De notulen en het zittingsverslag van de voorgaande zitting van de gemeenteraad moeten goedgekeurd te worden.
De notulen zijn raadpleegbaar in bijlage.
Het zittingsverslag via deze link: http://www.borsbeek.org/besluiten
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur waarin bepaald wordt dat de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Regelgeving: bevoegdheid
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 25 september 2023 goed.
Na goedkeuring van de jaarrekening door de gemeenteraad wordt deze via het digitaal loket doorgestuurd naar het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB). De jaarrekening wordt na goedkeuring ook gepubliceerd op de website van de gemeente Borsbeek.
Op basis van de publicatie en de digitale rapportering voert ABB een controle uit op de juistheid en volledigheid van de jaarrekening. Er werden via mail een aantal bijkomende vragen gesteld, waarop een antwoord werd gegeven.
Op donderdag14 september 2023 kregen we de melding dat de jaarrekening van gemeente en OCMW Borsbeek door de gouverneur werd goedgekeurd. Er werden een aantal technische opmerkingen overgemaakt waar we naar een volgende rapportering toe rekening mee zullen houden.
De jaarrekening 2022 goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 juni 2023 bevat de volgende saldi:
budgettair resultaat boekjaar: 2.310.072 euro
gecumuleerd budgettair resultaat: 4.267.802 euro
beschikbaar budgettair resultaat: 4.267.802 euro
balanstotaal: 46.455.131 euro
overschot van het boekjaar: 1.251.723 euro
De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring van de jaarrekening 2022 door de gouverneur.
De meerjarenplanning 2020-2025 werd in 2019 opgemaakt door een samenwerking tussen de verschillende diensten en het bestuur.
Zoals elk jaar komen er in de loop van het jaar een aantal zaken naar boven waardoor er een aanpassing van de cijfers nodig is. De verschillende diensten hebben de cijfers voor 2023 herbekeken en doorgegeven welke budgetten overgezet moeten worden naar een volgend jaar, welke budgetten aangepast moeten worden, welke geschrapt en welke toegevoegd.
In deze AMJP 2020-2025 wijziging 1/2023 zijn voornamelijk volgende aanpassingen opgenomen:
Deze wijzigingen werden verwerkt in de AMJP 2020-2025 wijziging 1/2023 en besproken met het college.
Voor een aantal ramingen zijn we ook afhankelijk van de input van andere instanties en partnerbesturen. Zo werden de toelagen aan de politiezone en hulpverleningszone ingeschreven op basis van de begrotingen die werden goedgekeurd in de raden van deze besturen.
De cijfers voor de aanvullende personenbelasting, verkeersbelasting en opcentiemen onroerende voorheffing werden voorzien aan de hand van de ramingen die we doorkregen van de FOD Financiën.
Ook voor de ramingen van de dividenden en tegemoetkomingen van o.a. Pidpa en Fluvius werd er rekening gehouden met hun meerjarenplanningen en de laatste nieuwe raming die we van hen hebben doorgekregen.
Ook de uitgaven voor afvalophaling en -verwerking werden ingeschreven op basis van de geactualiseerde raming van Igean.
Voor een gedetailleerd overzicht van de wijzigingen verwijzen we naar de strategische nota en het volledige overzicht van het beleid dat is opgenomen bij de toelichting van de AMJP 2020-2025 wijziging 1/2023.
Beschikbaar budgettair resultaat 2023 na wijziging: 2.545.940 euro
Beschikbaar budgettair resultaat 2024 na wijziging: 437.510 euro
Beschikbaar budgettair resultaat 2025 na wijziging: 28.027 euro
Autofinancieringsmarge 2023 na wijziging: -1.526.598 euro
Autofinancieringsmarge 2024 na wijziging: 29.194 euro
Autofinancieringsmarge 2025 na wijziging: 408.566 euro
Het geconsolideerde beschikbaar budgettair resultaat moet jaarlijks positief zijn.
De geconsolideerde autofinancieringsmarge moet positief zijn aan het einde van de planningsperiode.
Aan beide evenwichten is ook na de aanpassingen voldaan.
De gemeenteraad keurt de AMJP 2020-2025 wijziging 1/2023 voor het deel van de gemeente goed.
De gemeenteraad neemt kennis van het deel van het OCMW van de MJP 2020-2025 wijziging 1/2023.
De geconsolideerde MJP 2020-2025 wijziging 1/2023 wordt goedgekeurd door de gemeenteraad.
De gemeenteraad heeft de meerjarenplanning 2020-2025 van het centraal kerkbestuur goedgekeurd op 18 november 2019. Op 23 januari 2023 werd de wijziging MJP van de kerkfabriek Sint-Jacobus goedgekeurd door de gemeenteraad.
Op 6 september 2023 werden de budgetten 2024 van de kerkfabriek Sint-Jacobus en van de kerkfabriek Sint-Jan Berchmans toegelicht. Op 13 september 2023 werden de officiële documenten ingediend via Religiopoint.
Op 9 en 12 september 2023 gaf het bisdom gunstig advies over beide budgetten.
Sint-Jacobus
Men verwacht afnemende ontvangsten van omhalingen en kleine giften in vergelijking met het budget 2023 en de jaarrekening 2022.
Bij de uitgaven wordt er jaarlijks een klein budget voorzien om de nodige herstellingen te kunnen uitvoeren voor het gebruik van het orgel. De verzekeringen zowel voor het gebouw als de BA zijn geïndexeerd. De uitgaven voor nutsvoorzieningen zijn gedaald ten opzichte van het budget 2023. Op de post voor onderhoud is de verdere afbetaling opgenomen van een nieuwe automatische regeling voor een efficiëntere verwarming en een nieuw multifunctioneel programma-uurwerk voor het aansturen van het torenuurwerk, klokkenspelen en verwarming installatie. Om dit zo vlug mogelijk te realiseren is er gebruik gemaakt van een renteloze lening bij de eigen middelen rekening gespreid over 3 jaar.
Sint-Jan Berchmans
De kerkraad opteert om het budget 2024 binnen de grens van het goedgekeurde meerjarenplan te houden waar voor de meeste rekeningen jaarlijks een indexering van 1% werd voorzien.
Bij de nutsvoorzieningen verwacht men dat de voorbije energiecrisis geen invloed zal hebben op het budget 2024. De uitgaven voor gas en elektriciteit worden lager begroot en andere uitgaven die in 2024 het risico lopen om overschreden te worden werden hoger begroot in 2024.
Sint-Jacobus
In de meerjarenplanning 2020-2025 (na wijziging) van de kerkfabriek Sint-Jacobus was er voor 2024 een exploitatietoelage voorzien van 28.117,00 euro. Bij de opmaak van het budget 2024 wordt er rekening gehouden met het resultaat van de jaarrekening 2022 en het budget 2023. Hierdoor bedraagt de aangepast exploitatietoelage 23.350,08 euro wat binnen de goedgekeurde meerjarenplanning na wijziging valt.
Sint-Jan Berchmans
In de meerjarenplanning 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Jan Berchmans was er voor 2024 een exploitatietoelage voorzien van 20.015,49 euro. Bij de opmaak van het budget 2024 wordt er rekening gehouden met het resultaat van de jaarrekening 2022 en het budget 2023. Hierdoor bedraagt de aangepaste exploitatietoelage 20.015,49 euro wat binnen de goedgekeurde meerjarenplanning valt. De exploitatietoelage wordt verdeeld over Antwerpen (31%) en Borsbeek (69%); voor Borsbeek bedraagt de exploitatietoelage 13.810,69 euro.
In de meerjarenplanning van de gemeente zullen de nodige budgetten voorzien worden voor de toelagen aan de beide kerkbesturen.
De gemeenteraad keurt het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Jan Berchmans goed.
De gemeenteraad keurt het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Jacobus goed.
De gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA.
Op 8 september 2023 werden de verschillende documentatiestukken met betrekking tot de toetreding tot samenwerking met Luminus en de uitgifte van aandelen kengetal 11 (Luminus) en kengetal 9f (Storm Olen) bezorgd aan de gemeente.
Toetreding tot samenwerking met Luminus - uitgifte aandelen kengetal 11 "Luminus"
Begin 2017 waren er reeds verkennende gesprekken tussen IKA en Luminus over een eventuele samenwerking. Concreet zou een gezamenlijke vennootschap worden opgericht voor de bouw en exploitatie van windmolenparken op land. De raad van bestuur van IKA stond alvast principieel positief tegenover een mogelijke samenwerking, het ontbrak echter concrete projecten met voldoende draagkracht. Inmiddels werd tussen Luminus en zustervereniging Zefier (dat ontstond uit de groenestroomactiviteiten van Finea, Finiwo, Figga, Fingem en Finilek) een samenwerkings- en aandeelhoudersovereenkomst gefinaliseerd die resulterende in de oprichting van Zo-Fier.
Aan de gemeenten werd in 2022 de principiële vraag voorgelegd om een samenwerking voor te bereiden.
De Buitengewone Algemene Vergadering van IKA dd 20/12/2022 nam akte van de principiële gemeenteraadsbesluiten en stelde vast dat de deelnemers wensen dat IKA een samenwerking zoals beschreven in de begeleidende nota voorbereid.
Luminus biedt op dezelfde basis aan om voor minimaal 15% en maximaal 49% deel te nemen in windprojecten in het werkingsgebied van IKA, waarbij Luminus in deze samenwerking instaat voor het financieel en administratief beheer, het technisch en operationeel beheer en het onderhoud en exploitatie van de windturbine(s). Er wordt een financiering van 30% kapitaal en 70% aandeelhoudersleningen vooropgesteld.
De raad van bestuur wenst een participatie van 19,9% op te nemen.
Deze samenwerking biedt toegevoegde waarde door de uitwisseling van ervaring en de creatie van synergiën, waarbij Luminus technische kennis en ervaring in windontwikkeling, bouw en exploitatie inbrengt en IKA de lokale besturen betrekt bij de ontwikkeling en financiering. Deze samenwerking creëert tevens een platform voor dialoog over hernieuwbare energieprojecten.
IKA streeft daarbij naar een ROI (Return on Investment) van minstens het “regulatoir” kader (actueel 5,5%) met gelimiteerde risico’s. Op deze wijze ontvangen de gemeenten ,in dus in casu al hun inwoners, een dividend uit de betrokken windparken. Gemeenten op wiens grondgebied een project gerealiseerd wordt kregen de mogelijkheid om maximaal te participeren, maar ook besturen waar om diverse redenen geen opportuniteiten met betrekking tot windprojecten zich voordoen krijgen de mogelijkheid om mee te investeren.
Door diverse projecten via IKA aan te houden in een samenwerking worden de te investeren bedragen en dividendenstromen gespreid, dit verlaagt het risico een maakt een brede, lokale return naar de aangesloten steden en gemeenten die mee inzetten op windenergie mogelijk. Deze komt alle inwoner van een stad of gemeente ten goede.
IKA creëert voor deze participatie aandelen met kengetal 11 met een waarde per aandeel van 500 euro en verhoogt haar inbreng met 1,5 miljoen euro , zijnde 0,5 miljoen euro volgens de verdeelsleutel “groene stroom” en 1 miljoen euro met dezelfde verdeelsleutel en een verhoogd aandeel voor de gemeente Oud-Turnhout.
De gemeenten-deelnemers wordt gevraagd :
• Hun goedkeuring te hechten aan de beoogde samenwerking met Luminus en de toetreding tot een samenwerkingsverband waarin IKA 19,9% zal aanhouden.
• in te tekenen op de kapitaalverhoging/ verhoging van de inbreng IKA met kengetal 11, deze kan volledig volstort worden met door IKA ter incorporatie van reserves
Uitgifte van aandelen kengetal 9f "Storm Olen"
De Storm groep is een geheel van juridische entiteiten die elk een rol spelen bij de realisatie van windprojecten. De buitengewone algemene vergadering van 19 december 2011 keurde de deelname in projecten in samenwerking met STORM goed. Lokale besturen krijgen zo de mogelijkheid om via IKA deel te nemen in lokale windmolenprojecten.
Een project dat klaar is voor realisatie wordt ondergebracht in een SPV waarvan IKA 20% en de Storm Holding 80% eigenaar wordt en verder instaat voor de bouw en het beheer van het windpark. Dit houdt in dat Storm Holding en ook IKA enkel de financiering op zich nemen van projecten die instapklaar zijn.
Het project op het grondgebied van Olen is gelegen in industriegebied volgens het gewestplan, op terreinen van het bedrijf Umicore. Het project bestaat uit één windturbine (Vestas V162) met een masthoogte van 149 meter, een rotordiameter van 162 meter en een tiphoogte van 230 meter. Eens het nieuwe windpark operationeel is, zal het zo’n 16.477 MWh per jaar produceren. De jaarlijkse elektrische productie wordt geraamd op 16.477 MWh (P50) en 13.944 MWh (P90), wat overeenkomt met respectievelijk 2.746 en 2.324 vollasturen.
CAPEX : € 12,2 miljoen
project IRR post-taks : 6,36%
Aandelen + AHL : € 5,2 miljoen
Aandeel IKA : 20%
Participatie van omwonenden is mogelijk gemaakt via Storm CV dat intekent op een achtergestelde lening van Storm Olen NV.
De gemeente Olen is vragende partij voor deelname in dit project en wenst het toegewezen aandeel van 50% op te nemen.
IKA tekende in op 87.174 aandelen STORM Olen voor een totaal bedrag van 672.851,13 euro.
Ten einde de steden en gemeenten de mogelijkheid te bieden te participeren in deze investering en te genieten van de bijbehorende winsten, heeft de raad van bestuur beslist over te gaan tot de uitgifte van 1.346 nieuwe aandelen IKA met kengetal 9f voor een totaal bedrag van 673.000,00 euro.
De nieuwe aandelen worden uitgegeven aan een eenheidsprijs van 500,00 euro.
De gemeenten-deelnemers wordt gevraagd in te tekenen op de kapitaalverhoging/ verhoging van de inbreng, deze kan volledig volstort worden met door IKA ter incorporatie van reserves.
De gemeente Borsbeek kan intekenen op 16 aandelen IKA met kengetal 11 "Luminis" met een nominale waarde van 500 euro voor een totaal bedrag van 8.000 euro. Deze kapitaalverhoging kan volledig volstort worden met de beschikbare gelden op de rekening courant bij IKA.
De gemeente Borsbeek kan intekenen op 5 aandelen IKA met kengetal 9f "Storm Olen" met een eenheidsprijs van 500 euro voor een totaal bedrag van 2.500 euro. Deze kapitaalverhoging kan volledig volstort worden met de beschikbare gelden op de rekening courant bij IKA.
De gemeenteraad gaat akkoord met het intekenen op 16 aandelen IKA met kengetal 11 "Luminis" met een nominale waarde van 500 euro voor een totaal bedrag van 8.000 euro. Deze kapitaalverhoging kan volledig volstort worden met de beschikbare gelden op de rekening courant bij IKA.
De gemeenteraad gaat akkoord met het intekenen op 5 aandelen IKA met kengetal 9f "Storm Olen" met een eenheidsprijs van 500 euro voor een totaal bedrag van 2.500 euro. Deze kapitaalverhoging kan volledig volstort worden met de beschikbare gelden op de rekening courant bij IKA.
De gemeente Borsbeek is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband 'de c.v.b.a. investeringsvereniging voor de gemeenten van de Kempen en het Antwerpse' afgekort tot IKA.
Met het aangetekend schrijven van 13 september 2023 wordt de gemeente Borsbeek opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering op dinsdag 21 november 2023 om 18 uur met volgende agenda:
Er werd een dossier met documentatiestukken met betrekking tot de statutenwijziging aan de gemeente/stad per brief van 8 augustus 2023 en 13 september overgemaakt.
Er werd een dossier met documentatiestukken aan de gemeente/stad per brief van 5 september 2023 overgemaakt.
Luminus formuleert een voorstel tot deelname dat past in de strategische doelstellingen van IKA.
De gemeenteraad, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, hecht zijn goedkeuring aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA d.d. 21 november 2023:
De gemeenteraad wenst dat IKA een samenwerking met Luminus voor de realisatie van groenestroomprojecten opzet en verzoekt IKA tot een deelname in een samenwerkingsverband met Luminus zoals beschreven in de begeleidende nota. Het belang van IKA in deze samenwerking kan maximaal 19,9% bedragen. Dit verzoek houdt geen financieel engagement van de gemeente in.
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde statutenwijzigingen met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het doel/voorwerp van de dienstverlenende vereniging IKA
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 21 november 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
In zitting van de gemeenteraad van 25 september 2023 werd door een raadslid de vraag gesteld tot oprichting van commissievergaderingen. De commissies hebben als taak de besprekingen in de gemeenteraadszittingen voor te bereiden, advies te verlenen en voorstellen te formuleren over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. De commissies kunnen altijd deskundigen en belanghebbenden horen.
In zitting van het college van 9 oktober 2023 werd de oprichting van raadscommissies besproken. Het college stelt aan de gemeenteraad voor om een verenigde commissie op te richten. Een verenigde commissie overstijgt de bevoegdheden van de verschillende commissies die bestaat uit alle raadsleden.
Voorzitterschap
De burgemeester of schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een gemeenteraadscommissie.
Door de meerderheidspartijen wordt Tom Verboven, die reeds voorzitter is van de gemeenteraad, voorgedragen als voorzitter van de verenigde commissie.
De partij Vlaams Belang sluit zich aan bij de voordracht van de meerderheidspartijen en dragen hierdoor ook Tom Verboven voor als voorzitter van de verenigde commissie.
Het presentiegeld voor de leden van de verenigde commissies bedraagt de helft van het presentiegeld dat wordt uitbetaald aan de raadsleden voor een vergadering van de gemeenteraad.
De voorzitter van de verenigde commissie ontvangt het dubbel presentiegeld van de leden van de verenigde commissie.
De gemeenteraad gaat akkoord met de oprichting van een verenigde commissie die bestaat uit alle raadsleden.
Met 18 stemmen voor en 1 ongeldige stem wordt Tom Verboven aangeduid als voorzitter van de verenigde commissie.
De gemeenteraad heeft een huishoudelijk reglement goedgekeurd in zitting van 22 november 2021. Het huishoudelijk reglement is van toepassing op de gemeenteraad en op de raad voor maatschappelijk welzijn.
Door de oprichting van een verenigde commissie in deze zitting van de gemeenteraad dient het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn aangepast te worden.
Artikel 37 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad commissies kan oprichten. Artikel 37 is niet van toepassing op de raad voor maatschappelijk welzijn (zie artikel 74 van het decreet lokaal bestuur)
Door de oprichting van een verenigde commissie dient het huishoudelijk reglement aangepast te worden:
Het presentiegeld voor de leden van de verenigde commissies bedraagt de helft van het presentiegeld dat wordt uitbetaald aan de raadsleden voor een vergadering van de gemeenteraad.
De voorzitter van de verenigde commissie ontvangt het dubbel presentiegeld van de leden van de verenigde commissie.
Het aangepaste huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn wordt goedgekeurd.
In zitting van de gemeenteraad van 21 februari 2022 werd principieel goedkeuring gegeven aan een mogelijke vrijwillige samenvoeging van de stad Antwerpen met de gemeente Borsbeek.
Er werd in de gemeenteraad afgesproken dat er maandelijks een toelichting zou gegeven worden aan de raadsleden over de stand van zaken van deze fusie.
Aan de gemeenteraadsleden wordt een toelichting gegeven over de stand van zaken van de mogelijke fusie tussen de stad Antwerpen en de gemeente Borsbeek.