aan de nieuwe wetgeving die van kracht is sinds 1 september 2023 maar waarvoor een overgangsperiode werd voorzien tot eind november 2023.
Voor de nieuwe regeling is er een onderscheid gemaakt tussen de invordering van de retributie bij de consument die valt onder de minnelijke fase volgens het wetboek XIX - W.E.R. en de invordering van de retributie bij de ondernemingen en buitenlandse nummerplaathouders. De ondernemingen en buitenlandse nummerplaathouders vallen niet onder wetboek XIX, maar wel onder K.B. 30 november 1976.
Er wordt een retributie aangerekend voor het parkeren van motorvoertuigen op de openbare weg of plaatsen gelijkgesteld aan de openbare weg. De lokale belastingen en retributies worden onder de loep genomen en waar nodig aangepast.
De gemeenteraad keurt het reglement 'retributie op parkeren in blauwe zone' dat integraal aan dit besluit werd toegevoegd goed.
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het reglement word afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 §1 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Op 24 november 2014 keurde de gemeenteraad een nieuwe formatie en een nieuw organogram goed op basis van 'Samen Integraal'.
Op 21 december 2015 wijzigde de gemeenteraad de formatie en het organigram, o.a. qua bezetting binnen de diensten Vrije Tijd en Welzijn.
Op 5 december 2016 werd de formatie en het organogram gewijzigd in functie van de bezetting van de diensten vrije tijd, welzijn, grondgebiedzaken en juridische dienst.
Op 13 mei 2019 werd de personeelsformatie gewijzigd in het kader van de uitbouw en de realisatie van het ééngemaakt lokaal bestuur Borsbeek en wegens nood aan wijzigingen van de organisatiestructuur om beter te kunnen voldoen aan de vereisten van een hedendaags openbaar bestuur.
Op 22 maart 2021 werd de gemeenschappelijke personeelsformatie aangepast met een wijziging binnen de cluster welzijn en twee nieuwe functies via bevordering binnen het team financiën.
In de gemeenteraad van 24 januari 2022 werd de personeelsformatie aangepast met een aantal nieuwe functies/wijzigingen binnen het team maatschappelijk werk, team ruimte, team onderhoud en IT via externe aanwerving en verticale groei binnen de organisatie werden opgenomen.
In de gemeenteraad van 6 februari 2023 werd de personeelsformatie voor het laatst aangepast met een aantal wijzigingen binnen het team financiën, het team secretariaat, het team onthaal en klantenwerking, het team omgeving en het team welzijn.
De recentste evoluties en de vooruitzichten zijn de aanleiding om verdere wijzigingen aan te brengen aan de personeelsformatie.
Het college van burgemeester en schepenen van 23 oktober 2023 nam kennis van het voorstel tot wijziging van de personeelsformatie - najaar 2023.
Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel.
Titel II - artikel 3 tot en met artikel 7:
De personeelsformatie is het kader dat de opsomming van het aantal en de soorten betrekkingen voor een lokaal bestuur bevat, en de ‘personele middelen’ vaststelt voor de uitvoering van het beleid dat wordt uitgetekend.
Team onthaal & klantenwerking
Medewerker onthaal & klantenwerking:
Een 0,5 VTE medewerker onthaal & klantenwerking wordt toegevoegd aan de administratie binnen het team maatschappelijk werk.
Team ICT, communicatie, kennisinformatie en noodplanning
IT-medewerker:
In het vorig kader daterend van februari 2023 werd een tweede IT-functie voorzien, deze wordt nu opnieuw geschrapt. Met veel moeite en herhaalde openverklaringen is het slechts gelukt om één vte aan te werven, betrokken medewerker is niet meer in dienst.
Gezien de krapte op de arbeidsmarkt is de invulling van één, laat staan twee functies moeilijk of niet haalbaar. Er wordt volop gezocht naar een pragmatische oplossingen om de IT-ondersteuning te verzekeren.
Team burgerzaken
Coördinator burgerzaken:
De taken van de een coördinator burgerzaken beantwoorden aan een inschaling op A- niveau. De complexiteit van de taken binnen burgerzaken is toegenomen. Om concurrentieel te blijven op de arbeidsmarkt, in het bijzonder ten aanzien van andere besturen in de regio, is het aangewezen om de functie van teamcoach burgerzaken te laten evolueren naar de functie van coördinator burgerzaken. De huidige titularis krijgt hierdoor desgewenst, een kans tot bevordering.
Deskundige burgerzaken:
De functiefamilie van deskundigen wordt in het organogram voorzien op B-niveau. De taken van een deskundige zijn immers sterker geënt op de kennis van beleid, juridische materie en vereisen een continue bijscholing. Om concurrentieel te blijven op de arbeidsmarkt, in het bijzonder ten aanzien van andere besturen in de regio, is het aangewezen om de functie van expert burgerzaken te laten evolueren naar de functie van deskundige burgerzaken. De huidige titularissen krijgen hierdoor, indien zij dit wensen, een kans tot bevordering.
Team vrije tijd
Coördinator vrije tijd: de motivering mbt de coördinator burgerzaken geldt mutatis mutandis ook voor de coördinator vrije tijd.
Team welzijn
Jeugdwerker:
Bij de selectieprocedure van jeugdopbouwwerker was er slechts 1 kandidaat geslaagd voor het aanwervingsexamen.
Er was de intentie om, gezien de functie van teamcoach welzijn momenteel niet ingevuld wordt, meer in te zetten op basiswerk door de aanwerving van een tweede jeugd(opbouwmede)werker; dit wordt in deze aanpassing geformaliseerd door een bijkomende functie op C1-C3 .
Gezien de relatief grote verhouding van kansarme gezinnen in Borsbeek is de aanwerving van een extra jeugdwerker een prangende en reële nood, dit beantwoordt aan de conclusies van de evaluatie van de jeugdwerking in het voorbije jaar.
Maatschappelijk werker:
Eén (uitdovende) statutair functie van maatschappelijk werker wordt toegevoegd aan het contingent van de contractuelen.
Team openbaar domein & patrimonium
Projectleider publieke ruimte:
Antwerpen voorziet enkel projectleiders op A-niveau. Omwille van de krapte op de arbeidsmarkt en de noodzaak om de functie in te vullen op het vereiste niveau, heeft het college ervoor gekozen om toepassing te maken van de terbeschikkingstellings-overeenkomst tussen stad Antwerpen en lokaal bestuur Borsbeek, goedgekeurd in het college van 31 oktober 2022 .
Technisch coördinator-planner:
De functie van technisch coördinator-planner beantwoordt aan een functie op C-niveau. Het betreft een profiel waar veldwerk en rechtstreekse aansturing van de dagelijkse werking van het technisch team primeren. Medewerkers op het terrein kunnen het verschil maken qua werking en optimalisering van de dienstverlening op het openbaar domein. Functieprofielen op B-niveau zijn meer gericht op beleidsvoorbereidend- en administratief werk, waarvoor competenties zoals o.a. projectmatig werken en het beheersen van ICT-vaardigheden van groot belang zijn.
Deze aanpassing biedt de mogelijkheid aan de huidige waarnemend-titularis van de functie om desgewenst te bevorderen.
Teamcoach groen of polyvalent:
De functie van teamcoach beantwoordt aan een functie op C-niveau. Het betreft een profiel waar veldwerk en rechtstreekse aansturing van de dagelijkse werking van het team, met sturing door de technisch coördinator-planner.
Deze aanpassing biedt de mogelijkheid aan de huidige waarnemend-titularis van de functie om desgewenst te bevorderen.
Gunstig advies van het managementteam op 31 oktober 2023.
Gunstig advies van de vakbonden op 24 oktober 2023.
Uit de raming opgemaakt door de financiële dienst en rekening houdend met de organisatie van een aantal procedures via interne groei (bevordering) binnen de organisatie geven de voorgestelde wijzigingen een extra jaarlijks kostenplaatje (incl. patronale bijdragen) van 72.764,39 euro.
Al deze wijzigingen zullen opgenomen worden in de MJP 2020-2025.
De gemeenteraad keurt de nieuwe personeelsformatie najaar 2023 goed zoals schematisch opgenomen als bijlage aan dit besluit.
Overeenkomstig artikel 1.3.3.§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening wordt op het niveau van de gemeente een gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening opgericht; de leden van de commissie voor ruimtelijke ordening worden benoemd voor 6 jaar; na de installatie van de gemeenteraad wordt overgegaan tot de benoeming van een nieuwe commissie.
Mevrouw Kristel Caes werd bij gemeenteraadsbesluit op 22 september 2019 aangesteld als effectief lid van de geleding "handelaarsorganisatie" binnen de GECORO.
“Kristel Caes, met als plaatsvervanger Els Van Raemdonck voor de handelaarsorganisatie UNIZO.”
In de eerste alinea van haar schrijven dd. 8 juli 2019 werd nochtans duidelijk vermeld: “Naar aanleiding van de nieuwe samenstelling van de GECORO, zou ik mijn kandidatuur willen indienen als deskundig lid van de Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening.”
Naar aanleiding van de vergadering van 16 oktober ll. waarop dit misverstand ter sprake kwam wordt aan de raad voorgesteld om mevrouw Kristel Caes en haar plaatsvervanger mevrouw Els Van Raemdonck op te nemen als deskundigen binnen de GECORO Borsbeek.
Let wel:
De gemeenteraad stelt mevrouw Kristel Caes en haar plaatsvervanger mevrouw Els Van Raemdonck, aan als deskundigen in de GECORO Borsbeek.
Conform artikel 21 van het decreet lokaal bestuur komt gemeenteraadslid Liselotte Leenaerts als volgt tussen:
Op de agenda staat een agendapunt over de Gecoro.
Ik begreep dat de voorzitter ontslag nam omwille van persoonlijke redenen.
Ik zou willen vragen om zo snel mogelijk een nieuwe voorzitter aan te stellen.
Er zijn wel wat belangrijke dossiers in de gemeente, die de Gecoro mee volgt.
Om hun vergaderingen goed te laten lopen, zou het goed zijn om snel duidelijkheid te hebben over het voorzitterschap.
Tijdens de gemeenteraad van 23 september 2019 werden de vertegenwoordigers van de maatschappelijke geleidingen, de deskundigen, de voorzitter en de secretaris van de Gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Ordening (Gecoro) aangesteld.
De heer Peter Van Pelt werd toen aangesteld als voorzitter voor de GECORO.
De heer Van Pelt diende via een e-mail, gericht aan de schepen van ruimtelijke ordening en de burgemeester zijn ontslag in als voorzitter: “Om persoonlijke redenen wens ik af te zien van de functie als voorzitter van de GECORO.”
Dit ontslag werd besproken op de GECORO van 16 oktober 2023.
Om een vlotte werking van de GECORO te verzekeren werd aan de leden van de GECORO gevraagd wie interesse had om deze functie van voorzitter verder waar te nemen. Hun gemotiveerde kandidatuur kon worden ingediend tot uiterlijk 6 november 2023.
De gemeenteraad dient een nieuwe voorzitter aan te stellen uit de ingediende kandidaturen.
Met haar mailbericht van 20 oktober 2023 stelt mevrouw Kristel Caes zich kandidaat voor de functie van voorzitter.
“Ik wens mij kandidaat te stellen als voorzitter als opvolger van Peter Van Pelt. Mijn kennis van zaken zal u ondertussen wel gekend zijn. Zie ook mijn CV van 2019 in bijlage.”
Er werden geen andere kandidaturen ingediend.
Aangezien tijdens deze gemeenteraad mevrouw Caes haar aanstelling als deskundige wordt rechtgezet, voldoet mevrouw Caes als deskundige aan de voorwaarden voor de aanstelling als voorzitter.
Tevens heeft mevrouw Caes in de afgelopen legislatuur reeds meermaals, bij afwezigheid van de ontslagnemende voorzitter, de functie van plaatsvervangend voorzitter op zich genomen.
Mevrouw Caes heeft de nodige ervaring om het voorzitterschap van de GECORO waar te nemen. Zij zetelt tevens sinds 2013 als ondervoorzitter van de GECORO in de gemeente Wommelgem.
De gemeenteraad duidt mevrouw Kristel Caes aan als voorzitter van de gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening.
De gemeente Borsbeek is aandeelhouder van de intergemeentelijke vereniging PONTES.
Met het schrijven van 20 oktober 2023 wordt de gemeente Borsbeek opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering op donderdag 14 december 2023 om 19 uur met volgende agenda:
De vergadering wordt digitaal georganiseerd en is toegankelijk via de volgende link: https://us06web.zoom.us/j/86447578407?pwd=UDBJbzlDUjl4TVpUeGY2MDByeDY4Zz09
De gemeenteraad is bevoegd voor de aangelegenheden inzake de deelname aan en de vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen, evenals voor de aangelegenheden die het decreet uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt. De gemeenteraden bepalen de afvaardiging en het mandaat van hun vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. Tijdens het laatste trimester van elk jaar wordt een algemene vergadering georganiseerd die beraadslaagt over de strategie en de begroting voor het volgende werkingsjaar.
In zitting van de gemeenteraad van 25 februari 2019 werd Anita Van den Bulck aangeduid als afgevaardigde en Liselotte Lenaerts als plaatsvervanger voor alle vergaderingen van PONTES.
PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor de buitenalgemene vergadering met opgave van de agenda. Tevens werden alle documenten toegevoegd die een toelichting bevatten bij de geagendeerde onderwerpen.
Aangezien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde agenda en ontwerpbesluiten, kan de voorgestelde agenda worden goedgekeurd en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger(s) dienovereenkomstig worden vastgesteld.
De gemeenteraad keurt de agendapunten goed van de buitengewone algemene vergadering van PONTES die zal gehouden worden op donderdag 14 december 2023:
1. Algemene vergadering: verslag 15 juni 2023 – goedkeuring
2. Beleid: beleidsnota 2023 – goedkeuring
3. Financiën: budget 2024 – goedkeuring
4. Algemeen: actuele dossiers – toelichting
5. Varia en rondvraag
De gemeenteraad geeft mandaat aan de afgevaardigde om aan de buitengewone algemene vergadering van PONTES van donderdag 14 december 2023 deel te nemen en de agendapunten goed te keuren.
Een kopie van deze beslissing wordt overgemaakt aan Pontes, Jules Moretuslei 2 te 2610 Wilrijk.
De gemeente Borsbeek is deelnemer van de opdrachthoudende vereniging PIDPA.
Met het schrijven van 14 september 2023 en 20 oktober 2023 wordt de gemeente Borsbeek opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van 15 december 2023 die zal gehouden worden in de kantoren van Pidpa, gelegen aan de Desguinlei 246, 2018 Antwerpen
De agenda van deze buitengewone algemene vergadering is als volgt:
(i) Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden;
(ii) Algemene toelichting stand van zaken transactie;
(iii) Wijziging van de benaming naar “Adelta.Rio”;
(iv) Beschikbaar maken van de statutair onbeschikbare eigenvermogenspost die overeenstemt met het voormalige vaste gedeelte van het kapitaal verbonden aan de watervoorzieningsactiviteit ten belope van 99.997,50 euro;
(v) Beschikbaar maken van de statutair onbeschikbare reservepost die overeenstemt met de voormalige wettelijke reserve verbonden aan de watervoorzieningsactiviteit ten belope van 9.999,75 euro;
(vi) Beschikbaar maken van de onbeschikbare reserve die betrekking heeft op de watervoorzieningsactiviteit ten belope van 204.479.962,47 euro;
(vii) Kennisname van het ontslag van alle bestuurders met ingang van 1 januari 2024;
(viii) Benoeming van nieuwe bestuurders met ingang van 1 januari 2024;
(ix) Begroting 2024;
(x) Varia;
(xi) Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.
Op 14 september 2023 heeft Pidpa aan de gemeente Borsbeek een schrijven bezorgd van de voorgestelde statutenwijziging en het beschikbaar maken van bepaalde balansposten, samen met een toelichting bij deze wijzigingen.
Samen met de oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering van Pidpa, ontving de gemeente Borsbeek eveneens een kopie van de begroting voor 2024 en een toelichtende nota in dat verband. Het besluit moet daarom steeds in samenhang met deze documenten gelezen worden.
Pidpa en water-link zijn opdrachthoudende verenigingen in de zin van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur. Als opdrachthoudende verenigingen hebben zij beide van verschillende gemeenten uit de Provincie Antwerpen (met inbegrip van de gemeente Borsbeek) opdrachten gekregen inzake watervoorziening en watersanering op het grondgebied van de aangesloten gemeenten en voeren zij meer in het algemeen taken uit die kaderen in het integraal waterbeleid.
Op 16 juni 2023 resp. 5 september 2023 hebben de algemene vergaderingen van Pidpa resp. water-link hun principiële goedkeuring gegeven aan een transactie bestaande uit de inkanteling van de watervoorzieningsactiviteit van Pidpa in het huidige water-link en de watersaneringsactiviteit van beide entiteiten in het huidige Pidpa. Daarnaast hebben zij de voor de transactie vereiste besluiten, die behoren tot hun respectievelijke bevoegdheden, goedgekeurd. In het kader daarvan werd ook een nieuwe tekst van de statuten aangenomen.
Met het oog op de deelname aan deze algemene vergaderingen en de transactie heeft ook de gemeenteraad de principes van de transactie, met inbegrip van de verschillende afzonderlijke tussenstappen, goedgekeurd.
Naamswijziging
In aanloop naar de definitieve inwerkingtreding van de fusie, stelt de raad van bestuur nog een beperkte wijziging aan de statuten van Pidpa voor.
Het gaat met name om de wijziging van de juridische benaming van “Pidpa” naar “Adelta.Rio”. De raad van bestuur van Pidpa heeft besloten om de juridische benaming meteen mee aan te passen aan de nieuwe commerciële benaming. Op die manier kan de rioleringstak van het nieuwe fusiebedrijf ook echt van start onder haar nieuwe identiteit.
De betrokken wijziging vereist een wijziging van de statuten van de vereniging, aangezien de juridische benaming een decretaal verplichte melding betreft.
Beschikbaar maken van balansposten voor uitkering
Daarnaast wordt voorgesteld aan de algemene vergadering van Pidpa om nog bepaalde balansposten beschikbaar te maken voor uitkering.
In het kader van de voorgenomen transactie zal de inkanteling van de watervoorzieningsactiviteiten van Pidpa in water-link in eerste instantie door Pidpa zelf gebeuren. Pidpa zal aandelen in water-link ontvangen. Vervolgens zal Pidpa deze aandelen in natura uitkeren aan haar deelnemers, zodat zij rechtstreeks participeren in water-link.
De uitkering van deze aandelen veronderstelt dat de onderliggende eigenvermogensposten uitkeerbaar zijn. Bij de voorbereiding van deze transactiestappen werd vastgesteld dat bepaalde van de aan de watervoorzieningsactiviteit gerelateerde eigenvermogensposten op heden ‘onbeschikbaar’ zijn en aldus niet voor uitkering vatbaar zijn. Bijgevolg zullen nog een aantal posten van het eigen vermogen ‘beschikbaar’ moeten gemaakt voor uitkering om de uitkering van de aandelen water-link aan de Pidpa-deelnemers mogelijk te maken.
Meer concreet zullen aan de buitengewone algemene vergadering de volgende overboekingen ter goedkeuring worden voorgelegd:
Elk van deze overboekingen heeft slechts betrekking op de eigenvermogensposten van de watervoorzieningsactiviteit en niet op die van de rioleringsactiviteit.
Ontslag en benoeming van bestuurders
In de huidige vooropgestelde timing zouden de verschillende tussenstappen van de fusie Pidpa – water-link in de loop van 31 december 2023 in werking treden. Dat geldt ook voor de statutenwijzigingen waartoe de algemene vergaderingen van de beide verenigingen eerder hebben besloten, en in het bijzonder de bepalingen die de samenstelling van de raad van bestuur (incl. de bindende voordrachtrechten) regelen.
Als gevolg van de inwerkingtreding van de fusie Pidpa – water-link zullen de raden van bestuur van Pidpa en water-link niet meer zijn samengesteld conform de bepalingen van de nieuw goedgekeurde statuten.
Bijgevolg zal aan de respectievelijke algemene vergaderingen van beide verenigingen (de kennisname van) het ontslag van alle huidige bestuurders van de verenigingen worden voorgelegd. Tevens zullen de buitengewone algemene vergaderingen moeten overgaan tot benoeming van de nieuwe bestuurders conform de voordrachtregelingen voorzien in de op 16 juni 2023 resp. 5 september 2023 goedgekeurde statutenwijzigingen. Deze besluiten dienen in werking te treden onmiddellijk volgend op de inwerkingtreding van de fusie tussen Pidpa en water-link.
Met het oog op de benoeming van de nieuwe bestuurders zullen de gemeentelijke deelnemers die met ingang van de fusie zullen participeren in Pidpa/Adelta.Rio, voorafgaand aan de algemene vergadering de nodige voordrachten moeten doen overeenkomstig hetgeen voorzien in artikel 15 van de statuten van Pidpa/Adelta.Rio. [Indien als gevolg van de Transactie niet langer deelnemer van Pidpa/Adelta.Rio: Aangezien de gemeente Borsbeek als gevolg van de Transactie niet langer deelnemer zal zijn van Pidpa/Adelta.Rio, kan zij geen voordracht doen voor de bestuursmandaten binnen Pidpa/Adelta.Rio. Zij kan wel nog meestemmen met het oog op de benoeming van de voorgedragen bestuurders.]
Ook het bestuursorgaan van water-link/Adelta dient als gevolg van de Transactie opnieuw te worden samengesteld. Daarbij dienen dezelfde principes te worden gehanteerd. Als [toekomstig] deelnemer van water-link/Adelta, is de gemeente Borsbeek eveneens gerechtigd om een voordracht te doen voor een bestuursmandaat overeenkomstig hetgeen voorzien in de nieuwe statuten zoals goedgekeurd door de algemene vergadering van water-link.
Het college opteert ervoor om geen voordracht te doen.
Begroting 2024
Overeenkomstig artikel 432, laatste lid van het Decreet Lokaal Bestuur dienen opdrachthoudende verenigingen ten minste één buitengewone algemene vergadering te beleggen. Een door de raad van bestuur opgestelde begroting staat op de agenda van die vergadering.
Naast de agendapunten die betrekking hebben op de fusie tussen Pidpa en water-link, zal eveneens de begroting voor 2024 van Pidpa worden besproken.
Dit besluit heeft geen financiële gevolgen.
De gemeenteraad bevestigt de tijdige ontvangst van de oproeping voor de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa op 15 december 2023 met bijhorende agenda en stukken. De gemeenteraad neemt kennis van de agendapunten van de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa op 15 december 2023 en de bijhorende stukken. De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden.
De gemeenteraad keurt de statutenwijziging van Pidpa zoals zij haar werd voorgelegd integraal goed.
De gemeenteraad keurt alle overige handelingen en/of transacties nodig of nuttig in het kader van de voorgenomen Transactie goed.
De gemeenteraad beslist om geen voordracht te doen voor de raad van bestuur.
De gemeenteraad geeft mandaat aan de afgevaardigde om aan de buitengewone algemene vergadering van PIDPA van 15 december 2023 deel te nemen, de agendapunten goed te keuren en te handelen volgens de steminstructies van de gemeenteraad.
Een kopie van dit besluit wordt overgemaakt aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
Met het K.B. van 3.01.1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8.07.1969.
Op de buitengewone algemene vergadering van 8.11.2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19.12.2003.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 19.06.2020 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening in het kader van de zelfstandige groepering goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 25.01.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de jaarvergadering van 25.06.2021 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd om digitale vergaderingen mogelijk te maken. Dit werd bevestigd bij Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, getekend op 23.11.2021.
De gemeente is lid bij IGEAN dienstverlening.
De raad van bestuur van 18 oktober 2023 heeft beslist om de buitengewone algemene vergadering van 20 december 2023 om 19 uur op digitale wijze te organiseren.
De dagorde werd als volgt vastgelegd:
Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:
Nota te ontwikkelen activiteiten en begroting
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 35 van de statuten bepalen dat er afgezien van de jaarvergadering nog minstens één buitengewone algemene vergadering moet worden georganiseerd in de loop van het laatste trimester van elk jaar.
Op deze buitengewone algemene vergadering worden de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar besproken, alsook wordt een door de raad van bestuur opgestelde begroting voorgelegd.
De raad van bestuur van 18.10.2023 heeft haar goedkeuring gehecht aan nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2024 evenals aan de begroting 2024. De buitengewone algemene vergadering keurt deze documenten goed.
Benoemen bestuurder - raad van bestuur
Artikel 431 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat IGEAN dienstverlening naast een algemene vergadering over een raad van bestuur beschikt. Artikel 434 van het decreet lokaal bestuur stelt dat het aantal leden van deze raad van bestuur maximaal 15 bedraagt.
Koen Volckaerts, burgemeester Hove, heeft ontslag genomen als schepen en als gemeenteraadslid waardoor hij ook geen lid meer is van de raad van bestuur.
De gemeenteraad van Hove heeft in zitting van 26.09.2023 Lenn De Cleene voorgedragen als kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening.
De benoeming van deze bestuurder wordt voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering van 20.12.2023.
Aanvaarden toetreding IVEBICA
Met het besluit van de raad van bestuur van 6.09.2023 drukt IVEBICA de wens uit om toe te treden tot IGEAN dienstverlening.
In uitvoering van artikel 420 van het decreet lokaal bestuur en artikel 7 van de statuten van IGEAN wordt de vraag tot toetreding ter goedkeuring voorgelegd aan de algemene vergadering.
Art. 11 van de statuten van IGEAN stelt dat de algemene vergadering de bedragen bepaalt die moeten geplaatst worden door IVEBICA. De algemene vergadering bepaalt tenslotte het aantal maatschappelijke aandelen welke aan de deelnemers toegekend worden en bepaalt welk bedrag moet gestort worden.
Naar analogie met de andere “niet-gemeentelijke” deelnemers, worden er aan IVEBICA 5 aandelen toegekend, elk met een waarde van 12,50 euro of een totaal bedrag van 62,50 euro.
Dit bedrag moet volledig geplaatst en volstort worden
De buitengewone algemene vergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.
De gemeenteraad keurt de agendapunten goed van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening die digitaal doorgaat op 20 december 2023 om 19 u.
De dagorde werd als volgt vastgelegd:
De gemeenteraad geeft mandaat aan de afgevaardigde om aan de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 20 december 2023 deel te nemen en de agendapunten goed te keuren.
Twee uittreksels van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zullen aan IGEAN dienstverlening worden bezorgd.
Op 19.12.2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN, milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN, milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de jaarvergadering van 25.06.2021 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu en veiligheid goedgekeurd om digitale vergaderingen mogelijk te maken. Dit werd bevestigd bij Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, getekend op 23.11.2021.
De gemeente is lid bij IGEAN milieu & veiligheid.
De raad van bestuur van 18 oktober 2023 heeft beslist om de buitengewone algemene vergadering van 20 december 2023 om 19 uur op digitale wijze te organiseren.
De dagorde werd als volgt vastgelegd:
Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Nota te ontwikkelen activiteiten en begroting
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 36 van de statuten bepalen dat er afgezien van de jaarvergadering nog minstens één buitengewone algemene vergadering moet worden georganiseerd in de loop van het laatste trimester van elk jaar.
Op deze buitengewone algemene vergadering worden de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar besproken, alsook wordt een door de raad van bestuur opgestelde begroting voorgelegd.
De raad van bestuur van 18.10.2023 heeft haar goedkeuring gehecht aan nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2024 evenals aan de begroting 2024. De buitengewone algemene vergadering keurt deze documenten goed.
Nota innovatiefonds – bepalen bijdrage
Artikel 14 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt het principe om een innovatiefonds op te richten. Dit innovatiefonds moet de vereniging in staat stellen innovatieve activiteiten, taken en projecten voor de deelnemers te onderzoeken, voor te bereiden, uit te werken en op te starten.
Op voorstel van de raad van bestuur vraagt de algemene vergadering aan de deelnemers een bijdrage in het innovatiefonds.
Om de continuïteit van de innovatieve projecten te garanderen, wordt voorgesteld om in 2024 opnieuw een bijdrage te vragen aan alle deelnemers en deze net zoals in de voorgaande jaren te koppelen aan de omzet met een bijdrage van 0,5%.
Een korte nota over de activiteiten 2023 in het kader van het innovatiefonds is als bijlage gevoegd.
De buitengewone algemene vergadering keurt het voorstel van de raad van bestuur goed.
Benoemen bestuurder met raadgevende stem
Artikel 431 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat IGEAN milieu & veiligheid naast een algemene vergadering over een raad van bestuur beschikt. Artikel 434 van het decreet lokaal bestuur stelt dat het aantal leden van deze raad van bestuur maximaal 15 bedraagt.
Overeenkomstig artikel 440 van het decreet lokaal bestuur kunnen aan de vergaderingen van de raad van bestuur eveneens worden deelgenomen door rechtstreeks door verschillende gemeenten aangewezen afgevaardigden die lid zijn met raadgevende stem.
De statuten vermelden de criteria die bepalend zijn voor de wijze van aanwijzing van die afgevaardigden, die altijd raadsleden zijn die in de betrokken gemeenten verkozen zijn op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen, en die in dalende volgorde de volgende zijn:
1. het geslacht dat het minst vertegenwoordigd is in de raad van bestuur
2. de eenparigheid van stemmen waarmee de betrokkene werd aangeduid door de gemeenteraad
3. de jongste kandidaat.
Alle door de gemeenten voorgedragen kandidaat-bestuurders met raadgevende stem worden op basis van voormelde criteria per regio gerangschikt. In uitvoering van artikel 16§2 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid heeft de buitengewone algemene vergadering van 20.03.2019 akte genomen van de per regio best gerangschikte kandidaat-bestuurder met raadgevende stem en deze effectief aangeduid, zoals aangepast door de algemene vergadering van 25.06.2021.
Met het overlijden van Guy Van den Broek, bestuurder met raadgevende stem regio noord, wordt de initiële rangschikking voor deze regio hernomen op basis waarvan Ludwig Anthonissen, gemeente Brecht, de best gerangschikte kandidaat-bestuurder met raadgevende stem is.
De raad van bestuur heeft in zitting van 13.09.2023 beslist de aanduiding van Ludwig Anthonissen, gemeente Brecht – regio noord, als lid van de raad van bestuur met raadgevende stem voor te leggen aan de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 20.12.2023.
Aanvaarden toetreding IVEBICA
Met het besluit van de raad van bestuur van 6.09.2023 drukt IVEBICA de wens uit om toe te treden tot IGEAN dienstverlening.
In uitvoering van artikel 420 van het decreet lokaal bestuur en artikel 7 van de statuten van IGEAN wordt de vraag tot toetreding ter goedkeuring voorgelegd aan de algemene vergadering.
Art. 11 van de statuten van IGEAN stelt dat de algemene vergadering de bedragen bepaalt die moeten geplaatst worden door IVEBICA. De algemene vergadering bepaalt tenslotte het aantal maatschappelijke aandelen welke aan de deelnemers toegekend worden en bepaalt welk bedrag moet gestort worden.
Naar analogie met de andere “niet-gemeentelijke” deelnemers, worden er aan IVEBICA 5 aandelen toegekend, elk met een waarde van 12,50 euro of een totaal bedrag van 62,50 euro.
Dit bedrag moet volledig geplaatst en volstort worden
Benoemen van een lid van het adviescomité
Artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat er een adviescomité “milieu” en een adviescomité “veiligheid” opgericht wordt.
Een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en blijft in aantal beperkt tot het aantal doelstellingen. Enkel de gemeenten die belang hebben bij de betrokken doelstelling zijn vertegenwoordigd in dit adviescomité, dat bestaat uit uitvoerende mandatarissen die bevoegd zijn voor de betrokken doelstelling.
Het adviescomité “milieu” bestaat uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken deelnemers.
Het adviescomité “veiligheid” bestaat uit één (1) vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven (7) vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.
Met de beslissing van 8.06.2023 stelt het OCMW Boom mevrouw Inge De Ridder voor als lid voor het adviescomité veiligheid.
Met de beslissing van 6.09.2023 stelt de raad van bestuur van IVEBICA de heer Eddy Soetwey voor als lid voor het adviescomité veiligheid.
De benoeming van deze leden wordt voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering.
De buitengewone algemene vergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.
De gemeenteraad keurt de agendapunten goed van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu en veiligheid die digitaal doorgaat op 20 december 2023 om 19 u.
De dagorde werd als volgt vastgelegd:
De gemeenteraad geeft mandaat aan de afgevaardigde om aan de buitengewone algemene vergadering van 20 december 2023 van IGEAN milieu en veiligheid deel te nemen en de agendapunten goed te keuren.
Twee uittreksels van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zullen aan IGEAN milieu en veiligheid worden bezorgd.
De gemeente Borsbeek is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen.
Met het schrijven van 9 oktober 2023 wordt de gemeente Borsbeek opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering op 13 december 2023 in het Lindner Hotel, Lange Kievitstraat 125 te 2018 Antwerpen met volgende agenda:
Het dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief overgemaakt.
De gemeenteraad keurt de agendapunten goed van de algemene vergadering van Fluvius Antwerpen die zal gehouden worden op 13 december 2023:
De gemeenteraad geeft mandaat aan de afgevaardigde om aan de algemene vergadering van Fluvius Antwerpen op 13 december 2023 deel te nemen en de agendapunten goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeente Borsbeek is deelnemer van de dienstverlenende vereniging CIPAL. Met de oproepingsbrief van 26 oktober 2023 wordt de gemeente Borsbeek opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van CIPAL op 14 december 2023 om 16 uur. De vergadering zal enkel op digitale wijze te volgen zijn. De vergadering heeft de volgende agendapunten:
De gemeenteraad keurt de agendapunten goed voor de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 die zowel fysiek als digitaal plaatsvindt:
De gemeenteraad geeft mandaat aan de afgevaardigde om aan de digitale algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 deel te nemen en de agendapunten goed te keuren.
Tijdens de werkgroep toewijzingsraad van 17 oktober 2023 vraagt de woonmaatschappij Thuisrand om een effectieve en een plaatsvervangende vertegenwoordiger aan te duiden om deel uit te maken van de effectieve toewijzingsraad die de woonmaatschappij zal oprichten binnen het werkingsgebied Antwerpen-Zuidrand.
Om een aanpak op maat te realiseren bij de toewijzing van sociale huurwoningen nemen de woonmaatschappijen het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De sociale verhuurders, lokale besturen en relevante welzijnsactoren kunnen op die manier in dialoog gaan met elkaar en afspraken maken, om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid te realiseren.
In het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW) wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels sociale huur regionale en lokale accenten te leggen. Deze bepalingen worden opgenomen in een toewijzingsreglement. Hierbij wordt een grote rol toebedeeld aan de toewijzingsraad. De toewijzingsraad kan onder bepaalde voorwaarden passende maatregelen uitwerken in een toewijzingsreglement voor het werkingsgebied van de woonmaatschappij, waarbij wordt afgeweken van de standaardtoewijzingsregels, als de regionale of lokale situatie hierom vraagt. Hierdoor kan maximaal rekening worden gehouden met de specifieke noden.
Alle gemeenten in het werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad. Relevante huisvestings- en welzijnsactoren kunnen zichzelf aanmelden om deel uit te maken van de toewijzingsraad als ze actief zijn in het werkingsgebied van de woonmaatschappij.
De samenstelling en aantal vertegenwoordigers van de toewijzingsraad van de woonmaatschappij Thuisrand binnen het werkingsgebied Antwerpen-Zuidrand ziet er als volgt uit:
Als er geen consensus is over de samenstelling van de toewijzingsraad, beslist de woonmaatschappij over de samenstelling, waarbij ze rekening houdt met een evenwichtige samenstelling van de toewijzingsraad. De toezichthouder kan optreden wanneer de toewijzingsraad onvoldoende evenwichtig wordt samengesteld.
De toewijzingsraad heeft een beleidsmatige opdracht en een operationele opdracht. Dit wordt geregeld in artikel 6.23 van het BVCW.
Beleidsmatige opdracht
De toewijzingsraad stelt een ontwerp van toewijzingsreglement op. Hierin kunnen bepalingen over de verstrenging van de langdurige woonbinding en bepalingen voor specifieke doelgroepen worden opgenomen. De leden van de toewijzingsraad streven hierbij naar consensus. Als er geen consensus is, kunnen de deelnemende gemeenten van de toewijzingsraad specifiek voor hun gemeenten over deze bepalingen beslissen.
Voor het opnemen van een bepaling over de langdurige woonbinding met het werkingsgebied is in ieder geval consensus tussen de gemeenten van het werkingsgebied vereist.
Operationele opdracht
De toewijzingsraad staat ook in voor de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen. De toewijzingsraad kan afspraken maken over de werkwijze met betrekking tot de aanmelding en begeleiding van kandidaat-huurders en huurders. Deze afspraken worden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad.
De toekomstige toewijzingsraad zal per kwartaal samenkomen of indien de leden een extra bijeenkomst vragen kan een extra vergadering georganiseerd worden.
De toewijzingsraad monitort of de spelregels worden gevolgd. Zij zullen het systeem evalueren en bijsturen waar nodig. De opvolging van de toewijzingen en wachtlijsten van de sociale woonactoren zal op de toewijzingsraad worden besproken.
Voordracht van kandidaten
Het college van burgemeester en schepenen draagt de heer Toby Gompers voor om het lokaal bestuur Borsbeek te vertegenwoordigen als effectief lid in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij binnen het werkingsgebied Antwerpen-Zuidrand en Enola Horemans als plaatsvervangend volmachtdrager.
De gemeenteraad duidt (stemming) Toby Gompers aan om het lokaal bestuur Borsbeek te vertegenwoordigen als effectief lid in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij binnen het werkingsgebied Antwerpen-Zuidrand.
De gemeenteraad duidt (stemming) Enola Horemans aan om het lokaal bestuur Borsbeek te vertegenwoordigen als plaatsvervangend lid in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij binnen het werkingsgebied Antwerpen-Zuidrand.
Met de vorming van de nieuwe woonmaatschappijen zal op 1 januari 2024 ook een nieuw toewijsmodel in werking treden.
De woonmaatschappij neemt het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. Alle gemeenten van het werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad, aangevuld met relevante huisvestings- en welzijnsactoren uit het werkingsgebied van de woonmaatschappij. De woonmaatschappij zit de toewijzingsraad voor.
De samenstelling en aantal vertegenwoordigers van de toewijzingsraad ziet er als volgt uit:
Er werd een werkgroep toewijzingsraad opgericht die voorstellen heeft uitwerkt. Deze werkgroep organiseerde vier werksessies op 27 juni 2023, 29 augustus 2023, 21 september 2023 en 17 oktober 2023.
De werkgroep toewijzingsraad van Thuisrand heeft op basis van het nieuwe regelgevend kader en tijdens bovengenoemde werksessies, een ontwerp van toewijzingsreglement opgemaakt. Hierbij is lokaal maatwerk mogelijk voor enerzijds het instellen van een strengere lokale bindingsvoorwaarde (pijler 1) en anderzijds voor het afbakenen van specifieke doelgroepen (pijler 3).
Daarnaast schrijft de regelgeving ook voor dat de woonmaatschappij de gemeente op de hoogte brengt van de beslissingen met betrekking tot de versnelde toewijzingen (pijler 2).
De gemeenteraad kan echter enkel het ontwerp van toewijzingsreglement amenderen voor wat betreft de strengere woonbinding (pijler 1) en de specifieke doelgroepen (pijler 3).
De woonmaatschappij integreert de goedgekeurde toewijzingsreglementen in het definitieve toewijzingsreglement.
De werkgroep toewijzingsraad van Thuisrand heeft ervoor geopteerd om geen strengere lokale woonbinding op te nemen dan de wettelijke voorziene voorrangsregel. De wettelijke voorrangsregel lokale binding stelt dat kandidaat-huurders die in de afgelopen tien jaar vijf jaar onafgebroken in de gemeente hebben gewoond voorrang krijgen op basis van lokale binding.
Dit wordt gemotiveerd vanuit het gegeven dat de huidige langdurige woonbinding met de gemeente reeds een verstrenging is ten aanzien van de vorige lokale binding.
Na analyse van de huidige wachtlijst van Thuisrand is gebleken dat door het toepassen van deze strengere lokale woonbinding, namelijk de afgelopen tien jaar vijf jaar onafgebroken in de gemeente hebben gewoond, gemiddeld 25% minder kandidaten in aanmerking komen voor deze voorrangsregel.
Indien er nog een verstrenging van de lokale binding zou worden opgelegd, bijvoorbeeld de afgelopen vijftien jaar tien jaar onafgebroken in de gemeente hebben gewoond, dan komen er gemiddeld 60% minder kandidaten in aanmerking voor de voorrangsregel van lokale binding.
De verstrenging van de voorrangregels heeft volgens analyse van de huidige wachtlijsten voornamelijk invloed op de kandidaten in de leeftijdscategorie 30-50 jarigen. De verstrenging heeft minder invloed op de leeftijdscategorie van zestigplussers.
De werkgroep toewijzingsraad van Thuisrand kiest ervoor bij consensus om wel een voorrangsbepaling op te nemen in het toewijzingsreglement voor kandidaat-huurders met een langdurige woonbinding met het werkingsgebied.
Deze voorrangsbepaling zal toegepast worden in alle gemeenten van het werkingsgebied van de woonmaatschappij. Deze voorrangsregel komt op de tweede plaats, na de langdurige woonbinding met de gemeente.
In het kader van het voorliggend toewijzingsreglement krijgt artikel 6.23 van het besluit Vlaamse Codex Wonen volgende concrete invulling, waarbij de verhuurder bij de standaardtoewijzingen en de toewijzingen aan een specifieke doelgroep achtereenvolgens rekening houdt met:
Binnen de werkgroep toewijzingsraad werd ervoor geopteerd om naast de reeds bestaande doelgroepenplannen in het werkingsgebied, geen nieuwe doelgroepen op te nemen. Indien er zich opportuniteiten voordoen worden deze besproken in de toewijzingsraad en wordt het toewijzingsreglement aangepast.
Binnen het werkingsgebied wordt ervoor geopteerd om volgende doelgroepen op te nemen in het toewijzingsreglement:
Binnen de toewijzingsraad werd besloten om het contingent versnelde toewijzingen (pijler 2) jaarlijks te laten berekenen door de woonmaatschappij, waarna dit ter kennisgeving wordt toegelicht op het bestuursorgaan.
Voor de periode van 1 januari 2024 tot 31 december 2024 wordt het contingent vastgelegd op basis van het aantal toewijzingen in de periode 2019-2023. Het contigent voor 2024 bedraagt 34 toewijzingen.
Afgesproken aantal jaarlijks toe te wijzen plaatsen per doelgroep:
De aanwezigheid van professioneel netwerk rond een kwetsbaar persoon, vormt een belangrijke meerwaarde om op langere termijn het behoud van de woning te garanderen. Door dit als criterium mee te nemen kan de continuïteit en de nabijheid van het netwerk blijvend gefaciliteerd worden.
De betrokken welzijnsactor/OCMW gaat het engagement aan om begeleiding op te nemen, in samenwerking met de huurbegeleiding van de woonmaatschappij, indien de situatie uit de hand dreigt te lopen (bv. huurachterstal, slecht onderhoud van de woning, overlast).
Bij inhuring wordt een begeleidingsovereenkomst opgemaakt tussen de huurder, welzijnspartner/OCMW en woonmaatschappij Thuisrand. Zij bieden ondersteuning op verschillende domeinen die relevant zijn voor duurzaam wonen :
Bij inhuring zal ook een aanspreekpunt worden aangeduid zodat de woonmaatschappij Thuisrand weet waar ze terecht kan bij eventuele vragen/problemen met betrekking tot de huurder die ingestroomd is via pijler 2.
De Woonmaatschappij Thuisrand wordt belast met de uitvoering van het toewijzingsreglement. Het reglement treedt in werking op 1 januari 2024.
De gemeenteraad geeft haar goedkeuring aan het ontwerp van het toewijzingsreglement zoals voorgelegd door de toewijzingsraad van de Woonmaatschappij Thuisrand.
De gemeenteraad neemt kennis van de genomen beslissingen door de Woonmaatschappij Thuisrand met betrekking tot de versnelde toewijzingen (pijler 2).
Op het college van 21 augustus 2023 keurde het college inrichting van Lucashoeve, Broekstraat, Rooibos (weg rond pleintje) en Meuleveld als woonerf goed. Deze inrichting past binnen het kader van de ontharding, vergroening en het nemen van snelheidsbeperkende ingrepen om sluipverkeer te ontmoedigen.
Binnen de woonerven en de erven:
1° mogen de voetgangers de ganse breedte van de openbare weg gebruiken : spelen zijn er eveneens toegelaten;
2° mogen de bestuurders de voetgangers niet in gevaar brengen en ze niet hinderen; zo nodig moeten zij stoppen. Zij moeten bovendien dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van kinderen. De voetgangers mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren;
3° is de snelheid beperkt tot 20 km per uur;
4° a) is het parkeren verboden, behalve :
b) mogen de stilstaande of geparkeerde voertuigen rechts of links ten opzichte van hun rijrichting opgesteld worden.
In Meuleveld, Lucashoeve, Broekstraat en Rooibos zijn onthardingen en vergroeningen gepland. Door de voetpaden te ontharden en in te zaaien, zullen voetgangers, fietsers en gemotoriseerd verkeer de rijbaan moeten delen. Om dit veilig te kunnen doen, is het belangrijk dat de snelheid van het gemotoriseerd verkeer wordt aangepast. In de regelgeving rond woonerven is dit voorzien door enerzijds de maximale snelheid naar 20 te brengen en anderzijds de straat in te richten met versmallingen en/of drempels en/of asverschuivingen. Ook worden voetgangers expliciet op een eerste plaats gezet:
Binnen de woonerven en de erven:
Lucashoeve en Broekstraat zijn doodlopende straten, in Meuleveld zal door middel van asverschuivingen en een versmalling doorgaand verkeer ontraden worden. De noord- en westkant van het pleintje op het kruispunt van Rooibos en de Hulgenrodestraat bieden enkel te voet toegang tot 2 huizen, de enkelrichting die hier reeds geldt wordt behouden.
Het autoluwe karakter van al deze straten maakt het mogelijk om hier een woonerf in te richten.
Het woonerf wordt aangegeven met de verkeersborden F12a (begin van een woonerf) en F12b einde van een (woonerf). In een woonerf is het verboden te parkeren, behalve op de plaatsen die afgebakend zijn door wegmarkeringen of door een wegbedekking in een andere kleur en waar de letter P aangebracht is; ofwel op plaatsen waar een verkeersbord het toelaat. Alle woningen in deze straten hebben private parkeermogelijkheden. Voor bezoekers zullen een beperkt aantal parkeerplaatsen worden voorzien op de straat, afgebakend door wegmarkeringen en met aanbrenging van de letter P. Gecombineerd met bloembakken/plantvakken functioneren deze parkeerplaatsen ook permanent als versmalling en asverschuiving. Zie het plan in bijlage voor de inrichting.
Politie Minos adviseert gunstig, maar wil wel waarschuwen voor het mogelijk creëren van een parkeerprobleem op het moment dat verschillende buren tegelijk (veel) bezoek ontvangen. Zij geven aan dat in de keerlussen van Lucashoeve en Broekstraat telkens nog 2 parkeerplaatsen extra voorzien zouden kunnen worden ter hoogte van de huisnummers 7 en 8 en ook ter hoogte van Meuleveld 24 in de versmalling. De dienst omgeving adviseert eerst het plan zoals voorzien uit te voeren, extra parkeerplaatsen kunnen in de toekomst altijd nog toegevoegd worden. In normale omstandigheden zouden de voorziene plaatsen ruim voldoende moeten zijn aangezien deze woningen allemaal over een garage en oprit beschikken.
De gemeenteraad keurt de inrichting van Meuleveld, Lucashoeve, Broekstraat en Rooibos ten noordwesten van het pleintje als woonerf goed.
Om het woonerf af te bakenen worden de verkeersborden F12a (begin van een woonerf) en F12b (einde van een woonerf) geplaatst aan de toegangen:
De woonerven worden ingericht met versmallingen/asverschuivingen waarin parkeerplaatsen zijn voorzien, afgebakend met wegmarkeringen waarin de letter P is aangebracht.
Schepen Marian Lauwers licht dit agendapunt toe. Er wordt vastgesteld dat het agendapunt enkele belangrijke zaken mist waaronder adviezen, plannen betreffende de locatie van de borden, beschildering van het wegdek. Om dit reden is het moeilijk voor de raadsleden om over dit agendapunt te stemmen.
De gemeenteraad beslist met eenparigheid van stemmen om dit agendapunt te verdagen naar de gemeenteraad van januari 2024.
In zitting van de gemeenteraad van 21 februari 2022 werd principieel goedkeuring gegeven aan een mogelijke vrijwillige samenvoeging van de stad Antwerpen met de gemeente Borsbeek.
Er werd in de gemeenteraad afgesproken dat er maandelijks een toelichting zou gegeven worden aan de raadsleden over de stand van zaken van deze fusie.
Aan de gemeenteraadsleden wordt een toelichting gegeven over de stand van zaken van de mogelijke fusie tussen de stad Antwerpen en de gemeente Borsbeek.