Terug
Gepubliceerd op 26/03/2024

2024_GR_00038 - Fusie - transitietraject Antwerpen-Borsbeek - gevolgen samenvoeging – behoud rechtspersoonlijkheid stad Antwerpen en OCMW Antwerpen – Vraag Vlaamse Regering - goedkeuring

Gemeenteraad
ma 25/03/2024 - 20:00 gemeenteraadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Verboven, voorzitter; Dis Van Berckelaer, burgemeester; Walter Kiebooms, schepen; Marian Lauwers, schepen; Ken Casier, schepen; Kristof Van de Velde, schepen; Linda Bresseleers, schepen; Frans Neyens; Ann Vereycken; Anita Van den Bulck; Geert Van de Laar; Peter Van Hoof; Lucienne Bogaerts; Ann Coemans; Chris Grietens; Luc Couillier; Naomi Van der Velden; Liselotte Leenaerts; Hassana Errazzouki; Peggy Maebe; Maryse Lenders-Crauwels; Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Secretaris

Kathleen Sebreghts, algemeen directeur

Voorzitter

Tom Verboven, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00038 - Fusie - transitietraject Antwerpen-Borsbeek - gevolgen samenvoeging – behoud rechtspersoonlijkheid stad Antwerpen en OCMW Antwerpen – Vraag Vlaamse Regering - goedkeuring

Aanwezig

Tom Verboven, Dis Van Berckelaer, Walter Kiebooms, Marian Lauwers, Ken Casier, Kristof Van de Velde, Linda Bresseleers, Frans Neyens, Ann Vereycken, Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Lucienne Bogaerts, Ann Coemans, Chris Grietens, Luc Couillier, Naomi Van der Velden, Liselotte Leenaerts, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Maryse Lenders-Crauwels, Kathleen Sebreghts
Stemmen voor 18
Anita Van den Bulck, Geert Van de Laar, Peter Van Hoof, Liselotte Leenaerts, Luc Couillier, Naomi Van der Velden, Kristof Van de Velde, Walter Kiebooms, Ken Casier, Marian Lauwers, Ann Vereycken, Linda Bresseleers, Hassana Errazzouki, Peggy Maebe, Maryse Lenders-Crauwels, Dis Van Berckelaer, Frans Neyens, Tom Verboven
Stemmen tegen 2
Lucienne Bogaerts, Chris Grietens
Onthoudingen 1
Ann Coemans
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00038 - Fusie - transitietraject Antwerpen-Borsbeek - gevolgen samenvoeging – behoud rechtspersoonlijkheid stad Antwerpen en OCMW Antwerpen – Vraag Vlaamse Regering - goedkeuring 2024_GR_00038 - Fusie - transitietraject Antwerpen-Borsbeek - gevolgen samenvoeging – behoud rechtspersoonlijkheid stad Antwerpen en OCMW Antwerpen – Vraag Vlaamse Regering - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 21 februari 2022 keurde de gemeenteraad van Antwerpen de principiële beslissing van de stad Antwerpen tot samenvoeging met de gemeente Borsbeek goed. In voormelde beslissing werd, in uitvoering van de samenvoeging, de oprichting van een binnengemeentelijk gedecentraliseerd district Borsbeek goedgekeurd (2022_GR_00117). 

Dezelfde principiële intentie tot samenvoeging werd op 21 februari 2022 door de gemeenteraad van de gemeente Borsbeek goedgekeurd.  

De definitieve beslissing tot samenvoeging van stad Antwerpen (2023_GR_00770) en gemeente Borsbeek (2023_GR_00137) volgde op 18 december 2023.  

De beoogde datum van samenvoeging is 1 januari 2025.  

In navolging van deze besluitvorming werd een transitietraject opgestart, om de operationele inbedding van Borsbeek in Antwerpen gedegen voor te bereiden en te realiseren (2023_CBS_08921). 

Juridische grond

  • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

Motivering

Ten gevolge van de vrijwillige samenvoeging worden de nieuwe gemeente en OCMW in principe als een nieuwe rechtspersoon beschouwd en ontvangen deze een nieuw ondernemingsnummer (het KBO- en btw-nummer) en een gewijzigde NIS-code.  

De bestuurlijke fusie tussen stad Antwerpen en gemeente Borsbeek wordt gekenmerkt door districtsvorming, wat enkele bijzonderheden met zich meebrengt.  In tegenstelling tot een reguliere bestuurlijke fusie waarbij gemeenten worden samengevoegd, blijft Borsbeek na de fusie met Antwerpen immers als een aparte entiteit bestaan in de vorm van een district met een eigen politiek besluitvormingsorgaan en specifieke bevoegdheden. Districten hebben echter geen eigen rechtspersoonlijkheid (en bijgevolg geen eigen ondernemingsnummer). Voor de gemeente Borsbeek wijzigt de rechtspersoon dus per definitie na de fusie.   

De creatie van een nieuwe rechtspersoon, met gewijzigd ondernemingsnummer, brengt voor stad Antwerpen (en haar districten) aanzienlijke en onwenselijke administratieve, financiële en fiscale gevolgen met zich mee. Deze werden in het transitietraject in kaart gebracht en worden hieronder (niet-limitatief) opgesomd:

Administratieve gevolgen:

  • Aanpassing masterdata: alle systemen en randsystemen moeten het nieuwe ondernemings- nummer vermelden;
  • Alle sjablonen van contracten, bestelbonnen, aan- en verkoopfacturen moeten gewijzigd en/of geherprogrammeerd worden;
  • Bij een gewijzigd ondernemingsnummer wijzigen alle personeelsleden van de gemeenten en OCMW’s van werkgever, met aanpassingen in SAP HRM en een aangifte sociale zekerheid onder het nieuwe nummer als gevolg. Er bestaat bijgevolg een risico bij de overdracht voor de continuïteit van de ziekteverzekering, link RVA en mutualiteiten, sociale Maribel, tijdskrediet, …
  • De software voor de uitbetaling van OCMW-ondersteuning werkt op basis van een NIS-code. Als er een nieuwe NIS-code dient te worden toegekend, dan zullen dossiers met een looptijd tot en met 31 december 2024 werken met de oude NIS-code en vanaf 01 januari  2025 met de nieuwe NIS-code. Herzieningen op dossiers van vóór 01 januari2025 dienen vanaf de fusiedatum te gebeuren op basis van de oude NIS-code, wat een aanpassing van de programmasleutel vereist. Gekoppeld daarmee wordt het principe van de ‘systeem I rekeningen’ voor residenten in woonzorgcentra met OCMW-tussenkomst vermoedelijk ook geïmpacteerd aangezien de bank deze rekeningen moet koppelen aan de nieuwe rechtspersoon.
  • Ook voor burgerzaken zijn er belangrijke gevolgen en meer bepaald voor de procedure van identiteitskaarten, verblijfskaarten, reispassen en rijbewijzen op een bevolking van +/- 550.000 inwoners.
  • Tenslotte impliceert dit een organisatie van een enorme informatieronde naar alle leveranciers, dienstverleners en tegenpartijen om het nieuwe nummer te communiceren.
  • Ook Politiezone Antwerpen ondervindt hiervan impact. Politiezone Antwerpen is een ééngemeentezone, zonder aparte rechtspersoonlijkheid. Ze opereert onder hetzelfde ondernemingsnummer als stad Antwerpen. Politiezone Antwerpen wordt hierdoor verplicht aan al haar dienstverleners/opdrachtgevers het nieuwe ondernemingsnummer te communiceren en de bovengemelde aanpassingen te doen.

Fiscale en financiële gevolgen

  • Art 350 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de roerende en onroerende goederen van rechtswege worden overgedragen naar de nieuwe gemeente. Juridisch is dit dus voorzien maar dat betekent niet dat dit fiscaal gezien neutraal of vrijgesteld is. Gelet op het aanzienlijke patrimonium ’kunnen de gevolgen hiervan niet accuraat in kaart worden gebracht;
  • Bestaande rulings en akkoorden met de fiscus dienen bij de overdracht naar de nieuwe rechtspersoon opnieuw onderzocht te worden inzake rechtsgeldigheid voor de nieuwe rechtspersoon. De resultaten van dit onderzoek kunnen niet worden ingeschat en vormen een aanzienlijk risico in hoofde van stad Antwerpen;
  • Daarnaast bestaat een reëel risico op het vlak van roerende voorheffing met mogelijks problemen met lopende beleggingen, toegestane leningen binnen de groep die tot nog toe vallen onder de vrijstelling van de administratieve tolerantie (de zogenaamde doorgeefleningen) en de onzekerheid wat betreft de overdracht van het reservefonds voor de financiering van de statutaire pensioenen naar de nieuwe rechtspersoon;
  • Voor Politiezone Antwerpen geldt dat de actuele btw-behandeling (van bijvoorbeeld de facturatie voor werken aan het mastergebouw) gekoppeld is aan het btw-statuut van Stad Antwerpen. De momenteel toegepaste btw-verlegging is hier onlosmakelijk mee verbonden.

Gelet op de verregaande impact die de totstandkoming van een nieuwe rechtspersoon met zich meebrengt, wenst stad Antwerpen aan de Vlaamse Regering de vraag voor te leggen om bij de bestuurlijke fusie met Borsbeek de rechtspersoonlijkheid van stad Antwerpen en OCMW Antwerpen te behouden, evenals de bestaande NIS-code en ondernemingsnummers.  

De overige relevante decretale bepalingen van toepassing op de bestuurlijke fusie blijven onverkort doorwerken. De vraag van stad en OCMW Antwerpen doet hieraan geen afbreuk.

Financiële informatie

geen

Regelgeving bevoegdheid

GR - artikel 41, 9° - wat een andere wet aan de gemeenteraad voorbehoudt
<p>Artikel 41, 9&deg; van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad is bevoegd voor beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de vraag aan de Vlaamse Regering tot behoud van de rechtspersoonlijkheid van stad Antwerpen en OCMW Antwerpen bij de bestuurlijke fusie met Borsbeek goed, evenals het behoud van de bestaande NIS-code, ondernemingsnummers.