In fietszones mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietszones. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietszone nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.
Worden voor de toepassing van dit artikel met fietsers gelijkgesteld: de bestuurders van rijwielen of speed pedelecs.
In het mobiliteitsplan is voorzien om in zo goed als alle woonstraten binnen de mobiliteitskamers de maximumsnelheid te verlagen naar 30 km/u. Dit kan met een de invoering van een zone 30 of een fietszone. Aangezien een route van de fietsknooppunten via de Mussenhoevelaan - Gebroeders Van der Auwerabaan - Breedveld naar Oude Haegevelde loopt en Hoogland is aangeduid als lokale hoofdfietsroute in het mobiliteitsplan, is een fietszone in deze straten het meest aangewezen. Een fietszone wordt aangeduid met de verkeersborden F111 (begin fietszone) en F113 (einde fietszone) aan de toegangen.
Na het plaatsen van de trajectcontrole op de Boechoutsesteenweg verwachten we een impact op deze fietszone. Om te vermijden dat de smalle wegen met veel fietsers extra sluipverkeer te verduren krijgen, kan een verkeersfilter (knip) op de Van der Auwerbaan voorzien worden. Een verkeersfilter wordt aangegeven met een verkeersbord C3 met onderbord M12 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A en P). Aan het begin van de Gebroeders Van der Auwerabaan, aan het kruispunt met de Corluylei geeft een verkeersbord F45b aan dat de straat doodloopt voor gemotoriseerd verkeer.
Er werd een participatiemoment georganiseerd voor de burgers. Op deze straten liggen slechts 30 adressen, er waren 10-15 aanwezigen op het participatiemoment. Beide voorstellen werden door sommigen met enthousiasme en door anderen eerder neutraal onthaald, er waren geen bezwaren.
Ook politie Minos heeft geen bezwaren tegen deze ingrepen, zie bijlage voor hun advies.
In bijlage is een plan toegevoegd, waarop de benodigde signalisatie voor de fietszone en de knip is weergegeven. Aan de verschillende toegangen zal een rode strook op de baan worden geschilderd met daarin een thermoplast van het verkeersbord F111. Ook op de kruispunten van de Gebroeders Van der Auwerabaan met Breedveld en Hoogland geeft een thermoplast de continuïteit van de fietszone aan.
De gemeenteraad keurt de invoering van een fietszone op Breedveld, Gebroeders van der Auwerabaan, Hoogland en Mussenhoevelaan goed. De fietszone wordt aangegeven met de borden F111 (begin fietszone) en F113 (einde fietszone) aan de toegangen:
De gemeenteraad keurt het plaatsen van een verkeersfilter op de Gebroeders van der Auwerabaan ter hoogte van het kruispunt met Breedveld goed. Deze wordt aangegeven met een verkeersbord C3 met een onderbord M12 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A en P) in beide richtingen. Een verkeersbord F45b in de Gebroeders Van der Auwerabaan geeft ter hoogte van het kruispunt met de Corluylei aan dat de straat doodloopt.