Het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014 bepaalt in artikel 9 dat iedere gemeente minimaal één omgevingsambtenaar in dienst moet hebben en dat die ambtenaar of groep van ambtenaren gezamenlijk voldoende kennis van zowel de ruimtelijke ordening als het milieu in zich moet verenigen.
De voltijds coördinator omgeving (omgevingsambtenaar) is enkele weken afwezig wegens ziekte. Dit kan vermoedelijk ook nog enkele weken/maanden duren.
Momenteel werd de functie van omgevingsambtenaar nog niet ingevuld.
Artikel 9 § 3 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning omschrijft het volgende:
Vermits het lokaal bestuur Borsbeek vanaf 1 januari 2025 het 10e district wordt van de stad Antwerpen zal de stedelijke omgevingsambtenaar van Antwerpen de dossiers van het district Borsbeek vanaf 1 januari 2025 behandelen. Om dit reden dient de algemeen directeur voor een periode tot 31 december 2024 aangeduid te worden.
Conform artikel 9 van het decreet omgevingsvergunningen zal de algemeen directeur de taken van de gemeentelijke omgevingsambtenaar uitoefenen en dit voor een periode tot 31 december 2024.