De notulen en het zittingsverslag van de voorgaande zitting van de gemeenteraad moeten goedgekeurd worden.
De notulen zijn raadpleegbaar in bijlage.
Het zittingsverslag kan in de raadpleegomgeving teruggevonden worden via volgende link: https://raadpleeg-borsbeek.onlinesmartcities.be/
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur waarin bepaald wordt dat de notulen en het zittingsverslag worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Regelgeving: bevoegdheid
Artikel 40 § 1 van het decreet lokaal bestuur: Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2.
De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 22 januari 2024 goed.
Het jaarlijks te financieren saldo van de poltiezone moet gefinancierd worden door de gemeenten van deze zone.
Bij opmaak van de MJP 2020-2025 werd een jaarlijkse bijdrage aan de politiezone Minos ingeschreven.
Artikel 40 van de wet op de geïntegreerde politie dat de bepaling bevat van de financiering van de politiezone door de gemeenten van deze zone
De financiering van de politiezone gebeurt door de gemeenten die deel uitmaken van deze zone.
In de MJP2020-2025 werd voor de werking van de politiezone Minos een toelage ingeschreven. Jaarlijks moet deze toelage vastgesteld worden door de gemeenteraad.
In de meerjarenplanning 2020-2025 werd er voor de politiezone jaarlijks een exploitatietoelage opgenomen. Voor de gemeente Borsbeek werd voor 2024 de volgende dotatie voorzien:
De gemeenteraad stelt voor 2024 voor de politiezone Minos een exploitatietoelage van 1.585.299 euro vast.
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Jan Berchmans en de kerkfabriek Sint-Jacobus goed.
Artikel 8 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 bepaalt:
“Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.”
Artikel 11, §1 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 bepaalt:
“§ 1. De gemeenten leggen de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond.”
Artikel 12, §2 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 bepaalt:
“§ 2. In afwijking van artikel 11 kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.”
Artikel 69 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 bepaalt:
“De vereenvoudigde vergunningsprocedure is niet van toepassing voor projecten waarvoor met toepassing van artikel 31 een beslissing van de gemeenteraad vereist is over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg.”
Artikel 31 van het decreet op de omgevingsvergunning van 25 april 2014 (ingevolge art. 70 van het decreet houdende de gemeentewegen) bepaalt:
“§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
…
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. (…) De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.”
Artikel 32 van het decreet op de omgevingsvergunning van 25 april 2014 bepaalt:
“§ 6. Een vergunning voor aanvragen met aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg kan pas verleend worden na goedkeuring over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg door de gemeenteraad overeenkomstig artikel 31. Als de gemeenteraad de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing niet heeft goedgekeurd, dan wordt de omgevingsvergunning geweigerd.”
Artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning bepaalt:
“Als een beslissing van de gemeenteraad vereist is over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
…
Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:
“De gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag;
…
De gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere.“
Stedenbouwkundige basisgegevens
De aanvraag ligt binnen de omschrijving (afbakeningslijn) van het Gewestelijk Ruimtelijk
Uitvoeringsplan Afbakening Grootstedelijk gebied Antwerpen, definitief vastgesteld door de Vlaamse regering op 19 juni 2009 (en latere wijzigingen).
Binnen de afbakeningslijn van dit GRUP gelden volgende stedenbouwkundige bepalingen:
“Artikel 0. Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen. De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het grootstedelijk gebied Antwerpen. Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit planvoorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing. De bestaande voorschriften kunnen daardoor voorschriften in nieuwe gewestelijke, provinciale en gemeentelijk uitvoeringsplannen of BPA’s worden vervangen. Bij de vaststelling van die plannen en bij overheidsprojecten binnen de grenslijn gelden de relevante bepalingen van de ruimtelijke structuurplannen, conform de decretale bepalingen in verband met de verbindende waarde van die ruimtelijke structuurplannen.”
De planbestemming van de percelen werd niet gewijzigd bij de vaststelling van het GRUP.
De aanvraag ligt binnen de omschrijving van het Gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan Kernversterking, definitief vastgesteld door de gemeenteraad op 21 november 2022.
De aanvraag is gelegen binnen:
- artikel 1: “zone voor wonen” en (grotendeels) zone overdruk artikel 6: “meergezinswoningen"
2. Ligging volgens de verkaveling
Er zijn geen niet-vervallen verkavelingen van toepassing.
Openbaar onderzoek
De aanvraag werd openbaar gemaakt van 26 oktober 2023 tot en met 24 november 2023.
Er werd overgegaan tot sluiting van het openbaar onderzoek door de omgevingsambtenaar. Hierbij werd vastgesteld:
Inhoudelijke beoordeling
Beknopte beschrijving van de aanvraag, materialisatie
De omgevingsvergunningsaanvraag omvat volgende stedenbouwkundige handelingen:
Het vellen van een aantal bomen en het slopen van de huidige grondgebonden woningen op het terrein werd reeds vergund in eerdere vergunning.
Volgende werken betrekking hebbende op de zaak der wegen worden aangevraagd:
De private tuin die zich situeert tussen blok A, blok B, en de 8 woningen aan de Schanslaan wordt nog steeds zo opgevat als de collectieve woontuin in vorige aanvraag omschreven. De nieuwe aanvraag voorziet echter een optimalisatie in sfeerduiding en hiërarchie van ruimtes binnen deze tuin. Er wordt een kleine oppervlakte private tuin toegekend per woning langs de Schanslaan. Elke woning beschikt over een minimale oppervlakte van 40m². Middels een groene bufferzone met vaste beplanting tussen de collectieve tuin en de private tuinen wordt er een uniforme afbakening nagestreefd en blijft de privacy gegarandeerd.
De algemene opvatting, afmeting en lay-out van het openbaar domein blijft behouden t.o.v. vorige aanvraag. Er worden slechts enkele beperkte wijzigingen doorgevoerd m.b.t.:
- verharding interne verbindingsweg tussen Schanslaan en WZC Compostela : Deze verbinding wordt uitgevoerd met een verharding in ternair zand (ipv. beton). Enerzijds biedt deze uitvoeringswijze voldoende stabiliteit voor het toelaten van dienstvoertuigen, anderzijds laat dit toe om nutsleidingen bereikbaar te integreren onder deze openbare wegenis indien gewenst.
De toegangspaden, welke van deze verbindingsweg naar de respectieve toegangen van de gebouwen lopen, blijven wel in betonverharding uitgevoerd. -Een goed begaanbaar pad naar de toegang van de dokterspraktijk (gelijkvloers Blok A) werd toegevoegd aan het plan.
In functie van toegankelijkheid werd gekozen om dit pad in beton te realiseren.
Algemeen
Betreffende de aanleg van de groene ruimtes werd er niet afgeweken van de globale beplantingsvisie uit de vergunde toestand. In huidig voorstel werd er wel één extra aspect toegevoegd aan het beplantingsconcept. Laagblijvende struikgewassen vormen een groene inkleding en omarmen de gebouwen. De keuze van bloeiende en vruchtdragende soorten stimuleert de soortenrijkdom aan insecten en vogels. Groenblijvende struikgewassen zorgen voor beschutting en verminderen de inkijk vanuit de publieke delen naar binnenruimte op de gelijkvloerse verdieping van de aangrenzende woonunits.
Bomenbestand
Om de nieuwe gebouwen en een voldoende ruime brandweerweg te kunnen realiseren zijn een aantal bomen aangeduid als te vellen. Er werd hiervoor een weloverwogen keuze gemaakt om ook de bomen te vellen waar innemende graafwerken gebeuren in de boomspiegel. Het te rooien bomenbestand bestaat voornamelijk uit kleinere sier-esdoorns die strak in vorm geschoren worden dus een weinig ecologische meerwaarde creëren. Twee bomen met een grotere stamomtrek zullen de graafwerken en de werken tijdens de werffase niet overleven. Hier werd ook de keuze gemaakt om deze bomen preventief op te nemen als te rooien boom. Aan de westelijke zijde van het perceel bevindt zich een statige groenrand van grote bomen en struiken. In deze zone worden er zo weinig mogelijk ingrepen uitgevoerd, tijdens de werken wordt deze zone ten alle tijden gevrijwaard van zwaar verkeer.
Het verlies aan bestaande bomen wordt maximaal gecompenseerd met weelderig groen en nieuwe aanplant van bomen in bio diverse soorten. Het opgaand groen in de collectieve binnentuin wordt gevormd door Sierappels (Malustuin) of gelijkwaardige, met een maximaal groeibereik van 5-10 meter. De sierappel heeft een breed spectrum aan voordelen: een rijkelijke uitbundige bloei, aantrekkelijk voor insecten, vogels en kleine zoogdieren, een sierlijke habitus en aantrekkelijke stam/schors en weelderige herfsttinten die tot laat in het najaar opgevolgd worden door sierlijke vruchten. De voorwaarden voor het gebruik van Malus zijn hier aanwezig: een open ondergrond, zon en onderbegroeiing waarin de gevallen siervruchten en het kleine blad makkelijk kunnen verteren.
Struiken
Aangrenzende achterkanten van andere percelen worden gescheiden van de groenzone met een weelderige houtkant met inheemse bloeiende struiken (zogenaamde vogelbosjes). Langs de Zilverenhoek wordt de bestaande haag behouden en waar nodig aangevuld met nieuwe planten.
De overgang naar de gebouwen en inkleding van de private terrassen aan het maaiveld wordt verzorgd met losse, speelse borders van kleine maar sterke heestersoorten (70%) en vaste planten of grassen (30%). Deze vegetatie heeft een wintergroen frame, de soorten zijn onderhoudsvriendeliijk, robuust en worden geselecteerd op habitus (maximaal groeibereik van 1,5m) zodat ingrijpen door snoei niet nodig zal zijn. Uiteraard is bloeiwaarde en esthetiek ook van belang.
Hemelwater
Ten gevolge van de gewijzigde inplanting van de ondergrondse parkeergarage, werd de waterhuishouding herzien als volgt:
Het hemelwater kan t.h.v. de nieuwe toekomstige openbare ruimte op natuurlijke wijze in de bodem infiltreren gezien de ondergrondse parkeergarage niet meer onder deze zone komt te liggen maar onder de nieuwe constructies (Blok A, Blok B en Woningen).
Het hemelwater dat op de centrale verbindingsweg valt zal deels infiltreren (ternair zand) en tevens links en rechts van deze weg bij hevige regenval worden opgevangen in watergreppels en vervolgens in de bodem infiltreren. De voetpaden die aansluiten op de toegangsweg bestaan uit waterdoorlatende verharding.
Beoordeling van de bezwaren
Tijdens het openbaar onderzoek werden er geen bezwaren en opmerkingen geuit die betrekking hebben op de inrichting en ligging van het wegenistracé.
Adviezen;
De hulpverleningszone geeft een voorwaardelijk gunstig brandpreventieverslag geformuleerd op 21 november 2023 mits naleving van volgende voorwaarden:
• de deur vanuit de parkeergarage naar het sas van de lift wordt EI160 uitgevoerd
• Een centrale controle- en bedieningspost wordt voorzien
• Indien elektrische voertuigen gesteld of opgeladen worden in de parkeergarage wordt de Regel van goed vakmanschap Voertuigen in parkings (RGV EV 20210916) als code van Goede praktijk toegepast.
Het advies van Inter van 6 november 2023 is voorwaardelijk gunstig.
Het advies van PIDPA Riolering van 24 oktober 2023 is voorwaardelijk gunstig:
Het advies is voorwaardelijk gunstig, er dient voldaan te worden aan de bovenstaande te volgen richtlijnen, voorwaarden en regelgeving.
Er mogen geen leidingen aangelegd worden op openbaar domein of op toekomstig openbaar domein. Indien dit wel gebeurt zullen deze niet worden overgenomen door Pidpa en blijft het
beheer ten laste van de (gemeenschap der) eigenaars. De bestaande rioolaansluiting dient herbruikt te worden. Minstens alle toiletten dienen aangesloten te worden voor hergebruik, dit dient aangepast te worden.
Het advies van PIDPA Distributie Leidingen van 24 oktober 2023 is voorwaardelijk gunstig.
Het advies van Wyre van 24 oktober 2023 is voorwaardelijk gunstig:
Onze studiedienst stelde vast dat er een netuitbreiding nodig is om dit project aansluitbaar te maken.
Het advies van Proximus van 7 december 2023 is voorwaardelijk gunstig.
Uitbreiding van de telecominfrastructuur van Proximus is ten laste van de aanvrager.
Het advies van Fluvius van 23 oktober 2023 stelt volgende: Voor afbraak, bouwen of verbouwen van dit type project dient Fluvius voor gas, elektriciteit, KTV en riolering geen specifiek advies te verlenen.
Provinciale dienst waterbeleid verleende geen tijdig advies; wordt geacht gunstig te zijn.
Beoordeling:
Er kan besloten worden dat de ligging, breedte, de uitrusting en materialisatie van de wegenis en de over te dragen delen binnen de rooilijn naar het openbaar domein, voldoen om als gemeentewegen en/of collectieve groene ruimte te worden vastgesteld.
Conclusie :
Goedkeuring wordt verleend aan de zaak der wegen zoals aangeduid op bijgevoegd rooilijnplan 5453.N.2092 Borsbeek_ Het Leike - Rooilijnplan E.pdf
De gemeenteraad keurt het rooilijnplan en wegenistracés goed, horende bij de Omgevingsaanvraag OMV2023055 - voor Wijzigingsaanvraag vergunde toestand PPS Driewerven - Het Leike kadastraal gekend als afdeling 1 sectie B perceelnummers 90n, 90m, 90v, 90t, 90g, 90z, 90l, 90b2, 90p, 90k, 90a2, 90y, 90h, 90w, 90s, 90r, 90x.
Het wegenis- en rioleringsproject dat gepland is in Schoendonck, Breedveld en Oude Haegevelde.
De rooilijnen die reeds in 2012 definitief vastgesteld werden.
De opmaak en definitieve vaststelling van de onteigeningsplannen ten behoeve van de realisatie van de rooilijnen.
De verwerving van een groot deel van de grondstroken die getroffen zijn door de rooilijn.
De opstart van de onteigeningsprocedure voor een beperkt aantal innames die niet minnelijk gerealiseerd konden worden en waarvoor de gemeente opdracht gaf aan meester Advocatenkantoor Vanderstraten om de onteigeningsprocedures op te starten. De onderhandelingen met de eigenaars van de innames BV9, OH8, OH 12, OH 15 en een deel van perceel 222M2, die geleid hebben tot een verkoopbelofte van de huidige eigenaars ten gunste van de gemeente.
Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019, Afdeling 5. - Realisatie van gemeentewegen - art. 26 en volgende.
De gemeente Borsbeek dient de grondstroken te verwerven ten behoeve van de realisatie van het geplande wegenis- en rioleringsproject. Los daarvan is de gemeente verplicht om de in 2012 definitief vastgelegde rooilijn te realiseren (gemeentewegendecreet, art. 26 en volgende) . Door de verwerving van de percelen die het voorwerp van deze aktes uitmaken, zijn bijna alle noodzakelijke grondverwervingen afgerond. Door de verwerving van inname OH12 (deel van perceel 171H) kan de lopende onteigeningsprocedure voor deze inname gestaakt worden.
Met de betrokken eigenaars werden afspraken gemaakt over de aankoop van de betrokken grondstroken. Deze afspraken werden vastgelegd in de verkoopbeloftes die door de verkopers ten gunste van de gemeente werden gemaakt.
Vervolgens heeft het college van burgemeester en schepenen aan IGEAN opdracht gegeven de aktes voor te bereiden.
Deze aktes liggen nu ter goedkeuring voor.
De kosten voor de grondverwerving bedragen 29.684,30 euro en zijn als volgt verdeeld:
Deze uitgaven zijn voorzien in het meerjarenplan evenals de kosten voor de opmaak van de aktes.
De gemeenteraad keurt de ontwerpaktes voor de aankoop van de percelen in Breedveld en Oude Haegevelde (innames BV9, OH8, OH 12, OH 15 en een deel van perceel 222M2) goed.
In fietszones mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietszones. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietszone nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.
Worden voor de toepassing van dit artikel met fietsers gelijkgesteld: de bestuurders van rijwielen of speed pedelecs.
In het mobiliteitsplan is voorzien om in zo goed als alle woonstraten binnen de mobiliteitskamers de maximumsnelheid te verlagen naar 30 km/u. Dit kan met een de invoering van een zone 30 of een fietszone. Aangezien een route van de fietsknooppunten via de Mussenhoevelaan - Gebroeders Van der Auwerabaan - Breedveld naar Oude Haegevelde loopt en Hoogland is aangeduid als lokale hoofdfietsroute in het mobiliteitsplan, is een fietszone in deze straten het meest aangewezen. Een fietszone wordt aangeduid met de verkeersborden F111 (begin fietszone) en F113 (einde fietszone) aan de toegangen.
Na het plaatsen van de trajectcontrole op de Boechoutsesteenweg verwachten we een impact op deze fietszone. Om te vermijden dat de smalle wegen met veel fietsers extra sluipverkeer te verduren krijgen, kan een verkeersfilter (knip) op de Van der Auwerbaan voorzien worden. Een verkeersfilter wordt aangegeven met een verkeersbord C3 met onderbord M12 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A en P). Aan het begin van de Gebroeders Van der Auwerabaan, aan het kruispunt met de Corluylei geeft een verkeersbord F45b aan dat de straat doodloopt voor gemotoriseerd verkeer.
Er werd een participatiemoment georganiseerd voor de burgers. Op deze straten liggen slechts 30 adressen, er waren 10-15 aanwezigen op het participatiemoment. Beide voorstellen werden door sommigen met enthousiasme en door anderen eerder neutraal onthaald, er waren geen bezwaren.
Ook politie Minos heeft geen bezwaren tegen deze ingrepen, zie bijlage voor hun advies.
In bijlage is een plan toegevoegd, waarop de benodigde signalisatie voor de fietszone en de knip is weergegeven. Aan de verschillende toegangen zal een rode strook op de baan worden geschilderd met daarin een thermoplast van het verkeersbord F111. Ook op de kruispunten van de Gebroeders Van der Auwerabaan met Breedveld en Hoogland geeft een thermoplast de continuïteit van de fietszone aan.
De gemeenteraad keurt de invoering van een fietszone op Breedveld, Gebroeders van der Auwerabaan, Hoogland en Mussenhoevelaan goed. De fietszone wordt aangegeven met de borden F111 (begin fietszone) en F113 (einde fietszone) aan de toegangen:
De gemeenteraad keurt het plaatsen van een verkeersfilter op de Gebroeders van der Auwerabaan ter hoogte van het kruispunt met Breedveld goed. Deze wordt aangegeven met een verkeersbord C3 met een onderbord M12 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A en P) in beide richtingen. Een verkeersbord F45b in de Gebroeders Van der Auwerabaan geeft ter hoogte van het kruispunt met de Corluylei aan dat de straat doodloopt.
Op 31/08/2023 werd door de heer Jan Ballegeer, namens FACILITUS bv, een omgevingsaanvraag ingediend, voor een groepswoningbouwproject met 7 wooneenheden (incl. de aanleg van nieuwe wegenis), op de percelen kadastraal gekend als:
Kadastrale ligging | Administratieve ligging | n° |
11007A0001/00Z005 | Jozef Reusenslei | 180 |
Op 18/09/2023 werd door de heer Peter Sels, namens BOUWPROJECTEN COGGHE nv, een omgevingsaanvraag ingediend, voor een groepswoningbouwproject met 8 wooneenheden (incl. de aanleg van nieuwe wegenis), op de percelen kadastraal gekend als
Kadastrale ligging | Administratieve ligging | n° |
11007A0003/00A003 | Rosekapellestraat | 52 |
11007A0003/00C003 | Rosekapellestraat | 52 |
11007A0003/00D003 | Rosekapellestraat | 52 |
Beide omgevingsaanvragen omvatten stedenbouwkundige handelingen, m.n. de aanleg van nieuwe weg- en rioleringsinfrastructuur (incl. aanplantingen), alsook de opname ervan in het openbaar domein.
De nieuwe toegangsweg zal aan beide zijden toegankelijk zijn voor autoverkeer (en hulpdiensten) tot aan de laatste woning. Overeenkomstig het RUP Kernversterking wordt er achterin een veilige verbindingsweg voor fietsers en wandelaars aangelegd, waarbij een verbinding gemaakt wordt tussen de Jozef Reusenslei en de Rosekapellestraat. Naast deze doorsteek voorziet het ontwerp van rooilijnplan eveneens een groene openbare zone, die ingericht wordt als een groene verblijfplek op buurtniveau.
Karakteristieken van het openbaar domein:
Op de werken zijn de administratieve en technische bepalingen van het standaardbestek 250 voor de wegenbouw, versie 4.1 van toepassing.
Een ontwerp van rooilijnplan werd aan de omgevingsaanvraag toegevoegd.
De gemeenteraad moet in toepassing van artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, als zijnde een uitdrukkelijk aan haar voorbehouden bevoegdheid in de zin van artikel 41, 9° van het decreet lokaal bestuur, een beslissing nemen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg, alvorens de vergunningverlenende overheid (in dit geval het college) een beslissing kan nemen over de totaliteit van de omgevingsaanvraag.
De omgevingsaanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek dat gehouden werd van 10/01/2024 tot en met 08/02/2024. Tijdens dit openbaar onderzoek werden er geen bezwaren en/of opmerkingen ingediend die betrekking hebben op de zaak der wegen.
Het decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning;
Het besluit van de Vlaamse regering van 27/11/2015 betreffende de omgevingsvergunning;
Het besluit van de Vlaamse regering van 01/06/1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (VLAREM II);
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, gecoördineerd bij besluit van de Vlaamse regering van 15/05/2009;
Het decreet van 03/05/2019 houdende de Gemeentewegen;
Het decreet lokaal bestuur van 22/12/2017;
Het bestuursdecreet van 07/12/2018;
Het decreet betreffende de openbaarheid van bestuur van 26/03/2004.
Overeenkomstig artikel 12,§2. van het decreet Gemeentewegen kan de wijziging van een gemeenteweg met toepassing van artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen. Dit op voorwaarde dat een rooilijnplan aan het aanvraagdossier wordt toegevoegd, dat voldoet aan de vereisten zoals gesteld voor gemeentelijke rooilijnplannen. De aanvrager maakt gebruik van deze geïntegreerde vergunningsprocedure om, naast de stedenbouwkundige handelingen, ook de opname van de nieuwe wegenis (incl. groenaanleg) in het openbaar domein aan te vragen.
Het komt evenwel niet aan de gemeenteraad toe, om zich uit te spreken over het al dan niet verenigbaar karakter van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening en de overeenstemming met de planologische bestemmingsvoorschriften. De gemeenteraad kan enkel een uitspraak doen over de zaak van wegen, zonder zich over de vergunningsaspecten te mogen buigen.
Het aanvraagdossier bevat een rooilijnplan, dat voldoet aan artikel 16,§2. van het decreet Gemeentewegen. Zodoende voldoet de aanvraag aan de vereisten van het decreet Gemeentewegen en is de voorwaarde vervuld om de geïntegreerde procedure te hanteren.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de eventuele opname ervan in het openbaar domein. De gemeenteraad houdt hierbij rekening met de principes en doelstellingen uit het decreet gemeentewegen:
Het is in het licht van deze principes en doelstellingen dat de beoogde vestiging van een nieuwe weg wordt behandeld:
Enerzijds zal er een rioleringsstelsel aangelegd worden, zonder afvoer van regenwater (RWA), enkel met afvoer van afvalwater (DWA). Anderzijds zal er een nieuwe straat met achteraan een trage verbinding met bijzondere aandacht voor de veiligheid en het comfort van de zwakke weggebruiker aangelegd worden.
Bijgevolg draagt onderhavige aanvraag bij aan de uitbouw van een veilig wegennet, alsook aan de inrichting van een fijnmazig netwerk van trage wegen. Dit komt zowel het algemeen belang, alsook de verkeersveiligheid ten goede. De ontsluiting van aangrenzende percelen komt niet in het gedrang. De aangevraagde wegenis is in overeenstemming met de doelstellingen en principes uit het decreet van 03/05/2019 houdende de Gemeentewegen.
De gemeenteraad neemt kennis van het openbaar onderzoek en stelt vast dat er geen bezwaren en/of opmerkingen ingediend werden aangaande de zaak der wegen.
De gemeenteraad keurt het rooilijnplan “Project Rosekapellestraat – Jozef Reusenslei” opgemaakt door de beëdigde landmeters-experten Koen Wouters Landmeters bv” goed en stelt hierbij de ligging van de nieuwe wegenis vast
De gemeenteraad keurt de ligging, breedte en uitrusting van de nieuwe gemeenteweg goed, alsook de opname ervan in het openbaar domein.
De gemeenteraad legt op dat alle gronden voor de aanleg van bovengenoemde wegenis vrij en onbelast en zonder kosten afgestaan dienen te worden aan de gemeente.
De gemeenteraad legt volgende voorwaarden op aangaande de aanleg van het openbaar domein:
Vanuit Vlaanderen is gestart met het initiatief van het Vlaams Handhavingsplatform (VHP), dat als doel heeft alle informatie rond handhaving gecentraliseerd, uniform, real-time en beveiligd ter beschikking te stellen aan alle betrokken autoriteiten en instanties.
Er zal in eerste instantie gestart worden met de digitale invoer van alle proces-verbalen, verslagen van vaststelling en documenten m.b.t. de bestuurlijke sanctieprocedure in het platform. Ook de communicatie naar de belanghebbenden over die documenten (de kennisgeving) zal digitaal via het platform gebeuren.
De aansluiting tot het platform kan in principe op twee manieren gebeuren:
Na onderzoek is gebleken dat de meeste IT integratoren de technische connectie niet kunnen realiseren vóór de go-live datum en dat de meeste steden en gemeenten lage volumes aan dossiers behandelen. Bijgevolg gaat Vlaanderen er van uit dat alle lokale besturen zullen aansluiten d.m.v. een user interface, althans in de opstartfase. Zij voorzien daarom een onboardingstraject voor alle betrokken verbalisanten, gebaseerd op een aansluiting via user interface. Dit verhindert niet om later alsnog, indien gewenst, een technische koppeling te realiseren met ons dossieropvolgingssysteem.
Het gebruik van het platform en digitalisering van de handhaving in het kader van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) en het Decreet Algemene Bepalingen Milieu (DABM) is verplicht vanaf 25 maart 2024. Vanaf deze datum dienen alle hierboven vermelde documenten digitaal worden opgesteld, ondertekend met e-ID, en vervolgens ingegeven worden in het VHP, dat zal instaan voor de kennisgeving ervan aan de bestemmelingen.
Daarnaast brengt het Vlaams handhavingsplatform ook heel wat voordelen met zich mee.
Alle PV’s van lokale besturen, inspectiediensten en politie komen real-time in het VHP terecht, meteen bij de juiste personen. Het ontwerp voorziet dat de PV’s van collega’s binnen hetzelfde beleidsdomein zullen kunnen geraadpleegd worden, ongeacht het grondgebied.
Verbalisanten zullen in de toekomst een notificatie krijgen wanneer de beboetingsinstantie een sanctie oplegt n.a.v. hun PV’s en verslagen van vaststelling, en blijven zo op de hoogte van het gevolg dat eraan gegeven wordt. Ook de kennisgeving naar de belanghebbenden (bijvoorbeeld de overtreder, het parket, de boetingsinstantie), die vandaag veelal manueel gebeurt, zal door het platform uitgevoerd kunnen worden en daarmee een efficiëntiewinst opleveren. Burgers bijvoorbeeld zullen hun PV kunnen ontvangen via e-box, indien zij deze activeerden, of anders via de post, door de Magda Documentendienst van de Vlaamse Overheid. Burgers en ondernemingen zullen hun sanctiedossier kunnen raadplegen via respectievelijk Mijn Burgerprofiel en E-Loket.
Tot slot worden de ingegeven documenten beveiligd bewaard gedurende hun volledige levensduur.
Om toegang te krijgen tot het VHP dient het protocol in bijlage ondertekend te worden. Omdat de handhaving binnen het lokaal bestuur Borsbeek inzake de VCRO en DABM door Igean handhaving gebeurt, dient er ook een bijkomende annex ondertekend te worden die ons als bestuur toestaat in het kader van de handhaving beroep te doen op een intergemeentelijke samenwerkingsverband en dit verband mede erkent als gegevensverwerker in de zin van het protocol.
De gemeenteraad keurt het protocol en de bijhorende annex tot aansluiting bij het Vlaams Handhavingsplatform goed.
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014 bepaalt in artikel 9 dat iedere gemeente minimaal één omgevingsambtenaar in dienst moet hebben en dat die ambtenaar of groep van ambtenaren gezamenlijk voldoende kennis van zowel de ruimtelijke ordening als het milieu in zich moet(en) verenigen.
Joyce Volders werd in het college van burgemeester en schepenen van 4 december 2023 aangesteld als deskundige omgeving - niveau B1-B3 via een procedure van interne groei met ingang van 1 januari 2024.
Het besluit van de Vlaamse Regering d.d. 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning bepaalt het volgende om te kunnen worden aangewezen als gemeentelijk omgevingsambtenaar:
- 1° houder zijn van een diploma dat toegang geeft tot niveau A of B;
- 2° beschikken over een relevante aantoonbare beroepservaring van minstens twee jaar.
Joyce Volders kan de vereiste twee jaar relevante beroepservaring aantonen vermits zij vanaf 27 april 2020 een intensief intern en extern opleidingstraject heeft gevolgd inzake ruimtelijke ordening.
Na haar aanstelling in het college van 4 december 2023 als deskundige omgeving dient Joyce Volders nog aangeduid te worden als omgevingsambtenaar door de gemeenteraad.
De gemeenteraad stelt Joyce Volders aan als gemeentelijk omgevingsambtenaar inzake ruimtelijke ordening.
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014 bepaalt in artikel 9 dat iedere gemeente minimaal één omgevingsambtenaar in dienst moet hebben en dat die ambtenaar of groep van ambtenaren gezamenlijk voldoende kennis van zowel de ruimtelijke ordening als het milieu in zich moet verenigen.
In het college van 5 juli 2021 werd Maggy Lodts aangesteld als halftijds beleidsmedewerker omgeving/milieu voor onbepaalde duur en is gestart op 1 september 2021.
Het besluit van de Vlaamse Regering d.d. 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning bepaalt het volgende om te kunnen worden aangewezen als gemeentelijk omgevingsambtenaar:
- 1° houder zijn van een diploma dat toegang geeft tot niveau A of B;
- 2° beschikken over een relevante aantoonbare beroepservaring van minstens twee jaar.
Maggy Lodts is houder van een masterdiploma biologie en gediplomeerde in de aanvullende studie milieuwetenschappen en oefende sinds 2006 tot en met 2018 de volgende taken uit bij de Vlaamse Landmaatschappij Brussel en Herentals:
Sinds 1 september 2021 werkt Maggy Lodts binnen lokaal bestuur Borsbeek als deskundige omgeving/milieu.
Maggy Lodts voldoet aan alle voorwaarden om te worden aangesteld als omgevingsambtenaar inzake milieu.
De gemeenteraad duidt Maggy Lodts aan als omgevingsambtenaar inzake milieudossiers.
Met het Plan Samenleven wil de Vlaamse overheid lokale besturen ondersteunen om samenleven in diversiteit te bevorderen. Samenleven in diversiteit wordt hierbij gezien als een horizontaal beleid dat zich in eerste instantie lokaal afspeelt. Het Plan Samenleven bevat zeven doelstellingen met 24 acties die lokale besturen zelf inhoudelijk invullen. Het Plan Samenleven kadert binnen het geactualiseerde horizontaal integratie- en gelijkekansenbeleidsplan. De Vlaamse overheid lanceerde in mei 2023 een projectoproep ‘Plan Samenleven’ voor het tweede projectjaar 2023-2024. Stad Mortsel ging met de gemeenten Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Wommelgem een partnerschap aan. De partners dienden een gezamenlijk projectvoorstel in voor het tweede projectjaar waarbij stad Mortsel optreedt als penhouder.
De gezamenlijk ingediende acties binnen het project Plan Samenleven zien er als volgt uit:
- ACTIE 5: oefenkansen Nederlands organiseren
- ACTIE 9: begeleiden van kansengroepen naar de arbeidsmarkt
- ACTIE 13: kwetsbare kinderen en jongeren in contact met sport
- ACTIE 15: brugfiguren onderwijs
- ACTIE 17: omstaanderstrainingen
- ACTIE 22: sociaal weefsel versterken (pleinmakers)
- ACTIE 23: kwetsbare kinderen en jongeren in contact met jeugdwerk
-ACTIE 24: kwetsbare kinderen en jongeren in contact met cultuur
De partners hebben op dit gezamenlijk actieplan eigen variaties wat betreft de keuze van de acties en de vooropgestelde Kritieke Prestatie Indicatoren (KPI), overzicht terug te vinden als bijlage bij dit besluit. De Vlaamse Regering keurde op 22 september 2023 het projectvoorstel goed en kende een subsidie toe van 418.390 euro, waarvan op 18 december 2023 een voorschot van 80% werd gestort. De samenwerkingsovereenkomst ‘Plan Samenleven ZORA’ verankert de gemaakte afspraken tussen de partners om de uitvoering van de acties mogelijk te maken.
Bij het uitvoeren en realiseren van enkele welbepaalde acties biedt Agentschap Integratie en Inburgering inhoudelijk ondersteuning en dit binnen hun expertise rond de thema’s taal, verbinding en participatie. De modaliteiten voor de samenwerking tussen het Agentschap Integratie en Inburgering en de intergemeentelijke samenwerking ZORA zijn eveneens verankerd in een samenwerkingsovereenkomst tussen beide partijen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 22 september 2023 tot de verdeling en toekenning van projectsubsidies aan de Vlaamse lokale besturen, vzw de Rand en de Vlaamse Gemeenschapscommissie voor het project Plan Samenleven.
De diversiteit van de samenleving uit zich op meerdere vlakken, zoals gezinsvormen, levensstijlen, levensbeschouwing, gender, leeftijd, capaciteit, seksuele geaardheid en etnisch-culturele identiteit. Door op zoek te gaan naar wat mensen bindt, naar een gedeelde toekomst, kunnen we ervoor zorgen dat iedereen zich thuis voelt in de gemeente, met respect voor elkaars eigenheid. De lokale praktijk kent reeds heel wat bestaande en goede initiatieven, dewelke we willen versterken en uitbreiden om van samenleven in diversiteit een succes te maken.
ZORA Werkt! rekent op inkomsten via Plan Samenleven die we kunnen genereren, door gezamenlijk in te dienen op de actie 9 – begeleiding van kansengroepen naar de arbeidsmarkt.
Het doel is om financiële middelen te verkrijgen waarmee ZORA Werkt! een medewerker (1 VTE) kan financieren om conversatietafels te leiden, jobateliers aan te bieden.
Het is voor Borsbeek mogelijk om vanuit de samenwerking in ZORA Werkt! deel te nemen aan Plan Samenleven zonder hier verder acties in uit te werken of personeelsinzet aan te koppelen.
Deelname aan 'Actie 9' door Borsbeek zorgt ervoor dat er geen verschil wordt gecreëerd in aanbod of benadering van cliënten van ZORA Werkt!
Het project is voorheen reeds goedgekeurd door het vast bureau in zitting van 3 juli 2023, en dient thans op verzoek van het samenwerkingsverband eveneens bekrachtigd te worden door de gemeenteraad.
De deelname van Borsbeek aan 'actie 9' heeft geen (rechtstreekse) financiële gevolgen voor het bestuur.
ZORA Werkt voert de actie uit en zorgt voor cofinanciering.
De geraamde inkomsten van 418.390 euro worden geïnd door stad Mortsel.
Van de totaal geraamde inkomsten is 0 euro bestemd voor de individuele acties van lokaal bestuur Borsbeek, aangezien er niet werd ingetekend op individuele acties, en 123.500 euro voor een gezamenlijke actie binnen ZORA Werkt!, zijnde actie 9 'begeleiden van kansengroepen naar de arbeidsmarkt'.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst Plan Samenleven ZORA ! goed.
De deelname van het lokaal bestuur Borsbeek aan dit project eindigt op 31 december 2024.
De gemeenteraad besliste op 18 december 2023 tot de vrijwillige samenvoeging van de gemeente Borsbeek met de stad Antwerpen.Tegelijk werd erop gewezen dat, hoewel de fusie zou voltrokken zijn vanaf 1 januari 2025, beide gemeenten ernaar streven om de basisschool De Klinker en de kunstschool Academia vanaf 1 september 2024 te laten starten bij het Stedelijk Onderwijs. Dat betekent dat er een overgangsperiode van vier maanden, voor de eigenlijke bestuurlijke fusie, uitgewerkt zal worden waarin de basisschool De Klinker en de kunstschool Academia al functioneren als instellingen van het Stedelijk Onderwijs Antwerpen. Dat heeft een impact op de processen financiën, juridische zaken, vastgoed en patrimonium, personeel van Antwerpen en Borsbeek. De ondersteunende diensten van AGSO brengen momenteel in kaart hoe die periode kan worden overbrugd.
Bevoegdheid Stedelijk Onderwijs als schoolbestuur
Het autonoom gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen werd op 26 oktober 2009 opgericht door de gemeenteraad van de stad Antwerpen en werd belast met de beleidsuitvoerende taak om op te treden als schoolbestuur (inrichtende macht) voor het inrichten en organiseren van het officieel gesubsidieerd onderwijs van de stad Antwerpen. Het autonoom gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen zal na de vrijwillige fusie het schoolbestuur blijven van de onderwijsinstellingen van het de stad Antwerpen, tenzij de gemeenteraad in de nieuwe legislatuur hiertoe uitdrukkelijk anders beslist. Ook al voorziet het Decreet Lokaal Bestuur hiertoe geen specifieke bepalingen, lijkt het logisch dat de onderwijsinstellingen van Borsbeek van rechtswege zullen overgaan naar het schoolbestuur Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen. Dit zal mee het voorwerp uitmaken van de beheersovereenkomst die zal worden afgesloten tussen de nieuwe fusiegemeente (Antwerpen met Borsbeek als een district) en het autonoom gemeentebedrijf.
In de statuten van het autonoom gemeentebedrijf en in de beheersovereenkomst die de stad ermee heeft afgesloten is opgenomen dat het autonoom gemeentebedrijf optreedt als schoolbestuur voor de onderwijsinstellingen van de stad Antwerpen. Het ligt in de lijn van deze opdracht dat het autonoom gemeentebedrijf dit ook opneemt voor de onderwijsinstellingen die in uitvoering van deze vrijwillige fusie aan het autonoom gemeentebedrijf worden overgedragen, namelijk
Dit past binnen de doelstellingen van de huidige beheersovereenkomst die stad Antwerpen met het autonoom gemeentebedrijf heeft afgesloten.
Omdat de uitbreiding van de opdracht van het autonoom gemeentebedrijf tot de onderwijsinstellingen van de gemeente Borsbeek een uitbreiding inhoudt van de beheersovereenkomst die het autonoom gemeentebedrijf heeft afgesloten met de stad, is het aangewezen dat deze tijdelijke uitbreiding vooraf wordt goedgekeurd door de gemeenteraad van de stad Antwerpen. De overdracht van de onderwijsinstellingen voor de fusie moet gebeuren onder voorbehoud van deze goedkeuring.
Overname op 1 september 2024
Overeenkomstig de onderwijsreglementering kan een gemeente, die optreedt als schoolbestuur, zijn onderwijsinstellingen overdragen naar een ander schoolbestuur binnen het gesubsidieerd officieel onderwijs. Het autonoom gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen voldoet aan die voorwaarde.
Het is aangewezen dat een overdracht van schoolbestuur plaatsvindt op 1 september 2024 omdat een overdracht op 1 januari leidt tot rechtsonzekerheid:
- De overheveling van een school naar een ander schoolbestuur heeft ten aanzien van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming pas uitwerking op 1 september. Omdat de Vlaamse overheid erkennende en subsidiërende overheid is, zal de overdracht op een ander moment in de loop van het schooljaar tot problemen leiden.
- Leerlingen en ouders verklaarden zich akkoord met een schoolreglement en het pedagogisch project van een schoolbestuur en een eenzijdige wijziging van het schoolreglement in de loop van een schooljaar is niet mogelijk. Een wijziging van schoolbestuur moet in dat geval door alle ouders voor akkoord worden ondertekend.
- Het wijzigen van schoolbestuur kan een impact hebben op de rechtspositie van personeelsleden. Ook al behouden personeelsleden alle rechten en plichten, is het in het voordeel van personeelsleden dat het schoolbestuur in de loop van het schooljaar niet wijzigt (dit kan een impact hebben op de toepassing van voorrangsrechten binnen het schoolbestuur).
Impact op gesubsidieerd personeel
De personeelsleden van een instelling die door een andere inrichtende macht wordt overgenomen, verkrijgen de hoedanigheid van personeelslid van de overnemende instelling. De personeelsleden van de academie van Borsbeek worden personeelslid van een schoolbestuur met meerdere academies. Dit heeft voor hen een positieve impact op de tewerkstellingskansen, zowel als tijdelijk, als als vastbenoemd personeelslid.
Omdat de basisschool van Borsbeek tot en met 31 augustus 2026 deel blijft uitmaken van zijn huidige scholengemeenschap, heeft de overdracht weinig impact op de decretaal verplichte tewerkstelling van de personeelsleden. De interne mobiliteit verhoogt wel, zowel voor de personeelsleden van Borsbeek als van Stedelijk Onderwijs.
Zakelijke processen
Om de periode september-december 2024 te overbruggen worden voor de zakelijke processen samenwerkingsafspraken gemaakt met de gemeente Borsbeek en de stad Antwerpen.
Besluitvorming en timing
De overheveling van een onderwijsinstelling naar een ander schoolbestuur moet worden meegedeeld aan het Vlaams Ministerie voor Onderwijs en Vorming. Voor het deeltijds kunstonderwijs moet dit gebeuren voor 1 maart van het voorgaande schooljaar. De deadline voor basisonderwijs is 31 augustus voorafgaand aan de overdracht.
Het is belangrijk dat de overdracht voor 1 maart 2024 aan het Ministerie voor Onderwijs en Vorming kan worden meegedeeld om een goede overgang van de onderwijsinstellingen te garanderen.
Op 7 februari 2024 vond een vakbondsoverleg plaats. De vakbonden hebben zich akkoord verklaard met de overname van de scholen door AGSO.
De gemeenteraad beslist dat het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen vanaf 1 september 2024 kan optreden als schoolbestuur voor de onderwijsinstellingen van de gemeente Borsbeek in uitvoering van de vrijwillige samenvoeging van de gemeente Borsbeek met de stad Antwerpen.
Op 21 februari 2022 keurde de gemeenteraad van Borsbeek de principiële beslissing van de gemeente Borsbeek met de stad Antwerpen goed. In voormelde beslissing werd, in uitvoering van de samenvoeging, de oprichting van een binnengemeentelijk gedecentraliseerd district Borsbeek goedgekeurd.
Dezelfde principiële intentie tot samenvoeging werd op 21 februari 2022 door de gemeenteraad van de stad Antwerpen goedgekeurd.
Op 18 december 2023 keurde de gemeenteraad van Borsbeek de definitieve beslissing van de gemeente Borsbeek tot samenvoeging met de stad Antwerpen goed.
Dezelfde beslissing werd op 18 december 2023 door de gemeenteraad van de stad Antwerpen goedgekeurd.
De beoogde datum van samenvoeging is 1 januari 2025.
De Vlaamse Regering voorziet een schuldovername voor samenvoegingsoperaties die een bepaalde minimale schaalgrootte bereiken en die ten laatste op 31 december 2023 de definitieve beslissing tot samenvoeging op 1 januari 2025 indienen bij de Vlaamse regering. De voorwaarden voor deze schuldovername werden uitgewerkt in omzendbrief FB 2021/1.
Om de schuldovername vlot te kunnen laten verlopen, dient het Departement Financiën en Begroting van de Vlaamse Overheid ten laatste op 31 maart 2024 over de goedgekeurde lijst van de over te nemen schulden te beschikken.
De opgenomen schulden voldoen aan de voorwaarden zoals gesteld in de omzendbrief FB 2021/1 en betreffen leningen van de gemeente Borsbeek, OCMW Borsbeek, stad Antwerpen en OCMW Antwerpen.
Doordat Antwerpen en Borsbeek voor 31 december 2023 een gezamenlijk voorstel tot samenvoeging per 1 januari 2025 indienden bij de Vlaamse Regering, kunnen zij genieten van een overname van hun schulden door de Vlaamse overheid met een maximum van 50.000.000 euro.
Voor leningen waarvan het uitstaande kapitaal op 30/09/2024 wordt overgenomen zal de Vlaamse Overheid samen met de betrokken bank de contractuele overdracht afhandelen.
Lening met nummer 726-4795427-21 zal slechts gedeeltelijk worden overgenomen doordat het maximumbedrag van 50.000.000 euro bereikt werd. Voor het deel dat voor de stad ten laste blijft, zal financiën samen met de bank bekijken of hier een nieuw contract dient opgemaakt te worden.
De gemeenteraad keurt de lijst van de over te nemen schulden goed, opgesteld volgens de voorwaarden in de omzendbrief FB 2021/1.
De gemeenteraad keurt goed dat de Vlaamse regering in kennis wordt gesteld van dit gezamenlijk voorstel tot overdracht van de schulden op 31 maart 2024.
Op 21 februari 2022 keurde de raden van gemeente Borsbeek en stad Antwerpen de principiële beslissing tot fusie goed. In voormelde beslissingen werd, in uitvoering van de samenvoeging, de oprichting van een binnengemeentelijk gedecentraliseerd district Borsbeek goedgekeurd.
Het onderzoek naar de beoogde samenvoeging werd op ambtelijk niveau uitgewerkt onder coördinatie van de projectleider mevrouw Kathleen Sebreghts, algemeen directeur van gemeente Borsbeek, de algemeen directeur-coördinator de heer Sven Cauwelier en de financieel directeur-coördinator de heer Karl Van Borm. De resultaten van dit onderzoek vormden de basis van het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging.
Op 18 december 2023 keurden de raden van gemeente Borsbeek en stad Antwerpen het gezamenlijk voorstel tot fusie van gemeente Borsbeek met stad Antwerpen definitief goed. De beoogde samenvoegingsdatum is 1 januari 2025.
Deel 2 , Titel 8 ‘Vrijwillige samenvoeging van gemeenten’ van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
In navolging van de definitieve goedkeuring op de raden van gemeente Borsbeek en stad Antwerpen d.d. 8 december 2023 betreffende het gezamenlijk voorstel tot vrijwillige fusie van gemeente Borsbeek met stad Antwerpen, dient juridisch de rechtspositieregeling van stad Antwerpen te worden overgenomen en van kracht te gaan vanaf 31 december 2024 om 23u59.
De representatieve vakorganisaties hebben informeel laten weten geen bezwaar te hebben tegen deze overname. Het formele overleg vindt plaats op 26 februari 2024.
De gemeenteraad keurt de overname van de rechtspositieregeling van stad Antwerpen goed met ingang van 31 december 2024 - 23.59 uur.
In zitting van de gemeenteraad van 21 februari 2022 werd principieel goedkeuring gegeven aan een mogelijke vrijwillige samenvoeging van de stad Antwerpen met de gemeente Borsbeek.
In zitting van de gemeenteraad van 18 december 2023 werd het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging van gemeente Borsbeek met stad Antwerpen goedgekeurd. De beoogde samenvoegingsdatum is 1 januari 2025.
Er werd in de gemeenteraad afgesproken dat er maandelijks een toelichting zou gegeven worden aan de raadsleden over de stand van zaken van deze fusie.
Aan de gemeenteraadsleden wordt een toelichting gegeven over de stand van zaken van de fusie tussen de stad Antwerpen en de gemeente Borsbeek.