De notulen en het zittingsverslag van de voorgaande zitting van de gemeenteraad moeten goedgekeurd te worden.
De notulen zijn raadpleegbaar in bijlage.
Het zittingsverslag via deze link: http://www.borsbeek.org/besluiten
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur waarin bepaald wordt dat de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Regelgeving: bevoegdheid
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 24 april 2023 goed.
In zitting van de gemeenteraad van 7 januari 2019 werd Michael Bryon verkozen als kandidaat opvolger van effectief lid Ken Casier in de politieraad. Door het ontslag van Ken Casier in de politieraad werd Michaël Bryon als opvolger geïnstalleerd.
In de gemeenteraad van 24 april 2023 werd kennis genomen van het ontslag van Michaël Bryon als gemeenteraadslid. Door het ontslag van Michaël Bryon als gemeenteraadslid, vervalt ook automatisch zijn lidmaatschap van de politieraad, aangezien de politieraadsleden steeds gemeenteraadslid moeten zijn.
Michaël Bryon was reeds opvolger van Ken Casier, er werd geen tweede kandidaat opvolger voorgedragen in de akte.
Er dient dus een nieuwe voordrachtakte opgemaakt te worden.
"Wanneer een effectief lid van de politieraad voor het verstrijken van zijn mandaat ophoudt deel uit te maken van de politieraad en hij geen opvolger of opvolgers heeft, kunnen alle nog in functie zijnde gemeenteraadsleden die de voordracht van het te vervangen lid hadden ondertekend, gezamenlijk een kandidaat effectief lid en één of meer kandidaat-opvolgers voordragen. In dit geval worden deze kandidaten verkozen verklaard, de kandidaat-opvolgers in orde van hun voordracht. Is zulks niet het geval, dan wordt in de vervanging voorzien bij een geheime stemming waarbij elk gemeenteraadslid over één stem beschikt en de kandidaat die de meeste stemmen behaalde verkozen wordt verklaard."
De gemeenteraadsleden van de fractie N-VA dienden op 3 mei 2023 een nieuwe voordracht akte in. Deze voordrachtakte werd ondertekend door dezelfde raadsleden als de ondertekening van de voordrachtakte van het ontslagnemend raadslid.
Walter Kiebooms wordt voorgedragen als effectief lid voor de politieraad. De akte maakt geen melding van een kandidaat-opvolger.
De voordracht is conform de wetgeving en bijgevolg kan de kandidaat verkozen verklaard worden.
De gemeenteraad neemt er kennis van dat Michaël Bryon door zinj ontslag als gemeenteraadslid, geen lid meer kan zijn van de politieraad zone MINOS.
De voorgedragen kandidaat effectief lid, Walter Kiebooms wordt verkozen verklaard als effectief lid van de politiezone MINOS zonder kandidaat opvolger op basis van de ingediende voordrachtakte door de gemeenteraadsleden van de N-VA.
In de zomer van 2020 werd op vraag van het college van burgemeester en schepenen een werkgroep opgestart met leden van het schepencollege en beleidsmedewerkers van de diensten grondgebiedzaken, juridische dienst en vrijetijd met als doel om de contracten van de verenigingen die zich hebben gevestigd op het fort te herbekijken. Een groot deel gebruiksovereenkomsten werd reeds bekrachtigd in de vergadering van de gemeenteraad van november 2022.
In deze vervolgfase worden ook andere gebruikers in dit systeem van contracten ondergebracht.
Er kwam recent opslagruimte vrij in loods 2 op het fort en in lokaal TH16 van Tirolerhof. Deze ruimtes werden daarom aangeboden aan organisaties die op de wachtlijst staan.
Volgende organisaties wensen in te tekenen op een gebruiksovereenkomst voor de beschikbare opslagruimte:
Gebruikersreglement voor infrastructuur en terreinen zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 april 2021
De gebruiksperiode voor de clublokalen en opslagruimten werd bij aanvang van dit dossier vastgelegd op 10 jaar. Omwille van de periode 10 jaar worden de gebruiksovereenkomsten en bijlagen ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Via deze gebruiksovereenkomsten hanteert het lokaal bestuur een algemeen en objectief kader dat aansluit bij de huidige noden van het lokaal bestuur Borsbeek. Daarnaast wenst het bestuur met de overeenkomsten de Borsbeekse organisaties en verenigingen meer duidelijkheid en zekerheid te verschaffen in het licht van een mogelijke fusie met stad Antwerpen.
De lokalen en opslagruimten staan open voor Borsbeekse organisaties (al dan niet erkend) die hun werking hebben op het grondgebied van Borsbeek en op die manier een bijdrage leveren aan het maatschappelijk welzijn en activiteitenaanbod van de gemeente Borsbeek.
Bovenstaande organisaties voldoen aan dit criterium.
De gemeenteraad volgt de principiële beslissing van het college dd. 8 mei 2023 en besluit om een ruimte ter beschikking te stellen aan:
De gemeenteraad volgt de principiële beslissing van het college om aan de gemeentelijke kunstschool Academia geen ruimte ter beschikking te stellen vermits zij net een volledig nieuw gebouw in gebruik hebben genomen dat meer dan ruim genoeg is om te voorzien in hun noden.
De categoriebepaling en prijsbepaling werd voorafgaandelijk voorgelegd aan de financieel directeur en vastgelegd overeenkomstig het toepasselijke gebruiksreglement:
De gemeenteraad keurt de gebruiksovereenkomsten en bijhorende bijlagen met betrekking tot de opslagruimte in lokaal 2G, loods 2 en lokaal TH16 in Tirolerhof goed voor:
De gebruiksovereenkomsten worden afgesloten voor een termijn van 10 jaar met ingang vanaf 1 juni 2023 en gelden t.e.m. 31 mei 2033.
De kennisname van de meerjarenplanning 2020-2025 van de protestantse kerk te Boechout door de gemeenteraad op 21 oktober 2019.
De Protestantse kerk is erkend met een gebiedsomschrijving die de grenzen van één gemeente overschrijdt. Het voogdijschap ligt volledig bij de gemeente waarin het hoofdgebouw van de eredienst zich bevindt, in dit geval de gemeente Boechout, waardoor het meerjarenplan, het budget en de rekening van de protestantse kerk niet meer behandeld moeten worden op de gemeenteraad. Borsbeek moet wel betrokken worden bij het overleg tussen het gemeentebestuur, kerkbestuur en alle betrokken gemeentebesturen die de toelage betalen. Dit is niet gebeurd voor de rekening 2022.
De goedkeuring van de rekening 2022 van de protestantse kerk door de gemeenteraad van Boechout op 27 maart 2023.
De rekening 2022 sluit af met een saldo van 0,00 euro op 31 december 2022. Het saldo van de bankrekening is hiermee in overeenstemming.
De gemeenteraad neemt kennis van de jaarrekening 2022 van de protestantse kerk.
De projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’ is een intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen de gemeenten Aartselaar, Borsbeek, Edegem, Hove, Lint, Kontich en stad Mortsel.
De vereniging heeft tot doel een geïntegreerd streekbeleid uit te bouwen. Er wordt gewerkt aan het versterken van de identiteit van de regio en het streekgevoel. Dit gebeurt door in te zetten op een waaier aan thema’s waaronder cultureel erfgoed, onroerend erfgoed, bovenlokaal cultuurbeleid, recreatie en toerisme.
De projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’ werd opgericht op 21 december 2016 voor de periode van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2020. In 2020 werd de duur van de projectvereniging verlengd tot en met 31 december 2026.
Artikel 14§2 van de statuten van de projectvereniging, dient de raad van bestuur elk jaar de jaarrekening en het activiteitenverslag ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraden van de deelnemende overheden.
Volgens de statuten van de projectvereniging (art. 14, §2) dient de raad van bestuur elk jaar de jaarrekening en activiteitenverslag voor te leggen aan de gemeenteraden van de deelnemende overheden ter goedkeuring.
De projectvereniging doet dit in de vorm van een jaarrekening, het verslag van de revisor en een uitgebreid activiteitenverslag.
De raad van bestuur van de Streekvereniging Zuidrand gaf op 30 maart 2023 haar goedkeuring voor dit punt.
De Streekvereniging Zuidrand sloot 2022 af met een verlies van 53 516,41 euro. Deze vormde samen met de overgedragen winst van 2021 een totaal van 253 700,44 euro die wordt overgedragen naar 2023.
In totaal ontving de Streekvereniging Zuidrand in 2022 voor 662 784 euro aan subsidies en eigen inkomsten, waarvan 217 411 euro (33%) vanuit de lokale besturen.
De raad keurt de jaarrekening en het activiteitenverslag voor 2022 van de projectvereniging Streekvereniging Zuidrand goed.
De projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’ is een intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen de gemeenten Aartselaar, Borsbeek, Edegem, Hove, Lint, Kontich en stad Mortsel rond de thema’s cultuur, (cultureel en onroerend) erfgoed, toerisme, natuur en landschap.
Zij integreert de werking van de oude samenwerkingsverbanden rond cultuur (Azura), toerisme (de Zuidrand, dat smaakt) en landschap (Landschapspark Zuidrand) en de nieuwe werking rond onroerend erfgoed (IOED Zuidrand) en cultureel erfgoed (Erfgoedcel Zuidrand vanaf 2021).
De vereniging heeft tot doel een geïntegreerd streekbeleid uit te bouwen. Er wordt gewerkt aan het versterken van de identiteit van de regio en het streekgevoel. Dit gebeurt door in te zetten op een waaier aan thema’s zoals natuur, speelgroen, trage wegen, landbouw, cultuur, cultureel erfgoed, onroerend erfgoed, recreatie en toerisme. De vereniging staat tevens in voor het opbouwen, delen en uitwisselen van kennis en expertise rond de verschillende thema’s.
De projectvereniging ‘Streekvereniging Zuidrand’ werd opgericht op 21 december 2016 voor de periode van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2020. In 2020 werd de duur van de projectvereniging verlengd tot en met 31 december 2026.
Volgens de statuten van de projectvereniging (art. 17) wordt de hoogte van de bijdragen van de deelnemende besturen aan de projectvereniging per deelwerking vastgelegd door de raad van bestuur in meerjarenplannen en -begrotingen voor zes jaar. Deze worden ter goedkeuring voorgelegd aan de deelnemende gemeentebesturen.
De raad van bestuur van de Streekvereniging Zuidrand gaf op 30 maart 2023 haar goedkeuring voor dit punt.
Volgens de statuten van de projectvereniging (art. 17) wordt de hoogte van de bijdragen van de deelnemende besturen aan de projectvereniging per deelwerking vastgelegd door de raad van bestuur in meerjarenplannen en -begrotingen voor zes jaar. Deze worden ter goedkeuring voorgelegd aan de deelnemende gemeentebesturen.
Voor elk van de deelwerkingen van de Streekvereniging Zuidrand (bovenlokale cultuurwerking, cultureel erfgoed, onroerend erfgoed en toerisme) werd reeds een meerjarenplan en -begroting opgesteld en goedgekeurd door de raad van bestuur en de deelnemende besturen.
Door de financiële impact van de stijgende loonkosten en materiaalkosten, werden verregaande wijzigingen doorgevoerd in de meerjarenplannen en -begrotingen van 2023 tot en met 2026. Deze aangepaste meerjarenplannen en -begrotingen worden daarom opnieuw voorgelegd ter goedkeuring.
De raad van bestuur van de Streekvereniging Zuidrand gaf op 30 maart 2023 haar goedkeuring voor dit punt.
De Streekvereniging Zuidrand ontvangt momenteel Vlaamse werkingssubsidies voor de volgende deelwerkingen:
- 100 000 euro per jaar voor de bovenlokale cultuurwerking (2020-2025), werd verlengd tot en met 2026, niet geïndexeerd.
- 150 000 euro per jaar voor de cultureel-erfgoedwerking (2021-2026), geïndexeerd
- 82 947,56 euro per jaar voor de onroerend erfgoedwerking (IOED) (2021-2026), deels geïndexeerd
In voorgaande gemeenteraadsbesluiten werden de jaarlijkse bijdragen voor de deelwerkingen vastgelegd. Samen staan deze bijdragen gelijk aan 1,75 euro per inwoner voor de volledige werking van de Streekvereniging Zuidrand. Deze jaarlijkse bijdragen worden vanaf 2023 geïndexeerd, met als basis januari 2022.
De gemeenteraad keurt de aangepaste meerjarenplannen en meerjarenbegrotingen van de Streekvereniging Zuidrand goed.
VMM herziet 6-jaarlijks de stroomgebiedbeheerplannen voor Schelde en Maas. Dit zijn de plannen waarmee de komende jaren de kwaliteit van het oppervlaktewater en grondwater verbeterd moet worden en het risico op overstromingen en droogte moet verminderen.
De derde generatie van deze stroomgebiedbeheerplannen werd opgemaakt door de VMM. Deze derde generatie plannen geven uitvoering aan de Europese kaderrichtlijn Water en de Overstromingsrichtlijn. Ze regelen de uitbouw en de planning van de saneringsinfrastructuur en leggen de basis voor de structureel waterschaarste- en droogterisicobeleid.
De uitdagingen waar het waterbeleid voor staat vragen een ambitieus beleid. Tegen eind 2027 moet er in een belangrijk deel van de Vlaamse oppervlaktelichamen een goede ecologische toestand bereikt hebben.
Tijdens een gedachtenwissel op 13 februari 2023 werd door Lies Wouters van pidpa een toelichting gegeven bij de derde versie van de stroomgebiedbeheerplannen (SGBP3). De stroomgebiedbeheerplannen leggen de doelstellingen vast die de gemeenten moeten behalen tegen 2027. Concreet moeten in Borsbeek 38 IE bijkomend aangesloten worden op gescheiden riolering (= bovenop reeds geplande projecten / Breedveld-Oude Haegevelde). Pida heeft verschillende mogelijkheden bekeken en deze tijdens de gedachtenwissel kort toegelicht :
• Mellegracht (31 IE)
• Hoogland + Van der Auwerabaan (33 IE)
• Diepenbeekvelde (19IE)
• ...
Na deze toelichting werd een voorkeur uitgesproken om de projecten in Mellegracht en Hoogland + Van der Auwerabaan te realiseren.
Voor dit project werd de projectfiche (subsidieaanvraag) opgemaakt door pidpa en goedgekeurd door VMM. Het dossier werd door VMM echter nog niet opgedragen op een subsidieprogramma.
Om het ontwerp van de riolering optimaal te integreren in het ontwerp, werd besloten dit project op te starten onder derde betalers regeling cf. 5.2.2.2 van het business plan HidroRio.
Om de lasten van de gemeente in derde betalingsregeling te beperken heeft Pidpa voor dit project een subsidieaanvraag ingediend bij VMM gekend onder AWIS projectnummer 107111. Door de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst bevestigen de gemeente en Pidpa akkoord akkoord te gaan om een ontwerper aan te stellen zonder voorafgaande toekenning van de subsidieregeling bij VMM.
In zitting van het college van 8 mei 2023 werd de samenwerkingsovereenkomst principieel goedgekeurd en doorverwezen naar de gemeenteraad.
De plannen worden opgemaakt in uitvoering van twee Europese richtlijnen: de kaderrichtlijn Water en de Overstromingsrichtlijn, beiden omgezet in Vlaamse regelgeving in het gecoördineerd decreet integraal waterbeleid.
De gemeente dient de in het SGBP3 opgelegde doelstellingen te realiseren. Door de uitvoering van het project Gebroeders Van der Auwerabaan en Hoogland worden 33 EI bijkomend aangesloten op de gescheiden riolering en wordt een belangrijk deel van de opgelegde doelstelling (38 IE) gerealiseerd. Om het project Gebroeders Van der Auwerabaan en Hoogland te kunnen realiseren tegen 2027 dienen de studies spoedig opgestart te worden. De goedkeuring van deze samenwerkingsovereenkomst is hierin een eerste stap.
Indien ook het project Mellegracht gerealiseerd wordt (31 IE), dan behaalt Borsbeek ruimschoots de doelstelling.
De subsidiëring van het project is op dit moment niet gegarandeerd. Pidpa schat de kan dat de VMM dit project niet zou subsidiëren echter erg klein in omdat het gaat over een project dat kadert in de realisatie van opgelegde doelstellingen.
In deze legislatuur zal het project nog niet in uitvoering gaan. Er dient voorlopig dan ook enkel budget voorzien te worden voor plannen en studies.
Raming Pidpa (mail Lies Wouters dd 20 april 2023):
Voor studiekosten, om snel te rekenen, neem je normaal 10% van aandeel gemeente. De studiekosten ‘derde betaler’ zijn ten laste van Pidpa, dus studiekosten voor deze projecten gaan voor de gemeente dus heel beperkt (nul) zijn. Tenzij de gemeente Borsbeek nog ‘speciale’ zaken wil in het project zoals parkeerplaatsen, grasdallen, …
Gebroeders van de Auwerebaan en Hoogland
Samenvatting voor opvolgfile project | subsidiepercentage |
Vastgelegd subsidiebedrag | 0,00 € |
Subsidie riolering | 230.025,00 € |
Derde betaler | 75.600,00 € |
Niet subsidie riolering | 76.675,00 € |
Wegherstel HidroRio | 302.400,00 € |
Werken tlv. Derden | 0,00 € |
Totaal bedrag der werken | 684.700,00 € |
Indien de gemeente geen subsidies krijgt, dan komt het deel ‘subsidie riolering’ in het deel van de gemeente.
De gemeenteraad keurt de voorliggende samenwerkingsovereenkomst goed.
VMM herziet 6-jaarlijks de stroomgebiedbeheerplannen voor Schelde en Maas. Dit zijn de plannen waarmee de komende jaren de kwaliteit van het oppervlaktewater en grondwater verbeterd moet worden en het risico op overstromingen en droogte moet verminderen.
De derde generatie van deze stroomgebiedbeheerplannen werd opgemaakt door de VMM. Deze derde generatie plannen geven uitvoering aan de Europese kaderrichtlijn Water en de Overstromingsrichtlijn. Ze regelen de uitbouw en de planning van de saneringsinfrastructuur en leggen de basis voor de structureel waterschaarste- en droogterisicobeleid.
De uitdagingen waar het waterbeleid voor staat vragen een ambitieus beleid. Tegen eind 2027 moet er in een belangrijk deel van de Vlaamse oppervlaktelichamen een goede ecologische toestand bereikt hebben.
Tijdens een gedachtenwissel op 13 februari 2023 werd door Lies Wouters van Pidpa een toelichting gegeven bij de derde versie van de stroomgebiedbeheerplannen (SGBP3). De stroomgebiedbeheerplannen leggen de doelstellingen vast die de gemeenten moeten behalen tegen 2027. Concreet moeten in Borsbeek 38 IE bijkomend aangesloten worden op gescheiden riolering (= bovenop reeds geplande projecten / Breedveld-Oude Haegevelde). Pidpa heeft verschillende mogelijkheden bekeken en deze tijdens de gedachtenwissel kort toegelicht :
• Mellegracht (31 IE)
• Hoogland + Van der Auwerabaan (33 IE)
• Diepenbeekvelde (19IE)
• ...
Na deze toelichting werd een voorkeur uitgesproken om de projecten in Mellegracht en Hoogland + Van der Auwerabaan te realiseren.
Voor dit project werd de projectfiche (subsidieaanvraag) opgemaakt door Pidpa en goedgekeurd door VMM. Het dossier werd door VMM echter nog niet opgedragen op een subsidieprogramma.
Om het ontwerp van de riolering optimaal te integreren in het ontwerp, werd besloten dit project op te starten onder derde betalers regeling cf. 5.2.2.2 van het business plan HidroRio.
Om de lasten van de gemeente in derde betalingsregeling te beperken heeft Pidpa voor dit project een subsidieaanvraag ingediend bij VMM gekend onder AWIS projectnummer 107106.
Door de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst bevestigen de gemeente en Pidpa akkoord akkoord te gaan om een ontwerper aan te stellen zonder voorafgaande toekenning van de subsidieregeling bij VMM.
In zitting van het college van 8 mei 2023 werd de samenwerkingsovereenkomst principieel goedgekeurd en doorverwezen naar de gemeenteraad.
De plannen worden opgemaakt in uitvoering van twee Europese richtlijnen: de kaderrichtlijn Water en de Overstromingsrichtlijn, beiden omgezet in Vlaamse regelgeving in het gecoördineerd decreet integraal waterbeleid.
De gemeente dient de in het SGBP3 opgelegde doelstellingen te realiseren. Door de uitvoering van het project Mellegracht worden 31 EI bijkomend aangesloten op de gescheiden riolering en wordt een belangrijk deel van de opgelegde doelstelling (38 IE) gerealiseerd. Om het project Mellegracht te kunnen realiseren tegen 2027 dienen de studies spoedig opgestart te worden. De goedkeuring van deze samenwerkingsovereenkomst is hierin een eerste stap.
Indien ook het project Hoogland + Van der Auwerbaan gerealiseerd wordt (33 IE), dan behaalt Borsbeek ruimschoots de doelstelling.
De subsidiëring van het project is op dit moment niet gegarandeerd. Pidpa schat de kans dat de VMM dit project niet zou subsidiëren echter erg klein in omdat het gaat over een project dat kadert in de realisatie van opgelegde doelstellingen.
In deze legislatuur zal het project nog niet in uitvoering gaan. Er dient voorlopig dan ook enkel budget voorzien te worden voor plannen en studies.
Raming Pidpa (mail Lies Wouters dd 20 april 2023):
Voor studiekosten, om snel te rekenen, neem je normaal 10% van aandeel gemeente. De studiekosten ‘derde betaler’ zijn ten laste van Pidpa, dus studiekosten voor deze projecten gaan voor de gemeente dus heel beperkt (nul) zijn. Tenzij de gemeente Borsbeek nog ‘speciale’ zaken wil in het project zoals parkeerplaatsen, grasdallen, …
Mellegracht
Samenvatting voor opvolgfile project | subsidiepercentage |
Vastgelegd subsidiebedrag | 0,00 € |
Subsidie riolering | 42.375,00 € |
Derde betaler | 15.300,00 € |
Niet subsidie riolering | 14.125,00 € |
Wegherstel HidroRio | 61.200,00 € |
Werken tlv. Derden | 0,00 € |
Totaal bedrag der werken | 133.000,00 € |
Indien de gemeente geen subsidies krijgt, dan komt het deel ‘subsidie riolering’ in het deel van de gemeente.
De gemeenteraad keurt de voorliggende samenwerkingsovereenkomst goed.
Op de Middenstandsraad is het verdwijnen van de kortparkeerplaats aangekaart die het college 2 à 3 jaar geleden goedkeurde in de Jozef Reusenslei, ter hoogte van Café Sport. Deze werd eerst bijna 2 jaar ingepalmd door de werken van Cogghe aan het appartementsgebouw daar en werd nu de werken gedaan zijn vervangen door 2 plaatsen voor personen met een handicap. Ze vragen of deze plaats opnieuw in de omgeving kan geplaatst worden.
Het is aangewezen om in te spelen op de vraag van de middenstandsraad om een plaats voor kortparkeren te voorzien. Het betreft de parkeersituatie op de hoek van de Louis Janssensstraat met de Jozef Reusenslei, ter hoogte van de Louis Janssensstraat 87 (Kwaliteitsslagerij Tom). Deze parkeerplaats wordt aangeduid met een verkeersbord E9a met een onderbord met parkeerschijf, zo is het gebruik van de schijf voorgeschreven van 9u tot 18u op werkdagen. Buiten deze uren kan de plaats door bewoners gebruikt worden. Indigo zal deze plaats opnemen in hun controleronde.
In zitting van het college van 8 mei 2023 werd beslist om deze zone kortparkeren in te richten voor een duurtijd van maximum 2 uur. Naar analogie met de andere zones kortparkeren aangevraagd door handelaars heeft het college in haar zitting van 22 mei 2023 beslist om de duurtijd te beperken tot maximum 30 minuten.
De gemeenteraad beslist om zijn eerder genomen beslissing van 22 januari 2018 betreffende de goedkeuring van één parkeerplaats voor kortparkeren (maximum 30 minuten) in de Jozef Reusenslei, ter hoogte van de huisnummers 89-91 op te heffen.
De gemeenteraad keurt de inrichting van een plaats voor kortparkeren ter hoogte van de Louis Janssensstraat 87, aan de straathoek, goed.
Deze parkeerplaats wordt aangeduid met een verkeersbord E9a met een onderbord met een parkeerschijf, geplaatst op een oranje paal. Zo is het gebruik van de schijf voorgeschreven van 9u tot 18u op werkdagen en voor een maximumduur van 30 minuten.
Eind maart 2023 verhuisde de wijkpolitie Minos van de Jozef Reusenslei naar het gemeentehuis. Tegenover het politiekantoor op de Jozef Reusenslei was een voorbehouden parkeerplaats voor het dienstvoertuig van de wijkpolitie. Het politievoertuig dient een nieuwe plaats te krijgen aan het gemeentehuis.
De voorbehouden parkeerplaats op de Jozef Reusenslei verdwijnt. Deze plaats zal mee opgenomen worden in de regeling voor kortparkeren die voor de overige 4 parkeerplaatsen op deze locatie reeds geldt. Hiervoor wordt het aanvullend reglement uit 1994 opgeheven en vervangen door dit nieuwe reglement.
De nieuwe voorbehouden parkeerplaats voor de politie komt vooraan aan de westkant van het gemeentehuis, om vlot wegrijden in geval van een interventie te verzekeren. De plaats wordt afgebakend met een witte kader waarin het woord POLITIE wordt geschilderd. Een verkeersbord E9a met een onderbord 'dienstvoertuigen politie' duidt de parkeerplaats aan.
Het 'Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer in de J. Reusenslei', gestemd in de gemeenteraad van 29 april 1994, wordt opgeheven.
Een parkeerplaats voorbehouden voor dienstvoertuigen van de politie wordt ingericht op de parking van het gemeentehuis aan de westzijde. De parkeerplaats wordt afgebakend met een witte kader waarin het woord POLITIE staat en aangeduid met een verkeersbord E9a met een onderbord 'dienstvoertuigen politie'.
Eind maart 2023 verhuisde de wijkpolitie Minos van de Jozef Reusenslei naar het gemeentehuis. Tegenover het politiekantoor op de Jozef Reusenslei was een voorbehouden parkeerplaats voor het dienstvoertuig van de wijkpolitie naast een parkeerzone met beperkte parkeertijd.
De voorbehouden parkeerplaats voor dienstvoertuigen van de politie in de Jozef Reusenslei verdwijnt naar aanleiding van de verhuis van het politiekantoor naar de kelderverdieping van het gemeentehuis. Omwille van de eenvormigheid is het aangewezen om deze plaats op te nemen in de regeling voor kortparkeren die voor de overige 4 parkeerplaatsen op deze locatie reeds geldt. Het bestaande aanvullend reglement uit 1994 wordt opgeheven in het gekoppelde besluit over de voorbehouden plaats voor de politie.
De volledige parkeerzone op de Jozef Reusenslei tegenover de huisnummers 5 tot en met 11 wordt een parkeerzone met beperkte parkeertijd. Dit wordt aangegeven met een verkeersbord E9a met het symbool van een parkeerschijf.
De gemeente Borsbeek is deelnemer van de opdrachthoudende vereniging PIDPA.
Met het schrijven van 21 april 2023 wordt de gemeente Borsbeek opgeroepen om deel te nemen aan de algemene jaarvergadering van 16 juni 2023 om 11 uur.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt:
De voorgelegde documenten omvatten de verslaggeving omtrent de werking van Pidpa over het voorbije jaar 2022. Daarnaast worden nog volgende punten behandeld: toetredingen en/of uitbreidingen van de opdracht van Pidpa bij verschillende gemeenten en benoemingen.
De gemeenteraad keurt de agendapunten goed van de algemene vergadering van PIDPA die zal gehouden worden op 16 juni 2023:
Goedkeuring van het verslag van de algemene vergadering
De gemeenteraad geeft mandaat aan de afgevaardigde om aan de algemene vergadering van PIDPA van 16 juni 2023 deel te nemen en de agendapunten goed te keuren.
Een kopie van dit besluit wordt overgemaakt aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
1.1 Feiten en context
De gemeente Borsbeek is voor de activiteiten watervoorziening en riolering aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
(a) Voorgenomen transactie
De bestuursorganen van Pidpa en water-link hebben te kennen gegeven te willen overgaan tot een herstructureringsoperatie teneinde hun krachten geografisch te bundelen en samen aan integraal waterbeheer te doen. De voorgenomen herstructurering zal leiden tot een schaalvergroting, risicospreiding, de mogelijkheid tot slim investeren en synergievoordelen.
In het kader van deze verregaande samenwerking wordt gekozen voor een opsplitsing tussen water en riolering in twee juridische entiteiten. De achterliggende redenen hiervoor zijn de verschillende achtergronden en historieken van beide bedrijven alsook de verschillende organisatie van de twee hoofdactiviteiten (drinkwater‐ en riolering) waardoor er juridische, financiële en fiscale belemmeringen zouden ontstaan in geval van de keuze voor één entiteit. Daarnaast zullen de entiteiten onderworpen worden aan een verschillend belastingstatuut. De fusie tussen Pidpa en water‐link zal aldus bestaan uit twee fusie‐entiteiten: Water‐Entiteit (het huidige water-link) en Rio‐Entiteit (het huidige Pidpa).
De Water-Entiteit zal alle watervoorzieningsactiviteiten (distributie, productie, transport en industrie) van beide verenigingen combineren. De Rio-Entiteit zal de rioleringsactiviteiten van beide verenigingen samenbrengen, vertrekkende vanuit de huidige rioleringsformules bij Pidpa en water-link. De Water-Entiteit zal alle personeel van de huidige waterbedrijven Pidpa en water-link omvatten en fungeren als werkmaatschappij voor de Rio-Entiteit. Dit laat toe om maximaal de beoogde synergie-effecten te realiseren.
De duurtijden van Pidpa resp. water-link verstrijken in principe eind 2023 resp. eind 2025. Om te vermijden dat op korte termijn na goedkeuring van de transactie door de algemene vergaderingen moet worden besloten tot verlenging, hebben de raden van bestuur van beide verenigingen ervoor gekozen om het verlengingsbesluit samen met de transactie ter goedkeuring voor te leggen aan hun respectievelijke algemene vergaderingen. Tevens zullen de duurtijden van de verenigingen in het kader van de transactie worden gelijkgeschakeld, zodat zij beide een resterende duurtijd van 18 jaar zullen hebben.
De voorgenomen transactie is deels goed te keuren door de algemene vergaderingen van de betrokken verenigingen en deels goed te keuren door hun respectievelijke raden van bestuur. Aan de algemene vergaderingen van de verenigingen die worden gehouden in juni 2023 wordt gevraagd onder meer de aan de transactie verbonden statutenwijzigingen en verlengingsdossiers goed te keuren. De raden van bestuur van de verenigingen zullen worden gemachtigd de inwerkingtreding van de besluiten van de respectievelijke algemene vergaderingen vast te stellen in functie van de goedkeuring van de overige transactiestappen. De raden van bestuur zullen vervolgens in het najaar van 2023 de meer technische aspecten verbonden aan de transactie goedkeuren en de inwerkingtreding vaststellen.
Momenteel is voorzien dat de inwerkingtreding op of omstreeks het jaareinde zal plaatsvinden. De inwerkingtreding van de transactie zal in ieder geval na het behalen van alle goedkeuringen binnen een korte tijdsperiode gefaseerd plaatsvinden. Er wordt echter over gewaakt dat er volledige continuïteit van de dienstverlening is.
(a) Procedurele aspecten
Op hoofdlijnen zal de realisatie van de transactie tot stand komen door (1) het onderbrengen van de bestaande rioleringsactiviteiten van water-link en Pidpa in de bestaande entiteit Pidpa, (2) het onderbrengen van de bestaande watervoorzieningsactiviteiten van water-link en Pidpa in de bestaande entiteit water-link, en (3) het omvormen van de bestaande entiteit Pidpa tot de Rio-Entiteit en de bestaande entiteit water-link in de Water-Entiteit. De deelnemers die op vandaag aangesloten zijn bij de ene vereniging voor de activiteit die wordt ingekanteld in de andere vereniging, zullen in het kader van de transactie deelnemer worden van de andere entiteit.
Concreet zullen daartoe volgende stappen moeten worden doorlopen.
(i) water-link treedt uit Pidpa aan nominale waarde
In het kader van de voorgenomen transactie zal water-link als deelnemer uittreden uit Pidpa aan nominale waarde overeenkomstig hetgeen voorzien in artikel 422, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur. Ingevolge de uittreding worden 4.550 aandelen Pidpa vernietigd en ontvangt water-link een scheidingsaandeel van 11.375 euro van Pidpa (zijnde 2,50 euro per aandeel). Ten minste drie vierde van het aantal deelnemende gemeenten moet voorafgaand aan de algemene vergadering met deze uittreding instemmen. Bovendien moet deze uittreding worden goedgekeurd door de algemene vergadering van Pidpa.
(ii) Verlenging watervoorzieningsactiviteit water-link
In de marge van de voorgenomen transactie werd overwogen dat de duurtijd van water-link eind 2025 zou verstrijken.
Teneinde te vermijden dat deelnemers van de Water-Entiteit zich na de inwerkingtreding van de transactie op korte termijn opnieuw zouden moeten buigen over de verlenging van de vereniging, is ervoor gekozen om als onderdeel van de transactie de buitengewone algemene vergadering te laten besluiten tot verlenging van de duur voor de activiteit watervoorziening van water-link. Sinds het decreet van 17 februari 2023 tot wijziging van het Decreet Lokaal Bestuur dient dit besluit in bepaalde gevallen niet langer genomen te worden door de laatste algemene vergadering voorafgaand aan het verstrijken van de duurtijd. De transactie bevindt zich in het toepassingsgebied van het nieuwe decreet.
De verlenging van de watervoorzieningsactiviteit tot en met 31 december 2041 zal aan de algemene vergadering worden voorgelegd, zodat deze een resterende duurtijd van 18 jaar heeft.
De algemene vergadering van water-link heeft op 18 december 2013 besloten om de duur van de vereniging te verlengen tot 31 december 2025. Gezien deze verlengingsbeslissing, zal de algemene vergadering van water-link tevens moeten besluiten tot niet-verlenging en vervroegde ontbinding van diens rioleringsactiviteit overeenkomstig artikel 425 van het Decreet Lokaal Bestuur.
(iii) Verlenging rioleringsactiviteit Pidpa
Eind 2023 verstrijkt de duurtijd van Pidpa in ieder geval.
In het kader van de voorgenomen transactie zal aan de algemene vergadering van Pidpa de verlenging van de rioleringsactiviteit ter goedkeuring worden voorgelegd.
In navolging van het bovenstaande wordt aan de deelnemers van Pidpa verzocht te besluiten tot verlenging van Pidpa en, in de mate zij op vandaag zij aangesloten bij de rioleringsactiviteit, deel te nemen aan de verlenging. De verlenging van de rioleringsactiviteit zal aan de algemene vergadering van Pidpa worden voorgelegd voor een periode van 18 jaar met ingang van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2041.
Pidpa werd ruim 110 jaar geleden opgericht om de provincie Antwerpen te voorzien van een betrouwbare drinkwatervoorziening. Sinds meer dan 15 jaar is Pidpa ook een toonaangevende speler op de rioleringsmarkt. Haar rioleringsoplossingen op maat werden ondertussen in 46 steden en gemeenten geïmplementeerd, zoals ook in onze [stad/gemeente]. Met het oog op een verhoogde samenwerking tussen verschillende actoren binnen de watersector zal Pidpa samen met water-link ingevolge de transactie een integraal waterbedrijf vormen, bestaande uit twee afzonderlijke entiteiten.
Jaren geleden heeft Pidpa de omslag gemaakt van een traditioneel nutsbedrijf naar een klant- en marktgedreven onderneming. Zij voorziet voor haar klanten, onze burgers en bedrijven, in uitgebreide communicatiemogelijkheden, zoals een gratis klantenservicelijn, de website en sociale media. Op deze manier kunnen klanten snel bij Pidpa terecht met hun vragen.
Bij Pidpa staat ‘duurzaamheid’ in al haar betekenissen centraal in haar werking, waarbij Pidpa in een duurzaam rioleringsbeleid investeert door middel van het voldoen van wettelijke verplichtingen en het ontwikkelen van innovatieve oplossingen. Daardoor is het als bedrijf uitgegroeid tot een belangrijke sociaaleconomische partner, die een toekomstgericht beleid voert op het vlak van milieu, economie en maatschappij. Dit duurzaamheidsbeleid werd doorgetrokken tot in haar werking.
Pidpa blinkt uit in haar activiteiten. De kwaliteit van de door haar geleverde goederen en diensten staan steeds voorop. Pidpa laat hier niets aan het toeval over. Dankzij de verdere professionalisering van het assetmanagement onderhoudt zij als een goed huisvader haar uitgebreide infrastructuur. Daardoor wordt niet alleen het comfort van de gebruikers en de efficiëntie van haar werkzaamheden verhoogd, maar ook aandacht gegeven aan een milieubewust en toekomstgericht resultaat.
Daarnaast is Pidpa een financieel gezond bedrijf dat blijft investeren in het voortdurend optimaliseren van en investeren in haar werking met een nadrukkelijke focus op kostenbesparing en efficiëntieverbetering.
Het voorliggende verlengingsdossier geeft een duidelijk beeld over Pidpa, haar dagelijkse werking en hetgeen zij reeds verwezenlijkt heeft voor de aangesloten steden en gemeenten en hun inwoners en bedrijven.
De bovenstaande principes die Pidpa hanteert in haar bedrijfswerking, vertalen zich voor onze gemeente concreet als volgt:
- Aangezien onze gemeente aangesloten is bij HidroRio, dienen er geen financiële tussenkomsten te gebeuren voor wat betreft de door VMM gesubsidieerde werken. Pidpa zet zich bovendien maximaal in om de beschikbare subsidies te verkrijgen.
- Via de opmaak van strategische onderhoudsplannen en risicokaarten kan Pidpa de risico’s per rioleringsleiding inschatten. Deze werkwijze stelt haar in staat om een doorgedreven inspectieplanning op te maken die vastleggen welke riolen wanneer en met welke techniek zullen geïnspecteerd worden. Op die manier worden de nodige maatregelen, evaluaties en potentiële synergieën geïdentificeerd. Op basis daarvan kan ook een up-to-date toestandskaart vorm krijgen.
- Door het professioneel assetmanagement blijven het aantal incidenten en de omvang van de schade die daaruit voortvloeit in onze gemeente beperkt.
- Via de inzet van het personeel van water-link/de Water-Entiteit kan Pidpa flexibel inspelen bij wegenis- en rioleringswerken en op die manier de hinder zoveel als mogelijk beperken.
- Pidpa heeft actief meegewerkt aan de opmaak en actualisering van de ‘code voor Infrastructuur- en nutswerken langs gemeentewegen’ en past de principes ervan ook toe in haar dagelijkse werking zodat de hinder op gemeentewegen zoveel als mogelijk beperkt blijft.
- Met betrekking tot investeringsprojecten en (private) ontwikkelingsprojecten zorgt Pidpa voor een volledige ontzorging van onze gemeente door middel van een doorgedreven begeleiding en opvolging van A tot Z via advisering, concept en exploitatie.
- Pidpa hanteert korte communicatielijnen en stelt zich zeer aanspreekbaar op, zodat de gemeente Borsbeek maximaal op de hoogte wordt gehouden van lopende projecten en zodat onze gemeente met vragen en problemen steeds tijdig en op een correcte wijze wordt verder geholpen.
- In het kader van haar rioleringsopdracht heeft Pidpa een gedegen knowhow vergaard op het vlak van zowel collectieve als individuele sanering, wat zich op het terrein concreet vertaalt naar een efficiënt onderhoud van het rioleringsstelsel en een degelijke uitvoering van wegenis- en rioleringsprojecten afgestemd op de noden en timing van onze gemeente.
- Via de opmaak van hemelwater –en droogteplannen is Pidpa in staat om een algemene visie uit te werken en overleg te plegen met de gemeentelijke diensten met betrekking tot de waterhuishouding op het grondgebied van de gemeente Borsbeek.
- Pidpa neemt de rapporteringsverplichting aan de VMM over van de gemeentelijke administratie, hetgeen een tijdrovende en arbeidsintensieve aangelegenheid is waarvoor een grondige kennis van het rioleringsbeheer nodig is.
- In het kader van het rioleringsbeheer dient de gemeente Borsbeek zelf niet in te staan voor de investerings- en onderhoudsuitgaven.
- Onze gemeente ontvangt van Pidpa jaarlijks een bedrag ter aflossing van de achtergestelde lening die werd afgesloten ingevolge de toetreding tot de activiteit solidaire sanering van Pidpa.
- Onze gemeente kan per legislatuur - in het kader van investeringsprojecten binnen de werking van de activiteit solidaire sanering - financiële middelen putten uit het investeringsfonds dat in 2015 werd opgericht.
- Als gemeente aangesloten bij Pidpa hebben wij het voordeel dat Pidpa door haar gespreide aanwezigheid in verschillende steden en gemeenten een gecoördineerde aanpak mogelijk maakt. Zo worden via Pidpa schaal- en synergievoordelen bekomen, onder andere op het vlak van de unieke veldkennis bij de exploitatie van het rioleringsstelsel (ruimen van grachten, reinigen van sifons en kolken, onderhoud van pompstations) en risico-gebaseerd assetmanagement.
- Pidpa onderschrijft een degelijk, duurzaam rioleringsbeleid, hetgeen onze gemeente als een noodzakelijk uitgangspunt beschouwt. Daarbij zorgt Pidpa sinds kort ook voor de mogelijkheid tot uitwerking en uitvoering van projecten die het mogelijk maken om de doelstellingen van reduceren van vuilvracht te behalen. De duurzaamheid blijkt ook uit de ambitieuze hemelwater- en droogteplannen die Pidpa voor onze [stad/gemeente] [heeft voorbereid/zal voorbereiden], en de ondersteuning bij het opmaken en opvolgen ervan, wat onze [stad/gemeente] zal toelaten om naar de toekomst toe een duurzaam waterbeleid te voeren en daartoe watergerelateerde subsidies te ontvangen.
- Voor het buitengebied van onze gemeente, waar geen riolering is voorzien, neemt Pidpa dankzij haar uitstekende expertise het voortouw bij de aankoop, plaatsing, controle en onderhoud van IBA’s.
- Doorheen de voorbije jaren heeft Pidpa getimmerd aan een uitgebreid gamma van innovatieve producten en diensten, gericht op het beperken van watergebruik, het hergebruiken en het recycleren van water. In het kader daarvan kunnen binnen onze gemeente de inwoners en actieve ondernemingen bijgestaan worden door middel van een door Pidpa uitgevoerde wateraudit. Tevens kan onze [stad/gemeente] genieten van de onderzoeksresultaten die Pidpa hierbij behaalt.
- In december 2022 heeft Pidpa een strategische samenwerking afgesloten met Aquafin, waardoor ook onze gemeente mee de vruchten kan plukken van de ervaring van Aquafin in de sector van het (boven)gemeentelijk rioleringsbeheer. Dit zal bijkomende efficiëntiewinsten opleveren en meer waarborgen bieden bij het behalen van de reductiedoelstellingen.
Rekening houdende met de elementen aangebracht in het bijgevoegde verlengingsdossier en de bovenstaande argumenten, verzoekt onze gemeente om de opdrachthoudende vereniging Pidpa te verlengen voor wat de rioleringsactiviteit betreft, gaat onze gemeente akkoord met een deelname aan de verlenging en bevestigt de bijhorende beheersoverdracht aan Pidpa voor de rioleringsactiviteit.
De duurtijd van de watervoorzieningsactiviteit van Pidpa zal bijgevolg niet worden verlengd. Om aan de raad van bestuur van de Vereniging de nodige flexibiliteit te bieden met betrekking tot de inwerkingtreding van die ontbinding, wordt voorgesteld aan de gemeenten om voor de goede orde en voor zoveel als nodig te verzoeken en te besluiten tot vervroegde ontbinding van de watervoorzieningsactiviteit.
(iv) Omvorming tot Rio- en Water-Entiteit
In het kader van de voorgenomen transactie zal water-link nadien worden omgevormd tot de nieuwe Water-Entiteit, waarin de watervoorzieningsactiviteit van water-link behouden blijft. Tevens zal Pidpa worden omgevormd tot nieuwe Rio-Entiteit, waarin de rioleringsactiviteit van Pidpa behouden blijft.
Naar aanleiding van de omvorming tot de Rio-Entiteit resp. de Water-Entiteit dienen de statuten van Pidpa en water-link gewijzigd te worden teneinde ze in overeenstemming te brengen met de principes die waren overeengekomen tussen de raden van bestuur van de betrokken verenigingen op vlak van compartimentering, bestuur, e.d. De gemeente heeft samen met de oproepingsbrief de ontwerpen van nieuwe statuten en artikelsgewijze commentaren ontvangen.
Als onderdeel van het globaal akkoord met betrekking tot de transactie werd onder meer overeengekomen op welke manier de aandelen in de betrokken verenigingen moeten worden aangehouden na inwerkingtreding van de transactie. De aandelenverdeling binnen de Rio-Entiteit zal volledig worden bepaald op basis van het bevolkingsaantal van de deelnemers per 1 januari 2023. De aandelenverdeling binnen de Water-Entiteit zal worden bepaald op basis van een economische waardering van de watervoorzieningsactiviteit van Pidpa en water-link. Vervolgens zal afhankelijk van de deelactiviteit het aantal aandelen verder worden verdeeld op basis van het bevolkingsaantal van de deelnemers per 1 januari 2023 of worden toegewezen aan een specifieke deelnemer. Dat betekent dat de aandelenverdeling binnen de bestaande verenigingen dient te worden herschikt ingevolge de transactie. Iedere individuele deelnemer heeft in dat verband ook een technische fiche ontvangen waarin zijn huidige en toekomstige situatie wordt beschreven.
(v) Overdracht watervoorzieningsactiviteit Pidpa
Uit het voorgaande blijkt dat enkel de rioleringsactiviteit van Pidpa zal worden verlengd in het kader van de omvorming van de Rio-Entiteit, terwijl diens watervoorzieningsactiviteit niet zal worden verlengd. Bijgevolg dient naar een alternatieve beheersvorm te worden gezocht voor de watervoorzieningsactiviteit van Pidpa. In het kader van de beoogde samenwerking werd geoordeeld dat water-link daarvoor de meest geschikte partner is.
Om die reden zal Pidpa op haar beurt door middel van een koop-verkoop haar watervoorzieningsactiviteit overdragen aan water-link. De koopprijs voor deze koop-verkoop zal blijven uitstaan als een vordering, waarna deze door Pidpa in water-link zal worden ingebracht tegen uitgifte van aandelen door deze laatste. Overeenkomstig artikel 420, tweede lid van het Decreet Lokaal Bestuur dient de toetreding van een opdrachthoudende vereniging tot een andere opdrachthoudende vereniging te worden goedgekeurd door de algemene vergadering van de toetredende opdrachthoudende vereniging. Bijgevolg zal de toetreding door Pidpa ter goedkeuring worden voorgelegd aan de algemene vergadering van Pidpa. Aangezien Pidpa op vandaag nog niet is aangesloten bij water-link/de Water-Entiteit, dient ook de algemene vergadering van water-link haar goedkeuring te verlenen aan deze toetreding.
(vi) Rioleringsgemeenten water-link treden uit water-link en treden toe tot Pidpa
De gemeenten die op vandaag zijn aangesloten bij water-link voor de activiteit riolering, zullen uittreden uit water-link overeenkomstig de procedure gebiedsuitwisseling zoals voorzien in artikel 422, tweede lid van het Decreet Lokaal Bestuur. Deze uittreding behoeft in principe geen voorafgaand besluit van de algemene vergadering.
De gemeenten die op vandaag zijn aangesloten bij water-link voor de activiteit riolering, zullen in het kader van dezelfde procedure kort nadien toetreden tot Pidpa.
De Steden Antwerpen en Mortsel en de gemeenten Edegem en Hove zijn op vandaag nog geen deelnemer van Pidpa. Bijgevolg moet de toetreding van de Steden Antwerpen en Mortsel en de gemeenten Edegem en Hove tot Pidpa worden goedgekeurd door de algemene vergadering van Pidpa.
Bij de inwerkingtreding wordt erover gewaakt dat er volledige continuïteit van dienstverlening is.
(vii) Watergemeenten Pidpa treden toe tot water-link
Pidpa zal deze aandelen in de watervoorzieningsactiviteit water-link slechts voor een zeer beperkte periode aanhouden. Kort na de aandelenuitgifte zal Pidpa de betrokken aandelen overdragen aan haar deelnemers die waren aangesloten bij diens watervoorzieningsactiviteit. Deze uitkering zal gebeuren overeenkomstig hun bevolkingscijfer per 1 januari 2023. Pidpa zal een aandeel in water-link blijven aanhouden in het kader van de dienstverlening door water-link. In het kader van die overdrachten dienen de deelnemers van Pidpa toe te treden tot water-link, welke toetreding overeenkomstig artikel 420, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur de goedkeuring vereist van de algemene vergadering van water-link.
In navolging van het voorgaande wordt aan de deelnemers van Pidpa voorgelegd om in het kader van de transactie toe te treden tot water-link en om aan deze laatste een beheersoverdracht te doen voor wat de watervoorziening op hun grondgebied betreft. Voor de gemeente Baarle-Hertog zal deze beheersoverdracht beperkt zijn tot het gedeelte van het grondgebied dat niet in de exclave ligt.
Voor deze toetreding en beheersoverdracht verwijst onze gemeente naar de elementen aangehaald in de beschrijvende nota die zij samen met de oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering heeft ontvangen. In het bijzonder verwijst zij naar het feit dat de Water-Entiteit als integraal waterbedrijf als gevolg van de voorgenomen fusie tussen Pidpa en water-link een circulair waterbeheer zal aanbieden. Daarmee kan de Water-Entiteit onder meer snel en efficiënt inspelen op de hedendaagse waterproblemen (droogte, overstromingen, ...) en de waterhuishouding van onze [stad/gemeente] beter afstemmen in het groter geheel waar ook de Rio-Entiteit deel van zal uitmaken.
Rekening houdende met de elementen aangehaald in de begeleidende nota, de unieke samenwerking die wordt beoogd tussen de Rio-Entiteit (het huidige Pidpa) en de Water-Entiteit (het huidige water-link) ingevolge de inwerkingtreding van de transactie en het feit dat water-link/de Water-Entiteit de watervoorzieningsactiviteit van het huidige Pidpa vanuit een continuïteitsgedachte zal verderzetten, besluit onze [stad/gemeente]:
(viii) Afsluiten concessieovereenkomst met Water-Entiteit
Onze gemeente zal naar aanleiding van de toetreding tot de Water-Entiteit een concessieovereenkomst afsluiten met de Water-Entiteit. Die concessieovereenkomst zal de samenwerking tussen onze [stad/gemeente] en Water-Entiteit mee vorm geven. Via deze overeenkomst zal onze [stad/gemeente] immers bepaalde algemene exploitatierechten en concessies op infrastructuur toestaan aan Water-Entiteit teneinde deze laatste toe te laten om haar voorwerp en maatschappelijke doelstelling na te streven. Aldus is het noodzakelijk voor de goede werking van Water-Entiteit en dus de productie, transport en distributie van water om deze concessieovereenkomst af te sluiten. In ruil voor de onder de concessieovereenkomst toegestane rechten kan onze [stad/gemeente] aanspraak maken op de vergoedingen die in deze overeenkomst zijn voorzien.
Daarnaast regelt de concessieovereenkomst andere rechten en plichten van zowel onze gemeente als de Water-Entiteit. Het afsluiten van deze overeenkomst zal dus eveneens de rechtszekerheid van onze gemeente met betrekking tot de watervoorziening ten goede komen.
(ix) Afsluiten overeenkomst met betrekking tot deelnemerschap Water-Entiteit
In het kader van de transactie wenst de gemeente, samen met de andere deelnemers van de Water-Entiteit die daartoe bereid zijn, een overeenkomst af te sluiten teneinde bepaalde van de rechten en verplichtingen als deelnemers van de Water-Entiteit vast te leggen. In het bijzonder zullen deze afspraken onder meer betrekking hebben op de modaliteiten van mogelijke dividenduitkeringen door de Water-Entiteit aan de gemeentelijke deelnemers. De partijen bij deze overeenkomst zijn mening dat de betrokken afspraken in het belang van de Water-Entiteit zijn.
1.2 Buitengewone algemene vergaderingen
Om tot voornoemde transactie te kunnen komen, dienen de buitengewone algemene vergaderingen van Pidpa en water-link zich over de transactie in het algemeen en de daarmee samenhangende besluiten te buigen.
In dit verband heeft Pidpa een buitengewone algemene vergadering samengeroepen op 16 juni 2023 te Desguinlei 246, 2018 Antwerpen met volgende agendapunten:
1. Nazicht van de volmachten/raadsbesluiten voor de afgevaardigden;
2. Kennisname en goedkeuring van het voorstel tot herstructureringsoperatie tussen de Vereniging en water-link, een opdrachthoudende vereniging opgericht onder het Decreet Lokaal Bestuur, met zetel te Mechelsesteenweg 66, 2018 Antwerpen en geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer (RPR Antwerpen, afdeling Antwerpen) 0476.567.235 (hierna “water-link”), bestaande uit:
(i) de uittreding van water-link uit de Vereniging aan nominale waarde;
(ii) de partiële vereffening en verlenging van water-link voor wat diens watervoorzieningsactiviteit betreft en de partiële niet-verlenging en vervroegde ontbinding voor wat diens rioleringsactiviteit betreft;
(iii) de partiële vereffening en verlenging van de Vereniging voor wat diens rioleringsactiviteit betreft en de partiële niet-verlenging en vervroegde ontbinding voor wat diens watervoorzieningsactiviteit betreft;
(iv) de wijziging van de statuten van water-link en de Vereniging;
(v) de herschikking van de bestaande aandelen onder de huidige deelnemers van water-link aangesloten bij de watervoorzieningsactiviteit en onder de huidige deelnemers van de Vereniging aangesloten bij de rioleringsactiviteit;
(vi) de overdracht van de watervoorzieningsactiviteit van de Vereniging naar water-link via een koop-verkoop conform de procedure overdracht van bedrijfstak in de zin van artikel 12:103 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
(vii) de inbreng door de Vereniging in water-link van diens vordering op deze laatste ingevolge voormelde koop-verkoop in ruil voor nieuwe aandelen in water-link;
(viii) de gehele resp. gedeeltelijke uittreding uit water-link van de gemeenten-deelnemers aangesloten bij water-link voor hun rioleringsactiviteit via gebiedsuitwisseling;
(ix) de toetreding tot de Vereniging van de gemeenten-deelnemers voordien aangesloten bij water-link voor de rioleringsactiviteit via gebiedsuitwisseling;
(x) de toetreding tot water-link van de huidige deelnemers van de Vereniging voor de activiteit watervoorziening door middel van een toekenning van aandelen water-link aan die deelnemers door de Vereniging in ruil voor de vernietiging van hun huidige aandelen watervoorziening in de Vereniging;
(xi) het afsluiten van een concessieovereenkomst met water-link door de deelnemers die aangesloten zijn of zich in het kader van de operatie dienen aan te sluiten bij water-link; en
(xii) het afsluiten van een overeenkomst met betrekking tot het deelnemerschap van de Water-Entiteit door de deelnemers die aangesloten zijn of zich in het kader van de operatie dienen aan te sluiten bij water-link met de overige gemeenten-deelnemers van water-link,
(hierna de “Transactie”);
3. Kennisname van de instemming door ten minste drie vierde van het aantal deelnemende gemeenten met en goedkeuring van de uittreding van water-link uit de Vereniging in toepassing van artikel 422, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur en van de ontwerpovereenkomst die in dat verband zal worden afgesloten tussen water-link en de Vereniging;
4. Kennisname van het verzoek van de gewone meerderheid van het totale aantal deelnemers en van ten minste een drievierdemeerderheid van het aantal deelnemende gemeenten tot en goedkeuring van de verlenging van de rioleringsactiviteit van de Vereniging en dit voor een bijkomende duurtijd van 18 jaar met ingang van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2041;
5. Goedkeuring en bevestiging van de niet-verlenging en invereffeningstelling van de watervoorzieningsactiviteit van de Vereniging (ingevolge vervroegde ontbinding of verstrijken van de duur);
6. Kennisname van de deelname door de deelnemers van de Vereniging aan de verlenging van de duurtijd van de rioleringsactiviteit van de Vereniging, resp. de uittreding van deelnemers uit de Vereniging ingevolge niet-deelname aan de verlenging van de rioleringsactiviteit van de Vereniging;
7. Verplaatsing van de zetel van de Vereniging naar Desguinlei 246, 2018 Antwerpen;
8. Kennisname van het ontwerp van statutenwijziging en begeleidende artikelsgewijze commentaar gevoegd als bijlage [•] en artikelsgewijze goedkeuring van de statutenwijziging door algehele vervanging van de huidige tekst van de statuten door de tekst gevoegd als bijlage [•];
9. Goedkeuring van de herverdeling van de aandelen van de rioleringsactiviteit uitgegeven door de Vereniging conform het criterium voorzien in de voorgestelde statutenwijziging, als gevolg waarvan:
a) de aandelencategorie B (HidoRio) wordt afgeschaft en ingekanteld in het toekomstige Compartiment Solidaire Sanering en de aandelen in dit toekomstige compartiment zullen worden aangehouden in functie van het bevolkingsaantal van de gemeenten-deelnemers op 1 januari 2023;
b) de aandelencategorieën C (HidroSan) worden afgeschaft en ingekanteld in het hoofdcompartiment van het toekomstige Compartiment Niet-Solidaire Sanering en de aandelen in dit toekomstige compartiment zullen worden aangehouden in functie van het bevolkingsaantal van de gemeenten-deelnemers op 1 januari 2023;
c) de aandelencategorie D (HidroGem) wordt afgeschaft en ingekanteld in het subcompartiment van het toekomstige Compartiment Niet-Solidaire Sanering en de aandelen in dit toekomstige compartiment zullen worden aangehouden in functie van het bevolkingsaantal van de gemeenten-deelnemers op 1 januari 2023;
10. Goedkeuring van de toetreding van de Steden Antwerpen en Mortsel en de gemeenten Edegem en Hove tot het toekomstige Compartiment Niet-Solidaire Sanering van de Vereniging ingevolge gebiedsuitwisseling;
11. Goedkeuring van de toetreding van de Vereniging tot water-link in het kader van de inbreng van de schuldvordering die zij zal verkrijgen ingevolge koop-verkoop van vermogensbestanddelen verbonden aan de watervoorzieningsactiviteit van de Vereniging, alsook tot het toekomstige Compartiment Dienstverlening van water-link;
12. In het algemeen, casu quo goedkeuring van alle handelingen en/of transacties nodig of nuttig in het kader van de Transactie;
13. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen in het kader van de Transactie;
14. Verlenen van de desbetreffende machten naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de Transactie, met inzonderheid machtiging aan de raad van bestuur van de Vereniging om:
a) de inwerkingtreding van (de verschillende tussenstappen van) de Transactie, met inbegrip van de respectieve besluiten goedgekeurd door de algemene vergadering, vast te stellen;
b) het bovenstaande te bevestigen en bijgevolg de verwezenlijking van de Transactie vast te stellen;
c) daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn; en
d) alle formaliteiten te vervullen m.b.t. de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de gewone en buitengewone algemene vergadering en de uitvoering van de Transactie in de meest brede zin.
Samen met deze oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering, ontving de gemeente eveneens een kopie van een beschrijvende nota, een technische presentatie, een individuele fiche, het verlengingsdossier van Pidpa, de template concessieovereenkomst voor de deelnemers van Pidpa, het ontwerp van overeenkomst met betrekking tot het deelnemerschap van de Water-Entiteit, het ontwerp van uittredingsovereenkomst tussen Pidpa en water-link en de ontwerpstatuten voor zowel Pidpa als water-link na inwerkingtreding van de voorgestelde transactie. Het besluit moet daarom steeds in samenhang met deze documenten gelezen worden. Een kopie van deze documenten wordt bij dit gemeenteraadsbesluit gevoegd.
Artikel 420, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur voorziet dat toetredingsbeslissing van een opdrachthoudende vereniging wordt genomen door de algemene vergadering.
Artikel 420, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat alle toetredingen worden aanvaard door de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging.
Artikel 422, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat een beslissing tot uittreding van een deelnemer tijdens de duur die bij de oprichting van een opdrachthoudende vereniging is vastgesteld, alleen mogelijk is als drie vierde van het aantal deelnemende gemeenten vóór de algemene vergadering waarop over de uittreding wordt beslist, daarmee instemt. Voor die beslissing is een drievierdemeerderheid van het aantal stemmen vereist van het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen en van de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten.
Artikel 422, tweede lid van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat uittreding uit een opdrachthoudende vereniging, die een opdracht hebben verkregen die een onderdeel vormt van het beheer van de waterketen ten gevolge van een gebiedsuitwisseling, mogelijk is als de gemeente en de betrokken opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Artikel 423, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat een opdrachthoudende vereniging in geval van enige vorm van herstructurering, zoals bedoeld in boek 12 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, in een periode van drie jaren voorafgaand aan de statutair bepaalde einddatum tot haar verlenging besluiten.
Artikel 425, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de verlenging van een opdrachthoudende vereniging een verzoek van de gewone meerderheid van het totale aantal deelnemers vereist dat gedragen wordt door een drievierdemeerderheid van het aantal deelnemende gemeenten. Het besluit tot verlenging dient bovendien te worden goedgekeurd met een drievierdemeerderheid van het aantal stemmen.
Artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de wijzigingen in de statuten en in de bijlagen artikelsgewijs aangebracht door de algemene vergadering met een drievierdemeerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt. Uiterlijk negentig dagen voor de algemene vergadering die de statutenwijzigingen moet beoordelen, wordt een door de raad van bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers voorgelegd.
Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Deze worden voor de gemeenten rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden. De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Ingevolge deelname aan de transactie en toetreding tot de concessieovereenkomst, zal de gemeente op het moment van de inwerkingtreding van de transactie aanspraak kunnen maken op de volgende vergoedingen:
Deze vergoedingen komen in de plaats van de bestaande vergoedingen.
De gemeenteraad bevestigt de tijdige ontvangst van de oproeping voor de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa op 16 juni 2023 met bijhorende agenda en stukken.
De gemeenteraad neemt kennis van de agendapunten van de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa op 16 juni 2023 en de bijhorende stukken. De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden.
De gemeenteraad keurt de deelname aan de transactie bestaande uit:
(i) de uittreding van water-link uit Pidpa aan nominale waarde;
(ii) de partiële vereffening en verlenging van water-link voor wat diens watervoorzieningsactiviteit betreft en de partiële niet-verlenging en vervroegde ontbinding voor wat diens rioleringsactiviteit betreft;
(iii) de partiële vereffening en verlenging van Pidpa voor wat diens rioleringsactiviteit betreft en de partiële niet-verlenging en vervroegde ontbinding voor wat diens watervoorzieningsactiviteit betreft;
(iv) de wijziging van de statuten van water-link en Pidpa;
(v) de herschikking van de bestaande aandelen onder de huidige deelnemers van water-link aangesloten bij de watervoorzieningsactiviteit en onder de huidige deelnemers van Pidpa aangesloten bij de rioleringsactiviteit;
(vi) de overdracht van de watervoorzieningsactiviteit van Pidpa naar water-link via een koop-verkoop conform de procedure overdracht van bedrijfstak in de zin van artikel 12:103 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
(vii) de inbreng door Pidpa in water-link van diens vordering op deze laatste ingevolge voormelde koop-verkoop in ruil voor nieuwe aandelen in water-link;
(viii) de gehele resp. gedeeltelijke uittreding uit water-link van de gemeenten-deelnemers aangesloten bij water-link voor hun rioleringsactiviteit via gebiedsuitwisseling;
(ix) de toetreding tot Pidpa van de gemeenten-deelnemers voordien aangesloten bij water-link voor de rioleringsactiviteit via gebiedsuitwisseling;
(x) de toetreding tot water-link van de huidige deelnemers van Pidpa voor de activiteit watervoorziening door middel van een toekenning van aandelen water-link aan die deelnemers door Pidpa in ruil voor de vernietiging van hun huidige aandelen watervoorziening in Pidpa;
(xi) het afsluiten van een concessieovereenkomst met water-link door de deelnemers die aangesloten zijn of zich in het kader van de operatie dienen aan te sluiten bij water-link, en
(xii) het afsluiten van een overeenkomst met betrekking tot het deelnemerschap van de Water-Entiteit door de deelnemers die aangesloten zijn of zich in het kader van de operatie dienen aan te sluiten bij water-link met de overige gemeenten-deelnemers van water-link,
(hierna de “Transactie”), goed, met dien verstande dat de verschillende deelbesluiten pas uitwerking zullen hebben in de mate de volledige Transactie wordt goedgekeurd.
De gemeenteraad stemt in met de voorgestelde uittreding van water-link uit Pidpa, evenals met het feit dat het scheidingsaandeel van water-link gelijk zal zijn aan de nominale waarde van EUR 2,50 per aandeel waarop water-link had ingeschreven.
De gemeenteraad keurt de statutenwijziging van Pidpa zoals zij haar werd voorgelegd integraal goed.
De gemeenteraad keurt het voorstel tot toetreding van de Steden Antwerpen en Mortsel en de gemeenten Edegem en Hove tot Pidpa goed.
De gemeenteraad keurt de deelname aan de herschikking van de aandelen uitgegeven door Pidpa conform het criterium voorzien in de voorgestelde statutenwijziging, als gevolg waarvan de aandelen uitgegeven door Pidpa na inwerkingtreding van de Transactie zullen worden aangehouden in functie van het bevolkingsaantal van de gemeenten-deelnemers op 1 januari 2023 cf. de individuele fiche die de gemeente samen met de oproeping voor de buitengewone algemene vergadering ontvangen heeft.
De gemeenteraad verzoekt, overeenkomstig artikel 423, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur, tot verlenging van de rioleringsactiviteit van Pidpa voor een duur van 18 jaar met ingang van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2041, en tot niet-verlenging van de watervoorzieningsactiviteit.
De gemeenteraad besluit, overeenkomstig artikel 423, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur, tot deelname aan de verlenging van de rioleringsactiviteit van Pidpa voor een duur van 18 jaar met ingang van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2041. Zij besluit deelnemer te blijven van Pidpa voor de rioleringsactiviteit en de daarbij horende beheersoverdracht te bevestigen.
De gemeenteraad beslist tot toetreding tot de opdrachthoudende vereniging water-link voor diens activiteit watervoorziening, verzoekt de toetreding van de gemeente tot de opdrachthoudende vereniging door de algemene vergadering te laten aanvaarden en besluit tot beheersoverdracht aan water-link voor wat de watervoorziening betreft.
Tevens keurt de gemeenteraad de concessieovereenkomst met en de overeenkomst betreffende deelnemerschap van de Water-Entiteit goed.
Tevens keurt de gemeenteraad, voor zover dat vereist zou zijn voor een ordelijke inwerkingtreding van de Transactie, de vervroegde ontbinding van de watervoorzieningsactiviteit van Pidpa goed. In ieder geval verzoekt de gemeenteraad akte te nemen van de niet-verlenging van de watervoorzieningsactiviteit en de uittreding van de [stad/gemeente] uit het betrokken compartiment, daarbij bevestigend dat het scheidingsaandeel van onze [stad/gemeente] zal worden uitbetaald in aandelen water-link/Water-Entiteit gelet op de opdracht die de [stad/gemeente] geeft aan water-link/de Water-Entiteit en de manier waarop de Transactie geïmplementeerd wordt.
De gemeenteraad keurt alle overige handelingen en/of transacties nodig of nuttig in het kader van de voorgenomen Transactie goed.
De gemeenteraad geeft mandaat aan de afgevaardigde om aan de algemene vergadering van PIDPA van 16 juni 2023 deel te nemen en de agendapunten goed te keuren.
Het college wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en brengt deze ter kennis aan Pidpa, Desguinlei 246, 2018 Antwerpen.
De gemeente Borsbeek is aandeelhouder van de intergemeentelijke vereniging PONTES.
Met het schrijven van 24 april 2023 wordt de gemeente Borsbeek opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering op donderdag 15 juni 2023 om 18u met volgende agenda:
2. Raad van bestuur: wijziging samenstelling - goedkeuring
3. Financiën: balans, resultatenrekening en jaarverslag over het boekjaar 2022 - goedkeuring
4. Financiën: verslag van de bedrijfsrevisor-commissaris over de jaarrekening 2022 - aktename
5. Financiën: verdeling van het batig saldo van de resultatenrekening 2022 - goedkeuring
6. Financiën: kwijting aan de raad van bestuur en aan de bedrijfsrevisor-commissaris - goedkeuring
7. Varia en rondvraag
Het betreft een gewone algemene vergadering waarop de goedkeuring van de jaarrekening en het jaarverslag staan geagendeerd.
De vergadering wordt digitaal georganiseerd en is toegankelijk via de volgende link:
https://us06web.zoom.us/j/88601130378?pwd=OXN1MUVYYkN2Z0cvWUtITVNOblZ4QT09
De gemeenteraad is bevoegd voor de aangelegenheden inzake de deelname aan en de vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen, evenals voor de aangelegenheden die het decreet uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt. De gemeenteraden bepalen de afvaardiging en het mandaat van hun vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. Tijdens het laatste trimester van elk jaar wordt een algemene vergadering georganiseerd die beraadslaagt over de strategie en de begroting voor het volgende werkingsjaar.
In zitting van de gemeenteraad van 25 februari 2019 werd Anita Van den Bulck aangeduid als afgevaardigde en Liselotte Lenaerts als plaatsvervanger voor alle vergaderingen van PONTES.
PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor de algemene vergadering met opgave van de agenda. Tevens werden alle documenten toegevoegd die een toelichting bevatten bij de geagendeerde onderwerpen.
Aangezien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde agenda en ontwerpbesluiten, kan de voorgestelde agenda worden goedgekeurd en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger(s) dienovereenkomstig worden vastgesteld.
De gemeenteraad keurt de agendapunten goed van de algemene vergadering van PONTES die zal gehouden worden op donderdag 15 juni 2023:
De gemeenteraad geeft mandaat aan de afgevaardigde om aan de algemene vergadering van PONTES van donderdag 15 juni 2023 deel te nemen en de agendapunten goed te keuren.
Een kopie van deze beslissing wordt overgemaakt aan Pontes, Jules Moretuslei 2 te 2610 Wilrijk.
De gemeente Borsbeek is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen.
Met het schrijven van 3 april 2023 wordt de gemeente Borsbeek opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering op 21 juni 2023 in het Lindner Hotel, Lange Kievitstraat 125 te 2018 Antwerpen met volgende agenda:
1. Kennisneming verslagen van Fluvius Antwerpen van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Antwerpen afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius Antwerpen met betrekking tot het boekjaar 2022.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Aanvaarding intrekking beheersoverdracht Nijlen voor het IBA-beheer.
7. Statutaire benoemingen.
8. Benoemingen van een commissaris.
9. Statutaire mededelingen.
Het dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief overgemaakt.
De gemeenteraad keurt de agendapunten goed van de algemene vergadering van Fluvius Antwerpen die zal gehouden worden op 21 juni 2023:
1. Kennisneming verslagen van Fluvius Antwerpen van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Antwerpen afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius Antwerpen met betrekking tot het boekjaar 2022.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Aanvaarding intrekking beheersoverdracht Nijlen voor het IBA-beheer.
7. Statutaire benoemingen.
8. Benoemingen van een commissaris.
9. Statutaire mededelingen.
De gemeenteraad geeft mandaat aan de afgevaardigde om aan de algemene vergadering van Fluvius Antwerpen op 21 juni 2023 deel te nemen en de agendapunten goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Met het K.B. van 3.01.1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8.07.1969.
Op de buitengewone algemene vergadering van 8.11.2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19.12.2003.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 19.06.2020 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening in het kader van de zelfstandige groepering goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 25.01.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 25.06.2021 werd een statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.11.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
De gemeente is lid bij IGEAN dienstverlening.
De raad van bestuur van 26.04.2023 heeft beslist om de jaarvergadering van 22.06.2023 om 18.30 uur te organiseren in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem.
De dagorde werd als volgt vastgelegd:
1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2022
3. Goedkeuren van de jaarrekening 2022
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2022
5. Toetreding aanvaarden van WoonZorgNetwerk Edegem en van OCMW Boom
Met het schrijven van IGEAN dienstverlening van 27.04.2023 werd de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 22.06.2023 aan alle deelnemers bezorgd.
Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:
Jaarverslag en jaarrekening
De raad van bestuur van 26.04.2023 heeft haar goedkeuring gehecht aan het jaarverslag 2022 evenals aan de jaarrekening 2022. De jaarvergadering verleent kwijting aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.
Aanvaarden toetreding WoonZorgNetwerk Edegem en OCMW Boom
Met het besluit van de raad van bestuur van het WoonZorgNetwerk Edegem van 8.06.2022 en met het besluit van de raad van het OCMW Boom van 16.03.2023 wordt ingestemd met de toetreding tot IGEAN dienstverlening.
In uitvoering van artikel 420 van het decreet lokaal bestuur en artikel 7 van de statuten van IGEAN wordt de vraag tot toetreding ter goedkeuring voorgelegd aan de algemene vergadering.
Art. 11 van de statuten van IGEAN stelt dat de algemene vergadering de bedragen bepaalt die moeten geplaatst worden door de deelnemers. De algemene vergadering bepaalt tenslotte het aantal maatschappelijke aandelen welke aan de deelnemers toegekend worden en bepaalt welk bedrag moet gestort worden.
Naar analogie met de andere “niet-gemeentelijke” deelnemers, worden er aan het WoonZorgNetwerk Edegem én aan het OCMW Boom 5 aandelen toegekend, elk met een waarde van 12,50 euro of een totaal bedrag van 62,50 euro per deelnemer.
Dit bedrag moet volledig geplaatst en volstort worden
De jaarvergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.
De gemeenteraad keurt de agendapunten goed van de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening die doorgaat op 22 juni 2023.
De dagorde werd als volgt vastgelegd:
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2022
3. Goedkeuren van de jaarrekening 2022
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2022
5. Toetreding aanvaarden van WoonZorgNetwerk Edegem en van OCMW Boom.
De gemeenteraad geeft mandaat aan de afgevaardigde om aan de jaarvergadering van IGEAN dienstverlening van 22 juni 2023 deel te nemen en de agendapunten goed te keuren.
Twee uittreksels van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zullen aan IGEAN dienstverlening worden bezorgd.
Op 19.12.2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN, milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN, milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 25.06.2021 werd een statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.11.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
De gemeente is lid bij IGEAN milieu & veiligheid.
De raad van bestuur van 26.04.2023 heeft beslist om de jaarvergadering van 22.06.2023 om 18.30 uur te organiseren in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem.
De dagorde werd als volgt vastgelegd:
1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2022
3. Goedkeuren van de jaarrekening 2022
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2022
5. Benoemen van leden adviescomités
6. Toetreding aanvaarden van WoonZorgNetwerk Edegem en van OCMW Boom
Met het schrijven van IGEAN milieu & veiligheid van 27.04.2023 werd de uitnodiging en de dagorde voor de jaarvergadering van 22.06.2023 aan alle deelnemers bezorgd.
Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Artikel 36 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt. Op deze vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.
In zitting van de gemeenteraad van 25 februari 2019 werd Liselotte Leenaerts aangeduid als afgevaardigde en Walter Kiebooms als plaatsvervanger voor alle algemene en buitengewone algemene vergaderingen van Igean, milieu en veiligheid.
Jaarverslag en jaarrekening
Artikel 36 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt. Op deze vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.
De raad van bestuur van 26.04.2023 heeft haar goedkeuring gehecht aan het jaarverslag 2022 evenals aan de jaarrekening 2022. De jaarvergadering verleent kwijting aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.
Benoemen leden adviescomités
Artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat er een adviescomité “milieu” en een adviescomité “veiligheid” opgericht wordt.
Een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en blijft in aantal beperkt tot het aantal doelstellingen. Enkel de gemeenten die belang hebben bij de betrokken doelstelling zijn vertegenwoordigd in dit adviescomité, dat bestaat uit uitvoerende mandatarissen die bevoegd zijn voor de betrokken doelstelling.
Het adviescomité “milieu” bestaat uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken deelnemers.
Het adviescomité “veiligheid” bestaat uit één (1) vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven (7) vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.
De heer Karel Van Elshocht werd als schepen van leefmilieu in de gemeente Kontich vervangen door mevrouw Sophie Baeckelmans en maakt in die functie deel uit van het adviescomité milieu.
De heer Karel Van Elshocht werd als lid van het adviescomité veiligheid voor de gemeente Kontich, het OCMW Kontich en het AGB Kontich eveneens vervangen door mevrouw Sophie Baeckelmans.
Mevrouw Brigitte Vermeulen-Goris wordt door het WoonZorgNetwerk Edegem voorgedragen als lid van het adviescomité veiligheid.
De benoeming van deze leden wordt voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering.
Aanvaarden toetreding WoonZorgNetwerk Edegem en OCMW Boom
Met het besluit van de raad van bestuur van het WoonZorgNetwerk Edegem van 8.06.2022 en met het besluit van de raad van het OCMW Boom van 16.03.2023 wordt ingestemd met de toetreding tot IGEAN milieu & veiligheid.
In uitvoering van artikel 420 van het decreet lokaal bestuur en artikel 7 van de statuten van IGEAN wordt de vraag tot toetreding ter goedkeuring voorgelegd aan de algemene vergadering.
Art. 11 van de statuten van IGEAN stelt dat de algemene vergadering de bedragen bepaalt die moeten geplaatst worden door de deelnemers. De algemene vergadering bepaalt tenslotte het aantal maatschappelijke aandelen welke aan de deelnemers toegekend worden en bepaalt welk bedrag moet gestort worden.
Naar analogie met de andere “niet-gemeentelijke” deelnemers, worden er aan het WoonZorgNetwerk Edegem én aan het OCMW Boom 5 aandelen toegekend, elk met een waarde van 12,50 euro of een totaal bedrag van 62,50 euro per deelnemer.
Dit bedrag moet volledig geplaatst en volstort worden
De jaarvergadering heeft op zich geen financiële gevolgen voor het bestuur.
De gemeenteraad keurt de agendapunten goed van de jaarvergadering van IGEAN milieu & veiligheid die doorgaat op 22 juni 2023:
1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2022
3. Goedkeuren van de jaarrekening 2022
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2022
5. Benoemen van leden adviescomités
6. Toetreding aanvaarden van WoonZorgNetwerk Edegem en van OCMW Boom.
De gemeenteraad geeft mandaat aan de afgevaardigde om aan de jaarvergadering van 22 juni 2023 van IGEAN milieu en veiligheid deel te nemen en de agendapunten goed te keuren.
Twee uittreksels van onderhavige gemeenteraadsbeslissing zullen aan IGEAN milieu en veiligheid worden bezorgd.
De gemeente Borsbeek is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband 'de c.v.b.a. inversteringsvereniging voor de gemeenten van de Kempen en het Antwerpse' afgekort tot IKA.
Met het aangetekend schrijven van 31 maart 2023 wordt de gemeente Borsbeek opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering op donderdag 29 juni 2023 om 19 uur met volgende agenda:
De gemeenteraad keurt de agendapunten goed van de algemene vergadering van IKA die zal gehouden worden op 29 juni 2023:
De gemeenteraad geeft mandaat aan de afgevaardigde om aan de algemene vergadering, tevens jaarvergadering, van IKA van 29 juni 2023 deel te nemen (fysiek of digitaal) en de agendapunten goed te keuren.
De gemeenteraad beslist om in te tekenen op de verhoging van de inbreng voor
En deze te volstorten met € 40.812,00 beschikbaar op rekening courant en € 0 uitkering van reserves IKA.
Een kopie van deze beslissing wordt overgemaakt aan IKA.
De gemeente Borsbeek is deelnemer van de dienstverlenende vereniging CIPAL. Met de oproepingsbrief van 3 mei 2023 wordt de gemeente Borsbeek opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van CIPAL op 22 juni 2023 om 16 uur. Deze vergadering vindt plaats in het Technologiehuis, in Geel. Daarnaast bestaat ook de mogelijkheid om online te participeren. De vergadering heeft de volgende agendapunten:
De gemeenteraad keurt de agendapunten goed voor de algemene vergadering van Cipal van 22 juni 2022 die zowel fysiek als digitaal plaatsvindt:
De gemeenteraad geeft mandaat aan de afgevaardigde om aan de algemene vergadering van Cipal van 22 juni 2023 deel te nemen en de agendapunten goed te keuren.
Het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014 bepaalt in artikel 9 dat iedere gemeente minimaal één omgevingsambtenaar in dienst moet hebben en dat die ambtenaar of groep van ambtenaren gezamenlijk voldoende kennis van zowel de ruimtelijke ordening als het milieu in zich moet verenigen.
De voltijds coördinator omgeving (omgevingsambtenaar) is sinds 29 april 2023 niet meer in dienst. Er is tot op heden geen opvolger aangesteld.
Momenteel werd de functie van omgevingsambtenaar nog niet ingevuld.
Als er geen gemeentelijke omgevingsambtenaar binnen de gemeente of het intergemeentelijk samenwerkingsverband beschikbaar is, oefent de algemeen directeur voor een periode van maximum 12 maanden de taken van de gemeentelijke omgevingsambtenaar uit of wijst hij een waarnemende gemeentelijke omgevingsambtenaar aan die de taken van de gemeentelijke omgevingsambtenaar uitoefent.
Conform artikel 9 van het decreet omgevingsvergunningen zal de algemeen directeur de taken van de gemeentelijke omgevingsambtenaar uitoefenen en dit voor een periode van maximum 12 maanden.
In zitting van de gemeenteraad van 21 februari 2022 werd principieel goedkeuring gegeven aan een mogelijke vrijwillige samenvoeging van de stad Antwerpen met de gemeente Borsbeek.
Er werd in de gemeenteraad afgesproken dat er maandelijks een toelichting zou gegeven worden aan de raadsleden over de stand van zaken van deze fusie.
Aan de gemeenteraadsleden wordt een toelichting gegeven over de stand van zaken van de mogelijke fusie tussen de stad Antwerpen en de gemeente Borsbeek.