Op 24 november 2014 keurde de gemeenteraad een nieuwe formatie en een nieuw organogram goed op basis van 'Samen Integraal'.
Op 21 december 2015 wijzigde de gemeenteraad de formatie en het organigram, o.a. qua bezetting binnen de diensten Vrije Tijd en Welzijn.
Op 5 december 2016 werd de formatie en het organogram gewijzigd in functie van de bezetting van de diensten vrije tijd, welzijn, grondgebiedzaken en juridische dienst.
Op 13 mei 2019 werd de personeelsformatie gewijzigd in het kader van de uitbouw en de realisatie van het ééngemaakt lokaal bestuur Borsbeek en wegens nood aan wijzigingen van de organisatiestructuur om beter te kunnen voldoen aan de vereisten van een hedendaags openbaar bestuur.
Op 22 maart 2021 werd de gemeenschappelijke personeelsformatie aangepast met een wijziging binnen de cluster welzijn en twee nieuwe functies via bevordering binnen het team financiën.
In de gemeenteraad van 24 januari 2022 werd de personeelsformatie aangepast met een aantal nieuwe functies/wijzigingen binnen het team maatschappelijk werk, team ruimte, team onderhoud en IT via externe aanwerving en verticale groei binnen de organisatie werden opgenomen.
In de gemeenteraad van 6 februari 2023 werd de personeelsformatie voor het laatst aangepast met een aantal wijzigingen binnen het team financiën, het team secretariaat, het team onthaal en klantenwerking, het team omgeving en het team welzijn.
De recentste evoluties en de vooruitzichten zijn de aanleiding om verdere wijzigingen aan te brengen aan de personeelsformatie.
Het vast bureau van 23 oktober 2023 nam kennis van het voorstel tot wijziging van de nieuwe personeelsformatie - najaar 2023.
Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel.
Titel II - artikel 3 tot en met artikel 7:
De personeelsformatie is het kader dat de opsomming van het aantal en de soorten betrekkingen voor een lokaal bestuur bevat, en de ‘personele middelen’ vaststelt voor de uitvoering van het beleid dat wordt uitgetekend.
Team onthaal & klantenwerking
Medewerker onthaal & klantenwerking:
Een 0,5 VTE medewerker onthaal & klantenwerking wordt toegevoegd aan de administratie binnen het team maatschappelijk werk.
Team ICT, communicatie, kennisinformatie en noodplanning
IT-medewerker:
In het vorig kader daterend van februari 2023 werd een tweede IT-functie voorzien, deze wordt nu opnieuw geschrapt. Met veel moeite en herhaalde openverklaringen is het slechts gelukt om één vte aan te werven, betrokken medewerker is niet meer in dienst.
Gezien de krapte op de arbeidsmarkt is de invulling van één, laat staan twee functies moeilijk of niet haalbaar. Er wordt volop gezocht naar een pragmatische oplossingen om de IT-ondersteuning te verzekeren.
Team burgerzaken
Coördinator burgerzaken:
De taken van de een coördinator burgerzaken beantwoorden aan een inschaling op A- niveau. De complexiteit van de taken binnen burgerzaken is toegenomen. Om concurrentieel te blijven op de arbeidsmarkt, in het bijzonder ten aanzien van andere besturen in de regio, is het aangewezen om de functie van teamcoach burgerzaken te laten evolueren naar de functie van coördinator burgerzaken. De huidige titularis krijgt hierdoor desgewenst, een kans tot bevordering.
Deskundige burgerzaken:
De functiefamilie van deskundigen wordt in het organogram voorzien op B-niveau. De taken van een deskundige zijn immers sterker geënt op de kennis van beleid, juridische materie en vereisen een continue bijscholing. Om concurrentieel te blijven op de arbeidsmarkt, in het bijzonder ten aanzien van andere besturen in de regio, is het aangewezen om de functie van expert burgerzaken te laten evolueren naar de functie van deskundige burgerzaken. De huidige titularissen krijgen hierdoor, indien zij dit wensen, een kans tot bevordering.
Team vrije tijd
Coördinator vrije tijd: de motivering mbt de coördinator burgerzaken geldt mutatis mutandis ook voor de coördinator vrije tijd.
Team welzijn
Jeugdwerker:
Bij de selectieprocedure van jeugdopbouwwerker was er slechts 1 kandidaat geslaagd voor het aanwervingsexamen.
Er was de intentie om, gezien de functie van teamcoach welzijn momenteel niet ingevuld wordt, meer in te zetten op basiswerk door de aanwerving van een tweede jeugd(opbouwmede)werker; dit wordt in deze aanpassing geformaliseerd door een bijkomende functie op C1-C3 .
Gezien de relatief grote verhouding van kansarme gezinnen in Borsbeek is de aanwerving van een extra jeugdwerker een prangende en reële nood, dit beantwoordt aan de conclusies van de evaluatie van de jeugdwerking in het voorbije jaar.
Maatschappelijk werker:
Eén (uitdovende) statutair functie van maatschappelijk werker wordt toegevoegd aan het contingent van de contractuelen.
Team openbaar domein & patrimonium
Projectleider publieke ruimte:
Antwerpen voorziet enkel projectleiders op A-niveau. Omwille van de krapte op de arbeidsmarkt en de noodzaak om de functie in te vullen op het vereiste niveau, heeft het college ervoor gekozen om toepassing te maken van de terbeschikkingstellings-overeenkomst tussen stad Antwerpen en lokaal bestuur Borsbeek, goedgekeurd in het college van 31 oktober 2022 .
Technisch coördinator-planner:
De functie van technisch coördinator-planner beantwoordt aan een functie op C-niveau. Het betreft een profiel waar veldwerk en rechtstreekse aansturing van de dagelijkse werking van het technisch team primeren. Medewerkers op het terrein kunnen het verschil maken qua werking en optimalisering van de dienstverlening op het openbaar domein. Functieprofielen op B-niveau zijn meer gericht op beleidsvoorbereidend- en administratief werk, waarvoor competenties zoals o.a. projectmatig werken en het beheersen van ICT-vaardigheden van groot belang zijn.
Deze aanpassing biedt de mogelijkheid aan de huidige waarnemend-titularis van de functie om desgewenst te bevorderen.
Teamcoach groen of polyvalent:
De functie van teamcoach beantwoordt aan een functie op C-niveau. Het betreft een profiel waar veldwerk en rechtstreekse aansturing van de dagelijkse werking van het team, met sturing door de technisch coördinator-planner.
Deze aanpassing biedt de mogelijkheid aan de huidige waarnemend-titularis van de functie om desgewenst te bevorderen.
Gunstig advies van het managementteam gepland op 31 oktober 2023.
Gunstig advies van de vakbonden op 24 oktober 2023.
Uit de raming opgemaakt door de financiële dienst en rekening houdend met de organisatie van een aantal procedures via interne groei (bevordering) binnen de organisatie geven de voorgestelde wijzigingen een extra jaarlijks kostenplaatje (incl. patronale bijdragen) van 72.764,39 euro.
Al deze wijzigingen zullen opgenomen worden in de MJP 2020-2025.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de nieuwe personeelsformatie najaar 2023 goed zoals schematisch opgenomen als bijlage aan dit besluit.