De notulen en het zittingsverslag van de voorgaande zitting van de gemeenteraad moeten goedgekeurd te worden.
De notulen zijn raadpleegbaar in bijlage.
Het zittingsverslag via deze link: https://raadpleeg-borsbeek.onlinesmartcities.be/zittingen/22.0906.2898.6482
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur waarin bepaald wordt dat de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Regelgeving: bevoegdheid
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 27 november 2023 goed.
Bij deze AMJP zijn er nog een aantal aanpassingen gebeurd aan de geraamde cijfers van 2023.
Voor de vaststelling van het budget 2024 werden de oorspronkelijke ramingen herbekeken door de diensten. Door hen werden verschillende wijzigingen voorgesteld en gemotiveerd. Dit gaat dan zowel over verschuivingen van budgetten door wijzigingen in de timing van de uitvoering als over nieuwe budgetten.
Aangezien men steeds een planning moet opmaken voor de 3 volgende jaren werd het jaar 2026 toegevoegd aan de meerjarenplanning. De ramingen voor 2026 werden bepaald op basis van de voorziene ramingen in 2025, er werden geen nieuwe projecten voorzien in 2026.
Alle voorgestelde wijzigingen werden besproken met college en vast bureau om uiteindelijk tot deze AMJP2020-2026 wijziging 2/2023 - vaststelling kredieten 2024 te komen.
Zowel de wijzingen van 2023 als deze van 2024 en de volgende jaren zijn terug te vinden in de bundel als bijlage bij dit punt.
Een aantal wijzigingen worden hieronder samengevat. En gedetailleerd overzicht van de wijzigingen is terug te vinden in de strategische nota en in de toelichting bij de AMJP.
Ontvangsten exploitatie:
Uitgaven exploitatie
Uitgaven investeringen
Er werden geen nieuwe investeringsprojecten ingeschreven voor de volgende jaren, wel zijn er budgetten verschoven van 2023 naar 2024 of de volgende jaren op basis van de timing van uitvoering van de werken.
Beschikbaar budgettair resultaat 2023 na wijziging: 4.376.595 euro
Beschikbaar budgettair resultaat 2024 na wijziging: 404.331 euro
Beschikbaar budgettair resultaat 2025 na wijziging: 13.404 euro
Beschikbaar budgettair resultaat 2026 na wijziging: 300.938 euro
Autofinancieringsmarge 2023 na wijziging: -1.019.058 euro
Autofinancieringsmarge 2024 na wijziging: -1.099.657 euro
Autofinancieringsmarge 2025 na wijziging: 293.954 euro
Autofinancieringsmarge 2026 na wijziging: 594.116 euro
Het geconsolideerde beschikbaar budgettair resultaat moet jaarlijks positief zijn.
De geconsolideerde autofinancieringsmarge moet positief zijn aan het einde van de oorspronkelijke planningsperiode (2025).
Aan beide evenwichten is ook na de aanpassingen voldaan.
De gemeenteraad stelt zijn deel van de AMJP 2020-2026: wijziging 2/2023 en vaststelling kredieten 2024 vast.
De gemeenteraad delegeert de investeringen opgenomen als bijlage aan het college van burgemeester en schepenen.
Bij deze AMJP zijn er nog een aantal aanpassingen gebeurd aan de geraamde cijfers van 2023.
Voor de vaststelling van het budget 2024 werden de oorspronkelijke ramingen herbekeken door de diensten. Door hen werden verschillende wijzigingen voorgesteld en gemotiveerd. Dit gaat dan zowel over verschuivingen van budgetten door wijzigingen in de timing van de uitvoering als over nieuwe budgetten.
Aangezien men steeds een planning moet opmaken voor de 3 volgende jaren werd het jaar 2026 toegevoegd aan de meerjarenplanning. De ramingen voor 2026 werden bepaald op basis van de voorziene ramingen in 2025, er werden geen nieuwe projecten voorzien in 2026.
Alle voorgestelde wijzigingen werden besproken met college en vast bureau om uiteindelijk tot deze AMJP2020-2026 wijziging 2/2023 - vaststelling kredieten 2024 te komen.
Zowel de wijzingen van 2023 als deze van 2024 en de volgende jaren zijn terug te vinden in de bundel als bijlage bij dit punt.
Een aantal wijzigingen worden hieronder samengevat. En gedetailleerd overzicht van de wijzigingen is terug te vinden in de strategische nota en in de toelichting bij de AMJP.
Ontvangsten exploitatie:
Uitgaven exploitatie
Uitgaven investeringen
Er werden geen nieuwe investeringsprojecten ingeschreven voor de volgende jaren, wel zijn er budgetten verschoven van 2023 naar 2024 of de volgende jaren op basis van de timing van uitvoering van de werken.
Gemeente en OCMW hebben een geïntegreerd aangepast meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad van maatschappelijk welzijn moeten eerst hun eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het aangepast meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing definitief is vastgesteld. De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.
Beschikbaar budgettair resultaat 2023 na wijziging: 4.376.595 euro
Beschikbaar budgettair resultaat 2024 na wijziging: 404.331 euro
Beschikbaar budgettair resultaat 2025 na wijziging: 13.404 euro
Beschikbaar budgettair resultaat 2026 na wijziging: 300.938 euro
Autofinancieringsmarge 2023 na wijziging: -1.019.058 euro
Autofinancieringsmarge 2024 na wijziging: -1.099.657 euro
Autofinancieringsmarge 2025 na wijziging: 293.954 euro
Autofinancieringsmarge 2026 na wijziging: 594.116 euro
Het geconsolideerde beschikbaar budgettair resultaat moet jaarlijks positief zijn.
De geconsolideerde autofinancieringsmarge moet positief zijn aan het einde van de oorspronkelijke planningsperiode (2025).
Aan beide evenwichten is ook na de aanpassingen voldaan.
De gemeenteraad keurt het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 december 2023 met betrekking tot de vaststelling van de AMJP 2020-2026: wijziging 2/2023 - vaststelling kredieten 2024 vast voor het deel van het OCMW goed.
Tussenkomst raadslid Chris Grieten, partij Vlaams Belang
Raadslid Grietens vraagt bij dit agendapunt een hoofdelijke stemming.
Artikel 29 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 23 oktober 2023 voorziet een stemming bij handopsteking, tenzij 1/3 van de aanwezige raadsleden de mondelinge stemming vraagt.
1/3 van de aanwezige raadsleden (Chris Grietens, Lucienne Bogaerts, Luc Couillier, Naomi Van der Velden, Geert Van de Laar, Anita Van den Bulck, Tom Verboven) stemde in met een hoofdelijke stemming. Bij deze wordt de vraag van raadslid Grietens aanvaard.
Amendement raadslid Frans Neyens, partij Iedereen Borsbeek
Vooraleer wordt overgegaan tot de hoofdelijke stemming bij dit agendapunt komt raadslid Neyens als volgt tussen:
“Verwijzend naar de gemeenteraadszitting van Wommelgem van 19 oktober 1923 vraagt de gemeenteraad van Borsbeek aan de gemeenten Wommelgem en Ranst om gesprekken te starten die kunnen leiden tot een samenwerkingsovereenkomst, intussen wordt de mogelijke fusie met Antwerpen on hold gezet.”
Raadslid Neyens vraagt om dit dossier on hold te zetten.
Met 3 stemmen voor (Frans Neyens, Chris Grietens en Lucienne Bogaerts), 1 onthouding (Ann Coemans) en 17 stemmen tegen (Linda Bresseleers, Ken Casier, Luc Couillier, Hassana Errazzouki, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Liselotte Leenaerts, Maryse Lenders-Crauwels, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer, Peter Van Hoof, Geert Van de Laar, Kristof Van de Velde, Anita Van den Bulck, Naomi Van der Velden, Tom Verboven, Ann Vereycken) wordt dit amendement verworpen.
Op 21 februari 2022 keurde de gemeenteraad van Borsbeek de principiële beslissing tot samenvoeging van de gemeente Borsbeek met de stad Antwerpen goed. In voormelde beslissing werd, in uitvoering van de samenvoeging, de oprichting van een binnengemeentelijk gedecentraliseerd district Borsbeek goedgekeurd.
Dezelfde principiële intentie tot samenvoeging werd op 21 februari 2022 door de gemeenteraad van de stad Antwerpen goedgekeurd.
De beoogde datum van samenvoeging is 1 januari 2025.
Het onderzoek naar de beoogde samenvoeging werd op ambtelijk niveau uitgewerkt onder coördinatie van de projectleider, mevrouw Kathleen Sebreghts, algemeen directeur van gemeente Borsbeek, de algemeen directeur-coördinator, de heer Sven Cauwelier en de financieel directeur-coördinator, de heer Karl Van Borm.
Doorheen het onderzoek werd er eveneens uitvoerig aandacht besteed aan participatie voor de burger, adviesraden, medewerkers en de gemeenteraadsleden zelf.
T.a.v. de burgers werden volgende initiatieven genomen:
De avond startte telkens met een algemene introductie waarbij de voornaamste veranderingen bij een samenvoeging belicht werden. Nadien konden burgers in kleine groepjes en onder begeleiding van een moderator via vraag & antwoord nadenken over de gevolgen van de samenvoeging.
Voor de gemeenteraadsleden werd op 14 maart 2023 een participatiemoment georganiseerd dat gelijkaardig verliep aan de klankbordgroepen. De raadsleden werden uitgedaagd om in willekeurig samengestelde groepen via loting en los van de verschillende fracties, na te denken over de voor- en nadelen van een samenvoeging.
Daarnaast werd een participatietraject doorlopen met de Borsbeekse adviesraden. Dit traject bestond uit 2 sessies op 9 maart 2023 en 30 mei 2023. De eerste sessie op 9 maart verliep naar analogie met de klankbordgroepen. De sessie op 30 mei diende om de adviesraden te ondersteunen indien zij een advies wensten te formuleren in het kader van de samenvoeging. Hieruit volgde een advies vanuit de seniorenraad.
Een gelijkaardig participatiemoment werd georganiseerd met de medewerkers van het lokaal bestuur op 14 februari 2023.
De resultaten van het onderzoekstraject, verwerkt in de informatiebrochure die werd opgemaakt en verspreid naar aanleiding van de volksraadpleging in Borsbeek, vormen de basis van het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging.
Het huidige besluit vormt het sluitstuk van het initiële onderzoekstraject en is de start van een transitietraject, waarin de wederzijdse engagementen tussen de gemeente Borsbeek en de stad Antwerpen onverkort als basis zullen dienen. De besluiten van de gemeente Borsbeek en de stad Antwerpen over dit transitietraject, worden als bijlage toegevoegd.
De gemeente Borsbeek en de stad Antwerpen hebben hun intentie tot vrijwillige samenvoeging geuit. Een onderzoekstraject naar een beoogde samenvoeging werd opgestart na de besluitvorming rond de principiële intentie tot samenvoeging. Dit initiële onderzoekstraject is intussen afgerond en het transitietraject zal worden opgestart na de goedkeuring door de gemeenteraden van Borsbeek en Antwerpen van de definitieve beslissing tot samenvoeging.
De gemeente Borsbeek en de stad Antwerpen zijn overgegaan tot het opstellen van een gezamenlijk voorstel tot samenvoeging, overeenkomstig artikel 347 DLB en zoals vormgegeven door het besluit rond het transitietraject.
Omdat Borsbeek op de effectieve datum van samenvoeging als een district binnen de stad Antwerpen zal fungeren, zijn in het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging eveneens de bevoegdheden en de criteria van de toekenning van de algemene en specifieke dotaties aan voormeld district uitgewerkt (artikel 347/1 DLB).
Overeenkomstig artikel 134 DLB worden bij de toewijzing van de bevoegdheden alle districten op een gelijke wijze behandeld. De gemeentelijke overheden zorgen ervoor dat het personeel en de financiële middelen die aan de districten op grond van artikel 140 en 141 ter beschikking gesteld worden, in overeenstemming zijn met de bevoegdheden die aan de districten toevertrouwd worden.
In gevolge dit artikel zijn de huidige decentralisatiebesluiten van stad Antwerpen van 23 mei 2017 (2017_GR_00300) en 12 mei 2017 (2017_CBS_04463) onverkort van toepassing, evenals de besluitvorming van stad Antwerpen van 23 mei 2017 rond de directe personele middelen (2017_GR_00301) en de financiële middelen (2017_GR_00303). Onderhavig besluit en het bijhorend gezamenlijk voorstel tot samenvoeging raken bijgevolg niet aan de bevoegdheidsoverdrachten van de bestaande districten van stad Antwerpen, noch aan de criteria betreffende de algemene en specifieke dotaties.
De gemeenteraad keurt het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging van gemeente Borsbeek met stad Antwerpen goed. De beoogde samenvoegingsdatum is 1 januari 2025.
De gemeenteraad keurt goed dat op de datum van effectieve samenvoeging het binnengemeentelijk gedecentraliseerd district Borsbeek wordt opgericht.
De gemeenteraad beslist dat de oprichting van het district Borsbeek niet raakt aan de structuur van de negen bestaande districten van stad Antwerpen en hun gebiedsbepaling.
De gemeenteraad bevestigt dat met betrekking tot de bevoegdheden, de algemene en specifieke dotaties en personele middelen, die aan district Borsbeek worden toegekend, er verwezen wordt naar de besluiten van de gemeenteraad van Antwerpen van 23 mei 2017 (2017_GR_00300, 2017_GR_00301 en 2017_GR_00303) en het besluit van 12 mei 2017 van het college van burgemeester en schepenen van Antwerpen (2017_CBS_04463). Ingevolge artikel 134 DLB zijn deze voormelde besluiten onverkort op gelijke wijze van toepassing op alle districten van stad Antwerpen.
De gemeenteraad keurt goed dat de grens bestaat uit de buitengrenzen van de samengevoegde gemeente Borsbeek en stad Antwerpen, zoals bijgehouden door de Administratie Opmetingen en Waarderingen binnen de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie van de Federale Overheidsdienst Financiën. De binnengrens tussen de samengevoegde gemeenten vervalt.
De gemeenteraad keurt goed dat de grens van het nieuwe district Borsbeek bestaat uit de buitengrenzen van de gemeente Borsbeek, zoals bijgehouden door de Administratie Opmetingen en Waarderingen binnen de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie van de Federale Overheidsdienst Financiën.
De gemeenteraad keurt de naam Antwerpen goed. De gemeenteraad keurt goed dat wat betreft het district Borsbeek, na de effectieve samenvoeging en de oprichting van het district, de naam van Borsbeek behouden blijft.
De gemeenteraad keurt goed dat de Vlaamse Regering in kennis wordt gesteld van dit gezamenlijk voorstel tot samenvoeging uiterlijk op 31 december 2023.
De gemeenteraad neemt kennis van het feit dat dit besluit pas uitwerking heeft vanaf en voor zover de gemeenteraad van Antwerpen ook haar principiële goedkeuring geeft aan het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging.
Op 21 februari 2022 keurde de gemeenteraad van Borsbeek de principiële beslissing van de gemeente Borsbeek tot samenvoeging met de stad Antwerpen goed. In voormelde beslissing werd, in uitvoering van de samenvoeging, de oprichting van een binnengemeentelijk gedecentraliseerd district Borsbeek goedgekeurd. Op 18 december 2023 keurde de gemeenteraad van Borsbeek de definitieve beslissing tot samenvoeging goed.
Dezelfde principiële intentie tot samenvoeging werd op 21 februari 2022 door de gemeenteraad van de stad Antwerpen goedgekeurd. Op 18 december 2023 keurde de gemeenteraad van Antwerpen eveneens de definitieve beslissing tot fusie goed.
De beoogde datum van samenvoeging is 1 januari 2025.
De beslissing tot samenvoeging heeft niet alleen een effect op de betrokken gemeenten, maar ook op de respectievelijke hulpverleningszone(s) waartoe deze gemeenten behoren. Bij samenvoeging van twee gemeenten moet worden geopteerd voor één hulpverleningszone indien de fusiegemeentes in verschillende hulpverleningszones zouden liggen. Juridisch is het onmogelijk dat een gemeente tot twee verschillende zones behoort.
In dit geval bevindt de gemeente Borsbeek zich in de hulpverleningszone Brandweer Zone Rand en bevindt stad Antwerpen zich in de hulpverleningszone Brandweer Zone Antwerpen.
Op de effectieve datum van samenvoeging zal Borsbeek als een binnengemeentelijk gedecentraliseerd district binnen de stad Antwerpen fungeren.
Het is in deze optiek logisch dat de fusiegemeente integraal deel zal uitmaken van de hulpverleningszone Brandweer Zone Antwerpen en de territoriale indeling van voormelde hulpverleningszone uitbreidt tot het grondgebied van Borsbeek. Dit heeft als gevolg dat de gemeente Borsbeek uit de hulpverleningszone Brandweer Zone Rand zou treden.
De nieuwe territoriale indeling in hulpverleningszones treedt in werking op hetzelfde moment als de effectieve samenvoeging van gemeenten. Voor een wijziging in de territoriale indeling van de zones dient de provinciegouverneur het provinciaal raadgevend comité samen te roepen dat een advies geeft aan de Koning over de indeling in zones.
De uitbreiding van de hulpverleningszone Brandweer Zone Antwerpen heeft financiële en logistieke gevolgen voor de betrokken partijen, zowel voor de stad Antwerpen, de hulpverleningszone Brandweer Zone Antwerpen als voor de hulpverleningszone Brandweer Zone Rand.
Voor de stad Antwerpen heeft de nieuwe territoriale indeling onder meer invloed op de te betalen dotatie aan hulpverleningszone Brandweer Zone Antwerpen. Dit door een wijziging van de toepasselijke verdeelsleutel, gebaseerd op het Kadastraal Inkomen en het inwonersaantal, dewelke door de toetreding van Borsbeek zal toenemen.
De gemeenteraad neemt kennis van de uittreding van gemeente Borsbeek uit de hulpverleningszone Brandweer Zone Rand op datum van effectieve samenvoeging van stad Antwerpen met gemeente Borsbeek.
De gemeenteraad keurt goed dat, op datum van effectieve samenvoeging van stad Antwerpen met gemeente Borsbeek, de hulpverleningszone Brandweer Zone Antwerpen zal uitbreiden met het grondgebied van de huidige gemeente Borsbeek.
De gemeenteraad keurt goed dat, met het oog op het uitbrengen van een advies aan de Koning door het provinciaal raadgevend comité van de zones over de nieuwe territoriale afbakening van de zones, dit besluit wordt bezorgd aan de provinciegouverneur met verzoek om het provinciaal raadgevend comité bijeen te roepen.
De gemeenteraad keurt goed dat huidig besluit ter kennisname wordt voorgelegd aan de zoneraden van de hulpverleningszone Brandweer Zone Antwerpen en hulpverleningszone Brandweer Zone Rand.
De gemeenteraad neemt kennis van het feit dat dit besluit pas uitwerking heeft vanaf en voor zover de gemeenteraad van Antwerpen ook haar principiële goedkeuring geeft over de toetreding tot de hulpverleningszone Brandweer Zone Antwerpen en uittreding uit de hulpverleningszone Brandweer Zone Rand.