De notulen en het zittingsverslag van de voorgaande zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn moeten goedgekeurd worden.
De notulen vindt u in bijlage.
Het zittingsverslag kan in de raadpleegomgeving teruggevonden worden via volgende link: https://raadpleeg-borsbeek.onlinesmartcities.be/
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen en het zittingsverslag van haar zitting van 23 september 2024 goed.
Na goedkeuring van de jaarrekening door de gemeenteraad wordt deze via het digitaal loket doorgestuurd naar het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB). De jaarrekening wordt na goedkeuring ook gepubliceerd op de website van de gemeente Borsbeek.
Op basis van de publicatie en de digitale rapportering voert ABB een controle uit op de juistheid en volledigheid van de jaarrekening. Er werden via mail een aantal bijkomende vragen gesteld, waarop een antwoord werd gegeven.
Op donderdag19 september 2024 kregen we de melding dat de jaarrekening van gemeente en OCMW Borsbeek door de gouverneur werd goedgekeurd. Er werden een aantal technische opmerkingen overgemaakt waar we naar een volgende rapportering toe rekening mee zullen houden.
De jaarrekening 2023 goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 mei 2024 bevat de volgende saldi:
De balans en de staat van kosten en opbrengsten 2023 worden als volgt samengesteld:
Balans
Staat van kosten en opbrengsten
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de goedkeuring van de jaarrekening 2023 door de gouverneur.
De meerjarenplanning 2020-2025 werd in 2019 opgemaakt door een samenwerking tussen de verschillende diensten en het bestuur.
Zoals elk jaar komen er in de loop van het jaar een aantal zaken naar boven waardoor er een aanpassing van de cijfers nodig is. De verschillende diensten hebben de cijfers voor 2023 herbekeken en doorgegeven welke budgetten overgezet moeten worden naar een volgend jaar, welke budgetten aangepast moeten worden, welke geschrapt en welke toegevoegd.
In deze AMJP 2020-2026 wijziging 1/2024 zijn voornamelijk volgende aanpassingen opgenomen:
Deze wijzigingen werden verwerkt in de AMJP 2020-2026 wijziging 1/2024 en besproken met het college.
Voor een aantal ramingen zijn we ook afhankelijk van de input van andere instanties en partnerbesturen. Zo werden de toelagen aan de politiezone en hulpverleningszone ingeschreven op basis van de begrotingen die werden goedgekeurd in de raden van deze besturen.
De cijfers voor de aanvullende personenbelasting, verkeersbelasting en opcentiemen onroerende voorheffing werden voorzien aan de hand van de ramingen die we doorkregen van de FOD Financiën.
Ook voor de ramingen van de dividenden en tegemoetkomingen van o.a. Pidpa en Fluvius werd er rekening gehouden met hun meerjarenplanningen en de laatste nieuwe raming die we van hen hebben doorgekregen.
Ook de uitgaven voor afvalophaling en -verwerking werden ingeschreven op basis van de geactualiseerde raming van Igean.
Voor een gedetailleerd overzicht van de wijzigingen verwijzen we naar de strategische nota en het volledige overzicht van het beleid dat is opgenomen bij de toelichting van de AMJP 2020-2026 wijziging 1/2024.
Beschikbaar budgettair resultaat 2024 na wijziging: 1.101.232 euro
Beschikbaar budgettair resultaat 2025 na wijziging: 710.305 euro
Beschikbaar budgettair resultaat 2026 na wijziging: 997.839 euro
Autofinancieringsmarge 2024 na wijziging: -2.464.637 euro
Autofinancieringsmarge 2025 na wijziging: 293.954 euro
Autofinancieringsmarge 2026 na wijziging: 594.116 euro
Het geconsolideerde beschikbaar budgettair resultaat moet jaarlijks positief zijn.
De geconsolideerde autofinancieringsmarge moet positief zijn aan het einde van de oorspronkelijke planningsperiode (2025).
Aan beide evenwichten is ook na de aanpassingen voldaan.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de AMJP 2020-2026 wijziging 1/2024 voor het deel van het OCMW goed.
Eind 2017 werd de interlokale vereniging ZORA Wijk-werken (opvolger van Plaatselijk Werkgelegenheidsagentschap PWA) opgericht. Er werd ook een overeenkomst met statutaire draagkracht afgesloten. Vanaf 1/1/2020 werd de dienstverlening rond Wijk-werken (opgenomen in de interlokale vereniging ZORA Wijk-werken) en rond arbeidstrajectbegeleiding & activering (verankerd in de samenwerkingsovereenkomst tot oprichting van een intergemeentelijke dienst arbeidstrajectbegeleiding en activering) en van de regierol sociale economie in één intergemeentelijk samenwerkingsverband geïntegreerd.
De AMJP 2024-1 werd besproken op het beheerscomité van 20 september 2024. De AMJP werd opgemaakt op basis van de verwerking van de geactualiseerde ESF-subsidie en van de verschillende nieuwe subsidieaanvragen (Plan Samenleven, Lokaal activeringspact en WSE partnerschappen).
Boekjaar 2024
Voor dit boekjaar gaan we uit van een verlies van 670.451 EUR. n het oorspronkelijke meerjarenplan bedroeg het geraamde verlies nog 820.503 euro. Dit is voornamelijk te verklaren door een lagere loonkost.
De subsidies die we realiseren in 2024, na doorstorting aan de WSE partners, volstaan om de overhead kosten mee te dragen én een aanzienlijk deel van de loonkost van de ATB’ers. Het resterende deel van de loonkosten van de ATB’ers zal aan de gemeenten worden aangerekend volgens de sleutel “inzet”.
Boekjaar 2025 en 2026
De subsidies 'Regie sociale economie en werk' en 'Lokaal Activeringspact' lopen slechts tot en met 2025. Vanaf 2026 zien we daardoor een daling van de totale inkomsten. Er zijn verschillende aanvragen lopende voor de verlenging van deze subsidies. Zodra deze ook effectief toegezegd worden zullen deze worden opgenomen in de meerjarenplanning.
Verdeelsleutel
Vanaf 2023 werkt men met een dubbele verdeelsleutel.
Stap 1: verdeling van de overhead kosten (DEEL 1)
Dit zijn kosten die we maken om Zora Werkt toe te laten haar activiteiten uit voeren. Ze bestaan uit omkadering en diverse overhead kosten. We wensen deze kosten in eerste instantie te betalen met de diverse subsidies die we ontvangen binnen Zora Werkt.
Indien de ontvangen subsidies groter zijn dan het totaal van de overhead kosten, dient er in Stap 1 geen verdeling plaats te vinden.
Indien de ontvangen subsidies onvoldoende zijn om de overhead kosten te dragen, zal het resterend deel van deze overhead kosten worden verdeeld over de deelnemende gemeenten, volgens de verdeelsleutel “Leefloon en inwoners”. Deze verdeelsleutel is samengesteld als het product van volgende elementen:
- Het inwonersaantal op 1/1 van het betreffende werkjaar
- Het aantal RMI gerechtigden op 31/12 van het betreffende werkjaar
Stap 2: verdeling van de ATB loonkosten (DEEL 2)
De loonkosten van de ATB’ers worden verdeeld volgens de verdeelsleutel “inzet”: een pro rata verdeling op basis van de inzet van het aantal VTE dat elke gemeente wenst.
Door te werken op deze manier ontstaat er een veel duidelijkere link tussen de gewenste inzet van een aantal VTE ATB’ers en de bijdrage van elke gemeente.
Na deze AMJP bedraagt het gecumuleerde resultaat van het boekjaar:
Op basis van de verdeelsleutel geeft dit onderstaande jaarlijkse bijdragen te betalen door Borsbeek:
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de AMJP 2024-1 van Zora Werkt goed.
Het OCMW Borsbeek is deelnemer van de dienstverlenende vereniging CIPAL. Met de oproepingsbrief van 12 september 2024 wordt het OCMW Borsbeek opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van CIPAL op 7 november 2024 om 16 uur. De vergadering gaat enkel digitaal door. De vergadering heeft de volgende agendapunten:
De toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering werd aan het lokaal bestuur Borsbeek bezorgd.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de agendapunten goed voor de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 die enkel digitaal plaatsvindt:
De raad voor maatschappelijk welzijn geeft mandaat aan de afgevaardigde om aan de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 deel te nemen en de agendapunten goed te keuren.