De notulen en het zittingsverslag van de voorgaande zitting van de gemeenteraad moeten goedgekeurd te worden.
De notulen zijn raadpleegbaar in bijlage.
Het zittingsverslag via deze link: http://www.borsbeek.org/besluiten
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur waarin bepaald wordt dat de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Regelgeving: bevoegdheid
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 23 januari 2023 goed.
In september 2017 werd het reglement 'Woonbeleid' goedgekeurd waardoor er een stedenbouwkundige last werd aangerekend bij het bouwen van meerdere ééngezinswoningen of meergezinswoningen.
In december 2020 werd het reglement 'belasting naar aanleiding van omgevingsvergunningen voor verkavelingen, bijstellen van verkavelingen, groepswoningbouwprojecten, appartementen en studio's goedgekeurd. Dit reglement houdt rekening met de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening tot het bewaken van de woonkwaliteit goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 juni 2018 en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 27 september 2018.
De groei aan grootschalige bouwprojecten en het aansnijden van de open ruimte heeft heel wat gevolgen, onder meer op het vlak van milieu en verkeer. Daarenboven brengen bijkomende woongelegenheden heel wat bijkomende kosten voor de gemeente met zich mee. Dit is bij uitstek het geval voor projecten waarbij meer woningen tegelijk gerealiseerd kunnen worden. Om de financiële en maatschappelijke gevolgen hiervan op te vangen werd de belasting op het afleveren van omgevingsvergunningen voor verkavelingen, het bijstellen van verkavelingen, groepswoningbouwprojecten, appartementen en studio's opgemaakt.
Door deze belasting te heffen wenst de gemeente het bouwen / verbouwen van een ruimere gezinswoning aantrekkelijker te maken. Bijgevolg worden in het reglement degressieve tariefschalen voorzien voor de berekening van de belasting.
De afgelopen jaren werden er op het vlak van wonen veel inspanningen geleverd om het aanbod van specifieke woongelegenheden te voorzien. Zo werd het aanbod van de sociale woningen vergroot, maar ook het aanbod van seniorenwoningen werd opgevoerd. Verder werden er nog woningen voorzien voor de opvang van Oekraïners en ook het lokaal opvanginitiatief voor asielzoekers is nog steeds van kracht.
Sinds 2021 werden er ook enkele projecten omtrent zorgwonen opgestart. Dit houdt in dat er een aantal groepswoningbouwprojecten werden opgestart of werken voor de bouw van de woningen werden opgestart waarin personen worden opgevangen die omwille van een handicap, lichamelijke of geestelijke toestand, zorgbehoevend zijn.
Aangezien de belasting naar aanleiding van het afleveren van een omgevingsvergunning voor verkaveling, bijstellen van een verkaveling, groepswoningbouwprojecten, appartementen en studio's werd goedgekeurd werd op deze projecten ook een last of belasting geheven.
Na het heffen van deze belasting werd ons toegelicht waarom de zorgwoningen niet kunnen voldoen aan de voorwaarden om vrijgesteld te worden van de belasting of last. Zo werd ons toegelicht dat de woningen relatief klein en compact zijn omdat dit noodzakelijk is voor het welzijn van een zorgbehoevende.
In oktober 2022 werd het reglement lichtjes aangepast en werd een vrijstelling voorzien voor sociale instellingen uit de non-profit sector met een verzorgende finaliteit waar overwegend personen worden opgevangen die omwille van een handicap, lichamelijke of geestelijke toestand, zorgbehoevend zijn. Deze vrijstelling werd toegevoegd aan het reglement aangezien er rekening gehouden werd met de problematiek van deze zorgbehoevende personen.
Wet van 14 november 1983 over de controle op de toekenning en aanwending van toelagen
Deze subsidie heeft tot doel om de instellingen die zorgwoningen voorzien voor zorgbehoevenden te ondersteunen aangezien er een nijpend tekort is aan zorgwoningen. De gemeente wil dan ook de instellingen die sinds 2021 het initiatief genomen hebben alsnog ondersteunen en een nominatieve subsidie toekennen voor de realisatie en opstart van deze projecten.
Er wordt een nominatieve subsidie toegekend voor het bouwen of opstarten van volgende zorgwoningen:
Er wordt een nominatieve subsidie toegekend voor het bouwen of opstarten van volgende zorgwoningen:
De gemeenteraad keurt de nominatieve subsidies omtrent zorgwonen goed voor volgende woningen:
Het huidige reglement 'Belasting op de verspreiding van reclamedrukwerk' is geldig tot en met 31 december 2025.
Een aantal dossiers voor de belasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en gelijkgestelde producten werden aangevochten bij de Rechtbank van Eerste Aanleg Antwerpen, afdeling Antwerpen. Onlangs hebben we in enkele van deze dossiers een vonnis ontvangen.
Naar aanleiding van deze vonnissen hebben we ons belastingreglement opnieuw grondig geëvalueerd en willen we enkele zaken aanpassen.
Door de financiële toestand is de gemeente genoodzaakt om belastingen te heffen.
De heffing van de belasting moet efficiënt en rendabel zijn. De belastingopbrengsten dienen de administratieve kosten verbonden aan de vestiging en invordering van de belastingaanslagen te dekken.
Er wordt een algemene en evenwichtige spreiding van de belastingdruk nagestreefd over alle belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente.
De verschillende bedrijfsbelastingen hebben tot doel om de bedrijven op het grondgebied te laten bijdragen.
De gemeentelijke belasting op de verspreiding van ongeadresseerd drukwerk heeft een ecologische inslag. Het ongevraagd en systematisch verspreiden van ongeadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten in alle brievenbussen of op de openbare weg is schadelijk voor het milieu. Het volume van papierafval verhoogt en daardoor lopen de kosten voor de gemeente voor de ophaling en de verwerking van papier en karton hoog op. Door te werken met een tarief per gewicht en per bedeling werken we volgens het principe 'de vervuiler betaalt, hoe zwaarder het drukwerk of gelijkgesteld product, hoe hoger het tarief per bedeeld exemplaar.
Vrijstellingen:
Er wordt een vrijstelling voorzien voor publicaties en verspreidingen van niet-geadresseerd drukwerk van openbare besturen, verenigingen zonder winstoogmerk en onderwijsinstellingen. Deze publicaties zijn vooral bedoeld om te informeren en houden rechtstreeks verband met hun openbare functie of socioculturele aard, ze verspreiden niet beroepsmatig commerciële informatie.
Verder wordt er een vrijstelling voorzien voor het verspreiden van niet-geadresseerde drukwerken met een gewicht lager dan of gelijk aan 10 gram. We geven handelaars de mogelijkheid om promotie te voeren zonder te worden belast mits het gewicht lager of gelijk aan 10 gram is.
Naar aanleiding van een aantal vonnissen op het vlak van de gemeentebelasting werden de bepalingen van de ambtshalve inkohiering herbekeken en aangepast. De rechtbank van Eerste Aanleg Antwerpen, afdeling Antwerpen oordeelde dat de belastingverhoging van 100 % bij een eerste overtreding in strijd is met het evenredigheidsbeginsel en dat de belastingverhoging dan een strafrechtelijk karakter heeft. De rechtbank heeft bij deze zaak dan ook geoordeeld dat de belastingverhoging diende te worden herleid naar 10 % in plaats van 100 % bij de eerste overtreding.
Na overleg met onze raadsman werd een voorstel uitgewerkt met een progressief tarief. Concreet wil dit zeggen dat bij het herhaaldelijk voorkomen van ontbrekende aangiftes of indienen van foutieve, onvolledige of onnauwkeurige aangiften de belastingverhoging mee zal oplopen. Artikel 7 van het reglement werd aangepast, de voornaamste wijziging houdt in dat de berekening van de belastingverhoging werd aangepast als volgt:
Er wordt een belasting geheven voor de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en gelijkgestelde producten. De lokale belastingen en retributies worden onder de loep genomen en waar nodig aangepast.
De gemeenteraad keurt het reglement 'belasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en gelijkgestelde producten' dat integraal werd toegevoegd aan dit besluit goed.
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 §1 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraad geeft een gunstig advies aan de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Jan Berchmans en de kerkfabriek Sint-Jacobus.
In de zomer van 2020 werd op vraag van het college van burgemeester en schepenen een werkgroep opgestart met leden van het schepencollege en beleidsmedewerkers van de diensten grondgebiedzaken, juridische dienst en vrijetijd met als doel om de contracten van de verenigingen die zich hebben gevestigd op het fort te herbekijken.
Een groot deel gebruiksovereenkomsten werd reeds goedgekeurd in de vergadering van de gemeenteraad van november 2022.
In deze vervolgfase worden ook andere gebruikers in dit systeem van contracten ondergebracht.
De gebruiksperiode voor de clublokalen en opslagruimte werd bij aanvang van dit dossier vastgelegd op 10 jaar.
Omwille van de periode 10 jaar worden de gebruiksovereenkomsten en addenda ter bekrachtiging aan het de gemeenteraad voorgelegd.
Er zijn lokalen beschikbaar die aangeboden werden aan verenigingen die op de wachtlijst staan.
Te bekrachtigen overeenkomsten, met bijhorende addenda voor clublokaal:
De gemeenteraad keurt de gebruiksovereenkomsten voor clublokalen, met bijhorende addenda in bijlage goed voor volgende verenigingen:
De Vlaamse Regering lanceerde vanaf 4 oktober 2021 een projectoproep 'Digibanken - implementatietraject'. Deze projectoproep maakt deel uit van het Plan Vlaamse Veerkracht van de Vlaamse Regering binnen het Europees Herstelfonds. Stad Mortsel ging met de gemeenten Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Wommelgem een partnerschap aan.
De partners werkten in een voortraject een samenwerkingsstrategie en projectvoorstel uit, onder de noemer 'Digibank ZORA Werkt'. De Vlaamse Minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale Economie en Landbouw keurde op 13 december 2022 het project goed en kende een subsidie toe van 499.892 euro. Deze samenwerkingsovereenkomst verankert de gemaakte afspraken tussen de partners om de uitvoering van de samenwerkingsstrategie mogelijk te maken.
Met het project Digibank willen we:
- de toegang tot digitale technologieën vergemakkelijken;
- de digitale vaardigheden verhogen;
- het gebruik van essentiële dienstverlening verbeteren.
De doelgroep van het project zijn volwassen personen met een risico op digitale uitsluiting of achterstand. Prioritair gaat de aandacht naar:
- kortgeschoolden;
- huishoudens met een laag inkomen;
- werkzoekenden.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot vaststelling van de regels voor de toekenning van projectfinanciering voor digibanken.
We zorgen dat iedereen mee is met de digitale revolutie.
De samenleving digitaliseert in een snel tempo. Ook het lokaal bestuur heeft de afgelopen jaren ingezet op de digitalisering van een aantal processen. We hebben daarbij opgemerkt dat niet alle burgers en medewerkers mee zijn met de digitale revolutie.
Vanuit het realiseren van een integrale toegankelijkheid willen we medewerkers en burgers hier dan ook in versterken en ondersteunen. Dat doen we door het aanbieden van een laagdrempelig vormingsaanbod in samenwerking met vrijwilligers. Daarnaast versterken we de digitale dienstverlening en ondersteuning van bib en stadsonthaal en gaan we vindplaatsgericht werken rond digibeten.
De geraamde inkomsten van 500.000 euro worden geboekt op entiteit stad op algemene rekening 7406000 van beleidsitem 09090 met als actie 5.2.4.4.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen Stad Mortsel, als promotor, en de gemeentebesturen van Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Wommelgem, als partners, over de implementatie van Digibank ZORA Werkt goed.
Op de gemeenteraad van 24 oktober 2022 werd onder andere besloten om een Hoppinpunt in te richten op de de Robianostraat, aan de oostzijde van het kruispunt met de Groeningerstraat.
Tegen dit besluit werd op 23 november en 8 december 2022 klacht ingediend bij het agentschap binnenlands bestuur. De klager meende dat we inzake dit dossier de actieve openbaarheid van bestuur geschonden hadden. Het ABB oordeelde dat de klacht ongegrond is en geeft geen verder gevolg aan de klacht.
Art. 333, tweede lid Decreet lokaal bestuur dat bepaalt dat het definitieve antwoord van de toezichthoudende overheid aan de indiener van de klacht ter kennis gebracht wordt op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Het definitieve antwoord van de toezichthoudende overheid aan de indiener van de klacht dient ter kennis gebracht te worden op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van het definitieve antwoord van de toezichthoudende overheid m.b.t. de klacht tegen het gemeenteraadsbesluit van 24 oktober 2022 betreffende de fietsmaatregelen op grondgebied Borsbeek.
Op de gemeenteraad van 24 oktober 2022 werd de verkoop van de weide en bunker aan de Schanslaan (tussen nummer 78 en 74) goedgekeurd.
Tegen dit besluit werd op 22 november 2022 klacht ingediend bij het agentschap binnenlands bestuur. De klager meende dat wij de transparantie- en mededingingsplicht geschonden hadden zoals onder andere gewaarborgd in de omzendbrief KB/ABB 2019/3. Het agentschap binnenlands bestuur oordeelde dat de klacht ongegrond is en geeft geen verder gevolg aan de klacht.
Art. 333, tweede lid Decreet lokaal bestuur dat bepaalt dat het definitieve antwoord van de toezichthoudende overheid aan de indiener van de klacht ter kennis gebracht wordt op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Het definitieve antwoord van de toezichthoudende overheid aan de indiener van de klacht dient ter kennis gebracht te worden op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van het definitieve antwoord van de toezichthoudende overheid m.b.t. de klacht tegen het gemeenteraadsbesluit van 24 oktober 2022 betreffende de verkoop van een perceel in de Schanslaan.
Op 27 oktober 2022 stelde de provincieraad het ontwerp van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen voorlopig vast. Met het beleidsplan Ruimte wil de provincie Antwerpen het ruimtegebruik op haar grondgebied herdefiniëren. Eveneens werd het ontwerp-plan-Mer opgemaakt.
De documenten zijn momenteel in onderzoek van 16 december 2022 tot en met 15 maart 2023. De gemeenteraad kan een advies formuleren over het ontwerp Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen. De adviestermijn loopt tot en met 15 maart 2023.
Het beleidsplan bevat drie beleidskaders:
- sterke netwerken: ruimte en mobiliteit;
- levendige kernen;
- verdichten en ontdichten van de ruimte.
De beleidskaders focussen op de elementen waarop de provincie wil inzetten of waarin ze zelf een rol kunnen spelen. De beleidskaders zijn thema-overschrijdend.
Artikel 2.1.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
De kern en het westelijke deel van Borsbeek grenzend aan Deurne worden volgens het kaartmateriaal met de kerntypering "stedelijke kernen met metropolitane rol" aangeduid. Deze typering wordt aanzien als regionale stedelijke kernen die een belangrijke rol vervullen om de bijkomende huishoudens op te vangen en meer geografisch te verspreiden over de verschillende delen van de provincie. Ze hebben vaak heel wat potenties op vlak van wonen om hun stedelijke structuur verder te versterken.
In de bijlage bij het beleidskader wordt een oplijsting gemaakt van de gemeenten per kerntypering; en worden de verschillende kerntyperingen grafisch weergegeven. Borsbeek komt in deze oplijsting nergens aan bod. Enkel op basis van het kaartmateriaal kan afgeleid worden dat Borsbeek een metropolitane rol dient te vervullen. Het vormt een aandachtspunt om Borsbeek duidelijk te vermelden in de oplijsting van de kerntyperingen.
De stedelijke kernen (metropolitane, randstedelijke en regionale rol) vangen de grootste toename van de huishoudens op; en dit in het kader van de uitwerking van de regionaal woonprogramma 2021-2030. Het regionale woonprogramma herverdeelt de huishoudensprognoses, rekening houdend met de kerntypering en de bijhorende ontwikkelingsperspectieven voor bijkomende woningen. Dit betekent dat de stedelijke kernen, gevolgd door de strategische dorpskernen, proportioneel instaan voor de grootste woningopgave en de (kleine) dorpskernen voor de kleinste. De herverdeling wordt op een regionaal schaalniveau bijgehouden. Er wordt vertrokken vanuit regio’s waar vandaag al sterke verhuisrelaties aanwezig zijn (de regionale woonmarkten of woonregio’s). Verhuisbewegingen van mensen zijn in deze context belangrijker dan reeds gemaakte beleidsmatige afbakeningen.
Zoals reeds door het college opgemerkt in het kader van de advisering van het voorontwerp van het beleidsplan Ruimte Antwerpen, dient voor Borsbeek aandacht gegeven te worden aan het specifieke karakter dat de gemeente op het vlak van verhuisbewegingen bezit.
Het woningaanbod in Borsbeek bestaat voor meer dan de helft uit appartementen en voor bijna driekwart uit compacte woningen. De uitdaging voor Borsbeek bestaat er in om jonge gezinnen, die er in de nabije toekomst zullen bijkomen, in Borsbeek te houden en in een betaalbaar en aantrekkelijk woonaanbod te voorzien.
Het aanbod aan meergezinswoningen is in vele gevallen verouderd en van mindere woonkwaliteit. Deze situatie zorgt er voor dat Borsbeek voor een deel van de bewoners aanzien wordt als een "doorgangsgemeente", een plek waar tijdelijk gewoond wordt in afwachting van een verhuis naar elders. Dit resulteert in een hoog aantal verhuisbewegingen.
Aangezien het provinciaal beleid inzake ontwikkelingsperspectieven voor de kerntypes gedeeltelijk op de gegevens van de regionale woningmarkt zal gebaseerd worden (waaronder ook de verhuisbewegingen in beeld worden gebracht), dient met deze specifieke situatie voor Borsbeek rekening gehouden te worden. Er wordt dan ook gevraagd om de gemeente sterk te betrekken bij het beoordelen van de positie van Borsbeek binnen de regionale woningmarkt en binnen zijn metropolitane rol.
De gemeente heeft reeds met het RUP Kernversterking ingezet op verdichting in gebieden die zich hiertoe lenen, maar speelt anderzijds ook in op de eigenheid en identiteit van de gemeente en het behoud en versterken van een woonaanbod voor jonge gezinnen. Door o.a. het inzetten op het behoud van bestaande eengezinswoningen en het creëren van nieuwe eengezinswoningen binnen projecten in de kern. Deze beleidsdoelstellingen mogen binnen het beleidsplan Ruimte niet verloren gaan. Daarnaast dient er over gewaakt te worden dat de toekomstige typering voor Borsbeek niet ten koste mag gaan van de eigenheid van de gemeente.
Er is een taakstelling voor de metropolitane kern, dewelke meerdere gemeenten omvat.
Hoe zal deze taakstelling en dan voornamelijk de woonprogrammatie (ca 11.000 nieuwe woningen tegen 2030) 'verdeeld' worden? Het is daarenboven niet zeker dat Borsbeek - binnen het kerngebied - een bijkomende taakstelling kan opnemen. Andere dan nu reeds planologisch voorzien of gepland initiatieven ( waaronder onze PPS planning + de uitwerking van ons RUP kernversterking) geven een indicatie van wat haalbaar is. Hoe gebeurt de verdeling, sturing, opvolging voor de metropolitane kern waar ook Borsbeek/Mortsel toebehoort?
Hoe wordt er voorzien in de noodzakelijke mix? Een eerder volgend beleid (meer eenpersoonshuishoudens) kan leiden tot een nog meer monotoon aanbod, gezien de specifieke Borsbeekse context is het essentieel om aan een gezonde mix te werken. Dit wil zeggen dat er ingezet moet worden op de omvormingen van patrimonium ten gunste van gezinshuishoudens i.p.v een verdere opsplitsing van het bestaande woonaanbod voor eenpersoonshuishoudens.
We stellen ons ook de vraag i.v.m. de aanpak bij de ontwikkeling van bestaande WUG's (woonuitbreidingsgebieden) in de kern, buiten het bestaand ruimtebeslag' - tabel p. 4. Hoe worden de kwalitatieve en kwantitatieve randvoorwaarden vastgelegd? Vaak hebben deze terreinen op vandaag een functie, die bijdraagt aan de gewenste verweving (bvb. recreatie, buurtgroen, stadslandbouw,... ), ook in metropolitane kernen.
De provincie reikt de hand uit om gemeenten ondersteuning te bieden bij de realisatie van de provinciale beleidsdoelstellingen en acties. Voor de gemeente Borsbeek is het van belang dat er regionaal gesprekken opgestart worden om de kerntypering met de diverse gemeenten lokaal verder te implementeren en te verfijnen. De gemeente staat zeker open om in constructieve dialoog en samenwerking de doelstellingen en acties opgenomen in het beleidsplan te verwezenlijken.
Deze beleidskaders worden gunstig en zonder opmerkingen geadviseerd.
De gemeenteraad beslist het advies m.b.t. het beleidsplan Ruimte Antwerpen aan de provincie over te maken.
Op 24 november 2014 keurde de gemeenteraad een nieuwe formatie en een nieuw organigram goed op basis van 'Samen Integraal'.
Op 21 december 2015 wijzigde de gemeenteraad de formatie en het organigram, o.a. qua bezetting binnen de diensten Vrije Tijd en Welzijn.
Op 5 december 2016 werd de formatie en het organogram gewijzigd in functie van de bezetting van de diensten vrije tijd, welzijn, grondgebiedzaken en juridische dienst.
Op 13 mei 2019 werd de personeelsformatie gewijzigd in het kader van de uitbouw en de realisatie van het ééngemaakt lokaal bestuur Borsbeek en wegens nood aan wijzigingen van de organisatiestructuur om beter te kunnen voldoen aan de vereisten van een hedendaags openbaar bestuur.
Op 22 maart 2021 werd de gemeenschappelijke personeelsformatie aangepast met een wijziging binnen de cluster welzijn en twee nieuwe functies via bevordering binnen het team financiën.
In de gemeenteraad van 24 januari 2022 werd de laatste aanpassing van de personeelsformatie goedgekeurd waarin een aantal nieuwe functies binnen het team maatschappelijk werk, team ruimte, team onderhoud en IT via externe aanwerving en verticale groei binnen de organisatie werden opgenomen.
De collegezitting van 6 februari 2023 waarin de aanpassingen van de personeelsformatie werden voorgelegd en besproken.
Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel.
Titel II - artikel 3 tot en met artikel 7:
De personeelsformatie is het kader dat de opsomming van het aantal en de soorten betrekkingen voor een lokaal bestuur bevat, en de ‘personele middelen’ vaststelt voor de uitvoering van het beleid dat wordt uitgetekend.
TEAM FINANCIEN
Het team financiën bestaat momenteel uit:
Door het plotse vertrek van de coördinator financiën ontstond de noodzaak om het takenpakket van een aantal medewerkers opnieuw te evalueren en te herschikken waar nodig.
De huidige deskundige financiën neemt de taken van de financieel directeur op in haar afwezigheid, o.a. de betalingen en verlenen van visum, … Hierdoor neemt ze extra verantwoordelijkheden op die een grote financiële impact hebben. Daarnaast neemt ze nu reeds volgende bijkomende taken op die voordien door de coördinator financiën werden opgenomen zoals:
Binnen het team administratie financiën is er de bereidheid om taken die meer expertise vragen op te nemen zoals:
Hierin zitten een aantal taken verweven die momenteel door de deskundige financiën worden opgenomen. De materie rond overheidsopdrachten wordt momenteel door een administratief medewerker opgenomen maar behoort eigenlijk tot het takenpakket van een deskundige.
De nieuwe taakverdeling binnen het team financiën zal er als volgt uitzien:
Financieel directeur:
Strategisch medewerker financiën (B4-B5):
Deskundige financiën – bestaande functie op B1-B3:
Bestaande administratief medewerkers + bijkomende administratieve functie op niveau C1-C3 (procedure is momenteel lopende):
Concreet betekent dit als gevolg voor het huidige team financiën dat in de huidige personeelsformatie de functie op niveau A1a-A3a wordt vervangen door een nieuwe functie op niveau B4-B5 en er een functiewijziging van een aantal medewerkers zal plaatsvinden.
TEAM SECRETARIAAT
Momenteel hebben we 2,5 VTE aan administratief medewerkers op het secretariaat voorzien. Van één van de medewerkers binnen het team wordt er extra expertise vereist, zoals o.a. het volledig voorbereidend werk in functie van alle gemeentelijke organen. In deze functie wordt er ook vereist om extra ondersteuning te bieden aan de algemeen directeur en de beleidsmanager personeel & organisatie en kan het takenpakken niet langer als louter secretariaatswerk worden beschouwd.
Voorstel om een bevorderingsprocedure te voorzien van niveau C1-C3 naar niveau B1-B3 als deskundige secretariaat & ondersteuning.
TEAM ONTHAAL EN KLANTENWERKING
Aangezien er geen statutaire medewerkers meer zijn binnen dit team wordt het percentage van contractuele functies opgetrokken naar 3,8 VTE en vervalt de statutaire functie.
TEAM OMGEVING
Eén functie van administratief medewerker binnen het team omgeving zal worden omgezet naar de functie van expert omgeving op niveau C4-C5 omwille van een functieverzwaring. De volgende taken worden binnen deze functie voorzien:
TEAM WELZIJN
De rol van centrumcoördinator Tirolerhof wordt verschoven van de cluster vrije tijd naar de cluster welzijn omwille van de praktische en inhoudelijk werking die meer aansluit bij het domein van vrije tijd. De centrumcoördinator Tirolerhof zal rapporteren aan de beleidsmanager personeel en organisatie.
De verzorgenden binnen de thuiszorg zullen binnenkort overgenomen worden door stad Mortsel. De onderhandelingen hierover werden eind december 2022 opgestart.
TEAM OPENBAAR DOMEIN EN PATRIMONIUM
Eén voltijdse statutaire functie van werkman groen & openbaar domein wordt vervangen door een contractuele functie.Titularis is sinds 2022 met pensioen.
TEAM ONDERHOUD
Eén statutaire functie binnen de schoonmaakploeg wordt uitdovend geplaatst. De titularis gaat binnenkort met pensioen en zal vervangen worden door een contractuele medewerker.
Advies van het MAT d.d. op 9/2/2023.
Gunstig advies van de vakbonden d.d. 8/2/2023.
Uit de raming opgemaakt door de personeelsdienst en rekening houdend met de organisatie van een aantal procedures via interne groei (bevordering) binnen de organisatie geven de voorgestelde wijzigingen een extra jaarlijks kostenplaatje (incl. patronale bijdragen) voor onderstaande functies:
Al deze wijzigingen zullen opgenomen worden in de MJP 2020-2025.
De gemeenteraad keurt de aangepaste personeelsformatie 02_2023 goed zoals schematisch opgenomen als bijlage aan deze beslissing.
Schepen Marian Lauwers geeft een toelichting bij de visienota van de Vlaamse Regering betreffende de Vlaamse regionale luchthavens en de consequenties voor de gemeente Borsbeek.
Bijkomende informatie is te vinden in onderstaande link:
Schepen Marian Lauwers geeft een toelichting bij de visienota van de Vlaamse Regering betreffende de Vlaamse regionale luchthavens en de consequenties voor de gemeente Borsbeek.
Naar aanleiding van de principiële beslissing tot fuseren van de gemeente Borsbeek en de Stad Antwerpen, hebben enkele inwoners van Borsbeek het initiatief genomen om de organisatie van een volksraadpleging aan te vragen.
Op maandag 19 december 2022 dienden de heren Joseph Spaepen, Bruno Lauwers, Kristof Huyghe, Gerardus Cools en Marc Van Cutsem een officieel verzoekschrift in met een afgifte tegen ontvangstbewijs.
Zij wensen de volgende vraag voor te leggen aan de burgers van Borsbeek: "Wenst u dat de gemeente Borsbeek gefuseerd wordt met de stad Antwerpen? Ja of nee?".
Op 9 januari 2023 nam het college van burgemeester en schepenen kennis van de indiening van het verzoekschrift en besloot ze het onderzoek op te starten om na te gaan of het ingediende verzoekschrift voldoet aan de decretaal opgelegde vereisten.
Op 13 februari 2023 stelde het college van burgemeester en schepenen vast dat het verzoek voldoet aan de decretaal opgelegde vereisten en keurde ze haar gemotiveerd advies met betrekking tot het onderzoek goed. Het gemotiveerd advies werd samen met de het verzoek op de agenda van de eerstvolgende gemeenteraad geplaatst.
De gemeenteraad stelt op basis van het gemotiveerd advies van het college van burgemeester en schepenen vast of het verzoekschrift ontvankelijk is. Indien zij hiertoe besluit gaat zij over tot organisatie van de volksraadpleging. Zij beslist daarnaast ook over de vraagstelling en datum van de volksraadpleging.
1. De gemeenteraad stelt vast dat het verzoekschrift d.d. 19 december 2022 tot het houden van een volksraadpleging ontvankelijk is.
2. De vraag die aan de burgers zal voorgelegd worden is de volgende: "Wenst u dat de gemeente Borsbeek gefuseerd wordt met de stad Antwerpen? Ja of nee?".
Door de vraagstelling van de initiatiefnemers te behouden wenst de gemeenteraad het democratisch initiatief maximaal te eerbiedigen.
3. De volksraadpleging zal doorgaan op 24 september 2023 tussen 8u en 13u.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt geen termijn waarbinnen de volksraadpleging moet georganiseerd worden in geval van een ontvankelijk verzoekschrift.
De Vlaamse Adviescommissie voor Volksraadplegingen is van mening dat de volksraadpleging binnen een redelijke termijn moet plaatsvinden. Daarbij moet rekening gehouden worden met een redelijke termijn voor oproeping en het feit dat minstens dertig dagen voor de volksraadpleging een informatiebrochure aan de inwoners moet bezorgd worden. Daarnaast moet de volksraadpleging nog steeds nuttig zijn wat impliceert dat in het besluitvormingsproces rekening moet kunnen worden gehouden met de uitgebrachte stem.
De volksraadpleging moet dus alleszins gehouden worden voor de definitieve beslissing rond de fusie en binnen de mogelijke tijdspanne met het oog op verkiezingen.
De definitieve beslissing over de fusie valt in december 2023. De sperperiode voor de verkiezingen vangt aan op 13 oktober 2023. Een volksraadpleging op 24 september valt aldus voor deze twee uiterlijke data.
Daarnaast houdt de voorgestelde datum rekening met het geplande tijdspad inzake het onderzoek door de verschillende werkbanken (deadline eind mei/juni) en met de lagere personeelsbezetting tijdens de zomervakantie. Het einde van het onderzoek van de werkbanken is essentieel voor de opmaak van de informatiebrochure die verspreid zal worden naar aanleiding van de volksraadpleging. Bijkomstig is het naar opkomst toe niet opportuun een volksraadpleging te organiseren in de zomervakantie of rond de start van het nieuwe schooljaar.
Amendement van het Vlaams Belang
Raadslid Lucienne Bogaerts deelt mee dat ze heel tevreden is met de volksraadpleging maar dat ze niet tevreden is met de datum waarop die wordt georganiseerd. Als dit pas in september 2023 wordt georganiseerd dan is dit te kort bij de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024. De partij Vlaams Belang is in september/oktober van 2023 al bezig met de verkiezingsrondes.
Volgens het Vlaams Belang moet de volksraadpleging te realiseren zijn op een kortere termijn en vragen ze om de volksraadpleging te vervroegen en te organiseren in juni 2023.
Met 3 stemmen voor (Lucienne Bogaerts, Chris Grietens en Frans Neyens) en 17 stemmen tegen (Tom Verboven, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Kristof Van de Velde, Linda Bresseleers, Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Michael Bryon, Naomi Van der Velden, Liselotte Leenaerts, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Ann Vereycken, Ann Coemans) wordt dit amendement verworpen.
De gemeenteraad neemt kennis van het verzoek tot het houden van een volksraadpleging en het gemotiveerd advies van het college van burgemeester en schepenen.
De gemeenteraad besluit tot organisatie van een volksraadpleging op 24 september 2023 tussen 8u en 13u.
De gemeenteraad besluit volgende vraag voor te leggen in het kader van de volksraadpleging: "Wenst u dat de gemeente Borsbeek gefuseerd wordt met de stad Antwerpen? Ja of nee?".
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de voorbereiding en uitvoering van de organisatie van de volksraadpleging.
In zitting van de gemeenteraad van 21 februari 2022 werd principieel goedkeuring gegeven aan een mogelijke vrijwillige samenvoeging van de stad Antwerpen met de gemeente Borsbeek.
Er werd in de gemeenteraad afgesproken dat er maandelijks een toelichting zou gegeven worden aan de raadsleden over de stand van zaken van deze fusie.
Aan de gemeenteraadsleden wordt een toelichting gegeven over de stand van zaken van de mogelijke fusie tussen de stad Antwerpen en de gemeente Borsbeek.
Conform artikel 21 van het decreet lokaal bestuur komt voorzitter Tom Verboven als volgt tussen:
In zitting van de gemeenteraad van 16/12/2019 werd de overeenkomst voor publiek private samenwerking goedgekeurd voor de realisatie van het driewervenplan.
Dit betreft de bouw van SWT-woningen, PVT-woningen, private woningen en appartementen, de bouw van een gemeentelijke kunstschool en de verbouwing van het administratief centrum en dit op de site van het Leike, site aan het kerkhof, de pastorij en het politiekantoor, het fort en het gemeentehuis.
De opdrachtnemer, de Tijdelijke Maatschap VANHOUT PROJECTS-PALM REAL ESTATE DEVELOPMENT, verzoekt om een onderdeel van de Publieke Ontwikkeling, te weten de bouw van de 21 SWT-woningen en de verkoop hiervan aan de Sociale Huisvestingsmaatschappij De Ideale Woning, niet aan Vanhout Bilzen nv, maar wel aan DCA nv, toe te vertrouwen.
Het Koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken van 14 januari 2013.
Dit addendum betreft niet-wezenlijke wijzigingen in de zin van artikel 38/5 KB AUR.
Het verzoek behoeft een wijziging van de PPS overeenkomst aangezien in onder andere artikel 8 van de PPS overeenkomst Vanhout Bilzen nv als Aannemer van de 21 SWT-woningen wordt aangeduid. Dit verzoek tot wijziging wordt beheerst door artikel 9 van de PPS overeenkomst.
De Ideale Woning heeft te kennen gegeven de Aankoop-Verkoopbelofte voor de 21 SWT-woningen niet te zullen ondertekenen om een conflict met de wetgeving overheidsopdrachten te vermijden.
De 21 SWT-woningen zullen wel gebouwd worden door DCA in plaats van door Vanhout doch dit maakt geen verschil. Deze 21 SWT woningen zullen verkocht worden aan de Ideale Woning tegen de prijs van de FS3-tabel op dat moment van de VMSW. Er is geen bezwaar tegen deze ondertekening voor zover de Gemeente Borsbeek voldoende zeker is dat de Ideale Woning wel degelijk deze 21 SWT-woningen zal aankopen. De Ideale Woning bevestigt de niet-bindende intentieverklaring, goedgekeurd in haar Raad van Bestuur, tot afname van de betreffende SWT-woningen bij hun oplevering aan een prijs zoals bepaald volgens het financiële kader van de VMSW, te berekenen volgens de FS3 tabel van toepassing bij oplevering. De sterkmaking/garantie door de Opdrachtgever m.b.t. voormelde afname door De Ideale Woning blijft behouden.
Deze melding heeft een vertraging in de startdatum van de werf op de Site Terreinen Palm veroorzaakt. Dit noodzaakt eveneens een wijziging aan de PPS overeenkomst.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het addendum 1 bij de overeenkomst voor een publiek-private samenwerking voor de realisatie van het driewervenplan.
Conform artikel 21 van het decreet lokaal bestuur komt voorzitter Tom Verboven als volgt tussen:
Woensdag 7 februari 2023 verschenen de plannen van “Captain Jack” in de pers. De plannen betreffen een themapark vlak naast de luchthaven van Deurne. De plannen veroorzaakten grote bezorgdheid in de regio, en meer bepaald bij de lokale besturen van de nabijgelegen gemeenten.
De perscommunicatie van en rond Captain Jack is het gevolg van een marktbevraging vanuit de Vlaamse overheid met betrekking tot de ontwikkeling van de zone naast de Luchthaven Antwerpen conform de bepalingen van het GRUP grootstedelijk gebied Antwerpen. De marktbevraging bevatte twee percelen. Eén perceel voor de ontwikkeling van de recreatiezone, waar Skice Development II (Captain Jack) een offerte voor indiende. Er werden geen andere offertes ontvangen. Eén perceel voor de ontwikkeling van de KMO-zone, hiervoor werden geen offertes ontvangen. De finale offerte van Skice Development II werd op 14 december 2022 goedgekeurd door minister van mobiliteit Lydia Peeters.
Nu is het aan Skice Development II om eventuele synergieën met het project van De Lijn uit te werken, een mobiliteitsplan op te maken en een concreet inrichtingsplan uit te werken. Parallel wordt tussen Skice Development II en het departement Mobiliteit en Openbare Werken een opstalovereenkomst uitgewerkt. Het volledige dossier (synergie / mobiliteitsplan / inrichtingsplan / opstalovereenkomst) wordt vervolgens ter goedkeuring voorgelegd aan minister Peeters. Pas na die goedkeuring, zal de opstalovereenkomst worden gesloten. Daarna pas kan Skice Development II de omgevingsvergunningsaanvraag indienen. Pas indien de omgevingsvergunning verkregen wordt, zal de opstalovereenkomst in werking treden. Het “groen licht” waarover melding werd gemaakt in bepaalde berichtgeving is dus nog wel zeer voorbarig.
Toch is het gezien de grote bezorgdheden belangrijk om vanuit het lokaal bestuur zelfs in deze fase een duidelijk standpunt in te nemen. Er is op dit moment nog geen concreet dossier om te kunnen beoordelen.
Volgens de voorwaarden uit het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen’ zijn activiteiten in de zone rond de luchthaven aan volgende beperkingen onderworpen:
Artikel 8.5. Gebied voor stedelijke activiteiten
8.5.1. Het gebied is bestemd voor bedrijfsactiviteiten, kantoren en diensten, hotel, congresfaciliteiten, openbare en private nuts- en gemeenschapsvoorzieningen, openbare groene en verharde ruimten, socio-culturele inrichtingen en recreatieve voorzieningen.
De volgende activiteiten zijn niet toegelaten:
- wonen
- de combinatie van hotel en congresfaciliteiten
- kleinhandel
- afvalverwerkingsbedrijven
- logistiek (op- en overslag, voorraadbeheer, fysieke distributie en groupage), groothandel en bedrijven met een hoog mobiliteitsprofiel en/of een grote parkeerbehoefte.
8.5.2. De totale bruto vloeroppervlakteontwikkeling van het gebied voor stedelijke activiteiten is beperkt tot 110.000 m². Als er voorafgaand aan de ontwikkeling van het gebied een garantie kan worden aangetoond tot realisatie van een duurzame openbaar vervoerontsluiting, dan wordt de totale ontwikkelbare bruto vloeroppervlakte verruimd tot 120.000 m².
8.5.3. Alle werken, handelingen en wijzigingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming zijn toegelaten voor zover ze wat schaal en ruimtelijke impact betreft verenigbaar zijn met de omgeving. Daarbij wordt ten minste aandacht besteed aan:
- De relatie met de in de omgeving aanwezige functies;
- De invloed op de omgeving wat betreft het aantal te verwachten gebruikers, bewoners of bezoekers;
- De invloed op de mobiliteit en de verkeersleefbaarheid;
- De relatie met de in de omgeving vastgelegde bestemmingen;
8.5.4. Bij vergunningsaanvragen voor een project dat een terreinoppervlakte beslaat vanaf 1 ha wordt een inrichtingsstudie gevoegd. De inrichtingsstudie is een informatief document voor de vergunningverlenende overheid met het oog op het beoordelen van de vergunningsaanvraag in het kader van de goede ruimtelijke ordening en de stedenbouwkundige voorschriften voor het gebied. De inrichtingsstudie geeft ook aan hoe het voorgenomen project zich verhoudt tot wat al gerealiseerd is in het gebied en/of tot de mogelijke ontwikkeling van de rest van het gebied. De inrichtingsstudie bevat minstens:
- een voorstel voor de ordening van het gehele plangebied;
- een onderzoek naar en de effectief te nemen ruimtelijk, stedenbouwkundige maatregelen in het kader van het beheersen van de mobiliteitsproblematiek;
- een onderzoek naar en de effectief te nemen ruimtelijk, stedenbouwkundige maatregelen in het kader van de afwerking van de gebouwen en de architecturale bakenfunctie langs de R11 en de spoorweg;
- een onderzoek naar en de effectief te nemen ruimtelijk, stedenbouwkundige maatregelen in het kader van het groeperen en organiseren van parkeermogelijkheden op het terrein.
De inrichtingsstudie maakt deel uit van het dossier betreffende de aanvraag van stedenbouwkundige vergunning en wordt als zodanig meegestuurd aan de adviesverlenende instanties overeenkomstig de toepasselijke procedure voor de behandeling van de aanvragen. Elke nieuwe vergunningsaanvraag kan een bestaande inrichtingsstudie of een aangepaste of nieuwe inrichtingsstudie bevatten.
8.5.5. In het gebied zijn eveneens toegelaten, voor zover de hoofdbestemming niet in het gedrang komt, voor zover in overeenstemming met of aangewezen in de watertoets, alle werken, handelingen en wijzigingen in functie van het bereiken van de randvoorwaarden die nodig zijn voor het behoud van de watersystemen en het voorkomen van wateroverlast buiten de natuurlijke overstromingsgebieden toegelaten voor zover de technieken van de natuurtechnische milieubouw gehanteerd worden.
Aanzet tot standpunt
In Borsbeek en Mortsel is de verkeersdruk enorm. De hoofdwegen zijn compleet verzadigd. De R11 in het bijzonder. De impact van die verzadiging is dagelijks voelbaar. De leefbaarheid en gezondheid van de vele mensen die op die hoofdassen wonen staan nu al onder druk. Sluipverkeer (ook zwaarder verkeer) dat de grote assen wil ontwijken, zoekt nu al zijn weg door wijken en woonstraten.
Borsbeek engageerde zich tot het Burgemeestersconvenant en stelde een ambitieus klimaatplan op. De plannen voor ‘Captain Jack’ zoals die werden voorgesteld, hebben een duidelijke negatieve impact en lijken tegenstrijdig te zijn met de klimaatdoelstellingen. Niet alleen qua mobiliteit, maar ook qua verharding en waterhuishouding. Ook de mogelijke gevolgen voor het nabijgelegen (natuur)gebied Klein-Zwitserland baren grote zorgen.
De toets met het gewestelijk RUP zal uiteraard gebeuren bij de procedure tot omgevingsvergunning. De plannen zoals die nu in de pers werden voorgesteld, zijn onaanvaardbaar."
De stad Mortsel vraagt om een signaal te geven samen met de buurgemeenten, aan de Vlaamse overheid.
De gemeenteraad neemt akte van de berichtgeving rond de plannen van “Captain Jack” die van de Vlaamse overheid de toestemming kreeg om de ontwikkelingsmogelijkheden van het bedrijventerrein aan de luchthaven te onderzoeken.
De gemeenteraad verzet zich met klem tegen ontwikkelingen op die locatie die de leefbaarheid en de klimaatdoelstellingen in de regio in het gedrang brengen en die verkeersdruk op de verzadigde gewestwegen nog verder kan doen toenemen.
De gemeenteraad gaat akkoord om een initiatief te nemen om tot een gezamenlijk standpunt te komen met omliggende lokale besturen en dat standpunt te bezorgen aan de Vlaamse overheid.