Eind 2017 werd de interlokale vereniging ZORA Wijk-werken (opvolger van Plaatselijk Werkgelegenheidsagentschap PWA) opgericht. Er werd ook een overeenkomst met statutaire draagkracht afgesloten. Vanaf 1/1/2020 werd de dienstverlening rond Wijk-werken (opgenomen in de interlokale vereniging ZORA Wijk-werken) en rond arbeidstrajectbegeleiding & activering (verankerd in de samenwerkingsovereenkomst tot oprichting van een intergemeentelijke dienst arbeidstrajectbegeleiding en activering) en van de regierol sociale economie in één intergemeentelijk samenwerkingsverband geïntegreerd.
De AMJP 2024-1 werd besproken op het beheerscomité van 20 september 2024. De AMJP werd opgemaakt op basis van de verwerking van de geactualiseerde ESF-subsidie en van de verschillende nieuwe subsidieaanvragen (Plan Samenleven, Lokaal activeringspact en WSE partnerschappen).
Boekjaar 2024
Voor dit boekjaar gaan we uit van een verlies van 670.451 EUR. n het oorspronkelijke meerjarenplan bedroeg het geraamde verlies nog 820.503 euro. Dit is voornamelijk te verklaren door een lagere loonkost.
De subsidies die we realiseren in 2024, na doorstorting aan de WSE partners, volstaan om de overhead kosten mee te dragen én een aanzienlijk deel van de loonkost van de ATB’ers. Het resterende deel van de loonkosten van de ATB’ers zal aan de gemeenten worden aangerekend volgens de sleutel “inzet”.
Boekjaar 2025 en 2026
De subsidies 'Regie sociale economie en werk' en 'Lokaal Activeringspact' lopen slechts tot en met 2025. Vanaf 2026 zien we daardoor een daling van de totale inkomsten. Er zijn verschillende aanvragen lopende voor de verlenging van deze subsidies. Zodra deze ook effectief toegezegd worden zullen deze worden opgenomen in de meerjarenplanning.
Verdeelsleutel
Vanaf 2023 werkt men met een dubbele verdeelsleutel.
Stap 1: verdeling van de overhead kosten (DEEL 1)
Dit zijn kosten die we maken om Zora Werkt toe te laten haar activiteiten uit voeren. Ze bestaan uit omkadering en diverse overhead kosten. We wensen deze kosten in eerste instantie te betalen met de diverse subsidies die we ontvangen binnen Zora Werkt.
Indien de ontvangen subsidies groter zijn dan het totaal van de overhead kosten, dient er in Stap 1 geen verdeling plaats te vinden.
Indien de ontvangen subsidies onvoldoende zijn om de overhead kosten te dragen, zal het resterend deel van deze overhead kosten worden verdeeld over de deelnemende gemeenten, volgens de verdeelsleutel “Leefloon en inwoners”. Deze verdeelsleutel is samengesteld als het product van volgende elementen:
- Het inwonersaantal op 1/1 van het betreffende werkjaar
- Het aantal RMI gerechtigden op 31/12 van het betreffende werkjaar
Stap 2: verdeling van de ATB loonkosten (DEEL 2)
De loonkosten van de ATB’ers worden verdeeld volgens de verdeelsleutel “inzet”: een pro rata verdeling op basis van de inzet van het aantal VTE dat elke gemeente wenst.
Door te werken op deze manier ontstaat er een veel duidelijkere link tussen de gewenste inzet van een aantal VTE ATB’ers en de bijdrage van elke gemeente.
Na deze AMJP bedraagt het gecumuleerde resultaat van het boekjaar:
Op basis van de verdeelsleutel geeft dit onderstaande jaarlijkse bijdragen te betalen door Borsbeek:
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de AMJP 2024-1 van Zora Werkt goed.