De notulen en het zittingsverslag van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 januari 2020 moeten goedgekeurd te worden.
De notulen vindt u in bijlage.
Het zittingsverslag kan u raadplegen via volgende link: http://www.borsbeek.org/besluiten
Artikel 74 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat artikel 32 van het decreet lokaal bestuur ook van toepassing is op de raad voor maatschappelijk welzijn: Als er geen opmerkingen gemaakt worden over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd".
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen en het zittingsverslag van haar zitting van 23 oktober 2023 goed.
De Vlaamse Regering kent voor de periode 1 juli 2023 - 31 december 2023 in totaal 4,24 miljoen euro toe aan de lokale besturen voor de organisatie van het aanvullende lokaal dienstenaanbod zoals bepaald in het uitvoeringsbesluit bij het decreet over maatwerk bij individuele inschakeling.
Op 30 juni 2023 hebben we het eerste voorschot subsidie aanvullend lokaal dienstenaanbod voor de periode 1/7/2023 tot 31/12/2023 ontvangen.
Het decreet van 22 november 2013 met betrekking tot de lokale diensteneconomie (LDE)
Het besluit van de Vlaamse regering van 19 december 2014 met betrekking op het decreet op de lokale diensteneconomie
Het besluit van de Vlaamse regering van 15 juli 2022 tot uitvoering van het decreet van 14 januari 2022 over maatwerk bij individuele inschakeling
Het uitvoeringsbesluit van de Vlaamse regering van 26 mei 2023 over de werkingssubsidie aanvullend lokaal diensten aanbod van algemeen economisch belang juli 2023 tot december 2023
Vanaf 1 juli 2023 wordt de maatregel lokale diensteneconomie (LDE) ingekanteld in het kader van individueel maatwerk. De Vlaamse regering heeft in haar regeerakkoord het engagement opgenomen dat de lokale diensteneconomie zich verder kan ontplooien binnen individueel maatwerk en dat een klaverbladfinanciering mogelijk blijft. Zo worden lokale besturen, met het kader voor de aanvullende lokale diensten (ALD), aangemoedigd om verder in te zetten op de lokale diensten van algemeen economisch belang (DAEB) waar de LDE-ondernemingen vandaag reeds op geënt zijn. Het wil eveneens garanderen dat de lokale dienstverlening binnen iedere individuele LDE-onderneming na het wegvallen van de SINE-subsidies op 1 juli 2023 verder gezet kan worden.
Om die reden werd een werkingssubsidie toegekend aan elk lokaal bestuur met de uitdrukkelijke vraag om deze middelen toe te kennen binnen de bestaande samenwerkingsverbanden met de LDE-ondernemingen.
Het lokaal bestuur Borsbeek ontving een brief waarin de werkingsmiddelen die we kunnen verdelen opgesomd staan. Voor Borsbeek kan volgende LDE-onderneming beroep doen op de middelen: Regionaal Instituut voor Dringende Hulpverlening Krisisinfo-Netwerk-Antwerpen.
Het lokaal bestuur Borsbeek krijgt voor 2023 een totaal bedrag van 1.187,50 euro dat te verdelen is naar dit initiatief.
Ook in 2024 en 2025 zullen we nog werkingsmiddelen krijgen die verdeeld zullen worden aan Kina.
Om deze middelen te kunnen verdelen zullen we een nieuwe DAEB-opdrachtverklaring voorleggen aan de Kina. Daarnaast leggen we ook een samenwerkingsovereenkomst voor aan Kina om de specifieke modaliteiten rond toekenning van de subsidie af te spreken.
Aan het lokaal bestuur Borsbeek is een totale subsidie van 1.187,50 euro toegekend voor het werkingsjaar 2023 (periode 1 juli 2023 tot 31 december 2023). Een eerste voorschot van 475,00 (40%) euro werd ontvangen op 30 juni 2023. Het tweede voorschot zal uiterlijk op 30 november 2023 worden betaald met vervolgens een saldo in 2024.
De lokale besturen rapporteren over het aanvullend lokaal dienstenaanbod conform de bepalingen van de BBC. De middelen die worden toegekend zijn geoormerkt en kunnen uitsluitend voor het opzetten en organiseren van aanvullende lokale diensten worden aangewend. In de rapportering wordt er gebruik gemaakt van de externe rapporteringscode WSE-ALD (Werk en Sociale Economie - Aanvullende Lokaal Dienstenaanbod).
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de doorstorting van de werkingssubsidie in het kader van de diensten van algemeen economisch belang voor 2023, 2024 en 2025 aan Kina goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het opdrachtbesluit lokale diensteneconomie waarin aan Kina de opdracht wordt gegeven om de lokale dienst te organiseren goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de afsprakennota aanvullende lokale diensten met Kina goed.
Op 24 november 2014 keurde de gemeenteraad een nieuwe formatie en een nieuw organogram goed op basis van 'Samen Integraal'.
Op 21 december 2015 wijzigde de gemeenteraad de formatie en het organigram, o.a. qua bezetting binnen de diensten Vrije Tijd en Welzijn.
Op 5 december 2016 werd de formatie en het organogram gewijzigd in functie van de bezetting van de diensten vrije tijd, welzijn, grondgebiedzaken en juridische dienst.
Op 13 mei 2019 werd de personeelsformatie gewijzigd in het kader van de uitbouw en de realisatie van het ééngemaakt lokaal bestuur Borsbeek en wegens nood aan wijzigingen van de organisatiestructuur om beter te kunnen voldoen aan de vereisten van een hedendaags openbaar bestuur.
Op 22 maart 2021 werd de gemeenschappelijke personeelsformatie aangepast met een wijziging binnen de cluster welzijn en twee nieuwe functies via bevordering binnen het team financiën.
In de gemeenteraad van 24 januari 2022 werd de personeelsformatie aangepast met een aantal nieuwe functies/wijzigingen binnen het team maatschappelijk werk, team ruimte, team onderhoud en IT via externe aanwerving en verticale groei binnen de organisatie werden opgenomen.
In de gemeenteraad van 6 februari 2023 werd de personeelsformatie voor het laatst aangepast met een aantal wijzigingen binnen het team financiën, het team secretariaat, het team onthaal en klantenwerking, het team omgeving en het team welzijn.
De recentste evoluties en de vooruitzichten zijn de aanleiding om verdere wijzigingen aan te brengen aan de personeelsformatie.
Het vast bureau van 23 oktober 2023 nam kennis van het voorstel tot wijziging van de nieuwe personeelsformatie - najaar 2023.
Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel.
Titel II - artikel 3 tot en met artikel 7:
De personeelsformatie is het kader dat de opsomming van het aantal en de soorten betrekkingen voor een lokaal bestuur bevat, en de ‘personele middelen’ vaststelt voor de uitvoering van het beleid dat wordt uitgetekend.
Team onthaal & klantenwerking
Medewerker onthaal & klantenwerking:
Een 0,5 VTE medewerker onthaal & klantenwerking wordt toegevoegd aan de administratie binnen het team maatschappelijk werk.
Team ICT, communicatie, kennisinformatie en noodplanning
IT-medewerker:
In het vorig kader daterend van februari 2023 werd een tweede IT-functie voorzien, deze wordt nu opnieuw geschrapt. Met veel moeite en herhaalde openverklaringen is het slechts gelukt om één vte aan te werven, betrokken medewerker is niet meer in dienst.
Gezien de krapte op de arbeidsmarkt is de invulling van één, laat staan twee functies moeilijk of niet haalbaar. Er wordt volop gezocht naar een pragmatische oplossingen om de IT-ondersteuning te verzekeren.
Team burgerzaken
Coördinator burgerzaken:
De taken van de een coördinator burgerzaken beantwoorden aan een inschaling op A- niveau. De complexiteit van de taken binnen burgerzaken is toegenomen. Om concurrentieel te blijven op de arbeidsmarkt, in het bijzonder ten aanzien van andere besturen in de regio, is het aangewezen om de functie van teamcoach burgerzaken te laten evolueren naar de functie van coördinator burgerzaken. De huidige titularis krijgt hierdoor desgewenst, een kans tot bevordering.
Deskundige burgerzaken:
De functiefamilie van deskundigen wordt in het organogram voorzien op B-niveau. De taken van een deskundige zijn immers sterker geënt op de kennis van beleid, juridische materie en vereisen een continue bijscholing. Om concurrentieel te blijven op de arbeidsmarkt, in het bijzonder ten aanzien van andere besturen in de regio, is het aangewezen om de functie van expert burgerzaken te laten evolueren naar de functie van deskundige burgerzaken. De huidige titularissen krijgen hierdoor, indien zij dit wensen, een kans tot bevordering.
Team vrije tijd
Coördinator vrije tijd: de motivering mbt de coördinator burgerzaken geldt mutatis mutandis ook voor de coördinator vrije tijd.
Team welzijn
Jeugdwerker:
Bij de selectieprocedure van jeugdopbouwwerker was er slechts 1 kandidaat geslaagd voor het aanwervingsexamen.
Er was de intentie om, gezien de functie van teamcoach welzijn momenteel niet ingevuld wordt, meer in te zetten op basiswerk door de aanwerving van een tweede jeugd(opbouwmede)werker; dit wordt in deze aanpassing geformaliseerd door een bijkomende functie op C1-C3 .
Gezien de relatief grote verhouding van kansarme gezinnen in Borsbeek is de aanwerving van een extra jeugdwerker een prangende en reële nood, dit beantwoordt aan de conclusies van de evaluatie van de jeugdwerking in het voorbije jaar.
Maatschappelijk werker:
Eén (uitdovende) statutair functie van maatschappelijk werker wordt toegevoegd aan het contingent van de contractuelen.
Team openbaar domein & patrimonium
Projectleider publieke ruimte:
Antwerpen voorziet enkel projectleiders op A-niveau. Omwille van de krapte op de arbeidsmarkt en de noodzaak om de functie in te vullen op het vereiste niveau, heeft het college ervoor gekozen om toepassing te maken van de terbeschikkingstellings-overeenkomst tussen stad Antwerpen en lokaal bestuur Borsbeek, goedgekeurd in het college van 31 oktober 2022 .
Technisch coördinator-planner:
De functie van technisch coördinator-planner beantwoordt aan een functie op C-niveau. Het betreft een profiel waar veldwerk en rechtstreekse aansturing van de dagelijkse werking van het technisch team primeren. Medewerkers op het terrein kunnen het verschil maken qua werking en optimalisering van de dienstverlening op het openbaar domein. Functieprofielen op B-niveau zijn meer gericht op beleidsvoorbereidend- en administratief werk, waarvoor competenties zoals o.a. projectmatig werken en het beheersen van ICT-vaardigheden van groot belang zijn.
Deze aanpassing biedt de mogelijkheid aan de huidige waarnemend-titularis van de functie om desgewenst te bevorderen.
Teamcoach groen of polyvalent:
De functie van teamcoach beantwoordt aan een functie op C-niveau. Het betreft een profiel waar veldwerk en rechtstreekse aansturing van de dagelijkse werking van het team, met sturing door de technisch coördinator-planner.
Deze aanpassing biedt de mogelijkheid aan de huidige waarnemend-titularis van de functie om desgewenst te bevorderen.
Gunstig advies van het managementteam gepland op 31 oktober 2023.
Gunstig advies van de vakbonden op 24 oktober 2023.
Uit de raming opgemaakt door de financiële dienst en rekening houdend met de organisatie van een aantal procedures via interne groei (bevordering) binnen de organisatie geven de voorgestelde wijzigingen een extra jaarlijks kostenplaatje (incl. patronale bijdragen) van 72.764,39 euro.
Al deze wijzigingen zullen opgenomen worden in de MJP 2020-2025.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de nieuwe personeelsformatie najaar 2023 goed zoals schematisch opgenomen als bijlage aan dit besluit.
Met het K.B. van 3.01.1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8.07.1969.
Op de buitengewone algemene vergadering van 8.11.2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19.12.2003.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 19.06.2020 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening in het kader van de zelfstandige groepering goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 25.01.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de jaarvergadering van 25.06.2021 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd om digitale vergaderingen mogelijk te maken. Dit werd bevestigd bij Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, getekend op 23.11.2021.
Het OCMW is lid bij IGEAN dienstverlening.
De raad van bestuur van 18 oktober 2023 heeft beslist om de buitengewone algemene vergadering van 20 december 2023 om 19 uur op digitale wijze te organiseren.
De dagorde werd als volgt vastgelegd:
Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:
Nota te ontwikkelen activiteiten en begroting
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 35 van de statuten bepalen dat er afgezien van de jaarvergadering nog minstens één buitengewone algemene vergadering moet worden georganiseerd in de loop van het laatste trimester van elk jaar.
Op deze buitengewone algemene vergadering worden de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar besproken, alsook wordt een door de raad van bestuur opgestelde begroting voorgelegd.
De raad van bestuur van 18.10.2023 heeft haar goedkeuring gehecht aan nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2024 evenals aan de begroting 2024. De buitengewone algemene vergadering keurt deze documenten goed.
Benoemen bestuurder - raad van bestuur
Artikel 431 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat IGEAN dienstverlening naast een algemene vergadering over een raad van bestuur beschikt. Artikel 434 van het decreet lokaal bestuur stelt dat het aantal leden van deze raad van bestuur maximaal 15 bedraagt.
Koen Volckaerts, burgemeester Hove, heeft ontslag genomen als schepen en als gemeenteraadslid waardoor hij ook geen lid meer is van de raad van bestuur.
De gemeenteraad van Hove heeft in zitting van 26.09.2023 Lenn De Cleene voorgedragen als kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening.
De benoeming van deze bestuurder wordt voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering van 20.12.2023.
Aanvaarden toetreding IVEBICA
Met het besluit van de raad van bestuur van 6.09.2023 drukt IVEBICA de wens uit om toe te treden tot IGEAN dienstverlening.
In uitvoering van artikel 420 van het decreet lokaal bestuur en artikel 7 van de statuten van IGEAN wordt de vraag tot toetreding ter goedkeuring voorgelegd aan de algemene vergadering.
Art. 11 van de statuten van IGEAN stelt dat de algemene vergadering de bedragen bepaalt die moeten geplaatst worden door IVEBICA. De algemene vergadering bepaalt tenslotte het aantal maatschappelijke aandelen welke aan de deelnemers toegekend worden en bepaalt welk bedrag moet gestort worden.
Naar analogie met de andere “niet-gemeentelijke” deelnemers, worden er aan IVEBICA 5 aandelen toegekend, elk met een waarde van 12,50 euro of een totaal bedrag van 62,50 euro.
Dit bedrag moet volledig geplaatst en volstort worden.
De buitengewone algemene vergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de agendapunten goed van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening die digitaal doorgaat op 20 december 2023 om 19 u.
De dagorde werd als volgt vastgelegd:
De raad voor maatschappelijk welzijn geeft mandaat aan de afgevaardigde om aan de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 20 december 2023 deel te nemen en de agendapunten goed te keuren.
Twee uittreksels van onderhavige raadsbeslissing zullen aan IGEAN dienstverlening worden bezorgd.
Op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8.11.2003 werd de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid verleden.
Op 19.12.2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de jaarvergadering van 25.06.2021 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd om digitale vergaderingen mogelijk te maken. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen getekend op 23.11.2021.
Het OCMW is lid bij IGEAN milieu & veiligheid.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Nota te ontwikkelen activiteiten en begroting
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 36 van de statuten bepalen dat er afgezien van de jaarvergadering nog minstens één buitengewone algemene vergadering moet worden georganiseerd in de loop van het laatste trimester van elk jaar.
Op deze buitengewone algemene vergadering worden de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar besproken, alsook wordt een door de raad van bestuur opgestelde begroting voorgelegd.
De raad van bestuur van 18.10.2023 heeft haar goedkeuring gehecht aan nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2024 evenals aan de begroting 2024. De buitengewone algemene vergadering keurt deze documenten goed.
Nota innovatiefonds – bepalen bijdrage
Artikel 14 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt het principe om een innovatiefonds op te richten. Dit innovatiefonds moet de vereniging in staat stellen innovatieve activiteiten, taken en projecten voor de deelnemers te onderzoeken, voor te bereiden, uit te werken en op te starten.
Op voorstel van de raad van bestuur vraagt de algemene vergadering aan de deelnemers een bijdrage in het innovatiefonds.
Om de continuïteit van de innovatieve projecten te garanderen, wordt voorgesteld om in 2024 opnieuw een bijdrage te vragen aan alle deelnemers en deze net zoals in de voorgaande jaren te koppelen aan de omzet met een bijdrage van 0,5%.
Een korte nota over de activiteiten 2023 in het kader van het innovatiefonds is als bijlage gevoegd.
De buitengewone algemene vergadering keurt het voorstel van de raad van bestuur goed.
Benoemen bestuurder met raadgevende stem
Artikel 431 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat IGEAN milieu & veiligheid naast een algemene vergadering over een raad van bestuur beschikt. Artikel 434 van het decreet lokaal bestuur stelt dat het aantal leden van deze raad van bestuur maximaal 15 bedraagt.
Overeenkomstig artikel 440 van het decreet lokaal bestuur kunnen aan de vergaderingen van de raad van bestuur eveneens worden deelgenomen door rechtstreeks door verschillende gemeenten aangewezen afgevaardigden die lid zijn met raadgevende stem.
De statuten vermelden de criteria die bepalend zijn voor de wijze van aanwijzing van die afgevaardigden, die altijd raadsleden zijn die in de betrokken gemeenten verkozen zijn op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen, en die in dalende volgorde de volgende zijn:
1. het geslacht dat het minst vertegenwoordigd is in de raad van bestuur
2. de eenparigheid van stemmen waarmee de betrokkene werd aangeduid door de gemeenteraad
3. de jongste kandidaat.
Alle door de gemeenten voorgedragen kandidaat-bestuurders met raadgevende stem worden op basis van voormelde criteria per regio gerangschikt. In uitvoering van artikel 16§2 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid heeft de buitengewone algemene vergadering van 20.03.2019 akte genomen van de per regio best gerangschikte kandidaat-bestuurder met raadgevende stem en deze effectief aangeduid, zoals aangepast door de algemene vergadering van 25.06.2021.
Met het overlijden van Guy Van den Broek, bestuurder met raadgevende stem regio noord, wordt de initiële rangschikking voor deze regio hernomen op basis waarvan Ludwig Anthonissen, gemeente Brecht, de best gerangschikte kandidaat-bestuurder met raadgevende stem is.
De raad van bestuur heeft in zitting van 13.09.2023 beslist de aanduiding van Ludwig Anthonissen, gemeente Brecht – regio noord, als lid van de raad van bestuur met raadgevende stem voor te leggen aan de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 20.12.2023.
Aanvaarden toetreding IVEBICA
Met het besluit van de raad van bestuur van 6.09.2023 drukt IVEBICA de wens uit om toe te treden tot IGEAN dienstverlening.
In uitvoering van artikel 420 van het decreet lokaal bestuur en artikel 7 van de statuten van IGEAN wordt de vraag tot toetreding ter goedkeuring voorgelegd aan de algemene vergadering.
Art. 11 van de statuten van IGEAN stelt dat de algemene vergadering de bedragen bepaalt die moeten geplaatst worden door IVEBICA. De algemene vergadering bepaalt tenslotte het aantal maatschappelijke aandelen welke aan de deelnemers toegekend worden en bepaalt welk bedrag moet gestort worden.
Naar analogie met de andere “niet-gemeentelijke” deelnemers, worden er aan IVEBICA 5 aandelen toegekend, elk met een waarde van 12,50 euro of een totaal bedrag van 62,50 euro.
Dit bedrag moet volledig geplaatst en volstort worden
Benoemen van een lid van het adviescomité
Artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat er een adviescomité “milieu” en een adviescomité “veiligheid” opgericht wordt.
Een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en blijft in aantal beperkt tot het aantal doelstellingen. Enkel de gemeenten die belang hebben bij de betrokken doelstelling zijn vertegenwoordigd in dit adviescomité, dat bestaat uit uitvoerende mandatarissen die bevoegd zijn voor de betrokken doelstelling.
Het adviescomité “milieu” bestaat uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken deelnemers.
Het adviescomité “veiligheid” bestaat uit één (1) vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven (7) vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.
Met de beslissing van 8.06.2023 stelt het OCMW Boom mevrouw Inge De Ridder voor als lid voor het adviescomité veiligheid.
Met de beslissing van 6.09.2023 stelt de raad van bestuur van IVEBICA de heer Eddy Soetwey voor als lid voor het adviescomité veiligheid.
De benoeming van deze leden wordt voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering.
De buitengewone algemene vergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de agendapunten goed van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu en veiligheid die digitaal doorgaat op 20 december 2023 om 19u.
De dagorde werd als volgt vastgelegd:
2. goedkeuren van de begroting 2024
3. innovatiefonds – bepalen bijdrage 2024
4. aanduiden bestuurder met raadgevende stem
5. toetreding aanvaarden van IVEBICA
6. benoemen leden adviescomités.
De raad voor maatschappelijk welzijn geeft mandaat aan de afgevaardigde om aan de buitengewone algemene vergadering van 20 december 2023 van IGEAN milieu en veiligheid deel te nemen en de agendapunten goed te keuren.
Twee uittreksels van onderhavige raadsbeslissing zullen aan IGEAN milieu en veiligheid worden bezorgd.
Het OCMW Borsbeek is deelnemer van de dienstverlenende vereniging CIPAL. Met de oproepingsbrief van 26 oktober 2023 wordt het OCMW Borsbeek opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van CIPAL op 14 december 2023 om 16 uur. Deze vergadering gaat digitaal door. De vergadering heeft de volgende agendapunten:
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de agendapunten goed voor de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 die digitaal plaatsvindt:
De raad voor maatschappelijk welzijn geeft mandaat aan de afgevaardigde om aan de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 deel te nemen en de agendapunten goed te keuren.