Op 31/08/2023 werd door de heer Jan Ballegeer, namens FACILITUS bv, een omgevingsaanvraag ingediend, voor een groepswoningbouwproject met 7 wooneenheden (incl. de aanleg van nieuwe wegenis), op de percelen kadastraal gekend als:
Kadastrale ligging | Administratieve ligging | n° |
11007A0001/00Z005 | Jozef Reusenslei | 180 |
Op 18/09/2023 werd door de heer Peter Sels, namens BOUWPROJECTEN COGGHE nv, een omgevingsaanvraag ingediend, voor een groepswoningbouwproject met 8 wooneenheden (incl. de aanleg van nieuwe wegenis), op de percelen kadastraal gekend als
Kadastrale ligging | Administratieve ligging | n° |
11007A0003/00A003 | Rosekapellestraat | 52 |
11007A0003/00C003 | Rosekapellestraat | 52 |
11007A0003/00D003 | Rosekapellestraat | 52 |
Beide omgevingsaanvragen omvatten stedenbouwkundige handelingen, m.n. de aanleg van nieuwe weg- en rioleringsinfrastructuur (incl. aanplantingen), alsook de opname ervan in het openbaar domein.
De nieuwe toegangsweg zal aan beide zijden toegankelijk zijn voor autoverkeer (en hulpdiensten) tot aan de laatste woning. Overeenkomstig het RUP Kernversterking wordt er achterin een veilige verbindingsweg voor fietsers en wandelaars aangelegd, waarbij een verbinding gemaakt wordt tussen de Jozef Reusenslei en de Rosekapellestraat. Naast deze doorsteek voorziet het ontwerp van rooilijnplan eveneens een groene openbare zone, die ingericht wordt als een groene verblijfplek op buurtniveau.
Karakteristieken van het openbaar domein:
Op de werken zijn de administratieve en technische bepalingen van het standaardbestek 250 voor de wegenbouw, versie 4.1 van toepassing.
Een ontwerp van rooilijnplan werd aan de omgevingsaanvraag toegevoegd.
De gemeenteraad moet in toepassing van artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, als zijnde een uitdrukkelijk aan haar voorbehouden bevoegdheid in de zin van artikel 41, 9° van het decreet lokaal bestuur, een beslissing nemen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg, alvorens de vergunningverlenende overheid (in dit geval het college) een beslissing kan nemen over de totaliteit van de omgevingsaanvraag.
De omgevingsaanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek dat gehouden werd van 10/01/2024 tot en met 08/02/2024. Tijdens dit openbaar onderzoek werden er geen bezwaren en/of opmerkingen ingediend die betrekking hebben op de zaak der wegen.
Het decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning;
Het besluit van de Vlaamse regering van 27/11/2015 betreffende de omgevingsvergunning;
Het besluit van de Vlaamse regering van 01/06/1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (VLAREM II);
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, gecoördineerd bij besluit van de Vlaamse regering van 15/05/2009;
Het decreet van 03/05/2019 houdende de Gemeentewegen;
Het decreet lokaal bestuur van 22/12/2017;
Het bestuursdecreet van 07/12/2018;
Het decreet betreffende de openbaarheid van bestuur van 26/03/2004.
Overeenkomstig artikel 12,§2. van het decreet Gemeentewegen kan de wijziging van een gemeenteweg met toepassing van artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen. Dit op voorwaarde dat een rooilijnplan aan het aanvraagdossier wordt toegevoegd, dat voldoet aan de vereisten zoals gesteld voor gemeentelijke rooilijnplannen. De aanvrager maakt gebruik van deze geïntegreerde vergunningsprocedure om, naast de stedenbouwkundige handelingen, ook de opname van de nieuwe wegenis (incl. groenaanleg) in het openbaar domein aan te vragen.
Het komt evenwel niet aan de gemeenteraad toe, om zich uit te spreken over het al dan niet verenigbaar karakter van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening en de overeenstemming met de planologische bestemmingsvoorschriften. De gemeenteraad kan enkel een uitspraak doen over de zaak van wegen, zonder zich over de vergunningsaspecten te mogen buigen.
Het aanvraagdossier bevat een rooilijnplan, dat voldoet aan artikel 16,§2. van het decreet Gemeentewegen. Zodoende voldoet de aanvraag aan de vereisten van het decreet Gemeentewegen en is de voorwaarde vervuld om de geïntegreerde procedure te hanteren.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de eventuele opname ervan in het openbaar domein. De gemeenteraad houdt hierbij rekening met de principes en doelstellingen uit het decreet gemeentewegen:
Het is in het licht van deze principes en doelstellingen dat de beoogde vestiging van een nieuwe weg wordt behandeld:
Enerzijds zal er een rioleringsstelsel aangelegd worden, zonder afvoer van regenwater (RWA), enkel met afvoer van afvalwater (DWA). Anderzijds zal er een nieuwe straat met achteraan een trage verbinding met bijzondere aandacht voor de veiligheid en het comfort van de zwakke weggebruiker aangelegd worden.
Bijgevolg draagt onderhavige aanvraag bij aan de uitbouw van een veilig wegennet, alsook aan de inrichting van een fijnmazig netwerk van trage wegen. Dit komt zowel het algemeen belang, alsook de verkeersveiligheid ten goede. De ontsluiting van aangrenzende percelen komt niet in het gedrang. De aangevraagde wegenis is in overeenstemming met de doelstellingen en principes uit het decreet van 03/05/2019 houdende de Gemeentewegen.
De gemeenteraad neemt kennis van het openbaar onderzoek en stelt vast dat er geen bezwaren en/of opmerkingen ingediend werden aangaande de zaak der wegen.
De gemeenteraad keurt het rooilijnplan “Project Rosekapellestraat – Jozef Reusenslei” opgemaakt door de beëdigde landmeters-experten Koen Wouters Landmeters bv” goed en stelt hierbij de ligging van de nieuwe wegenis vast
De gemeenteraad keurt de ligging, breedte en uitrusting van de nieuwe gemeenteweg goed, alsook de opname ervan in het openbaar domein.
De gemeenteraad legt op dat alle gronden voor de aanleg van bovengenoemde wegenis vrij en onbelast en zonder kosten afgestaan dienen te worden aan de gemeente.
De gemeenteraad legt volgende voorwaarden op aangaande de aanleg van het openbaar domein: