Terug
Gepubliceerd op 29/06/2023

2023_GR_00072 - Belastingen - Inname van het openbaar domein - goedkeuring

Gemeenteraad
ma 26/06/2023 - 20:00 gemeenteraadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Verboven, voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Ken Casier, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Linda Bresseleers, schepen; Frans Neyens; Geert Van de Laar; Peter Van Hoof; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Liselotte Leenaerts; Hassana Errazzouki; Peggy Maebe; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Verontschuldigd

Marian Lauwers, schepen; Ann Vereycken; Anita Van den Bulck; Naomi Van der Velden; Maryse Lenders-Crauwels

Secretaris

Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Voorzitter

Tom Verboven, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00072 - Belastingen - Inname van het openbaar domein - goedkeuring

Aanwezig

Tom Verboven, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Ken Casier, Kristof Van de Velde, Linda Bresseleers, Frans Neyens, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Liselotte Leenaerts, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 16
Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Liselotte Leenaerts, Luc Couillier, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Ken Casier, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Dis Van Berckelaer, Frans Neyens, Tom Verboven
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00072 - Belastingen - Inname van het openbaar domein - goedkeuring 2023_GR_00072 - Belastingen - Inname van het openbaar domein - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 31 mei 2021 werd het huidige reglement 'Belasting op inname van het openbaar domein' door de gemeenteraad goedgekeurd.

Aangezien er volgens het huidige reglement op bepaalde vlakken meerdere interpretaties mogelijk waren en dit regelmatig voor verwarring zorgde werd de omschrijving in het reglement verduidelijkt en aangepast.  

Juridische grond

Artikel 170 §4 van de Grondwet bepaalt dat "geen last of belasting kan door de agglomeratie, de federatie van gemeenten en de gemeente worden ingevoerd dan door een beslissing van hun raad."

Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register.

Besluit van de Vlaamse Regering houdende de vaststelling van een algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer van 29 april 1997.

Decreet van 30 mei 2008 omtrent de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.

Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 omtrent de gemeentefiscaliteit.

Motivering

Door de financiële toestand is de gemeente genoodzaakt om belastingen en retributies te heffen.

Dit reglement heeft tot doel :

  • De hinder te beperken die ontstaat bij de tijdelijke inname van het openbaar domein door werfinrichting bij bouwwerken of wegenwerken;
  • De modaliteiten voor de aanvraag van de plaatsing van een werfinrichting vast te leggen;
  • Eenduidige richtlijnen vast te leggen voor de inname van het openbaar domein;
  • het vestigen van een retributie op de inname van het openbaar domein.

In het reglement werden een aantal zaken opgenomen om een goede werking te kunnen garanderen.  

Bij het tarief van de heffing werd toegevoegd dat elke begonnen kalenderdag beschouwd wordt als een volledige kalenderdag.  Daarmee wordt bedoeld dat het tarief niet splitsbaar is.  Het tarief wordt aangerekend voor een ganse dag, ongeacht de inbeslaggenomen periode. 

De dienst Omgeving wordt vaak geconfronteerd door aanvragen die zeer laattijdig worden ingediend.  De technische dienst is vaak genoodzaakt om onmiddellijk actie te ondernemen en de parkeerverbodsborden nog te plaatsen.  De planningen worden per week opgemaakt en als er zich laattijdig wijzigingen voordoen, moet dit aangepast worden.   Een spoedprocedure vraagt een snelle behandeling van de vergunning en een laattijdige plaatsing van de borden waardoor vaak de planning moet gewijzigd worden, dit veroorzaakt extra werk.  We voorzien dan ook een spoedprocedure waarin vergunningen tot minstens 2 werkdagen voor de aanvang van de inname kunnen aangevraagd worden. Er wordt een aangepast tarief voorzien voor de administratiekost dat het extra werk dat de laattijdige aanvraag met zich meebrengt vergoedt.

Dit reglement zorgt ervoor om bij een inname van openbaar domein de duur van de hinder te beperken.  In onze gemeente is er sprake van een hoge parkeerdruk en op bepaalde plaatsen binnen de gemeente spreken we zelfs van een tekort aan parkeerplaatsen.  We trachten dit probleem op te vangen door o.a. de aanvrager van de inname openbaar domein te stimuleren zijn plaats vrij te geven tussen 18.00 uur ’s avonds en 07.00 uur ’s ochtend.  Zo kunnen de parkeerplaatsen tijdens deze uren toch nog gebruikt worden door buurtbewoners.  Om de aanvrager te stimuleren deze plaatsen vrij te maken tijdens de avond en nacht wordt er een korting toegestaan van € 0,20/m²/kalenderdag.

Bij de vrijstellingen wordt er een extra vrijstelling voorzien voor verhuiswerkzaamheden zoals het plaatsen van een verhuislift en/of verhuiswagen of werken die slechts 1 werkdag van maximum 12 uur in beslag nemen.  Het tarief van de inname zal voor deze verhuiswerkzaamheden of werken van maximum 1 werkdag niet betaald te moeten worden, de administratiekosten wel aangezien er wel een vergunning of signalisatievergunning noodzakelijk is en mogelijk ook parkeerverbodsborden moeten geleverd worden.  Deze vrijstelling wordt toegekend om de burgers aan te moedigen om de inname van het openbaar domein te trachten te beperken tot 1 dag om zo de hinder te beperken.

In dit besluit werd een extra vrijstelling voorzien voor de terrassen in functie van horecagelegenheden.  De uitbaters van de horecagelegenheden dienen geen belasting inname openbaar domein te betalen voor het uitstallen van terrassen.  Het gemeentebestuur is ervan overtuigd dat de leefbaarheid en de aantrekkingskracht van onze dorpskern sterk kan worden opgevoerd door de gezellige omgeving waarin de burgers en eventuele bezoekers kunnen verpozen.  De creatie van terrassen zal zeker toedragen tot de aantrekkingskracht van de dorpskern.

Financiële informatie

De gemeente heft een contantbelasting op de inname van het openbaar domein.  De lokale belastingen en retributies worden onder de loep genomen en waar nodig aangepast.

Beleidsinformatie

De inkomsten van deze belasting zullen voorzien worden onder artikel 736100/1/0020.

Regelgeving bevoegdheid

GR - artikel 40 § 3 - gemeentelijke reglementen
<p>Artikel 40 &sect; 3 van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast.</p>
GR - artikel 41, 14° - gemeentebelasting en retributies
<p>Artikel 41, 14&deg; van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van retributies en de voorwaarde ervan.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het reglement 'belasting op de tijdelijke inname van het openbaar domein' zoals integraal toegevoegd aan dit besluit goed.