Terug
Gepubliceerd op 19/12/2023

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

ma 27/11/2023 - 20:01 gemeenteraadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Tom Verboven, voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Linda Bresseleers, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Ann Coemans; Ann Vereycken; Peter Van Hoof; Hassana Errazzouki; Liselotte Leenaerts; Lucienne Bogaerts; Chris Grietens; Peggy Maebe; Maryse Lenders-Crauwels; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Verontschuldigd

Luc Couillier; Naomi Van der Velden; Geert Van de Laar

Secretaris

Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Voorzitter

Tom Verboven, voorzitter

Agendapunten

1.

2023_RMW_00034 - Notulen raad voor maatschappelijk welzijn - 23 oktober 2023 - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Verboven, voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Linda Bresseleers, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Ann Coemans; Ann Vereycken; Peter Van Hoof; Hassana Errazzouki; Liselotte Leenaerts; Chris Grietens; Peggy Maebe; Maryse Lenders-Crauwels; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Verontschuldigd
Luc Couillier; Naomi Van der Velden; Geert Van de Laar; Lucienne Bogaerts
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Verboven, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_RMW_00034 - Notulen raad voor maatschappelijk welzijn - 23 oktober 2023 - goedkeuring
Aanwezig
Tom Verboven, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Kristof Van de Velde, Linda Bresseleers, Frans Neyens, Anita Van den Bulck, Ann Coemans, Ann Vereycken, Peter Van Hoof, Hassana Errazzouki, Liselotte Leenaerts, Chris Grietens, Peggy Maebe, Maryse Lenders-Crauwels, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 17
Frans Neyens, Tom Verboven, Anita Van den Bulck, Peter Van Hoof, Ann Coemans, Chris Grietens, Liselotte Leenaerts, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Maryse Lenders-Crauwels, Dis Van Berckelaer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2023_RMW_00034 - Notulen raad voor maatschappelijk welzijn - 23 oktober 2023 - goedkeuring

2023_RMW_00034 - Notulen raad voor maatschappelijk welzijn - 23 oktober 2023 - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De notulen en het zittingsverslag van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 januari 2020 moeten goedgekeurd te worden.

De notulen vindt u in bijlage.

Het zittingsverslag kan u raadplegen via volgende link: http://www.borsbeek.org/besluiten

Juridische grond

Artikel 74 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat artikel 32 van het decreet lokaal bestuur ook van toepassing is op de raad voor maatschappelijk welzijn: Als er geen opmerkingen gemaakt worden over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering, worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd".

Regelgeving: bevoegdheid
 
Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn beschikt over de volheid van bevoegdheid voor de aangelegenheden die aan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn door de krachtens de wet of het decreet zijn toevertrouwd.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen en het zittingsverslag van haar zitting van 23 oktober 2023 goed.

2.

2023_RMW_00035 - Kina - Werkingssubsidie diensten van algemeen economisch belang - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Verboven, voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Linda Bresseleers, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Ann Coemans; Ann Vereycken; Peter Van Hoof; Hassana Errazzouki; Liselotte Leenaerts; Lucienne Bogaerts; Chris Grietens; Peggy Maebe; Maryse Lenders-Crauwels; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Verontschuldigd
Kristof Van de Velde, schepen; Luc Couillier; Naomi Van der Velden; Geert Van de Laar
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Verboven, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_RMW_00035 - Kina - Werkingssubsidie diensten van algemeen economisch belang - goedkeuring
Aanwezig
Tom Verboven, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Linda Bresseleers, Frans Neyens, Anita Van den Bulck, Ann Coemans, Ann Vereycken, Peter Van Hoof, Hassana Errazzouki, Liselotte Leenaerts, Lucienne Bogaerts, Chris Grietens, Peggy Maebe, Maryse Lenders-Crauwels, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 17
Frans Neyens, Tom Verboven, Anita Van den Bulck, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Liselotte Leenaerts, Walter Kiebooms, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Maryse Lenders-Crauwels, Dis Van Berckelaer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2023_RMW_00035 - Kina - Werkingssubsidie diensten van algemeen economisch belang - goedkeuring

2023_RMW_00035 - Kina - Werkingssubsidie diensten van algemeen economisch belang - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Vlaamse Regering kent voor de periode 1 juli 2023 - 31 december 2023 in totaal 4,24 miljoen euro toe aan de lokale besturen voor de organisatie van het aanvullende lokaal dienstenaanbod zoals bepaald in het uitvoeringsbesluit bij het decreet over maatwerk bij individuele inschakeling. 

Op 30 juni 2023 hebben we het eerste voorschot subsidie aanvullend lokaal dienstenaanbod voor de periode 1/7/2023 tot 31/12/2023 ontvangen.

Juridische grond

Het decreet van 22 november 2013 met betrekking tot de lokale diensteneconomie (LDE)

Het besluit van de Vlaamse regering van 19 december 2014 met betrekking op het decreet op de lokale diensteneconomie

Het besluit van de Vlaamse regering van 15 juli 2022 tot uitvoering van het decreet van 14 januari 2022 over maatwerk bij individuele inschakeling

Het uitvoeringsbesluit van de Vlaamse regering van 26 mei 2023 over de werkingssubsidie aanvullend lokaal diensten aanbod van algemeen economisch belang juli 2023 tot december 2023

Motivering

Vanaf 1 juli 2023 wordt de maatregel lokale diensteneconomie (LDE) ingekanteld in het kader van individueel maatwerk. De Vlaamse regering heeft in haar regeerakkoord het engagement opgenomen dat de lokale diensteneconomie zich verder kan ontplooien binnen individueel maatwerk en dat een klaverbladfinanciering mogelijk blijft. Zo worden lokale besturen, met het kader voor de aanvullende lokale diensten (ALD), aangemoedigd om verder in te zetten op de lokale diensten van algemeen economisch belang (DAEB) waar de LDE-ondernemingen vandaag reeds op geënt zijn. Het wil eveneens garanderen dat de lokale dienstverlening binnen iedere individuele LDE-onderneming na het wegvallen van de SINE-subsidies op 1 juli 2023 verder gezet kan worden.

Om die reden werd een werkingssubsidie toegekend aan elk lokaal bestuur met de uitdrukkelijke vraag om deze middelen toe te kennen binnen de bestaande samenwerkingsverbanden met de LDE-ondernemingen.

Het lokaal bestuur Borsbeek ontving een brief waarin de werkingsmiddelen die we kunnen verdelen opgesomd staan. Voor Borsbeek kan volgende LDE-onderneming beroep doen op de middelen: Regionaal Instituut voor Dringende Hulpverlening Krisisinfo-Netwerk-Antwerpen.

Het lokaal bestuur Borsbeek krijgt voor 2023 een totaal bedrag van 1.187,50 euro dat te verdelen is naar dit initiatief.

Ook in 2024 en 2025 zullen we nog werkingsmiddelen krijgen die verdeeld zullen worden aan Kina.

Om deze middelen te kunnen verdelen zullen we een nieuwe DAEB-opdrachtverklaring voorleggen aan de Kina. Daarnaast leggen we ook een samenwerkingsovereenkomst voor aan Kina om de specifieke modaliteiten rond toekenning van de subsidie af te spreken.


Financiële informatie

Aan het lokaal bestuur Borsbeek is een totale subsidie van 1.187,50 euro toegekend voor het werkingsjaar 2023 (periode 1 juli 2023 tot 31 december 2023). Een eerste voorschot van 475,00 (40%) euro werd ontvangen op 30 juni 2023. Het tweede voorschot zal uiterlijk op 30 november 2023 worden betaald met vervolgens een saldo in 2024.

De lokale besturen rapporteren over het aanvullend lokaal dienstenaanbod conform de bepalingen van de BBC. De middelen die worden toegekend zijn geoormerkt en kunnen uitsluitend voor het opzetten en organiseren van aanvullende lokale diensten worden aangewend. In de rapportering wordt er gebruik gemaakt van de externe rapporteringscode WSE-ALD (Werk en Sociale Economie - Aanvullende Lokaal Dienstenaanbod).

Regelgeving bevoegdheid
RMW - Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn beschikt over de volheid van bevoegdheid voor de aangelegenheden die aan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn door de krachtens de wet of het decreet zijn toevertrouwd.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de doorstorting van de werkingssubsidie in het kader van de diensten van algemeen economisch belang voor 2023, 2024 en 2025 aan Kina goed.

Artikel 2

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het opdrachtbesluit lokale diensteneconomie waarin aan Kina de opdracht wordt gegeven om de lokale dienst te organiseren goed.

Artikel 3

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de afsprakennota aanvullende lokale diensten met Kina goed.

3.

2023_RMW_00036 - Personeelsformatie - aanpassingen - najaar 2023 - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Verboven, voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Linda Bresseleers, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Ann Coemans; Ann Vereycken; Peter Van Hoof; Hassana Errazzouki; Liselotte Leenaerts; Lucienne Bogaerts; Chris Grietens; Peggy Maebe; Maryse Lenders-Crauwels; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Verontschuldigd
Kristof Van de Velde, schepen; Luc Couillier; Naomi Van der Velden; Geert Van de Laar
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Verboven, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_RMW_00036 - Personeelsformatie - aanpassingen - najaar 2023 - goedkeuring
Aanwezig
Tom Verboven, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Linda Bresseleers, Frans Neyens, Anita Van den Bulck, Ann Coemans, Ann Vereycken, Peter Van Hoof, Hassana Errazzouki, Liselotte Leenaerts, Lucienne Bogaerts, Chris Grietens, Peggy Maebe, Maryse Lenders-Crauwels, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 17
Frans Neyens, Tom Verboven, Anita Van den Bulck, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Liselotte Leenaerts, Walter Kiebooms, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Maryse Lenders-Crauwels, Dis Van Berckelaer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2023_RMW_00036 - Personeelsformatie - aanpassingen - najaar 2023 - goedkeuring

2023_RMW_00036 - Personeelsformatie - aanpassingen - najaar 2023 - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 24 november 2014 keurde de gemeenteraad een nieuwe formatie en een nieuw organogram goed op basis van 'Samen Integraal'.
Op 21 december 2015 wijzigde de gemeenteraad de formatie en het organigram, o.a. qua bezetting binnen de diensten Vrije Tijd en Welzijn.
Op 5 december 2016 werd de formatie en het organogram gewijzigd in functie van de bezetting van de diensten vrije tijd, welzijn, grondgebiedzaken en juridische dienst.
Op 13 mei 2019 werd de personeelsformatie gewijzigd in het kader van de uitbouw en de realisatie van het ééngemaakt lokaal bestuur Borsbeek en wegens nood aan wijzigingen van de organisatiestructuur om beter te kunnen voldoen aan de vereisten van een hedendaags openbaar bestuur.
Op 22 maart 2021 werd de gemeenschappelijke personeelsformatie aangepast met een wijziging binnen de cluster welzijn en twee nieuwe functies via bevordering binnen het team financiën.
In de gemeenteraad van 24 januari 2022 werd de personeelsformatie aangepast met een aantal nieuwe functies/wijzigingen binnen het team maatschappelijk werk, team ruimte, team onderhoud en IT via externe aanwerving en verticale groei binnen de organisatie werden opgenomen.
In de gemeenteraad van 6 februari 2023 werd de personeelsformatie voor het laatst aangepast met een aantal wijzigingen binnen het team financiën, het team secretariaat, het team onthaal en klantenwerking, het team omgeving en het team welzijn.
De recentste evoluties en de vooruitzichten zijn de aanleiding om verdere wijzigingen aan te brengen aan de personeelsformatie.
Het vast bureau van 23 oktober 2023 nam kennis van het voorstel tot wijziging van de nieuwe personeelsformatie - najaar 2023.

Juridische grond

Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel.

Titel II - artikel 3 tot en met artikel 7:

De personeelsformatie is het kader dat de opsomming  van  het  aantal  en  de  soorten  betrekkingen  voor een lokaal bestuur bevat, en de ‘personele middelen’ vaststelt voor de uitvoering van het beleid dat wordt uitgetekend.

Motivering

Team onthaal & klantenwerking

Medewerker onthaal & klantenwerking:
Een 0,5 VTE medewerker onthaal & klantenwerking wordt toegevoegd aan de administratie binnen het team maatschappelijk werk.

Team ICT, communicatie, kennisinformatie en noodplanning

IT-medewerker:
In het vorig kader daterend van februari 2023 werd een tweede IT-functie voorzien, deze wordt nu opnieuw geschrapt. Met veel moeite en herhaalde openverklaringen is het slechts gelukt om één vte aan te werven, betrokken medewerker is niet meer in dienst.
Gezien de krapte op de arbeidsmarkt is de invulling van één, laat staan twee functies moeilijk of niet haalbaar.  Er wordt volop gezocht naar een pragmatische oplossingen om de IT-ondersteuning te verzekeren.  

Team burgerzaken

Coördinator burgerzaken:
De  taken van de een coördinator burgerzaken beantwoorden aan een inschaling op A- niveau. De complexiteit van de taken binnen burgerzaken is toegenomen. Om concurrentieel te blijven op de arbeidsmarkt, in het bijzonder ten aanzien van andere besturen in de regio, is het aangewezen om de functie van teamcoach burgerzaken te laten evolueren naar de functie van coördinator burgerzaken. De huidige titularis krijgt hierdoor desgewenst,  een kans tot bevordering.

Deskundige burgerzaken:
De functiefamilie van deskundigen wordt in het organogram voorzien op B-niveau. De taken van een deskundige zijn immers sterker geënt op de kennis van beleid, juridische materie en vereisen een continue bijscholing. Om concurrentieel te blijven op de arbeidsmarkt, in het bijzonder ten aanzien van andere besturen in de regio, is het aangewezen om de functie van expert burgerzaken te laten evolueren naar de functie van deskundige burgerzaken. De huidige titularissen krijgen hierdoor, indien zij dit wensen,  een kans tot bevordering.

Team vrije tijd

Coördinator vrije tijd: de motivering mbt de coördinator burgerzaken geldt mutatis mutandis ook voor de coördinator vrije tijd.

Team welzijn

Jeugdwerker:
Bij de selectieprocedure van jeugdopbouwwerker was er slechts 1 kandidaat geslaagd voor het aanwervingsexamen.
Er was de intentie om, gezien de functie van teamcoach welzijn momenteel niet ingevuld wordt, meer in te zetten op basiswerk door de aanwerving van een tweede jeugd(opbouwmede)werker; dit wordt in deze aanpassing geformaliseerd door een bijkomende functie op C1-C3 .
Gezien de relatief grote verhouding van kansarme gezinnen in Borsbeek is de aanwerving van een extra jeugdwerker een prangende en reële nood, dit beantwoordt aan de conclusies van de evaluatie van de jeugdwerking in het voorbije jaar.

Maatschappelijk werker:
Eén (uitdovende) statutair functie  van maatschappelijk werker wordt toegevoegd aan het contingent van de contractuelen.

Team openbaar domein & patrimonium

Projectleider publieke ruimte:
Antwerpen voorziet enkel projectleiders op A-niveau. Omwille van de krapte op de arbeidsmarkt en de noodzaak om de functie in te vullen op het vereiste niveau, heeft het college ervoor gekozen om toepassing te maken van de terbeschikkingstellings-overeenkomst tussen stad Antwerpen en lokaal bestuur Borsbeek, goedgekeurd in het college van 31 oktober 2022 .  

Technisch coördinator-planner:
De functie van technisch coördinator-planner beantwoordt aan een functie op C-niveau. Het betreft een profiel waar veldwerk en rechtstreekse aansturing van de dagelijkse werking van het technisch team primeren. Medewerkers op het terrein kunnen het verschil maken qua werking en optimalisering van de dienstverlening op het openbaar domein. Functieprofielen op B-niveau zijn meer gericht op beleidsvoorbereidend- en administratief werk, waarvoor competenties zoals o.a. projectmatig werken en het beheersen van ICT-vaardigheden van groot belang zijn.
Deze aanpassing biedt de mogelijkheid aan de huidige waarnemend-titularis van de functie om desgewenst te bevorderen.

Teamcoach groen of polyvalent:
De functie van teamcoach beantwoordt aan een functie op C-niveau. Het betreft een profiel waar veldwerk en rechtstreekse aansturing van de dagelijkse werking van het team, met sturing door de technisch coördinator-planner.
Deze aanpassing biedt de mogelijkheid aan de huidige waarnemend-titularis van de functie om desgewenst te bevorderen.

Gunstig advies van het managementteam gepland op 31 oktober 2023.

Gunstig advies van de vakbonden op 24 oktober 2023.

Financiële informatie

Uit de raming opgemaakt door de financiële dienst en rekening houdend met de organisatie van een aantal procedures via interne groei (bevordering) binnen de organisatie geven de voorgestelde wijzigingen een extra jaarlijks kostenplaatje (incl. patronale bijdragen) van 72.764,39 euro.

Al deze wijzigingen zullen opgenomen worden in de MJP 2020-2025.

Beleidsinformatie
Deze kosten wordt opgenomen in de meerjarenplanning 2024-2027 op de verschillende personeelsbudgetten
Regelgeving bevoegdheid
RMW - Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn beschikt over de volheid van bevoegdheid voor de aangelegenheden die aan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn door de krachtens de wet of het decreet zijn toevertrouwd.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de nieuwe personeelsformatie najaar 2023 goed zoals schematisch opgenomen als bijlage aan dit besluit.

4.

2023_RMW_00037 - IGEAN, dienstverlening - buitengewone algemene vergadering van 20 december 2023 - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Verboven, voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Linda Bresseleers, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Ann Coemans; Ann Vereycken; Peter Van Hoof; Hassana Errazzouki; Liselotte Leenaerts; Lucienne Bogaerts; Chris Grietens; Peggy Maebe; Maryse Lenders-Crauwels; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Verontschuldigd
Kristof Van de Velde, schepen; Luc Couillier; Naomi Van der Velden; Geert Van de Laar
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Verboven, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_RMW_00037 - IGEAN, dienstverlening - buitengewone algemene vergadering van 20 december 2023 - goedkeuring
Aanwezig
Tom Verboven, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Linda Bresseleers, Frans Neyens, Anita Van den Bulck, Ann Coemans, Ann Vereycken, Peter Van Hoof, Hassana Errazzouki, Liselotte Leenaerts, Lucienne Bogaerts, Chris Grietens, Peggy Maebe, Maryse Lenders-Crauwels, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 17
Frans Neyens, Tom Verboven, Anita Van den Bulck, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Liselotte Leenaerts, Walter Kiebooms, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Maryse Lenders-Crauwels, Dis Van Berckelaer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2023_RMW_00037 - IGEAN, dienstverlening - buitengewone algemene vergadering van 20 december 2023 - goedkeuring

2023_RMW_00037 - IGEAN, dienstverlening - buitengewone algemene vergadering van 20 december 2023 - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Met het K.B. van 3.01.1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8.07.1969.

Op de buitengewone algemene vergadering van 8.11.2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19.12.2003.

Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.

Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.

Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.

Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

Op de algemene vergadering van 19.06.2020 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening in het kader van de zelfstandige groepering goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 25.01.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

Op de jaarvergadering van 25.06.2021 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd om digitale vergaderingen mogelijk te maken. Dit werd bevestigd bij Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, getekend op 23.11.2021.

Het OCMW is lid bij IGEAN dienstverlening.

De raad van bestuur van 18 oktober 2023 heeft beslist om de buitengewone algemene vergadering van 20 december 2023 om 19 uur op digitale wijze te organiseren.

De dagorde werd als volgt vastgelegd:

  1. goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2024
  2. goedkeuren van de begroting 2024
  3. benoemen bestuurder
  4. toetreding aanvaarden IVEBICA

Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:

  1. de uittreksels uit de beslissingen van de raad van bestuur van 18 oktober 2023
  2. de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie met de begroting voor 2024

Juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
  • Artikel 35 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt. Op deze vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.
  • In zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 februari 2019 werd Dis Van Berckelaer aangeduid als afgevaardigde en in zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 mei 2023 werd Maryse Crauwels als plaatsvervanger aangeduid voor alle algemene en buitengewone algemene vergaderingen van Igean, dienstverlening.
Motivering

Nota te ontwikkelen activiteiten en begroting

Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 35 van de statuten bepalen dat er afgezien van de jaarvergadering nog minstens één buitengewone algemene vergadering moet worden georganiseerd in de loop van het laatste trimester van elk jaar. 

Op deze buitengewone algemene vergadering worden de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar besproken, alsook wordt een door de raad van bestuur opgestelde begroting voorgelegd.

De raad van bestuur van 18.10.2023 heeft haar goedkeuring gehecht aan nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2024 evenals aan de begroting 2024. De buitengewone algemene vergadering keurt deze documenten goed.


Benoemen bestuurder - raad van bestuur

Artikel 431 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat IGEAN dienstverlening naast een algemene vergadering over een raad van bestuur beschikt. Artikel 434 van het decreet lokaal bestuur stelt dat het aantal leden van deze raad van bestuur maximaal 15 bedraagt.


Koen Volckaerts, burgemeester Hove, heeft ontslag genomen als schepen en als gemeenteraadslid waardoor hij ook geen lid meer is van de raad van bestuur.

De gemeenteraad van Hove heeft in zitting van 26.09.2023 Lenn De Cleene voorgedragen als kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening.

De benoeming van deze bestuurder wordt voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering van 20.12.2023.


Aanvaarden toetreding IVEBICA

Met het besluit van de raad van bestuur van 6.09.2023 drukt IVEBICA de wens uit om toe te treden tot IGEAN dienstverlening.

In uitvoering van artikel 420 van het decreet lokaal bestuur en artikel 7 van de statuten van IGEAN wordt de vraag tot toetreding ter goedkeuring voorgelegd aan de algemene vergadering.

Art. 11 van de statuten van IGEAN stelt dat de algemene vergadering de bedragen bepaalt die moeten geplaatst worden door IVEBICA. De algemene vergadering bepaalt tenslotte het aantal maatschappelijke aandelen welke aan de deelnemers toegekend worden en bepaalt welk bedrag moet gestort worden.

Naar analogie met de andere “niet-gemeentelijke” deelnemers, worden er aan IVEBICA 5 aandelen toegekend, elk met een waarde van 12,50 euro of een totaal bedrag van 62,50 euro.  

Dit bedrag moet volledig geplaatst en volstort worden.

Financiële informatie

De buitengewone algemene vergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.

Regelgeving bevoegdheid
GR - artikel 41, 9° - wat een andere wet aan de gemeenteraad voorbehoudt
<p>Artikel 41, 9&deg; van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad is bevoegd voor beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de agendapunten goed van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening die digitaal doorgaat op 20 december 2023 om 19 u.

De dagorde werd als volgt vastgelegd:

  1. goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2024
  2. goedkeuren van de begroting 2024
  3. benoemen bestuurder
  4. toetreding aanvaarden van IVEBICA

Artikel 2

De raad voor maatschappelijk welzijn geeft mandaat aan de afgevaardigde om aan de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 20 december 2023 deel te nemen en de agendapunten goed te keuren.

Artikel 3

Twee uittreksels van onderhavige raadsbeslissing zullen aan IGEAN dienstverlening worden bezorgd.

5.

2023_RMW_00038 - IGEAN, milieu en veiligheid - buitengewone algemene vergadering van 20 december 2023 - goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Verboven, voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Linda Bresseleers, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Ann Coemans; Ann Vereycken; Peter Van Hoof; Hassana Errazzouki; Liselotte Leenaerts; Lucienne Bogaerts; Chris Grietens; Peggy Maebe; Maryse Lenders-Crauwels; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Verontschuldigd
Kristof Van de Velde, schepen; Luc Couillier; Naomi Van der Velden; Geert Van de Laar
Secretaris
Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
Voorzitter
Tom Verboven, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_RMW_00038 - IGEAN, milieu en veiligheid - buitengewone algemene vergadering van 20 december 2023 - goedkeuring
Aanwezig
Tom Verboven, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Linda Bresseleers, Frans Neyens, Anita Van den Bulck, Ann Coemans, Ann Vereycken, Peter Van Hoof, Hassana Errazzouki, Liselotte Leenaerts, Lucienne Bogaerts, Chris Grietens, Peggy Maebe, Maryse Lenders-Crauwels, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 17
Frans Neyens, Tom Verboven, Anita Van den Bulck, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Liselotte Leenaerts, Walter Kiebooms, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Maryse Lenders-Crauwels, Dis Van Berckelaer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2023_RMW_00038 - IGEAN, milieu en veiligheid - buitengewone algemene vergadering van 20 december 2023 - goedkeuring

2023_RMW_00038 - IGEAN, milieu en veiligheid - buitengewone algemene vergadering van 20 december 2023 - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8.11.2003 werd de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid verleden.

Op 19.12.2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.

Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.

Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch  Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.

Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.

Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal  bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.

Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.

Op de jaarvergadering van 25.06.2021 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd om digitale vergaderingen mogelijk te maken. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen getekend op 23.11.2021.

Het OCMW is lid bij IGEAN milieu & veiligheid.

    Juridische grond
    • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

    • Artikel 36 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt. Op deze vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.
    • In zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 februari 2019 werd Liselotte Leenaerts aangeduid als afgevaardigde en Walter Kiebooms als plaatsvervanger voor alle algemene en buitengewone algemene vergaderingen van Igean, milieu en veiligheid.
    Motivering

    Nota te ontwikkelen activiteiten en begroting

    Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 36 van de statuten bepalen dat er afgezien van de jaarvergadering nog minstens één buitengewone algemene vergadering moet worden georganiseerd in de loop van het laatste trimester van elk jaar. 

    Op deze buitengewone algemene vergadering worden de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar besproken, alsook wordt een door de raad van bestuur opgestelde begroting voorgelegd. 

    De raad van bestuur van 18.10.2023 heeft haar goedkeuring gehecht aan nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2024 evenals aan de begroting 2024. De buitengewone algemene vergadering keurt deze documenten goed.

     

    Nota innovatiefonds – bepalen bijdrage

    Artikel 14 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt het principe om een innovatiefonds op te richten. Dit innovatiefonds moet de vereniging in staat stellen innovatieve activiteiten, taken en projecten voor de deelnemers te onderzoeken, voor te bereiden, uit te werken en op te starten.

    Op voorstel van de raad van bestuur vraagt de algemene vergadering aan de deelnemers een bijdrage in het innovatiefonds. 

    Om de continuïteit van de innovatieve projecten te garanderen, wordt voorgesteld om in 2024 opnieuw een bijdrage te vragen aan alle deelnemers en deze net zoals in de voorgaande jaren te koppelen aan de omzet met een bijdrage van 0,5%.

    Een korte nota over de activiteiten 2023 in het kader van het innovatiefonds is als bijlage gevoegd.

    De buitengewone algemene vergadering keurt het voorstel van de raad van bestuur goed.


    Benoemen bestuurder met raadgevende stem

    Artikel 431 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat IGEAN milieu & veiligheid naast een algemene vergadering over een raad van bestuur beschikt. Artikel 434 van het decreet lokaal bestuur stelt dat het aantal leden van deze raad van bestuur maximaal 15 bedraagt.

    Overeenkomstig artikel 440 van het decreet lokaal bestuur kunnen aan de vergaderingen van de raad van bestuur eveneens worden deelgenomen door rechtstreeks door verschillende gemeenten aangewezen afgevaardigden die lid zijn met raadgevende stem. 

    De statuten vermelden de criteria die bepalend zijn voor de wijze van aanwijzing van die afgevaardigden, die altijd raadsleden zijn die in de betrokken gemeenten verkozen zijn op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen, en die in dalende volgorde de volgende zijn:

    1. het geslacht dat het minst vertegenwoordigd is in de raad van bestuur

    2. de eenparigheid van stemmen waarmee de betrokkene werd aangeduid door de gemeenteraad

    3. de jongste kandidaat.

    Alle door de gemeenten voorgedragen kandidaat-bestuurders met raadgevende stem worden op basis van voormelde criteria per regio gerangschikt. In uitvoering van artikel 16§2 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid heeft de buitengewone algemene vergadering van 20.03.2019 akte genomen van de per regio best gerangschikte kandidaat-bestuurder met raadgevende stem en deze effectief aangeduid, zoals aangepast door de algemene vergadering van 25.06.2021. 

     

    Met het overlijden van Guy Van den Broek, bestuurder met raadgevende stem regio noord, wordt de initiële rangschikking voor deze regio hernomen op basis waarvan Ludwig Anthonissen, gemeente Brecht, de best gerangschikte kandidaat-bestuurder met raadgevende stem is. 

    De raad van bestuur heeft in zitting van 13.09.2023 beslist de aanduiding van Ludwig Anthonissen, gemeente Brecht – regio noord, als lid van de raad van bestuur met raadgevende stem voor te leggen aan de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 20.12.2023.

     

    Aanvaarden toetreding IVEBICA

    Met het besluit van de raad van bestuur van 6.09.2023 drukt IVEBICA de wens uit om toe te treden tot IGEAN dienstverlening.

    In uitvoering van artikel 420 van het decreet lokaal bestuur en artikel 7 van de statuten van IGEAN wordt de vraag tot toetreding ter goedkeuring voorgelegd aan de algemene vergadering.

    Art. 11 van de statuten van IGEAN stelt dat de algemene vergadering de bedragen bepaalt die moeten geplaatst worden door IVEBICA. De algemene vergadering bepaalt tenslotte het aantal maatschappelijke aandelen welke aan de deelnemers toegekend worden en bepaalt welk bedrag moet gestort worden.

    Naar analogie met de andere “niet-gemeentelijke” deelnemers, worden er aan IVEBICA 5 aandelen toegekend, elk met een waarde van 12,50 euro of een totaal bedrag van 62,50 euro.  

    Dit bedrag moet volledig geplaatst en volstort worden


    Benoemen van een lid van het adviescomité

    Artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat er een adviescomité “milieu” en een adviescomité “veiligheid” opgericht wordt.

    Een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en blijft in aantal beperkt tot het aantal doelstellingen. Enkel de gemeenten die belang hebben bij de betrokken doelstelling zijn vertegenwoordigd in dit adviescomité, dat bestaat uit uitvoerende mandatarissen die bevoegd zijn voor de betrokken doelstelling. 

    Het adviescomité “milieu” bestaat uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken deelnemers.

    Het adviescomité “veiligheid” bestaat uit één (1) vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven (7) vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.

    Met de beslissing van 8.06.2023 stelt het OCMW Boom mevrouw Inge De Ridder voor als lid voor het adviescomité veiligheid.

    Met de beslissing van 6.09.2023 stelt de raad van bestuur van IVEBICA de heer Eddy Soetwey voor als lid voor het adviescomité veiligheid.

    De benoeming van deze leden wordt voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering.

    Financiële informatie

    De buitengewone algemene vergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.

    Regelgeving bevoegdheid
    RMW - Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur
    <p>Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn beschikt over de volheid van bevoegdheid voor de aangelegenheden die aan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn door de krachtens de wet of het decreet zijn toevertrouwd.</p>

    Besluit

    De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

    Artikel 1

    De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de agendapunten goed van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu en veiligheid die digitaal doorgaat op 20 december 2023 om 19u.

    De dagorde werd als volgt vastgelegd:

        1.  goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2024

        2.  goedkeuren van de begroting 2024

        3.  innovatiefonds – bepalen bijdrage 2024

        4.  aanduiden bestuurder met raadgevende stem

        5.  toetreding aanvaarden van IVEBICA

        6.  benoemen leden adviescomités.

    Artikel 2

    De raad voor maatschappelijk welzijn geeft mandaat aan de afgevaardigde om aan de buitengewone algemene vergadering van 20 december 2023 van IGEAN milieu en veiligheid deel te nemen en de agendapunten goed te keuren.

    Artikel 3

    Twee uittreksels van onderhavige raadsbeslissing zullen aan IGEAN milieu en veiligheid worden bezorgd.

    6.

    2023_RMW_00039 - CIPAL - algemene vergadering van 14 december 2023 - goedkeuring

    Goedgekeurd

    Samenstelling

    Aanwezig
    Tom Verboven, voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Linda Bresseleers, schepen; Frans Neyens; Anita Van den Bulck; Ann Coemans; Ann Vereycken; Peter Van Hoof; Hassana Errazzouki; Liselotte Leenaerts; Lucienne Bogaerts; Chris Grietens; Peggy Maebe; Maryse Lenders-Crauwels; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
    Verontschuldigd
    Kristof Van de Velde, schepen; Luc Couillier; Naomi Van der Velden; Geert Van de Laar
    Secretaris
    Kathleen Sebreghts, algemeen directeur
    Voorzitter
    Tom Verboven, voorzitter

    Stemming op het agendapunt

    2023_RMW_00039 - CIPAL - algemene vergadering van 14 december 2023 - goedkeuring
    Aanwezig
    Tom Verboven, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Linda Bresseleers, Frans Neyens, Anita Van den Bulck, Ann Coemans, Ann Vereycken, Peter Van Hoof, Hassana Errazzouki, Liselotte Leenaerts, Lucienne Bogaerts, Chris Grietens, Peggy Maebe, Maryse Lenders-Crauwels, Kathleen Sebreghts
    Stemmen voor 17
    Frans Neyens, Tom Verboven, Anita Van den Bulck, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Liselotte Leenaerts, Walter Kiebooms, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Maryse Lenders-Crauwels, Dis Van Berckelaer
    Stemmen tegen 0
    Onthoudingen 0
    Blanco stemmen 0
    Ongeldige stemmen 0
    6.

    2023_RMW_00039 - CIPAL - algemene vergadering van 14 december 2023 - goedkeuring

    2023_RMW_00039 - CIPAL - algemene vergadering van 14 december 2023 - goedkeuring

    Motivering

    Aanleiding en context

    Het OCMW Borsbeek is deelnemer van de dienstverlenende vereniging CIPAL. Met de oproepingsbrief van 26 oktober 2023 wordt het OCMW Borsbeek opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van CIPAL op 14 december 2023 om 16 uur. Deze vergadering gaat digitaal door. De vergadering heeft de volgende agendapunten:

      1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemers
      2. Bespreking en goedkeuring van de begroting voor het boekjaar 2024
      3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
    Juridische grond
    • De laatst gecoördineerde statuten van de dienstverlenende vereniging CIPAL.
    • Artikel 35 van de statuten van CIPAL bepalen dat de benoemingsprocedure met de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers dient herhaald te worden voor elke algemene vergadering.
    • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 432 dat bepaalt dat de vertegenwoordigers op de algemene vergadering aangewezen worden door de organen die, krachtens de wettelijke reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen.
    • In zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 mei 2023 werd, voor de rest van deze legislatuur, Peggy Maebe aangeduid als afgevaardigde en en in zitting van de gemeenteraad van 25 februari 2019 Tom Verboven als plaatsvervanger voor alle algemene en buitengewone algemene vergaderingen van CIPAL.
    Regelgeving bevoegdheid
    GR - artikel 41, 9° - wat een andere wet aan de gemeenteraad voorbehoudt
    <p>Artikel 41, 9&deg; van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad is bevoegd voor beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.</p>
    GR - artikel 41, 4° oprichten van en toetreden tot rechtspersonen, vertegenwoordiging in agentschappen
    <p>Artikel 41, 4&deg; van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad is bevoegd voor het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.</p>

    Besluit

    De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

    Artikel 1

    De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de agendapunten goed voor de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 die digitaal plaatsvindt:

    1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemers
    2. Bespreking en goedkeuring van de begroting voor het boekjaar 2024
    3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

    Artikel 2

    De raad voor maatschappelijk welzijn geeft mandaat aan de afgevaardigde om aan de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 deel te nemen en de agendapunten goed te keuren.