Eind 2017 werd de interlokale vereniging ZORA Wijk-werken (opvolger van Plaatselijk Werkgelegenheidsagentschap PWA) opgericht. Er werd ook een overeenkomst met statutaire draagkracht afgesloten. Vanaf 1/1/2020 werd de dienstverlening rond Wijk-werken (opgenomen in de interlokale vereniging ZORA Wijk-werken) en rond arbeidstrajectbegeleiding & activering (verankerd in de samenwerkingsovereenkomst tot oprichting van een intergemeentelijke dienst arbeidstrajectbegeleiding en activering) en van de regierol sociale economie in één intergemeentelijk samenwerkingsverband geïntegreerd.
De AMJP 2020-2025 werd besproken op het beheerscomité van 17 november 2023. De AMJP werd opgemaakt op basis van de verwerking van de geactualiseerde ESF-subsidie en van de verschillende nieuwe subsidieaanvragen (Plan Samenleven, Lokaal activeringspact en WSE partnerschappen).
Boekjaar 2023
Voor dit boekjaar gaan we uit van een verlies van 561.458 EUR. Dit komt voornamelijk omdat we ons op een scharnierpunt bevinden tussen het einde van de ESF subsidies in 2023 en de opstart van een nieuwe WSE subsidie vanaf 2024.
De subsidies die we realiseren in 2023 volstaan om de overhead kosten mee te dragen én een aanzienlijk deel van de loonkost van de ATB’ers. Het resterende deel van de loonkosten van de ATB’ers zal aan de gemeenten worden aangerekend volgens de sleutel “inzet”. We stellen voor om het overgedragen resultaat van de vorige boekjaren pas in 2024 in mindering te brengen van het resultaat van het boekjaar omdat we dan een minder goed resultaat verwachten dan dit jaar.
Boekjaar 2024 en 2025
Vanaf 2024 zullen we verschillende nieuwe subsidies ontvangen, waarvan de WSE subsidie de belangrijkste is. De andere subsidies zoals “plan samenleven” en “lokaal activeringspact” vragen dat we binnen Zora extra (loon)kosten kunnen aantonen. Deze werden opgenomen in deze aanpassing van het meerjarenplan. Ook in de periode 2024 – 2026 verwachten we voldoende subsidies te ontvangen om de overhead integraal te kunnen betalen en daarnaast nog een deel van de loonkost van de ATB’ers. Het resterende deel van loonkost ATB’ers zal worden aangerekend aan de gemeenten volgens de sleutel “inzet”.
Verdeelsleutel
We stellen voor om vanaf 2023 te werken met een dubbele verdeelsleutel.
Stap 1: verdeling van de overhead kosten (DEEL 1)
Dit zijn kosten die we maken om Zora Werkt toe te laten haar activiteiten uit voeren. Ze bestaan uit omkadering en diverse overhead kosten. We wensen deze kosten in eerste instantie te betalen met de diverse subsidies die we ontvangen binnen Zora Werkt.
Indien de ontvangen subsidies groter zijn dan het totaal van de overhead kosten, dient er in Stap 1 geen verdeling plaats te vinden.
Indien de ontvangen subsidies onvoldoende zijn om de overhead kosten te dragen, zal het resterend deel van deze overhead kosten worden verdeeld over de deelnemende gemeenten, volgens de verdeelsleutel “Leefloon en inwoners”. Deze verdeelsleutel is samengesteld als het product van volgende elementen:
- Het inwonersaantal op 1/1 van het betreffende werkjaar
- Het aantal RMI gerechtigden op 31/12 van het betreffende werkjaar
Stap 2: verdeling van de ATB loonkosten (DEEL 2)
De loonkosten van de ATB’ers worden verdeeld volgens de verdeelsleutel “inzet”: een pro rata verdeling op basis van de inzet van het aantal VTE dat elke gemeente wenst.
Door te werken op deze manier ontstaat er een veel duidelijkere link tussen de gewenste inzet van een aantal VTE ATB’ers en de bijdrage van elke gemeente.
Na deze AMJP bedraagt het gecumuleerde resultaat van het boekjaar:
Op basis van de verdeelsleutel geeft dit onderstaande jaarlijkse bijdragen te betalen door Borsbeek:
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de AMJP 2020-2025 van Zora Werkt goed.