De gemeenteraad besliste op 5 december 2022 om de procedure op te starten tot verlegging van pad nr. 21 tussen de Frans Beirenslaan en de Fort 3-straat.
De plannen voor de verlegging en de bijhorende rooilijn werden door middel van een openbaar onderzoek ter inzage van het publiek gelegd.
De bekendmaking gebeurde door:
Op 4 januari 2023 werd in het kader van de wettelijke adviesplicht, een adviesvraag gericht aan:
Er werden geen adviezen van desbetreffende instanties ontvangen. Bijgevolg wordt geacht dat deze instanties een gunstig advies hebben verleend.
Het openbaar onderzoek liep van 9 januari 2023 t.e.m. 7 februari 2023. Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden geen bezwaren ingediend. Het proces-verbaal van sluiting wordt bij dit besluit gevoegd.
“Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.”
“§ 1. De gemeenten leggen de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond.”
Het is verboden:
1° een gemeenteweg te wijzigen, te verplaatsen of op te heffen zonder voorafgaand akkoord van de gemeenteraad;
2° een gemeenteweg volledig of gedeeltelijk in te nemen op een wijze die het gewone gebruiksrecht overstijgt;
3° de toegang tot een gemeenteweg of het gebruik en beheer ervan te belemmeren, te hinderen of onmogelijk te maken;
4° op of in gemeentewegen werkzaamheden uit te voeren of gemeentewegen op welke wijze ook te beschadigen zonder voorafgaande toestemming van het college van burgemeester en schepenen of zijn gemachtigde.
Het gemeentewegendecreet omschrijft vijf principes waarmee minimaal rekening moet gehouden worden wanneer beslissingen worden genomen over de wijziging van het gemeentelijk wegennet:
Desbetreffende principes moeten gemotiveerd worden in het licht van de beoordeling van een wijziging, verplaatsing of afschaffing.
Afweging van de principes
1. Het gemeentelijk beleid is gericht op het maximaal behoud en uitbreiding van het netwerk van trage wegen. Slechts in uitzonderlijke gevallen zal afschaffing en verlegging aan de orde zijn. De verlegging kadert binnen de heractivering van de verbinding en het verhogen van de aantrekkelijkheid en het gebruiksgemak ervan. De nieuwe ligging schaadt de algemene belangen niet en draagt omwille van de verbreding bij tot een toename aan het versterken van het algemene belang van deze verbinding.
2. Het gemeentelijk beleid is er op gericht het fijnmazig netwerk te optimaliseren en te versterken. Bij verleggingen en/of afschaffing wordt gestreefd naar evenwaardige en veiligere trajectalternatieven. Voorgestelde verlegging biedt een evenwaardig alternatief qua bruikbaarheid en veiligheid.
3. Het nieuwe traject volgt de perceelgrens van de site binnen een groenstrook met een breedte van 3 m. Langs beide zijden van deze stook wordt de voetweg door middel van een 3 m hoog hekwerk uit veiligheidsoverwegingen afgeschermd (afsluiting aan de perceelsgrens en aan gebouwengrens van de Carrefoursite). Het deel van het pad dat op de bestaande verharding aan de zijde van de Frans Beirenslaan uitkomt, wordt afgeschermd met betonblokken, zodat er een duidelijke afgrenzing naar het vrachtverkeer zal zijn en de veiligheid van de trage weggebruikers wordt gegarandeerd.
4. Het traject van de voetweg behoudt de verbinding met het aanpalende grondgebied Deurne en versterkt het gebruik ervan.
5. Door de verbreding van de gemeenteweg zal het gebruik naar de toekomst gestimuleerd worden en zal hierdoor een duurzaam gebruikte verbinding gerealiseerd worden.
De gemeenteraad beslist om het rooilijnplan en het definitieve traject van de verlegging van voetweg nr. 21 tussen de Frans Beirenslaan en de Fort 3-straat goed te keuren.