Terug
Gepubliceerd op 24/01/2024

2024_GR_00004 - Vervoerregio - Openbaar onderzoek en bekrachtiging regionaal mobiliteitsplan Routeplan 2030 - advies

Gemeenteraad
ma 22/01/2024 - 20:00 gemeenteraadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Verboven, voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Linda Bresseleers, schepen; Ann Vereycken; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Peter Van Hoof; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Naomi Van der Velden; Hassana Errazzouki; Peggy Maebe; Maryse Lenders-Crauwels; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Verontschuldigd

Frans Neyens; Luc Couillier; Liselotte Leenaerts

Secretaris

Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Voorzitter

Tom Verboven, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00004 - Vervoerregio - Openbaar onderzoek en bekrachtiging regionaal mobiliteitsplan Routeplan 2030 - advies

Aanwezig

Tom Verboven, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Kristof Van de Velde, Linda Bresseleers, Ann Vereycken, Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Naomi Van der Velden, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Maryse Lenders-Crauwels, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 14
Dis Van Berckelaer, Tom Verboven, Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Ann Coemans, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki
Stemmen tegen 2
Lucienne Bogaerts, Chris Grietens
Onthoudingen 2
Peggy Maebe, Maryse Lenders-Crauwels
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00004 - Vervoerregio - Openbaar onderzoek en bekrachtiging regionaal mobiliteitsplan Routeplan 2030 - advies 2024_GR_00004 - Vervoerregio - Openbaar onderzoek en bekrachtiging regionaal mobiliteitsplan Routeplan 2030 - advies

Motivering

Aanleiding en context

De Vervoerregio Antwerpen werkt sinds 2019 aan de opmaak van een regionaal mobiliteitsplan: het Routeplan 2030. De vervoerregio Antwerpen omvat 32 gemeenten met als centrum de stad Antwerpen en zijn haven. Het mobiliteitsplan is dus sterk verweven met het Toekomstverbond en de Oosterweelwerken.

Het Routeplan 2030 is de voorbije jaren vormgegeven door een team specialisten in samenwerking met de gemeentebesturen en andere betrokken partners, via gebiedsgerichte werkbanken en klankbordgroepen. De Vervoerregioraad, het beslissingsorgaan van de Vervoerregio, bestaat uit politieke vertegenwoordigers van de gemeenten en vertegenwoordigers van partners zoals De Lijn, de NMBS, AWV, Lantis, de provincie en het departement MOW.

Het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan werd onderworpen aan een Strategische MER-procedure. Het Ontwerp plan-MER beschrijft de mogelijke milieueffecten van het voorlopig Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan. 

Van 31 oktober tot en met 29 december liep het Openbaar onderzoek voor voorlopig Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en het Ontwerp plan-MER voor de vervoerregio Antwerpen. Lokale besturen kunnen nog tot eind januari advies indienen.

Juridische grond

et decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

Het bestuursdecreet van 7 december 2018. 

Het decreet op de basisbereikbaarheid van 3 april 2019.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 november 2020 over de regionale mobiliteitsplannen met integratie van de milieueffectrapportage, ihb  artikel 7 :

§ 5. Binnen negentig dagen na de dag waarop de gemeenteraden van de gemeenten, vermeld in artikel 5, § 2, 2°, en de actoren en de adviesinstanties, vermeld in artikel 5, § 2, 3°, en § 3, de documenten, vermeld in paragraaf 3, hebben ontvangen, brengen zij een schriftelijk advies uit over de documenten, vermeld in paragraaf 3. Als die termijn wordt overschreden, kan aan de adviesvereiste worden voorbijgegaan.

Motivering

Hieronder zijn de documenten opgelijst die op 27 september 2023 aan de Vervoerregioraad werden voorgelegd. Deze zijn terug te vinden op https://routeplan2030.be/documenten/ en vormen samen het voorlopig ontwerp regionaal mobiliteitsplan. Er is gekozen om de afzonderlijke documenten te behouden, zodat de delen die reeds gevalideerd zijn, niet opnieuw gevalideerd moeten worden. Het gaat om de volgende documenten:

  • De leeswijzer, die meer info geeft bij alle documenten 
  • Een voorbereidende oriëntatienota (deel 1 & deel 2) die een inventaris en synthese van de planningscontext en de bestaande toestand in de Vervoerregio bundelt samen met een omgevingsanalyse. 
  • De Visienota  waarin een gemeenschappelijk missie wordt geformuleerd (goedgekeurd door de Vervoerregioraad dd. 27 juni 2018) 
  • Het regionaal mobiliteitsplan; het Routeplan 2030: dit bestaat uit de Plannota zoals besproken op en aangepast aan de opmerkingen van de Vervoerregioraad van februari 2020, aangevuld met de nota’s die nadien werden opgemaakt: 
  • Het actieplan dat recent werd opgesteld op basis van de Plannota en de nota’s gebiedsgerichte werking (te valideren op Vervoerregioraad van 27/9/2023) 
  • Het evaluatiekader 

In bijlage is het ontwerp van de s-MER terug te vinden. Deze strategische MER werd opgemaakt door Antea Group om de milieueffecten van het mobiliteitsplan in kaart te brengen, zoals opgelegd door de Vlaamse Regering in uitvoering van de Europese richtlijn. Voor het inschatten van de milieueffecten vertrekt het MER van doorrekeningen met het Regionaal Verkeersmodel Antwerpen. 

De strategische MER legt - terecht- een grote nadruk op de modal shift. Zo geven zij aan dat het gewenste resultaat op lange termijn het verwezenlijken van een massale modal shift richting duurzame vervoersmodi en minder autogebruikers is, waardoor op lange termijn autocentrisch ruimtegebruik proportioneel kan teruggewonnen worden. Het voorzien van een hoogwaardige fietsinfrastructuur, een hoogwaardig openbaar vervoernetwerk en een verhoging van het spoorvolume in combinatie met informatiecampagnes en afstemming van de verschillende vervoerssystemen, zouden deze modal shift moeten bevorderen.

In de sMER wordt aangegeven dat ook flankerende maatregelen om mensen aan te zetten tot een duurzamer mobiliteitsgedrag  zullen bijdragen aan de realisatie van de modal shift ambitie. In de modellering van toekomstscenario's wordt dit ingebracht door een extra kost voor autoverplaatsingen met herkomst- of bestemmingszone in een gebied dat min of meer wordt afgebakend door de R11 en de (toekomstige) A102. De bereikte modal shift en de verschuiving van verkeer naar het hoger wegennet in de modellering zorgt voor een reeks positieve effecten voor mens en natuur door een afname van het verkeer op het onderliggend wegennet.

Om het bereiken van de doelstellingen mee te bewaken, werden door het college volgende aandachtspunten/vragen als advies aan de vervoerregioraad bezorgd in aanloop naar de vervoerregioraad van 27 september 2023:

"Het is belangrijk om de manier waarop de extra kost voor autoverplaatsingen bereikt zal worden heel concreet op te nemen in het Routeplan 2030 en indien nodig, formele aanbevelingen te doen naar de Vlaamse overheid zodat deze kost ook gerealiseerd zal worden. De modal shift speelt een belangrijke rol in het behalen van de doelstellingen. Indien de aannames rond modal shift niet kloppen, dreigt men milderende maatregelen te missen en/of foutieve keuzes te maken. Wordt hier niet beter nu al op ingespeeld door te werken met varianten? 

  • Op welke manier zal bewaakt worden dat  de aanleg van nieuwe wegen niet zorgt voor een toename in de hoeveelheid verkeer?
  • Op welke manier zal de verschuiving naar het hoger wegennet, vooral voor vrachtvervoer, gestuurd worden zodat het onderliggend wegennet ontlast zal worden waardoor de voordelige milieueffecten zoals gezien in de modellering bereikt worden en de vooropgestelde wegencategorisering gerealiseerd kan worden?"

In het kader van het openbaar onderzoek, werd vanuit de Vervoerregio Antwerpen gevraagd om de adviesvraag ook voor te leggen aan de gemeenteraden. Om het eerder gegeven advies extra kracht bij te zetten, wil de gemeenteraad het advies van het college herhalen naar de Vervoerregio toe.

Ook het advies van de mobiliteitsraad in bijlage zal samen met het advies van de gemeenteraad bezorgd worden aan de Vervoerregio Antwerpen.

Regelgeving bevoegdheid

GR - artikel 41, 9° - wat een andere wet aan de gemeenteraad voorbehoudt
<p>Artikel 41, 9&deg; van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad is bevoegd voor beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad wil het volgende advies aan de vervoerregioraad bezorgen:

"Het is belangrijk om de manier waarop de extra kost voor autoverplaatsingen bereikt zal worden heel concreet op te nemen in het Routeplan 2030 en indien nodig, formele aanbevelingen te doen naar de Vlaamse overheid zodat deze kost ook gerealiseerd zal worden. De modal shift speelt een belangrijke rol in het behalen van de doelstellingen. Indien de aannames rond modal shift niet kloppen, dreigt men milderende maatregelen te missen en/of foutieve keuzes te maken.

  • Wordt hier niet beter nu al op ingespeeld door te werken met varianten?
  • Op welke manier zal bewaakt worden dat  de aanleg van nieuwe wegen niet zorgt voor een toename in de hoeveelheid verkeer?
  • Op welke manier zal de verschuiving naar het hoger wegennet, vooral voor vrachtvervoer, gestuurd worden zodat het onderliggend wegennet ontlast zal worden waardoor de voordelige milieueffecten zoals gezien in de modellering bereikt worden en de vooropgestelde wegencategorisering gerealiseerd kan worden?"