Vanuit Vlaanderen is gestart met het initiatief van het Vlaams Handhavingsplatform (VHP), dat als doel heeft alle informatie rond handhaving gecentraliseerd, uniform, real-time en beveiligd ter beschikking te stellen aan alle betrokken autoriteiten en instanties.
Er zal in eerste instantie gestart worden met de digitale invoer van alle proces-verbalen, verslagen van vaststelling en documenten m.b.t. de bestuurlijke sanctieprocedure in het platform. Ook de communicatie naar de belanghebbenden over die documenten (de kennisgeving) zal digitaal via het platform gebeuren.
De aansluiting tot het platform kan in principe op twee manieren gebeuren:
Na onderzoek is gebleken dat de meeste IT integratoren de technische connectie niet kunnen realiseren vóór de go-live datum en dat de meeste steden en gemeenten lage volumes aan dossiers behandelen. Bijgevolg gaat Vlaanderen er van uit dat alle lokale besturen zullen aansluiten d.m.v. een user interface, althans in de opstartfase. Zij voorzien daarom een onboardingstraject voor alle betrokken verbalisanten, gebaseerd op een aansluiting via user interface. Dit verhindert niet om later alsnog, indien gewenst, een technische koppeling te realiseren met ons dossieropvolgingssysteem.
Het gebruik van het platform en digitalisering van de handhaving in het kader van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) en het Decreet Algemene Bepalingen Milieu (DABM) is verplicht vanaf 25 maart 2024. Vanaf deze datum dienen alle hierboven vermelde documenten digitaal worden opgesteld, ondertekend met e-ID, en vervolgens ingegeven worden in het VHP, dat zal instaan voor de kennisgeving ervan aan de bestemmelingen.
Daarnaast brengt het Vlaams handhavingsplatform ook heel wat voordelen met zich mee.
Alle PV’s van lokale besturen, inspectiediensten en politie komen real-time in het VHP terecht, meteen bij de juiste personen. Het ontwerp voorziet dat de PV’s van collega’s binnen hetzelfde beleidsdomein zullen kunnen geraadpleegd worden, ongeacht het grondgebied.
Verbalisanten zullen in de toekomst een notificatie krijgen wanneer de beboetingsinstantie een sanctie oplegt n.a.v. hun PV’s en verslagen van vaststelling, en blijven zo op de hoogte van het gevolg dat eraan gegeven wordt. Ook de kennisgeving naar de belanghebbenden (bijvoorbeeld de overtreder, het parket, de boetingsinstantie), die vandaag veelal manueel gebeurt, zal door het platform uitgevoerd kunnen worden en daarmee een efficiëntiewinst opleveren. Burgers bijvoorbeeld zullen hun PV kunnen ontvangen via e-box, indien zij deze activeerden, of anders via de post, door de Magda Documentendienst van de Vlaamse Overheid. Burgers en ondernemingen zullen hun sanctiedossier kunnen raadplegen via respectievelijk Mijn Burgerprofiel en E-Loket.
Tot slot worden de ingegeven documenten beveiligd bewaard gedurende hun volledige levensduur.
Om toegang te krijgen tot het VHP dient het protocol in bijlage ondertekend te worden. Omdat de handhaving binnen het lokaal bestuur Borsbeek inzake de VCRO en DABM door Igean handhaving gebeurt, dient er ook een bijkomende annex ondertekend te worden die ons als bestuur toestaat in het kader van de handhaving beroep te doen op een intergemeentelijke samenwerkingsverband en dit verband mede erkent als gegevensverwerker in de zin van het protocol.
De gemeenteraad keurt het protocol en de bijhorende annex tot aansluiting bij het Vlaams Handhavingsplatform goed.